Volle tent voor Gustav Mahler
Een spannend stuk met buikpijn'
Galerie om in te freaken
Cultuur&Kunst
Balinese dans in De Doelen
as
Strijd tussen goed en
kwaad bij Gabor Nagy
_piNSDAG 2 ME11995
chef annemiek ruycrok, 071 -356471, plv -chef jan rijsdam, 071 -356472
Exposities in de regio
'Dependancevan Concertgebouw voorziet in behoefte
Stedelijk eert
componist met
expositie over
expressionisme
amsterdam anp
Het Stedelijk Museum houdt ter
ere van het gisteravond begon
nen Mahler Feest een tentoon
stelling over het expressionis
me. 'Dansende meisjes, langs
de randen van het expressionis
me' luidt de titel die verwijst
naar de dansende vrouwen van
schilders als Kirchner. Er is ook
veel werk van Nederlanders als
Mare Mulders, Rob Birza en Ka-
rel Appel, waarvan recente
naakten zijn te zien.
Wat Mahler was voor de mo
derne muziek, waren de vroeg
20ste eeuwse expressionisten
voor de schilderkunst. Ze bra
ken met de normen van de klas
sieke klanken en schilderkunst.
Net zoals het Concertgebouw
orkest destijds de jonge kunste
naar Mahler durfde te presente
ren, wil het Stedelijk Museum
nu ook jonge beeldende kunste
naars laten zien.
BIOSCOPEN
124130/133210. Steenstraat 39
LIDOl
Outbreak 16 jr., dag. 18.45 en
21.15.
101 Dalmatiërs al., vr, t/m woe
14.30 uur.
LID0 2
Richie Rich al., vr t/m woe 14.30.
Legends of the Fall al., dag. 18.45
en21 15.
LIDO 3
Drop Zone aldag 18.45; vr t/m woe
ook 14.30.
Pulp Fiction 16 jr.. dag. 20.45.
LID04
Dumb and Dumber 12 jr., dag
18.45; vr t/m woe ook 14.30.
Forrest Gump al., dag. 20.45.
STUDIO
Stargate 12 jr., dag 18.45 en
21.15; vr t/m woe ook 14.15.
LUXOR tel: 071-121239, Stationsweg
19.
Streetfighter 12 jr.. dag. 18.45.
21.30; zoook 14.30.
TRIANON tel: 071-123875, Bree-
straat 31
Shallow Grave dag. 19.30,21.45
Quizz-showdag. 19.30,21.45.
KIJKHUIS teh 071 142895, Vrouwen
kerksteeg 10.
What's eating Gilbert Grape do t/m
woe 19.30,21.45.
The unbearable lightness of being di
20.00.
Four weddings and a funeral woe
20.00, 22.15 uur.
ALPHEN AAN DEN RIJN
EURO 1
Dumb and Dumber al., dag. 18.45,
za t/m woe ook 13.45; zoook
16.15.
Stargate 12 jr., dag. 21.45.
EURO 2
Richie Rich al., dag. 18.45; za t/m
woe ook 13.45; zoook 16.15.
The River Wild 12 jr.dag. 21.00.
EURO 3
Outbreak 12jr .dag. 18.45,21.30;
za t/m woe ook 13.45; zo ook
16.15.
EURO 4
Forrest Gump al dag. 20.30.
101 Dalmatiëers al., dag. 18.30; za
t/m woe ook 14.00; zoook 16.15.
LISSE
FILMHUIS cc 't Poelhuys, Vivaldistraat
4.
The Adventures of Priscilla di
20.30.
VOORSCHOTEN
KINDERBIOSCOOP CC tel: 071
614354, Prinses Mari|kelaan 4.
De Leeuwekoning al., zo ma woe do
14.00
The Pagemaster al., Nederl. gespr.;
zo ma woe do 15.30.
DEN HAAG
ASTA 1. tel 070-3463500, Spui 27
Stargate 12 jr., dag. 13.15, 16.00,
18.45,21.30.
ASTA 2.
Highlander 3, The final Conflict 16
jr.. dag 13 15. 16.00, 18 45,
21.30.-
ASTA 3.
Shallow Grave 16., dag. 13.15,
16.00, 18.45,21.30.
