7 MANIFESTATIES ZATERDAG 10JUN11995 Amerikaanse 'vaders des vaderlands' leven voort in Plymouth Iedere rasechteLeidenaar heeft wel een druppeltje van hun bloed in zijn aderen. Toch leven de 'Pilgrim Fathers' veel meer in de VS dan in de Sleutelstad, waar de Engelse geloofsvluchtelingen ooit woonden. Amerika kent hen als grondleggers van de maatschappij en van 'Thanksgiving'. Eti iedere Amerikaan kent de Mayflower, het schip waarmee de Fathers kwamen. In Plymouth, waar ze daarvoor zouden de Pilgrim Fathers artikelen importeren en exporteren." Een groep Pilgrims (een aantal bleef in Lei den achter) vertrok eind juli 1620 vanaf het Rapenburg naar Delfshaven, scheepte daar in op de door hen zelf gekochte Speedwell, en stak over naar Southampton. Daar zou de Mayflower, met Engelse geloofsgenoten en vertegenwoordigers van Merchant Adven tures, zich bij hen voegen. Gezamenlijk be gonnen ze vervolgens aan de tocht naar Amerika. Tot zover verliep alles volgens zorgvuldig uitgedokterde plannen, daarna ging het toe val een merkwaardige rol spelen. Zo moesten de Pilgrims na hun vertrek terugkeren naar Engeland, omdat de Speedwell bleef lekken. De aanlegplaats was Plymouth, waar ieder een overstapte op de Mayflower. Die reisde met 102 personen af. Na 66 zware dagen op zee kwam het schip als gevolg van de gebrekkige navigatiesyste men niet aan in het zuidelijke, warme Virgi nia, maar in het koude Provincetown. Dat bleek niet bepaald de ideale vestigingsplaats. „Het was er te winderig en er was geen vers water", weten de opvarenden van de Mayflo wer. Dus trokken ze verder. Ze kwamen als vanzelf terecht in Plymouth, dat al enige ja ren Plymouth heette omdat het zoveel op de Engelse plaats leek. „En dat kon natuurlijk geen toeval zijn, dat werd gezien als de hand van God", glimlacht Paula Fisher. De Pilgrims gingen er leven vol gens de Mayflower Compact, de eerste Ame rikaanse grondwet, ontleend aan het recht van de Republiek der Zeven Verenigde Ne derlanden. Daarin werden de vrijheid van ge weten en de vrijheid van woord en geschrift gegarandeerd. Dat was nodig omdat niet al leen geloofsgenoten, maar ook 'vreemdelin gen' (vertegenwoordigers van de merchants en bemanningsleden) deel uitmaakten van het eerste samenlevingsverband ter plekke. De gemeenschap was klein en ging later op in een andere kolonie, maar toch is juist deze groep in de herinnering voort blijven leven. Dat komt vermoedelijk door het vroege stre ven naar vrijheid van de Pilgrims, dat altijd actueel is gebleven. Voor de miljoenen die na hen naar de VS emigreerden en voor de vele miljoenen voor wie vrijheid nog steeds onbe reikbaar is, dient hun onverzettelijkheid als voorbeeld. In Amerika worden ze gezien als the seed of the nation, het zaad van de natie, en jaarlijks op de vierde donderdag van no vember wordt met Thanksgiving hun vastbe radenheid herdacht. Acteren Ook en vooral in Plymouth, hart van Cran- berryland, waar even buiten de haven in zee walvissen zijn te bekijken, en waar acteurs op het land de zeventiende eeuw dagelijks laten herleven. Dat acteren kun je overigens wel aan Amerikanen overlaten. Degenen die in de Plantation en op de Mayflower werken, hebben een gedegen opleiding achter de rug over de Pilgrims en de indianen die net bui ten de omheining leefden. Binnen de pallisade staat gouverneur Brad ford opvolger van John Garver het land te bewerken, en in een van de houten huisjes rollen twee vrouwen deeg. Ze vertellen in oud-Engels over de viering van Leidens Ont zet en over burgemeester Van der Werff die tijdens het beleg zijn arm aanbood. Of was het zijn sabel? „Nee hoor, zijn arm", zo stel len ze vast, op een toon die elke discussie over dat onderwerp uitsluit. „Dat hebben we steeds gehoord in de tijd dat we in Leiden woonden. Hebben de vrouwen daar nog steeds zo veel te vertellen?" De Mayflower 2, een replica uit 1957 van het oorspron kelijke schip waarmee de Pilgrim Fathers in 1620 de oversteek naar