Jazz voor een pannetje eten d 'Ik hoef geen kijkers' laitink dirigeert vier orkesten op Mahler Feest Rot so(m)ber naar perfecte afgang Cultuur Kunst Verdwenen Edison alsnog uitgereikt ee Concert Johnny Cash afgelast Rechtbank stelt criticus Hans Warren in het gelijk JVRIJDAG 5 MEI 1995 iS, 071-1 CHEF CERT VISSER. 071 356441 $2 Simple Minds niet naar Arnhem arnhem De Simple Minds spelen maandag niet op het World Liberty Concert in Arnhem. De Schotse popgroep geeft de avond ervoor een concert in Luxemburg en kan daardoor niet deelne men aan de generale repetitie van het spektakel dat over de ge hele wereld wordt uitgezonden. „Ze durfden het risico niet aan", aldus een woordvoerder van de organisatie, die verzekert dat de contracten voor deelname van de Simple Minds aan zowel de repetitie als het concert door beide partijen zijn getekend. „We zijn boos, het is gewoon contractbreuk. We beraden ons op stappen." De Simple Minds worden vervangen door de Engelse formatie Wet Wet Wet. 'Nieuw Leven' in Hooglandse kerk i eiden De muziekvereniging 'Nieuw Leven' geeft zondag 7 mei een bevrijdingsconcert in de Hooglandse kerk in Leiden. 1 Iet ge zelschap brengt onder leiding van dirigent Frans Hendrikxs wer ken van vlak na de oorlog ten gehore. Zangeres Arianne Groene- vvoud zingt onder meer een medley van nummers van Vera Lynn. Aan het concert gaat een korte lezing vooraf. Aanvang 20 Ray Wylie Hubbard in De Zoop leiden De Texaan Ray Wylie Hubbard, vooral bekend als de componist van 'Up Against The Wall Red Neck', een satirische tirade tegen de boerenkinkels, komt aanstaande zondag naar ca fé De Zoop aan de Pieterskerkchoorsteeg in Leiden. Het optre den begint om 21.30 uur. Verdi's Macbeth in Den Haag n haag De Nationale Reisopera brengt zaterdag 21 mei Mac beth op de planken van het AT&T-Danstheater in Den Haag. Henk Poort is, na een succesvolle musicalepisode, terug op het operatoneel en zingt de titelrol. De muzikale begeleiding is van Het Orkest van het Oosten onder leiding van Gabriele Bellini. Toegangskaarten (inclusief gratis busvervoer) zijn tot 15 mei verkrijgbaar op het Uitbureau van K&O aan de Oude Vest. Dutch Swing College Band vandaag ook vijftig jaar itelling Gallery op Art Amsterdam sterdam anp e Leidse Stelling Gallery is ver- ^genwoordigd op de nieuwe instbeurs Art Amsterdam die t en met 7 mei in de Beurs rlage in Amsterdam ^ordt gehouden. Dertig galeries risico's durven en willen cmen" doen eraan mee. Vol- »nde week gaat in Amsterdam )k de KunstRAI beginnen. Die instbeurs voor moderne en tdendaagse beeldende kunst het recordaantal van 130 lelnemers. Voor iedere galeriehouder in Goederenzaal van het beurs- ibouw is met hoge witte hotten een mini-galerie ge- eëerd, waarin ze één of meer instenaars uit hun stal laten en. Bij die presentatie staan ilgens het bestuur kwaliteit en durf voorop. Er is geen werk te zien van kunstenaars die al bij voorbaat een commercieel suc ces zijn. Toch biedt Art Amsterdam zeker geen werk van onbekende kunstenaars. Galerie Serieuze Zaken laat de nieuwe serie zeef drukken 'Golden Horizon' van Rob Scholte zien. Glaswerk van Maria Roossen, die namens Ne derland aan de Biënnale van Venetië meedoet, is te zien bij Galerie Fons Welters. Hij pre senteert