Vrouwen onder mekaar Re] Film )e verborgen emoties van een ijzige leraar 'olitiek gevangene en homo één Zuidamerikaanse cel Don Juan: Psychiatrisch patiënt of straatschoffie? «JK V\ INDERDAG 18 MEI 1995 Dklahoma-aanslag' blijft in Die Hard Regisseur Herbert Ross zet de lijn van 'Philadelphiavoort /wood De bomaanslag in Oklahoma City dreigde de ma- van Die Hard with a Vengeance in een lastig parket te bren- Henrln. In deze derde film uit de DieHard-cyclus zit namelijk een ène waarin op vrijwel identiteke wijze een gebouw wordt op blazen door terroristen. Hoofdrolspeler Bruce Willis haastte ;h dan ook om te verklaren dat dit soort acties in de film op en enkele manier wordt goedgepraat. „Het is een anti-terreur m, die juist gaat over het stoppen van zulke aanslagen", aldus ,e, ister. Het publiek lijkt hem gelijk te geven, want tijdens sneak eviews van Die Hard with a Vengeance viel geen van de aan- >zigen over de scène. 20th Century Fox brengt de film dan ook >ze maand ongewijzigd in de Amerikaanse bioscopen uitbren- :n. Naast Willis zal Jeremy Irons de rol van de belangrijkste hurk vertolken. Regie is in handen van John McTiernan. In juli Die hard with a Vengeance in Nederland te zien. Rotter- lIbert Finney in 'The Browning Version :reen weet instinctief wat er oeld wordt wanneer gespro- wordt over het Brits vak- nschap in de tv- en filmin- 3-17 trie. Op televisie werd de m gesteld door Brideshead isited en soortgelijke epische ma's, in de film zijn het pro- ties als Howards End, En- nted April of The remains of day die onze voorstelling 'Brits' hebben gekleurd, ia) 13-1 >wel The Browning Version, regisseur Mike Figgis, zich vermeidt in het pittoreske de Britse 'belle epoque' ft de film verder veel ken- ken van dat vakmanschap, oofdpersoon is Andrew cker-Harris, een leraar klas- te talen die door zijn leerlin- met Hitier wordt vergele- De man is een leraar van oude stempel: onbuigzaam, end aan respect en zeer af- idelijk. Albert Finney lijkt Dt voor dit personage; Fin een van Engelands laatste iieke toneelacteurs, een met een zelfbewust soort eid dat een zeldzaamheid de moderne film. Lang- voert regisseur Mike Fig- de toeschouwer mee naar uiteindelijk het drama van film moet zijn: de ontdek- de emotionaliteit door lelangrijkste personage. ocker-Flarris staat aan het n loopbaan, en komt Ide ontdekking dat niemand jt prijs heeft gesteld op al die z'n leven: het hoofd van de school wil liever niet dat hij een rede houdt als oudste le raar om het schooljaar af te slui ten, hij is beroepshalve totaal geisoleerd en z'n huwelijk stelt ook al niets meer voor. Echtge note Laura (mooie rol van Greta Scacchi) houdt het met de na- tuurkundeleraar. De eerste barstjes in de ijzige buitenkant van de leraar klassieke talen worden geslagen door een van z'n leerlingen, die Crocker-Har ris thuis komt bezoeken voor een laatste les Grieks. De jongen wil eigenlijk niks met klassieke talen te maken hebben, maar de leraar is getroffen door zijn sensibiliteit. Dat wordt nog ver sterkt door het cadeau dat de jongen hem als afscheid geeft: een vertaling van Aeschylos, de 'Browning version' waar de titel naar verwijst. Laura beant woordt de plotse emotie van haar echtgenoot met de cyni sche opmerking dat de leerling hem slechts wilde omkopen. Mike Figgis slaagt er op dat soort momenten in kleine scè nes boven zichzelf te laten uit stijgen, waardoor verborgen grote emoties voelbaar worden. Maar dat geldt slechts voor en kele scènes; voor het grootste deel is de film te log, en blijkt ook Albert Finney niet de beste keuze om de broosheid van Crocker-Harris gestalte te ge ven. Zo eindigt de film al te me lodramatisch met een uitge sponnen rede van Crocker-Har ris, die toch het