Amerika maakten. FOTO'S PUMOTH PLANTATION TED CURTIN in 1620 neerstreken, is hun dorp nagebouwd. Het stadje wordt gezien als 'America's Hometown'en is een soort bedevaartsoord. Pelgrims in het spoor van de Pilgrims reizen er tussen heden en verleden. rasig-iay- ïïiï e zit verscholen in het vooronder Jen vertelt haar verhalen'met een misprijzende blik. „In Holland hebben de vrouwen de broek aan", meldt ze op samenzweerderige toon. „En de vrouwen doen er ook de zaken. Als een meisje een man een aanzoek wil doen, gooit ze hem eerst voLbier om te zien of hij gaat twisten als hij dronken is. Doet hij dat, dan hoeft ze hem niet, want de vrouwen dulden geen tegen- Ze kijkt triomfantelijk om zich heen, maar spreekt zich bescheiden uit. „Ik kan maar een wenig Niederduits spreken", zegt de Amerikaanse. Ze is in de huid gekropen van mrs. Garver, de vrouw van de eerste gouver neur van de Pilgrim Fathers-kolonie in New England in Amerika. Maar dat blijkt mee te vallen. Mrs. Carver spreekt een heel aardig woordje Nederlands. Oud-Nederlands, wel te verstaan. Goed, ze brabbelt af en toe namen die niet meer thuis te brengen zijn „Ik woonde in Leiden op de Achtergracht, vlakbij de universiteit" maar dat kan meer te ma ken hebben met stedelijke veranderingen dan met haar kennis van het Niederduits. Mrs. Carver zegt het taaltje te hebben op gepikt tijdens een bijna twaalfjarig verblijf te Leiden, in het eerste deel van de zeventiende eeuw. Nu zit ze op een bankje op de May]lo wer 2, die is afgemeerd aan een pier in de ha ven van Plymouth, een idyllisch plekje op zo'n zestig kilometer van Boston in Massa- chussetts. De tijd is er stil blijven staan. Op de replica van het beroemde schip waarmee de Pilgrim Fathers de grote plas overstaken, is het altijd 24 maart 1620. Dafum en jaar zijn bewust gekozen. De eerste immigranten in New England, die ge volgd werden door een eeuwenlange stoet, zijn dan net drie maanden in Amerika. Na de eerste strenge winter zijn al heel wat doden te betreuren (51 van de 102 opvarenden) en sommige leden van de groep wonen nog op de Mayflower omdat hun huizen op het land nog niet klaar zijn. „Om al die omstandigheden hebben we voor die dag gekozen", zegt Paula Fisher, pu blic relations-manager van de Plimoth Plan tation, het in 1947 gestichte openlucht muse um van de Pilgrim Fathers, waartoe ook de Mayflower behoort. „Twee dagen ervoor heeft Carver net ^en vredesverdrag getekend met Massasoit, het opperhoofd van de Wam- panoag-indianen die in de buurt wonen. Het is leuk dat de opvarenden daarover kunnen De vrouwen en kinderen in het Pilgrim-dorp kleden zich nog altijd als hun voorouders. vertellen. Ze kunnen op die 24ste maart 1620 ook terugblikken op de overtocht en de win ter die hun tol hebben geëist, en ze hebben een geldig excuus als naar de anderen wordt gevraagd. Dan kunnen ze zeggen dat die op het land aan het werk zijn." Master Jones, de kapitein van de Mayflo wer die een paar weken later terug zal varen naar Europa, kan dat excuus gebruiken, maar ook mrs. Carver. Beiden vluchten geregeld in de verontschuldiging, want de Amerikaanse acteurs die in hun huid gekropen zijn en het schip dagelijks acht uur bevolken, zijn volko men op de omstandigheden ingespeeld en gedragen zich er ook naar. Net als trouwens hun collega's in de Pli moth Plantation de eerste nederzetting van de Pilgrim Fathers, die zo'n drieënhalve kilometer van de Mayflower en de oorspron kelijke locatie in Plymouth is herbouwd. Tus sen de houten pallisades van het primitieve dorp is het zeven jaar later dan op de Mayflo wer, en inmiddels hebben andere schepen veel meer emigranten gebracht. In de simpe le nederzetting wisselen de cfagen wel, maar het jaar blijft onveranderd 1627 en met 180 mensen vormen de Pilgrim Fathers dan al een heel aparte gemeenschap. Grondwet Tegenwoordig komen er jaarlijks zo'n 600.000 toeristen naar Pilgrim Village en Mayflower in Plymouth. Pelgrims die het spoor van