(Nederland beziet vanaf
het liedjescircus
Deelnemers Songfestival 1996 worden via videoclips geselecteerd
Nicky Nicole: travestiet voor de show
Rtv Show
Ruim 20 deelnemers
aan Eurovisie
Songfestival 1995
tRDAG 13 ME11995
ljUM CPD
•elnemers aan het Eurovisie Songfestival worden met ingang van 1996 geselecteerd
ïe hand van videoclips. Daarmee hoopt de European Broadcasting Union (EBU) een
Jsing gevonden te hebben voor de enorme belangstelling voor het jaarlijkse liedjesfes-
Éleen de winnaar van dit jaar is zeker van deelname in 1996. De overige landen zijn
itht aan de voorronde mee te doen.
■volgend jaar hebben zich ongeveer veertig landen aangemeld voor deelname aan het
jkisie Songfestival. Dat zijn er te veel om in één finale aan te laten treden. Al jaren is de
jop zoek naar een oplossing. Alle potentiële deelnemers moeten voortaan een video-
fcn hun nummer insturen. Jury's uit die landen kiezen daaruit de 22 beste liedjes. Die
worden vervolgens gezongen tijdens de jaarlijkse marathon-uitzending.
Binnen de EBU bestaat nog geen overeenstemming over de vraag of alle televisiekijkers in
Europa ook al die videoclips te zien krijgen. Volgens NPS-directeur Willem van Beusekom,
betrokken bij het zoeken naar een andere formule voor het songfestival, kent het nieuwe
systeem ook bezwaren. „In landen die voortdurend tijdens de voorronde uitvallen, zakt de
belangstelling weg", aldus Van Beusekom.
Onder druk
Veel landen plaatsten de afgelopen jaren al de nodige vraagtekens bij verdere deelname
aan het Eurovisie Songfestival. Engeland, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië géiden als
de belangrijkste deelnemers, ook in financiële zin. Juist in die landen staat het festival on
der druk en is de belangstelling tanende. Italië doet al een paar jaar niet meer mee omdat
het de finale niet rechtstreeks wif uitzenden. Dat is wel een verplichting die de EBU oplegt.
Het plan om de voorronde via de radio in alle deelnemende landen uit te zenden, is afge
wezen. „De televisie hoort bij het songfestival", stelt Van Beusekom. Ook is er sprake ge
weest van een songfestival voor de landen die bij de Europese Unie zijn aangesloten. Een
dergelijk festival moet echter buiten de EBU om georganiseerd worden. „Ieder EBU-lid
heeft een gelijkwaardig recht om mee te doen", aldus Van Beusekom.
Het eerstvolgende Eurovisie Songfestival, de veertigste editie,wordt vanavond in de Ierse
hoofdstad Dublin gehouden. Er doen 23 landen aan mee, twee minder dan vorig jaar. Hoe
wel Nederland niet van de partij is, zendt de NOS het liedjesfestival wel rechtstreeks uit.
Paul de Leeuw verzorgt het commentaar.
Veertigste editie .voltrekt zich zonder vaderlandse deelneming
beid en verguisd, maar niet meer weg te denken.
tvond kijkt heel Europa voor de veertigste keer naar
bepi iurovisie Songfestival. Een paar honderd miljoen kij-
acl kruipen met chips en limonade voor de beeldbuis
e®' e zien welk land dit jaar de muzikale loterij wint.
dt het weer Ierland, zoals de afgelopen drie jaar het
"nva 1was? Of is er eindelijk iemand in staat die hegemo-
lepre 'an de Ieren te doorbreken? Nederland in elk geval
rege de nederlaag van Wil-
lberti vorig jaar in Dublin
;n we dit jaar niet mee-
Volgend jaar misschien
al hangt er veel af van de
re regels die de toekomst
et oude lledjescircus gaan
len. Aan de vooravond van
Veertigste songfestival likt
irland de wonden, die lang-
helen.
ras een ware slachtpartij
jaar op het Eurovisie-po-
i. Maar liefst zeven landen,
onder Nederland, diskwali-
jrden zich voor de jubile-
iditie van dit jaar. Pijnlijk?
