Sarajevo-films winnen in Cannes LVC als groots geluidslaboratorium Alle speeltjes zijn De Schepper lief Stones met de billen bloot in Paradiso Cultuur&Kunst Spanning in 'Phaedra' UI WAAN DAG 29 MEI 1995 Gouden Palm naar 'Underground' van Emir Kusturica Met meer oog voor dramatische actualiteit dan artistieke visie heeft het Festival van Cannes de Gouden Palm gis- eravond geschonken aan de Bosniër Emir Kusturica ivoor zijn film Underground. Precies tien jaar geleden won dezelfde regisseur de Palm met 'Vader gaat op Za kenreis'. De op een na hoogste eer, de Grand Prix de Cannes, ging naar de Griek Theo Angelopoulos voor zijn met moordpartijen in Sarajevo eindigende Ulysseus' Re- cannes pieter van uerop Het meest opmerkelijke mo ment van de prijsuitreiking was daar toen Angeloupolos een dankwoord moest uitbrengen - met een gezicht net zo lang somber als zijn film - ver klaarde niks te kunnen uitbren gen omdat hij een dankrede had voorbereid voor de Gouden Palm. Toch was niet de Griek maar de Engelsman Ken Loach de grote verliezer, want zijn in alle voorspellingen hoog scorende Land and Freedom' werd door de jury onder voorzitterschap Jeanne Moreau volledig ge negeerd. Wel had eerder de FIPRESCI de Kritiekprijs ex ae quo toegekend aan Loach en Angelopoulos. De Britten werden voor het verlies van Loach overigens i gecompenseerd met de actriceprijs voor Helen Mirren The Madness of King Geor ge' (van Nicholas Hytner), de acteursprijs voor Jonathan Pry- i Carrington en de Speciale Juryprijs voor eveneens Carri ngton, van debuterend regis seur Christopher Hampton. De Fransen hielden de twee resterende onderscheidingen in eigen land. Regisseur Mathieu Kassovitz ontving de regie-prijs. Xavier Beauvois, regisseur en hoofdrolspeler van 'n'Oublie pas que tu vas Mourir' nam de 'kleine' jury-prijs mee naar huis. De prijzen voor de twee films van Angelopoulos en Kusturica komen niet onverwacht, wat niet wil zeggen dat ze ook te recht zijn. Ze laten elk op hun eigen manier zien dat in het voormalige Joegoslavië de totale waanzin regeert. Beide films ne men ruim drie uur de tijd om hun soortgelijk gewicht te ver hogen en beide bezwijken ze onder hun pretenties. Maar jury's geven eigenlijk niet alleen prijzen aan films, ze willen ook graag zichzelf onder scheiden, bij voorbeeld als no bele mensen die intens meelij den met de onschuldige slacht offers in Bosnië. En cineast Kusturica is een Bosniër, af- Zandcreaties Scheveningën vernield Onbekenden hebben in de nacht van zaterdag op zondag drie van de twaalf zandcreaties op het strand van Sche- veningen onherstelbaar beschadigd. De Haagse politie heeft een onderzoek ingesteld. De creaties zijn gebouwd in het kader van het International Sand Sculptures Festival. Minister Dijkstal van binnenlandse zaken heeft zaterdag de hoofdprijs uitgereikt aan een groep van acht Nederlandse zandbewerkers en hun Ierse captain Fergus Mulvany. Deze zandcreatie is nog wel in zijn ge heel te zien. De creaties zijn tot en met 25 juni te zien. Normaal in Warmondse feestent De Achterhoekse rockformatie Normaal treedt zon dag 4 juni, eerste Pinksterdag, op in een feesttent in de War mondse Veerpolder. Het concert maakt onderdeel uit van een jubileumtournee, getiteld 'Wij luusteren of niet'. Normaal viert met deze 'veldtocht 1995' het 