Scouting in wat vrolijker kleuren Allochtonen ZATERDAG 22 JUL11995 Onze Taal Mijn buurman is een autochtoon Hij luistert naar de naam Arie en is nu met vakantie. Hij houdt niet van complimenten maar nu hij even weg is, wil ik wel kwijt dat ik zeer te vreden ben over hem. Wij drinken soms een biertje, we lenen wel eens de ladder en ze klagen niet over on ze herrie of over onze kat die daar de tuin omspit. Hij komt uit Rijns burg en ook zijn ouders komen uit die buurt, zodat hij behoorlijk au tochtoon is. De buurvrouw komt uit Zwitserland. Ze spreekt Frans maar even vloeiend Nederlands. Ook over de buurvrouw zij we heel tevreden, Is zij allochtoon? Er zijn in Nederland niet veel Frans spre kende Zwitsers. Het zal maar een kleine groep zijn. Een etnische minderheid dus. Of zijn Zwitsers niet etnisch? Is onze buur vrouw allochtoon? Van hoe ver moet je ko men om allochtoon genoemd te worden? Is Maastricht al allochtoon? Begint het bij Leuven en Kortrijk? Zijn Spanjaarden hier allochtoon? Of moet er minstens een Mid dellandse Zee tussen zitten? Het is niet een voudig om te zeggen wat allochtoon is. Letterlijk betekent allochtoon 'Uit een an der land afkomstig'. Wat dat betreft zou on ze buurvrouw dus zeker allochtoon ge noemd kunnen worden. Maar niemand doet dat. We zouden het heel vreemd vin den als Zwitsers, Belgen of Denen allochto nen werden genoemd. Onder allochtonen verstaan we wat anders. De vraag is alleen: wie of wat dan wèl? De woordenboeken helpen ons niet verder. In feite geven ze zelfs onjuiste omschrijvingen: 'Van elders afkomstig', of'Buitenlandse werknemer'. Maar iedereen weet dat dit te ruim gesteld is. Lang niet alle buitenlanders die hier ko men wonen en werken, noemen we al lochtonen. Hoe zit dat? Kort geleden kreeg ik een brief van mijn werkgever. Het ging over de Uitvoering Wet Bevordering Evenredige Arbeidsdeel name Allochtonen. Oftewel de WBEAA. Die wet wil dat er in bedrijven naar verhouding evenveel allochtonen werken als er al lochtonen in Nederland zijn. Dus als er bij voorbeeld drie procent Ethiopiërs zijn of acht procent Marokkanen, dan moeten er volgens die wet in een bedrijf ook drie pro cent Ethiopische werknemers zijn en acht procent Marokkaanse. Dat wil de WBEAA. Het lijkt goed bedoeld. Om het voor mekaar te krijgen is mijn werkgever nu begonnen met iedereen te vragen of hij of zij alloch toon is. Kijk, dan komen de problemen. Wat moet je invullen als je moeder uit Kiev komt? Of als je uit twee Hilversumse ouders gebo ren bent in Dacca? De bedenkers van de WBEAA hebben dit probleem voorzien. Er zit een lijstje bij met landen: als je daar en daar vandaan komt, ben je allochtoon. Ik geef u de volledige lijst: Suriname, Aruba of Nederlandse Antillen, Turkije, Marokko, Vietnam, voormalig Joegoslavië, Somalië, Ethiopië, Iran en Irak. Onderaan staat enigszins dreigend: 'Deze landenlijst geldt tot 1 juli 1996'. Eindelijk weten we nu wat allochtonen zijn. Maar je mond valt open van verbazing. In de eerste plaats valt me op dat Frans-spre kende Zwitsers er niet bij staan. Evenmin als Nigerianen, Chinezen, Polen, Tibetanen, Tamils of mensen afkomstig uit de Oeral. Ook geen mensen uit Indonesië of uit Am- bon. Waarom zijn Ambonnezen niet alloch toon? Omdat ze destijds met een Neder lands paspoort zijn binnengekomen? Maar dat geldt ook voor de meeste Surinamers. En Aruba en de overige Antillen behoren nog steeds tot het Koninkrijk der Nederlan den. Altijd gedacht dat het Nederlanders waren, maar nu zijn ze ineens allochtoon. Op die manier kunnen Rijnsburgers straks ook wel allochtonen gaan heten. Hoe zit dit? Ik kan in het lijstje van 'allochtone landen' niets ontdekken wat hen verbindt. Of wat ze onderscheidt van vijftig andere landen. En Aruba en de Antillen zijn niet eens een apart land. Het venijn zit 'm waarschijnlijk in de staart. 