de Pilgrims volgen. Anno 1995 zul len er nog wel wat meer aangetrokken wor den, nu het precies 375 jaar geleden is dat de Mayflower aan de Amerikaanse kust aanleg de. Het is een stukje geschiedenis dat veel meer leeft in de VS dan in Nederland, en dat is te merken aan de viering. Die wordt bij ons 'afgedaan' met een paar congressen en ten toonstellingen en een festival in Delfshaven. Weliswaar is ook nog een speciale Pilgrim trail uitgezet, maar de Pilgrim-regatta van Holland naar de VS werd afgelast bij gebrek aan sponsors. In Amerika worden de Pilgrims beschouwd als de vaders des vaderlands, die de Ameri kaanse maatschappij onder meer de eerste grondwet (de Mayflower Compacten Thanksgiving hebben geschonken. Ze wor den met overeenkomstig respect behandeld. Amerikaanse nakomelingen gaan in Europa trots op zoek naar hun roots. Zoals George Bush, die als president speciaal daarom Lei den bezocht. En toeristen worden'in Ply mouth, dat niet voor niets America's Home town wordt genoemd, het hele jaar door ge confronteerd met allerlei herdenkingen. Het naspelen in juli van de landing is daar bij één van de hoogtepunten in het fraaie plaatsje, waar bezoekers van Mayflower en openluchtmuseum een aardig inzicht krijgen in de leefwijze van de Pilgrim Fathers (en de paar mothers die waren overgebleven) nadat ze in 1620 aan land waren gegaan. Eerst ves tigden ze zich in Provincetown, maar omdat daar geen vers water werd gevonden, verkas ten ze alsnog naar de baai van Cape Cod en naar Plymouth. Natuurlijk is daar wel meer dat aan de komst van de groep herinnert. Alles in Ply mouth ademt nog de geest van de Pilgrims. Op een steenworp afstand van de Mayflower 2 een uit 1957 daterend geschenk van En geland ligt Plymouth Rock, de rots waarop de eerste schepelingen aan wal zouden zijn gegaan. Wat verderop in Leyden Street staat het enige huis dat nog over is uit die periode. En op de heuvel waar het stadje tegenaan ligt, rijst het National monument to the forefathers op. Het dateert van 1889, is het grootste standbeeld uit één stuk van de VS en het lijkt op het Vrijheidsbeeld dat immigran ten bij New York zo uitbundig begroet. Dit monument, opgedragen aan de vier deugden die de Pilgrims naar de nieuwe wereld brach ten (moraal, recht, opvoeding en vrijheid) is overigens licht beschadigd: uitgerekend Vrouwe Justitia mist een paar vingers aan een hand. „Het gevolg van vandalisme", zegt Paula Fisher. Ze verzwijgt ook niet dat er jaarlijks op Thanksgiving Day betogingen zijn van in dianen, die het maar niks vinden dat de Pil grim Fathers als vader^ des vaderlands wor den gezien. Het protest komt een beetje laat, maar het geeft aan dat er wel realistisch geac teerd wordt bij alles wat te maken heeft met de Pilgrims. Zij vierden Thanksgiving overigens niet elk jaar, maar zijn wel de grondleggers van het dankfeest, dat ze voor het eerst in 1621 orga niseerden, maar pas twee jaar later zo noem den. „Voor de indianen is Thanksgiving geen feest maar een ramp, want daarmee begon de immigratie", zegt Paula Fisher. „En dat was voor hen het begin van het einde." Geloof Het begin van het einde werd overigens al een jaartje eerder ingezet, toen de Pilgrim Fathers besloten te emigreren uit Leiden. Daar waren ze samengekomen nadat ze uit Engeland waren gevlucht, omdat ze er hun eigen puriteinse protestantse geloof niet mochten belijden. In het voorjaar van 1608 vertrok daarom een groep naar Holland, dat toen al bekend stond als het meest tolerante land van Europa. Aanvankelijk vonden de Engelsen onderdak in Amsterdam, maar ze vestigden zich in 1609 in Leiden omdat ze er betere huisvesting konden krijgen. Ze woon den er in het Jean Pesijnhofje, de Schoolsteeg en de huidige William Brewstersteeg, pas la ter genoemd naar de man die de eigen krant Pilgrim Press in het leven riep. De betere huisvesting was overigens het enige voordeel. Veel werk was er niet in de Sleutelstad, die in het begin van de zeven tiende