loral omdat het juist een
Arinterde artieste als Wil-
Iberti dit moest overko-
A1 heeft het drama haar
ire nauwelijks schade be
nd. Ze is nog altijd een
jevraagde, populaire zange
ons land. Ondanks (en
.hien ook wel een beetje
zij) de vier schamele pun-
it Oostenrijk,
hebben het geluk gehad
re een soliste hadden die
zo'n lage notering geen
j kon oplopen", zegt Cona-
directeur John de Mol.
is zeker niet zo dat een on-
rt' nde zanger of zangeres in
elfde geval een verdere
3aan in de muziek had
len vergeten. Het Eurovisie
festival is er niet de oor
van dat carrières stranden,
na het songfestival moet je
hebben,
jet maar juist tegen een
lied aanlopen waarmee je
lit kunt scoren. Veel Neder-
artiesten willen hun vin-
niet branden aan het song-
val uit angst voorverlies.
rind ik niet helemaal te-
jent Harry van Hoof, met
wat festivaldeelnames op
naam, onderschrijft dat.
het songfestival een carriè-
in schaden, is grote onzin.
Richard heeft twee keer
gedaan en een lagere eind
ring heeft hem nooit popu-
:it gekost. Welnee, iedere
ilist zou graag mee moeten
;n doen. Wanneer je goed
kun je niet afgaan."
t festival is wel degelijk zin-
vervolgt John de Mol.
Dreen artiest betekent het
enorme uitdaging. Een paar
geleden hebben we met
i lacott redelijk hoog ge-
ird. Zij heeft er haar status
en van de meest gerespec-
de en meest populaire ar-
tem|
Willem van Beusekom: Het festi
val loopt qua repertoire achter de
werkelijkheid aan. foto cpd
tiesten van ons land aan te dan
ken. Ik zou er graag vijf songfes
tivals voor over hebben om er
één artiest van het formaat van
Ruth Jacott aan over te hou
den."
Uniek
Songfestival-expert en NPS-di-
recteur Willem van Beusekom
betreurt de Nederlandse afwe
zigheid vanavond in Dublin.
„Het is één van de meest popu
laire televisieprogramma's. Dat
is al genoeg reden om mee te
doen. Het festival biedt vocalis
ten, componisten en tekst
schrijvers een unieke kans om
zich te manifesteren.
Ik vind het jammer dat ereen
breuk komt in de Nederlandse
songfestival-traditie. De com
ponisten krijgen nu niet de kans
om hun materiaal te slijten. Dit
jaar is het extra vervelend, om-
dat er een jubileum gevierd
wordt. Nederland kan daar als
één van de 'founding fathers'
niet bij betrokken zijn."
Van Beusekom is een van de ve
len die vinden dat het Eurovisie
Songfestival toch vooral moet
blijven. „Ook al heeft het niet
meer de impact die het festival
in de jaren zestig en zeventig
had", stelt hij. „In die eerste ja
ren was het festival een grens
overschrijdend project. Het
speelde een belangrijke rol bij
het promoten van nieuwe ar
tiesten. Die rol heeft het festival
verloren.
Dat heeft te maken met de pro
fessionalisering van de muziek
industrie en de enorme groei
van het aantal televisienetten.
In de beginjaren had je een be
perkt aantal televisiezenders, nu
kun je kiezen uit 72 kanalen.
1 *ungrestival '9.
•archieffoto
Willeke Alberti tijdens de generale repetitie in '94.
Daardoor is alles vervlakt en re
latiever geworden. Maar ik zie
geen reden om het songfestival
overboord te zetten. Waardm
zou je dat doen? Het is en blijft
een aantrekkelijk televisiepro
gramma."
„Het grootste gevaar dat het
festival bedreigt, is dat de vijf
grote Eurovisie-landen niet
meer meedoen. Dat zou ingrij
pende financiële consequenties
iiebben. Daarnaast moeten we
voorkomen dat het songfestival
te veel inspeelt op de behoeftes
van de 'nieuwe' landen uit
Oost-Europa. Daardoor verlies
je de belangstelling in West-Eu
ropa en dat kan nooit de bedoe
ling zijn."
