'Popmuziek kan levens redden' Popnota: oude wijn in nieuwe zakken; Cultuur Kuns' Yo mama: opmerkelijk strak voor jonge band Den Haag is helemaal niet bang kl1 ZATERDAG 01 JUL11995 Lana Turner 1920-1995 Zangeres Björk wil mensen helpen [.ana Turner overtuigde als film- actrice geen moment, maar in haar privé-leven speelde ze de sterren van de hemel. De Ame rikaanse Hollywood-legende overleed donderdag op 75-jari- ge leeftijd. Turner leed aan keel kanker. Ze viel op door iets dat ze in ho ge, bijna ziekelijke mate bezat: een sensuele uitstraling van heb ik jou daar. I let probleem was echter dat Lana Turner door gaans zo'n sensuele verliefdheid uitstraalde, dat de zedeloosheid van het hele verhaal te veel zou worden benadrukt. Lana Turner was niet de ge spéélde verdorvenheid, ze was de verdorvenheid, ook in haar privé-leven dat als twee drup pels water leek op dat van haar geacteerde heldinnen. Haar ver dorvenheid bestond er uit dat ze een dwangmatige behoefte had mannen te versieren en ze op zo'n bizarre manier aan zich te binden dat ze vervolgens gil lend het huis uitrenden. Stellig had Lana Turner haar re denen om de nymfomane. ge voelloze heks te spelen. Maar ze koos niet zelden mannen die zich als eersteklas sadisten ont popten. Zoals bijvoorbeeld Lex 'Tarzan' Barker die zich - zon der dat Turner echt ingreep - haar minderjarige dochter Cheryll lastig viel. Het probleem met de in 1920 in Idaho geboren Julia Jean Mild red Francis Turner was dat ze al als jonge blondine met haar zondige, seksuele uitstraling een gevaar voor zichzelf was. Ze speelde als actrice vaak uitzon derlijk slecht. Maar in haar pri vé-leven speelde ze de sterren van de hemel. Na het verdwij nen van Hollywood-vehikels als Joan Crawford, Bette Davis en Lana Turner wórdt de hemel wel erg duister, ook al besef je dat al die glitter en glamour een akelig valse glans had. Ze steekt net met haar hoofd boven het salontafeltje uit. Dat komt niet alleen omdat ze zo klein is. Het tafeltje is ook wat hoog en de veren in de driezits waar ze op zit, hebben hun beste tijd vele jaren achter zich. Je ziet haar dan wel nauwelijks, toch kun je niet om haar heen, want ze ritselt aan alle kanten. Björk draagt vandaag papier. Wit papier. brummen theo hakkert communiceren met anderen. Naast de grote Gote Prijs van Nederland bestaat er ook zoiets als de wat kleinere Grote Prijs van de Bollenstreek. Als win naar van dit concours trad Yo Mama op in Magnifiosi. Een jongerencentrum dat oogt als een klein, schoon en 'gemüt- lich' buurthuis dat gerund wordt door een vlijtige en effi ciënte oudercommissie. Yo Mama speelt funk in de metal variant. Een genre dat de laatste jaren breed uitgemeten is. Men moet dan ook van goe den huize moet komen wil men nog met iets nieuws of interes sants verschijnen. De band geeft in ieder geval blijk op de hoogte te zijn van de onge schreven wetten van de funk, die zeggen dat als je funk speelt, je er zo ook een beetje uit moet zien. 