'Vibrator is een prachtwoord'
Cultuur Kunst
■'Dierlijke' vormgeving
Freek de Jonge blijft
vorser met speelse geest
'Vrijen met dieren': blijspel met gein en pijn
Muziekschool Katwijk met The Wall
[AANDAG 15 MEI 1995
tecordaantal bezoekers KunstRai
irdam» De zondag afgesloten KunstRai heeft ruim 21.000
instlielhebbers getrokken. Zij hebben voor 4,5 miljoen gulden
aan kunst gekocht. Op de dit jaar voor de tweede keer georgani-
ieerde KunstRai presenteerden 135 galerieën een uitgebreid
janbod aan actuele, avantgardistische, toegepaste en figuratieve
inst. Ook een aantal beginnende kunstenaars kon hun werk
onen.
Literair Café Alphen sluit seizoen af
jiphen aan den run Het Literair Café Alphen sluit woensdag 17
nei zijn tweede seizoen af met het laatste 'open podium',
[chrijvers en dichters krijgen vanaf 20.30 uur de gelegenheid om
lit eigen werk voor te lezen in de filmzaal van Expressie '70
Park Rijnstroom).
Terence Trent D 'Arby wil met titel nieuwe CD niet provoceren
LOUIS DU MOULIN
KUIP& |U
/at gebeurt er als vormgevers
ist gaan maken? Of is vorm
ing kunst? Eigenlijk wel, het
'toegepaste kunst'. Maar wat
ebeurt er dan als vormgevers
gaan maken zonder dat
toegepast is, beeldende
Jelijb unst? ^et resultaat daarvan is
wan u te zien in Zone in Leiden.
In Zone is een aantal vormge-
/an d| Ers - meubelmakers, keramis-
iruih m en edelsmeden - verenigd
ra' gq je daar hun werk tonen en ver-
tellin open. Maar bij de expositie die
eze maand te zien is, wordt
;n andere opzet gehanteerd.
)e leden van de vereniging ge-
zich bloot door werk te to
en dat, meer dan in hun dage-
jkse praktijk, een beroep doet
phun persoonlijke beleving.
De \ormgevers hebben werk
fmaakt rond het thema 'dier-
De enige voorwaarde was
tiet moest passen op een
:cv'en okkel ter grootte van een
1 da loeptegel. Bij toegepaste kunst
's °d loet de vormgever zich altijd
""33 m bepaalde functionele eisen
ouden bij het maken van ge-
8eze ruiksvoorwerpen en meubels.
>en die bij deze opdracht
egvielen. De kunstenaar in de
Drmgever kon zich laten gaan,
aardoor de resultaten per-
lonlijker getint zijn, intiemer
idirecter.
n 7-i)f Sommigen zullen het moeilijk
iidei
'getel
English Choir:
maar saai
.iki'i
™e|ewijd
inkzfl'
3L
MUZIEK
inde ,ea
l'Ul'P
hebben gevonden, zonder hou-
anderen niet. Een aantal
de vormgevers heeft met
gemak de gebruiksfunctie kun-
willen loslaten. Anderen
hebben dat niet gedaan en heb
ben voor de opdracht toch een
gebruiksvoorwerp als uitgangs
punt genomen. Het resultaat is
een gevarieerd aanbod waar
binnen het thema 'dierlijk' bijna
overal duidelijk herkenbaar
aanwezig is.
Walther L. Kuivenhoven,
vormgever en tevens portrettist,
heeft de leden van de vereni
ging geportretteerd. Hij ziet een
duidelijke overeenkomst tussen
zijn werk als meubelmaker en
zijn portretten. Ook portretten
zijn een soort toegepaste kunst.
Er is een houvast. Degene die
op het portret komt te staan,
zijn omgeving en de ontmoe
ting tussen de schilder en de ge
portretteerde zijn de ingrediën
ten waarop Kuivenhoven zijn
schilderijen baseert. Voor veel
mensen hebben portretten ook
een duidelijke functie, al is dat
dan slechts voor een beperkte
groep bekenden. Ook bij Kui
venhoven zijn de resultaten in
tiemer of persoonlijker gewor
den dan anders, omdat hij zo
wel de personeel als hun werk
goed kent. Daarvan heeft hij in
de schilderijen goed gebruik ge
maakt.
