'Ik baal, maar veel plezier' ünkrockers, maar geen rebellen 'Manneken P|S' krijgt Prus Cultuur&Kunst {reen betrokkenheid bij slotconcert Bachkoor ERDAG 27 ME11995 ch^f gert visser. 071-356441 [olden Earring-boek op platenbeurs ;j)enOp de platenbeurs in het Anthonius Clubhuis wordt op daag de derde herziene druk van het 'Golden Earring Record lerindport' gepresenteerd. In deze 150 bladzijden tellende discogra- staat informatie over alle bekende elpees, singles, promo's, 's muziekprojecten van Golden Earring. De platenbeurs is ge- zo iend van 10.00 tot 16.00 uur. unstbeurs in Voorschoten irschoten Werken van onder anderen Corneille, Knikker, nstant en Van Bohemen zijn te koop op de twaalfde Voor- ïotense Particulierenbeurs. Deze^eurs wordt gehouden in dit ekeinde in het Ambachts- en Baljuwhuis (Voorstraat 12). De ars biedt kunstwerken in de vorm van schilderijen, tekenin- prenten, lijsten en beeldhouwwerken, zowel modern als ditioneel. De prijzen variëren van 20 tot 2.000 gulden. eramist Stuurman (87) overleden irsfoortOp 87-jarige leeftijd is de keramist Willem Stuur- n overleden. Stuurman, onder meer bekend van exposities in men- en buitenland, voerde talrijke opdrachten uit en had der anderen koningin Beatrix en prinses Irene als leerling. Het ninklijk Huis kocht werk van hem aan, evenals verscheidene isea. Glassculpturen van Stuurman zijn aangekocht door het delijk Museum en het Koninklijk Huis. Stuurmans grootste piratiebron was de natuur, vooral dieren. Meeste Stones-fans moeten het doen met video-scherm BIOSCOPEN muziek eucrecensie li dy van der spek incert van het Bachkoor Holland Charles de Wolff, m.m.v. -.Daphne f, sopraan, Samuël Cook, tenor, Pe- irding, bas, Rinus Groot, piano, Aart /erff, piano en orgel, en een Slag- ;roep o.l v. Hans Zonderop. Gehoord mei in de Stadsgehoorzaal Leiden. 'en H ing, Z) Carmina Burana kan het omschreven worden als verzameling van 200 ge- ten en muzieknotaties uit 2de en 13de eeuw, niet al- in het Latijn (een late bloei levende taal), ook in het delhoogduits en Oud- ns. Binnen deze bundel be- een ordening naar drie ge- moraliserende, veelal sati- ïe liederen, het liefdeslied rink-, dobbel- of speelliede- waarschijnlijk geschreven zwervers. harles de Wolff waagde het 0 Eu Carmina Burana van Orff 5) uit te voeren in een be- ;ing louter en alleen met verk en twee piano's. Nu is nderlLeglaten van de overige in- a6er-inenten zo gek nog niet, it Carl Orff zelf zag in het jyjWerk het middel bij uitstek n lp Jonge mensen in het rijk van Vreuf de muziek binnen te leiden. Ook de 'Carmina' is een werk dat er bij de jeugd in gaat als koek: schelms, met een knipoog naar 't Gregoriaans, metrisch en ritmisch verrassend, én hele maal niet makkelijk. Holland Bachkoor was in dit stuk op zijn best, maar zelfs hier niet 100 procent overtuigend. Dat lag niet aan de pianopartij en, of aan de percussie door studenten van het Hilversums Conservatorium, instrumentaal liep de Carmina gesmeerd en perfect. Maar de vrolijke bevlo gen sfeer was er niet, de uitvoe ring bleef té concertant. Nóch voor de pauze in de kortere werken van Bruckner, Kodaly en Duruflé, noch in de Carmina klonk het koor echt homogeen, was. er sprake van een uitgelezen visie. De twee motetten "Ave Maria' en 'Chris tus factus est' van Bruckner werden het mooist vertolkt, diep religieuze inspiratie plus een dosis romantiek vertaalde De Wolff in een groots en weel derig volume. Misschien was het ook de lauwe zwoele dag waardoor de eqhte betrokken sfeer, ook bij 'tvetste Bachpu- bliek wegbleef. Zichtbaar zielsgelukkig wa ren ze, de paar honderd fans die voor 25 gulden een kaartje hadden bemach tigd voor het concert dat The Rolling Stones gister avond in de Amsterdamse poptempel Paradiso gaven. Getooid met een oranje armbandje als bewijs dat ze geen kaartje op de zwar te markt hebben gekocht, wachtten ze druk pratend