'Dus' had de bassist een gekke hoed op, en werd er met badmuts en duikbril gedrumd. Met de muziekrat het verder wel goed. Voor een vrij jonge band werd al opmerkelijk strak gespeeld en klonken de eigen nummers al solide en vrij van de meest ganbare funk cliche's, zoals het onophoudelijk name- checken van grote idolen. Voor een uitstapje naar reggae of een wat rustiger ballad was ook wat tijd ingeruimd, evenals voor de wat obligate solo's. Die voegden verder weinig tot niets toe aan de set, maar vooruit, als win naar van de g.p.v.d.b. wil je vast ook laten zien wat je kan. Iets te vaak echter echoode het geluid van de grote vorbeel- den door. Een snuifje te veel Red I lot Chili Peppers en een likje Rage against the Machine zorgden ervoor dat Yo Mama net niet helemaal een eigen ge zicht had dat nodig is om te overleven in de crossoverwereld van grooves en gitaren. Maar spelen kan de band in elk geval. Twee jaar geleden schaarde de IJslandse Björk Gudmundsdot- tir, nu 29, zich in één klap tus sen de groten in het popwereld- je met een verbluffend album, dat 'Debut' als titel droeg. Sa men met Nellee Hooper van Soul II Soul had ze de schier perfecte mix gevonden tussen aanstekelijke pop en luchtige dance. Dèt, plus Björks aparte stem, timing en verschijning, maakte dat niemand haar na één keer horen of zien meer kon vergeten. 'Post' heet haar nieuwste al bum. Het zou een voor de hand liggend onderwerp zijn voor een interview, maar aan voor de hand liggend heeft Björk een broertje dood. Liever vertelt ze iets over haar afkomst. Bijvoor beeld over de vrije opvoeding die haar ongetrouwde moeder haar gaf. ,,Mijn moeder was een hippie in de goede betekenis van het woord," zegt ze in het kasteel waar het interview per se moest plaatsvinden. ,,Ik mocht doen wat ik wilde. Op een ochtend had ik zin om in mijn beddeia- ken naar school te gaan. Ik knipte er een gat in waar mijn hoofd door kon en hing het om." Op school vonden ze het vrij gewoon dat ze in een laken ver scheen. 'China girl' noemden ze haar, want anders dan de blau we ogen en blonde haren van de andere IJslanders, was Björk gezegend met een oriëntaals aandoend gezicht. „Ze vonden me behoorlijk gek op school. Ik was van binnen altijd blij, maar niemand zag dat. Ik was heel erg introvert. Pas een jaar of drie geleden heb ik geleerd te Tot die tijd had ik geen anderen nodig." Muziek, zo zegt ze. was in haar jeugd het surrogaat voor mensen. Nu kan ze niet meer zonder beiden. Uiterlijk Het gesprek komt op uiterlijk terecht. Haar aparte voorkomen heeft in haar voordeel gewerkt, zo erkent ze. Maar zo eenduidig is het nou allemaal ook weer niet. „Het klinkt gek, maar juist in de muziekindustrie, waar al les zo gericht is op geluid, weet men heel goed hoe belangrijk het visuele is. Voor een popster is dat een groot probleem. Het liefst heb ik dat mensen niets van mij weten voor ze mijn lied jes horen. Ze moeten niet weten waar ik vandaan kom, hoe oud ik ben, of ik man of vrouw ben, niets. Het zou mooi zijn men sen van achteren te benaderen en ze opeens een koptelefoon op te zetten." Met haar muziek heeft ze dui delijk een doel voor ogen: men sen helpen. „Je hebt lieden die denken dat popmuziek niet be langrijk is. Ha! Mis poes. Het belang, juist voor gewone men sen, wordt vreselijk onderschat. Als iemand in New York het even niet meer zou zien zitten, wie zou hij of zij dan om hulp vragen als dat kon: Aretha Fran klin of Bill Clinton? Negentig procent zou voor Aretha Fran klin kiezen. Een gebroken hart? Draai Aretha Franklin. Maar... een feestje bouwen? Draai ook Aretha Franklin. Zo redt pop muziek elke dag mensenle vens." „Mijn ultieme doel is om in één liedje