Intimiteit is de sfeer die de
tentoonstelling ademt, maar het
boeiendste aspect is, zoals Wal
ter Kuivenhoven ook zegt, wat
er ontstaat als vormgevers, ge
wend te werken volgens bepaal
de functionele richtlijnen, dat
houvast loslaten.
OLangzaam maar zeker zijn ook de laatste zwakke zonnestralen uit
de sjieke hotelkamer verdwenen. De in een forse fauteuil hangende
Terence Trent D'Arby is daardoor zo goed als onzichtbaar gewor
den. maar nog altijd niet minder spraakzaam. Logisch eigenlijk, ge
hoord de aard van het merendeel van zijn traag opgelepelde ont
boezemingen: filosofische bespiegelingen met een hoog orakelge
halte.
gelijk wordt omgeven door
mensen, dieren, voorwerpen,
etcetera die op jouw golflengte
zitten. „Blijf daar naar zoeken
en laat alles waarvan je het ge
voel hebt dat het niet bij je past
met rust. Zou iedereen zo bezig
zijn, dan zou de wereld er veel
beter aan toe zijn. Maar helaas,
de meeste mensen zijn daar
niet toe in staat en blijven toch
overal hun golflengte opdrin
gen. Het enige dat ik daar aan
kan doen is ze daarop wijzen, in
de hoop dat er alsnog een
lampje gaat branden", zo vat
TTD zijn actuele privé-filosofie
in een notedop samen.
Waarom hij dat doet als (nu
poeslieve) zingende glamour
boy? „Omdat muziek van alle
kunstvormen het meest direct
heel diep kan raken. Film is de
meest complete kunstvorm,
omdat er zoveel andere in kun
nen worden opgenomen. Daar
voel ik me ook zeer toe aange
trokken, maar met muziek heb
je zoveel meer vrijheid. Vooral
als je eenmaal een gevestigde
naam bent zoals ik," meent
D'Arby. „Met het klimmen der
jaren wordt je uitdrukkings
kracht bovendien nog eens ver
groot doordat je alles beter kunt
benoemen. Wat ik nu produ
ceer is veel meer 'to the point",
veel gestroomlijnder dan wat ik
een paar jaar geleden mocht af
scheiden. Vraag me dus maar
niet meer naar mijn oudere re
pertoire, haha".
Er is volop tijd om hem aan de
tand te voelen, zodat af en toe
het meer '(be)grijpbare' toch
aan de orde komt, zij het zelden
'sec'. Want de excentrieke Ame
rikaanse soulzanger, die on
langs zijn vierde CD 'Vibrator'
presenteerde, wil graag kwijt
dat hij meer in huis heeft dan
een mooie stem plus het ver
mogen om pakkende love-
songs te schrijven. „Filosofie
betekent letterlijk zoeken naar
wijsheid en daar ben ik in feite
voortdurend mee bezig. Zoals
alle belangrijke muzikale talen
ten, denk ik. Daarom is Dylan
voor mij als denker net zo be
langrijk als Kant, Hegel of noem
maar een algemeen erkende
traditionele filosoof
'Vibrator', alweer een opmer
kelijke CD-titel van de ex-bok
ser en voormalige beroepsmili
tair die in 1987 wereldwijd
doorbrak met 'The Hardline Ac
cording To Terence Trent D'Ar
by'. Eentje zelfs die, in combi
natie met z'n reputatie als su
permacho, sommmige vrouwe
lijke journalisten al bij voorbaat
blijkt af te schrikken. En daar
kijkt TTD (33) best van op, want
provoceren is dit keer niet echt
zijn bedoeling geweest. „Vibra
tor is gewoon zo'n pracht
woord. Het kwam zomaar in me
op, zoals de meeste ideeën voor
liedjes, en is blijven hangen.
Waarschijnlijk omdat het ener
zijds iets tastbaars is, zijnde na
tuurlijk het bekende hulpstuk
voor in de slaapkamer, maar
anderzijds evenzeer staat voor
iets spiritueels en dan doel ik op
de vibraties die van alles en nog
wat uitgaan"
Wat je ook noemt, het vi
breert volgens een eigen fre
quentie, weet Terence Darby
(voor de burgerlijke stand).
