Het loopt storm voor 'Oklahoma'
'Leidse popmuziek in het slop geraakt'
Cultuur&Kunst
Van Zweden dirigeert
Berliner Symphoniker
!n:
Ruim half miljoen voor Appel
Adembenemende Sonny Rollins
OENSDAG 31 ME11995
CHEF GERT VISSER, 071-356441
Huub Beurskens wint VSB Poëzieprijs
Amsterdam Huub Beurskens krijgt voor zijn bundel Aangod en
de afmens de VSB Poëzieprijs 1995. Aan de onderscheiding die
vorig jaar naar Hugo Claus voor zijn bundel De Sporen ging, is
een bedrag van 50.000 gulden verbonden.
Beurskens krijgt de prijs op 13 juni in De Rode Hoed in Amster
dam overhandigd. Tijdens die avond leest Beurskens een rede
voor, en dragen de juryleden gedichten voor uit de genomineer
de bundels.
Van Lieshout winnaar Gouden Griffel
Amsterdam Dichter Ted van Lieshout heeft dit jaar de Gouden
Griffel voor het beste Nederlandse kinderboek gewonnen met
zijn bundel 'Begin een torentje van niks'. Het Gouden Penseel is
gewonnen door Harry Geelen voor zijn illustraties in het boek
'Het beertje Pippeloentje', van de onlangs overleden Annie M.G.
Schmidt. Beide prijzen bestaan uit een geldbedrag van 3.000
gulden. De prijsuitreiking is op 3 oktober, aan de vooravond van
de Kinderboekenweek. Deze wordt gehouden van 4 tot en met
14 oktober.
Tjeenk Willink voorzitter HF
Amsterdam H. Tjeenk Willink is per 1 september de nieuwe
voorzitter van het Holland Festival. Hij volgt prof.dr. A. van der
Zwan op. Tjeenk Willink is sinds 1987 lid van de Eerste Kamer
en nu vier jaar voorzitter van de senaat. Voorts is Tjeenk Willink
lid van het bestuur van de Novib en Radio Nederland Wereld
omroep en van de Stichting Aids Fonds.
'Otismet musical op planken Leidse schouwburg
pEN HAAG PETER HUYSMAN
Een nieuw hoogtepunt in zijn
barrière. Zo noemt Jaap van
Sweden zijn optreden met de
Berliner Symphoniker als diri-
;ent, onlangs in de Philharmo-
ïie-zaal 'waar de geest van Von
Carajan nog rondwaart'. Er is
nthousiast op dit debuut in
Jerlijn gereageerd. Het Neder-
indse publiek kan Van Zweden
net het vermaarde orkest aan
iet werk zien op 4 juni in Rot-
erdam ('s middags) en Den
aag ('s avonds).
De concertmeester van het
[oninklijk Concertgebouwor-
;est is van plan zich meer op di-
geren te gaan toeleggen. Van
weden is door het Orquesta Fi-
irmónica de Buenos Aires uit
genodigd om in het komend
ieizoen naar de Argentijnse
hoofdstad te komen voor een'
aantal door hem te dirigeren
■poncerten. In november staat
;n tournee op het programma
et het Israëlisch Kamerorkest,
:owel in Nederland als in Israël.
Op dit moment bereidt Van
weden zich in Berlijn voor op
le Beethoven-concerten in Rot
terdam en Den Haag. Hij diri-
^erlies dreigt
mor Pinkpop
■ANDGRAAF LAURENS SCHELLEN
ie penningmeester van Pink-
iop heeft het niet meer. Euro-
ia's oudste popfestival, dat
;ondag en maandag op de
iaardenrenbaan van het Lim-
mrgse Landgraaf voor de 26e
«maal wordt gehouden, zit met
1.000 onverkochte kaartjes in
lijn maag. Een ongewone erva-
gring voor Pinkpop-baas Jan
Smeets, die de voorbije edities
het bordje met het vertrouwde
Opschrift 'hartstikke uitver
kocht' al dagen tevoren kon op-
hangen.