BABYLON 1 tel. 070-3471656, naast
Centraal Station.
Pret-a-portera!.,
16.00, 18.45, 21.s
BABYLON 2
Forrest Gump 12 jr., dag. 13.15,
16.30, 20.30.
BABYLON 3
De Tasjesdief al., dag. 13,15.
Immortal Beloved 12 jr., dag.
16.00, 18.45, 20.30.
METROPOLE 1 tel. 070-3456756,
Carnegielaan 15.
Outbreak 12 jr., dag. 13.15,16.00,
18.45,21.30
METROPOLE 2
Legends of the fall 12 jr., dag.
18.45,21.30.
101 Dalmatiërs dag. 13.15, 16.00.
METROPOLE 3
Nell al dag 21.30.
Richie Rich al., dag. 13.15, 16.00,
18.45.
METROPOLE 4
Dumb and Dumber al., dag. 13.15,
16.00, 18.45.
My Life al., dag. 21.30.
METROPOLE 5
Pulp Fiction 16 jr dag. 21.15
101 Dalmatians al., dag. 13.15,
16.00, 18.45.
ODEON 1 tel. 070-
3462400/3462401. Herengracht 13.
Street Fighter 12jr .dag. 13 15.
16.00, 18.45,21.30.
ODEON 3
DropZone 16 jr., dag. 18.45,
21.30.
101 Dalmatiërs al., dag. 13.15,
16.00.
ODEON 4 Riksbioscoop
TheFlintstonesal., dag. 11.45,
14.15, 16.45. 19.15.21.45.
HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030,
Spui 191.
Living with an idiot 16 jr.. dag.
19.30, zo ma di wo 16.15.
Jour de Fète aldag 20.15, zo ma
di wo ook 14.00.
Les Silences du Palais 16 jr., dag.
22.00.
Lamerica al., dag. 21,45.
Moeder Dao dag. 18.30, zo ma di
wo ook 14.00.
Le Mépris di 19.30,21.45.
Dick Tracy wo 19.30,21.45,
ontr(
lerg<
regio Op de raadhuis-expositie aan de Noordbuurtseweg in
Zoeterwoude zijn vanaf 12 mei pastels van mevrouw Van Eg-
roond en beeldhouwwerken van de heer Meijer te bezichtigen.
In de Hooglandse Kerk in Leiden wordt van 13 t/m 27 mei werk
van Piet de Boer tentoongesteld. In tekeningen, aquarellen, et
sen en bronzen verbeeldt hij de hongerwinter en bevrijding.
Openingstijden: ma. 13.00 tot 16.00 uur en di. t/m za. van 11.00
tot 16.00 uur. Jaap Doornik exposeert van 6 mei t/m 11 juni in
verzorgingshuis Dillenburg in Leiderdorp met zijn foto-impres-
jsies uit Hongarije en Polen 'Gericht op het oosten'.
aLe Mystère des Voix Bulgares
den haag Een koor van 25 Bulgaarse vrouwen treedt vrijdag 19
^mei op in de Dr. Anton Philipszaal in Den Haag. Le Mystère des
°P ,ejv°ix Bulgares zingt liederen over opstand, historische gebeurte-
ïnissen en liefde. Tot en met 12 mei zijn op het Uitbureau van K
Ï^I&O aan de Oude Vest toegangskaarten te koop.
volgi
ht sMuseum herdenkt bombardement
al hetj
de mleipen Museum Boerhaave schenkt deze maand aandacht aan
ichtejhet bombardement van eind '44 op Leiden. In twee kleine pre-
arbjsentaties wordt getoond hoe bij dit bombardement een vierde
Het Nederlands Historisch Natuurwetenschappelijk Muse-
alspni Leiden, het latere Museum Boerhaave, werd verwoest. Doel
het bombardement was het station en rangeerterrein te ver-
Maar de bom miste doel en trof de ingang van het mu
ikeum, dat toen nog aan de Steenstraat gevestigd was. Openings-
miijden: di. t/m za. van 10.00 tot 17.00 uur en zo. van 12.00 tot
pr<jl7.00 uur.
en]
Travestiet Sally Bowles in Hillegom
HiLLEGOMTravestiet Sally Bowles treedt 5 mei op in Bar Dan-
jcing de Blues Brothers aan het Henri Dunantplein in Hillegom.
