Nigeriaan Hakeem 'The Dream' Olajuwon is ster van de NBA Hij heeft niet de uitstraling van Michael Jordan, het ontwapenende van 'Magic' Johnson of de grote mond van Charles Barkley. Hij werd ook niet uitgeroepen tot meest waardevolle speler van het seizoen. Die prijs was voor David Robinson. Toch trekt Hakeem Olajuwon hu een lange neus naar zijn collega's. Want hij staat met zijn Houston Rockets in de finale van de National Basketball Associa tion (NBA), en daar gaat het tenslotte allemaal om. ZATERDAG 10 JUNI 194 Denkwijzer Olajuwon wordt in de eerste door de Houston Rockets gewonnen wedstrijd van de finale belaagd door drie spelers merikanen zijn gek op bijzondere verhalen van sportmensen. In ei- "^"gen land zijn die hoe vreemd dat ook moge klinken nauwelijks nog voorradig. De geschiedenis van de zwarte basketballer bijvoorbeeld, die kennen ze zo langzamerhand wel. Opgegroeid in een getto, vader gaat er van tussen, moeder werkt zich bijkans het graf in om voor de kinderen te kunnen zorgen en mag nu van haar oude dag genieten in een leuk huis, gekocht van de miljoenen die zoonlief bij elkaar schiet. Vandaar dat de sportliefhebbers wel blij zijn met de buitenlandse inbreng. Hun ver halen zijn in elk geval anders. Neem Hakeem Olajuwon, geboren in Lagos, Nigeria. De su perstar van Houston Rockets is er inmiddels aan gewend dat iedereen alles wil weten van zijn achtergrond. ,,De meeste Amerikanen denken dat iemand in Afrika nog een halve wilde is", zegt hij lachend. „Als ik dan vertel dat ik de zoon ben van de directeur van een cementfabriek en dat Lagos een wereldstad is, zijn ze teleurgesteld." Veel liever hadden ze natuurlijk een ver haal gehoord als dat van Manute Bol, een an dere Afrikaan die een jaar of wat geleden de NBA binnenkwam. De Soedanese bonestaak heeft in zijn jeugd ooit een leeuw gedood, en dat soort verhalen gaan er bij de Amerikaan in als Gods woord in een ouderling. Waar het Hakeem Olajuwon betreft, moet men het doen met zijn historie als sportman en het toeval waardoor hij ooit is gaan bas ketballen. Als jongen voetbalde hij, net als zijn vrienden. Keeper was-ie, met dat lange lichaam. Op de middelbare school kwam hij terecht in het handbalteam. Ook handig in zo'n klein doel natuurlijk. Op een groot toer nooi kwam de basketbalploeg van Olajuwons school een lerarenopleiding spelers te kort en vroeg men hem mee te spelen. Daar, op het All-Nigeria Teachers Sports Festival, begon het basketballeven van Ha keem Olajuwon. Vijftien jaar was hij toen. Rijkelijk oud dus. Maar niet te laat, zo zou blijken, om een glansrijke loopbaan op te bouwen. Een loopbaan die hem de bijnaam The Dream zou opleveren. Twee jaar na dat toernooi vertrok hij naar de Verenigde Staten. Hij meldde zich op de University of Houston. Niet om te basketbal len, maar om te studeren. Zijn vader zag in hem zijn opvolger als directeur van de ce mentfabriek, en vond een gedegen opleiding in Amerika noodzakelijk. In zijn eerste jaar gooide Hakeem dan ook alleen een balletje in zijn vrije tijd. Maar hij deed dat zó goed, dat hij een jaar later bij de ploeg werd gehaald. Drie jaar speelde hij nog voor de Cougars, zoals de bijnaam van de universiteit luidt. Een periode waarin hij bewees dat grote sportmensen niet gemaakt, maar geboren worden. Drie keer bereikte hij het eindtoer- nboi van de NCAA, de overkoepelende orga nisatie van universiteitssport. Hoeksteen Zijn bedje was gespreid. De Houston Rockets zagen in hem de hoeksteen voor de ploeg van de komende tien jaar en kozen hem als eerste in de draft, de jaarlijkse selectieproce dure waarbij de NBA-teams in een bepaalde volgorde een greep mogen doen in de pot met talenten. De grote doorbraak bleef wat langer uit, maar vorig jaar kwam het er dan toch van. Hakeem Olajuwon voerde de