K£ Navraag leerde gisteravond
^r.rdat er nog geen 44.000 van de in
totaal 65.000 beschikbare tic-
-kets in de voorverkoop over de
toonbank zijn gegaan. Verleden
jaar nog werd de 'zilveren' edi
tie van het festival bezocht door
^9 bijna 73.000 popfans. Als de
Jweer- en andere goden met
vieTinksteren willen meewerken,
Igokt Smeets erop dat hij uitein
delijk toch nog krap 50.000 fes-
kan begroeten.
jken. „En dan valt het allemaal nog
ratis![wel mee. Maar de penning
meester van Pinkpop lijdt pijn.
st<En om heel eerlijk te zijn: zoals
het er nu naar uitziet, lijden we
3 '^dit jaar verlies. Maar zo is hel
'leven. Ik heb maanden geleden
ial voorspeld dat we het bezoe-
Ikersrecord van afgelopen jaar
idit keer bij lange na qiet zouden
halen".
geert de Berliner Symphoniker
in de Tweede Symfonie. Hij
treedt als vioolsolist op in de
Romance in F gr. t., opus 50. De
jonge talentvolle violiste Saskia
Viersen is te beluisteren in het
Vioolconcert in D gr. t., opus 61.
Van Zweden, al met 19 jaar
concertmeester van het KCO,
heeft als solist opgetreden met
grote dirigenten als Haitink,
Dorati, Kondrasjin, Bernstein,
Giulini, Solti en Chailly. Insiders
voorzien voor Van Zweden ook
een grote carrière als dirigent.
In Berlijn waren de kritieken
juichend en werd hij tot zes
keer toe door het publiek terug
geroepen. Ook de orkestleden
zelf waren 'blij verrast' door dit
debuut.
Saskia Viersen die in 1991 het
Oskar Back-concours won, werd
al op 14-jarige leeftijd onder
scheiden met de prijs van de
Iordens Viooldagen. Viersen be
haalde ook buitenlandse prij
zen.
Het concert in Rotterdam
wordt in De Doelen gegeven en
begint om 14.30 uur. In Den
Haag wordt geconcerteerd in
het Congresgebouw vanaf 20.15
Een explosie van vrolijk
heid en ontroering. Zo is
de musical 'Oklahoma' van
het befaamde duo Rodgers
en Hammerstein mis
schien nog het best te om
schrijven. Het Leidse musi
calgezelschap Otis brengt
deze uiting van het beste
wat Amerika te bieden
heeft morgenavond op de
planken van de Leidsche
Schouwburg. Misschien
dat de stad Oklahoma na
de gruwelijke bomaanslag
weer even opademt als
hoofdrolspeelster Annema-
rie van Leeuwen met 'Oh,
what a beautiful morning'
het zonlicht over de prairie
verwelkomt. En als dat niet
zo mocht zijn dan is er al
tijd nog die ene zin in het
programmaboekje: 'Otis
leeft intens mee met de be
woners van Oklahoma Ci
ty'-
LEIDEN
CEES VAN HOORE
Enthousiasme en talent. Dat is
het voornaamste kapitaal van
het musicalgezelschap Otis. De
mensen die de leidende rollen
spelen raken er in de repetitie
ruimte aan het Aletta Ja-
cobsplantsoen in Voorschoten
maar niet over uitgepraat. „Het
is een heerlijke musical", zegt
Annemarie van Leeuwen. „Al
moet ik toegeven dat het lang
heeft geduurd voor ik van Lau-
rey, het meisje dat ik moet spe
len, ben gaan houden. Zij is een
meisje uit de deftige boeren
stand, een meisje dat liefde op
vat voor een cowboy. Ze tobt in
het begin nogal over het stands
verschil en zo zit ik helemaal
niet in elkaar. Maar het is alle
maal wat afgezwakt en ik heb
me de rol dan ook langzaamaan
eigen gemaakt. Er zitten prach
tige songs in deze musical.
Zoals 'Oh, what a beautiful
moming'. Iedereen kent dat
liedje. Maar de meeste mensen
weten niet waar het vandaan
komt. 'Verrek'!', zeggen ze dan,
Scène tijdens de generale repetitie van 'Oklahoma'.
