'Zielige meisjes speel ik graag'
Eurovisie-podium is voor
veel landen onbereikbaar
'Langharig tuig in de kerk, dat was wat'
Cultuur Kunst
Lustrumbundel met
sobere verhalen
DINSDAG 4 JUL11995
Den Haag al in jazz-stemming
den haag i n de week voor North Sea Jazz, van zaterdag 8 tot en
met donderdag 13 juli, wordt Den Haag in de jazz-stemming ge
bracht met optredens in de binnenstad. Op buitenpodia bij de
Grote Markt, de Grote Kerk en op het Lange Voorhout zijn
woensdagavond 12 juli diverse optredens. In het atrium van het
nieuwe stadhuis zijn op 12 en 13 juli lunchconcerten. Op beide
dagen treden 's avonds tevens bands op in 30 cafés in het cen
trum. De hele week doorkruisen twee looporkesten uit New Or
leans de binnenstad.
Glasexpositie in gemeentemuseum
den haag Glas van Bert Frijns is tot en met 3 september in het
I laags Gemeentemuseum te bewonderen. De tentoonstelling
bestaat uit recent werk, gegroepeerd in een tiental thema's.
Nieuw zijn zijn spiraal- en cilindervormen en monumentale
kommen. Frijns (1953) geldt als de belangrijkste Nederlandse
kunstenaar die glas als materiaal gebruikt, aldus het museum.
Erotisch werk in de Kunsthal
Rotterdam Erotisch werk van de Parijse fotograaf Gilles Berquet
1956) is tot 3 september in de Kunsthal in Rotterdam te zien.
Volgens de Kunsthal mag zijn werk worden gerekend tot het
beste wat de hedendaagse erotische fotografie te bieden heeft.
Deze tentoonstelling vormt een opmaat voor een uitgebreid his
torisch overzicht van erotische kunst, die volgend jaar in de
Kunsthal gaat plaatsvinden in samenwerking met het Erotic Art
Museum in Hamburg.
Negende editie 'Gouden Pet'
leiden Voor de negende keer wordt zondag 16 juli het straatmu
ziekfestival 'De Gouden Pet' gehouden in de Leidse binnenstad.
Aan het evenement doen ongeveer vijftig acts mee, van smart
lapzangers tot grote blaasgroepen. De deelnemers spelen op
meer dan 25 plekken. In de jury. die de winnaar van De Gouden
Pet kiest, zitten Mathilde Zirkzee (hoofd gemeentelijke dienst
cultuur educatie), Joost waiter (ex-dirigent Oerkest), Maarten
Witkam (muzikant) en Marijke Helder (stichting Program). D4
Finale van De Gouden Pet wordt vanaf 17.00 uur gehouden in
een tent op het Arsenaalplein.
hilversum gpd
De datum staat vast: zaterdag
18 mei 1996. Maar wie er buiten
organisator Noorwegen mee
doet, blijft tot 29 maart de
vraag. In een kort televisiepro
gramma maakt de Europese
Omroep Unie (EBU) op die dag
bekend welke landen mogen
deelnemen aan de 41ste finale
van het Eurovisie Songfestival.
In totaal 33 landen hebben zich
aangemeld. Slechts 23 daarvan
mogen het Eurovisie-podium in
Oslo betreden, zodat de televi
sieregistratie niet langer dan
drie uur gaat duren.
Afvallen
men bepaald. In de laatste week
van maart beoordelen 33 natio
nale jury's de liedjes die zijn uit
verkoren voor het 41ste Eurovi
sie Songfestival. Negen daarvan
moeten er afvallen. Noorwegen,
dat dit jaar met Secret Garden
in Dublin won, mag in elk geval
meedoen. De nationale jury's
krijgen geen videoclips voorge
schoteld, zoals oorspronkelijk
het plan was, maar geluidsban
den. De EBU wil zo de kansen
gelijk houden; veel 'arme' EBU-
landen zouden niet in staat zijn
om oogstrelende videoclips te
maken.
Met de keuze voor deze voor
selectie komt er een einde aan
het omstreden rouleersysteem
dat de afgelopen jaren werd ge
hanteerd. Als gevolg daarvan
mocht Nederland dit jaar niet
meedoen aan het songfestival
omdat Willeke Alberti in 1994 in
de degradatiezone eindigde.