Waar het nu om gaat is om er
voor te zorgen dat je zoveel mo-
Zijn persoonlijke geluid ver
toont soms nogal wat verwant
schap met dat van (The Artist
Formerly Known As) Prince, een
van de weinige collega's bij wie
D'Arby's 'vibratie-theorie' ook
in de praktijk opgaat. „We kun
nen het als we samen zijn goed
met elkaar vinden. Het komt er
alleen niet zo vaak van. En niet
alleen omdat we het allebei zo
druk hebben. Nee, 't is wat an
ders. Kijk maar naar de hemel,
dan zie je het. Daar staan de
e, poedelblonde Terence Trent D'Arby.
Den
sterren ook niet te dichtbij el
kaar. Daar hebben ze fysiek veel
ruimte nodig, hier op aarde is
het net zo. Dus ben je er een,
dan zijn vriendschappen auto
matisch moeilijk. Ik zou Prince
ook geen vriend durven noe
men. Ik ken niemand uit het
vak met een vergelijkbare be
kendheid die voor die bena
ming in aanmerking zou kun
nen komen."
RECENSIE. I
'j geiden English Choir zingt het Requiem
~~nij an Mozart en de Funeral Sente
urcell Orkest van studenten a
leien ^lijk Conservatorium Den Haag Mar-*
Stok, sopraan, Lisinka de Vries-Schu-
tezzosopraan, Hans van Dijk, tenor,
ie Horjus, bas. Dingent Pim Over-
g zijnbjn. Gehoord op 13 mei in de Pieterskerk
Leiden
litda
Engeland zeer geliefde
.uu.. Mary sterft in 1694 aan
'e? Ie pokken. Bij haar begrafenis
81 leemt Henry Purcell als hof-
nne omponist afscheid van haar
net 'Thou knowest, Lord, the
ecrets of our hearts'. Thomas
udway beschreef Purcells
tineral Music destijds als volgt:
hebben jullie ooit zulke harts-
ochtelijke schone
ilechtige muziek gehoord, zo
lemels in zijn uitwerking,
lassend en bijzonder geschikt
foor gewijde doelen'?
De gewijde sfeer is er, ook de
imbiance is zeer passend. Ach-
nsaler in de Pieterskerk
•llin 'lazers en slagwerkers opge-
aaifield, waar ook de stoet (in dit
jeval het koor) zich langzaam
'an losmaakt en plechtig i
fren schrijdt. Dof bezwerend
dinj tomgeroffel. Trombones
igeri trompetten blazen 'een einde-
kun- loos treuren'. Het koor zingt
De pianissimo 'Remember
/e Lord, our offences... but spare
good Lord'.
Iet is allemaal indrukwek
kend en sober, maar de bewon
dering, de extase voor de
:pres aek blijft uit. Dat ligt niet i
il als het slagwerk en aan de andere
begeleidende instrumentalisten,
het koor. Hoe goed
wil- het English choir en dirigent
aties Pim Overduin ook hun best
isen doen, helemaal homogeen
wordt het r
Geheel anders weerklinkt het
Requiem van Mozart. Het Kyrie,
het afschrikwekkende Dies Irae
en het verbijsterende Tuba Mi-
Nm. het is één felle, enthou
siaste ontlading van energie. Dit
koor dat vrij veel jonge leden
barst uit het Engelse keurs
lijf Kleurrijk, strak ritmisch,
gescandeerd in stijgende lijn
worden zinnen als 'Qua i
'texfavilla' uitgebeeld.
Het orkest heeft het zelfde e
[oousiasme; de vier solisten
hebben duidelijk i
Stemmen worden geforceerd,
betten zijn niet altijd
gezamenlijke klankkleur nog
weinigzeggend en brokkelig,
'aar wat nog niet is, kan zéker
komen.
Peter van den Begin in 'Vrijen met Dieren'.
FOTO CORNEEL MARIA RYCKEBOER
Blauwe Maandag Compagnie.
Schrijver/regisseur: Stany Crets. Gezien op
11 /5, Stadsschouwburg Amsterdam
Morgen te zien in de Leidse Schouwburg
Seks en schande. Dat suggereert
de titel 'Vrijen met dieren'. Seks
is er in alle variaties. Met de
schande valt het reuze mee. Ge
vrijd wordt er alleen met men
sen. Dat zijn zoogdieren en ze
behoren dus naar de mening
van Stany Crets, schrijver en re
gisseur van dit stuk, tot het die
renrijk.