eeuw werd bevolkt door vluchtelingen uit tal van landen. Mrs. Carver weet het in maart 1620 op de Mayflower nog als de dag van gisteren. „Het was moeilijk arbeid te vin den in Leiden. Vooral na de strenge winter van 1616. Veel van onze mannen werkten toen als wevers, voor tien stuivers per dag. Niet veel, want een brood kostte negen stui vers." Het was een van de redenen waarom de Pilgrims naar Amerika vertrokken. Mrs. Car ver herinnert zich nog wel een paar andere oorzaken voor het vertrek uit Leiden: „Onze kinderen dreigden de Hollandse gewoonten aan te nemen, het gedrag van de Hollandse vrouwen vonden we maar vreemd en dan was er ook altijd nog de dreiging dat de Spanjaarden terug zouden komen. Leiden was in 1574 ontzet en dat werd al jaren ge vierd met tiendaagse feesten, maar het ver drag met de Spanjaarden zou rond 1618 aflo pen." En de Pilgrims kozen liever voor een ont moeting met de onbekende indianen, dan voor de bekende wreedheid van Alva en con sorten. „Hoe wreed die Spanjaarden waren, was ons in Leiden verteld", zegt mrs. Carver rillend. „Kent u het verhaal over die vrouw in Alkmaar? Op de dag van haar bruiloft werd ze voor de ogen van de bruidegom ontvoerd en naar Alva gebracht. Nadat hij haar had ge bruikt, zette hij haar op straat. Daar werd ze meegenomen en gebruikt door soldaten die haar daarna de keel afsneden." Guyana De grootste wens van de Pilgrims was een ei gen maatschappij te stichten in de geest van hun geloof. Als dat niet in Engeland kon, dan moest het maar op Engels grondgebied. Vanuit Leiden lieten ze daarom eerst hun oog vallen op Guyana, maar de aanwezigheid van Spanjaarden daar zorgde ervoor dat ze voor Virginia kozen. Om zich daar te vestigen hadden ze wel toestemming nodig van de Engelse koning Jacobus (James). Die was hen vijandig ge zind, omdat de Pilgrim Press van Brewster in Leiden berichtte over de Engelse geloofsver volging. Maar dat probleem werd snel opge lost, omdat het politiek goed uitkwam. Met Spanjaarden in Florida, Californië en Texas, Fransen in Canada en Nederlanders aan de Hudson-rivier, dreigde Engeland de greep op de nieuwe wereld te verliezen, dus kwam het James wel goed uit dat de Pilgrims erheen wilden. „Bovendien was er een bedrijf in Londen, Merchant Adventures, dat op zoek was naar een nieuwe markt", weet master Jones, de kapitein van de Mayflower. „Dat bedrijf van speculanten financierde de reis, en in ruil Nu het precies 375 jaar geleden is dat de Pilgrim Fathers vanuit Lei den en Delfshaven naar Amerika vertrokken, worden in Nederland en de VS allerlei herdenkingsmani festaties georganiseerd. In Neder land staat een aantal evenementen op het programma van The Pilgrim Fathers Foundation, die vier jaar geleden werd opgericht. Zo is van april tot en met november langs de plaatsen Amsterdam, Lei den, Delft en Rotterdam/Delfsha- ven de Pilgrim Trail uitgezet. In middels is daarvoor ook een gidsje uitgegeven. In de Oude of Pelgrim- vaderskerk van Delft js een perma nente tenstoonstelling over de Pil grim Fathers ingericht, en in Delfs haven wordt in het weekeinde van 24 en 25 juni een uniek Pilgrim-fes tival gehouden. De MS Maasdam van de Holland America Line meert tijdens een Eu ropese cruise op 16 augustus af in Rotterdam. Daar loopt van 16 sep tember tot 10 maart 1996 de ten toonstelling 'Toen zij uit Rotterdam vertrokken' in het Maritiem Muse um. In Rotterdam en Amsterdam worden verder congressen gehou den. In Leiden wordt op 20 juli een herdenkingsdienst in de Pieters kerk gehouden. In Plymouth in de VS worden tal - van activiteiten georganiseerd tot 21 december, de dag waarop de Pil grim Fathers aan land stapten. De evenementen variëren van het uit varen van de Mayflower tot histori sche parades, festivals, openlucht concerten op de Mayflower en vuurwerk in de Plimoth Plantation. Alles in de Plimouth Plantation is zoals het in 1627 was, ook de huizen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 33