'Wij hebben het drukker dan de Riagg' Zwemmen tussen algen, surfplanken en dode vissen Kerk Samenleving Leiden Regio Waar voor ie gelD MAANDAG 24 JUL11995 BUITENLAND KORT Relikwie In het bijzijn van kardinaal Danneels en een delegatie uit Tremelo is zaterdag op het Hawaiiaanse eiland Mo- lokai een relikwie van pater Damiaan - de botjes van zijn rechterhand - begraven. De Belgische missionaris Dami aan de Veuster (1840 -1889) werd op 4 juni in Brussel door paus Johannes Paulus II zalig verklaard. De relikwie van pater Damiaan werd vo rig jaar verwijderd uit zijn graf in Leuven. Bisschop Francis Xavier Dilorenzo nam het mee terug naar de Hawaii-archipel, nadat de paus hem dit tijdens de za ligverklaring in Brussel had overhandigd. De botjes werden begraven naast de kei die pater Dami aan als zijn laatste rustplaats had uitgekozen in Kalawao op de landtong Kalaüpapa. Daar heeft Damiaan de vori ge eeuw gewerkt onder de verstoten melaatsen. Zelf is hij aan lepra overleden. In 1936 werd Damiaan in Leu ven herbegraven. Inval De politie van Sri Lanka heeft het afgelopen weekeinde een inval gedaan in het bureau van de Raad van Kerken van Sri Lanka in de hoofdstad Colombo. Tegelijkertijd werd in de stad Vavuniya in het noorden van het land de Amerikaanse zendeling Ken neth Mulder uit Michigan gearresteerd. Hij wordt ervan verdacht wapens voor de Ta mil Tijgers te smokkelen. De politie was op zoek naar ex plosieven, zei secretaris-ge neraal dr. Rienzie Perera van de Raad. Het enige dat in be slag werd genomen, was een tekening van een bloedende witte lotus. Daarbij gevoegd was de oproep een einde te maken aan het doden van burgers in de strijd van het leger tegen de Tamil Tijgers. De witte lotus is het symbool van de campagne die presi dent Bandaranaike tegen de Tamils voert. De met de computer ge maakte tekening en de tekst waren het werk van Mulder, aldus Perera. Maar de veron derstelling dat de 26-jarige Amerikaanse methodist wa pens zou smokkelen, vond hij bespottelijk. Hindoe-priester Tewarie zet zich in voor verzoening De Haagse hindoe-priester Soerinder Tewarie ziet een grote taak voor hemzelf en zijn 70 collega-pandits weggelegd. Naarmate de hindoes in Nederland geïntegreerd raken, krijgen ze steeds meer met de problemen van de moderne samenleving te maken. Echtscheiding, generatieconflicten, abortus, euthanasie en aids: „We hebben het drukker dan de Riagg." Waar de vorige ge neratie pandits de blik angstval lig op de eigen gemeenschap gericht hield, ziet Tewarie het als zijn plicht de uitdagingen van de Nederlandse samenle ving met de eisen van het hin doeïsme te verzoenen. Hij be hoort tot de Sanatan Dharm, de orthodoxe stroming die onge veer 80 procent van de 80.000 hindoes in Nederland vertegen woordigt. De rest rekent zich tot de Arya Samaj, een negentien- de-eeuwse vernieuwingsbewe ging die het hindoeïsme van af goderij en kastenstelsel wilde zuiveren. ,,We zitten in een fase waarin hindoes proberen om de mees te normen van het hindoeïsme vast te houden alsof ze in India zijn, terwijl ze in een heel ande re samenleving dan de Indiase wonen", zegt Tewarie, voorzit ter van de priesterraad Shri Sanatan Dharm Widwat Paris had. Om die spanning te vermin deren, heeft zijn organisatie stu diecommissies in het leven ge roepen die zich met vraagstuk ken zoals abortus, euthanasie en AIDS bezighouden. Een ken ner van de hindoeïstische ge schriften aan de Leidse univer siteit is ingeschakeld om zijn licht te laten schijnen op de vraag waarmee hindoes bij hun priesters komen: „Hoever kun nen we gaan?" Tewarie verheelt niet dal hij in dit soort ethische kwesties niet altijd letterlijk de leer van de Veda's