laatste woord wilde hebben. Het uitgangs punt, een blik op individueel isolement en de broosheid van het bestaan, had uiteindelijk een betere uitwerking verdiend. Drie totaal verschillende vrouwen die het in hun leven zitten. Vlnr. Whoopi Goldberg, Mary-Louise Parker en Drew Barrymore. Drie totaal verschillende vrou wen die het in hun leven even niet meer zien zitten en die met elkaar op zoek gaan naar een ander bestaan. Dat is het gege ven van Boys on the side. Een road movie die halverwege zijn bestemming vindt in de Ameri kaanse staat Tucson en dan omslaat in onvervalst melodra ma in de trant van Philadelphia met eveneens een tragisch ein de van een van de hoofdperso nen. Een melodrama met een komische ondertoon, mede ver oorzaakt door de aanwezigheid van Whoopi Goldberg. film recensie Boys on the side werd gemaakt door Herbert Ross. Een man die in 25 jaar een lange serie der tien in een dozijn-films heeft gemaakt, met als hoogtepunt zijn dansfilm The Turning Point De meeste van zijn films zijn volgens het boekje gemaakte Hollywood-produkties. Niet slecht, maar ook niet echt bij zonder en Boys on the side past precies in die traditie. Qua verhaal stelt het allemaal niet zo erg veel voor, maar Ross had met Whoopi Goldberg, Mary-Louise Parker en Drew Barrymore drie actrices tot zijn beschikking die de film net iets weten uit te tillen boven de grauwe middelmaat. En verder draagt ook de gevarieerde sound-track, met iets van 25 nummers, uiteenlopend van Annie Lennox tot Burt Bacha- rach, Elvis Presley en Stevie Nicks alleszins bij tot een pretti ge muzikale onderstroom. Van Whoopi Goldberg wisten we sinds Sister Act dat ze kon zin gen, en ze bewijst dat in deze film eens te meer door enkele gevoelige ballads. Goldberg speelt de cynische, lesbische nachtclubzangeres Ja ne, die uit New York vertrekt nadat haar vriendin haar heeft gedumpt. Ze reageert op een advertentie van Robin (Mary- Louise Parker), een truttig typje dat een sentimental journey wil maken naar de plekken die ze in haar jeugd heeft bezocht; sa men met haar moeder en haar op 6-jarige leeftijd overleden broertje: Deze trip uit het verle den, getoond in zwart-witte flash-backs, vormt de aanlei ding voor de reis van het twee tal, die hen onder meer naar Pittsburg voert waar ook Jane's vriendin Holly zich na een slaande ruzie met haar vriend bij het gezelschap voegt. Het lijkt allemaal heel gezel lig, maar gaandeweg wordt dui delijk dat de toekomst minder zonnig is dan vaak lijkt. Om te beginnen blijkt Holly zwanger en haar vriend overleden aan een klap die ze hem voor haar vertrek uit noodweer heeft ge geven met een honkbalknuppel. Verder blijkt Robin lichamelijk en psychisch diep in de proble men te zitten. Ze heeft AIDS en is eigenlijk op de vlucht voor haar ziekte. IS IN LEIDEN |/.v.v of the Spider Womanin LAKcinema Vederlichte film met ijzersterke cast film overzicht P in d marco van pelt lijkhuis, Vrouwenkerksteeg 10, Leiden: True Romance, ma 20.00 uur en 22.15 uur. LAKcinema, Cleveringaplaats 1, ;s of the Spider Woman, ma 22/5 20.30 uur Cultureel le X, Haarlemmerstraat 52, Leiden: Love at first Sight (Erti nachvit sjeqvareba), wo 24/5 20.30 uur in Quentin Tarantino in 1992 doorbrak met ervoir Dogs kon hij de stapels scenario's die hij ang had klaarliggen (maar die niemand wilde filmen) verkopen aan de hoogste bieder. Zo io het gebeuren dat Tony Scott, bekend van Top i Beverly Hills Cop II, de regie van True Ro- op zich nam. loofdpersoon van True Romance is Christian ter. Zijn manier van meisjes versieren is het uden van een verhandeling over Elvis. Zijn ver- rdag viert hij elk jaar met het bekijken van ng Fu-films in een afgelegen buurttheater. Op locatie ontmoet hij de mooie