ook Tom Claassen en Berend Strik die een borduur werk maakte van koningin Beatrix. De Leidse Stelling Gal lery brengt schilderijen en kera miek van Milan Kunc en verder onder meer werk van David By rne, Jan van der Ploeg, Harold Schouten, Vivienne Westwood en Inez van Lamsweerde. Het staat in geen enkele verhouding tot 'het echte feest' natuurlijk, maar bij zonder is het wel: vandaag (5 mei) bestaat de Dutch Swing College Band ook vijftig jaar. Dit jubileum wordt op 14 mei gevierd met een gala-concert in de Anton Philipszaal in Den Haag. BUSSUM ELS SMIT Bob Kaper, de huidige leider van de band en opvolger van de legendarische Peter Schilper- oort die in 1990 is overleden, noemt de geschiedenis van de band 'een spannend jongens boek.' „Om het zacht uit te drukken: het is een behoorlijk spannend jongensboek. Het aardige is: een deel van de ge schiedenis is al in een boek be schreven: 'Stampij om een schuiftrompet'. Tekenend is dat dat boek is verschenen in de Bob-Evers-serie. Die stond borg voor sappige verhalen en avon tuur. Ik weet van mensen die dat boek hebben en het koesteren als iets kostbaars." Kaper: „Het was oorlog en Tony Nüsser, die ambitie had om drummer te worden, kon nog wel eens aan eten komen. Zijn vader had een kledingzaak en via ruil viel er wel eens iets te regelen. Tony's vrienden waren Peter Schilperoort die klarinet speelde en Frans Vink, die pia no studeerde. Ze waren dol op muziek van Benny Goodman: zo spelen was hun ideaal. Maar ze hadden bovenal honger. Vooral Peter dreigde een boom van een vent te worden en hij was in de groei." „Maar Tony vond de kwaliteit van wat die twee toen al maakte ooK hoogst interessant. Zodat hij ze letterlijk een aantal keren met een pannetje eten heeft ge lijmd om vooral muziek te ma ken. Dat moest wel in geluids dichte keldertjes. Want voor de Cultuurkamer was jazz uit den boze en wie werd betrapt was 50 jaar Dutch Swing College Band. uitermate zuur. „Maar hoe gaat dat: binnen een kring van vertrouwden werd verspreid dat deze jongens zulke goede muzikanten waren geworden. Op een dag schijnt met een uitbater in Den Haag de afspraak zijn gemaakt: als deze oorlog ooit over gaat - en niemand had een idee of er een einde aan zou komen en zo ja wanneer - dan spelen jullie op de dag van de bevrijding bij mij." „Op 5 mei hebben de jongens gespeeld in het afgesproken etablissement in Den Haag: Sl. Regis. Als je nu nog Hagenaars spreekt die dat feest hebben meegemaakt, dan komen er heel mooie herinneringen, emoties naar boven." Er kwam een fanclub, er kwam een blad. „Daarin schreef Peter stukken over jazzmuziek, want een van de dingen die Frans Vink en hij zich in de oor log al hadden voorgenomen was om een jazz-college stich ten, zeg maar een school. Waar mee de naam van de band waarmee ze zich op 5 mei pre senteerden, is verklaard." „Het college is er nooit geko men. Het orkest is altijd geble ven. Zij het dat de samenstelling en de stijl van spelen nogal eens heeft gewisseld. Het een heeft met het ander te melken. Als je als jazz-orkest nieuwe mensen aantrekt, verandert bijna altijd parel zingend in het donker' recensie michel vermeer wstelling: 'Hard zingend in het jonker' Jan Rot. Gezien: 1/3, De Kleine Ko- edie. Amsterdam. Te