tot de deuren opengingen, opgetogen delend in el- kaars grote geluk dat ze straks hun helden in leven den lijve zullen aanschou wen. amsterdam «gpp/anp De fans dromden ordelijk in een lange rij naar binnen achter het stevige dranghek dat ze scheidde van de toeschouwers op straat. De in groene shirtjes gestoken ordedienst en een klein legertje politiemensen hoefden niet in te grijpen. On der de gelukkige genodigden waren ook Frits Spits en direc teur Arthur van Schendel van het Amsterdams Uit Buro. De Amsterdamse concerten zijn bedoeld om een videoclip van de Stones op te nemen, die als opwarmertje dient voor hun Europese tournee. „Ik baal als een stekker, maar veel plezier hoor", wenste een teleurgestelde fan haar vrienden grootmoedig toe. Het leek in eens erg onwaarschijnlijk dat deze zelfde groep gisterochtend met vaak niets ontziend fanatis me de kassa van De Melkweg belaagde. Ze hadden goed ge gokt en waren in de vroege och tend niet naar de mogelijke an dere verkoopadressen getrok ken. Toen vrijdagochtend om tien uur via Radio 3 bekend was ge maakt dat ze bij De Melkweg hadden moeten zijn, holden de wachtepden bij de Nieuwe Mu ziekhandel, de AUB-ticketshop en Paradiso massaal naar de naburige Lijnbaansgracht in de ijdele hoop dat ze toch nog op Dolblije fans met hun oranje armbandje, dat gisteravond als toegangskaartje diende voor het eerste Amsterdamse concert van de Rolling Stones. tijd zouden zijn. Naar schatting 2000 fans verdrongen zich op de smalle gracht om een van de 600 toegangskaarten voor de concerten van gisteravond en vanavond te bemachtigen. Een groep bitter teleurgestel- den trok vervolgens naar het Amstel Hotel, het logeeradres van de Stones. Een van hen ver telde daar bedroefd dat hij al dertig jaar fan is en voor een kaartje grif 500 gulden had neergeteld. Om zwarte handel te voorkomen hebben de orga nisatoren de gelukkigen echter een armbandje omgedaan dat niet meer aangaat als het een maal is afgedaan. Oranje was de kleur voor gisteravond, blauw voor vanavond. Videoscherm Wie geen kaartje heeft bemach tigd kan vanavond terecht op het Museumplein, waar een groot videoscherm is geplaatst. Het concert, dat begint om 21.30 uur, wordt rechtstreeks doorgeseind naar het video scherm. Het pianoconcert in het nabijgelegen Concertge bouw gaat gewoon door. De vi deo-uitzending duurt tot 23.00 uur. Ook als het concert in Pa radiso langer doorgaat, ver schijnt een kwartier later de af titeling, meldt een woordvoer der van het Amsterdamse stads deel Zuid. Directeur Ramakers van organi sator Mojo Concerts verwacht dat er evenveel belangstelling is als bij de video-registratie van David Bowie. Dit evenement, dat vijf jaar geleden plaatsvond op hetzelfde Museumplein, trok 25.000 30.000 mensen. De keuze om het optreden van FOTO GPD zaterdag te registreren is vol gens Ramakers arbitrair. ,,We hadden ook de vrijdag kunnen nemen", zegt hij. De ervaring leert dat een eerste dag vaak hectisch is; de dag erna gaat het meestal beter. Iedereen die naar het Museum plein komt, kan het concert op een cassetterecorder opnemen. Tegen dat soort illegale opna men kan Mojo niks doen. Ra makers ligt er niet wakker van. Dat soort registraties is volgens hem vaak onbruikbaar voor de verkoop. fspring scoort dikke hits en platina-album varden .jacob haagsma 7 cannes afp/dpa filmfestival. Moreen wordt de sen een dromerige afwa Ho- aat 21 le voetsporen van Nirvana harde gitaarmuziek ineens :me afzetmogelijkheden, krockband Offspring is,plot- ïg vreselijk populair in sland Amerika. De Europese kt volgt: na het hitsucces 'Come out and play' heeft 'Self esteem' de hitlijsten ormd. De erfgenamen van junk komen uit Californi- middleclass-gezinnen en eldarben weinig om tegen te re- 3cht. ;ren, volgens bassist Greg K. vortels van Offspring liggen tijd dat een paar hardcore- te jong waren om naar een :ert van hun