volgt. Soms raadt hij hindoes met huwelijksproble men bijvoorbeeld een echt scheiding aan. „Eigenlijk kan echtscheiding bij hindoes hele maal niet", erkent hij, maar soms is er nu eenmaal geen an dere oplossing. Zijn pleidooi voor een ruim hartige toepassing van de hin doeïstische geboden valt bij sommige religieuze leiders in India niet in goede aarde, heeft Tewarie gemerkt. Als secretaris van de Europese Sanatan Dharm Organisatie probeert hij dan steeds weer uit te leggen dat een andere samenleving an dere eisen aan een godsdienst stelt. „We gaan niet een soort Nieuwe Testament uitbrengen, maar proberen het geloof toe te passen in deze tijd en deze om geving." Bij gebrek aan een represen tatief samenwerkingsverband van hindoes heeft de overheid nog steeds geen geld ter be schikking gesteld voor het aan stellen van hindoeïstische gees telijke verzorgers in de krijgs macht, gevangenissen en zie kenhuizen. Omdat de geestelij ke nood onder hindoes hoog is, heeft Tewaries organisatie op eigen houtje met geld van de Hindoe-priester Tewarie: „We zitten in een fase waarin hindoes proberen om de meeste normen van het hin doeïsme vast te houden alsof ze in India zijn". foto anp achterban een bureau voor geestelijke verzorging Van hin does opgezet. Er komt een lan delijk meldpunt en twee geeste lijke verzorgers kunnen binnen kort aan de slag. Volgens Tewarie komen hin does met hun problemen liever bij hun priesters dan bij de re guliere welzijnsinstellingen. „Wij kunnen meer doen, omdat pandits nog steeds in hoog aan zien staan." Bovendien kunnen priesters de astrologische te kens raadplegen en mensen die door hun zorgen de slaap niet kunnen vatten, het reciteren van een bepaalde mantra aan bevelen. Tewarie constateert dat de houding van pandits in Neder land langzamerhand opener wordt. Dat komt volgens hem doordat de hindoes in Neder land de scholing van priesters in eigen hand genomen hebben. Sinds 1977 heeft de panditop- leiding in Den Haag 35 priesters opgeleverd. Hoewel bijvoor beeld de inzegening van een ge mengd huwelijk nog moeilijk ligt, discussiëren priesters er wel over. „De eerdere generatie pandits wilde daar zelfs niet over praten", weet Tewarie. In zijn tweede internationale functie, die van voorzitter van de Europese afdeling van Brah man International, probeert Te warie de Europese brahmanen (leden van de priesterkaste) te stimuleren om meer volgens de regels van hun kaste te gaan le ven. Kenmerkep als het dragen van het heilige koord en het uit het hoofd leren van Vedische teksten moet weer gemeengoed worden. De organisatie wil een nieuwe priesteropleiding in New Delhi opzetten. Tewarie pleit voor „een Europese afde ling, waar de opleiding met de normen en regels van de Eu ropese staten kan worden voortgezet". Hij haast zich te benadrukken REDACTIE DICK VAN DER PLAS. 071 -3j LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 7 maart 1860) Rooseveltstraat82 Postadres- Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Redactie: Hoofdredactie: ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8 30 tot 17 uiPf? Abonnementen Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: u/i Zaterdag 10.00-12.00uur 071-128030 Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17 DIRECTIE 071 B. M. Essenberg, G P. Arnold (adjunct), J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, F. Nypels, H. G. van der Post (adjunct) PUBLIC RELATIONS W. H.C. M.Steverink 071-356356 OMBUDSMAN RD.Paauw 071-356215 Tel. dag. 9.30 -11.30 uur of per post. REDACTIE ABONNEMENTEN bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per maand (autom. betaling) per kwartaal (acceptgiro) per kwartaal (autom. betaling) per