Roc kets naar de eerste NBA-titel in de geschiede nis van de in 1967 in San Diego opgerichte club. Persoonlijk kon het succes niet op in 1994. Hakeem Olajuwon zijn achternaam bete kent in zijn moedertaal 'Altijd aan de top' werd uitgeroepen tot meest waardevolle spe- an de finale-serie. Hij was volgens de kenners ook de beste verdedi ger van de NBA, en kreeg daardoor ook een plaats in het All Star-team en het best-verde digende vijftal van de league. In Houston vierde men feest. Er werd niet meer teruggedacht aan de momenten waar op het er alle schijn van had dat de hoek steen onder het gebouw leek te worden weg gebroken. Hij kreeg ruzie met dé eigenaren en het management, die hij ervan verdacht dat ze onvoldoende hun best deden om aan een team te bouwen dat ooit kampioen zou kunnen worden. Olajuwon haakte af met een naar later bleek gefingeerde blessure, en keerde terug op een moment dat het te laat was om nog iets behoorlijks te maken van het lopende seizoen. Hij wilde weg uit Houston. Waarheen maakte hem weinig uit. De clubleiding nam het dreigement uiterst serieus. Niet zo vreemd natuurlijk, want Ha keem Olajuwon is een uiterst serieuze man. Dat brengt zijn geloof met zich mee. Olajuw on is een devoot moslim, die strikt volgens de richtlijnen van de islam leeft. Dat betekent ondermeer dat hij 's morgens voor het krie ken van de dag opstaat hetgeen voor een sportman zeer ongewoon is ten einde te gaan bidden. Als hij zijn spullen pakt voor een reis met de ploeg, gaan ondermeer een tapijt en een speciaal kompas in de koffer. Dat kompas wijst hem overal ter wereld de richting van Mekka. Verzoening Wellicht omdat verzoening voor hem een groot goed is, trok Hakeem zijn dreigemen ten in toen bleek dat de clubleiding wel dege lijk plannen had met de ploeg. Er kwamen betere spelers om hem heen (Kenny Smith, Robert Horry en Mario Elie) en het zo ver troebelde uitzicht op grote tijden werd een stuk duidelijker. Met het team groeide Hakeem Olajuwon, met het schitterende seizoen 1993-94 als voorlopig hoogtepunt. Voorlopig, want Ola juwon is natuurlijk niet van plan het bij dat ene kampioenschap te laten. Zeker niet na het voortreffelijke begin van de Rockets in de uitbeurten bij Orlando Magic deze week. In de openingswedstrijd kon hij zich nog niet zo onderscheiden als in de eerdere playoff-series, maar dat zal ongetwijfeld nog gaan gebeuren. Hakeem Olajuwon zal, onge acht de afloop van de finalereeks, te zijner tijd de geschiedenis in gaan als één van de beste spelers ooit, in elk geval als één van de meest complete basketballers. Hij speelt weliswaar als center, maar lijkt in weinig op de anderen die op die positie spelen. USA Today omschreef hem deze week heel fraai. 'Een center met het lichaam van een grote forward, het schot van een kleine forward of grote guard en het inzicht van een spelverde ler'. Niet gek voor iemand die is gaan basket ballen omdat zijn schoolteam een mannetje te kort kwam... Hakeem The Dream' Olajuwon: devoot moslim en begenadigd basketballer. Zaterdagochtend, 20 mei, ongeveer kwart voor negen, zit in het KLM-toestel op weg naar Frankfurt, waar ik elf uur een lezing zal geven, als de gezagvoerder door intercom met de mededeling komt dat er een technisc mankement is. Dat mankement, zo legt hij uit, is de den dat we niet op de gebruikelijke kruishoogte vliegei maar veel lager. Omdat het beter te verhelpen is in Au sterdam dan in Frankfurt, zullen we, naar Schiphol tem keren, zo sluit hij af. Psychologie van Vertrouwen Terwijl ik nog druk bezig ben zijn woorden op mij in te la ten werken, trekt de zwarte, naar later blijkt uit Ghana afkomstige, t ruk a mijn a vraagt in het Engels met een stem die verraadt dat ze onraad heeft geroken: „Wat zei hij?" Nog voor ik uitgesproken ben, slaat ze haar