Hollywood woedend over kritiek 'Liedjes schrijven is net als voetbal' 'Liever een rookworst' Cultuur&Kunst Contrastrijke eenakters bij Litteris Sacrum Ruim drie ton voor Willink Andreus-school wijzigt naam Oklahoma genoeglijk spektake VRIJDAG 2 JUN11995 chef gert visser, 071- Foto's in Stedelijk Museum amsterdam 'Places and People to Remember' is de titel van de tentoonstelling die van 3 juni tot en met 9 juli te zien is in het Stedelijk Museum in Amsterdam. De expositie toont foto's van Marjoleine Boonstra, Romy Finke en Yuk Lin Tang. Uitgangs punt voor de expositie is dat fotografie het middel is om de her innering aan plaatsen en mensen levend te houden. Werk van cursisten in Dever sassenheim De Vrije Academie Dever aan de Wilhelminalaan sluit van 4 tot en met 11 juni het seizoen af met een grote over zichtstentoonstelling van cursisten. Te zien zijn: schilderijen, beeldhouwwerken, aqarellen, etsen en portretten. Openingstij den: 4 t/m 11 juni van 14.00 tot 17.00 uur en 6 t/m 9 juni van 19.30 tot 21.00 uur. theater recensie wunand zelstra 'De Dienstlift' van Harold Pinter en 'Een lichte lunch' van Peter van Straaten, door Litteris Sacrum. Spel: Joop Segaar, Kees Schutte, Sigrid de Zwart, Saskia Hageman en Eiko Smid. Regie: Roeland Segaar. Ge zien: 1/6, Microtheater Imperium, Leiden. Aldaar nog te zien: 2/6, 3/6. Op 10/6 in de Kapelzaal. In beide eenakters die Litteris op het repertoire heeft geno men, speelt humor een rol. Toch zijn ze heel verschillend van aard. Terwijl bij Van Straat- en achter lichtvoetigheid een kleine persoonlijke crisis schuil gaat, dient een zekere geestig heid bij Pinter de gespannen sfeer zo nu en dan te relativeren en soms juist te accentueren. Het zijn twee korte stukken die het hoofdzakelijk moeten hebben van een zorgvuldige ti ming bij het tekstgebruik. De spanningsboog is in beide ge vallen kort maar krachtig, de jongere en de oudere garde hebben hier duidelijk merkbaar hun voordeel mee gedaan. Zo wel het stuk van Pinter als dat van Van Straaten komen goed uit de verf. Joop Segaar en Kees Schutte, de oudere Litteris-garde, spelen recht toe recht aan zonder the atrale poespas. Ze wachten op een opdracht. Gezien hun pistolen valt over de aard van die opdracht gemakkelijk te speculeren. Dat het om duistere praktijken gaat, staat haast wel vast. Door het onvoorspelbare karakter van hun opdrachtgever worden zij sterk gemanipuleerd: ze zijn dader en slachtoffer te gelijk die niets, niemand en ook elkaar niet kunnen vertrouwen. De lichte lunch van de twee zussen Jenny en Suzan blijkt vrij zwaar te vallen, althans bij Su zan die nu juist dacht haar zus Jenny te kunnen treffen. Een groot deel van hun dialoog spe len ze met het gezicht richting zaal. Dat geeft een extra scherp accent aan de karikaturale uit vergroting die door Van Straat en waarschijnlijk is beoogd. De speelvloer is door Litteris nu eens uiterst functioneel in gericht. Bijvoorbeeld daar waar zich in de eerste eenakter de dienstlift bevindt, hangt in de tweede een bord met de sugges tie van de kok voor 'Tongfilets Véronique'. Met kleine aanpas singen in het basisdecor wor den twee geheel verschillende toneelbeelden gecreëerd. Strak spel, strakke vormgeving, dit re giedebuut van Litteris-acteur Roeland Segaar vaart er wel bij. FOTO »BEN DE BRUYN Werk van fotograaf Jan van Rijn in winkelcentrum De Aarhof. Kunstestafette in Alphens winkelcentrum Aarhof alphen aan den run amsterdam anp Een magisch realistisch schilderij van Carel Willink was gisteren fa voriet op de veiling van moderne en hedendaagse kunst bij veiling huis Christie's