De beste jaren van Richard komen nog' voor alweer een nieuwe 'Dutchy' A ZATERDAG 24 JUN11995 'ohan Goetzke, de stille en bescheiden coach achter tennisser Krajicek )e Australiër Rohan ioetzke (34) stopte al ip jonge leeftijd als roftennisser. Hij ertrok naar Europa n werd coach. Zes tar geleden ontmoette ij Richard Krajicek, ten 17 jaar oud en ummer 392 van de lereld. Goetzke werd ijn privé-coach en imen bereikten ze de tien. Hij is de stille racht achter de speler, tooit op de voorgrond altijd in dienst van tennisser. Want <etzke is de baas, aar tegelijkertijd de 1erknemer van de •pspeler. „En je bent iet alleen maar coach j pupil als je 300 'gen per jaar met 'fkaar werkt. ls coach van een topsporter moet je jezelf weg kunnen cij- "^^feren. Natuurlijk ben ik een partij in het geheel, maar wel de onbelangrij ke partij. Ik kan in vorm zijn of een goed hu meur hebben, of misschien ben ik juist met mijn verkeerde been uit bed gestapt. Dat is allemaal niet interessant. Richard moet zich lekker voelen. Ik hoef niet zo nodig in the pic ture, dat is een prettige bijkomstigheid. Als je coach bent, moet je geen persoon zijn die voortdurend op attentie zit te wachten. Dan moet je zelf speler blijven en ik heb juist vroegtijdig besloten om daar mee te stoppen. ,,Toen ik Richard leerde kennen zat ik nog als trainer bij de Nederlandse tennisbond en was ik de travelling coach van hem en Jan Siemerink. Zo'n vijf jaar geleden ben ik de privé-trainer van Richard geworden. Nu wer ken we week in week uit, dag in dag uit met elkaar. Misschien zien we elkaar alles bij el kaar vijf weken per jaar niet. Dan ga ik soms even terug naar Australië. Meestal nemen we vlak na Wimbledon en rond de kerst een break. „Het zou vreemd zijn om te zeggen dat ik slechts coach ben en hij slechts speler. Als je zo veel samen bent is er meer, maar ik kan het geen naam geven. Vriend, broer? Dat klinkt me te hoogdravend. Natuurlijk is er meer, maar ik moet het krakter van onze re latie ten alle tijde zakelijk en straight hou den." Baas „De relatie coach-speler in de top is heel vreemd. Natuurlijk is Richard mijn baas en werkgever, terwijl ik hem tegelijkertijd op fouten moet wijzen en hem moet verplichten om te trainen. Dat onze samenwerking al zo lang werkt, kan alleen omdat we elkaar aan voelen en respecteren. Er is geen handboek voor, je moet het zelf ondervinden. Als onze persoonlijkheden en karakters zouden bot sen, dan was het al eerder afgelopen. Daar voor ben je te veel met elkaar bezig. Nie mand weet hoe lang onze relatie zal duren. Ik kan tot aan het einde van Richards carrière blijven, misschien is het eind dit jaar al afge lopen. „Na vijf jaar zitten we samen in een heel interessante fase. Richard heeft tot nu toe een stop-start-career gehad. Vallen en op staan. Het is in het begin snel gegaan met hem. Hij kwam in de halve finale van de Australian Open in 1992 en moest opgeven met een schouderblessure. Dat wierp hem weer even terug. Een jaar later haalde hij de laatste vier op Roland Garros en in dat sei zoen werd hij nummer acht van de wereld. Toen is die slepende knieblessure gekomen, die hem opnieuw een halfjaar heeft gekost. Inmiddels heeft hij bewezen van iedereen te kunnen winnen, maar het is nog geen basis voor een Grand Slam-overwinning of een plaats bij de top vijf. „Richard is nu 23 en heeft zijn beste jaren nog tegoed, daar ben ik van overtuigd. Dat is ook het mooie aan onze samenwerking. De gedachte dat hij het in zich heeft om Wim bledon of een andere Grand Slam-titel eens te winnen. Dat is ons doel, en het is fantas tisch om uit te vinden hoe we dat kunnen be reiken. „Richard is doorgebroken in een periode dat de service nog meer domineerde dan nu. Er waren vijf jaar geleden een stuk of vier jongens van zijn kaliber. Nu is men zich gaan wapenen tegen deze kanonnen. Hij wint het niet meer met zijn service. De service-return is een specialisme geworden. In de