Over het nieuwe selectiesys
teem zijn de meningen overi
gens ook verdeeld. „In landen,
die voortdurend bij de voorron
de uitvallen, zakt de belangstel
ling voor het songfestival weg",
voorspelde NPS-directeur Wil
lem van Beusekom eerder al
eens.
Sinds het wegvallen van het
IJzeren Gordijn willen veel
voormalige Oostbloklanden aan
het liedjesfestijn deelnemen.
Dat kan ook omdat de nationale
omroepen van die landen zijn
aangesloten bij de EBU. Van de
42 landen die enkele maanden
geleden hun belangstelling voor
het Eurovisie Songfestival van
1996 kenbaar maakten, hebben
er 33 zich uiteindelijk kandidaat
gesteld.
Luxemburg, Italië en Monaco
(dat na 1979 niet meer van de
partij was) hebben laten weten
definitief van deelname aan het
songfestival af te zien.
Of er volgend jaar een Natio
naal Songfestival komt en zo ja,
in wat voor vorm, is nog niet
bekend. „De eerste gesprekken
daarover moeten nog plaatsvin
den," laat een NOS-woordvoer
der desgevraagd weten.
Loes Luca met programma op de Parade
Een oud model Volvo komt de Kerkstraat in Amsterdam
ingereden. De autoradio staat aan en de vrouw achter het
stuur zingt wiebelend op de maat uit volle borst mee. Het
kan niet missen: Loes Luca. Te laat voor de afspraak,
maar ze blijft er even vrolijk onder. Wanneer ze de foto
graaf en mij ziet, wachtend op een bankje, zwaait ze uit
bundig en roept spontaan: „Jongens, ik zat in een file!"
Amsterdam max smithdruk bezochte theatervoorstel
lingen staat en in veel in tv-pro-
gramma's en reclamespotjes te
Het is duidelijk: het gaat weer
naar wens met de 41-jarige Loes zien is, behoort ze naar eigen
Schrijversclub Leiden bestaat vijfjaar
Luca. Ze heeft een moeilijk jaar
achter de rug. Haar vader over
leed in december 1993. Vervol
gens verliet haar man haar. Met
het overladen werkprogramma
erbij, was dit allemaal net iets te
veel. Ze trok zich terug uit de
musical 'Willeke', waarin zij de
zeggen (nog) niet tot de catego
rie Bekende Nederlander. „Ik
kan gerust bij Albert Heijn
boodschappen doen zonder dat
de cassière me herkent. Na zo'n
tv-spotje als dat over zuinig zijn
met energie, ja dan word je wel
eens tot vervelens toe aange-
titelrol zou vervullen en zag af gaapt, of gaan de mensen op
literatuur
recensie susanne lammers
'Mijn favoriete voordeurdeler', poëzie,
proza en drama. Uitgave ter gelegenheid
vlh het eerste lustrum van de Schrijvers-
dub Leiden Uitgeverij Barabinsk. 112 pp,
24,90 gulden. Verkrijgbaar bij de Leidse
boekhandel
Sober en direc^. Zo is de lus
trumbundel met korte verhalen,
drama en gedichten van de
'Schrijversclub Leiden 1990'. De
schrijversclub overhandigde de
nieuwste uitgave van uitgeverij
Barabinsk ook zonder veel om
haal aan Henk Sapn.es, direc
teur van de Openbare Biblio
theek. '>w
Nestor Kees Hakkert bena
drukte in zijn openingspraatje
zijn bescheidenheid door uit
voerig te wijzen op en te citeren
uit de brief waarin hem ge
vraagd werd 'in Hakkertiaanse
stijl' een toespraakje in elkaar te
draaien voor deze voor de club
zo belangrijke ceremonie.
De tweewekelijke bijeenkom
sten van de club dienen als stok
achter de deur - en om elkaar te
stimuleren. De jaarlijkse 'ver
kleedpartij', waarin men in een
andere stijl, onder een andere
naam, op een andere schrijfma
chine wedijvert, geeft vermaak
en lering. Dit geëxperimenteer
maakt dat je over je, zelf gegra
ven, slootjes springt. Dat kan al
leen maar positieve invloed
hebben.
De bijdragen spreken aan
door hun persoonlijke karakter.
Van academische stijloefenin
gen is, afgezien van het verhaal
van Nico Vesseur, geen sprake.
Veel verhaaltjes doen denken
aan columns en bij de gedich
ten overheerst het lichte vers:
de limericks en droefgeestige
observaties trekken door hun
kwaliteit de meeste aandacht.
