'Jarenlang op een CD gewacht'
Liefde, vrede en herrie
Winnaar Rietveldprijs
ontwierp 'droomhuis'
Cultuur Kunst
Nieuwe zaal Melkweg
gaat in najaar open
Naakt Davids-beeld is te
gewaagd voor Jeruzalem
Kaartjes voor concerten
Stones snel uitverkocht
MAANDAG 24 JUL11995
Plaats voor duizend bezoekers
De Melkweg in Amsterdam
krijgt een nieuwe concertzaal.
In november gaat het nieuwe
podium voor 1000 bezoekers of
ficieel open. De kosten van de
verbouwing, inrichting en de
licht- en geluidsapparatuur be
dragen ruim vier miljoen gul
den. De gemeente Amsterdam
en het ministerie van onderwijs,
cultuur en wetenschappen ver
strekten een subsidie.
Bij de opening van de tweede
zaal zal het cultuurcentrum na
bij het Leidseplein ook stilstaan
bij het 25-jarig jubileum. Dat
gebeurt onder meer met de pre
sentatie van een boek over de
geschiedenis van het gebouw.
Het pand deed achtereenvol
gens dienst als suikerpakhuis,
melkfabriek en multi-media-
centrum.
Met de opening van de nieu
we ruimte neemt de capaciteit
van de Melkweg toe tot 1650
bezoekers. Het ligt in de bedoe
ling om zoveel mogelijk gelijk
tijdig voorstellingen in de twee
zalen te laten plaatshebben.
De Melkweg programmeert
pop-, dans- (house, techno) en
wereldmuziek. Ook organiseert
het jaarlijks het World Roots
Festival met muziek uit andere
culturen. Het theaterprogram
ma werd afgelopen jaar in ver
band met de verbouwing ge
staakt, maar na de opening zul
len die voorstellingen terugke
ren. Dat geldt ook voor de vi
deoprogramma's. De Melkweg
Galerie bood vorig jaar elf ten
toonstellingen. De Melkweg Ci
nema vertoont verschillende
films.
heb je altijd een huis rondom
een buitenruimte, maar dan zit
je in je eigen schaduw. Ik kwam
op het idee om trechters te ma
ken, een truc om maximaal te
kunnen profiteren van het zon
licht".
Het huis bestaat op de bega
ne grond louter uit glas, waarbij
aan weerszijden een binnentuin
ligt. Het geeft een overweldi
gend effect van licht en ruimte
dat nog eens wordt versterkt
door de heel kleine verschillen
in wittinten van de binnenmu
ren en de schaarse, speciaal
daartoe ontworpen inrichting.
De vorm van het huis is een on
gelijkzijdige driehoek waarbij je
de hoeken kunt openen en er
ongehinderd doorheen kunt kij
ken. Dit heeft direct verband
met het werk van Rietveld, die
ook open hoeken maakte zon
der dragende stijl.
De architect is trots op zijn
werk, dat hij omschrijft als
„massa's en schuine vlakken in
elkaar boetseren". Er ligt nog
een stuk terrein braak waar in
middels de werkzaamheden om
het huis uit te breiden in volle
gang zijn. „Voordat ik er aan
begon, heb ik gekeken hoe het
oorspronkelijke gebouw op de
Utrechtse kwaliteitskaart stond
aangeduid. Het bleek te staan
omschreven als beeldversto-
rend. Voor een architect is dat
erg aantrekkelijk omdat je dan
vrijwel met niets meer rekening
hoeft te houden. Je kunt het dan
alleen nog maar mooier ma
ken."
Derde slachtoffer bij concert Israël
Jeruzalem Het gedrang bij een rockfestival in de Zuidisraëlische
stad Arad heeft een derde slachtoffer geëist. Een meisje van vijf
tien jaar uit Rishon Lezion bij Tel Aviv is overleden aan haar ver
wondingen, meldde de Israëlische radio gisteren. Zij was na het
ongeluk vorige week dinsdag in bewusteloze toestand in het zie
kenhuis opgenomen. Duizenden jongeren verdrongen zich voor
het festival in Arad, waar Israëls belangrijkste rockgroep Mashi-
na voor het laatst zou optreden. Twee jongeren kwamen om en
95 raakten gewond. Het festival werd afgelast. Het ongeluk
bracht in Israël een discussie op gang over het zedelijk gedrag
van de jeugd.