in Amsterdam. Een weids rivierlandschap met een neo-klassiek paleis onder een dreigende wolkenhemel, bracht ruim drie ton op (310.000 gulden tegen een richtprijs van circa 150.000 gulden). Een particulier kocht het schilderij. Dat heeft Christie's donderdagavond meegedeeld. Verder kwa men onder anderen van Piet Mondriaan zeven vroege werken on der de hamer, waaronder het neo-impressionistische Duinen. Een Nederlandse particuliere verzamelaar betaalde daar 253.000 gulden voor. Verder was er ook veel belangstelling voor de Cobra-schilde rijen. Karei Appels Deux Personnages uit 1953 verwisselde voor 241.500 gulden van eigenaar. De omzet van de veiling is na drie zit tingen ruim 4,5 miljoen gulden. cees van hoore De middenstand die de kunst omarmt. Dat zie je niet veel. De kassa moet rinkelen en daarbij heb je allebei je handen nodig. Maar in het Alphense winkel centrum Aarhof begint het er toch een beetje op te lijken. Daar, in het hart van het cen trum, staat als onderdeel van de Alphense Kunstestafette 1995 een kunstwerk opgesteld dat wordt omringd door zaken als Amici, kruidenshop De Mori aan, Hij en Janse Mode. Het gaat hier om een ruimte lijke foto-installatie van kunste naar Jan van Rijn. Het middel punt van deze installatie wordt gevormd door een zuiltje waar op de plattegrond van Alphen aan den Rijn is neergelegd. Op deze plattegrond is met rode viltstift een hart getekend en een windroos geprojecteerd. In het verlengde van de lijnen van die windroos staan zuilen opge steld waarop zich aan weerszij den foto's van karakteristieke gebieden en woonhuizen in Al phen bevinden. Eén foto naar het hart toe, één van het hart af. De zuilen zijn zo opgesteld dat deze op hun beurt weer een windroos vormen. Makelaarskantoor Meneer Burggraaf, die bood schappen aan het doen is, dren telt om het kunstwerk heen, ter wijl hij zich af en toe op het hoofd krabt. Hij heeft duidelijk moeite om zich voor te stellen wat dit nu allemaal betekent. Van enige afstand lijkt het erop alsof een makelaarskantoor nu eens heeft besloten buiten de etalage te adverteren. Maar toch vindt meneer Burggraaf het ding wel leuk. ,,Ik hou wel van kunst, ja. Kijk, die huizen op de foto's interesseren me niet zo. Maar de polderlandschappen wel. Nu er rondom Alphen die rijksweg wordt aangelegd, leg ik de hele situatie in de polder vast zoals die was. Voor later. Dan kunnen ze zien wat er allemaal weg is. Ik ben laatst naar Sint Petersburg geweest. Prachtige schilderijen hebben ze daar. Ik hou van kunst waarbij je kunt zien wat het voorstelt. Ik zou echt niet weten wat de kunste naar met dit werk bedoelt. Ach, iedereen moet maar doen waar- ie zin in heeft." Boven het kunstwerk van Van Rijn is een plafondschildering aangebracht door kunstenaar Willem van den Broek. De ou dere mensen die in het winkel centrum lopen, gaan er niets vermoedend onderdoor. Me neer Keultjes probeert met zijn hoofd een beetje achterover de schildering te bekijken. Maar dat vermoeit hem kennelijk te veel, want hij laat zijn kin al weer snel op zijn borst zakken. ,,Pfft! Dat kan ik niet meer, hoor. Wat ik gezien heb? Ik ge loof dat dat Jezus was met de engelen en een duivel. Wij, ou deren, hebben het vaak in onze nek en dan kijk je niet zo ge makkelijk meer omhoog. Matthea' Roelvink van krui- 'SmakelozeFaith no More op Pinkpop amsterdam theo hakkert Ze staan te boek als de groot meesters van de smakeloosheid. Onvoorspelbaarheid en geculti veerde wansmaak hebben Faith No More altijd gekenmerkt. De historie van de band, die op Tweede Pinksterdag optreedt op Pinkpop in Landgraaf, is