sport wordt altijd heel snel een oplossing gevonden voor een probleem." Voetenwerk „Er wordt gezegd dat de toekomst in het ten nis aan de grote jongens van twee meter met een beestachtige service is. Dat is niet waar, want jongens als Richard worden nu als lan ge tennissers juist op hun zwakheden gepakt. De tegenstanders laten hem nu laag, onder de knie volleren. Daarbij zijn de big guys meestal niet de great movers. Hun voeten werk laat te wensen over. Zijwaarts vooral, daarom moeten ze voorwaarts, naar het net. „Ik praat daarover natuurlijk met collega's. Je leert altijd van elkaar, maar toch ga ik vooral mijn eigen weg. Soms laat ik Richard ook wel eens naar de echte toppers als Sam pras en Agassi kijken. Nog niet eens vanwege hun goede motoriek of voetenwerk, maar meer vanwege hun attitude. Als ik het ver schil tussen de jongens uit de top vijf en de rest van de wereld moet aangeven, dan zeg ik maar een ding: instelling. Ik weet het, het is een big word met veel betekenissen. Maar een andere aanduiding is er voor mij niet. „De houding, de mentale kracht en de uit straling van de toppers maken het verschil. Ze kunnen een verloren punt direct vergeten. Aan hun houding kun je vaak niet zien of ze lekker of niet lekker in hun vel steken. Zelfs als ze minder spelen, slepen ze dat potje er nog even uit. Vanwege hun arrogantie, hun zelfvertrouwen, hun uitstraling. „Richard moet nog leren om in die minde re partijen ook nog gewoon een afdoende ba sis te hebben om te winnen. Soms moet je gewoon faken op die baan. Al speel je slecht, kop omhoog en doen alsof je je heel zeker voelt. Dat is een leerproces en Richard heeft wat dat betreft al veel verbeterd. Maar zijn at titude kan altijd nog beter. Hij heeft charisma en dat is nooit precies uit te leggen. Hij is groot en straalt iets uit. Ondanks zijn soms wat troosteloze blik en zijn houding op de baan houden veel mensen van hem. In Ne derland maar ook daarbuiten. Hij heeft iets." Drie procent „Ik verbaas me soms om de meningen die de ronde doen over Richard. Dan wordt zijn houding op de baan bij een nederlaag breed uitgemeten en zijn totale karakter wordt daar aan opgehangen. Dat vind ik belachelijk. Want zijn optreden op de baan heeft niets te maken met hoe hij als mens is. Hij wordt vaak afgeschilderd op basis van drie procent informatie die de mensen hebben. Dat is un fair. „Natuurlijk mag hij kritisch worden ge volgd vanwege zijn prestaties. Maar wij, als coach en speler, kijken altijd anders. Toen hij op Roland Garros verloor van de onbekende Ilie hebben wij samen na afloop positief over die wedstrijd gesproken. Omdat we dingen zagen die goed waren. Met topspelers is het een building-process. Het gaat stap voor stap, je moet de rode draad niet uit het oog verlie zen. Kijk eens naar Agassi. Het duurde ook jaren voordat hij echt doorbrak. Of Courier. Die staat nu nog lager dan Richard op de ranglijst. Vaak komt het omdat ze tijdelijk aan het investeren zijn in nieuwe facetten van hun spel. „Dat is altijd frustrerend. Je bent met iets bezig, een bepaalde lijn die je uitstippelt. Dan is een onverwachte nederlaag voor ons soms in te calculeren, maar voor de buiten wacht meestal niet. De mensen in Nederland zeggen dan dat Richard zo lusteloos oogde en niet heeft gevochten in de wedstrijd. Dat is gek, want ik heb hem dan vijf sets lang al leen maar zien vechten. Ook met zichzelf, okay. Maar dat is tennis natuurlijk. „Tennis is qua psychologie enorm moei lijk. Zelfvertrouwen is iets wat je niet op af roep beschikbaar hebt. En als coach kun je alleen maar hopen dat het mentaal goed zit als de speler de baan opgaat. Als ik in de coach-box ga zitten is mijn invloed voorbij. Er is nog wel oogcontact, maar daarmee kun je niet veel omdraaien in een wedstrijd. „Richard zoekt vaak even mijn ogen op de tribune. Na een punt, maar soms ook vóór het spelen van een big point. Er zijn ook mo menten dat hij volledig