Tieners verdronken tijdens concert
dublin Bij een rockfestival in County Meath, 48 kilometer ten
noordwesten van de Ierse hoofdstad Dublin, zijn dit weekeinde
twee tieners verdronken. Het eerste ongeluk gebeurde zaterdag
avond vlak na aanvang van het concert van de Amerikaanse
band R.E.M. toen drie fans in moeilijkheden raakten in de snel-
stromende rivier de Boyne. Reddingswerkers wisten twee teena
gers in veiligheid te brengen, maar de derde, de 18-jarige Derek
Kenny uit Dublin, verdronk. Een andere concertbezoeker werd
later op de avond levenloos uit de rivier gevist.
Boek met Kuifje
als alcoholist
wordt verboden
Was Kuifje, de meest geliefde
stripheld van Frankrijk, een
stiekeme drinker vermomd als
een onschuldige avonturier? De
schrijver Bertrand Boulin denkt
van wel. In zijn laatste boek
'Tintin et L'Alcool' (Kuifje aan
de alcohol) suggereert hij dat
striptekenaar George Remi
Kuifje niet alleen heeft gescha
pen ter vermaak van de jeugd
maar ook om ouderen te stich
ten over alcoholverslaving.
Dit tot woede van de Kuifjefa
naten en de weduwe van Remi,
Fanny Vlamynck, die de au
teursrechten op Kuifje bezit. Via
de rechtbank heeft ze de publi-
katie van 'Kuifje en de Alcohol'
in Frankrijk weten tegen te hou
den. Volgens haar advocaat
heeft Boulin zijn bewijsvoering
hap snap uit de lange serie Kuif
jes geplukt, waar Remi in 1929
aan was begonnen onder het
pseudoniem Hergé.
Verbod
Een Parijse rechtbank besloot
deze maand tot het verbod van
het boek omdat Boulin zonder
toestemming 1.141 tekeningen
van Hergé had gebruikt. Herge's
weduwe en Kuifjefans ontken
nen niet dat de strips passages
bevatten over drankgebruik,
maar ze verzetten zich ertegen
dat Kuifje als een jongen met
een drankprobleem wordt afge
schilderd. De zeeman Kapitein
Haddock, die Kuifje tijdens zijn
avonturen in de hele wereld
vergezelt, heeft overigens wel
duidelijk moeite om van de fles
af te blijven. Kuifje zelf kijkt vol
gens Boulin twee keer te diep in
het glaasje.
De schrijver van het gewraak
te boek, een groot bewonderaar
van Hergé, noemt de stripteke
naar een groot deskundige op
het gebied van alcoholversla
ving en zegt dat de ziekte „een
centraal thema in zijn werk"
vormt. Dr. Eric Hispar, expert
op het gebied van hulpverle
ning aan alcoholverslaafden, is
het eens met Boulin. „Hij be
schreef alcoholverslaving en de
gevolgen ervan met onbeschrij
felijke precisie op een moment
dat niemand er nog iets over
wist", zei hij tegen het weekblad
Le Journal du Dimanche.
Hispard gebruikt Kuifje al ja
ren bij de behandeling van alco
holverslaafden. Een van zijn pa
tiënten was Boulin die 'droog'
uit de kuur te voorschijn kwam
en besloot een boek te schrijven
om anderen te helpen hun ver
slaving te boven te komen.
Hispard heeft het verbod op het
boek van zijn ex-patient „more
le en medische censuur" ge
noemd. Boulins uitgever, Edi
tions Chapitre Douze, gaat het
publikatieverbod aanvechten.
'Kuifje aan de Alcohol' is wel
verschenen in België en Zwit
serland en verkoopt daar goed.
BIOSCOPEN
LEIDEN
LIDO 1, 2, 3, 4 en STUDIO tel C
124130/133210, Steenstraat3
LIDO 1
Casper al dag. 19.00, 21.15
woe 14.30.
LIDO 2
Flodder III 16 jr., dag., 18 45
21.15; t/m woe ook 14.15.