wat je noemt veelbewogen. Ooit, in de beginjaren, was Courtney Love, nu succesvol met haar ei gen band Hole en vooral als de weduwe Kurt Cobain, zangeres van de band. Door de jaren heen varieerde de muziek van Faith No More van snoeiharde punk tot pop met Afrikaanse rit mes, van symforock tot heavy metal. Fout Ze willen absoluut niets weten over verwantschap met welke andere groep dan ook. „Ideolo gisch niet en qua imago niet," briest zanger Mike Patton. „Is ook hartstikke fout. Muziek is soms net een kinderspeelzaal. Je wordt geacht vriendjes met iedereen te zijn en samen te kunnen spelen. Je moet met ie dereen kunnen opschieten. Wij gaan daar instinctief tegenin. Als ze ons zouden beschouwen als deel van een stroming of zouden associëren met andere bands, zouden we dat als een grove belediging zien. We willen niet bij een scene horen. Dat is hetzelfde als: wij doen precies hetzelfde wat anderen ook doen. Vreselijk." Bossa Nova Op 'King for a Day, Fool for a Li fetime', de titel van de zesde cd van Faith No More staat met al leen de van hen bekende mix van punk, funk en harde rock, maar ook een nummer in coun- try-stijl en zelfs een bossa nova. De grote variëteit aan genres, is dat een grap? „Nee," zegt Pat- ton, die de teksten schrijft. „Zou jij steeds hetzelfde liedje willen maken? Om het voor onszelf Faith No More. „Het is niet zo dat we als pauwen rondlopen met een air van: kijk eens wat wij kunnen. We kunnen niet zoveel." ook spannend te houden, spe len we steeds iets anders. Het kan heavy zijn of een ballad. Nee, inderdaad, er staat geen reggae-nummer op onze nieu we plaat en ja, het gros is inder daad heavy. Want Faith No Mo re is een heavy band. We pre tenderen trouwens ook niet dat we alle genres aan kunnen. We proberen wel eens wat, maar reggae bijvoorbeeld ligt ons niet zo. Zo'n bossa nova vinden we wel grappig. Bedenk wel: we zijn geen studiomuzikanten. We zijn een band. Het is niet zo dat we als pauwen rondlopen met een air van: kijk eens wat wij Boodschap Van Mike Patton is bekend dat hij niets over zijn teksten wil zeggen. Bottum neemt ook on middellijk het gesprek over wanneer dit onderwerp ter sprake komt. „Liedjes schrijven is net voetbal. Iemand krijgt een idee, speelt het door aan een ander. Soms wordt het wat. Soms strandt het in goede be doelingen. Kwestie van de bal het werk laten doen. Een tekst is net zo belangrijk als een gitaar partij of een drumpartij. Geen goede plaat kan zonder." „En aan de andere kant vind ik dat het belang van teksten ook vreselijk overdreven wordt. Mike houdt er ook helemaal niet van over zijn teksten te pra ten. Ik begrijp dat wel. Door over de tekst te praten, wordt het nummer uit zijn verband gerukt. De tekst is er, maar ook de baslijnen zijn er. En wie praat er over de baslijnen? Een zanger is niet belangrijker." Patton, toch: „Mijn stem en mijn woorden moeten niet meer aandacht krijgen dan de toetsen van Roddy. Een bood schap in popteksten mag best. Maar niet in de mijne. De tekst staat voor mij gelijk aan de song. Het is de song in woor den. Als je dus vraagt naar de betekenis van de woorden, dan begrijp je de song niet. Denk daar maar eens over na." Op Pinkpop treden onder anderen op: Sinead O'Connor, Biohazard, Tragically Hip, Henry Rollins, Bettie Serveert, Live, Spearhead, Slash, Deus, Van Dik Hout, Throwing Mu ses, G Love and the Special Sauce, Danzig en Heather No- 'Politieke stunt republikein Dole' Vooraanstaande showbusiness-figuren in Hollywood hebben gisteren de kritiek van de Republikeinse fractie leider Dole op 'amorele, gewelddadige' films van