Angelsaksen domineren op filmfestival Cannes 'Archeoloog moet kijken door ogen bezoeker' Aanbieding 'Die jongen laat het moeras aan bod komen' Cultuur&Kunst Beschaafd swingen op de bruiloft van Zuhura WOENSDAG 17 ME11995 BIOSCOPEN LEIDEN LIDO 1.2. 3, 4 en STUDIO tel: 071-124130/133210, Steen straat 39. LIDO 1 Outbreak 16 jr., dag. 18.45 en 21.15. 101 Dalmatiërs al., woe 14.30 LIDO 2 Richie Rich al., woe 14.30. Pret-a-Porteral dag. 18.45 en 21.15. LIDO 3 Legends of the Fall aldag 18.45; woe ook 14.15. Pulp Fiction 16 jr., dag. 20.45. LIDO 4 Dumb and Dumber 12 jr., dag 18 45; woe ook 14.30 Forrest Gump al., dag. 20.45. STUDIO Stargate 12 jr.dag 18.45 en 21.15; woe ook 14 15. LUXOR tel: 071-121239, Sta tionsweg 19. Streetfighter 12 jr., dag. 19.00, 21.30 TRIANON tel: 071-123875, Bree- straat 31 Time Cop t/m woe 19.30, 21.45. KIJKHUIS tel: 071-142895, Vrou wenkerksteeg 10. Killing Zoë t/m woe 19.30, 21.45. Caro Diario di 20.00, 22.15. Philadelphia woe 20.00, 22.15 LVC tel: 071-146449. Breestraat 66. ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA tel: 01720-20800, Van Boetzelaerstraat 6 EURO 1 Dumb and Dumber al., dag. 18.45; woe ook 13.45 Leon 16 jr., dag. 21.15. EURO 2 Richie Rich al., dag. woe 13.45 Nell al dag. 18.45,21.15. EURO 3 Outbreak 12 jr., dag. 18.45, 21.30; woe ook 13.45 EURO 4 Forrest Gump al., dag. 20.30 101 Dalmatiërs al., dag. 18.30; woe ook 14.00 VOORSCHOTEN KINDERBIOSCOOP CC tel: 071 790698, Prinses Marijkelaan 4. Duimelijntjeal., woe 14.00. Kuifje en het Haaienmeer al., Nederl. gespr.; woe 15.30. DEN HAAG ASTA 1 tel: 070-3463500, Spui 27. Malice 16 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45.21.30. ASTA 2 Stargate 12 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ASTA 3 Highlander 3, The final conflict 16 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. BABYLON 1 tel. 070-3471656, naast Centraal Station. Pret-a-porteral., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. BABYLON 2 Forrest Gump 12 jr., dag. 13.15, 16.30, 20.30. BABYLON 3 Immortal Beloved 12 jr., dag 18.45,21.30; madiook 13.15. 16.00. De Tasjesdief al woe 13.15, 16.00. METROPOLE 1 tel, 070- 3456756, Carnegielaan 15. De Vliegende Hollander 16 jr. dag. 13.15, 17.00,21.00. METROPOLE 2 Legends of the fall 12 jr.dag. 18.45,21.30 101 Dalmatiërs woe 13.15, 16.00. METROPOLE 3 Outbreak 12 jr., dag. 18.45, 21.30 Richie Rich al., woe 13.15, 16.00. METROPOLE4 Muriel's Wedding al., dag. 13.15, 16.00, 18.45.21.30. METROPOLE 5 Pulp Fiction 16 jr., dag. 21.15. 101 Dalmatians al., dag. 13.15, 16.00, 18.45. MOVIEWORLD tel. 070- 3515778, Kurhausweg2. Disclosure 'Sex is macht' 12 jr., dag. 19.10, 22.05. Bullets over Broadway al.dag 19-40; dl ook 13.30. Needful Things 16 jr., dag 22.15; di ook 16.10. Stargate 12 jr., dag. 13.00, 15.50, 18.45,21.35. Pret-a-porteral., dag. 12.30, 15.20, 18.20, 21.10. Malice 16 jr., dag. 13.20, 15.30, 18.55,21.00. Outbreak 12 jr., dag. 12.50, 15.40. 18.35,21.25. Highlander 3, the final conflict 12 jr dag. 19.30,21.55 Streetfighter 12 jr., dag. 13.10, 16.00, 19.10,21.50. Streetfighter 12 jr.dag. 1130, 14.00, 16.30, 19.10,21.55. 101 Dalmatiërs al., woe 14.10, 16.10. Dumb and Dumber al., woe 14.00, 16.30. Richie Rich dag. 13.50, 16.20. ODEON 1 tel 070- 3462400/3462401. Herengracht 13 Street Fighter 12 jr., dèg. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ODEON 3 Drop Zone 16 jr., dag. 18.45, 21.30 101 Dalmatiërs al., woe 13.15, 16.00. ODEON 4 Riksbioscoop The Specialist 16 jr., dag. 11.45, 14 15, 16.45, 19.15, 21.45. HAAGS FILMHUIS tel. 070- 3656030, Spui 191. Killing Zoe 16 jr., dag. 21.45, woe ook 16.15. Trés Irmaos 16 jr., dag. 21.45; woe ook 16.15. Lamerica 16 jr., dag. 19.30; woe ook 14.00. Sneak Preview 16 jr., ma 22.00. Films uit Servië, Bosnië en Slovenië dag. 19.30 Stompwijks jazz-spektakel aoMPWUK» De zesde aflevering van het Stompwijkse Jazz Spek takel, op 20 mei, staat in het teken van blues. Vijf bands treden vanaf 21.30 uur op in een aantal cafés langs de Stompwijkse Vaart. Vanaf 20.30 uur wordt er een optocht gehouden door de Jazz Hall Street Paraders. Een speciale jazzbus maakt rondes langs de cafés die deelnemen aan het jazzfestival. Forsythe-acteur Porter overleden ionden De acteur Eric Porter, die Soames speelde, de stamva der in de ook in Nederland uitgezonden Forsyte Saga, is dood. Porter leed aan kanker en stierf gisteren op 67-jarige leeftijd in een Londens ziekenhuis. Als mede-oprichter van de Royal Shakespeare Company was Porter vooral een acteur van het klassieke theater. Hij werd internationaal bekend met de televi sieserie Forsyte Saga, die de BBC in 1967 uitbracht. Het gebeurt niet elke dag dat in Leiden een concert plaatsvindt zeker de helft van de toe schouwers dezelfde Afrikaanse 1 taal verstaat. Toen de keyboard- I speler van de Maulidi Musical I Party echter in onvervalst Swa- hili het publiek meedeelde dat de pauze er aankwam maar dat het er niettemin daarna heet aan toe zou gaan, klonk goed keurend gejuich uit de zaal. De naam van Zuhura als Ke nya's koningin van de Taarab muziek was haar vooruitge sneld, getuige de lange rij wach tenden voor de deur van de X. Samen met de Maulidi Musical Party speelt ze de traditionele bruiloftsmuziek uit de kuststre ken van Tanzania, Zanzibar en Kenya. Zuhura is in Mombassa de 'grand old lady' en de meest populaire vertolkster van deze muzikale stroming. De muziek doet in eerste instantie niet erg Mooi strak ritme in 'Kleine Eyolf Enklaar, Éls Ingeborg Smits, Ever Meulen, Mijs Heesen, Dennis Költgen en Lieve Claes. Regie' Ernst Braches. Gezien: 16/5, LAKtheater, Leiden Aldaar nog te Soms kiest een regisseur voor een ver doorgevoerde versobe ring. In de regie van Ernst Bra ches is 'Kléine Eyolf een taal bouwsel geworden met nauwe lijks aandacht voor de theatrale enscenering. Het blijkt bepaald geen verarming, eerder het te gendeel. Alfred Allmers keert terug naar vrouw Rita en zoon Eyolf na een eenzame reis. Hij is' tot het besluit gekomen om zijn le ven van kamergeleerde op "te geven. Van nu af aan zal hij zich volledig richten op zijn rol van vader. Het gaat hem nu alleen nog maar om Eyolf die door on achtzaamheid van zijn ouders kreupel is geworden. De grote schok komt, wan neer kleine Eyolf verdrinkt. Daar komt voor Alfred nog bij dat hij vrijwel tegelijk zijn geliefde half zuster verliest. Het is het on genadig toeslaan van wat Alfred noemt 'de wet der verandering'. Allen moeten zich een nieuw le vensdoel stellen. Het zoeken daarnaar komt tot uitdrukking in hun onderlinge gesprekken. De eerste (stille) tranen komen pas na anderhalf uur, als het stuk al bijna is afgelopen. Ken merkend is dat voor de toonzet ting van de voorstelling die lich telijk afstandelijk en doorgaans berustend is. Dit weliswaar on derkoelde maar allerminst ge voelloze spel gaat de acteurs bijzonder goed af. Helaas heb ben betrekkelijk weinig toe schouwers in een matig bezet LAK daar gisteravond kennis van genomen. Concurrenten gunnen Roosenboom Librisprijs AMSTERDAM CEES VAN HOORE VERVOLG VAN VOORPAGINA „Ik gun hem de prijs van harte. Hij moet geen huis gaan kopen, zoals Philip Freriks zei, dat le vert alleen maar ellende op. Hij moet het geld wegzetten en gaan schrijven". Schrijver Adri- aan van Dis, een van de geno mineerden voor de Libris Lite ratuurprijs 1995, kon de zon in het water zien schijnen, toen hij gisteravond vernam dat Tho mas Roosenboom de uitverko rene