Patricia Arquet- die hem na een romantische nacht vertelt te ingehuurd door Slaters baas. Impulsief als hij gaat Slater onmiddellijk Arquette's spullen bij ,u ir pooier halen. Per ongeluk neemt hij een tas cocaïne mee. En waar kun je die beter kwijt in Hollywood? (iss of the Spider Woman is de succesvolle ver hing van een roman van de Latijnsamerikaan- se auteur Manuel Puig. William Hurt en Raul Julia zijn twee celgenoten in een Zuidamerikaanse ge vangenis. Hurt is homoseksueel en Julia een poli tieke gevangene. Om de tijd te doden speelt Hurt speelfilms na. Deze scènes zijn op meesterlijke wijze, en op Hollywoodstijl, vastgelegd door re gisseur Hector Babenco. De kloof die tussen Julia en Hurt bestaat wordt langzaam maar zeker ge dicht en eindigt in een liefdesnacht. William Hurt kreeg voor zijn vertolking van de onderdrukte ho mo een Oscar. De X begint volgende week met 'Drie keer ko medie uit Georgië'. Dit kleine land, met slechts zes miljoen inwoners, heeft een groot aantal film makers van formaat afgeleverd. Het Culturele Centrum koos voor regisseurs die uit de rijke Ge orgische folklore putten, maar die daarmee tege lijkertijd de draak steken. In Love at first Sight (Erti nachvit sjeqvareba) is de 17-jarige Moerat op slag verliefd als hij door een raam èen meisje naar muziek ziet luisteren. Moerats verliefdheid biedt hem houvast in zijn chaotische leventje, zeker als zijn familie zich met zijn kalverliefde bemoeit. Maar ook die kan hem niet op andere gedachten brengen. Als het meisje zijn liefde niet beantwoordt, volgt hij haar hard nekkig, tot in Wit-Rusland toe. Johnny Depp (links) als reïncarnatie van de historische Don Juan. film recensie stan lapinski n Demarco. Te zien: Trianon, Lei- a 1, Den Haag. City 1. Amster- Sinds de zestiende eeuw heeft Don Juan tot de verbeelding ge sproken van toneelschrijvers, opera-componisten, roman ciers en filmers. Onder hun handen is hij uitgegroeid tot een van de grote mythische fi guren uit de Westerse cultuur, tot de grootste vrouwenverlei der aller tijden. Vaak heeft hij cynische trekken, zoals bij Molière of in Mozarts Don Gio vanni Soms komt hij juist heel romantisch uit de hoek, zoals bij Byron. Deze laatste heeft model gestaan voor Juan De- Marco, geschreven en geregis seerd door Jeremy Leven. Het moet gezegd, zijn film toont de meest romantische en alleron schuldigste Don Juan tot op he den. Don Juan DeMarco (Johnny Depp) is in feite een jongen van de straat die voor honderd pro cent gelooft dat hij de reïncar natie van de historische Don Juan is iemand die meer dan duizend vrouwen wist te verlei den, maar zijn grote liefde nooit heeft kunnen veroveren. Zijn le ven acht hij verder zinloos. Hij wil zelfmoord plegen, maar komt terecht in de handen van de psychiatrie, meer speciaal in die van Dr. Jack Mickler (Mar lon Brando). Aanvankelijk is Mickler hoofdzakelijk geamu seerd door de jongen, maar gaandeweg merkt hij dat diens romantische, erotische, verha len herinneringen in hem wek ken aan de Don Juan die hij zelf ooit was. Dat merkt hij vooral thuis, als hij opnieuw tot over zijn oren verliefd wordt op zijn vrouw Marilyn (Faye Dunaway). Moet je zo n jongen platspuiten met medicijnen, zoals zijn col lega's willen? NIEUW OP VIDEO Greedy Oom Joe is schandalig rijk, oud en zit in een rolstoel. Drie redenen voor zqn gro te. gretige familie om eens poolshoogte te gaan nemen over de erfenis Joe. een mooie rol van Kirk Douglas, is met ge liefd, maar iedereen slijmt dat het een lieve lust is. Joe is echter met gek en wil wel eens weten wie van het hele spul echt van hem houdt, zodat hij kan bepa len waar zijn in de schroothandel ver diende miljoenen naar toe gaan. Ouwe Joe heeft tot ellende van zijn