favoriete bands aan. In plaats daarvan be nen ze in de garage van één hun pa's wat met instru- ïten te klooien. I ffspring modderde lekker frt en volgde jarenlang het dat zovele geestverwanten r hen geplaveid hadden: le- spelen, optredens en toer- een plaatje in eigen beheer, ir elf jaar na dat prille begin lie garage liggen de kaarten 3 anders voor de Californi- punkrockgroep. De groep >rt dikke hits en de cd ash' heeft aldaar zelfs de inastatus (een miljoen ver- ïte exemplaren) bereikt. Rijn! jd®n' assist Greg K. lijkt niet al te e onder de indruk van dit erwachte succes. „We heb- deze plaat niet gemaakt om miljoen keer te verkopen", hij. „We zijn begonnen de lol en hebben altijd de in Le dek gemaakt die we zelf za- eeni zitten. Als het publiek het ^an 0 ikt: great, en anders maar ffspring ziet zichzelf als een ikrock-band. Punk was ooit ral een sociaal fenomeen, 1te er in Europa. Een rebelse, listische beweging, volgens nmigen een late uitloper v^h idealisme in de jaren zestig. <end asPect sPee't voor Offspring We komen allemaal uit mid- iklasse-gezinnen", zegt Greg. hadden een gelukkige ULPfid. Niet zoveel om tegen te ten I dieren dus. Punkrock is ge in de muziek die we goed ien en willen spelen." r; Al cannes afp/dpa 'Manneken Pis', van de Belg Frank van Passel, heeft giste ren de prijs voor de beste lange film gekregen op de Internatio nale Week van de Kritiek, die in Cannes gelijktijdig wordt ge- hbuden met het internationale filmfestival. Morgen wordt de begeerde Gouden Palm uitge reikt. Zeven films dongen mee naar de prijs van ruim 20.000 gulden, maar de film van Van Passel, zijn eerste, ging met de eer strijken. 'Manneken Pis', een verhaal over de liefde tus sen een dromerige afwasser en een treinconductrice won don derdag al de Jeugdprijs voor de beste buitenlandse film. 'An evil Town' van de Ameri kaan Richard Sears, naar een boek van Bukowski, kreeg de prijs voor de beste korte film, ter waarde van 15.000 gulden. NIEUWE CD'S Offspring: punkrock zonder rebellie. „We komen allemaal uit middenklasse-gezinnen en hadden een gelukki ge jeugd." FOTO USA JOHNSON voorbeeld gaat over het exces sieve wapenbezit in Amerika. „Hij schrijft over wat hij om hem heen ziet, over wat hij leest", verklaart Greg. „'Come out and play' schreef hij na een talkshow over dat onderwerp. Maar dat soort dingen zingt hij niet om te rebelleren. We zitten niet te preken. Als iemand er iets uithaalt, prima. Zo niet, dan •is het mij ook goed. Het is en tertainment.'' Aan de andere kant van de vijver staan de grote platen maatschappijen te dringen om een paar grote vissen, a la Off spring, binnen te hengelen. Ze stonden al bij de band op de stoep, maar voorlopig blijven ze bij het kleine label Epitaph. „De redenen om naar een major te stappen zijn radio- en televisie-airplay, aandacht in de media, goede distributie. Dat hebben wc allemaal al bij Epi taph, anders hadden we geen miljoen platen verkocht. Dus is er geen reden om op te stappen. Ik zeg niet dat we nooit weg zul len gaan, maar onze volgende plaat doen we bij Epitaph". En hij is ook niet van plan om zich gek te laten maken door opgeldopte verwachtingen. „We zullen wel proberen om een sojig te schrijven die het op de radio goed doet, maar verder doen we gewoon wat we altijd al gedaan hebben. Als het weer aanslaat is dat te gek, zo niet, dan gaan we er niet dood aan". Het klimaat voor 'harde muziek' is momenteel gunstiger dan ooit. Hoe verklaart Greg dat? „Dit soort muziek is er al een hele tijd, maar het grote publiek was er kennelijk niet klaar voor. Daar was dan zo'n Nirvana voor nodig, om de mensen wakker te schudden na glamrock, techno en new wave. En ja, je moet na tuurlijk wel een goede plaat ma ken, anders pikt niemand het op. Harde rock komt sinds de jaren zestig geregeld terug. Ho pelijk blijft het deze keer wat langer hangen". JAZZ John Zorn's