'komt dat uit die musical?"'
'Oklahoma', dat na de pre
mière in Broadway (1943) meer
dan tweeduizend keer werd op
gevoerd, gaat over het ontstaan
van de staat Oklahoma en de
strijd tussen landbouwers en
veeboeren. Rode draad in de
musical is de onmogelijke liefde
tussen Laurey, een dochter van
een welgestelde landbouwer, en
Curly, een arme cowboy.
Regisseur Hans Dekens heeft
het stuk, dat drieënhalf uur
duurde, met 50 minuten inge
kort. En bovendien is er een
verrassend en eigentijds slot bij
geschreven. „Drieënhalf uur.
Dat is te lang voor het heden
daagse publiek, dat haalt de
vaart eruit. De musical is ooit in
België uitgevoerd en vandaar
dat er een Nederlandstalige
tekst voorradig was. Die tekst is
de basis geweest. We hebben
hem rigoureus herschreven."
Tegenspeler van Annemarie
van Leeuwen is Hans van der
Velde, in het dagelijks leven
kapper. Hij speelt de rol van
cowboy Curly. „Ik ben in het
stuk de vrolijke flierefluiter die
bij iedere meid in de smaak
valt. Gelukkig heeft de regisseur
geen echte macho van me ge
maakt. Een heerlijke rol! Als ik
het nog eens over mocht doen,
dan liet ik de tondeuse nooit
meer snorren. Dan werd ik mu
sical-acteur. Ik heb laatst 'You
're the top' van Willem Nijholt
gezien. Wat die man allemaal
kan! Ik was hevig ontroerd. En
het klinkt misschien pedant,
maar dan voel ik toch enige ver
wantschap."
De musical heeft bij elkaar
zo'n 40.000 gulden gekost. Fie-
neke Keessen heeft samen met
andere dames dagwerk gehad
aan het maken van de kos
tuums. „Iedereen heeft wel zo'n
beetje een idee van wat cow
boys zijn. Maar het waren ei
genlijk gewoon koeienjongens.
En aan de kleding zat lang niet
zoveel franje als je vaak ziet."
Geschoten wordt er in deze
musical ook. Maar niet met
echte revolvers. „Nee", zegt Fie-
neke Keesen, „daarvoor moet je
een vergunning hebben. En bo
vendien moet je voor elk schot
apart betalen."
Storm
Het loopt inmiddels storm voor
de musical. Dat doet Otis-voor-
zitter Frans Cornelisse deugd.
„Het gaat erg goed, ja. Net als
de vorige keer, bij Ticket to the
musical'. Toen stonden de
mensen buiten te vechten voor
kaarten. Flet publiek is met die
foto loek zuyderduin
produkties van Van den Ende
natuurlijk enorm verwend. Ze
weten wel dat ze te maken heb
ben met een amateurgezel
schap, maar verwachten toch
een beetje diezelfde glamour.
Daaraan moeten wij inspelen,
met de eenvoudige middelen
die we hebben. Deze musical
heeft zo n veertigduizend gul
den gekost en enorm veel tijd.
Wat ik nog steeds jammer vind,
is dat er bij de gemeenten niet
kan worden aangeklopt voor
subsidie. Bij Leiden niet omdat
er niet in Leiden wordt gerepe
teerd. Beetje flauw. En bij Voor
schoten niet omdat de meeste
leden van ons gezelschap niet
in Voorschoten maar in Leiden
wonen. Zo vallen we net buiten
de boot. Terwijl we elke keer
volle zalen trekken. Kom daar
eens om bij de professionele
groepen.
Amsterdam De kunstcollectie van de N.V. Koninklijke Bijenkorf Beheer KBB heeft gisteren ruim 2 miljoen
gulden opbracht. Dat is twee keer zoveel als verwacht, aldus een woordvoerster van het veilinghuis Sothe
by's.