familie een relatie met een piepiong Engels 'lekker ding' dat bij hem een pizza n bezorgen en nooit meer wegging. dige fi THE DEER HUNTER, FINAL ANALYSIS EN JFK WARNER BROS MEGA COLLECTION Soms hebben films dezelfde eeuwig heidswaarde als boeken kunnen heb ben. Een film moet echter aan veel voor waarden voldoen om een plekje te ver overen in de kast en vooral om opnieuw bekeken te kunnen worden. Warner Bros heeft zich vol overgave op die markt ge stort. En met succes. Vooral de Mega Collection is een serie films, die terecht is voorzien van 'gouden' hoezen. The Deer Hunter met de meesterlijke hoofrol van Robert de Niro en het knappe ac teerwerk van Meryl Streep, FinalAnaly- sis met Kim Basingeren Richard Gere, dè sekssymbolen van de jaren negentig en JFK, waarin Kevin Costner bijna zijn acteerprestaties uit Dances With Wolves e hoogtepunten en collection fRQBI Rl Dt NIRO W een waardevol bezit vi filmfreak. Ook op actie-gebied laat V echte i Fans van Clint Eastwood kunnen hun hart ophalen in de Action Collection, waarin liefst vijf Dirty Harry- films gelijktijdig werden uitgebracht. Dan maakt de film opeens een merkwaardige sprong en belanden we drie maanden la ter in Tucson, waar het drietal ergens samenwoont in een Spaanse omgeving. Scenario- technisch klopt er even niets meer van, maar Ross kabbelt gewoon verder en legt en pas sant wat boodschappen op ta fel. Bijvoorbeeld dat vrouwen een speciale band met elkaar hebben, (evenals mannen ove rigens), dat lesbiennes gewone mensen zijn, dat vriendschap je door de problemen heen helpt, dat een ernstige ziekte je karak ter verandert en dat eerlijkheid het langst duurt. En dat alle maal verpakt in soms humoris tisch aandoende scènes en ka- lenderspreukentaal. De film eindigt als een regel rechte tear-jerker, al heeft Ross ongetwijfeld allerlei mooie en integere bedoelingen gehad met zijn drama rond een AIDS-pa- tiente, die pas door haar ziekte zichzelf ontdekt. YOUPVAN 'THEK COMPLETE WERK VARA Een kaartje bemachtigen voor een voorstelling van Youp van 't Hek is bijkans moeili|ker dan een toe gangsbewijs voor de finale van de Champions Lea gue, Maar wie nog een keer wil genieten van het volledig afserveren van Buckler, de huppelkutjes en de mannen met ringbaardjes die terstond de Philishave ter hand namen na door de caberetier te zijn vergeleken met een pratend vrouwelijks ge slachtsdeel zullen ongetwijfeld genieten van de prachtige serie die door de VARA is uitgebracht. Van Zonder Twijfel met cabaret Nar uit 1982 tot en met Ergens in de Verte uit 1994 zijn verkrijg baar voor 43,45 per stuk. Daar tussen in zaten Man Vermist 1984), Verlopen en Verlaten (1986), Tunnel zonder VIlichtstrook (1987). Hond op het IJs 1989), Oude/aars Conference 1989) en Alles of Nooit (1992) Het complete pakket kost tijdelijk 295 gulden. De banden zijn alleen te koop door overmaking van het correcte bedrag op giro 1991 van de VARA en onder vermelding van de betreffende titels. SING ALONG SONGS DEEL 8 DISNEY De songs uit de Disney-hitfilm The Lion King klinken in de originele versie van onder anderen Elton John stukken beter dan in de vertaling, maar voor de doel groep is het Engels vaak te moeilijk. Dis ney is al een tijdje succesvol met 'karao ke voor kinderen' en deel 8 van de Sing Along-reeks bevat dan ook andermaal een aantal hoogtepunten uit recent uit gebrachte films in combinatie met een paar klassieke songs. De Levenscyclus en Wacht maar tot ik Koning ben zijn verse hits uit De Leeuwenkoning. Sa men met de toppers uit De Kleine Zee meermin. Belle en het Beest. Pinokkio, de Aristokatten en Aladdin een halfuur tje amusement, dat door kinderen zal worden gevreten. FILMS AMSTERDAM Johnny Depp speelt Don Juan door de film