jaar (acceptgiro) per jaar (autom. betaling) R POST LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTEBfo H.W vanEgmond, chef red. Groot Leiden hebben of blind zijn (of een andere Iq A J B.M. Brandenburg, chef eindredactie regio dicap hebben), is een samenvatting y F. Blok, chef eindredactie algemeen regionale nieuws uit het Leidsch Dagr W.F. Wegman, chef red Duin- en Bollenstreek geluidscassette beschikbaar. Voor infq W Spierdijk, chef sportredactie 08860-82345 (Centrum voor Gesprok^ J. Preenen, chef binnen-, buitenland, e r. Grave). I E K lo! N H U I Z E dat hij de brahmanen niet op een voetstuk wil plaatsen. Vol gens hem is er van een strikte scheiding tussen de kasten on der Nederlandse hindoes geen sprake. „Wij doen niet aan on derlinge discriminatie." Som mige priesters staan er echter wel op de maaltijd niet met le den van lagere kasten te gebrui ken. Zelf hecht Tewarie daar niet aan. Hij wil graag dat de hindoes met al hun verschei denheid één zijn. „Dat lukt he laas nog niet zo erg: die eenheid krijgen we nog niet helemaal voor elkaar." De bezige pandit zoekt ook naar samenwerking met andere godsdiensten. De gezamenlijke vijf-meiviering van diverse reli gies en levensbeschouwingen in Den Haag vond hij een goed initiatief. „De religie is een pi laar van het leven. Alleen door gezamenlijk op te treden, kun nen we die in stand houden." ONGEVALLENDIENST U Academisch Ziekenhuis vanaf zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 en r woensdag 13.00 t/m vrijdag 13.00, woensdag 13.00 uur (Diaconessei en dagelijks St.Elisabeth Ziekenhuis. i BEZOEKUREN DIACONESSENHUIS Ih (tel. 071-178178): dagelijks 14.30-15.15 uur en 19.00-19 45 uur ,r Kraam- en zwangerenafdeling: buiten de gewone bezoektijden, vooj,- ners bovendien van 10.30-11.15uurenvan 19.45-21.00 uur Special Care Unit: 10.30-11.00 uur, 15.00 - 15.30 uur en 19.00-19.30 if na overleg met de dienstdoende verpleegkundige. 'r Kinderafdeling: 10.30-19.00 uur, na overleg met de dienstdoend^ pleegkundige. Jongerenafdeling: 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 uur. |J| RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth (tel. 071-454545): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uur, klasje II daarnaast ook 11.15-12.00 uur. i Kraamafdeling. 14.30-15.30 uur en 18.30-19.30 uur (voor vaders toi^ uur) Kinderafdeling: 14.30-19 00 uur (voor ouders de gehele dag). Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC): 14.00-14.30 ü61 18.30-19.00 uur. Spoedeisende hulp: dag en nacht geopend RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord (tel. 01720-63131): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uur, k en II daarnaast ook 11.15-12.00 uur. SI Geen spoedeisende hulp meer mogelijk ACADEMISCH ZIEKENHUIS |s (tel. 071-269111): alle patiënten (behalve kinderen) 14.15-15.00 u 18.30-19.30 uur. Ib Avondbezoëkuur afdeling Verloskunde 18.15-19.00 uur, 19.00-20.00 ilF leen Partners echtgenoten met kinderen. r 1 Voor zwangeren: zaterdag en zondag van 10.00 tot 11.00 uur, uitsli voor partners/echtgenoten en eigen kinderen. Kinderafdelingen: voor ouders van opgenomen kinderen is er een ruil zoek mogelijkheid in overleg met de hoofdverpleegkundige. Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden: keel-, neus- en o< kunde en neurologie: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 uur; oogheelku^ heelkunde 14.15-15.00 uur en 18.31M9.00 uur. Kinderkliniek: zalen voor peuters, kleuters en grote kinderen: 15.1(1 uur: babyzaal en boxenafdeling: volgens afspraak. 1 CHEF HENNY VAN EGMOND, 071 -356414, PLV.