Het hoogtepunt van de verzameling, De Vrijheidsschreeuw (1948) van Karei Appel (zie foto), ging voor
ruim 531.000 gulden naar een Europese verzamelaar. Het schilderij hing tot acht jaar geleden permanent
in het Stedelijk Museum in Amsterdam. foto anp
MUZIEK
RECENSIE TON OUWEHAND
Sonny Rollins Sextet. Bezetting: Sonny
Rollins (tenorsax), Clifton Anderson (trom
bone), Kevin Hayes (piano), John Lee
(basgitaar), Billy Drummond (drums) en
Victor Yuen (percussie). Gehoord: 31/5
Muziektheater, Amsterdam.
Ja hoor, hij kreeg 'm eindelijk.
Net na de pauze werd aan jazz
musicus Sonny Rollins (65) gis
teravond ten overstaan van een
flink vol Muziektheater de
'Bird'-award overhandigd. De
legendarische tenorsaxofonist
was twee jaar geleden al met
deze door het North Sea Jazz
Festival ingestelde prijs onder
scheiden. Maar men was ken
nelijk nog niet in de gelegen
heid geweest om hem het goud
kleurige beeldje daadwerkelijk
te geven. Helaas bleek dat de te
norgigant na die betrekkelijk
plechtige handeling het gevoel
had, dat hij iets zinnigs moest
zeggen. Want hoe geniaal de
muzikale taal ook mag wezen
die hij in de loop van zijn carri
ère heeft ontwikkeld, als er ge
woon wat in een microfoon ge-
zegd moet worden, dan rollen
Vr<$Mover
kunststofkozijnen...
BEL DE HOMOZIJN LIJN
VOOR GR/«l|JNFORMATIE
071-fp22 20
er ineens heel eigenaardige tek
sten uit 's mans mond. Wilden
we weten waarom hij deze on
derscheiding accepteerde? Om
dat Vic Dickenson en Sammy
Price tijdens hun leven nooit
een prijs hebben gehad.
Alleen al het noemen al van
dat soort weinig tot de verbeel
ding sprekende muzikanten
zegt genoeg hoe Rollins over z'n
'Bird' dacht. Want hij had na
tuurlijk net zo goed de namen
van Monk, Coltrane of Parker
kunnen noemen. Op die lijn zit
Rollins, dat niveau. En die lie
den zijn ook prijsloos gestorven.
Sonny Rollins zette het beeld
je gelijk op de vleugel en keek er
niet meer naar om. Zo hoort het
ook. Rollins moet een sax vast
houden, geen beeldjes. En hij
moet niet praten, maar spelen.
Want gisteravond bleek op
nieuw dat Rollins nog lang niet
is uitgespeeld. Zijn spel was
adembenemend. Niet afgeleid
door de verwoede pogingen van
zijn medemuzikanten om zo
slap mogelijk te over te komen,
stond Rollins zelf als een waan
zinnige te toeteren. De ene ge
niale vondst volgde na de ande
re. De prachtigste muzikale lij
nen rolden zijn sax uit. Rollins
zag kans in de calypso 'Duke Of
Iron' (ooit de tune van Van
Kooten De Bie) een solo van
een minuut of twintig te geven
waarbij hij het publiek van be
gin tot eind op het puntje van
BIOSCOPEN
de stoel hield. Want exact op de
momenten waarop je als luiste
raar het idee had dat Rollins
zichzelf stond te herhalen,
plaatste hij plots een stel vol
strekt onverwachte noten ach
ter elkaar of knalde hij er een le
gertje 'lage bessen' tegenaan,
waardoor je onmiddellijk met
nieuwe energie de saxklanken
ging zitten absorberen. Sonny's
solo over genoemd stuk leverde
hem een staande ovatie op. Na
de pauze liet Rollins onder meer
horen dat hij met zijn composi
tie 'Don't Stop the Carnival' iets
vergelijkbaars kon uithalen.
Maar ook liet hij overtuigend
weten dat zijn tot jazzstandard
verworden 'Tenor Madness' wel
degelijk wortelt in de blues. Rol
lins mag vaker komen.
Vragen over
kunststofkozijnen...
BEL DE HOMOZIJNLIJN
VOOR GRAJiy NFORMATIE
071 -2222 20
TONEEL.Henk van der Walle is
benoemd tot voorzitter van de
Vereniging van Nederlandse
Toneelgezelschappen (VNT).