'Deze landenlijst geldt tot 1 juni 1996'. Daarna kunnen weer andere landen alloch toon verklaard worden. Dan zijn de Chine zen en de Rijnsburgers misschien aan de beurt. Op grond waarvan gebeurt dit? Ik be gin iets te vermoeden, maar kan het nauwe lijks geloven. Kijk, één Rijnsburger is heer lijk. Vooral als je naast hem mag wonen. Maar als de hele straat ervan vergeven is, begin je wel anders te piepen. Mijn buur man heeft om die reden zijn geboortedorp zelfs verlaten. Ik begin te vermoeden dat er op deze lijst alleen maar landen staan waar van we hier veel mensen hebben waar we mee in onze maag zitten. Allochtonen wor den hier impliciet gedefinieerd als 'Men- sen-die-we-hier-liever-niet-zouden-heb- ben'. Zeg dan ronduit wat je bedoelt. En schrijf in de volgende druk van de dikke Van Dale bij allochtoon: 'Ongewenste vreemdeling'. Ik heb die brief van mijn werkgever, over de uitvoering van die WBEAA, niet beant woord. Hup, meteen de prullenmand in. Opbouw van de tentenkampen in Dronten, waar koningin Beatrix op 2 augustus de achttiende Wereldjamboree opent. foto cpd freddyschinkel Dronten: acht jaar werk aan de Wereldjamboree Na Vogelenzang in 1937, vindt de Wereldjamboree voor de tweede keer plaats in Nederland. Meer dan 25.000 scouts uit vrijwel alle landen van de wereld verzamelen zich op 2 augustus in de Flevopolder voor de J opening van de jj achttiende jamboree die een week duurt. I Het evenement speelt 1 zich af op een terrein 1 van 300 hectare, 3 gelegen naast Walibi i Flevo in Dronten dat j werd gekozen tweehonderd geïnteresseerde Jj gemeenten. De Wereldjamboree is het belangrijkste evenement op de kalender van Scou ting, een jeugdbeweging met 125.000 Nederlandse leden en wereldwijd rond de 24 mil joen. Oprichter lord Baden Powell, een (Engelse) held uit de tweede Boerenoorlog, zag in zijn Boy Scouts een mogelijkheid arbeiderskinderen uit de slums te halen. Hij stichtte de jeugdbeweging in 1908. Als 'scouts' (padvinders, verkenners) liet de oud oorlogsheld de jongeren kennismaken met het bui-' tenleven. Hun werd wat discipline bijgebracht, ze leerden samenwerken en konden met elkaar spe len. Baden Powell -zag het als zijn doel hun karak ters te vormen en verbroedering tot stand te bren gen. De beweging kreeg in 1920, twee jaar na het ein de van de moordpartijen op de slagvelden van Noord-Frankrijk, zijn eerste internationale festijn. In Londen kwamen in dat jaar 8000 scouts uit 34 landen bij elkaar tijdens de eerste Wereldjamboree. „Laten we vrede en geluk tot stand brengen in de hele wereld en begrip tussen de mensen", zei hij bij die gelegenheid. Inmiddels zijn we 17 jamborees verder. Na hun eerste voorzichtige aanwezigheid in Korea zullen de heropgerichte Scoutsgroepen uit Oost-Europa in de Flevopolder ook weer in groten getale acte de présence geven. Meer dan 100 nationaliteiten ne men deel. Net als bij die eerste 'Nederlandse' We reldjamboree, in 1937 in Vogelenzang (Bloemen- daal) komt het aantal deelnemers uit op rond 28.500. Er worden 200.000 bezoekers verwacht. Vrijwilligers Er was een immense organisatie nodig om de jam boree in Dronten van de grond te tillen; een kwar- wei waar acht jaar werk in werd gestoken. Duizen den vrijwilligers hebben maandenlang geploeterd. Gratis. „Want", zegt Scouting-directeur Peter van der Vliet, „bij ons staaf idealisme nog steeds voor op." Van vrijwilligers wordt dan ook verwacht dat ook zij rond 450 gulden