was. Trouwens, al zijn ge nomineerde collega's gunden het hem graag. „Natuurlijk had ik hem moeten winnen", zei Renate Dorrestein, „maar Tho mas was zeker de beste. Hoe hij bij de lezer voor zo'n onsympa thieke hoofdpersoon mededo gen heeft weten op te wekken, dat is knap, dat is heel knap". Voordat de uitreiking plaats had, kregen auteurs de gelegen heid hun lof te zingen op de voor hen favoriete auteurs. Ook op de toiletten in het Amstelho- tel werd druk gespeculeerd over de prijs. Met name door Nico- laas Matsier. „Volgens mij kun je aan de tafelschikking al zien wie het wordt. Roosenboom, die zit het dichtst bij de camera en bij de voorzitter". Uitgever Martin Ros liet zich in het begin van de avond zeer kritisch uit over enkele nomi- nanten. „Thomas Roosenboom moet winnen. Dat is echt het beste boek. Maar Renate Dor- D,e jury koos in haar optelsom van opvattingen voor het boek 'waarin met superieure tech niek wordt beschreven hoe her inneringen aan een veeleisend verleden druk blijven uitoefe nen op gevoelens en gedragin gen van een kwetsbare hoofd persoon', 'waarin brede verge zichten worden afgewisseld met kleine drama's tussen vier mu- Thomas Roosenboom, een kleine man, een jongen nog bij na, toonde zich uiterst ver heugd over de keuze van de ju ry. „Ik wist echt niet dat ik het zou worden. Ik ben erg blij en nu moet ik naar Hanneke Ros sprak na de prijsuitrei king zijn bewondering uit voor de keuze van de jury. „Die jon gen laat het moeras aan bod ko men, zoals Vestdijk dat noem de, zowel de onderkant als de bovenkant van de mens. Piesen, poepen, kakken, neuken, kot sen, noem maar op. Het even wicht tussen geest en die din gen is de mens. Matsier zag ik weer niet winnen. Dat is de eeu wige Zoetemelk". De uitgever van Thomas Roosenboom is Querido. Ary Langbroek, directeur van deze uitgeverij, was erg blij. „Ik had het niet echt verwacht, nee. Wel wist ik dat het boek een grote kans maakte. Maar het blijft na tuurlijk altijd een tombola. Maar dit is goed, dit is heel goed". Zuhura Swaleh, de 'grand old lady' van Mombassa. foto pr Afrikaans aan door de Arabische melodielijnen en het gebruik van instrumenten als tabla's en een synthesizertje dat sterk aan het soort orgeltjes doet denken dat in Indiaase films worden ge bruikt. Een band van wat oudere ge distingeerde heren en dames bracht een repertoire ten geho re dat altijd beschaafd klonk en zo nu en dan zelfs wat gezapig overkwam. Dat kwam niet zo zeer door de muziek zelf als wel door de eenvormigheid van de nummers. In de meeste geval len werd de melodie van de zang ondersteund door gitaar of orgel en soms beantwoord door beide instrumenten. Als Zuhura's collega stopt met zingen hebben de percussionis ten en de gitarist even de ruim te om met een stuwend ritme en een virtuoos tokkelende gi taar iets van een sfeer van be zwering op te roepen. De zangeres maakte van de gelegenheid gebruik om de zaal te laten zien dat het onderli chaam, geheel onafhankelijk van alles wat zich daarboven bevindt, te bewegen is. Het werd gewaardeerd en de zange ressen werden beloond met pa piergeld door de toeschouwers die op de" hoogte waren van goed Taarab gebruik. Een bescheiden lach en een nog bescheidener thank you' volgde. Waarna meer van het mooie muzikale zelfde kwam. Zhang Yimou met nieuwe film in competitie Met de vertoning van La Cité Des Enfants Perdus, ver vaardigd door het Delicatessen-duo Jeunet Caro, wordt vanavond het 48-ste Filmfestival van Cannes geopend. Festivaldirecteur Gilles Jacob heeft een competitie sa mengesteld die zwaar wordt gedomineerd door de An gelsaksische cinema, met opvallend veel films van Britse regisseurs al dan niet in co-produkties met de Verenigde Staten. De