Van der Walle bekleedt ook be
stuursfuncties bij Poetry Inter
national in Rotterdam en Intro-
dans in Arnhem.
LEIDEN
LIDO 1.2, 3, 4 en STUDIO tel
071-124130/133210. Steen
straat 39.
LIDO 1
Rob Roy 16 jr.dag. 20.15,
LIDO 2
Pret-a-Porteral dag. 18 45 en
21.15.
LIDO 3
Richie Rich al., wo 1/6 ook
14.30.
Boys on the Side 16 jr., dag
18.45,21.15.
LIDO 4
Streetfighter 12 jr., dag 18.45.
wo 1/6 ook 14.30.
Forrest Gump al., dag. 20.45.
STUDIO
Jungle Book al., dag 19.00 en
21.15; wo 1/6 ook 14.30.
LUXOR tel; 071-121239, Sta
tionsweg 19
Outbreak 12 jr., dag. 18.45 en
21.30; zo ook 14.30.
TRIANON tel: 071-123875. Bree-
straat 31.
Don Juan t/m woe 19.30,
21.45.
De Vliegende Hollander t/m woe
20.00.
KIJKHUIS tel: 071-142895, Vrou
wenkerksteeg 10.
Bullets over Broadway t/m woe
19.30, 21.45.
The River Wild wo 20.00, 22.15
ALPHEN AAN DEN RIJN
EUROCINEMA tel: 01720-20800,
Van Boetzelaerstraat 6.
Streetfighter 12 jr., dag. 18.45,
21.15;
Nell al., t/m zo 13.45, 18.45,
21.15; di 18.45. 21.15.
Outbreak 12 jr., dag. 18.45,
21.30; wo ook 13.45.
Forrest Gump al., dag. 20.30.
101 Dalmatiërs al.dag. 18.30;
di 16.15
VOORSCHOTEN
KINDERBIOSCOOP CC tel: 071
790698, Prinses Marijkelaan 4.
Duimelijntjeal., woe 14.00,
15.30
Kuifje en het Haaienmeer al.,
woe 14.00, 15.30.
DEN HAAG
ASTA 1 tel: 070-3463500. Spui
27.
Don Juan al., dag. 13.15,
16.00, 18.45,21.30.
ASTA 2
Rob Roy 16 jrdag. 13.15,
16 30. 20.30.
ASTA 3
An Awfully Big Adventure 16 jr.
dag. 13,15, 16.00, 18,45.
Legends of the Fall 12 jr., dag.
21.30.
BABYLON 1 tel. 070-3471656,
naast Centraal Station.
Pret-a-porteral., dag. 13.15,
16.00, 18.45,21.30.
BABYLON 2
Farinelli il Castrato 16 jr., dag.
13.15, 16.00, 18.45,21.30.
BABYLON 3
Forrest Gump 12 jr.dag.
20.30; di ook 13.15, 16.30.
De Tasjesdief al., wo 13.15,
16.00.
METROPOLE 1 tel. 070
3456756, Carnegielaan 15.
Rob Roy 16 jr., dag. 13.15,
17.00,20.30.
METROPOLE 2
Affair Play 16 jr.dag. 13.15,
16.00, 18.45,21.30.
METROPOLE 3
Outbreak 12 jr., dag. 16.00,
18.45, 21.30; diook 13.15.
Richie Rich al., wo 13.15.
METROPOLE 4
Boys on the Side 12., dag.
16.00, 18.45, 21.30. diook
13.15.
101 Dalmatiërs al., wo 13.15.
METROPOLE 5
Muriel's Wedding al., dag.
21.30.
101 Dalmatians al., dag. 13.15,
16.00, 18.45.
MOVIEWORLD Kurhausweg 2
Rob Roy 16 jr. The Jungle Book
al. Don Juan al Stargate 12 jr.
An Awfully Big Adventure 16 jr.
Boys on the Side 12 jr. Outbreak
12 jr. Highlander 3, the final
conflict 12 jr Streetfighter 12
jr. Pret-a-Porter 12 jr. 101 Dal
matiërs al.Dumb and Dumber al.