LIDO 3
Bad Boys al., dag 18.45, 21
Frank Frey al., t/m woe 14
LIDO 4
Highlander 3 12 jr., dag. 21.
The Power Rangers aldag.
19.00; t/m woe. ook 14.30.
STUDIO
Tommy Boy al., dag. 19.00,
21.15; t/m woe 14.30.
LUXOR tel: 071-121239, Statii
weg 19.
Die Hard... with a vengeance
jr., dag. 18.45, 21.30; zo 14
TRIANON tel: 071-123875, Br
straat 31.
Jack and Sarah t/m woe 19.3
21.45.
Don Juan ma t/m woe 19.30,
21.45.
KIJKHUIStel: 071-142895, Vr
wenkerksteeg 10.
Ed Wood t/m woe 19.30,21.
ALPHENAAN DEN RUN
EUROCINEMA tel: 01720-2081
Van Boetzelaerstraat 6
Die Hard., with a vengeance 1
dag. 18.30,21.15.
Power Rangers, the movie al.,
14.00, 19.00.
Bad Boys 16 jr.dag. 21.30.
Flodder III al., Ned. gespr., di
13.45, 18.30,21.15.
Franken Freyal., Ned. gespr
dag. 14.00.
Casper al., dag. 13.45, 18.4
21.00.
VOORSCHOTEN
KINDERBIOSCOOP CC tel: 071
790698, Prinses Marijkelaan 4
101 Dalmatiërsal., Ned. ges;
woe. 14.00
Kipling's Junglebook al., woe
15.30.
DEN HAAG
ASTA 1 tel: 070-3463500, Spi
Casper al., dag. 13.15, 16.CX
18.45,21.30.
ASTA 2
Flodder III al., dag. 13.15, 1
18.45,21.30.
ASTA 3
The Quick and the Dead 16 ji
dag. 18.45,21.30.
Frank Frey al., dag. 13.15,
16.00.
BABYLON 1 tel. 070-3471656
naast Centraal Station.
Miami Rhapsody al., dag. 13
16.00, 18.45,21.30.
BABYLON 2
La Reine Margot 16 jr., dag.
13.15, 16.30, 20.30.
BABYLON 3
Jack and Sarah al., dag. 16.(
21.30.
The Fox and the Hound al.c
13.15, 18.45.
METROPOLE 1 tel. 070-3456
Carnegielaan 15.
Die Hard., with a vengeance
dag. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30.
METROPOLE2
Casper al,, dag. 13.15, 16.01
18.45,21.30.
METROPOLE3
Tommy Boy dag. 13.15, 16.(
18.45,21.30.
METROPOLE4
Flodder III al., dag. 16.00, II
21.30.
Frank Frey al., dag. 13.15.
METROPOLE 5
Don Juan al., dag. 18.45 21
DeZwanenprinses al., dag. 1
16.00.
MOVIEWORLD Kurhausweg 2.1
070-3515738, reserveren tel:
3515778
Flodder III al., dag. 12.50,1
15.30, 16.10, 18.20, 19.0(
21.00,21.45.
Outbreak 12 jr., dag. 22.00.
Die Hard., with a vengeance
dag. 13.00, 15.40, 18.40,
21.35.
Jack and Sarah al., dag. 11.^
14.15, 16.50, 19.20.
Casper a I., dag. 11.50, 14.0
16.20, 18.30,20.50.
Bad Boys 16 jr., dag. 13.20,
16.00, 19.10,21.55.
Power Ranger, the movie al.,
12.00, 14.20, 16.30, 18.5(
21.25.
The Quick and the Dead al.,
16.40, 19.30, 22.10.
Frank Frey al., dag. 12.20,
14.10.
ODEON 1 tel. 070-
3462400/3462401. Hereng
13.
Die Hard., with a vengeance
dag. 12.45, 15.30, 18.15,
2-1.15.
ODEON 3
Bad Boys 16 jr., dag. 21.30
Power Ranger, the movie dag
13.15, 16.00, 18.45.
ODEON 4 RIKSBIOSCOOP
Color of Night 16 jr., dag. 11
14.15, 16.45, 19.15, 21.4:
Een beeld van een naakte man
is te gewaagd voor Jeruzalem -
zelfs als het gaat om een David
van Michelangelo. Na felle
protesten van orthodoxe joden
en moslim-burgers heeft de
gemeente besloten een kopie
van het beroemde David-
beeld niet te aanvaarden.