heen mooi vast gehouden als een heuse rid der: met een aangeboren ga lantheid en stijl, zo overtuigend dat je heel lang blijft twijfelen of hij niet tóch de echte Don Juan is. Maar nee. Tenslotte valt Depp al even overtuigend in de rol van het straatschoffie, dat met een aangeboren nuchter heid te kennen geeft dat het al lemaal onzin is. Maar is het echt onzin? Brando en Dunaway denken daar inmiddels het hunne van. Don Juan DeMarco is een licht voetige film in de goede zin des woords. De film heeft humor, zonder tot dijenkletserij te lei den, hij raakt een gevoelige snaar zonder uit te glijden in sentimentele kitsch. Dit is, be halve aan de kwaliteiten van Le ven, vooral te danken aan de ijzersterke cast. 'Don Juan De Marco' is als een veertje op de wind. ALFA 1 (020)6278806 13, 15.45, 18.45,21.30: Muriel's Wedding ALFA 2 13.30, 16, 19.30, 22: KillingZoe ALFA 3 13.30, 16, 19.30 en 22: Bullets ovei Broadway ALFA 4 13, 15.45, 18.45: 101 Dalmatiërs 21.30 Shallow Grave ALHAMBRA 1 (020) 6233192 20 30. do, vrij, ma. di ook 13.15, 16.30 Forrest Gump ALHAMBRA2 13. 16. 20. Pulp Fiction BELLEVUE CINERAMA (020) 6234876 13.15, 16, 19.15, 22: Boys on the Side of the Fall CALYPSO 1 (020) 234876 13.15, 16. 18.45, 21.30: Pret-a- Porter CALYPSO 2 13.15, 16, 19.15, 22: Nell CINECENTER CORALINE (020) 6236615 13 45, 16.30, 22, zo ook 11 Brow ning Version 19.30; Hoogste Tijd PEPPE NAPPA 19.15, 22, zo ook 11 Lamerica 14, 16 30: Moeder Dao 22: Heavenly creatures PIERROT 16.30, 19.30: Repulsion 13.45, 16.30, 19.30, 22 Heavenly Creatures JEAN VIGO 13.45, 16.30, 19.30, 22,zoook 11: Les Silences du Palais CINEMA 1 (020)6151243 19.15, 21.45. za en zo ook 13, 15.30: Streetfighter CINEMA 2 18.45, 21.15: Malice CINEMA OSCAR (020) 5475175 vr. za. ma, di 20.30: Interview with the vampire CITY 1 (020) 6234579 13.15, 16, 18.45, 21.30: Don Juan CITY 2 13.15, 16, 18.45, 21.30: Street- CITY3 13.15,16, 18.45. Dumb and Dum ber 21.30: The River Wild CITY 4 18.45,21.30. do, vr,ma,di.ook 13.15, 16: Highlander 3 CITY 5 16.18.45, 21.30, do.vri.ma.di ook 13.15; Dumber and Dumber CITY 6 13.15, 16.18.45, 21.30: Demon Knight CITY 7 13.15, 16. 18 45, 21.30: Stargate DESMET (020) 6273434 do t/mdi 20.15, 22. wo 21, zoook 16.30: Auf Wiedersehen Amerika do t/mdi 19,21. wo alleen 19. zo ook 14.15 Ludwig 1881 18.45 (beh. wo): Une été inoubliable 21.30 (behalve wo.): Pulp Fiction wo 19.30: The Kingdom 1 wo 22: The Kingdom 2 KRITERION 1 (020) 6231708 18, 22.15 (di niet om 22.15 Muriels Wedding 20.15. Za err zo ook 15: Jour de Féte di 22.15: Sneak Preview KRITERION 2 za, zo 15: Les Vacances de monsieur Hulot ma 21 45: Kaos 17.00. Shawshank Redemption 19.45: Shallow Grave 21.45: Amateur THE MOVIES 1 17, 19.30, 22, zoook 14.30: Pret-a- THE MOVIES 2 17.15, 19.45, 21.45zoook 15.15: Browning Version THE MOVIES 3 19.15: What's eating Gilbert Grape? 17.15, vr. za ook 00.15: Reservoir Dogs 21.30, zoook 14.15: Burnt by the Sun THE MOVIES 4 17.15, 19.30: Heavenly Creatures 21.30, vr en za ook 00.15: Pulp Fic tion RIALTO 1(020)6753994 22 (beh wo): Lamerica 20.15 (behalve wo): Monkeys in Pa radise 18 (behalve wo): Vive I'amour RIALTO 2 20, 22.15: Tres Irmaos 17.45: Aldade Maior TUSCHINSKI 1(020)6262633 13.15, 16, 18.14, 21.30: Outbreak zo. 10.15: Rob Roy TUSCHINSKI 2 13.45, 16.15, 20.15: De Vliegende Hollander TUSCHINSKI 3 13.15, 16, 18.45,21.30 Malice TUSCHINSKI 4 18.45, 21.30: Immortal Beloved TUSCHINSKI 5 18.45, 21.30. do, vr, ma.diook 13.15 en 21.30: Disclosure TUSCHINSKI CINEAC 11.45, 14.15, 16.45, 19.15en 21.45: Four weddings and a funeral DE UITKIJK (020) 6237460) 15, 18, 20. 22: Priest Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de kunstpagina.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 21