De meer serieuze poëzie gaat de
vrouwen, vooral Lineke Noorda,
beter af dan de mannen. Die
doen vaak iets te gewichtig.
Kees Hakkert putte uit zijn
(jeugd)herinneringen en vooral
zijn beschrijving van twee fiets
tochtjes ontroert. In het eerste
verhaal Fietst zijn vader en zit
hij op de stang. In het tweede
stuk fietst hij zelf, een piepjong
joods onderduikertje vervoe
rend van het ene naar het ande
re adres.
Het verhaal 'Trala' van Frou-
ke Welling speelt zich af in Ba
rabinsk, een plaatsje in Siberië
waaraan de uitgeverij haar
naam dankt. De arme Iwan Er-
molov vertrekt met vrouw en
kinderen in een 'trala' over de
spoorbaan naar het westen;
maar'dan draait de wind Over
haar twee andere verhaaltjes
zegt Welling dat ze geïnspireerd
zijn door de fabels van La Fon
taine en dat de bijna niet te
missen gelijkenis met de kin
derverhaaltjes van Toon Telle-
gen toevallig is.
Christiaan van Tol illustreerde
zelf zijn sprookje over de bange
vulkaan met aandoenlijke teke
ningen. Hij tekende ook de om
slag van het boekje: een voor
deur met veel bellen en ramen
die erg verschillende kamers
doen vermoeden. Inderdaad
grote verschillen, maar alle
van een grote filmrol die Bob
Rooyens voor haar op het oog
had.
Eigen kracht
„Mijn werk en zeker ook mijn
kind sleuren me weer overeind.
Ik heb wel eens bij zo'n psycho
therapeut een paar dozen
Kleenex leeg gesnoten, maar
goeddeels ben ik op eigen
kracht weer uit dat dal ge
kropen. Door die ervaringen
hoop ik een beter en mooier
mens te worden," vertelt ze
zonder terughoudendheid in
'een tot kantoortje ingerichte ka
mer van de woning.
Loes Luca deed auditie bij de
Toneelschool in Amsterdam.
Daar is een grappige anekdote
aan verbonden, waar ze eigen
lijk niet zo aan herinnerd wil
worden. In haar jeugdjaren stot
terde ze, wanneer ze te sterk
onder druk stond. Zo ook tij
dens dat toelatingsexamen: 'Lu,
hi,' en van de zenuwen, 'lui, lui',
stamelde ze in een poging haar
voornaam Luca te noemen. Ze
vond dat ze finaal voor lui
stond, maar op de toneelschool
zag men er wel de humor van
in.
Excuus
Weldra leek het haar leuker om
naar de Academie voor Expres
sie door Woord en Gebaar in
Utrecht over te stappen. „Ik er
voer toen toneelspelen als een
erg egocentrisch vak. Maar dat
was natuurlijk een excuus. Het
kwam gewoon omdat veel men
sen die ik kende op die school
zaten."
Ondanks dat Loes Luca in
films heeft meegespeeld ('Abel,
'Noorderlingen', 'Het meisje
met het rode haar'), in tal van
eens ook gek doen. Eén troost:
je wordt er dik voor betaald."
Reprise
Tot vreugde van menigeen zijn
twee succesvolle produkties
waarin Loes Luca excelleert op
nieuw te zien. Het verleden jaar
avond aan avond uitverkochte
toneelstuk 'Twee' van Jim Cart-
wright wordt inmiddels weer
opgevoerd. 'Natte Sneeuw' van
Orkater met onder anderen Ar
jan Ederveen over een mislukte
kerstviering gaat rond de kerst
in reprise in de Amsterdamse
Stadsschouwburg. t
Half september beginnen de
repetities van 'De Krant' van
Adriaan van Dis bij Toneelgroep
Amsterdam. Zij speelt daarin
mee met het Willem Breuker
Kollektief, Pierre Bokma, Olga
Zuiderhoek en nog anderen.
Loes Luca met lichte stemver
heffing: „Ik haat repetities. Laat
me maar het liefst lekker spe
len." Dan met vertedering in
haar stem: „Zielige meisjes spe
len, dat doe ik graag. Het zwan
gere meisje in 'Twee' is een van
mijn favoriete rollen." Het ko
mende seizoen is Loes Luca te
vens te zien in het toneelstuk
'Aan het einde van de asperge-
tijd' van Frank Houtappels met
onder anderen Nettie Blanken
en Olga Zuiderhoek.