20-jarig bestaan van de band. Tij dens deze veldtocht brengt Normaal een compilatie van oude hits. De feesttent in Warmond gaat om 20.00 uur open. Kaarten a 25 gulden zijn op diverse voorverkoopadressen in de regio ver krijgbaar. Kunstcafé in Alphens Parktheater alphen aan den run» De beeldend kunstenaar Krikor Momdjian staat donderdag 1 juni centraal tijdens een kunst café in de foyer van het Alphense Parktheater. Aanvang 20.15 Zomertentoonstelling Van Campen Amsterdam Aan de 400 jaar geleden geboren schilder en archi tect is deze zomer een tentoonstelling gewijd in het Koninklijk Paleis van Amsterdam, van 3 juni tot en met 3 september. De hoogtepunten uit het oeuvre van Van Campen, de Oranje zaal in paleis Huis ten Bosch en het voormalige 17e e stadhuis en paleis te Amsterdam, worden op de tentoonstelling uitvoerig belicht. Aan de hand van schilderijen, telkeningen, modellen en het paleisinterieur kunnen bezoekers kennis ma ken met de kunstenaar uit de Gouden Eeuw. Vooraf een filmpje: een lingua- phone-cursus per tandem. Zij zegt het Vlaamse woord of ge zegde, hij geeft het Nederlandse equivalent. Zij is de cabaretière Els de Schepper, hij een karton nen skelet. Na de 'ouverture', waarin zë naar loodzware problemen wijst, verklaart De Schepper zich onsterfelijk. Als je het eeu wig leven hebt, vallen allerhan de nare problemen reuze mee. Dus daarover hoeft ze het van avond alvast niet te hebben. Liever laat ze zich van haar ster ke kant zien en horen aan de hand van kolderieke invallen die tot meer of minder duidelijk omlijnde sketchjes en liedjes uitgegroeid zijn. Dat zo nu en dan haar mislukte relatie met de Hollandse Kees, als een beli chaming van de Vlaams-Neder landse betrekkingen, bovén de luchtigheid uitpiept, drukt de pret slechts zelden. Haar one-woman-show is ge varieerd. Ze springt moeiteloos over van flauwe grofheden en banale liefdesliedjes naar fees telijke kolder en prachtige chansons. Ze brengt met even veel verve een gemakzuchtig scabreuze versie vai sprookje van Roodkapje waarin een ranzige Sint Nicolaas vieze liedjes zingt, als een sprookje over een koning die de dood buiten gebruik stelt. Ze doet net zoveel moeite het publiek als zingend tapijt bij een zouteloze soap- pastiche te betrekken als om te improvise ren op door het publiek aange reikte teksten. Het eerste resul teert in een pointeloze sketch. Het tweede leidt tot hilarische lofzangen op trouwschoeisel of levensliederen over de partner keuze van je kinderen. Toetse nist Franky de Cock heeft voor de begeleiding ervan niet meer dan een telefoonnummer no dig: 1 is do, 2 is re. Els De Schepper is ongeloof lijk innemend, en blijft dat zelfs als ze haar publiek te grazen neemt. Het best is ze als zingen de clown. Haar stem is rijk ge schakeerd, qua timbre, bereik en expressie. Een dwaas liedje, begeleid op een met elastiekjes bespannen broodtrommeltje, een bezopen versie van 'Fever', maar ook een droevig liedje met twee zingende glazen en het prachtige laatste lied, waarin ze de eeuwigheid inruilt voor het hier en nu. Onbevangen, onbesuisd, on bekookt. Els De Schepper is als klein meisje; alle speeltjes komstig uit Sarajevo, (al is hij er al acht jaar weg); de stad die symbool staat voor de dwaze oorlog. Vrijwel ogenblikkelijk treedt er dan bij een jury en een