jury staat onder voorzitter schap van actrice Jeanne Mo- reau. Ze laat zich assisteren door onder anderen de cineas ten Gianni Amelio en John Wa ters, de acteur Jean-Claude Brialy en cameraman Philippe Rousselot. De Angelsaksische cinema wordt onder anderen vertegen woordigd door John Boorman met Beyond Rangoon. Terence Davies draaide op het Ameri kaanse platteland The Neon Bi ble en Ken Loach situeerde Land And Freedom tijdens de Spaanse Burgeroorlog. Nicholas Hytner komt met het histori sche drama The Madness Of King George. Auteur Christop her Hampton maakte zijn regie debuut met Carrington, over kunstschilderes Dora Carring ton, gespee De Amerikaan James Ivory die in Engeland zo veel typisch Britse films heeft gemaakt, draagt Jefferson In Parijs aan het programma bij. Andere Amerikaans geregisseerde me dedingers naar de Palm Zijn Kids (van Larry Clark), Angels And Insects (van Philip Haas) en twee films met beide Johnny Depp in een hoofdrol; Dead Man (van Jim Jarmusch) en Ed Wood (van Tim Burton). Bijprogramma Het aantal resterende competi tieplaatsen is zo schaars dat landen die per traditie stevig in Cannes vertegenwoordigd zijn, dit jaar genoegen moeten ne men met plekjes in de bijpro gramma's. Italië, tot in de jaren tachtig altijd goed voor vier competitiefilms, heeft nu enkel L'Amore Molesto in te brengen, van Mario Martone. De recent doorgebroken filmlanden Australië en Nieuw-Zeeland blijven absent, evenals Latijns- Amerika, Scandinavië, de Duitstalige cinema, Rusland en - gewoontegetrouw sinds 20 jaar - Nederland. Portugal komt daarentegen met een nieuwe film (O Con- vento) van de krasse, 87-jarige Manoel d'Oliveira. Spanje heeft Historias del Kronen (van Montxo Armendariz) in compe titie, België heeft de eer met Between The Devil And The Deep Blue See, van Marion Hansel. Japan presenteert Sha- raku (van veteraan Masahiro Shinoda) en van de Taiwanese meester Hou Hsiao Hsien wordt Good Men, Good Women tege moet gezien. Gastland Frankrijk stelt zich bescheiden op met naast de openingsfilm nog N'Oublie Pas Que Tu Vas Mourir (van Xavier Beauvois) en La Haine (van Mathieu Kassovitz). De op papier vooralsnog meest opvallende film zal uit de Volksrepubliek China komen en heet Shanghai Triad. Regisseur is Zhang Yimou, die vorig jaar Lifetimes in competitie had draaien. Die film was toen Chi na uitgesmokkeld zonder eerst door de censuur te zijn goedge keurd. Veel ophef werd er toen over gemaakt dat de ongehoor zame Zhang Yimou en zijn vas te actrice Gong Li voor straf een werk- en reisverbod kregen op gelegd. De cineast kon daardoor niet aanwezig zijn in Cannes. Renée Magendans nieuwe directrice Museum van Oudheden foto anp krimpt. Dat is echt 'the boy from the backroom'. Hij wordt steeds kleiner totdat hij straks helemaal is verdwenen". De rust is weergekeerd in het Rijksmuseum van Oudheden. De organisatorische en finan ciële problemen waarmee het Leidse museum vorig jaar wor stelde, zijn voor de nieuwe di rectrice Renée Magendans (45) voltooid verleden tijd. „Dat is al weer een jaar geleden, de zaak is voor mijn komst goed afge handeld." Vol vertrouwen ziet ze de per 1 juli intredende zelf standigheid van het museum tegemoet. Op de kop af 12,5 jaar was ze stadsarcheoloog van de ge meente Den Haag. Per 1 april 1995 maakte de voorzitter van het Convent van Gemeentelijke Archeologen de overstap naar het Leidse museum. Een pro motie waarop ze 'niet had dur ven hopen'. „Een ontzettende eer voor mij. Dit is een topfunc tie in de Nederlandse archeolo gie. Ik was er aan toe om een stap te zetten in mijn carrière, maar dit zijn twee stappen ho ger." Magendans volgt de vorig jaar afgetreden directeur G. Verwers op. Gedwongen door interne