in de wedstrijd is en niets of niemand om hem heen ziet. Ik kan me de partij tegen Agassi op Wimbledon twee jaar geleden herinneren. Vierde ronde op het centre court. Daar was hij als het ware in een trance. „Toen zou hij het bijvoorbeeld niet eens gemerkt hebben als ik een uur lang op het toilet was gaan zitten. Hij sloeg aces op onge lofelijk spannende momenten. Je voelde ze aankomen, omdat hij zich sterk voelde. Zo'n situatie zou je elke wedstrijd op willen roe pen, maar zo werkt het helaas niet. Gelukkig kan ik aan Richard nu wel beter merken hoe hij gaat spelen. Jaren geleden kon hij op de training geen bal raken en in de wedstrijd su bliem spelen. Of andersom. Nu is dat wat meer met elkaar in overeenstemming." Rust „In feite ben ik een radertje in het geheel, meer niet. Hij moet het doen. Als coach kun je wijzen op fouten en proberen de druk voor een wedstrijd weg te nemen. Maar als de spe ler zich niet. lekker voelt, dan kun je praten wat je wilt. Na een nederlaag is er veel om te bespreken, maar dan zijn we meestal een poosje stil. Dan vraag ik na een paar uur voorzichtig: 'Zullen we erover praten?'. Zo niet, dan wachten we nog even. Je moet altijd doen wat goed is voor de speler. Ik probeer onder alle omstandigheden rust te creëren. „Ze zeggen wel eens dat ik altijd zo rustig en koel overkom, Als mijn kop in beeld is bij een wedstrijd, dan zit ik uiterlijk onbewogen op de stoel. Geloof maar dat er van alles door me heen gaat, en dat ik maar al te vaak die baan op wil stappen. Maar wat heeft het voor zin om drukte te maken op de tribune. Ik zal het laten merken als hij een belangrijke game of set wint in een wedstrijd, dat wel. Dan ga ik staan en dan klap ik. Maar verder moet je rustig blijven, vind ik. Mijn controle over Ri chard is al betrekkelijk en als hij de baan op stapt is het helemaal gedaan met mijn in vloed." break van de derde set, dat is geluk. Maar dat heb ik nog nooit meegemaakt. Wie is er het sterkste op de belangrijke momenten, daar gaat het om. Agassi, Sampras: pak de statis tieken erbij, en je ziet dat zij er altijd staan op de belangrijke punten. „Gedisciplineerd spelen is ontspannen blij ven op belangrijke momenten. Geen gekke dingen doen. Niet ineens een stopbal willen spelen, die je de hele wedstrijd niet hebt ge speeld. Niet iets extra's willen doen. Niet in eens die winner langs de lijn willen slaan. Dat is de grote discipline. Ik speel vaak op heel belangrijke momenten service-volley op m'n tweede opslag, terwijl ik dat de hele wedstrijd nog niet heb gedaan. Op matchpoint tegen bijvoorbeeld. Dan doe ik iets onverwachts. Vaak retourneren ze dan het hek in. Dat punt heb ik al wel helemaal in mijn hoofd zitten. Ik win die punten vaak. Maar je moet van te voren wel weten wèt je gaat doen in die ral- iy." „Hoe je gedisciplineerd leert tennissen? Veel op je bek gaan en vroeg beginnen. Op je tiende beginnen bij Henk. Die zet dan op de eerste training een bank op de servicelijn en zegt: leg die bal er maar achter neer, twee uur lang. Geen dropshotje tussendoor, maar twee uur lang diep .spelen. Zo begin je vanaf dat moment ook je wedstrijden en daar word je tegenstander gek van. En zeker niet die slice- ball langs de lange lijn willen slaan, die één op de tien keer goed gaat. „Naar de top werken is geloven in jezelf. Doe je dat niet, dan ligt die bal net achter de baseline. Doe je dat wel, dan ligt hij keer op keer öp de baseline. Dan voel je die lijn. Als je keer op keer tegen de lijn slaat, dan heeft dat niets met geluk te maken, maar alles met ge loof in jezelf." Sjeng Schalken was als junior al iets bijzon ders, zeiden zijn tenniskornuiten van toen. Hij had altijd net iets meer dan zij. „Wat dat was? Het grote verschil was, of eigenlijk is, dat ik niet op kracht speel. Veel jongens wil len hard, harder en nóg harder. Henk heeft mij duidelijk gemaakt dat het gaat om goed staan en goed kijken. Misschien is dat wel