fors deel van het publiek een Pavlov-reactie op: deze film, die pas tijdens het weekend werd vertoond, is pas écht belangrijk. Daar komt bij dat 'Under ground' gemaakt is met een enorme visuele flair. De ope ningsscènes schilderen een Duits bombardement op Bel grado in 1941, waarbij de plaat selijke dierentuin veel te verdu ren kreeg. Zebra's, olifanten en leeuwen die - al dan niet ge wond - die verdwaasd rondstruinen tussen de puinho pen van de stad, leveren apoca lyptische beelden op van een kracht waardoor je eigenlijk al na een kwartier vrijwel zeker weet dat Kusturica de Gouden Palm al bijna niet meer kan ont gaan. Kusturica schetst zijn land als een plek met een absurd mag netisme voor oorlog, waar de menselijke soort zich alleen dank zij galgehumor weet te handhaven. Dat is een ontzet tend gemakkelijk en vrijblijvend statement. Kusturica betreurt van alles, maar veroordeelt nie mand. Zijn deels in Praag en deels in Belgrado opgenomen film brengt de gebeurtenissen in Joegoslavië simpeltjes onder in de rubriek 'noodlot' en geeft daarmee geen enkel inzicht in wat dan ook. Sharon Stone feliciteert de Gouden Palm- Emir Kusturica. muziek recensie john oomkes vervolg van voorpagina Rolling Stones in Paradiso Amsterdam, 27 mei 1995 Bezetting: Mick Jagger (zang, mondharp, gitaar), Keith Richards (gitaar, s (bas), Chuck Leavell (toetsen), Don Was (hammond), Bernard Fowler en Lisa Fisher (koorzang) plus blazerssectie. historische reden de concerten in Paradi so belangwekkend zijn. Ze heb ben de Stones weer eens laten horen binnen de natuurlijke verhoudingen van een clubpo dium. De evolutie van het p.a. (public address)-systeem heeft deze band als eerste doen uit groeien tot de kleine kring van succesvolle stadionrockers. Juist daardoor hebben de Stones veel van hun ruige power en hun rhythm blues-geaardheid ver loren. En dat had op zijn beurt weer zijn weerslag op soms er barmelijk overgeproduceerde platen. Juist bij een band als de Sto nes is er ook zoiets als heimwee naar het verleden, weemoed naar de r&b. Jagger jamde in 1982 na afloop van de concer ten in de Kuip met George Tho- rogood in het Paard van Troje in Den Haag, Richards ging met het clubbandje The Expensive Winos op de clubtour, Wood hing wat rond in zaaltjes in Zweden. Wie miljonair wordt in het krantenvak, herinnert zich met graagte de dagen als kran tenbezorger. De Stones in Para diso, dat is eigenlijk terug naar af. Terug naar een kleine instal latie, terug naar oogcontact met de fans, terug naar normale ver houdingen. De produktie van Butt Naked staat dan ook los van de Voodoo Lounge Tour, die de band medio juni in Lanmdgraaf en Nijmegen brengt - juist ook in repertoirekeus, al beginnen beide soorten optredens met Not Fade Away. In Paradiso speelt de band naar voorbeeld van profijtelijke (semi)unplug- ged-platen van McCartney en Clapton veelal met twee of drie bescheiden versterkte instru menten. Hoewel je nooit hele maal terug kunt naar de jaren zestig (de geluidsapparatuur is vele malen beter dan in 1966 toen The Beaües nog geregeld werden overschreeuwd door hun publiek; reden voor hen om niet meer live op te willen treden) gaat de band echt wel met de billen bloot. Je moet namelijk toch wat la ten zien onder omstandigheden waaronder je prestatie vergelijk baar is met die