De stad Florence had het ge
schenk ter waarde van een
miljoen gulden toegezegd ter
gelegenheid van de viering van
het 3000-jarige bestaan van Je
ruzalem. Reden voor de afwij
zing: de viereneenhalf meter
hoge David van Michelan
is naakt en niet eens vooi
van een vijgeblad.
Maar volgens het dagl
Yedioth Ahronot weten de li
vers uit Florence raad. Zei
ben nu een bronzen Da d
beeld aangeboden dat w
waar tweemaal kleiner r
maar deels gekleed. 1;
Het is een kopie van hel I
roemde beeld van de Rei li
sance-beeldhouwer An I;
del Vérrocchio uit Florenc 1
plaats van Michelangelo's
vid komt dit bij de Jaffa-p
in het oude centrum van 1
zalem.
Caroline Kaart terug met zeemansliedjes
De grootste openluchtparty ooit in Nederland gehouden was een gemoedelijk muziekfestival.
foto olaf kraak
HOUSE/DANCE
REPORTAGE ERIK NOOMEN
Dance Valley, housefestival in Spaarn
woude Zondag 23 juli 1995
Het gerucht ging dat zelfs delen
van het Noordzeekanaal meed
einden op de muziek, maar dat
is overdreven. Tijdens Dance
Valley, het eerste openlucht
housefestival in Spaarnwoude,
bleef alles keurig binnen de per
ken. Zo was er afgelopen zon
dag amper sprake van geluids
overlast, werden slechts vijf per
sonen gek van een verkeerd ge
draaide XTC-tablet en ook de
goedbedoelde rookshow van
top-act Quazar moest het afleg
gen tegen de schoorstenen van
de plaatselijke industrie.
Kortom, een gemoedelijker
muziekfestival dan Dance Val
ley zul je niet snel meemaken.
Wie de Weurige geklede jongens
en meisjes op de heuvels van
Spaarnwoude van de zon zag
genieten, zou zich bijna in
Woodstock wanen. Ware het
niet dat er op de achtergrond
geen protestliederen klonken
tegen het knippen van lang
haar, maar snoeiharde house.
Liefst vijfendertig discjockeys,
afkomstig uit onder meer Enge
land. Frankrijk en Japan, waren
neergestreken in het recreatie
gebied om van tien uur in de
ochtend tot elf uur s avonds
achter de draaitafels hun kun
sten te vertonen.
De grote acts draaiden hun
platen op de podia, de kleinere
in tenten. Ondanks deze verde
ling was het overduidelijk, dat
de Nederlandse house-liefheb-
ber gewend is te dansen in be
nauwde loodsen en grote moei
te heeft in het volle daglicht uit
zijn dak te gaan. Op de dans
vloer voor de podia bleef het
namelijk relatief leeg, terwijl de
tenten volgepakt zaten met
dampende en stuiterende men
sen.
Het enige dat nog populairder
bleek dan de tenten waar de
straaltjes condens over het bin-
nendoek liepen, was de markt
die op het festivalterrein was
neergeplant. Niet alleen konden
daar de gebruikelijke softdrugs,
T-shirts, hydraulische hasjper-
sen en gebrandschilderde zon
nebrillen aangeschaft worden,
ook bestond er de mogelijkheid
voor een paar minuten deze
wereld te verlaten en de 'virtue
le werkelijkheid' te verkennen.
Al met al was het vrij onschul
dig vermaak waar het publiek
van Dance Valley' de tijd mee
doorbracht. In de witte tent van
de EHBO hadden de verpleeg
kundigen het dan ook rustig. Bij
de meeste slikkers was de XTC
goed gevallen en de ongelukki-
gen die net dat verkeerde pille
tje hadden getroffen, konden
onder medisch toezicht wach
ten tot de chemicaliën waren
uitgewerkt. De meeste tijd werd
door de EHBO uiteindelijk be
steed aan het behandelen van
blaren als gevolg van het inten
sieve dansen.
Utrechts architect Mart van Schijndel krijgt 15.000 gulden
Een huis om van te dromen.