de hand gewezen. Ze spraken van een politieke stunt om de steun van extreem-rechts te krijgen voor zijn presidentiële kan didatuur. schappij." Stone sprak van 'een vorm van McCartyisme in de jaren new york rtr/afp denshop De Moriaan vindt de schildering erg mooi en vrolijk. „Het is, geloof ik, iets uit de my thologie. Maar die installatie daaronder zegt me niet zoveel. Al die foto's, dat is meer iets voor een kalender. Maar het trekt wel publiek, geloof ik, en dat is een goeie zaak." Een stelletje opgeschoten jon gelui staat met opgeheven hoofd de plafondschildering te bekijken. „Kijk dan, joh!", zegt een jongen met een baseballpet op, „die vent daarboven zit in z'n blote reet." „Lekker laten zitten", zegt zijn maat, „we gaan een stuk rookworst halen bij de Hema." Toegankelijk Jan van Put, filiaalhouder van herenmodezaak Amici, vindt het kunstwerk voor zijn deur 'onwijs geinig'. „Eindelijk wordt de kunst eens toegankelijk ge maakt voor de mensen. Bij mu sea heb je toch een behoorlijke drempel. Ik ben de hele morgen in de zaak geweest, maar straks ga ik alles eens op mijn gemak bekijken." Hij loopt terug naar zijn zaak, waar in de rekken rijen colber tjes hangen te wachten op ko pers. Maar de jasjes zijn nog leeg en boven de schouders uit steekt geen hoofd maar het klei ne, ijzeren, vraagteken van de klerenhanger. Die vraagtekens lijken uit te drukken wat de meeste winkelgangers van de kunst hier in dit winkelcentrum vinden. Ze hebben geen idee. Dole's schallende oproep aan de showbusiness om de Ameri kaanse sociale structuur niet langer te ondermijnen met ge welddadige, op seks gerichte films en bedreigende rap-tek- sten wekte een storm van kri tiek. Studiobazen, regisseurs, filmcritici en gewone mensen uit het vak noemden Dole een hypocriet omdat hij tegen wa pen-controle is, maar censuur propageert. Ze bezwoeren dat Hollywood niet van zijn 'dwiingen' zal terugkeren op afroep door een presidentskan didaat. Peter Bart, hoofdredacteur van het show-vakblad Variety, zei dat functionarissen van de grote studio's de aanval van Do le zien als botte politiek. Oliver Stone, regisseur van 'Natural bom killers', een van de films die Dole aanviel, zei: „Dit is de grootste schijnheiligheid van senator Dole, die het verbod op aanvalswapens wil intrekken, en Hollywood de schuld geeft van het geweld in onze maat- negentig', een verwijzing naar de anti-communistische hek senjacht die Hollywood veel schade berokkende in de jaren vijftig. Dole zei in zijn toespraak: „Wij hebben het punt bereikt dat onze populaire cultuur dreigt ons karakter als natie te ondermijnen". Volgens de senator is 'het afwijkende de norm geworden', richt Holly wood zich op 'plat geweld en nog plattere seks'. Hij beschuldigde het media concern Time Warner Inc. er van 'reclame te maken voor het kwaad' door rapmuziek over 'verkrachting... en het mishan delen van vrouwen' te promo ten. Functionarissen van Time Warner zeiden kwaad te zijn over Dole's commentaar. „Ik zou graag een objectieve me ning zien of teksten de onrust onder de Amerikaanse jeugd veroorzaken die de structuur van dit land verscheurt." Leids museum leent uit depots aan Rotterdams Natuurmuseum van Nederlandse en buiten landse diersoorten aan het pu bliek getoond. Het Natuurhisto risch Museum in Leiden stelde voor dit onderdeel enkele vogel soorten beschikbaar. De eerste monniksgier die in Nederland gevonden is, bijvoor beeld. Deze vogel werd in okto ber 1948 in het plaatsje Wamel uit de lucht geschoten. Andere 'Leidse' vogels zijn de uitgestor ven trekduif, de carolinaparkiet uit Amerika en de Nieuw-Zee- landse piopio. De piopio heeft geen verwanten in Europa, maar hij lijkt een beetje op de lijster. 