De vijf grote landen waarop Van
Beusekom doelt, zijn Engeland,
Frankrijk, Duitsland, Spanje en
Italië. De belangstelling voor het
evenement is er tanende. „Maar
dat heb ik de laatste jaren vaker
gehoord en toch zijn ze, met
uitzondering van Italië, steeds
weer van de partij. Dat zal dus
niet zo'n vaart lopen."
Repertoire
*jonn de Mol daarover: „De be
langstelling loopt terug, maar
het blijft een type muziek waar
voor nog veel interesse bestaat.
Je kunt je afvragen in hoeverre
die muziek nog eigentijds is.
Dat wil niet zeggen dat je er nu
alleen rock 'n roll, dance en
house moet brengen. Feiï is wel
dat het songfestival de trends
niet meer volgt. Maar als reper
toire-soort blijft deze muziek
nog altijd uitermate belangrijk
en populair.
„De hele popmuziek heeft een
evolutie doorgemaakt. Je kunt je
afvragen of die popmuziek past
binnen het songfestival. Ik vind
dat je het festival daaraan niet
moet aanpassen. Misschien kun
je er wel een festival naast zet
ten voor meer eigentijdse mu
ziek. Of zo'n tweede festival via
de televisie uitgezonden moet
worden, weet ik niet. Ik zou er
geen geld op durven inzetten.
De popmuziek heeft een eigen
belevenis. Ik vraag me af of een
wedstrijd daarvoor het juiste
idioom is."
Waar De Mol naar toe wil, is
origineler repertoire voor het
songfestival. „Daar wordt nog
veel te weinig over nagedacht.
Te veel auteurs en componisten
schrijven liedjes die te songfes
tivalachtig zijn. Er is meer origi
naliteit gewenst in plaats van ty
pische songfestivalstukken.
Dat wil niet zeggen dat je daar
mee zult winnen, maar je kunt
er in ieder geval een goede in
druk mee maken. Nieuwe ont
wikkelingen zou je kunnen ver
wachten vanuit Nederland of
Engeland. Maar ook heel speci
fieke dingen, zoals de Italiaanse
muziek met de eigen kenmer
ken of de Spaanse muziek met
een geheel eigen teneur, kun
nen er iets kleurrijks van ma
ken. Vanuit de Scandinavische
landen mag je ook het een en
ander verwachten in die rich
ting."
Impuls
„Het probleem is", zegt ook
Willem van Beusekom, „dat het
festival qua repertoire achter de
werkelijkheid aan loopt. Het is
moeilijk om dat massaal te
doorbreken. Zo af en toe zijn er
landen die met iets verfrissends
komen. Maar dat gebeurt te
weinig om andere landen te be
smetten. In dat opzicht wijkt
het festival van dit jaar niet af
van de ontwikkelingen in de af
gelopen jaren. Waar het song
festival behoefte aan heeft, is
een hit. Absoluut. De laatste ja
ren is het daar nifet van geko
men. Juist een hit kan het festi
val een enorme impuls geven."
Over songfestivalhits gesproken:
de laatste top tien successen
stammen van tien jaar geleden.
De laatste nummer 1 hit in ons
fend, afkomstig van het EuroVi-
De eerste Songfestivalhits van
dit jaar zijn een feit. De
Zweedse deelnemer staat in
eigen land al bovenaan de
hitlijsten. De Britse bijdrage
mag zich - voor het eerst
sinds jaren - verheugen over
een grote belangstelling on
der het platen kopend publiek
in Engeland. De Franse zan
geres is in België op weg naar
een vette hit. Of dat wat zegt
over de kansen voor van
avond, blijft de vraag.
De NOS zendt het Eurovisie
Songfestival vanaf 21.00 uur
rechtstreeks uit via Nederland
3. Paul de Leeuw verzorgt dit
keer het commentaar. De
volgorde van optreden is als
volgt:
1Polen: 'Sama' door Justyna.
Eigenzinnig lied, wars van alle
songfestivaltradities. Aanste
kelijk en zwoel arrangement.
2. Ierland: 'Dreamin'door
Eddie Friel. Makkelijk in het
gehoor liggend lief liedje.
Doet denken aan de jaren
zestig. Blijft hangen.
3. Duitsland: 'Verliebt in
dich' door Stone Stone.
Weinig aansprekende, kille
liefdesverklaring. Even door
bijten.