per persoon betalen om tij dens de jamboree te mógen helpen. „Het gaat om het plezier van de kinderen. Het is hün kamp. Wij vergelijken zo'n jamboree wel eens met de Olympische Spelen. Daar speelt men tegen elkaar, ook al wordt er gezegd dat het gaat om het meedoen en niet om het winnen. Bij ons spelen al le deelnemers met elkaar", zegt Van der Vliet. Idealisme en vrijwillige inzet nemen niet weg dat de jamboree naast een groot zomerkamp ook moet functioneren als een professioneel gemanaged be drijf met een omzet van zestig miljoen gulden. „We hebben moordend harde budgetafspraken ge maakt", benadrukt Van der Vliet. „We geven geen geld uit dat we niet hebben. Onze begroting is con servatief opgesteld', we hebben geleerd van die an dere recente grote evenementen." Van der Vliet doelt op Floriade en de Wereldruiterspelen, die bei de fors verlies leden. Na ondertzoek bleek dat bij de evenementen in Zoetermeer en Den Haag de extra kosten vooral ontstonden doordat medewerkers tijdens het eve nement verplichtingen aangingen zonder dat zij daartoe gerechtigd waren. Dat maakte de begroting onbeheersbaar. „Wij hebben vorig jaar op hetzelfde terrein een Europese jamboree gehouden met zo'n 10.000 deelnemers. Dat zou je kunnen zien als een gene rale repetitie. Aan de hand van onze ervaringen stelden we onze cijfers voor dit jaar bij. Vorig jaar hebben we quitte gedraaid en zoals het er nu uit ziet, lukt dat dit jaar ook." Daar komt bij dat Scouting draait op vrijwilligers die gewend zijn in hun eigen groepen elk dubbeltje om te draaien. Van der Vliet: „Als leider van een groep hoef je niet echt gek te zijn, maar het helpt wel. We hebben alle vrijwilligers zelfs een contract laten ondertekenen en een bijdrage laten betalen. En dat allemaal omdat we kunnen zeggen dat het óók hun kamp is, en hün lol." Tijdens het kamp zullen zo'n 4.000 tot 5.000 vrij willigers dag en nacht in touw zijn. Het werk loopt van begeleiding bij de hindernisbaan, het toezicht houden bij uitstapjes, paardrijden en scuba-diving tot de dame of heer die (preventief) aanwezig is bij de toiletten en douches. Vrijwilligers zorgen ook voor de aan- en afvoer van de koelwagens (van Ahold) met voedsel. Elke nacht opnieuw vervangen twaalf volle wagens de dan inmiddels leeggegeten trailers. Er is gerekend op 90.000 broden, 68.000 liter melk, ruim 100.000 eieren, 70.000 theezakjes, 6.000 kilo suiker, 41.000 krentebollen, 30.000 liter vla en yoghurt, 6.100 pak ken hagelslag en 164.000 stuks fruit, om maar en kele cijfers te geven. Elke deelnemer wordt geacht samen met zijn pa trouille het eigen kostje klaar te maken, volgens van te voren vastgestelde menus. Daarom ontvangen ze een kookboekje. De organisatie sluit niet uit dat de hagelslag dan toch nog wel in de andijvie terecht kan komen, maar de kans daarop is wel aanzienlijk verkleind. De warme maaltijd is elke dag afgestemd óp een ander land of continent. Daar moet niet te veel bij worden voorgesteld, want de keukens zijn primitief en de maaltijden vooral simpel van opzet. Daar naast is rekening gehouden met vegetariërs en scouts die geen varkensvlees mogen eten. Vanzelfsprekend beschikt elke religie over zijn ei gen tent, en vindt er op zondag een interreligieuze bijeenkomst,plaats in de wat met een groots woord heet 'De Arena', een open vlakte omgeven door een dijk waar 40.000 mensen kunnen zitten. Godsdienst en cultuur mogen de scouts niet van elkaar scheiden, integendeel. Toch wordt zelfs re kening gehouden met scouts uit streken waar meisjes (nog) buitengesloten zijn. Zo is er een spe ciaal 'boys-only' kamp. Zij zullen elders toch al Ondersteuning