'Topstukken tentoon, hoogte punten uit Nederlands natuur historisch bezit' is van 10 juni tot en met 5 november te zien in het Natuurmuseum Rotter dam aan de Westzeedijk 345. Boudewijn Büch opent de ten toonstelling om 16.00 uur. De eerst gevonden ross'meeuw, een dunbekwulp en skeletten van walvis-achtigen, dat zijn enkele topstukken die het Leid se Natuurhistorisch Museum voor vijf maanden uitleent aan het Natuurmuseum in Rotter dam. Met een expositie van ab solute hoogtepunten uit het Ne derlands natuurhistorisch bezit opent het Natuurmuseum op vrijdag 9 juni het Nieuwbouw- paviljoen, de Parkzaal. De meeste fossielen, skeletten en opgezette dieren komen uit col lectiedepots, en zijn zelden of nooit tentoongesteld. Een bijzonder onderdeel van de expositie vormt het thema 'de eerste en de laatste'. Op de ze afdeling worden behalve uit gestorven diersoorten zoge naamde 'bewijs-exemplaren' van eerste en laatste vondsten putten gpd Wereldoorlog zwaar getroffen door de bezetter als vergelding na een aanslag door het verzet; een groot deel van de mannelij ke bevolking werd naar Duitse concentratiekampen wegge voerd. Andreus leefde van 1972 tot zijn overlijden in 1977 in Put ten. Schooldirecteur J.C. Aagen- borg onderschrijft de beslissing om de school een andere naam te geven. „De berichten over Andreus verdragen zich niet met wat er in Putten in de oor log is gebeurd," zegt hij. De ou ders worden vandaag ingelicht. De kinderen krijgen een korte toelichting. De in Garderen wonende we duwe van Andreus, L. van der Zant-Paulides, zegt in een reac tie de naamsverandering van de school te onderschrijven. Zij heeft begrip voor het standpunt van Putten. „Het is voor mij geen enkel punt." De Hans Andreusschool in Put ten bestaat niet meer. Vanaf vandaag heet deze openbare basisschool De Korenbloem. De school heeft hiertoe besloten na kennis te hebben genomen van de recent verschenen biografie van Jan van der Vegt over de in 1977 in Putten overleden dich ter en schrijver Hans Andreus. Andreus is in 1943 en 1944 in Duitse krijgsdienst geweest. Hij tekende als 17-jarige jongen voor het Vrijwilligerslegioen Ne derland dat kort daarna opging in de Waffen-SS. Deze feiten over zijn oorlogsverleden waren overigens al geruime tijd in bre de kring bekend. Schooldirectie, medezeggen schapsraad, burgemeester en gemeenteraad van Putten vin den unaniem dat de naam van Andreus niet langer aan de school verbonden kon blijven. Putten werd tijdens de Tweede BIOSCOPEN 124130/133210, Steenstraat 3! LIDO 1 Boys on the Side 16 jr., dag. Pinksteren en wo ook 14.30. Rob Roy al., dag. 20.45. LID0 2 101 Dalmatiërs al., t/m ma en 14.30. Pret-a-Porter al., dag. 18.45, 21.15. LI DO 3 Richie Rich al., t/m ma en wo 14.30. Nostradamus 16 jr., dag. 19.0 21.15. LIDO 4 Streetfighter 12 jr., dag 18.45 ma en wo ook 14.30. Forrest Gump al., dag. 20.45, STUDIO Jungle Book al., dag 19.00, 21 t/m ma en wo ook 14.30. LUXOR tel: 071-121239, Statior 19. Outbreak 12 jr., dag. 18.45, Pinksteren ook 14.30. TRIANON tel: 071-123875, Brei straat 31. Zondag gesloten. Don Juan t/m wo 19.30, 21.4! Immortal Beloved t/m wo 19 3! 21.45. KIJKHUIS tel: 071-142895, Vro wen kerksteeg 10. Nell t/m wo 19.30,21.45. Shallow Grave t/m za 20.00,2 Interview with the Vampire di 20.00, 22.15. Conquest of Paradise wo 20.01 LVCtel: 125366, Breestraat 66. Repulsion vr 20.00. Cul-de-Sac za zo 20.00. ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA tel: 01720-208» Van Boetzelaerstraat 6. Streetfighter 12 jr., dag. 18.4! 