Cobra: 'Live at the Knitting Factory* (Knitting Factory Works) 'Cobra' was oorspronkelijk zo wel de naam van een groep on der leiding van de New Yorkse duizendpoot John Zorn als de benaming van een werkwijze gamepiecewaarin klanken wor den georganiseerd volgens een beperkt aantal opdrachten. In 1992 speelde in New York elke maand een groep van twaalf, telkens wisselende musici, on der leiding van een organizer die de opdrachten uitdeelde. John Zorn doet zelf slechts een maal mee. In totaal meer dan honderd musici reageerden op opdrachten gegeven door onder meer Joe Gallant, Anthony Co leman, Roy Nathanson, Walter Thompson, Frank London en enkele andere minder bekende grootheden. De resultaten zijn zeer wisselend, hoewel in de se lectie heel duidelijk gekozen is voor de meer dynamische en samenhangende stukken, want een dergelijke methode, interes sant op papier, kan lelijk uit de hand lopen. Veel elektronica, harde contrastrijke klanken en meestal onrustige, wispelturige interacties passeren de revue. Dat de CD bijna zo leuk klinkt als destheorie is op zich al een prestatie. Ken Vos KLASSIEK Ravel: 'Daphnis et Chloé; De bussy: 'Khamma'. Groot Om roepkoor, Koninldijk Concert gebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly (Decca) Een Decca-opname van' Daphnis et Chloé uit 1959 on der Pierre Monteux is onover troffen van sfeer en sensualiteit. Daarbij blijft deze nieuwe versie onder Riccardo Chailly een beetje achter, maar er staat veel tegenover. Behalve de moderne opname zijn dat vooral het schitterend heldere orkestspel met vele fascinerende solotrek jes (o.a. van fluitist Jacques Zoon) en het bijzonder fraai vastgelegde koor. Een ander pluspunt is de combinatie van dit ballet van Ravel met Kham- mé van Debussy die de laatste jaren opeens, terecht, in de be langstelling is gekomen. Ook hier een sterk exotisch getinte partituur die alleen bij de grootst mogelijke orkestrale perfectie goed tot zijn recht komt. Op dat punt zijn beide componisten bij Chailly en het KCO aan het juiste adres. POP Paul Weiier - 'Stanley Road' (Go! Discs/Mercury) De carrière van Paul Weller loopt eigenlijk omgekeerd even redig met die van de meeste ar tiesten van de huidige genera tie. Naarmate Weller's loopbaan vordert, blikt hij namelijk steeds verder terug. Hij was een pio nier van de tijdgeest met de punkband The Jam en ging ver volgens met The Style Council over op eigentijdse jazz en soul. Die stijlen zijn nog slechts twee van de vele ingrediënten van de typische jaren-zeventigrock, die Paul Weller nu onder eigen naam maakt. Geen wonder dus dat Steve Winwood een grote fan van Weller is en een van de gasten is op 'Stanley Road', net als trouwens Oasis-gitarist Noel Gallagher. Dit album is Weller's hereniging met Mick Talbot, toetsenist uit The Style Council. De plaat zelf ligt in het verleng de van Wellers vorige solo-werk, is sober en smaakvol gearran geerd, maar zal bij een gebrek aan echte uitschieters niet zo vaak de weg naar de cd-speler vinden als z'n voorgangers. Chuck Prophet - 'Feast of he arts' (Warner) Chuck Prophet stapte een jaar of vijf geleden uit Green On Red om zich te wijden aan wat tradi tioneler, countryrock. Met 'Feast Of hearts', geproduceerd door Steve Berlin van Los Lobos, is hij aan z'n derde solo-album toe en het lijkt me de cd bij uit stek om bij een wat groter pu bliek in de gratie te komen. Prophet is een begenadigd songschrijver, weet op het juiste moment uptempo met ballad af te wisselen en zorgt voor vol doende instrumentale afwisse ling om het leuk te houden. Het is moeilijk om in dit gen re met nieuwe elementen voor de dag te komen, maar Prophet schrijft in ieder geval sympa thieke liedjes met een kop en een staart. Waarbij het beste op de tweede helft te vinden is. Het is trouwens schandalig dat de platenmaatschappij niet bij machte was om de volgorde van de nummers juist