Ondanks de talloze sterk gemotiveerde vrij willigers kost het kamp de deelnemers veel geld. Scouts uit de rijke landen betalen, nog afgezien van Lord Baden Powell, de oprichter (in 1908) van Scouting, foto archief vaak genoeg met meisjes-scouts geconfronteerd worden, want die maken rond eenderde van alle deelnemers uit. Gemengde groepen Hoewel er slechts enkele landen zijn waarin de emancipatie zo ver gaat als Nederland, met zijn ge heel gemengde organisatie, zullen er toch al weer meer vrouwelijke scouts zijn dan vief jaar geleden in Korea. Daar voerden de niet-gemengde groepen uit Azië en Amerika de boventoon. In Nederland ontstonden de eerste gemengde groepen in de jaren zeventig, na de fusie tussen de katholieke verkenners en de neutrale padvinders. Het was een tijd waarin scouting zijn aantrekkings kracht op de jeugd dreigde te verliezen. Op het ein de van de wilde jaren zestig was het ledental zelfs gedaald tot rond 70.000. Conform de tijdgeest vormden prestaties ('Armen vol insignes') en de onderlinge competitie niet langer de belangrijkste onderdelen van het spel. Inmiddels groeit het aantal leden weer, de laatste anderhalf jaar zelfs met 10.000. Scouting is ook niet meer die 'oude lullen'club van toen. Prestatie dwang en discipline zijn niet meer teruggekeerd en werden vervangen door het aanleren van vaardig heden. Het wat grijzige imago van scouting krijgt inmiddels wat vrolijker kleuren, ook al omdat de beweging meer en meer gezien wordt als een 'veili ge' vrijetijdsbesteding. De kosten van de infrastructuur worden gedra gen door Walibi en de gemeente Dronten die het noordelijk deel van het terrein willen blijven ge bruiken voor evenementen. In het deel bij het Veluwemeer zijn tijdelijke voorzieningen aan gelegd. Al met al kon Scouting haar investerin gen beperkt houden. Extra drainage was hier en daar wel nodig, omdat de grond in de polders af en toe nogal drassig kan zijn en die na een regenbui of langdurige motregen in een modderboel verandert. Daarom kan het weer uiteinde lijk het grootste struikelblok zijn voor een geslaagd kamp. „Als er veel regen valt, dan komt er een moment dat we het water moeilijk weg- krijgen. Veel activiteiten kunnen deson-' danks doorgaan, maar je zult zien dat de sfeer dan anders wordt. Er ontstaat gemopper en dan komt het niet meer goed", aldus Frank Hoogers, directeur Support Services en een van de niet meer dan twaalf betaalde krachten binnen de hele organisatie. de vlucht, rond 1000 gulden per persoon. Deelne mers uit derde wereldlanden hoeven niet meer dan 250 gulden neer te tellen. Zoals dat bij scouts gaat, de écht arme deelne mers kunnen gratis komen. Voor hen is de afgelo pen jaren rond een miljoen gulden bijeengebracht door Scouting Nederland. 'Jantje Beton' Financiert daarnaast de deelname van een groep bestaande uit 40 scouts-asielzoekers. Ook op andere manier presenteert de derde we reld zich. Dat gebeurt in het Global Development Village, waarin milieu en ontwikkelingshulp een hoofdrol spelen. Rode Kruis, Unicef, UNHCR en talloze niet-gouvernementele organisaties laten hier zien wat zij doen, zij aan zij met scouts die werken in kampen in bijvoorbeeld Burundi en Bos nië. Van der Vliet: „Scouts staan midden in de maat schappij. Juist in de derde wereld zijn zij vaak bezig met levenreddende taken. Dat tonen we hier. Kin deren voelen zich nauw betrokken bij anderen en willen graag helpen. Het is, wat wij noemen, onze behulpzaamheid nieuwe stijl." Volgende week in het Zaterdags Bijvoegsel: Her inneringen aan de Wereldjamboree van 1937 in Vogelenzang.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 31