zien: 13/5, Parktheater, Alphen aan den Rijn theater n Rot is nooit het zonnetje in lis geweest, maar van zijn der theaterprogramma 'Hard ngend in het donker' wordt :ht niemand vrolijk. Zwelgend chott zelfmedelijden verhaalt de lormalige Rocker in Holland lermaal over mislukte rela- es en onbereikbare liefdes. Het het relaas van de man die 's rhtends zelf de telefoon eruit ekt om 's avonds bitter te con- eateren dat hij opnieuw door emand gebeld is. Rot weet als geen ander op in geslaagde manier zijn pu- 'ekei iek deelgenoot te maken van ante, jn mislukkingen en frustraties, in daarbij in het ongewisse la id over het waarheidsgehalte zijn droevige anekdotes, yehe ictief autobiografisch' noemt e j het zelf. 'Hard zingend' is te Dn ook so(m)berder dan zijn i irste twee shows. Niet alleen ïrkelDa decor, maar ook qua op- edev 'uw. Zo krijgen zijn weliswaar de aaie, maar ook al niet van vro- 'te M kheid overlopende liedjes, leer aandacht. Eenvoudig ge- racht achter piano of op gitaar, eenvoud is dit keer troef jRot. rlam a, ronken :en b 'ard zingend' vertelt het ver- on van de zanger die elke ocee ,0nd dronken wordt in het- n a, Ifde café. Terugkomend geb n optreden, op zoek naar laai eer een nieuwe liefde die hij de mmer zal krijgen. En wat hij Eu ra - 1de krijgt, weet hij niet te houden. Maar wel altijd relativerend en met veel gevoel voor understa tement gebracht: „Ik heb een zekere hang naar pijn en ver driet". Alsof dat iemand kan ontgaan. Hoewel de gulle lach minder prominent aanwezig is dan voorheen, kent 'Hard zingend' niet alleen treurnis. Zo zijn er temidden van alle serieuze lied jes de muzikale grappen, zoals de boogie-woogie uitvoering van de Vogeltjesdans of de op genomen achtergrondzang. van Bonnie St. Clair. Maar het zijn vooral de aardige one-liners die de show aantrekkelijk maken. Zoals in het verhaal over zijn 15-jarige vriendje Puk die hij kwijtraakt aan een vrouw: "I've lost my angel to fuckin' Greetje'. Om daarna met vreugde te con stateren dat Puk's probeersel hem meteen gonorroe oplevert: 'God is Goed!' De daad Rot beschouwt zijn publiek als een partner met wie hij twee keer drie kwartier de daad ver richt, om elkaar daarna plomp verloren weer alleen achter te laten. Daarbij toewerkend naai de perfecte afgang. Letterlijk dan. Want voorzien van een sta peltje cd's verlaat Jiij het podi um aan de voorkant op weg naar de hal waar hij zijn schijf jes signeert. Hetgeen ook meteen een prima oplossing is voor het 'geeft-ie-wel-of-niet- nog-een-toegift-gedoe'. En wanneer hij- zoals gisteravond dan ook nog eens zijn zender microfoon aan laat staan, voor ziet hij zijn denkbeeldige part ner, die de zaal voor hem is, nog van een zalig naspel ook. ruswuk gpd Bijna drie decennia lag het heimelijk weggestopt in een bank kluis. De laatste jaren stond het zo maar te staan in een nisje in een huiskamer. Maar sinds gisteren pronkt het daar, waar het thuishoort. De Edison: in 1963 toegekend aan de Dutch Swing College Band en sindsdien spoorloos verdwenen. In een onbe waakt moment meegenomen door een toenmalig werknemer van het Kurhaus in Scheveningen tijdens het Grand Gala du Dis- que Populaire. Gisteren overhandigde Dinv van Geelen uit Huissen het mas sief bronzen kleinood aan