Aanvang: 24.00 uur.
esDe kleurentuin' in Hooglandse Kerk
jiiDENDe schilder Sybren exposeert van 8 t/m 29 mei in de
hooglandse Kerk aan de Nieuwstraat met 'De kleurentuin'. Zijn
blieverfschilderijen en gouache worden begeleid door enkele ge-
ïnsertjjchten van Bea Braam. Openingstijden: ma. 13.00 tot 16.00 uur
11.00 tot 16.00 uur.
int
Zomercursussen tekenen en schilderen
hen aan de run Expressie 70 in Alphen aan de Rijn begint de-
e zomer twee cursussen. De cursus landschapstekenen en
ikchilderen bestaat uit vier lessen op maandagmiddag vanaf 12
ïjuli. De cursus model- en portrettekenen wordt op vijf achter
eenvolgende dagen gegeven, van 29 mei t/m 3 juni. Informatie
jen aanmelding: 01720-93737.
Popfestival in het Van Tuyl Sportpark
ermeer» Cultureel Jongerencentrum De Boerderij viert dit
feest in verband met het 25-jarige bestaan. Op zaterdag 13
lei wordt daarom een groot openlucht-popfestival gehouden in
iet Van Tyul Sportpark. Op het programma staan de volgende
iptredens: 13.00 uur Easy Meet, 14.00 uur Cobraz, 15.00 uur Ju-
ia P. Hersheimer, 16.00 uur Gutterball (USA), 17.30 uur Claw
loys Claw, 19.00 uur Arno and The Subrovnicks (België) en
10.45 uur Heater Nova (USA). De toegang is gratis.
De kop is eraf; het Mahler-
festival 1995, drie kwart
eeuw na het eerste aan de
ze componist gewijde mu
ziekfeest, is gisteren be
gonnen. Dat gebeurde
trouwens niet met muziek
van Gustav Mahler. Het
evenement dat de komen
de weken zo veel groten uit
de wereld van de muziek
naar Amsterdam brengt,
werd geopend met werk
van Arnold Schönberg. Zeg
maar: de artistieke erfge
naam van Mahler.
amsterdam hans visser/gpd
Een filmregisseur had het niet
mooier kunnen verzinnen:
vanuit de optiek van Mahlers
opvolgers speelt het feest zich af
als was het een soort flash-back,
een terugblik. Want vanaf van
daag klinken in het Amsterdam
se Concertgebouw alle grote
werken van Mahler in de volg
orde waarin de Weense compo
nist ze schreef.
En zo dirigeerde Edo de
Waart gisteravond het Radio
Filharmomisch Orkest in de
Gurrelieder uit 1911, Mahlers
sterfjaar. De middag ervoor
bracht het Schönberg Strijk
kwartet het eerste werk dat de
grote vernieuwer na Mahler
voor deze kleine bezetting
schreef. Het kwartet zette daar
mee luister bij aan de opening
van de speciale Mahler-tent op
het Museumplein. Martijn San
ders, directeur van de hoofdste
delijke muziektempel en initia
tiefnemer tot het Mahlerfeest,
omschreef de tent als 'het twee
de Concertgebouw'. In de tent
worden tentoonstellingen ge
houden, vinden lezingen en
kleine concerten plaats en wor
den films en documentaires
vertoond.
's Avonds biedt de tent onder
dak aan het publiek dat zich
een duur kaartje voor een van
de concerten door het Konink
lijk Concertgebouworkest, de
De voorbereidingen voor het Mahlerfeest in en om de tent zijn in volle gang.
Wiener Philharmoniker en de
Wiener Philharmoniker niet kan
veroorloven. In de tent, tegen
over het Concertgebouw, kun
nen de concerten via een beeld
scherm en een geluidsinstallatie
worden gevolgd.
Maar een vergelijking met de
Grote Zaal van het Concertge
bouw aan de overkant van de
straat is wel erg gewaagd. Want
al is het onderkomen nog zo
stijlvol ingericht, qua akoestiek
blijft het behelpen en met de
stijgende tempertaturen wordt
het in een volle tent behoorlijk
warm. Een probleem dat San
ders gistermiddag meteen on
derkende: „Aan koeling wordt
gewerkt."