beide handen voor haar gezicht en roept „O God, mijn kinderen!" Die uitroep alar meert een tweede Ghanese vrouw, vermoedelijk een familie lid van de eerste, die aan de an dere kant van het gangpad zit. „Wat is er aan de hand?", waagt ze geschrokken. Daarop ontspint zich, in een taal die ik niet versta, een gesprek tussen beide wou wen, waar de emoties voortdu rend als bliksemschichten door heen schieten. Dan wendt de wouw naast me zich weer tot mij en waagt: „Hebt u geen angst?" De waag overvalt me. Ik ben nog druk bezig mijn gevoelens te sor teren. Zonder op mijn antwoord te wachten, bekent ze dat ze zelf heel erg bang is, slaat haar han den weer voor haar ogen, geeft vervolgens weer een heftige ruk aan mijn arm en vraagt met een stem waarin je de tranen al op de achtergrond hoort ruisen: „Denkt u dat we Amsterdam zul len halen?" Het is precies die waag die me werkelijk aan het denken zet. Ik begin me te realiseren dat het psychologisch voor mij van twee dingen één is: of ik besluit de ge zagvoerder mijn vertrouwen te schenken en zijn woorden te ge loven, of ik besluit te betwijfelen of hij wel de hele waarheid ver telt. Doe ik het laatste, besluit ik hem niet te vertrouwen en te veronderstellen dat we er veel beroerder aan te zijn dan hij zegt, dan besluit ik ook om me heel angstig en gespannen te gaan voelen en dwing ik mezelf voortdurend op alles gaan letten dat mijn wantrouwen ook maar enigzins kan bevestigen. Doe ik het eerste, namelijk hem wèl ver trouwen, dan kan het zijn dat ik alsnog een zekere mate van spanning ervaar. Het is per slot van rekening een ongewone situ atie en mijn hele reisschema gaat naar de filistijnen. Maar ik vul mijn hoofd niet met allerlei over stuur makende gedachten over een vliegtuig dat veel defecter is dan het lijkt en een piloot die niet te vertrouwen is. In wezen is dit een keuze waarvoor we voortdurend in het leven gesteld worden: vertrou wen of niet vertrouwen. En het is elke keer opnieuw weer een keu ze die belangrijke consequenties heeft voor hoe we ons voelen en wat we doen in een bepaalde si tuatie. Onderzoek, met name door de psycholoog Rotter, laat zien dat de mensheid in zekere zin is in te delen in een groep groep 'wan- Vertrouwers hebben over het algemeen de verwach ting dat ze zich op het gesproken of geschreven woord van ande ren kunnen verlaten, terwijl wan trouwere in het algemeen ver wachten dat ze daar niet op af kunnen gaan. In de volksmond worden degenen die in eerste in stantie geneigd zijn anderen op hun woord te geloven, vaak voor naïef, zo niet dom, en gemakke lijk beïnvloed- en oplichtbaar versleten. Diezelfde volksmond zegt ook dat een flinke dosis wantrouwen jegens anderen je een hoop ellende kan besparen. 'Houd iedereen eerst voor een dief, luidt zowel een Japans als Duits spreekwoord. Maar is het ook werkelijk zo dat we het in beginsel hebben in anderen meestal duur r betalen? Laat ik beginnen met een mis verstand weg te nemen. Men sen die over het algemeen ge neigd zijn anderen te vertrou wen, zijn niet minder intelligent (gemeten op IQ-tests) en ook niet meer suggestibel dan de achterdochtigen onder ons. Het is wel waar dat ze over het alge meen gelukkiger zijn dan de ach terdochtigen. Maar belangrijker nog is dat degenen die geneigd zijn anderen te vertrouwen, meestal ook zelf te vertrouwen zijn. Het omgekeerde is ook waar: degenen die er vanuit gaan dat anderen over het algemeen niet te vertrouwen zijn, blijken zelf minder te vertrouwen te zijn en ook werkelijk vaker de on waarheid te spreken. Het spreekwoord 'zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gas ten' blijkt wetenschappelijk ge zien dus correct te zijn. Boven dien blijkt dat de waard die zijn gasten niet vertrouwt een groter risico loopt door diezelfde gasten /an te