4. Bosnië-Herzegovina: 'Dva-
deset i priv vijek' door Davor
Popovic.Typisch Oosteuro
pees lied. Van A tot Z voor
spelbaar.
5. Noorwegen: 'Nocturne'
door Secret Garden. Ogen
dicht en wegdromen bij deze
grotendeels instrumentale
bijdrage. Mooi stukje filmmu
ziek.
6. Rusland: 'Lullaby for Vol
cano' door Philipp Kirkorov.
Veel bekende loopjes in tradi
tionele rangschikking. Oubol
lig, maar daardoor herken
baar.
7. IJsland: 'Nuna' door Bo
Halldorsson. Platgetreden pa
den nog platter getreden.
Liedje mist ziel en zaligheid.
8. Oostenrijk: 'Die Welt dreht
sich verkehrt' door Stella Jo
nes. Verkeerde combinatie
van jazzy coupletten en schla
gerrefrein.
9. Spanje: 'Vuelveconmigo'
door Anabel Conde. Com
merciële topper. Interessante
coupletten, voorspelbaar re
frein.
10. Turkije: 'Sev!' door Arzu
Ece. Bij elkaar gescharrelde
notenbrij. Liedje rammelt aan
alle kanten.
11. Kroatië: 'Nostalgija'door
Magazin Lidija. Toppunt
van oubolligheid. Liedje was
in jaren dertig al een matige
middenmoter.
12. Frankrijk: 'II me donne
rendez-vous' door Nathalie
Santamaria. Vijftien jaar gele
den revolutionair voor Frank
rijk, nu achterhaalde dis-
codreun.
13. Hongarije: 'Uj nev egy re-
gi haz falan' door Csaba Szi-
geti. Mooi begin met veel
spanning. Refrein valt een
beetje tegen.
14. België: 'La voixest libre'
door Frederic Etherlinck.
Slecht uitgewerkt, typisch fes
tivallied. Verveelt snel.
15. Engeland: 'Lovccity
groove' door Love City
Groove. Fris en eigentijds.
Voorbeeld van hoe het anno
1995 ook kan. Verdient over
winning.
16. Portugal: 'Baunilha e cho
colate' doorToCruz. Misluk
te gospelsong. Melodie mist
behoorlijke opbouw en stevig
refrein.
17. Cyprus: 'Sti fotia' door
Alex Panayi. Boeiend lied met
sterke, ritmische accenten en
pakkende melodie. Verdient
veel punten.
18. Zweden: 'Se pa mej' door
Jan Johansen. Voor de hand
liggende ballade. Wel een van
de betere dit jaar.
19. Denemarken: 'Fra Mols til
Skagen' door Aud Wilken.
Beetje vlakke compositie met
eigenzinnige begeleiding.
20. Slovenië: 'Prisluhni mi'
door Darja Svajger. Vakkun
dig gemaakt chanson volgens
aloude festivalwetten. Goede
melodie. Kan voor verrassing
zorgen.
21Israël: 'Amen' door Liora.
•Kopie van 'Hallelujah' uit
1979, maar minder overtui
gend. Toch goed voor veel
punten.
22. Malta: 'Keep me in mind'
door Mike Spiteri. Miserabele
treurzang van man die vrien
din dreigt te verliezen. Gauw
weglopen, meisje.
23. Griekenland: 'Poia prosef-
hi' door Elina Konstantopou-
lou. Weinig verheffende uit
smijter. Een gebed zonder
einde.
sie Songfestival, was 'Ein bis-
schen Frieden' van Nicole in
1982.
Platenmaatschappijen zien wei
nig brood in het liedjescircus, al
is het bij geen enkele firma be
leid om het festival totaal te ne
geren. „Het hangt van de kwali
teit van de liedjes af', zegt een
woordvoerster van Phonogram,
de platenfirma die in het verle
den heel wat songfestivalliedjes
op de markt bracht. „Een goed
liedje wil elke platenmaatschap
pij wel hebben."
Ook internationaal levert het
festival de laatste tijd geen 'mil
lion sellers' meer op. Het jonge
platenkopende publiek, dat is
opgegroeid met de steviger
popmuziek, negeert de songfes
tivalwinnaars. Platenmaat
schappijen zien er dan ook wei
nig heil in om de toch al be
perkte promotiebudgetten te
spenderen aan onbekend talent
van ver weg.