alle emoties onder te brengen en ze bij het luisteren ook allemaal te horen. Ik heb geen idee hoe zoiets moet. Op allemaal in één liedje zou zitten, in rook op na een méervoudig 'Post' heb ik" keurig een vrolijk dan is dat nirvana. Als ik dat orgasme. Denk ik. Voorlopig liedje en een verdrietig liedje, nirvana ooit bereik ben ik zo zou ik al blij zijn met een liedje een dromerig liedje en helder ongeveer 85 en hoogstwaar- dat tegelijkertijd vrolijk en ver liedje naast elkaar staan. Als dat schijnlijk ga ik op dat moment drietigis". Hofstad maakt zich op voor volgende eeuw DEN HAAG JAN RUSDAM "Wie is er bang voor Den Haag Nieuw Centrum' luidt de vra gende titel van een tentoonstel ling die te bezichtigen is in het nieuwe Haagse stadhuis aan het Spui. Beleidsmakers teri stad- huize en architecten zijn hele maal niet bang, zo blijkt, want de komende jaren ondergaat het centrum van de hofstad een ingrijpende metamorfose. Onder de noemer 'Den Haag Nieuw Centrum' verschijnen op tal van plaatsen nieuwe winkels, woningen en kantoren, ontwor pen door bekende architecten uit binnen- en buitenland. Maar ook bestaande gebouwen wor den gerenoveerd, straten en pleinen opgeknapt, de bereik baarheid van het centrum ver beterd en de parkeergelegen heid vergroot. De totale investe ring bedraagt zo'n 2.6 miljard gulden. Alle werkzaamheden bij elkaar moeten leiden tot een sprankelend vernieuwd Haags centrum. De Resident 'Kwaliteit' speelt een belangrijke rol in de planontwikkeling. Zo is voor het project 'De Resident' een team van tien nationale en internationale architecten aan getrokken die een reeks spraak- 'De Resident' is het gebied tussen de Fluwelen Burgwal, Herengracht en Turfmarkt, op een paar minuten lopen van het Centraal Station. Het gebied is straks feitelijk de schakel tussen het historische centrum en het nieuwe zakendistrict. Dat komt ook tot uitdrukking in de nieuwbouw die een geleidelijke overgang zal vormen tussen de laagbouw in de historische stad en grootschalige kantoorgebou wen in de omgeving van het station. Na de zomervakantie gaat de eerste paal de grond in voor de zogeheten Zürich-toren, waarin straks de verzekeringsmaat schappij Zürich haar intrek neemt. De Amerikaan Cesar Pelli heeft een wel zeer opmer kelijke toren ontworpen, geheel opgetrokken uit baksteen met een opvallende halfronde kap constructie. Tore As Later dit jaar begint ook de bouw van het nieuwe ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) dat opvalt door twee slanke torens met spitse daken. De Nederlander Sjoerd Soeters ontwierp de aangren zende nieuwbouw voor het mi nisterie. De Oostenrijkse archi tect Rob Krier heeft een ont werp gemaakt voor drie kan toorgebouwen aan de zijde van het stadhuis. Ook zijn plan wordt gemarkeert door een bij zondere toren, op de hóek Turf markt/Fluwelen Burgwal, één van de entreeS tot De Resident. In het gebied komen ook huur- en koopwoningen, win kels, een parkeergarage, een plein en openbaar groen. Het meest centrale deel van de wo ningbouw is gesitueerd rondom het nieuwe Muzenplein, en wordt op bijna Venetiaanse wij ze ingevuld door de Italiaanse architect Adolfo Natalini. De trams rijden straks onder het gebied door naar het Centraal Station. Behalve de ontwikkeling van De Resident zullen voor het jaar 2000 nog 33 projecten, groot en