-CHEF HANS KOENEKOOP, 07' De ultieme wens van de mens is vliegen. De mythische Icarus, de Samaritaanse tove naar Simon (67 na Christus), Leonardo da Vinci, dr. Lippisch nog in 1964: zijn gehele ge schiedenis probeert de homo erectus op eigen kracht los van de grond te komen. En na enke le dappere slagen door de lucht is hij steeds weer ter aarde ge stort. Wat we willen is de zwaar tekracht overwinnen, het over winnen van de natuurwet die ons het meest bindt. Het lucht ruim zal voor ons echter vrijwel zeker altijd taboe blijven (het verfoeilijke gemotoriseerd vlie gen buiten beschouwing gela ten). Daarom bestaat er water. Zwemmen is surrogaat-vliegen. Afgezien van de verkoeling is het daarom dat we in de zomer massaal naar zee, meer. plas, vaart en bad trekken. Vrije tijd vraagt om de illusie van vrij heid. Drijvend in het water voe len we ons verlost van alle knel lende banden van werk en an dere maatschappelijke verplich tingen. Vanwege diezelfde illusie van vrijheid duiken we het liefst in de vrije natuur. Behalve de zee zijn in het groene lommer gele gen recreatiepiassen erg in trek, zoals er in de omgeving van Lei den verschillende zijn te vin den: 't Joppe (Warmond), Klin kenbergerpias (Oegstgeest), Oosterduinse Meer (Noordwij- kerhout), Valkenburgse Meer (Valkenburg), Vlietland (Leids- chendam) en Zegerplas (Alphen aan den Rijn). Al poedelend in één van deze waters doet zich een paradox Voor waar de recreant zich niet van bewust is, en waarschijnlijk ook niet van bewust wil zijn. Daar waar de mens zich aan al les onttrokken denkt te hebben, zelfs daar waakt de overheid over hem. Want zelfs voor dat zwemmen in die vrije natuur kent de Nederlandse verzor gingsstaat nog regulering. In het provinciehuis in Den Haag ze telt A.J. Vente die in de regio Leiden streng let op de uitvoe ring van de Wet hygiëne en vei ligheid zwemgelegenheden. Be halve van eigen waarneming maakt de plassentest dankbaar BÈtf ié Ju fc "-si gebruik van zijn bevindingen. Nog een vreemde paradox is verbonden aan de recreatiepias. Neem daartoe als voorbeeld het Valkenburgse Meer. Zoals vele recreatiepiassen is dit water ontstaan als gevolg van een zandafgraving, voor een belang rijk deel bedoeld voor de aanleg van autowegen. Dat is mooi. Want is de auto in onze maat schappij niet hét symbool van de persoonlijke vrijheid. Zwem men en autorijden als uitingen van vrijheidswil broederlijk ver enigd. Maar het Valkenburgse Meer ligt om die reden ook pal aan de A44. En dat is minder mooi. Wie van zijn of haar vrijheid wil ge nieten, wordt constant herin nerd aan de voortgang van het razende leven. Hier houden al leen zij het uit die verslaafd zijn aan het stadse rumoer. Aan het zelfde euvel lijden met name ook Vlietland en de Klinkenber gerpias, maar daar wil je, met Korte broek aan, pet op en een flacon factor twaalf in het rugzakje. Over de rand van zijn zonnebril werpt de toerist een kritische blik op zomerse attracties. Deze week: de recreatieplassentest. een stevige dosis goede wil, eventueel nog wel geloven dat wat je hoort de wind in de po pulieren is. Bovendien is het Valkenburg se Meer nog niet klaar. De re creant zwemt er tussen de bag germachines en pijplijnen. De ligweide is een hobbelige zand vlakte waar het ingezaaide gras de indruk van een ééndaagse baard geeft. Bacteriologisch is het water in orde, zo meldt pro vinciaal-controleur Vente de uitslag van het meest recente onderzoek. Zoals overigens het laboratoriumonderzoek naar al le plassen uit de test niets ver ontrustends heeft opgeleverd. Minder gelukkig is dat het water van het Valkenburgse Meer er uit ziet als algensoep. Wie daar voor gevoelig zijn, met name kinderen en oudere mensen, kunnen er huid-irritatie van krijgen, zo legt Vente uit. Smoe