'Op school geen kunstje leren' Ruwe wezens en 'tmorfe figuurtjes Metropolis met 70.000 bezoekers weer op de kaart Cultuur&Kunst lemmingz Edge goed enoeg voor Werfpop Discjockey Wolfman Jack overleden Kinderen werken aan kunst -TV.NDAG B JULI 1995 CHEF CERT VISSER, 071 356441 olland Festival: 76.000 bezoekers erdam Ongeveer 76.000 mensen hebben dit jaar de weg naar de voorstellingen en filmvertoningen van de :te editie van het Holland Festival in Amsterdam. Vorig jaar k dit festival ruim 53.500 bezoekers. De zaalbezetting was ge adeld 75 procent, terwijl dat vorig jaar 85 procent was. In to- waren er 43 produkties, 105 voorstellingen en 85 filmverto- jgen. Het festival, dat eind mei begon, stond dit jaar in het te- U1 van het einde van de Tweede Wereldoorlog. ekencursus in Archeon yen aan den run De belangstelling voor een teken- of schil- Bcursus in Archeon is zo groot dat er een extra cursus wordt 1t>rganiseerd. Onder leiding van de Alphense beeldend kunste- ir Willem van den Broek wordt vanaf 1 augustus (tot 3 okto- I) afwisselend les gegeven in Archeon en Expressie 70. In Ar- on worden vooral tekentechnieken met potlood, krijt en .tpen geoefend. De daaropvolgende weken werken de cursis- i in het gebouw van Expressie 70 (Park Rijnstroom). Roots' vervangt Lionel Hampton haag Het concert van Lionel Hampton the Golden Men tijdens het North Sea Jazz festival komt te vervalen. Lio- i Hampton heeft woensdag een hartaanval gehad. In Jean Thielemans heeft de organisatie een „zeer geschikte" gevonden. Thielemans werd donderdag, evenals onderscheiden met één van de drie Bird Awards. Dat *cle jazzprijs die het festival jaarlijks uitreikt. Thielemans speelt ;nndag 16 juli in de PWA-zaal. De kaarten voor Lionel Hampton 2'h geldig voor dit vervangende concert, maar kunnen die dag J k worden teruggegeven aan de kassa in het Congresgebouw, 'elus de organisatie van het North Sea. d| Leids tegenfestival in 't Stathuys muziek recensie hans keuzers r-£ri(s)weg', met Geniet Ervan, June, bot Rabbit, Isis, Rega, Nagasaki Bar- Lemmingz Edge, Jimmy Hat, 'fh and the Seeds. Gezien 1/7, 't Stat huys, Leiden. programmeurs van het ^popfestival kregen de afge- tn weken zo'n beetje de hele "Ise popscene over zich heen. /openingsact liet men het vallen op The Mashed Pota- uit Noordwijk en passeer- - daarmee de traditionele trrlse deelnemer. 'Leiden u,/eg' werd georganiseerd om >e(xwaliteit van de bands onder mensen te brengen en de ge:fpopprogrammeurs eens ch,|k de oren te wassen met de -teerde keuze in de program ing. Middags zette alleen Bare st Rabbit een tandje bij. De vy-rock werd in compacte nmers neergezet. De lead- is een sterk punt maar de djd heeft te weinig nummers niveau om het uur vol te ben vandaag vrolijk, dus e gaan alleen maar vrolijke nmers doen," zei zanger (is Brussee van Isis. Het doe kje karakter, is er een beetje s.af en de band gaat steeds der de heavy kant uit. Brussee i^zijn haren veelvuldig de vrije p maar daarnaast was er een onisch gebrek aan dynamiek pakkende nummers. Die zanger van Nirvana is -h allang dood?" Naast mij dt men dat de zang van Jim my'Hat wel erg veel op Kurt Co- bain lijkt. Juist die rustige num mers overtuigen, maar het up tempo-werk is wel erg standaar- drock. Van alle namen die