Dat heeft de Utrechtse architect
Mart van Schijndel gerealiseerd
op een vergeten binnenterrein
aan het Pieterskerkhof, hartje
stad. Hij heeft daarvoor de Riet
veldprijs 1995 gekregen: een
geldprijs (15.000 gulden) en (als
subsidie vrijkomt) het ontwer
pen van een reizend paviljoen
voor de Rietveldprijs-expositie.
„De Rietveldprijs moet worden
toegekend aan een ontwerp dat
binding heeft met het werk van
Rietveld", vindt Van Schijndel.
En dat heeft zijn droomhuis.
Van Schijndel woont en werkt
in de stad, doceert in Duitsland
en heeft onder meer het ont
werp van het centraal museum,
het laboratorium en onderwijs
centrum van de voormalige fa
culteit tandheelkunde en de Ka-
treinetoren op zijn naam staan.
Hij is veelzijdig getalenteerd:
timmerman, meubelontwerper,
bouwkundige, interieurarchi
tect en architectonisch vormge
ver. „Bij elk huis of gebouw dat
ik ontwerp, maak ik meestal
ook iets speciaals voor het inte
rieur. Zo heb ik voor mijn huis
speciale boekenplanken ont
worpen van metaal, met een
telkens omgevouwen klepje".
De jury beoordeelt het ont
werp van Van Schijndel als on
gelooflijk ingenieus, uiterst
doordacht en gecompliceerd
maar tegelijk heel helder. Ook
laat hij zien hoe, door met een
zorgvuldig idee te komen, een
stukje aan de stad kan worden
teruggegeven, aldus de jury.
Van Schijndel kende het bin
nenterrein aan het Pieterskerk
hof, waar toen het Grafisch Ate
lier gevestigd was. Hij werd er
verliefd op, 'zo verstild', 'zoveel
historie', en zette zijn zinnen op
de plek. In '88 kon de architect
zich de eigenaar noemen van
het binnenterrein en een jaar
later verhuisde het Grafisch Ate
lier naar elders.
„Aanvankelijk wilde ik er op
de begane grond mijn bedrijf
vestigen en er boven gaan wo
nen. Door omstandigheden lie
pen mijn plannen vertraging
op. Daarna vond ik mijn plan
niet goed en wist ik het eigenlijk
niet meer. Ik dacht, waar ben ik
aan begonnen. Als ik in op
dracht ontwerp, vertaal ik de
wensen van een ander. Maar
om voor jezelf iets te ontwer
pen, is heel moeilijk. Ik wist niet
wat ik wilde. Toen besloot ik te
beginnen met het gastenverblijf
en kon ik me afvragen wat mijn
gasten graag zouden willen. Ik
kwam uit op intimiteit en een
grote mate van privacy."
Van Schijndel, architect van
'eigentijdse architectuur', be
sloot zich niet meer af te vragen
in welke stijl hij het huis zou
gaan ontwerpen. Hij ging aan
de gang met als enige restrictie
dat de oorspronkelijke hoogtes
gehandhaafd zouden blijven.
„Ik wilde heel veel licht hebben
en geen ramen maken. Dus
moest ik het licht uit het huis
zelf halen. Bij een patio-woning
DEN HAAG MAURICE WILBRINK
Met een snelheid van tien per
seconde werden afgelopen za
terdagmorgen in tweeëneenhalf
uur tijd 90.000 kaartjes verkocht
voor de twee concerten van de
Rolling Stones op 29 en 30 au
gustus in het Feyenoord-sta-
dion. Volgens een woordvoer
der van de Postkantoren B.V.
was het eerste concert al binnen
een uur nadat de vijftig 06-lij-
nen en de loketten in 150 post
kantoren open gingen compleet
uitverkocht.
Niet overal verliep de kaart
verkoop vlekkeloos. In minstens
tien postkantoren, met name in
Zuid-Holland, kampte men met
computerstoringen. Daardoor
was het herhaaldelijk niet mo
gelijk verbinding te krijgen met
het 'centrale kaartjesbestand'.
De belofte in advertenties van
de PTT dat de kans op een kaart
op alle voorverkoopadressen
even groot zou zijn is daardoor
niet waargemaakt. Bovendien
raakten de 06-lijnen die vanaf
negen uur 's morgens gebeld
konden worden om kaarten te
reserveren al spoedig overbe
last.