Ook beloofde hij iets te doen
aan het hinderlijke geluid van
een aggregaat dat de tent van
stroom voorziet. Maar of er iets
valt te doen aan het geluid van
vliegtuigen? Tijdens een adagio
kan het publiek met een beetje
goede wil horen welke lijnvlucht
passeert en welk orkest daar
mee met de nationale lucht
vaartmaatschappij wordt bin
nengevlogen. Maar ook dat
heeft de aandacht.
Behoefte
De schoonheidsfoutjes worden
weggewerkt en daarmee is de
tent een vondst die in een be
hoefte voorziet, want er zijn al
10.000 kaarten a tien gulden
verkocht voor deze dependance
van het Concertgebouw. San
ders zag al snel in dat de vraag
naar kaarten voor zijn Mahler
feest groot zou zijn en dat de
prijs voor menigeen te hoog is.
Een bijdrage van 250.000 gul
den door de afdelingen cultuur
en economische zaken van de
gemeente Amsterdam en het
verkorten met een dag van de
kermis op het Museumplein,
maken dat de tent de komende
weken een centrale plaats in het
feest inneemt. Dagelijks is er
plaats voor 1600 bezoekers.
De tentoonstellingen vormen
een onderdeel van de vele acti
viteiten die overdag in de tent
plaatsvinden. Zo is er elke
woendagmiddag een Mahler-
programma voor kinderen. Ver
der zijn er gratis lunchconcer
ten, lezingen, openbare inter
views met deskundigen en
wordt dagelijks vanuit de tent
om 19.00 via Radio 4 het Ma-
hler-journaal uitgezonden.
In de hal van het Concertge
bouw is een fototentoonstelling
over Mahler en het Stedelijk
Museum 'om de hoek' toont tot
en met 2 juli werk van door het
expressionisme gedreven schil
ders. Kortom Mahler leeft weer
in de stad waar hij zo graag
kwam en waar de uitvoering
van zijn muziek stoelt op een
stevige traditie.
Sidac Studio aan Hogewoerd wil 'kunstproceszichtbaar maken
otterdam Één van de meest vooraanstaan-
le Indonesische dansgroepen treedt maandag
en dinsdag 9 mei op in theater De Doelen in
-öent otterdam. De leden van de groep zijn opge-
'escntjjj aan acacjemje voor uitvoerende kun-
is Scl^en jg (gekold Tinggi Seni Indonesia),
aat;iBali.
De uitvoering 'Tari!' bestaat uit verschillen-
za
tijde
Uitvt
ste l'
rt-I-Shock speelt 'Equus' van Peter Schaffer
in h(ni
in
knie
ai
tenig
fgelo
biolc
de traditionele Indonesische dansen uit de
Indonesische Archipel, zoals 'Pakarena' (Zuid-
Sulawesi), 'Seudati' (Aceh) en 'Padan Wulan'
(Oost-Java). Het hoogtepunt van de avond is
het 'Ramayana Ballet'. Deze dans met een in
gewikkeld plot is gebaseerd op een beroemd
Hindoestaans episch gedicht.
Tari!' maakt deel uit van de Europese tour
nee van de dansgroep ter gelegenheid van de
50ste verjaardag van de onafhankelijkheid
van Indonesië. Deze tournee en de vele ande
re activiteiten die dit hele jaar worden geor
ganiseerd, moeten bijdragen aan een verbete
ring van de relaties tussen Europa en Indone-
leiden erna straatsma
Een ruimte om te freaken. Piet
Franzen van Sidac Studio is
'overal voor in'. Krabbeltjes van
dichters, schetsen van mode
ontwerpers en cassettebandjes
met muziekflarden. Op Hoge
woerd nummer 77 staan 'eind-
produkten' van kunstenaars
niet bovenaan het verlanglijstje.
De nieuwe galerie gaat op 7 mei
open.
Sidac Studio is gevestigd in
het voormalige bedrijfspand
van BAC bv, een pakkingfabriek
die naar Alphen aan den Rijn is
verhuisd. Franzen kocht het
pand vorig jaar september, sa
men met zijn vriendin Coby van
Roijen. „Het was bedoeld als
woning, maar omdat het zo'n
groot huis is zijn we maar een
galerie begonnen," zegt de
beeldend kunstenaar en filoso
fie-docent. „We hadden de be
nedenverdieping ook kunnen
verhuren aan een reclamebu
reau en er winst op maken.