klein, worden gerealiseerd. Zo maakt het Haags Modehuis, op de hoek Spui/Grote Marktstraat plaats voor Spuihof, een ruim 50 meter hoge toren met win kels en appartementen. Het wa renhuis De Bijenkorf wordt compleet gerenoveerd en uitge breid met een filiaal van Albert Heijn. Het gebouw waarin nu het postkantoor is gevestigd, te genover de Grote- of Sint Ja- cobskerk, wordt omgetoverd tot een woon- en winkelhof. Het meest ambitieus is misschien wel het plan Grotiusplaats, de realisatie van 59.000 vierkante meter kantoren, woningen en winkels rond de Utrechtsebaan. De tentoonstelling in het foto's en beschrijvingen van de zichtigen in het atrium van het nieuwe Flaagse stadhuis bestaat belangrijkste bouwprojecten te stadhuis (galerij eerste verdie- onder meer uit een grote ma- zien. ping), Spui 70, Den Haag; ma quette van het centrum waarin De tentoonstelling 'Wie is er t/m vr 8.00-19.00 uur, do tot alle nieuwe gebouwen reeds bang voor Den Haag Nieuw 21.30 uur, za van 8.00 tot 18.00 zijn opgenomen. Daarnaast zijn Centrum' is t/m 26 juli te be- uur. CHEF GERT VISSER, 071 BIOSCOPEN LEIDEN LIDO 1,2, 3,4 en STUDIO tel 124130/133210, Steenstraat 3% LIDOl Flodder III 16 jr., dag., 18 45;* 21.15; vr za zo en w LIDO 2 Bad Boys 16 jr., dag. 18.45, t Frank Frey al., vr za zo woe LIDO 3 Rob Roy al., dag. 20.45. 1 Jungle Book al., dag. 18.45; woe ook 14.30. LIDO 4 Zwanenprinsesal., vr za zo wo 14.30. Forrest Gump al dag. 20.151 i STUDIO Outbreak 12 jr., dag. 18.45, LUXOR tel; 071-121239, Statijf' 19- B Die Hard... with a vengeance tea dag. 18.45, 21.30, zo ook 14r TRIANON tel: 071-123875. Bre p 31 Don Juan t/m woe 19.30, 21.-'n Little Women t/m woe 19.30,5C KIJKHUIS tel: 071-142895, Vrcui kerksteeg 10. rj, Farinelli, il castrato t/m woe l' 21.45. Muriel's Wedding t/m zo 20.01 22.15. Shallow Grave ma 20.00, 22. Pulp Fiction di 20.00. Wild at Heart woe 20.00. Boetzelaerstraat 6 Die Hard with a vengeance ld dag. 13.30, 18.30, 21.15; i 16.00. Bad Boys 16 jr dag 13,45, 21.15; zo ook 16.15. Flodder III Ned. gespr dag. 1 18.45, 21.30; zo ook 16.15. Franken Frey al., Ned. gespr. 14.00; zo ook 16.15. VOORSCHOTEN KINDERBIOSCOOP CC tel; 071 790698, Prinses Marijkelaan 4. 101 Dalmatiërs al.. Ned. gesp 14.00. Richie Rich, al., woe 15.30. ig. 13.15, 16 18.45,21.30. ASTA 2 M Don Juan al., dag. 18.45, 21.ja ma di ook 13.15 en 16.00. gg DeZwanenprinses al., za zo wup 13.15, 16.00. ASTA 3 The Brady Bunch movie al., d< 18.45, 21.30; vr ma di ook li 16.00. Frank Frey al., za zo woe 13 16.00. BABYLON 1 tel. 070-3471656i Centraal Station. Flodder III al., dag. 13.15, 16 18 45,21.30. BABYLON 2 La Reine Margot 16 jr., dag. l' 16.30,20.30. BABYLON 3 Farinelli, il Castrato 16 jr., daf|§ 16.00,21.30. The Fox and the Hound al., d 13.15, 18.45. METROPOLE 1 tel. 070-34567^1 Carnegielaan 15. Si Die Hard with a vengeance 16 dag. 13.15, 16.00, 18.45, METROPOLE2 er Outbreak 12 jr., dag. 18.45, L_ vr ma di ook 13.15, 16.00. Frank Frey al., za zo woe 13H ,16.00. gv METROPOLE3 Flodder III al dag 13.15, 16 18.45,21.30. METROPOLE4 Pret-a-Porteral., dag. 18.45,j di ook 13.15,16.00 De Zwanenprinsesal., za zo w: 13.15,16.00. METROPOLE 5 Rob Roy 16 jr., dag. 13.15, li 20.30. MOVIEWORLD Kurhausweg 2. tL 3515738, reserveren tel: 070- Elï 3515778 Rob Roy 16 jr., dag. 20.45. d( Flodder III al., dag. 12.40, l^in 15.35, 16.05, 18.25, 18.55. 