De Postkantoren B.V. spreekt
van kinderziekten. Het was im
mers de eerste keer dat er op
deze wijze kaarten konden wor
den gekocht voor een popcon
cert. Men gaat zich beraden op
de vraag wat er allemaal nog
verbeterd zou kunnen worden.
Volgens de postkantoren zal het
nachtenlang bivakkeren van
popfans bij de traditionele
kaartverkoopadressen door het
nieuwe verkoopsysteem in elk
geval spoedig tot het verleden
behoren.
Het boegbeeld van Sail '95
wordt ze al genoemd. Weer
een eretitel erbij voor Ca
roline Kaart. Ze heeft het te
danken aan een CD met
zeemansliedjes, die ze spe
ciaal ter gelegenheid van
Sail Amsterdam (van 10 tot
14 augustus) heeft ge
maakt, samen met een ge
legenheidskoor. Caroline is
er blij mee. ,,Ik haat op
scheppen, maar ik moet
eerlijk zeggen dat ik jaren
lang op een CD heb ge
wacht."
BLARICUM ELS SMIT
Niet uit te sluiten valt dat er
nogal wat mensen rondlopen
die zich afvragen waarom er
van Caroline Kaart al jarenlang
niets meer op CD is verschenen.
Oorzaak van deze stilte was
haar breuk* met Willy van He-
mert, eind jaren '70.
„Ik heb het erg moeilijk gehad
daar overheen te komen. De
meeste liederen op mijn reper
toire gaan of over verdriet of
over de liefde of over allebei. Ik
kon die teksten emotioneel niet
Maar dat het daarna ook nog
lang stil bleef op platengebied
heeft volgens de zangeres ande
re redenen. „Je moet kennelijk
in een vakje horen. En ik ben te
klassiek voor het etiket pop en
te populair voor het hokje klas
siek. Zo zit je er dus precies
middenin. De CD die nu klaar is
beschouw ik dan ook als een
ongelooflijke kans.
Ze heeft die te danken aan
het feit dat ze toch maar ge
woon is doorgegaan met wer
ken. „Een paar jaar geleden trad
ik iedere avond op in een hotel
bij Putte. Ik was eerst wat
Caroline Kaart: „Ik ben te klassiek voor het etiket pop en te populair voor het hokje klassiek." foto gpd
huiverig, want mijn vaste bege
leider Co van de Heiden Weima
was een paar jaar geleden daar
voor overleden. Hij was een van
de weinigen die alle muziekgen
res beheerste. Jonge mensen le
ren dat hele gamma niet meer.
Maar ik trof in dat hotel Peter
Ligtermoet, een jonge pianist en
die jongen... het was een feest
met hem te werken. Hij was zo
geïnteresseerd in wat ik deed,
met name in de volksliedjes die
ik zo graag zing. Hij was zeer
verbaasd dat ik nooit meer een
plaat, een CD is dat tegenwoor
dig, uitbracht. Hij heeft me toen
beloofd dat hij zich zou inspan
nen voor een CD. Samen met
een goede vriend van hem, Dolf
de Vries, heeft hij naar een gele
genheid daarvoor gezocht. Uit
eindelijk is dat Sail geworden."
Voor Caroline Kaart was het
maken van de nieuwe CD een
waar genot. „Ik vond het zó
heerlijk om te doen. Vooral het
zingen natuurlijk, maar ik heb
ook veel plezier beleefd aan het
samenstellen van het repertoire.
Ik heb uren in de muziekbiblio
theek van het NOB gezeten. En
de oogst: de Engelse zeemans
liedjes, of eigenlijk werkmans
liedjes want die liederen werden
door de zeelui bij bepaalde kar
weien gezongen, zoals bijvoor
beeld 'What shall we do with
the drunken sailor'. Maar ook
Nederlandse liedjes, zoals de
'Zilvervloot' en 'Op de woelige
baren'. En uiteraard de mooie
traditionele liederen zoals 'The
Skye boat song' en 'Blow the
wind southerly'. Al deze liede
ren maken deel uit van mijn ge
nre. Ik ben zo blij dat ik het heb
mogen vastleggen."