Maar ik vind het veel leuker om
quitte te draaien met een gale
rie. Dat doe je gewoon vanuit
een bezetenheid voor kunst."
Franzen wil zich vooral rich
ten op exposities van 'schetsen
en ontwerpen'. Produkten die
de openbaarheid meestal niet
halen, maar volgens Franzen
juist de moeite van het bekijken
of beluisteren waard zijn. „In
schetsen en ontwerpen zie je
het gevecht met het papier. Dat
zoekende in een potloodlijn is
vaak mooi. Je durft in schetsen
en ontwerpen meer risico's te
nemen dan in een eindpro-
dukt." De stichting Sidac, die de
gelijknamige studio beheert, wil
het maakproces van een kunst
werk op deze manier zicht- en
hoorbaar maken. De eerste
kunstenaars zijn door Franzen
aangezocht om in Sidac Studio
te exposeren. „Ik stap gewoon
op ze af en ze zijn over het alge
meen heel enthousiast. Ik loop
achter mekaar vol."
De eerste maanden staan
vooral Haarlemse en Leidse
kunstenaars op de agenda van
Sidac Studio. Franzen, zelf van
oorsprong Haarlemmer: „Ik ken
de Haarlemse scene goed; veel
Haarlemse kunstenaars kan ik
zo introduceren in Leiden. De
Leidse kunstenaars moet ik nog
leren kennen, maar op deze
manier gaat dat ook goed."
Op de agenda voor de ko
mende maanden staan onder
anderen de Leidse architect
Wim Hofman, de Leidse mode
ontwerpster Monique Collig-
non, de Haarlemse dichteres
Roni Klinkhamer en de Haar
lemse schilders Helmut van Ga
len en Harm van Ee.
„Binnen deze ruimte mogen
ze een beetje freaken. Ze mogen
naar 't randje gaan. Monique
Collignon gaat hier, in decem
ber zowel ontwerpen als crea
ties ophangen. Wim Hofman
zal zijn schetsen van gebouwen
ophangen. Roni Klinkhamer
maakt een collage van teksten.
En ze stuurt ook cassetteband
jes waarop flarden van gedich
ten staan. Bezoekers kunnen
daar met walkmans op naar
luisteren. Die hebben we spe
ciaal voor dit project aange
schaft." Leidse kunstenaars zijn
door Franzen aangeschreven
om mee te doen aan een '4A4'-
project. Ze kunnen vier schet
sen of ontwerpen insturen die
in de zomermaanden worden
geëxposeerd in een verzamel-
lijst. Er is plaats voor in totaal 50
inzendingen. Het is de bedoe
ling om de galerieruimte op ter
mijn ook te gebruiken voor cur
sussen en lezingen waarin beel
dende kunst centraal staat.
keus tussen het blindelings navolgen van een grote
ssie en het kiezen voor een een veilige plaats in de
latschappij; daarover gaat 'Equus'. Toneelgroep Art-
hock van studentenvereniging Augustinus speelt dit
ik van de Peter Schaffer op vrijdag 5 mei, ter gelegen-
id van de 101-ste verjaardag van de vereniging.
Equus' is een dubbele raamvertelling waarin de psy-
later Dysart terugkijkt op de behandeling van zijn pa
nt, de 17-jarige Alan. Deze jongen komt uit een ver-
ipt gezin met een godsdienstwaanzinnige moeder. In
stallen van een manege die hij vaak bezoekt, vindt
troost bij de paarden. Langzamerhand begint hij de
irden te verheerlijken. Hij adoreert ze, maakt zelfs
len van ze, in steeds extremere mate. Maar op een
steekt hij van zes paarden de ogen uit.
Ja deze afgrijselijke daad wordt hij opgenomen in
i psychiatrische inrichting. Zijn psychater, Dysart,
jbeert stukje bij beetje het 'hoe en waarom' te recon-
stmjjueren. Op een gegeven moment begint hij steeds
'er sympathie voor de jongen te voelen. Hij vraagt
h af of het wel zo goed is hem te behandelen.