van ieder ander bandje. Laten we de hoogte punten dus eerst noemen. Jag ger zingt en speelt overtuigend mondharp in een door ham- mond-orgel gedreven versie van Dylans Like a Rolling Stone. De show bevat een volstrekt nieuw r&b-nummer uit eigen koker: het van een stevige saxsolo voorziene Live with Me. Twee zelden gespeelde covers uit het- zelfd repertoire krijgen een on gekende uitvoering: Muddy Wa ters' Two Train Blues en John Lee Hookers Meet me in the Bottom. De hand die producer Don Was moet hebben gehad in de keuze van veel repertoire van de Exile on Main Street (1972)-pe riode resulteert verder in aan doenlijke odes aan de gospel (Shine a Light) en de country (Sweet Virginia). De set zit ber stensvol verrassingen: een oud b-kantje (Don't come talk to Me) klinkt alsof het gisteren werd geschreven. Connection brengt de tweestemmigheid en kameraderie van The Glimmer Twins Keith en Mick tot leven. De Motown-roots van de Stones krijgen een glansbehandeling met een prachtige, van een vol blazersarrangement voorziene cover van The Temptations' Can't Get Next to You. En Mick krijgt er in het duet Hungry hef tig van langs van achtergrond zangeres Lisa die een jeugdige Het eerste concert van de Sto nes in Paradiso schijnt een vrij partij van Willem Alexander en Emily hebben opgeleverd, maar verder een vrij katerig gevoel bij de filmcrew die de reacties wat mat vond. Tijdens deze tweede avond staan de boys twee uur en tien minuten op de planken en klinkt een met twee akoesti sche gitaren gespeelde versie van Streetfightin' Men als een messcherpe afsluiting. In de toegiften Rip this Joint en Res pectable leeft de band zich nog eens keihard elektrisch af. Hoe zo, de dagen zat? Met semi-akoestische setting spelen de Rolling Stones in een tot bordeel omgebouwd Paradiso. FOTO REUTER THEATERRECENSIE WIJNAND ZEILSTRA 'Phaedra' van Hugo Claus door Het Zui delijk Toneel Regie Dora van der Groen. Spel: Elsie de Brauw, Jos Verbist, Steven van Watermeulen en Katelijne Damen Gezien: 27/5, schouwburg Leiden. Wars van elke vorm van realis tisch spel is Dora van der Groen, zeker als het om klassie ke stof als in 'Phaedra' gaat. Van der Groen bewerkte de versie van Hugo Claus en wat is over gebleven, noemden de acteurs tijdens een korte voorbespre king een 'röntgenfoto' van de verhaalstof. Het gegeven diende van alle ballast te worden be vrijd en tot zijn essentie te wor den teruggebracht. Deze radica le reductie wil in glasheldere kaalheid menselijke oergevoe- lens van passie, jaloezie en wroeging zichtbaar maken. In de spelopvatting van Dora van der Groen moeten de ac teurs die gevoelens sterk uitver groten. En dat doen ze. Vrijwel alle tekst wordt met hevige ver bale expressie en lichaamstaal er uit geperst. Daar moet deze voorstelling het van hebben. Al le aandacht gaat uit naar de spelers. Afgezien van een uitge kiend lichtplan is er alleen hun spel. De intensiteit van het kwalita tief hoogwaardige spel zorgt in dit vijf kwartier durende stuk onafgebroken voor dramatische spanning. De Phaedra van een indrukwekkend spelende Elsie de Brauw staat in vuur en vlam voor haar stiefzoon Hippolytus. Die pure begeerte wijst Hippo lytus radicaal af. Dat wekt de woede van Phaedra die haar stiefzoon als aanrander bij de onverwacht teruggekeerde The seus aanklaagt. Het