21.15; za zo ma wo ook 13.45 ma ook 16.15. Nell al., dag. 18.45, 21.15; za ma wo ook 13.45; zo ma ook 16.15. Outbreak 12 jr., dag. 18.45,2 za zo ma wo ook 13.45; zo ma 16.15. Forrest Gump al., dag. 20.30. 101 Dalmatiërs al., dag. 18.31 zo ma wo 14.00; zo ma ook 16 VOORSCHOTEN KINDERBIOSCOOP CC tel: 071- 790698, Prinses Marijkelaan 4 Blinky Bill, het koalabeertje al. derl. gespr. ma di wo 14.00. Kuifje en het Haaienmeer al., wo 15.30. DEN HAAG ASTA 1 tel: 070-3463500, Spui Don Juan al., dag. 13.15, 16. 18.45,21.30. ASTA 2 Kiss of Death 16 jr., dag. 13.! 16.00, 18.45,21.30. ASTA 3 Rob Roy 16 jr., dag. 13,15, Ié 20.30. Legends of the Fall 12 jr., dag 21.30. BABYLON 1 tel. 070-3471656, Centraal Station. Pret-a-porter al., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. BABYLON 2 Farinelli il Castrato 16 jr.dagf 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. 1 BABYLON 3 Forrest Gump 12 jr., dag. 20.5 vrook 13.15, 16.30. De Tasjesdief al., za t/m wo 13 16.00. METROPOLE 1 tel. 070-345675 Carnegielaan 15. Rob Roy 16 jr., dag. 13.15,17 20.30. METROPOLE 2 Nostradamus 12 jr., dag. 13.! 16.00, 18.45,21.30. METROPOLE3 Outbreak 12 jr., dag. 16.00, 21.30; do vr ook 13.15. Richie Rich al., za t/m wo 13, METROPOLE4 Boys on the Side 12 jr., 18.45, 21.30. do vr ook 13.1! 101 Dalmatiërs al., za t/m wo 13.15. METROPOLE5 Muriel's Wedding al., dag. 21. 101 Dalmatians al., dag. 13.' 16.00, 18.45. MOVIEWORLD Kurhausweg 2. 070-3515738, reserveren tel: 3515778 Rob Roy 16 jr., dag. 13.10, 18.25,21.20. The Jungle Book al., dag. 13.; 16.10, 18.35,21.00. Don Juan al., dag. 12.40, 15É 17.10, 19.30,22.05. Stargate 12 jr., dag. 13.50,18 Outbreak 12 jr., dag. 13.20, 16.Ü 18.50,21.40. Streetfighter 12 jr., dag. 14.11 16.50, 19.20,21.55. Malice 16 jr., dag. 21.15. Kiss of Death 16 jr., dag. 12.31 14.40, 17.00, 19.10,21.45. Muriel's Wedding al., dag. 141 16.30, 19.00,21.30. AfFairPlay al., dag. 16.25. Richie Rich al., wo za zo 12.40 15.00. 101 Dalmatiërs wo za zo 12.41 14.50. ODEON 1 tel. 070- 3462400/3462401. Herengia W 13. The Jungle Book al., dag. 13 16.00, 18.45,21.30. ODEON 3 Demon Knight 16 jr., dag. 160 ODEON 4 Riksbioscoop Jurassic Parkal.,dag. 11.45, 14.15, 16.45, 19.15, 21.45 musical recensie monika schiks Oklahoma!, musical van Rodgers Ham- merstein. Muziekgezelschap Otis; Orkest, Musica Juncta. Muzikale leiding: Martin van der Brugge. Choreografie: Erika Va- cek. Regie: Hans Dekens. Gezien 1/6 in de Leidse Schouwburg. Aldaar nog te zien op Tot groot enthousiasme van de bomvolle schouwburg heeft Otis van de musical Oklahoma een levendig en genoeglijk spektakel gemaakt. Een musical met verrassende ontdekkingen: evergreens die intussen wereld beroemd zijn geworden blijken opeens in een verhaal thuis te horen zoals 'Oh, what a beauti ful morning' en het slotnummer 'Oklahoma'. Ondanks de inkor ting met vijftig minuten was het nog een hele rit, zeker in de be ginfase waar het verhaal nog op gang moet komen. Een verhaal dat hoofdzakelijk draait om.....ja, natuurlijk, de liefde. Uiteindelijk na veel twij fel en naijver krijgen ze elkaar. Voordat het zover is moet er nog heel wat gebeuren. In het begin davert het podium van de cowboykreten en worden de hoofdpersonen langzaamaan bekend gemaakt. Alles met soms nèt teveel energie van de spanning. Daarna gaat het ver haal eigenlijk vanzelf. De zan gers raken meer op hun gemak en krijgen in de zaal al lachers op hun hand. De sfeer van het stuk is heel luchtig gehouden; soms zelfs kluchtig. Dramatisch

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 18