Een blijspel heeft hij 'Vrijen
met dieren' genoemd. Dat is het
zeker. Met name door de olijke
enscenering. Toch heeft de
voorstelling welbeschouwd iets
zieligs. Stany Crets etaleert
schalks zijn overtuiging dat wij,
de hoogst ontwikkelde dier
soort, niet in staat zijn welge
meend lief te hebben. Daarom
verwarren wij al te vaak seks
met liefde en de verhaspeling
daarvan leidt niet zelden tot
peilloze eenzaamheid. Dat de
monstreert hij middels via ge
trouwde stelletjes en een vrijge
zelle huisvriend van een van
hen.
Na ettelijke jaren is de huwe
lijksband tussen Theo en Nor-
ma dusdanig sleets geworden,
dat hij aan het fantaseren slaat
over allerhande slippertjes.
Zoals een wilde uitspatting met
twee hete vrouwen tegelijk. Zij
hunkert naar een herhaling van
die eerste tedere en liefdevolle
kus. Na een heftige gemoedsuit
barsting tussen hen beiden,
waarin letterlijk van boven in de
schouwburg allerlei troep over
de spelers wordt uitgestort, ver
leidt ze de sullige huisvriend om
haar die romantische kus te ge
ven. Of is dat een droombeeld
van haar? Of van die desolate en
solitaire huisvriend? Het trek
ken van de grens tussen eroti
sche wens en seksuele daad laat
Stany Crets bewust aan de toe
schouwer over.
Het zijn doorsnee mensen en
het getob met hun liefdesleven
heeft iets aandoenlijks. Het sap
pige Vlaamse dialect waarin ze
zich uiten, benadrukt nog eens
die alledaagsheid. Voor Neder
landers is de tekst goed te vol
gen en is er een bescheiden ver
klarend woordenlijstje voor de
in ons land niet gekende woor
den.
De enscenering is vaak even
verrassend als komisch. Gore
bakken en het verhalen van
platvloerse seksuele wederwaar
digheden worden gepresen
teerd als in een goedkope con
férence door vierderangs ko
mieken met ingeblikt gelach.
Geestige spelverrichtingen
optimaliseren het kijkplezier.
Peter van den Begin is zowel als
stand-up comedian en als uit
gebluste echtgenoot een ras
echte droogkomiek, die gein en
pijn uitstekend weet te doseren.
Nog tragi-komischer is Jan
Decleir in de rol van de schle
mielige aangever van het komi
sche duo en in die van de goed
hartige huisvriend. De onhan
digheid waarmee Karlijn Sileg-
hem sexy probeert te zijn om
haar liefdesleed als de echtge
note Nora te maskeren is rond
uit humoristisch. Kittig speelt
Els Dottermans de degelijke
buurvrouw, die net niet de
moed heeft om zo nu en dan
schuin te marcheren en dat ter
wijl Erik van Herreweghe als
haar niet meer liefhebbende
man zich reeds lang inbeeldt
een verhouding te hebben met
Nora.
Ondanks al dit vertoon van
onvermogen om lief te hebben
verlaat je met vrolijk gemoed
het theater.
RECENSIE WUNAND ZEILSTRA
'De Tol', Freek de Jonge. Decor: Hella (te
vens techniek) en Freek de Jonge. Gezien:
13/5, Schouwburg Leiden.
Het is nog altijd iets bijzonders:
een avondje Freek de Jonge.
Eind deze maand sluit hij de
voorstellingenreeks van zijn
twaalfde theaterprogramma
af. Vanwege de titel zit er aan
het programmaboekje een klein
tolletje vastgemaakt. Wanneer
je na afloop daarmee speelt,
ontdek je iets grappigs. Als het
meezit, keert het wondertolletje
zich zelf om en draait op zijn
steeltje. Over dit verschijnsel
valt in het boekje een hoogst in
gewikkelde beschouwing te le
zen van de hand van prof. dr.
J.A. Haringx. Da's nou typisch
Freek: hij is de vorser met de
speelse geest.
Op toneel is hij ook zelf even
met een andersoortige tol in de
weer. Het is tijdens een be
schouwelijk moment waarop
we toch weer iets meer over De
Jonge te weten komen. Hoewel
hij de zoon van een dominee is,
kan hij zijn levenshouding niet
baseren op zo maar gelovig
aanvaarden. Maar louter ver
standelijk te werk gaan, ligt hem
ook niet - hij kiest een soort tus
senweg en is de profeet van de
fantasie. En zijn fantasie is nog
altijd even grillig en verrassend.