te vermelden op schijfje en inlay. Er klopt werkelijk geen hout van en bovendien worden twee nummers helemaal niet ver meld. Wie na vergelijking met de wél bijgevoegde teksten weet hoe de nummers heten en deze omissie ook nog 'ns voor lief neemt, ja, die is vast een echte fan van Chuck Prophet gewor den. Gert Meijer LID0 2 101 Dalmatiërs al., t/m zo Pret-è-Porteral., dag. 18.45 en 21.15. LI DO 3 Richie Rich al., t/m zo en wo 1/6 ook 14.30. Boys on the Side 16 jr., dag. 18.45,21.15. LIDO 4 Streetfighter 12 jr., dag 18.45; t/m zo en wo 1/6 ook 14.30. Forrest Gump al., dag. 20.45. STUDIO Jungle Book al., dag 19.00 en 21.15; t/m zo en wo 1/6 ook 14.30. LUXOR tel: 071-121239, Stations weg 19. Outbreak 12 jr., dag. 18.45 en 21.30; zo ook 14.30. TRIANON tel: 071-123875, Bree- straat 31 Don Juan t/m woe 19.30, 21,45. Dé Vliegende Hollander t/m woe 20.00. KIJKHUIS tel: 071-142895, Vrou wenkerksteeg 10. Bullets over Broadway t/m woe 19.30,21.45. Burnt by the Sun t/m zo 20.00. Jour de Fête ma 20.00, 22.15. Schindler's List di 20,00. The River Wild wo 20.00, 22.15 LVC tel: 071-146449, Breestraat ALPHEN AAN DEN RUN EUROCINEMA tel: 01720-20800, Van Boetzelaerstraat 6. Streetfighter 12 jr., dag. 18.45, 21.15; t/m zoook 13.45. Nell alt/m zo 13.45, 18.45, 21.15; zoook 16.15; ma di 18.45, 21.15. Outbreak 12 jr., dag. 18.45, 21.30; wo ook 13.45; zo ook 16.15. Forrest Gump al., dag. 20.30. 101 Dalmatiërs al., dag. 18.30; t/m zo 14.00; ma di 16.15. VOORSCHOTEN KINDERBIOSCOOP CC tel: 071- 790698, Prinses Marijkelaan 4. Duimelijntje alza zo woe 14.00, 15.30. Kuifje en het Haaienmeer al., za zo woe 14.00, 15.30. DEN HAAG ASTA 1 tel: 070-3463500, Spui 27. Don Juan al., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ASTA 2 Rob Roy 16 jr., dag. 13.15, 16.30,20.30. ASTA 3 An Awfully Big Adventure 16 jr., dag. 13,15, 16.00, 18,45. Legends of the Fall 12 jr.dag. 21.30. BABYLON 1 tel. 070-3471656, naast Centraal Station. Pret-a-porteral., dag. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 2 Farinelli il Castrato 16 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. BABYLON 3 Forrest Gump 12 jr., dag. 20.30; ma di ook 13.15, 16.30. De Tasjesdief al., za zo wo 13.15, 16.00. METROPOLE 1 tel. 070-3456756, Carnegielaan 15. Rob Roy 16 jr., dag. 13.15, 17.00, 20.30. METROPOLE2 Affair Play 16 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE3 Outbreak 12 jr., dag. 16.00, 18.45, 21.30; madi ook 13.15. Richie Rich al., za zo wo 13.15. METROPOLE4 Boys on the Side 12., dag. 16.00, 18.45, 21.30. ma di ook 13.15. 101 Dalmatiërs al., za zo wo 13.15. METROPOLE5 Muriel's Wedding al., dag. 21.30. 101 Dalmatians al., dag, 13.15, 16.00, 18.45. MOVIEWORLD Kurhausweg 2. Dit is een selectie van de films die wor den vertoond. Voor informatie over zaal en aanvangstijd verzoeken wij u te bellen naar tel: 070-3525738, reserveren tel: 070-3515778 Rob Roy 16 jr. The Jungle Book al. Don Juan al. Stargate 12 jr. An Awfully Big Adventure 16 jr. Boys on the Side 12 jr. Outbreak 12 jr. Highlander 3, the final conflict 12 jr. Streetfighter 12 jr. Pret-a-Porter 12 jr. 101 Dalmatiërs al Dumb and Dumber al. Richie Rich al. Disclosure 'Sex is macht' 12 jr. Malice 16 jr. ODEON 1 tel. 070- 3462400/3462401. Herengracht 13 The Jungle Book al., dag., 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3 Demon Knight 16 jr., dag. 16.00, 18.45, 21.30; madi ook 13.15. 101 Dalmatiërs al., za zo wo 13.15. ODEON 4 Riksbioscoop The Real McCoy aldag. 11.45, 14.15, 16.45, 19.15,21.45. HAAGS FILMHUIS tel. 070- 3656030, Spui 191. Ludwig 1881 16 jr., dag. 19.30, zo wo ook 16,15. El Jardin del Eden 16 jr., dag. 21.45, zo wo ook 16.15. D'Est 16 jr., dag. 19.30; zo wo ook 16.15. KillingZoe 16 jr., dag. (beh. ma) 21.45; wozo ook 16.15. Trés Irmaos 16 jr., dag. 19.30. J'ai pas Sommeil 16 jr., dag. 21.45.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 17