noodlottig einde van Hippolytus staat dan al vast. Ook dat van Phaedra trouwens die haar verraad op biecht en zichzelf vergiftigt. In alle radicale eenvoud en met de optimale inzet van de spelers maakt Dora van der Groen ons even deelgenoot van haar in dringende visie op theatrale zeggingskracht. ihaa i lief. Het mag geen house meer genoemd worden, heb ik gehoord, dus speelde Speedy J. vanaf gisteren, het ietwat vaag klinkende, 'moderne dansmuziek'. Om de mooie meisjes en jongens op te war men, zorgde dj. Maurice voor nog wat 'moderne dansmuziek'. Waarna Sensur- real, het voorprogramma van Speedy J. nog meer van hun eigen soort 'moderne dansmuziek' maakten. Nee, schiepen. We mochten aanwezig zijn in een groots geluidslaboratorium, waarbij Sen- su en Real als audioprofessoren uiterst geconcentreerd en serieus aan hun knopjes draaiden en schuifjes schoven. Met veel rook en gevoel voor een uitge stelde climax werden de moderne dans- muziekliefhebbers geplaagd en opgehitst door een opeenstapeling van ambient geluidsflarden, overvliegende straalja gers en dingen waarvan je dacht dat je ze zelf had verzonnen. En toen was er de beat. Zware bassen met een eigen epicentrum. Woofers als wapens die je ingewanden in je ribben kast los probeerden te trillen. Hiermee vergeleken is die vertrouwde disco boem-tsjak niet meer dan een trio voor twee tandenstokers en een borrelglaasje. Het bijna fysiek dwingende ritme zorgde voor een schare devoot dansende disci pelen die erg gezellig maar allemaal hy- perindividueel met hun ogen dicht dans ten. Sensurreal weet in elk afzonderlijk nummer het spectrum van subtiel tot ui terst bot te beslaan. Na elke rustige pas sage volgde weer een meedogenloze aanval, die alleen mensen met stalen ze nuwen en dito trommelvliezen onge schonden liet, en na verloop van tijd toch een slijtageslag opleverde. Speedy J., ofwel Jochem Paap, draaide op het podium wat vaker dan Sensurreal aan de knoppen 'geraffineerd' en 'span nend. Even leek het er op dat Speedy in een machtig voorspel zou blijven steken en het publiek opgevrijd maar vergeefs op hun dansverlossing moesten wach ten. Maar ook hier werden ferme mep pen uitgedeeld. Tijdens de rustige stukken ging ieder een op een persoonlijke trip, beklom in BIOSCOPEN LEIDEN LIDO 1, 2, 3, 4 en STUDIO tel: 071 -124130/133210, Steenstraat LI DO 2 101 Dalmatiërs al., t/m zo. Pret-è-Porteral., dag. 18.45 en 21.15. LID0 3 Richie Rich al., t/m zo en wo 1/6 ook 14.30. Boys on the Side 16 jr., dag. 18.45,21.15. LIDO 4 Streetfighter 12 jr., dag 18.45; t/m zo en wo 1/6 ook 14.30. Forrest Gump al., dag. 20.45. STUDIO Jungle Book al., dag 19.00 en 21.15; t/m zoen wo 1/6 ook 14.30. LUXOR tel: 071-121239, Stations weg 19. Outbreak 12 jr., dag. 18.45 en 21.30; zo ook 14.30. TRIANON tel: 071-123875, Bree- straat 31. Don Juan t/m woe 19.30, 21.45. De Vliegende Hollander t/m woe 20.00. KIJKHUIS tel: 071-142895, Vrou wenkerksteeg 10. Bullets over Broadway t/m woe 19.30,21.45. Burnt by the Sun t/m zo 20.00. Jour de Fête ma 20.00, 22.15. Schindler's List di 20.00. The River Wild wo 20.00, 22.15 LVC tel: 071-146449, Breestraat 66. Films van Paul de Nooijer za 20.00. ALPHEN AAN DEN RUN EUROCINEMA tel: 01720-20800, Van Boetzelaerstraat 6. Streetfighter 12 jr., dag. 18.45, 21.15; t/m zo ook 13.45. Nell al., t/m zo 13.45, 18.45, 21.15; zo ook 16.15; ma di 18.45,21.15. Outbreak 12 jr., dag. 18.45, 21.30; wo ook 13.45; zo ook 16.15. Forrest Gump al., dag. 20.30. 