genoemd werden voor Werfpop, stond Lemmingz Edge hoog geno teerd bij de bookmakers. Zan ger Floris van der Klein startte het optreden met een geweldige oerkreet. Leunde de groep in het verleden^ mede door het ge lijkende stemgeluid van Klein, nogal erg dicht tegen de sound van de nieuwe grunge-koning Pearl Jam aan, zaterdag was er sprake van een meer eigen ge luid. Verdwenen zijn de zwakke bombas'tische nummers. De band legt zich meer toe op de melodie en juist de soms helde re dan weer vijandig springende gitaarlijnen worden door gitarist Luca Giordano scherp uitgezet. De groep is duidelijk met een spectaculaire groei bezig. Voor de Werfpopprogram- meurs duidelijk een gemiste kans, want ook op de selectie van de Mashed Potatoes is be hoorlijk wat op af te dingen. De prettige melodieuze Engelse sound van de Noordwijkers ligt heerlijk in het gehoor, wordt vakkundig vertolkt, maar ver nieuwend kun je het bepaald niet noemen. Er speelden zater dag natuurlijk heel wat bandjes die niks te zoeken hebben op Werfpop, maar die ene Lem mingz Edge had toch echt het voordeel van de twijfel moeten hebben. De eerste band van Werfpop '96 is bij deze geno teerd. Ji Tekeningen in galeries Zichy en Cellini beeldende kunst recensie .ingrid appels inmgen en pastels van Gbor Véssey in ïie Zichy (Steenstraat 7 te Leiden), pend wo t/m vr 12-18 uur. zaterdag |7 uur. t/m/ 15/7. Expositie 'Werk op er ii' met werk van Dite Bultje, Astrid )rs, Perris en Hanneke Schuit in Gale- tellini (Hooigracht 50 te Leiden). Ge iend do t/m za 14-17 uur, t/m 16/7 'tekeningen van Gbor Véssey Galerie Zichy zijn sensueel, en mooi. Véssey zet zijn ïisenfiguren neer in vlotte, la ruwe lijnen. De mensen ïben geen duidelijke per- Inlijkheid; het zijn vooral al- nene, afgevlakte wezens die i algemene handeling ver- iten. Ze zitten bij elkaar op :oot, ze beminnen elkaar, ze en een trap op. Maar het zijn landelijke schetsen van hevi- handelingen. Droog, bijna iraal. Hierdoor komt het ac- tt niet te liggen op de neerge- te mensen (die doen er ei- llijk gewoon niet toe), maar de actie en de uitstraling Ivan. 'éssey heeft de achtergrond e keer volstrekt neutraal ge ilden. Zelfs het licht is vlak, istmatig. Maar toch zit er i boeiende schoonheid in. Jsey weet bijvoorbeeld geraf- eerd met kleur te werken. Hij ïruikt warme tinten, wat bij li heel vanzelfsprekend sa- •Ugaat met de schraalte van tekening. Vooral door die en- gekleurde veeg laat Véssey' -n dat hij een gevoel voor Itiliteit en raffinement heeft. Leo Peys, scheidend directeur Streeknuiziekschool Alphen: Trots laat hij 'zijn' muziek school zien. Een oefen ruimte in het oude raad huis, waar jonge klarinet tisten hun vingeroefenin gen doen. De 'popschool' in de voormalige conciër gewoning, waar bands on gestoord kunnen experi menteren. En zijn eigen, bruinbetimmerde direc teurskamer, op de plek waar vijf jaar geleden bur gemeester Paats zat. Nog een paar maanden en de grondlegger van dit alles gaat, na 25 jaar dienst, met de vut. Leo Peys (62) wil er liever niet al te lang bij stil staan. alphen aan den run erna straatsma Peys: „Ik loop deze maanden in een soort mijnenveld, een nie mandsland. Nu ga je het er ze ker van nemen, zeggen ze steeds tegen me. Dat is toch te zot! Een heel ouderwetse katho