Richie Rich al. Disclosure 'Sex is
macht' 12 jr. Malice 16 jr.
ODEON 1 tel. 070-
3462400/3462401. Herengracht
13
The Jungle Book al., dag.,
13.15, 16.00. 18.45,21.30.
ODEON 3
Demon Knight 16 jr., dag.
16.00, 18.45.21.30; madtook
13.15.
101 Dalmatiërs al., wo 13.15.
ODEON 4 Riksbioscoop
The Real McCoy al dag. 11.45,
14.15, 16.45, 19.15,21.45.
Reacties op uitblijven Leidse act Werfpop
Een sluitende verklaring voor
Ide 'Pinkpop-dip' is volgens
[Smeets niet zo moeilijk te vin
den. De moordende
(inter)nationale concurrentie, in
de hand gewerkt door een over-
aanbod aan openluchtfestivals
^4in het voorjaar, mist haar uit-
W werking niet. „In een straal van
W pakweg 150 kilometer rond
Zuid-Limburg zijn er in één
maand meer dan 750.000 kaart-
jes voor popfestivals verkocht.
Voeg daarbij dat ook de Rolling
Stones eraan komen, en de oor
zaak ligt op tafel".
Het zijn vooral de 'meelopers'
n en de 'hitgevoelige jeugd' die
het dit jaar in Landgraaf mas-
saai laten afweten, zo conclu-
^■deert de Pinkpop-baas. Een di-
r-f reet gevolg van de' 'gewaagde
programmering' van de 26e af
levering, waarvan het affiche in
derdaad niet grossiert in illuste-
re namen. Het zijn voor het
a leeuwedeel de prille, aanstor-
00 mende rockbands die het op de
drafbaan moeten doen.
LEIDEN WIM KOEVOET
„Laten we hier geen drama van
maken." Maar ook: „Uiterst
spijtig, dit mag niet nog eens
gebeuren". Tussen die twee ui
tersten bewegen zich de reac
ties van betrokkenen en des
kundigen over het uitblijven
van een optreden van een Leid
se band tijdens het veertiende
Werfpopfestival op 9 juli. Wel*
leggen de meeste woordvoer
ders dit gemis uit als een teken
aan de wand: de Leidse popmu
ziek is in het slop geraakt.
Van de naar schatting 100
Leidse popgroepen is er op dit
moment niet een die in de sub
top zou kunnen meedraaien.
„En dat is het criterium waar
aan de Leidse groep die traditie
getrouw het festival opent, moet
voldoen", zegt Ferry Rigault. Sa
men met de stafkracht Tea van
der Meer van het Leids Vrije-
tijds Centrum (LVC) draaide hij
het programma voor Werfpop
1995 in elkaar.
Hoewel Rigault, Van der Meer
en popjournalist/LVC-bestuur-
der/popmuzikant Jan van der
Plas negatief oordelen over de
huidige stand van zaken, maken
zij zich geen zorgen. Met het
verstrijken van de tijd, verande
ren de omstandigheden.
„Bloeiperiodes met groepen
als Toy Factory of The Vibe wor
den niet door wetmatigheden
bepaald, maar komen voort uit
een golfbeweging. Klaarblijkelijk
zijn de magere jaren aangebro
ken," zegt Van der Plas.
Toch doet hij een poging.
„Leiden heeft geen cultuur op
het gebied van hippe bandjes,
van die groepen die opstaan op
het moment dat het ertoe doet.
Ivy Green uit Hazerswoude is
een voorbeeld van het type
groep waar ik op doel. Die band
sloot naadloos aan op de actue
le ontwikkelingen in de popmu
ziek van dat moment. Maar dat
moment is al weer ruim vijftien
Bart de Koning, voorzitter van
de Leidse Vereniging voor Pop
muzikanten (LVP) heeft grote
moeite met deze discussie. Hij
zit dan ook in een lastig pakket.
Zijn LVP is namelijk vertegen
woordigd in de stichting die
Werfpop organiseert. Ook al is
hij niet direct verantwoordelijk
voor de programmering van het
festival.