101 Dalmatiërs al., dag. 18.30; t/m zo 14.00; madi 16.15. VOORSCHOTEN KINDERBIOSCOOP CC tel: 071 790698, Prinses Marijkelaan 4. Duimelijntjeal., za zo woe 14.00, 15.30. Kuifje en het Haaienmeer al.za zo woe 14.00, 15.30. DEN HAAG ASTA 1 tel: 070-3463500, Spui 27. Don Juan al., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ASTA 2 Rob Roy 16 jr., dag. 13.15, 16.30,20.30. ASTA 3 An Awfully Big Adventure 16 jl dag. 13,15, 16.00, 18,45. Legends of the Fall 12 jr., dag. 21.30. BABYLON 1 tel. 070-3471656, naast Centraal Station. Pret-a-porteral., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. BABYLON 2 Farinelli il Castrato 16 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. BABYLON 3 Forrest Gump 12 jr., dag. 20.30; madi ook 13.15, 16.30. De Tasjesdief al., za zo wo 13.15, 16.00. METROPOLE 1 tel. 070-3456756, Carnegielaan 15. Rob Roy 16 jr., dag. 13.15, 17.00,20.30. METROPOLE 2 Affair Play 16 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3 Outbreak 12 jr., dag. 16.00, 18.45, 21.30; madi ook 13.15. Richie Rich al., za zo wo 13.15. METROPOLE4 Boys on the Side 12., dag. 16.00, 18.45, 21.30. madi ook 13.15. 101 Dalmatiërs al., za zo wo 13.15. METROPOLE 5 Muriel's Wedding al., dag. 21.30. 101 Dalmatians al., dag. 13.15, 16.00, 18.45. MOVIEWORLD Kurhausweg 2. Dit is een selectie van de films die worden vertoond. Voor informatie over zaal en aanvangstijd verzoeken wij u te bellen naar tel: 070-3525738, re serveren tel: 070-3515778 Rob Roy 16 jr. The Jungle Book al. Don Juan al Stargate 12 jr. An Awfully Big Adventure 16 jr. Boys on the Side 12 jr. Outbreak 12 jr. Highlander 3, the final conflict 12 jr. Streetfighter 12 jr. Pret-a-Porter 12 jr. 101 Dalmatiërs al. Dumb and Dumber al Richie Rich al. Disclosure 'Sex is macht' 12 jr. Malice 16 jr. ODEON 1 tel. 070- 3462400/3462401. Herengracht 13 The Jungle Book al., dag,, 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ODEON 3 Demon Knight 16 jr., dag. 16.00, 18.45, 21.30; madi ook 13.15. 101 Dalmatiërs al., za zo wo 13.15. ODEON 4 Riksbioscoop The Real McCoy al., dag. 11.45, 14.15, 16.45, 19.15, 21.45. extase onzichtbare bergen of zwom in een intergalactisch subtropisch zwem paradijs. Het geheel van Techno en Am bient was wat beter uitgewogen, en Paap weet hoe hij sfeer moet bouwen in een zaal. Op het podium ziet het er echter heel anders uit. Het incidenteel beroeren van synthesi- zertoetsen en computers is ongetwijfeld de reden geweest voor die ene wat min der moderne hardrockliefhebber om in verdwaasde verbijstering uit te roepen: 'Maar hij doet helemaal niets!'. De dichtstbijzijnde moderne dansmuziek- liefhebber die duidelijk in een geheel an der wereld vertoefde, ontwaakte even en beantwoordde met een blik die niets an ders kon betekenen dan 'Nou en', en danste voort. Concert Mahler Ter gelegenheid van het 420ste lustrum van de Leidse universiteit vertolken het Leids Studenten Koor en orkest Collegium Musicum op 8 juni 'Das klagende Lied' van G. Mahler in de Pieters kerk. In totaal 150 musici voeren het stuk uit. Voorver koop kaarten: Barning Sta tionsweg, Leiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 11