lieke gedachte. Ik ga gewoon door. Piano spelen en mijn stu die kunstgeschiedenis afmaken, heerlijk na 25 jaar 'uitademen'. Ik ben nog net zo fris als twintig jaar geleden. Maar waarom zou ik niet van die vut gebruikma ken?" Naar het moment dat hij zijn werk kan neerleggen, op 1 sep tember, kijkt hij dus niet hals reikend uit. „Het is volgens mij geen verdienste om ergens 25 jaar te werken, maar het ging al tijd heel leuk. Het was best een leuk baantje. Al ben ik heus ook wel eens naar mijn werk gegaan met de gedachte: gatverdamme, nu is het niet zo leuk. In 1983 bijvoorbeeld, toen ik een bezui nigingsoperatie moest doorvoe ren. Dat was minder." Hij komt oorspronkelijk uit Brabant en kwam in 1970 naar Alphen aan den Rijn. Via een muziekleraar van het Christelijk Lyceum, die hem vroeg een muziekschool op te richten. In het jaar, zoals hij het zelf zegt, dat Alphen 'wakker werd'. „Ge heel volgens het jaren zeventig idee van de verzorgingsstaat moest er een culturele infra structuur komen. Zo ontston den de Streekmuziekschool en het creativiteitscentrum Expres sie '70." De muziekschool had na een jaar 150 leerlingen en twaalf do centen. Tegenwoordig zijn het er 1500 en wil Peys de titel 'Streekmuziekschool' liever niet meer gebruiken. De term wordt geassocieerd met strenge mu- ziekjuffen die klassen vol kinde ren notenbalken leren lezen. Hij Piet Brummer wil popkoor alphen aan den rijn Leo Peys (I) en zijn opvolger, Piet Brummer. houdt het liever op het kunst educatief centrum. „Die ouwe, zeg maar gerust, negentiende eeuwse mentaliteit is weg. Vroe ger was de Streekmuziekschool vooral een onderwijsinstituut. Je leerde er piano spelen, 'om dat dat zo mooi is'. Nu zeggen we: het gaat niet alleen om het léren spelen, maar meer wat je er mee doet." Hij is zelf 'weliswaar niet op- met popmuziek', maar noemt als voorbeeld de jonge popmuzikanten die hij sinds een jaar of tien ook onder zijn hoede heeft. De Streekmuziek school heeft sinds vijf jaar een heuse 'popschool'. „Je moet hier niet komen om een kunstje te leren. Daarom heb ik ook zo'n waardering voor die pop groepen. Binnen de gemeente raden die in de Streekmuziek school participeren (Alphen, Ter Aar, Liemeer, red.) is wel FOTO JAN HOLVAST/MARK LAMERS eens gezegd 'wat moeten we met die herrie', maar onze ijve rigste leerlingen zitten juist in die popgroepen. Uren zijn ze bezig om composities te verzin nen. Ze spelen veel liever eigen nummers dan covers. Creativiteit ontwikkelen, dat is de belangrijkste taak van de Streekmuziekschool, zegt de di recteur. „Een school moet daar om ook niet statisch zijn." Zijn credo is geleend van de De nieuwe directeur van de Streekmuziekschool Alphen, Piet Brummer, wil een pop koor oprichten. De belang stelling voor een modern koor is volgens hem groot. „Er zijn wel veel koren, maar die zingen alleen van die hosanna-liederen." Brummer is de opvolger van Leo Peys, die per 1 sep tember vertrekt. Hij studeer de aan het Utrechts Conser vatorium gitaar en luit en speelde als gitarist en zanger in diverse popgroepen. Franse schilder George Braque (1882-1963): 'Kunst moet ver storen'. „Op een muziekschool hoeft dat niet per se te gebeu ren, maar in het leven van onze leerlingen moet je dal wel kun nen bereiken. Daar moet toch