Bovendien is het fascinerend
om te zien hoe zijn vrouw Hella
in de vormgeving daar nog eens
een extra dimensie aan weet toe
te voegen.
Ooit introduceerde Freek de
Jonge de verhalende structuur
(de hoofdlijn met de vele, vele
zijlijnen) in het cabaret. Daar
van is hij in zekere zin afgestapt,
de samenhang is losser, al zijn
de talloze onderlinge verwijzin-
BIOSCOPEN
gen binnen de programma-op
zet gebleven. Het geheel is nu
opgebouwd rond zijn reizen
door China en Japan. Daarnaast
besteedt hij veel aandacht aan
zijn toneelervaring in het vorige
seizoen. Hij speelde toen de Nar
in 'Koning Lear' bij het Natio
nale Toneel.
Kostelijk zijn z'n uitweidingen
over het door de regisseur voor
geschreven 'stil spel'. Minuten
lang op een podium niets mo
gen zeggen en niets mogen
doen en niet op het publiek
mogen reageren, dat moet voor
een cabaretier als Freek de Jon
ge iets onvoorstelbaars zijn ge
weest. Ook voor wie die voor
stelling toen heeft gezien, had
dit iets vervreemdends.
Wal tempo betreft, heeft
Freek een tandje teruggeno
men. Toeschouwers verlaten
niet meer mentaal geradbraakt
de zaal. Niettemin eist hij on
verminderd alle aandacht op en
blijft hij uiterst rap. Mooi zijn
steeds opnieuw die paar mo
menten waarop hij speelt met
de verwachtingspatronen van
zijn publiek. Het is inmiddels
genoegzaam bekend, dat wij als
toeschouwers naar de mening
van Freek te gemakkelijk la
chen. Wanneer we lachen om
een gek petje of om de nëpuit-
spraak van het Chinees wordt
ons toch weer even fijntjes on
der de neus gewreven dat dit al
les niet als gekke-petjes-avond
is bedoeld.
Reageren we niet alert genoeg
naar zijn zin, dan krijgen we te
horen dat uit onderzoek is ge
bleken dat bij televisiekijkers
soms al na 15 seconden de aan
dacht verslapt. Maar van dat
laatste is hier absoluut geen
sprake. Daarvoor is Freek de
Jonge nog altijd een te veelei
send fenomeen.
LIDO 1.2. 3, 4 en STUDIO tel: 071
124130/133210. Steenstraat 39.
LIDOl
Outbreak 15 jr.dag 18.45 en 21.15.
21.15.
LIDO 3
Legends of the Fall al., dag 18.45;
woe ook 14.15.
Pulp Fiction 16 jr., dag. 20.45
LIDO 4
Dumb and Dumber 12 jr.. dag 18.45,
woe ook 14.30
Forrest Gump al., dag. 20.45
STUDIO
Stargate 12 jr dag 18.45 en 21.15
Streetfighter 12 jr.. dag. 19.00,
21.30
TRIANON tel: 071-123875, Breestraat
31.
Time Cop t/m woe 19.30,21.45
KIJKHUIS tel: 071-142895, Vrouwen
kerksteeg 10.
'li 20.22.15
Philadelphia woe 20.00, 22.15 uur.
LAK CINEMA tel: 071-124890, Cleve-
ringaplaats 1.
EUROCINEMA tel: 01720-20800, Van
Boetzelaerstraat 6
EURO 1
Dumb and Dumber al., dag. 18.45,
Richie Rich al dag woe 13 45
Nell al., dag. 18.45.21.15.
EURO 3
Outbreak 12 jr.. dag. 18.45,21.30;
woe ook 13.45
EURO 4
Forrest Gump al .dag. 20.30
VOORSCHOTEN
Duimelijntjeal woe 14.00
Kuifje en het Haaienmeer al
gesprwoe 15.30.
18.45,21.30.
ASTA2
Stargate 12 jr .dag. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30.
ASTA3
Highlander 3, The final conflict 16 jr.,
dag 13.15, 16.00, 18.45,21.30.
BABYLON 1 tel. 070-3471656, naast
Centraal Station.