21.06,21.45. F The Jungle Book al., dag. 12.IZf 15.25,18.15. b( Don Juan al., dag. 20.30. Outbreak 12 jr., dag. 15.50, j 21.15. Die Hard with a vengeance 16 dag. 13.00, 15.45, 18.40, 21- Kiss of Death 16 jr., dag. 19. 22.00. Frank Frey al., ma t/m vr 14 16.10, 18.45; za zo 12.00. DeZwanenprinses al., dag. 14 16.30; za zo 11,45. F| Richie Rich al., ma t/m vr 13.11 zo 11.30. Bad Boys 16 jr., dag. 13.15, 19.10,22.15. ODEON 1 tel. 070- 3462400/3462401. Herengeg 13. Die Hard with a vengeance IP dag. 12.45, 15.30, 18.15, 21 ODEON 3 oe Bad Boys 16 jr., dag. 13.15,19; 18.45,21.30. ODEON 4 Riksbioscoop 06 16 jr.. dag. li.45, 14.15, 16.45, 19.15,21.45. NIEUWE CD'S POP Neil Young - 'Mirror Ball' (Re prise/Warner) Voor deze gelegenheid heeft Neil Young, die dit jaar vijftig wordt, zijn Crazy Horse vervan gen door Pearl Jam. Het resul taat is voorspelbaar maar gran dioos. Rafelige, hartverscheu rende gitaarrock met de uit dui zenden herkenbare knauwzang van Young, die het op deze plaat opvallend veel over zich zelf heeft. Vooral zijn positie in de hedendaagse popmuziek - een bejaarde pionier tegen wie de jongste generaties popmuzi kanten huizenhoog opkijken - komt veelvuldig ter sprake. PJ- zanger Eddie Vedder komt maar weinig aan bod. Dat is jammer, maar wel begrijpelijk. 'Mirror Ball' moest namelijk een Neil Young-cd worden. Dire Straits - 'Live at the BBC' (Vertigo/Windsong) Zo fris en zo spannend als de Dirë Straits waren ten tijde van 'Sultans of swing' worden ze waarschijnlijk nooit meer. Langdradigheid, oppervlakkig zang van gitarist/zanger Mark Knopfler en de vele compromis sen om toch vooral maar het huisorkestje van Philips te kun nen worden, misten hun ver nietigende uitwerking niet. Maar de kassa rinkelde als nooit tevoren. 'Live at the BBC' doet denken aan de begintijd. Geen wonder, zevenachtste van het materiaal is afkomstig van de debuut plaat. Prachtig gitaarspel, eroti sche en romantische teksten en beknoptheid kenmerken de muziek. Het elf minuten lange 'Tunnel of love', waannee de schijf afsluit, maakt perfect dui delijk wat er allemaal is misge gaan met de Dire Straits. JAZZ Charles LLoyd: 'All My Rela tions' (ECM/VIA) Tenorsaxofonist Charles Lloyd (1938) is een van de weinige musici die ook later in hun car rière nog een muzikale ontwik keling in positieve richting doormaken. Begonnen als een wat opportunistische leider van een voorspelbaar, maar vlot en modern spelend kwartet, heeft zijn spel geleidelijk aan creatie ve inhoud gewonnen. Zijn lichte toon weet hij hier op allerlei onverwachte manie ren in te zetten voor grillige, maar tegelijk aangenaam klin kende improvisaties. Tekenend daarvoor is het in het lange 'Ca pe to Cairo Suite' waarin Lloyd de luisteraar binnen de korte keren van de ene associatie naar de andere meesleept. Van de uitstekende begeleiders. Bo bo Stenson (piano), Anders Jor- min (bas) en Billy Hart (drums), valt vooral in de langzame stuk ken het prachtige snorrende ge luid van Jormin op. KLASSIEK Beethoven: Klaviersonates nr. 1-3, op. 2. Murray Perahia (piano). Sony De nu 48-jarige Amerikaanse pianist Murray Perahia is hele maal 'terug van weggeweest' en bewijst dat op deze nieuwe 'cd van de maand' met opnamen uit april 1994. De drie sonates die de jonge Beethoven in 1795 opdroeg aan zijn leermeester