wel een klein aardbevinkje plaatshebben, mensen moeten geraakt zijn." „Kunst moet verstoren ja. Zo'n Stockhausen die tijdens het Holland Festival met vier helikopters en strijkers de lucht ingaat, daarvan kun je zeggen: waardeloos, wat 'n onzin. Of van Christo, die de Rijksdag in pakt. Maar dat had ik potver- domme graag gezien." „Want 't gaat er om dat je je grenzen verlegt. Als de elastici teit uit het bestaan is, wordt het saai. Ik kan me nog herinneren dat hier verderop een kunst werk van twee stalen bielzen werd neergelegd en dat de hele buurt het niets vond. Die biel zen zijn uiteindelijk verhuisd naar een andere plek. Maar als ik daar nu langs fiets denk ik juist: leuk gemaakt met zulk weerbarstig materiaal. Het blijkt gewoon altijd moeilijk om nieu we dingen te accepteren. Dat heb ik zelf trouwens ook wel eens hoor." Bij het ontwikkelen van crea tiviteit blijven muziekscholen en kunstacademies onmisbaar, vindt Peys. „Aan de basis van kunst staat toch het kunnen. Je moet een techniek aanleren. Net als in de sport is een dege lijke training noodzakelijk. Ik ben dus ook niet iemand die zegt: ga maar niet naar een aca demie, doe maar wat. Door de verf rollen of zo, zoals bij 'wilde kunst'. Maar als iemand dat wèl wil doen. dan moet 'ie dat voor al doen." En al vormen de mensen slechts, uitstraling hebben ze wel. Hun lading reikt absoluut verder dan het papier. In Galerie Cellini tonen vier kunstenaressen ieder een ge heel eigen benadering naar pa pier. Midden in de ruimte getui gen papieren sculpturen van het grote geduld van Hanneke Schuit. Schuit verwerkt papier en hout tot kleine pakketjes, en omwikkelt vervolgens ieder pakketje weer met Japans kozo- papier. Daarna wordt elk dun pakje met de hand ingekleurd. Een stapeling van deze pakket jes vormt dan een kleine tempel of pagode. Een origineel en ver lekkerd gefröbel met mooi pa pier. Net zo subtiel, maar van een geheel andere orde is de kinder lijk aandoende droomwereld vdn Dite Bultje. Amorfe figuur tjes hangen doelloos in het vlak. Heel ernstig en ontroerend van eenvoud. Steviger van aanpak is het werk van Astrid Moors. Stelsel matig zoekt Moors naar een heldere vertaling van haar uit gesproken ideeën. Hierbij is het raster voor haar een goed uit gangspunt, want 'een raster or dent de chaos en schept een tweede werkelijkheid'. De expe- rimenteerdrang en de veelzij digheid waarmee Moors vervol gens rasterpatronen - met name bolvormen - te lijf gaat, doen vermoeden dat van deze kun stenares nog het een en ander mag worden verwacht. Wolfman Jack, de rock'n'roll discjockey wiens rauwe stem en nachtelijke wolvengeluiden hem tot een van de meest her kenbare stemmen maakten in de Verenigde Staten, is zater dag op 57-jarige leeftijd aan de gevolgen van een hartaanval overleden. Hij werd onwel en zakte in toen hij juist thuis was teruggekeerd van een 20-daag se promotiereis om een nieuw boek aan de man te brengen. Wolfman, geboren als Robert Smith, werd in het begin van de jaren zestig beroemd op een Mexicaanse middengolfzender die in een groot deel van de Verenigde Staten was te ont vangen. Zijn wolfachtige kef- en huilgeluiden maakten hem uniek, evenals de blues- en hil- lbilly-platen die hij draaide. In 1973 speelde hij in de film American