De Koning wil Van der Meer
en Rigault geen verwijten ma
ken. „Ik bestrijd dat er geen
Leids talent zou zijn. Van mij
had de metalgroep Lemming's
Edge Werfpop mogen openen.
Dat zo weinig amateurbands
aansluiting krijgen bij het pro
fessionele circuit heeft heel an
dere oorzaken. Vooral de drasti
sche vermindering van de mo
gelijkheden om op te treden
speelt een belangrijke rol."
Door de nieuwe hinderwet is
er bijna niet een Leidse kroeg
meer die de bezoekers levende
muziek kan voorzetten, stelt De
Koning. Kroegbazen kunnen de
vereiste geluidswerende maat
regelen niet betalen. Ook het
beleid van de grotere zalen in
Leiden, zoals het LVC en 't Stat-
huys, gaat ten koste van de mo
gelijkheden om op te treden,
meent De Koning.
Voorheen konden Leidse
groepen het voorprogramma
verzorgen van de concerten van
bands met landelijke of interna-
tionalq bekendheid en zich zo
presenteren aan een wat groter
publiek. Tegenwoordig bepalen
hoofdacts zelf wie er in het
voorprogramma staan.
Van der Plas deelt de opvat
tingen van De Koning niet, net
zo min als Van der Meer. Bei
den wijzen erop dat de proble
men die de LVP-voorzitter aan
stipt, ook in andere gemeenten
spelen. „En toch gebeuren er in
de Bollenstreek interessante
dingen - vandaar ook dat
Mashed Potatoes uit Noordwijk
Werfpop opent", aldus Van der
Meer. „Maar daarom hoeft de
noodklok nog niet te worden
geluid. Leiden is nu niet ineens
van de kaart geveegd. Wie weet
is het volgend jaar heel anders
en staan er ineens twee Leidse
bands op Werfpop."
recensie •ingrid appels
Tentoonstelling acrylaat wand-objecten
en sculpture'n van Paul de Bakker Te zien
t.m 10/06, di t/m za 9-13 uur, Galerie Art
Acrylaat, Nieuwstraat 53a, Leiden,
Heldere, strenge wand-objecten
beeldende kunstBakker is geïntrigeerd door het
opdelen van ruimté. En dan
vooral volgens de visie van de
astronoom Johannes Kepler
(1571-1630). Deze geloofde dat
in ieder mens een innerlijke
meetkunde schuilt, zoals een
spin zijn web weeft zonder hier
voor gestudeerd te hebben.
De Bakker weet het genade
loos heldere materiaal goed te
combineren met een helder
ontwerp. Uitgebalanceerd en in
mooie verhoudingen speelt hij
met platte, gebogen en ronde
vlakken en lijnen. De hier en
daar gekleurde segmenten krij
gen een zwaar accent. Ze lijken
te zweven, maar zijn deson
danks zeer aanwezig. Ondanks
deze speelse werking zijn de
ontwerpen van De Bakker vaak
streng te noemen. Waar hij de
constructivistische beeldtraditie
weet los te laten zijn de werken
van De Bakker persoonlijker.
Perspex mag dan kil lijken,
maar is in zijn werking einde
loos spannend.
Naum Gabo begon er mee, in
de dertiger en veertiger jaren.
Werken met perspex, ook wel
genaamd plexiglas of acrylaat.
Het leek hèt materiaal te zijn
voor beeldhouwkundige doel
einden: koel, helder, rationeel,
in staat om visies op de ruimte
uit te drukken. Toch werd
perspex pas in de jaren zestig
weer opgepakt, en dan nog
mondjesmaat. Het is een moei
lijk te bewerken en duur materi
aal. Als het dan wordt gebruikt,
dan gebeurt dat toch nog vaak
in de constructivistische sfeer.
Hierop maakt Paul de Bakker
geen uitzondering. Zijn werk is
sterk geïnspireerd door Naum
Gabo en Cesar Domela, en bei
den zijn duidelijk aanwezig in
zijn objecten en sculpturen. De