Behalve in het tv-kinderpro-
gramma 'Klokhuis' is Loes Luca
de komende tijd in tegenstelling
tot voorgaande jaren met bij
voorbeeld 'Rok Rol' en 'Achter
de Dijk met Mieke Muts"' voor
lopig niet op televisie te ver
wachten. „Ik zit-tot voorbij het
seizoen 1997 vol met theater. Ik
heb niet zo'n behoefte aan tv-
produkties. Het is me te vluch
tig en ik vind het niet leuk dat er
Loes Luca gaat na een moeilijk jaar weer volop aan de slag.
geen publiek bij is." Conclude
rend en met veel gevoel voor
publiekswerving: „Je ziet het:
het gaat dus weer goed met me.
Kom maar kijken op De Para-
Vlooienkoning sponsort Cuby in theater
RAALTE HENK TEN KLOOSTER
„Wc gaan back to the roots. Ie
der mens heeft een 'life-circle',
in een golfbeweging. Zelf was ik
in de jaren zestig actief in beat-
clubs en beatgroepen. God,
toen was ik achttien. We wor
den oud. Klere, wat een mooie
tijd. Met Cuby the Blizzards
aan top". Henk Aa (47), als di
recteur van diergeneesmidde-
Icnl'abrikant Beaphar, in Raalte
wel 'vlooienkoning' genoemd,
wil als hoofdsponsor veertigers
weer laten genieten van blues
koning Cuby. In theaters.
De vergelijking met de Rolling
Stones dringt zich op. Ook zij
reizen met hun Voodoo Loun
ge-toernee door de - bewogen -
tijd. Anders dan Jaggger cs, is
zanger Harry Muskee, alias
Cuby, qua lichaamsomvang in
tijd gegroeid. Harry moet niet
gaan lijnen. Dat hoort niet bij
hem. Hij is een rocker uit Dren
te. Dat straalt-ie ook uit. Stones,
dat is een andere filosofie. Harry
is moeders' mooiste niet. Daar
gaat het niet om, wel om mu
ziek. Perfect ingespeeld is Harry
met zijn band, hun muziek
klinkt al!» een huis".
Aa gaat zelf ook terug in de
tijd. In de roemruchte jaren zes
tig zorgde hij voor de eerste
rockmis in zijn woon- en ge
boorteplaats Raalte. Met de
band Rby-be-blues (rhytmn,
beat en blues). Henk was op
richter, manager en financier.
„Langharig tuig in de kerk, dat
was toen heel wat".
Later kwam hij in contact met
Cuby. „Ik was toen actief bij
Blues Dimension in Zwolle.
Drie leden stapten over naar
Cuby the Blizzards. Blues Di
mension was passé. Zelf had ik
een bandje met een jongen, die
daarna drummer werd bij Cuby.
Uit die periode ken ik Muskee.
We kwamen vaak in een kroeg
in Assen".
Een wederopstanding van
Cuby the Blizzards? „Nee,
Harry is altijd doorgegaan. Kort
geleden is-ie 54 geworden. Con
tact met jeugd heeft de zanger
nog steeds. Wel raakt Muskee
oude fans kwijt. Met een optre
den in Paradiso bereik je die
niet meer. Daar gaan de meeste
veertigers niet meer naar toe. Ik
wel".
Hippie-tijdperk
Theaters in Nederland krijgen
straks dus de Beaphar Blues
Night. Is zo'n entourage niet af
schrikwekkend voor ouwe hip
pies en -rockers die zo'n hekel
hadden aan establishment?
„Nee joh, veel hippies en roc
kers van toen rijden in keurige
Golfjes. Ze zijn keurige huisva
ders geworden met kinderen".
Opverend zegt Aa, zelf ook huis
vader: „Maar de huidige gene
ratie is wel heel netjes. Braaf.
Terwijl de Wereld liberaler is.
Vandaag kun je alles zijn, ver
oorzaakt door het hippie-tijd
perk. Taboes bestaan niet
meer".
Bloemenkinderen van toen
straks dus in het als burgerlijk
versleten theater. „Daar kan
Muskee door het leven swit
chen. Met alle muziekstijlen.