Joseph Haydn, zijn koren op de molen van deze pianist, die faam verwierf met zijn opname van de concerten van Mozart. Hier horen we weer dezelfde combinatie van pianistische souplesse, subtiele kleurnuan ces en fenomenaal vloeiende lij nen, die we van vroeger ken nen. Het lijkt allemaal zo mak kelijk, maar juist dat is het ken merk van uitzonderlijk meester schap. Al met al verrukkelijke 'luistermuziek' voor een mooie zondagochtend zonder dat het ook maar één moment banaal of oppervlakkig lijkt. Aanbevo len! D-...I - Ambitie en originaliteit ontbreken LEIDEN WIM KOEVOET Een zangeres met een staande bas die in de vergaderzaal van burgemeester en wet houders 'Do you really want to hurt me' zingt. Een symbolischer tafereel was gister middag bij de presentatie van de nota 'Pop in Leiden' niet denkbaar: popmuziek staat op de Leidse politieke agenda. De schrijvers van de nota, drie sleutelfi guren uit de Leidse popcultuur, vinden dat klaarblijkelijk al heel wat. Qua aanbevelin gen hebben Ferry Rigault (Werfpop), Ar thur Schouten (Leidse Vereniging van Pop muzikanten) en Ruud Visser (Leids Vrije tijdscentrum) zich opvallend ingehouden. Ze presenteren vooral oude wijn in nieuwe zakken. Echte keuzes worden niet gemaakt. Rigault durfde dat op persoonlijke titel, een paar maanden geleden, wèl aan. Toen brak hij een lans voor Cultureel Centrum de X. De vele miljoenen guldens die in de Stadsgehoorzaal worden gestoken om er hèt muziekgebouw van Leiden van te ma ken, kunnen beter worden gebruikt om het voortbestaan van 'de X' te garanderen, zei hij. In de nota wordt slechts aandacht ge vraagd voor het lastige parket waarin 'de X' is verzeild geraakt nu een Leidse horeca ondernemer het pand aan de Haarlem merstraat heeft gekocht en de theaterkra kers er aan het einde van dit jaar uit wil hebben. Pleidooien voor de aanstelling van een beroepskracht in het te verbouwen M123- gebouw van de Leidse Vereniging voor Popmuzikanten (LVP), de uitbreiding van het Leids Vrijetijdscentrum, verbreding van de Poplobby om het podiumoverleg te verbeteren en een betere ordening van subsidies hebben allemaal al eens geklon ken. Sterker nog, veel aanbevelingen zijn voor een belangrijk deel al werkelijkheid. Cultuurwethouder P. Langenberg (D66) kon bij het in ontvangst nemen van het langverwachte stuk dan ook gemakkelijk ial scoren. Hij zei dat hij zich hard zou m voor de aanbevelingen en dat hij verw dat de nota voor het leeuwedeel pra zal worden, inclusief het aanbevolen 1~~ se centrum voor hedendaagse muziek; Rigault geeft zelf toe dat 'Leids cen|^ voor hedendaagse muziek' hooguit nieuwe kreet is. De notaschrijvers dejy ermee op de aanstaande verhuizing va afdeling lichte muziek van de streek— ziekschool naar het onderkomen va) LVP, het M123-gebouw aan de Midds)] gracht. Mogelijk vloeit uit deze verhul samenwerking of een fusie voort, w^ Ml23 een centrum voor hedendaagsévr ziek kan worden genoemd. ree „Wat ontbreekt is de grenzeloze amkv; de absolute originaliteit en de bruisje setting waarin talent zich kan ontplopt en naar buiten treden", zien de notasijva vers als het grootste probleem van de hit se pop. Daar kunnen ze zelf noch de |d< tiek veel aan veranderen. „Ambitie eijip ginaliteit moeten van de popmuzik^k zelfkomen." da =L_

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 16