Pret-a-porter dl., dag. 13.15, 16.00,
9 12 jr., dag. 13.15,
Immortal Beloved 12 jr.. dag. 18.45,
21.30; ma di ook 13.15, 16.00.
De Tasjesdief al woe 13.15, 16.00
METROPOLE 1 tel. 070-3456756, Car
De Vliegende Hollander 16 jr., dag.
13.15, 17.00,21.00.
METROPOLE 2
Legends of the fall 12 jr., dag. 18.45,
21.30; madiook 13.15, 16.00.
101 Dalmatiërs woe 13 15, 16.00.
METROPOLE 3
Outbreak 12 jr.. dag. 18.45,21.30;
madiook 13.15, 16.00.
Richie Rich al., woe 13.15, 16.00.
METROPOLE 4
Muriel's Wedding al dag. 13.15,
16.00, 18.45,21.30.
METROPOLE 5
Pulp Fiction 16 jr., dag. 21.15
101 Dalmatians,.! dag 13.15.
16.00. 18.45.
MOVIEWORLD tel 070-3515778, Kur
hausweg 2.
Disclosure 'Sex is macht' 12 jr.. dag
19.10, 22 05.
Bullets over Broadway al dag. 19.40;
madiook 13.30.
Needful Things 16 jr., dag. 22.15; ma
di ook 16.10.
Stargate 12 jr dag. 13.00, 15.50,
18.45,21.35.
Pret-a-porter al dag 12.30. 15.20,
18.20,21.10
Malice 16 |r dag. 13.20, 15.30,
18.55,21.00
Outbreak 12 jr.. dag 12.50, 15.40,
18.35,21.25.
Highlander 3. the final conflict 12jr
dag 19.30, 21.55; madiook 14.00,
14.00, 16.30, 19.10,21.55.
101 Dalmatiërs al woe 14.10.
16.10.
Dumb and Dumber al woe 14.00,
16.30.
Richie Rich dag. 13.50, 16.20.
ODEON 1 tel 070-3462400/3462401
Herengracht 13
Street Fighter 12 jr., dag. 13.15,
16.00, 18.45,21.30.
ODEON 3
DropZone 16 jr., dag. 18.45, 21.30;
madiook 13.15, 16.00
101 Dalmatiërs al., woe 13.15,
16.00.
ODEON 4 Riksbioscoop
The Specialist 16 jr., dag, 11.45,
14.15, 16.45, 19.15,21.45.
HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030,
Spui 191.
KillingZoe 16 jr., dag. (beh ma)
21.45; woe ook 16.15.
Trés Irmaos 16 jr., dag. 21.45; zo woe
14.00.
Ludwig 1881 16 jr., dag. 19.30,
21.45; woe 16.15.
Sneak Preview 16 jr., ma 22.00
katwuk peter van der hulst vormen honderd kinderen en wordt vervaardigd door de
Technische School in Katwijk.
De totale kosten van het con
cert, zo'n 20.000 gulden, moe
ten door de verkoop van kaar
ten en sponsors worden opge
bracht. Ook rekent de muziek
school op subsidie. De gemeen
te Katwijk is verzocht garant te
staan voor een eventueel tekort.
De politiek voelt daar voorals
nog niet veel voor. Een eventue
le afwijzing van het verzoek be
tekent niet dat het concert in
gevaar komt.
De Katwijkse muziekschool
voert ter gelegenheid van het
20-jarig bestaan The Wall van
Pink Floyd uit. Zo'n 250 uitvoe
renden zullen op 16 februari
volgend jaar het toneel van de
tot muziekpaleis omgebouwde
sporthal Cleyn Duin bemannen.
De muziekschool rekent op zo'n
duizend bezoekers.
De uitvoering wordt groots
aangepakt. Naast de popgroep
van de Katwijkse muziekschool,
vormen honderd kinderen en
vijftig jongeren twee koren. Zij
worden begeleid door 40 instru
mentalisten, twintig tambours
en twintig koperblazers. De lei
ding is in handen van Ferry Le
ver. De gitarist maakt deel uit
van de begeleidingsband van
Rob de Nijs en was vroeger aan
Teeset en Kadanz verbonden.
Marco Bouwman neemt op 16
februari de voornaamste zang
partijen voor zijn rekening. Het
decor met de muur, die aan het
einde van het concert instort,