de vroegere gitarist/banjoïst en oud manager Ary Ligthart (71) van de jazz-formatie. De 46-jarige Huissense erfde het beeldje drie jaar geleden van haar peetoom. „Het stond gewoon bij ons in de kamer." Ligthart kon zijn blik niet van het beeldje afhouden. Met tra nen in z'n ogen moest hij er steeds opnieuw naar kijken. „Fantastisch", was het enige dat hij telkens kon uitbrengen. „Werkelijk fantastisch". De bewuste Edison werd 32 jaar geleden weliswaar toegekend, maar niet in ontvangst genomen door de Dutch Swing College Band. automatisch in de stijl. Een jazz-orkest is geen klassiek or kest. De mate van improviseren is veel groter. En tja, improvise ren is zoiets persoonlijks." Aan het jubileumconcert op 14 mei wordt meegewerkt door een aantal musici die ook te gast zijn op de jubiieum-cd: The Rosenberg Trio, Louis van Dijk eq Pim Jacobs, The Deep River Quartet en de dames- groep Mrs Einstein. den haag anp Het concert dat Johnny Cash op 8 mei in het Haags Congresge bouw zou geven, is afgelast. De zanger stelt zijn Europese toer- nee uit wegens ziekte, zo maak te Mojo Concerts donderdag bekend. Na afloop van zijn optreden woensdagavond in the Royal Al- bert Hall in Londen vloog Cash terug naar California. Daar is hij opgenomen in een pijnbestrij- dingskliniek. Cash onderging in februari en april éen operatie aan een beschadigde gezichts zenuw. Mensen die al een kaartje hadden gekocht, wordt aange raden dat tot nader bericht te houden. Ben Geerts opent galerie 'Da Costa FOTO RENÉ DE HAAN leiden erna straatsma Het aantal galeries in Leiden groeit gestaag. Kunstschilder Ben Geerts is de volgende in een rij initiatiefnemers. Zijn atelier aan de Da Costa- straat is veranderd in een expositieruimte voor ei gen werk. Galerie 'Da Costa' opent op 5 mei. De expositieruimte is gevestigd in een voorma lige garage, die Geerts jarenlang alleen gebruikte als atelier. De volle ruimte is leeggehaald, wat rest is een tiental werken aan de muren. „Kunst moet je laten zien, alleen dan bestaat 't." In een vol atelier was dat vaak wat moeilijk. Ex posities organiseren in een galerie kost boven dien een hoop geld. „De presentatie van je werk is belangrijk. Je moet daarvoor een neutrale om geving gebruiken. Een groot voordeel van deze opstelling is dat mensen niet in de war raken van de vele indrukken die ze krijgen. Dat was in het atelier wel het geval omdat dat vol stond met werken. Eén schilderij is op zich al een heel pro ces. Een goede galerie heeft daarom weinig. An ders wordt de bezoeker te veel afgeleid." Met de opening van een galerie hoopt Geerts wat vaker aanloop te hebben. „Een kunstenaar heeft toch een vrij solitair beroep. Je bent altijd alleen. Het is wel leuk als er op gezette tijden mensen komen." Echt druk zal het waarschijnlijk ook weer niet worden omdat galerie 'Da Costa' een stuk buiten het centrum ligt en vanaf de straat niet echt op valt. Maar dat deert Geerts niet. „Ik hoef geen kij kers, ik wil hier alleen gericht publiek hebben." BIOSCOPEN LEIDEN LIDO 1,2, 3. 