Veertigers zullen dat prachtig
vinden, denk ik. Zo heropen je
een markt. Zelf ben ik niet al
leen sponsor, maar ook férvent
bluesliefhebber. Het moet ver
antwoord en van niveau zijn,
stijlvol. Kortom, een mooi stuk-
kie theater. Met zeker negentig
tot vijfennegentig procent mu
ziek. Tegelijk moet op de ach
tergrond het tijdsbeeld weerge
geven worden op videoscreens
of zo".
Aa wil de zaak grondig aan
pakken. Er komt een autobio
grafie over Harry Muskee, ge
schreven door zijn borrelvriend
Johan Derksen, maar ook een
cd. Daarvoor wil hij beroemd
heden strikken als John Mayall,
Eric Clapton en Joe Cocker.
Is dat niet te hoog gegrepen?
Aa, op zijn 32ste directeur van
Beaphar (wereldwijd actief) en
ooit. mede-organisator van de
roemruchte Raalte-motorraces
(in de tijd van 'Jumpin' Jack
Middelburg en 'Witte Reus' Wil
Hartog), kijkt verbaasd. „Waar
om zou ik dat niet voor elkaar
kunnen krijgen?"
Centrum Beeldende Kunst wil
band met klanten verstevigen
leiden Het nieuwsbulletin ver
schijnt vier maal per jaar. Cul-
Het Centrum Beeldende Kunst tuurwethouder Langenberg
(CBK) gaat de band met zijn reikte vandaag het eerste
klanten verstevigen. Vanaf de- exemplaar uit aan een nieuwe
ze maand verschijnt een kwar- abonnee van het CBK. In het
taaibulletin met informatie eerste nummer komen onder
over de kunstuitleen, aieuwe meer de modernisering van de
aanwinsten voor de eigen col- kunstuitleen en de cursus 'Kij-
lectie, nieuws over tentoon- ken naar kunst' aan bod. Het
stellingen, projecten, cursus- bulletin wordt verzonden naar
sen en interviews met gebrui- relaties van het CBK en in
kers van het CBK. Daarnaast daarnaast verkrijgbaar aan de
zal bij speciale projecten het balie van het beeldende kunst
bulletin mogelijk als catalogus centrum aan de Hooglandse
fungeren. Kerkgracht 19/21.
de." 4, wo 5 en do 6 juli, vanaf 20:00
Loes Luca is te zien op De Pa- uur. Amsterdam, Martin Lu-
rade Les Nezettes et les Zezet- ther Kingpark, vr 28 t/m zo 30
tes: Utrecht, Park Nieuwer- juli en vr 4 aug t/m di 8 aug,
oord (Laan van Puntenburg) di vanaf 20.00 uur.
Glimlach Mona Lisa dieper door scheur
Harry Muskee, alias Cuby: een rocker uit Drente, foto rudyleukfeldt
Allerlei hypotheses, ook van on
eerbare aard, zijn opgeworpen
voor de raadselachtige glimlach
van de Mona Lisa. Maar een
Franse onderzoeker meent het
raadsel te hebben opgelost en
zegt dat het craquelé, de zeer
fijne scheurtjes in het doek,
door de eeuwen heen de be
roemdste glimlach ter wereld
dieper maakte.
Zeker. Monrf Lisa, of La Gia-
conda van de Italiaanse meester
Leonardo da Vinei, poseerde
bijna 500 jaar geleden glimla
chend, maar met een zachter
glimlach, minder narcistisch,
met een inindér starende blik
en niet opzettelijk koket. Verder
was haar neus geprononceerder
en minder plat dan hij nu lijkt.
De waarnemingen van de
Franse Da Vinci-specialist Jac
ques Franck zijn gepubliceerd
in het prestigieuze vakblad
Achademia Leonardi Vinei on
der leiding van de Italiaanse
kunsthistoricus Pedretti. Frank
heeft de craquelures bestudeerd
die met het vergaan van de tijd
verschenen op het beroemste
schilderij ter wereld.
Franck onderzocht fotografi
sche uitvergrotingen van de cra
quelures, „die op zich niets bij
zonder zijn". „Het vreemde is
dat door de scheurtjes de ana
tomie en de vorm van de glim
lach is veranderd". Van heel
dichtbij gaat het om een 'net
van dichte craquelures in de
linker-mondhoek dat lichte
schaduw geeft, waardoor de in
druk ontstaat van een sa
mentrekking'.
In het linkeroog accentueren