conflicten trad hij in juli af. Zijn vertrek werd, na een extern on derzoek, gevolgd door ontbin ding van het gehele manage mentteam. Het hoofd presenta ties verdween van het toneel. Hij kreeg een functie bij een an der museum. Hoofd collectie beheer R. Halbertsma kreeg binnen het Oudhedenmuseum een gedeeltelijk andere functie. Interim-manager P.J.Th. Schoots werd tijdelijk aange steld als 'puinruimer'. Uit onderzoek van het bureau Andersson Elffers Felix BV kwam naar voren dat er in het Reneë Magendans over de interne conflicten waarmee het museum vorig jaar kampte: „Dat is al weer een jaar geleden. De zaak is voor mijn komst goed afgehandeld." foto hielco kuipers museum jarenlang sprake was van machtsconflicten, interne belangentegenstellingen en een gebrekkig financieel beheer. Sommige conservatoren zou den zich weinig bekommerd hebben om de publieksfunctie van het museum. Luchtigjes praat Magendans over de woelige periode die het rijksmuseum achter zich heeft. Wat haar betreft is de zaak afge daan door Schoots. Het puin is door hem al voldoende ge ruimd. De berichten over finan ciële wanorde zegt ze niet te kennen. „Ik heb over die perio de de indruk dat niet iedereen op één lijn zat. Er is een extern onderzoek geweest en over de analyses waren beide partijen tevreden. Het management team is gewijzigd, de zaak is goed afgehandeld." Waar volgens de directeur nog wel het nodige aan moet veranderen is de 'publieksvrien delijkheid' van het museum. Uit het externe onderzoek bleek dat dit één van de zwakke kanten van het museum is. „Ik wil de archeologie nadrukkelijker in de maatschappij plaatsen. Dat be tekent niet dat het huidige, in houdelijk hoge niveau omlaag moet, want dat is de kurk waar op het museum drijft. Maar je moet goed nadenken over je doelgroepen. Wat ik als archeo loog zie is vaak iets heel anders dan wat een gemiddelde muse umbezoeker ziet. Wij moeten leren onze ogen weer echt te la ten zien wat een gemiddelde museumbezoeker ziet." Samenwerking met andere instellingen op het gebied van archeologie was ook een aanbe veling van het onderzoeksbu reau dat het museum doorlicht te. Magendans heeft inmiddels de eerste contacten gelegd met het Alphense themapark Ar- cheon en de Rijksdienst Oud heidkundig Bodemonderzoek. „Een samenwerking met andere organisaties is precies wat ik ook erg graag wil. samen met Archeon, waar ik al jaren in het bestuur zit, kunnen we op edu catief gebied acties houden. Schoolreisjes organiseren, bij voorbeeld. Met de Rijksdienst Oudheidkundig Bodemonder zoek kunnen we samenwerken op het gebied van archeologisch onderzoek in Nederland. Ik zou daarover in het museum wat meer exposities willen hebben." De verzelfstandiging van het museum, per 1 juli, heeft voor Magendans louter positieve kanten. „Op den duur zul je merken dat de mensen gemoti veerder in hun werk zullen staan, dat merk je ook bij ande re overheidsinstanties die zelf standig worden. De medewer kers zijn na 1 juli geen ambte naren meer, want we worden een stichting." „Prima, die zelfstandigheid, ik sta er helemaal achter. Het is ook geen verkapte reorganisa tie, er verdwijnen geen arbeids plaatsen. Een verzelfstandiging maakt veel duidelijk, want je moet je hele organisatie door lichten. Het goede eraan is dat je met een frisse blik tegen je organisatie aankijkt." M 4 Thomas Roosenboom krijgt felicitaties van zijn uitgever, Ary Langbroek. restein had helemaal niet mee moeten doen. Dat is zo'n Brits boek, wel leuk maar een boek van dertien in één dozijn. Dat zelfde geldt voor Adriaan van Dis. Om maar helemaal niet te spreken over Willem van Toorn, dat kan echt niet. Die man

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 9