Graffiti. Later ver scheen hij in reclamespots en meer dan 40 televisieshows. Hij had ook zijn eigen Wolfman Jack Show op de TV. muziek leiden Op drie plaatsen in Leiden maakten kinderen zaterdag onderdelen van een kunstwerk, dat deze week te bezichtigen is in het stadhuis. Leerlingen van de Parkschool zetten bij de Marekerk delen van een wereldbol in elkaar als slotmanifestatie van het Multicultureel Kunstproject voor het basisonderwijs in Lei den. De andere twee delen werden gemaakt op het Vrouwenkerkhof en bij de Burcht. FOTO HENK BOUWMAN recensie bernadette neelissen 'Metropolis', popfestival. Met onder ande ren Shine. Eleven Pictures, Zion Train. The Lordz of Brooklyn. Madball. Doo Rag. Jhelisa, The Mad professor. Human Beings en Sensurreal Gezien op 1/7, Zuiderpark Rotterdam Tijdens de eerste twee uur van het festival deed de volgende grap dé ronde: 'Heb je 't al ge hoord? Metropolis heeft nü al meer bezoekers getrokken dan Maaspop in twee dagen!' Flauw of niet flauw, Metropolis staat weer op de muzikale kaart. Waar het vooruitstrevende pop festival in voorgaande jaren kampte met tegenwerkend weer, Financiële tegenvallers en (vorig jaar) een slecht uitgeba lanceerde programmering werd afgelopen zaterdag een eind ge maakt aan alle twijfels die er rond Metropolis gerezen moch ten zijn. Ruim 70.000 bezoekers bakten als witte en bruine broodjes in het zonovergoten Rotterdamse Zuiderpark, terwijl veertien bands elkaar met vrij wel naadloze overgangen op het dubbelpodium afwisselden. Na een krachtige opening van het Zweedse metalgezelschap Eleven Pictures maakte de Am sterdamse band Shine korte metten met frontman Richard Janssen's verleden in Fatal Flo wers. Zion Train (UK) kreeg vroeg in de middag al de eerste voetjes van de grasmat met zijn aanstekelijke soundsystem. Daarna leek het, mede door de razendsnelle changementen, wel alsof de tijd vloog. De snoei harde hip-hop van The Lordz of Brooklyn, een zalig stel pizza- BIOSCOPEN mafiosi met Beastie Boys-in vloeden liet geen mens onbe roerd. Madball kreeg niet de verdiende respons; hel optre den bleef wat vreemd in de lucht hangen. Van Doo Rag werd je wel wakker. Het krank- joreme duo Bob Log en Ther- mous Malling kreeg een hoop bekijks en veel dol-enthousiaste reacties. Na Doo Rag mochten de stevig bestookte oren even in relatieve luwte vertoeven met jazz-dance van Jhelisa, de zus van Metropolis' nachtegaal van vorig jaar, Carleen Anderson. Voor het optreden van The Mad Professor waren de ver wachtingen hoog gespannen, maar om nou te zeggen goh, wat een knaller, nee. Supergrass (UK) gaf een groot deel van het inmiddels behoorlijk gaarge- stoofde publiek met de eerste drie maten al het gevoel van: 'eindelijk!'. Al die juichende re censies van de afgelopen tijd bleken ook op Metropolis nog helemaal terecht. Pop met een ziel, ouderwetse melodieuze pret met zowel eigen nummers als covers van bijvoorbeeld The Kinks. Over 'uitsmijters' Dag (USA) en de twee Nederlandse trance- dance acts Human Beings en Sensurreal kan ik kort zijn: hij Dag spatte de funk in hete klod ders in het rond, en de vervelo ze afgeragde gitaar maakte meteen duidelijk dat het ze hier om de muziek en niet om de pose gaat. Omdat het optreden van Dag op het Drum Rhythm Festival niet