zelig, dat is de indruk die het meer geeft. Nog beroerder met de algen staat het bij de Zegerplas in Al phen aan den Rijn. Hier drijven vooral in de noordwest hoek enorme plakkaten blauwwier. Daartussen dobbert een dode vis. Nu maakt één dode vis nog geen botulisme, maar toch... En het water stinkt. Is de Zegerplas eigenlijk wel een recreatiepias? Het is meer een stadspark met een vijver er in. Wél een heel grote vijver, die nagenoeg het hele park beslaat. Er is enkel een strandje van een paar luttele vierkante meter. Wie wil zwemmen - en daar is het in deze test allemaal om be gonnen - moet van één van de vele steigers in hel water sprin gen. Zwemmen doe je misschien nog het beste in Vlietland. Hier ligt de drijflijn in het water bij een diepte van 1,50 meter. Dat betekent dat je voldoende ruim te onder je hebt, terwijl je niet bang hoeft te zijn dat er een surfplank of speedboot over je kop heen gaat. Bovendien is er een aparte spartelvijver zodat je zelf geën angst hoeft te hebben over een peuter heen te zwem men. De Reddingsbrigade Leidschendam houdt - niet constant en niet specifiek bij het zwemstrand - toezicht. Twee minpunten. Met de aankleding met populieren en wilgen blijft het zo'n desolate plek waar altijd de wind lijkt te waaien. En wie de darmen wil legen, is aangewezen op een toiletcabine waar men met ver bazing en dicht geknepen neus constateert dat er anderen wa ren die dat wel hebben aange durfd. Deze laatste twee kantteke ningen gelden ook voor de Klin kenbergerpias. Hier ligt geen drijflijn, ondanks een provinci aal bord dat het tegenoverge stelde beweert. Zwemmers en surfers zitten dan ook in eikaars vaarwater. Oegstgeester tien.ers schijnen zich er niet minder om te vermaken. Wel valt hun com mentaar over een oneffe bodem op te tekenen. Een paar kilometer verder, in 'recreatiegemeente' Warmond ligt 't Joppe, een onderdeel van de Kagerplassen met een strand op eiland Koudenhoorn. Het water is er troebel, maar dat kan er aan liggen dat het druk ge bruikt wordt, voornamelijk door jonge kinderen. De drijflijn ligt dan ook op één meter. Daarbui ten gaan is niet aan te raden, want daar meren de grootou ders hun sloepen af voor een goed uitzicht vanaf het dek op het grut. Op de tot nu toe warmste dag van dit jaar was de capaciteit van afgezet water, strand en parkeerplaats maar net voldoende. En dan het Oosterduinse Meer. Er is geen strand, de wa terkant is afgezet met een hou ten beschutting. Maar ondanks dat ook dit een afgraving is, komt deze Noordwijkerhoutse plas het dichtst bij het ideaal beeld van zwemmen in de vrije natuur. Die witte klavertjes in het gras, dat bosrietzangertje zingend in het riet, die visdiefjes jagend boven het water en vooral die duinrand, die einde loze duinrand. 'T JOPPE n Uitgebreid strand en lig' de drijflijn op 1,00 m diepte geen toezicht snackbar P schone toiletten klinkenbergen plas 3' Uitgebreid strand en li£; de geen drijflijn a geen toezicht geen horeca twee stinkende toiletcab oosterduinse c 61 meer n Geen strand, mooie ligwr drijfbalk op 0,70 m diep£' geen toezicht snackbar, restaurant me( ras, 'surfshop' met terraP' schone toiletten a p valkenburgse'! i meer L Beetje smoezelig s/r hobbelige ligweide 1 drijflijn op 1,00 m diept/ geen toezicht p snackbar, restaurant mf ras geen aparte toiletten smalspoortreintje (mu» in oprichtingO vlietland Uitgebreid strand en de drijflijn op 1,50 m diept toezicht afhankelijk va aparte spartelvijver snackbar zeven stinkende toile zegerplas Miniem strand, uitge' ligweide geen drijflijn geen toezicht snackbar, café met chinees restaurant met? geen aparte toiletten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 8