worden opgelicht of bedrog* dan een collega die wel goed va vertrouwen is. De reden daarva is eigenlijk betrekkelijk dig. Als in een relatie de ene par ner altijd maar achterdochtig is jegens de ander, dan zet hij zo veel spanning op de relatie dat de kans groot is dat zijn partner op een gegeven moment de spannende werking ontdekt vai de armen van een niet-achter- dochtige vreemdeling. Waarom zijn sommige men sen vertrouwensvoller dan ande ren? Volgens Rotter spelen daa bij twee factoren een hoofdrol. De ene is ervaringen, met nam maar niet uitsluitend, ervaringe in de vroege kinderjaren. De dere is persoonlijkheid. Wat hel laatste betreft, er zijn aanwijzin gen dat de neiging tot achter dochtigheid mede erfelijk be paald kan zijn. Maar het gaat da uitdrukkelijk om de 'neiging Of die neiging zich ook werkelijl sterk ontwikkelt, hangt onder meer van levenservaringen af. Wat dat betreft blijken ervarir gen in onze eerste levensja ren een belangrijke rol te spelen in de vórming van wat psycholo gen noemen basic trust: het ba sale geloof in de goedheid van anderen en in de welwillendheii van de wereld, de schepping. Sommige kinderen hebben het geluk op te groeien bij ouders di kweken, terwijl anderen dat ge luk niet hebben. Rotter stelde vast dat latere levenservaringen overigens dit basale vertrouwei kunnen aantasten. Kinderen tu sen 5 en 10 jaar wier ouders scheidden, doordat op een be paalde dag één van hen gewoon zijn of haar boeltje pakte voorgoed verdween, bleken late in hun leven vaak grote hebben met het hun eigen partner. Ook andere traumatische erv, ringen, zoals suïcide van een on der of seksueel misbruik van eei kind door een ouder, blijkt een jaren- en soms zelf levenslange periode van gebrek aan vertrou wen in en achterdocht jegens ai deren te kunnen inluiden. Het i overigens niet zo dat de op die manier aangerichte vertrouwen schade altijd onherstelbaar is. Wat bijzonder gunstig blijkt te zijn, is de keuze van een levens partner die in dit opzicht precie het tegenovergestelde is, en dus wel de basic-trusthouding heeft. Anders gezégd, wie zélf de ging tot achterdocht heeft, doet er goed aan een partner te kieze die dat absoluut niet heeft. Of, als dat niet meteen lukt, o[ zoek te gaan naar een hulpverle ner die in staat en bereid tijd vol vertrouwen beschikbaar te blijven, ondanks het feit dat h of zij door de patiënt/cliënt gelmatig met allerlei achterdoch tigheden wordt bestookt. Of, als dat ook niet lukt, zelf de hand aan de achterdocht te slaan. Toen de vroegere hoofdredacteu van het blad Psychology Today Rotter in een interview vroeg: „Als ik u vertel dat ik iemand bei die anderen maar moeilijk trouwt, wat zou u mij dan advies geven?", antwoordde Rot ter het volgende. „Ik zou tegen zeggen: 'Ga experimenteren'. Als iemand iets tegen u zegt dat u niet gelooft zonder dat u daar enig bewijs voor hebt, dan zeg ik 'Gedraag u alsof u hem of haar gelooft en zie maar wat er ge beurt'." Vervolgens vertelde Rotter dat hij zichzelf op deze manier geleerd had anderen meer te ve trouwen: „Als ik nu een klusjes man inhuur en hij begint mij, als ik naar de prijs vraag, te vertellen wat de materialen kosten die moet gebniiken, dan onderbreek ik hem en zeg: 'Luister, ik ver trouw u. Doe het zoals u denkt dat het 't beste is, en dan zie ik wel'. Hoewel ik er geen hard be wijs voor heb, ben ik er toe nu toe steeds van overtuigd dat mijn vertrouwen niet is beschaamd." Rotter verwoordde hiermee op zijn manier wat één van de le vensmotto's was van Henry Da vid Thoreau, de schrijver Walden: „We moeten een onein dig vertrouwen in elkaar hebben. Als we het niet hebben, moeten we niet laten blijken dat we het niet hebben. Het leven is te kort voor lang wantrouwen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 34