4 en STUDIO 124130/133210, Steenstraat 39. LIDO 1 Outbreak 16 jr., dag. 18.45 en 21.15 101 Dalmatiërs al., dot/mzoen woe 14.30 uur. LIDO 2 Richie Rich al., do t/m zo en woe 14.30. Pret-a-Porteral., dag. 18.45 en 21.15. LIDO 3 Legends of the Fall al., dag 18.45; do t/m zoen woe ook 14.15. Pulp Fiction 16 jr., dag. 20.45. LIDO 4 Dumb and Dumber 12 jr.dag 18.45; do t/m zoen woe ook 14.30. Forrest Gump al., dag. 20.45. STUDIO Stargate 12 jr., dag 18.45 en 21.15; do t/m zo en woe ook 14.15. LUXOR tel: 071-121239, Stationsweg 19. Streetfighter 12 jr., dag. 18.45, 21.30; zo ook 14.30. TRIANON tel071 -123875, Breestraat 31. Schindler's List do t/m zo alleen 20.00. Quiz-show ma t/m woe alleen 20.00. Wes Craven's New Nightmare do t/m woe 19.30,21 45. KIJKHUIS tel: 071-142895, Vrouwen kerksteeg 10. Muriel's Wedding do t/m woe 19.30, 21.45. Les Silences du Palais do t/m zo 20.00,22.15. In the Name of the Father ma zO.OO. Natural Born Killers di 20.00, 22.15. Como Agua Para Chocolate woe 20.00,22.15 uur LAK CINEMA tel: 071-124890, Cleve ringaplaats 1. Curfew ma 20.30 uur LVC tel: 071-146449. Breestraat 66. Bloodsucking Freaks za 20.00. Troma's War za 21.45. Tromabilla za 23.30. Toxic Avenger zo 1.15. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO 1 Dumb and Dumber al do vr za en woe 13.45, 18.45; zo ook 16.15; ma di 18 45. Stargate 12 jr., dag. 21.15. EURO 2 Richie Rich al., dag. do vr za zo woe 13 45; zo ook 16.15 Nell al., dag. 18.45, 21.00; do t/m zoen woe ook 13 45; zo ook 16.15. EURO 3 Outbreak 12 jr.. dag 18.45,21.30 EURO 4 Forrest Gump al., dag. 20.30. 101 Dalmatiërs al dovr za zoen woe 13.45, 18.30; zo ook 16.15. VOORSCHOTEN KINDERBIOSCOOP CC tel: 071 614354, Prinses Marijkelaan 4. De Leeuwekoning al do za zo woe 14.00 The Pagemaster al., Nederl, gespr.; do za zo woe 15.30. DEN HAAG ASTA 1. tel: 070-3463500, Spui 27. Stargate 12 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30 ASTA 2. Highlander 3, The final Conflict 16 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3. Shallow Grave 16., dag. 13.15, 16.00, 18 45,21.30. BABYLON 1 tel. 070-3471656, naast Centraal Station. Pret-a-porteral., dag. 13.15, 16.00, 18.45.21.30 BABYLON 2 Forrest Gump 12 jr., dag. 13.15, 16.30, 20.30 BABYLON 3 DeTasjesdief al dag. 13.15. Immortal Beloved 12 jr., dag. 16.00, 18.45,20.30. METROPOLE 1 tel. 070-3456756, Carnegielaan 15. Outbreak 12 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30 METROPOLE 2 Legends of the fall 12 jr., dag. 18.45,21.30 101 Dalmatiërs dag. 13.15, 16.00. METROPOLE 3 Nell al., dag. 21.30. Richie Rich al„ dag. 13.15, 16.00, 18 45 METROPOLE4 Dumb and Dumber al., dag. 13.15, 16.00, 18.45. My Life al., dag. 21,30. METROPOLE 5 Pulp Fiction 16jr.,dag. 21.15. 101 Dalmatians al., dag 13.15, 16.00, 18.45, ODEON 1 070-3462400/3462401. Herengracht 13. Street Fighter 12 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ODEON 3 Drop Zone 16 jr., dag, 18.45, 21.30. 101 Dalmatiërs al., dag. 13.15, 16.00. ODEON 4 Riksbioscoop The Flintstones al., dag, 11.45, 14.15, 16.45, 19.15,21.45. HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030, Spui 191. Living with an idiot 16 jr., dag. 19.30, zo madi wo 16.15. Jour de Fëte al., dag 20.15, zo ma di wo ook 14.00. Les Silences du Palais 16 jr., dag. 22.00. Lamericaal., dag. 21,45. Moeder Dao dag. 18.30, zo ma di wo ook 14.00. 