mijn talent: de timing. Alex (Reinders, trainer van Eltingh en Haarhuis, red.) heeft ook al vaak tegen me gezegd: jij raakt maar weinig met je frame, je slagen zijn bijna altijd zui ver." jeng Schalken speelt op Wimbledon zijn eerste Grand Slam-toernooi ■t 'et cliché klopt. Sjeng iclialken, supersnelle limmer op de 'ereldranglijst van nnisprofs, begon al Is 'menneke' van drie. let het veel te grote icket van zijn weder. Het is dus niet vreemd dat hij als -\ijfjarige, bij zijn eerste 'hte les, een beetje leer balgevoel toonde n de anderen. Maar t beetje méér hield ij altijd. Vandaar dat ij nu al nummer 84 p de ranglijst staat, en Is het nieuwe 'i riljantje van het 'ederlandse tennis 'ordt gezien. De Nederlands-Belgische grens paal staat op het erf. De boerde rij zelf staat in België, gemeente Kessenich, maar Sjeng Schalken is Nederlan der. Vader en moeder ook. Eerste Nederland se nederzetting in de buurt is Thorn, schil derachtig wit plaatsje in Limburg. Op het erf staat ook het muurtje waartegen hij duizen den tennisballen joeg. Zijn domicilie in Bel gië zou nog wel eens handig kunnen worden. Want: „In België kennen ze geen vermogens belasting." Zijn faam als groeibriljant komt niet alleen van die razende opmars op de wereldrang lijst. Vorig jaar won Schalken de US Open bij de junioren, en op het juniorentoernooi van Wimbledon bereikte hij de halve finales. Wimbledon 1995 bij de senioren wordt zijn eerste échte Grand Slam-toernooi. Voor Rol and Garros wist hij zich vier weken geleden nog niet te kwalificeren, omdat hij nog niet bij de beste 120 van de wereld hoorde. Toen de mannen van de All England Club samen kwamen wel. Het grootste verschil tussen nu en een half jaar geleden? „Veel interviews, Herkend wor den op straat, zelfs dat al. En een half jaar ge leden was het nog: 'Tegen wie moet je? Schalken! Goeie loting'. Nu zeggen ze: 'Schal ken! Dat zal niet makkelijk worden'." En op het grote toernooi van Monaco, een week na dat hij er het Challenger won, ging hij over de tong bij de grote jongens. Dat heeft hij weer van horen zeggen. In Parijs kwamen Britse verslaggevers in formeren bij de Nederlandse collega's. De club van British Lawn Tennis Writers was ver baasd dat er alweer een nieuwe Dutchy in de top 100 was binnengekomen. En wie dat dan wel mocht zijn? Zelf hebben ze een eigen ac commodatie op Wimbledon, waar geen an dere verslaggever binnen mag. Maar ze heb ben zo ongeveer sinds Fred Perry in de jaren dertig al geen mannelijk tennistalent meer gehad om over te berichten, ook al pompt de All England Imwh Tennis Croquet Club jaarlijks miljoenen uit de winst van Wimble don in de ontwikkeling van het Britse tennis. Sjeng Schalken, 18 jaar oud en 1,94 meter lang, komt uit de school van Henk van Hulst, waar ook Eltingh en Haarhuis hun profdiplo ma haalden. Niks miljoenensteun van bui tenaf, maar zelf betalen voor de lessen. Hij begon er op z'n tiende. Het prototype talent uit de jaren negentig dus? Vijftien uur trai ning per week en op zijn achttiende al de {ie le wereld gezien? „Nee. Door thuis ben ik al tijd heel duidelijk geremd. Tot ik eind 1993 prof werd trainde ik niet meer dan negen uur per week. Eerst de HAVO afmaken, vonden ze thuis. En dat vindt Henk ook. Ik heb heel Europa gezien, dat wel." Schalken is hoorbaar een produkt van Van Hulst, bij wie werklust en discipline in koeie- letters voorop de leerboeken staan gekalkt. „De geluksfactor bij het doorbreken in de tennistop bestaat niet. Je wint wel eens op een gekke manier. Maar de grote lijn is af dwingen, hard werken en gedisciplineerd spelen. Ik heb nog nooit louter op geluk ge wonnen. Twee netrollers bij 4-4 in de he in hoog tempo. Deze foto werd afgelopen week in Halle gemaakt tijdens zijn (verloren) par- foto epa franz peter tschauner Sjeng Schalken bestormt de wereldranglijst tij tegen de Duitse topper Michael Stich.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 31