doorging kreeg Me tropolis met dit optreden een - althans voor Nederland - droomdebuut op de planken. LEIDEN LIDO 1.2,3, 4 en STUDIO tel: 071-124130/133210, Steen straat 39. LIDO 1 Flodder III 16 jr., dag., 18.45, 21.15; woe ook 14.15. LIDO 2 Bad Boys 16 jr., dag. 18.45, 21.15. Frank Frey al., woe 14.30. LIDO 3 Rob Roy al., dag. 20.45. Jungle Book al., dag. 18.45; woe ook 14.30. LIDO 4 Zwanenprinsesal., woe 14 30 Forrest Gump al., dag. 20.15. STUDIO Outbreak 12 jr., dag. 18.45, 21.15. LUXOR tel: 071-121239. Sta tionsweg 19. Die Hard... with a vengeance 16 jr., dag. 18.45,21.30. TRIANON tel: 071-123875, Breestraat 31. Don Juan t/m woe 19.30, 21.45. Little Women t/m woe 19.30, 21.45. KIJKHUIS tel: 071-142895. Vrouwenkerksteeg 10. Farinelli, il castrato t/m woe 19 30. 21.45. Shallow Grave ma 20.00, 22.15. Pulp Fiction di 20.00. Wild at Heart woe 20.00. ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA tel: 01720- 20800, Van Boetzelaerstraat 6 Die Hard with a vengeance 16 jr., dag. 13.30, 18.30, 21.15. Bad Boys 16 jr., dag. 13,45, 18.30,21.15. Flodder III Ned. gespr., dag. 13.30, 18.45, 21.30. Frank en Frey alNed. gespr., dag. 14.00. VOORSCHOTEN KINDERBIOSCOOP CC tel: 071-790698, Prinses Marijke- laan 4. 101 Dalmatiërs al., Ned. ge spr., woe 14.00. Richie Rich, al., woe 15.30. DEN HAAG ASTA 1 tel: 070-3463500, Spui 27. Flodder III al., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ASTA 2 Don Juan al., dag. 18.45, 21.30; ma di ook 13.15 en 16.00. DeZwanenprinses al., woe 13.15, 16.00. ASTA 3 The Brady Bunch movie al., dag. 18.45, 21.30; ma di ook 13.15, 16.00. Frank Frey al., woe 13.15, 16.00. BABYLON 1 tel. 070-3471656, naast Centraal Station. Flodder III al., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. BABYLON 2 La Reine Margot 16 jr., dag. 13.15, 16.30, 20.30. BABYLON 3 Farinelli, il Castrato 16 jr., dag. 16.00,21.30. The Fox and the Hound al., dag,, 13.15, 18.45. METROPOLE 1 tel. 070- 3456756, Carnegielaan 15. Die Hard with a vengeance 16 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. METROPOLE2 Outbreak 12 jr., dag. 18.45, 21.30; ma di ook 13.15, 16.00. Frank Frey al., woe 13.15, 16.00. METROPOLE3 Flodder III al., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. METROPOLE4 Pret-a-Porteral., dag. 18.45, 21.30; di ook 13.15, 16.00. De Zwanenprinses al., wo 13.15, 16.00. METROPOLE 5 Rob Roy 16 jr., dag. 13.15, 17.00,20.30. MOVIEWORLD Kurhausweg 2. tel: 070-3515738, reserveren tel: 070-3515778 Rob Roy 16 jr., dag. 20.45. Flodder III al., dag. 12.40, 13.14, 15.35, 16.05, 18.25, 18.55,21.06.21.45. The Jungle Book al., dag. 12.50, 15.25, 18.15. Don Juan al., dag. 20.30. Outbreak 12 jr., dag. 15.50, 18.30,21.15. Die Hard with a vengeance 16 jr., dag. 13.00, 15.45, 18.40,21.30. Kiss of Death 16 jr., dag. 19.25,22.00. Frank Frey al., ma t/m vr 14.30, 16.10, 18.45. DeZwanenprinses al., dag. 14.20, 16.30. Richie Rich al., ma t/m vr 13.40. Bad Boys 16 jr., dag. 13.15, 16.40, 19.10,22.15. ODEON 1 tel. 070- 3462400/3462401. Heren gracht 13. Die Hard with a vengeance 16 jr., dag. 12.45, 15.30, 18.15,21.15. ODEON 3 Bad Boys 16 jr.dag. 13.15, 16.00, 18.45, 21 30. ODEON 4 Riksbioscoop 06 16 jr dag. 11.45, 14.15, 16.45, 19.15,21.45.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 19