100 jaar film in kleur - Aida do 19.30,21.45 Barry Lyndon vr 20.00. The trouble with Harry za 19.30, 21.45. My Geisha ma 19.30. "van ""en boeiende onderneming STERDAM ANP mard Haitink (1929) voelt zich een soort chef- e lut ikdie verschillende gerechten moet warm hou ten! n. Tijdens het Mahler Feest dirigeert hij vier or- ernai sten. Dat is wel wat veel, erkent hij. Als hij het iet N uzikale eten opdient, moet het er vers uitzien. »ch ziet hij niet tegen de concerten op. „Een he le co boeiende onderneming", zo noemde hij het Heren in het Concertgebouw in Amsterdam. iardi Mahler is volgens dè Mahler-dirigent bij uitstek en gemakkelijke componist. „Alle orkesten die ken, vinden het elke keer weer een opgave. Vooral in het koper is het moeilijk. Daar zitten zo veel gemene dingen in." Het Mahler Feest dat nog tot en met 17 mei loopt, grijpt terug op het eerste Mahler-evenement in 1920. Groot verschil is dat nu niet alleen het Concertgebouworkest het werk uitvoert. Het Concertgebouw, dat het feest organiseert, wist drie andere toporkesten naar Amsterdam te halen. Haitink, tot 1988 chefdiri gent van het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO), dirigeert ze alle vier. De Tweede symfonie met het KCO, staat van daag als eerste op zijn programma. Daarna vol gen de Derde symfonie met het Wiener Philhar- moniker (7 mei), de Zesde met het Berliner Phil- harmoniker (10 mei), de Zevende weer met het Wiener Philharmoniker (11 mei) en Das Lied von der Erde met het Gustav Mahler Jugendorchestra (13 mei). Haitink heeft geen voorkeur voor een bepaald werk. Het hele repertoire spreekt hem aan, met uitzondering van de Achtste symfonie. „Een mu zikale greep naar de macht die mij ontgaat", zo typeert hij het stuk. Haitink vergelijkt de orkesten niet graag met el kaar. „Het zijn geen Olympische Spelen." Maar verschillen zijn er zijn natuurlijk wel. Het Wiener Philharmoniker, waarmee hij nu voor het eerst Mahler doet, is het hardst werkende orkest dat hij kent. „Ze spelen elke avond. Begeleiden de Staatsopera, geven eigen concerten, maken toer- nees, plaatopnames." 'Berlijn' is heel anders. Ook dat werkt heel hard. Haitink bewondert hem om zijn enorme inzet en traditie. Als musicus is het volgens hem heel moeilijk erbij te komen. Je moet voorspelen met het hele orkest erbij. Maar doorsta je de proefjaren, dan geniet je enorme privileges. Voor Haitinks uitvoering van de Zesde symfo nie zijn nog kaarten van tweehonderd gulden per stuk verkrijgbaar. Het herdenkingsconcert van daag is uitverkocht. DEN HAAG ANP De rechtbank in Den Haag heeft Hans Warren in het ge lijk gesteld. De schrijver en cri ticus had samen met onder meer de Nederlandse Vereni ging van Journalisten (NVJ) een proces aangespannen te gen het Nederlands Biblio theek- en Lektuur Centrum (NBLC) over de zogenaamde LiteROM. Op dat computer schijfje staan bijna 50.000 lite raire recensies vanaf 1900, die iedereen kan raadplegen. De betrokken auteurs krijgen geen vergoeding voor deze moderne vorm van exploitatie. Het schijfje bevat bijna 1000 recensies van de Zeeuwse re censent. De auteurs hebben op zich geen bezwaar tegen de LiteR OM, maar vinden dat er een redelijke vergoeding tegenover moet staan. De rechter heeft daarvoor nu een juridische ba sis gegeven, aldus de advocaat van Warren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 13