De verkoopcijfers van de Ierse
winnaars van vorig jaar waren
in ons land matig. „Typische
songfestivalliedjes worden niet
per definitie een hit", klinkt het
zakelijk. „Nederlanders zijn niet
zo happig op artiesten die aan
het songfestival meedoen."
Nicole, vanaf dinsdag te zien als assistente van Robert ten Brink.
foto anp ruud hoff
Hij wil aangesproken worden met zij en komt er
openlijk voor uit dat ze travestiet is 'uit commerciële
overwegingen'. Nicky Nicole (26) heet eigenlijk Ni
cholas Carter en is met haar travestie-act wereldbe
roemd in Amsterdam. Vanaf volgende week dinsdag is
ze zes wek .n lang als assistente van Robert ten Brink
te zien in de Veronica-serie Travestie Gala 1995.
Ondanks het feit dat travestieten steeds meer op de
voorgrond treden, weigert Nicky te spreken van een
trend. „Travestie is bijna net zo oud als de mensheid.
Denk maar eens aan de tijd waarin Shakespeare leef
de. Bij gebrek aan actrices moesten mannen toen ook
de vrouwenrollen voor hun rekening nemen. Er is
momenteel gewoon sprake van een opleving en ik
hoop dat die doorzet."
Verveling en individualisering zijn volgens Nicky de
oorzaken van de huidige interesse voor travestie. „No
thing is going on right now", analyseert de van oor
sprong Amerikaanse dame. „Mensen willen wat
nieuws, gaan bungee-jumpen of laten een piercing
aanbrengen. Ik ben er trots op dat ik een klein aandeel
in die ontwikkelingen mag hebben. De nieuwe gene
ratie wil meer. Niet langer doen wat ouders of kennis
sen normaal vinden. Ik vind het heerlijk dat dat steeds
meer regel dan uitzondering wordt."
De Amsterdamse voelt zich zeker niet verbonden met
een bepaalde groep. „Ik ken wel een paar meisjes,
maar we trekken helemaal niet als een bepaald clubje
op. Dat wil ik ook niet. Ik wil kunnen doen waar ik zelf
zin in heb en er vooral geld mee verdienen. Bij de an
dere meisjes leeft dat aspect minder."
Nicky is een travestiet van het type dat niet vanuit een
innerlijke drang vrouwenkleren aantrekt. Ze wil aan
dacht, creëerde een gimmick en heeft daardoor optre
dens in house-rtummers, TV-programma's en allerlei
clubs afgedwongen. Ze erkent dat er ook een ander
soort travestieten bestaat.
„Sommige travestieten neigen meer naar transseksua-
liteit. Zij moeten echt vrouwenkleren aantrekken om
dat ze anders nauwelijks door het leven kunnen. Tot
die categorie behoor ik niet. Ik doe het echt voor de
show." In de Verenigde Staten wordt volgens de assis
tente van Ten Brink veel professioneler tegen het fe
nomeen aangekeken. „Amerikanen zien het meer als
een show en stellen er dan ook een ruime financiële
vergoeding tegenover. Grote bedrijven als Levi's en
Hoover draaien zelfs reclamespotjes met travestieten.
Ze zien het daar meer als een goede grap, en dat zou
hier ook steeds vaker het geval moeten zijn.
In het Travestie Gala zullen volgens Nicky alleen maar
travestieten van 'haar categorie' te zien zijn. „Mensen
die neigen naar transseksualiteit selecteren we niet.
Toch zullen zij, denk ik, ook wel baat hebben bij een
dergelijke show. Vooral in de provincie halen we het
onderwerp uit de taboe-sfeer. Transseksuelen en tra
vestieten kunnen daar hun voordeel mee doen."
Voor sommige familieleden van de deelnemers aan
het programma zal het de eerste keer zijn dat ze hun
bekende als vrouw zien. „De kandidaten moeten die
mensen daar zelf van tevoren op voorbereiden. Wij
doen daar nauwelijks iets aan. Maar dat is ook logisch.
They are big boys, ehhh, girls now."