„In zekere zin is de psychiater zelfs jaloers op Alan.
Hij verlangt ook naar een intense passie, maar is niet in
staat die te vinden", zegt regiseur Thomas van Praag.
„Hij realiseert zich dat na een behandeling van de pas
sie niets meer over blijft. Aan de andere kant is behan
deling nodig om Alan weer in de maatschappij te laten
functioneren. Uiteindelijk raakt Dysart zelf behoorlijk
uit balans. Hij raakt door deze twee tegenstrijdigheden
totaal in verwarring."
De tegengestelde gedachten van de psychiater boden
Van Praag de mogelijkheid om Dysart te splitsen in
twee personages: een linker en een rechter hersenhelft.
De handelende helft - de op en top psychiater - wordt
gespeeld door Chido Houbraken, en de denkende, filo
sofische helft - wat richt ik aan? - neemt Arjan Stoffels
voor zijn rekening.
Zowel Arjan Stoffels als Thomas van Praag zijn gegre
pen door het stuk. „Equus is een ontwrichtende erva
ring. Er gebeurt met je, wat in het stuk gebeurt. Je gaat
twijfelen aan zogenaamde vast-staande waarden", is de
ervaring van Stoffels. „Het is een spannend stuk, met
buikpijn." Ook Van Praag zal het stuk na de opvoering
niet meteen vergeten. „In januari werd ik benaderd met
de vraag of ik een toneelstuk wou regisseren. Ik had
maar twee en halve maand de tijd. Ik wist dat ik 'Equus'
niet moest doen, maar tegen beter weten in, koos ik
toch voor dit stuk."
„Frappant is dat na dit besluit mijn moeder belde en
me een voorval vertelde met precies dezelfde strekking
als Alan's daad in 'Equus'. Een jongen met een zeer
sterke moederbinding belde na een verbroken relatie
met een vrouw van middelbare leeftijd zijn vader op
met cje mededeling 'Ik heb mijn moeder kapot gesto
ken'. Dat maakte enorm veel indruk", vertelt Van Praag.
„Mocht nu het idee onstaan dat het stuk loodzwaar is,
dan kan ik verzekeren dat er ook veel komische mo
menten in verwerkt zijn."
Het stuk wordt gespeelt in het Volkshuis. „De zaal
richten we in als een arena. Een groot speelvlak met het
publiek rondom. In het centrum de behandelkamer
van de psychiater. Op een podium komt het PAARD te
staan. Een houten object dat de spelers in elkaar heb
ben gezet. Het is 'Equus', de god van het paard."
Behalve op 5 mei is er ook op 20 mei een voorstelling.
Aanvang: 20.30 uur. Kaarten kosten 12 gulden.
beeldende kunst
recensie ingrid appels
Expositie schilderijen in gemengde tech
niek door Gabor Nagy. Te zien; t/m 2/6,
wo t/m vr 12-18 uur, za 12-17 uur, Gale
rie Zichy, Steenstraat 7, Leiden.
Bij de Hongaarse kunstenaar
Gbor Nagy lijkt er een stille
maar hevige strijd gaande te
zijn tussen mensen en engelen,
tussen goed en kwaad. De enge
len staan aan de goede kant, of
vormen in elk geval het sym
bool voor de mogelijke ont
snapping aan het kwaad. De
mensen zitten gevangen in de
wereld van het kwaad.
Nagy zet ze neer in losse te
kenstijl, bleekjes en frêle. Hun
blik is sterk naar binnen ge
keerd, ze lijken alleen nog maar
de wereld buiten te willen slui
ten. Maar toch worden ze be
laagd, door andere mensen of
door voorwerpen. Lichte tinten
en veel blanco papier verster
ken de ondraaglijkheid van het
bestaan die hier lijkt te heersen.
Maar dit zonneloze leven kan
ontstegen worden. Daartoe
draagt Nagy zijn engelen aan.
De engelen - die geen gezicht
hebben - bevinden zich in een
geheel andere wereld, waar ze
bijna in verdwijnen. Gloedvol,
vol warme kleuren en vormen.
De sfeer is er goud, donker,
mystiek maar vooral sprookjes
achtig. Als een icoon glimmen
deze werken hier en daar op;
een kijkje in de wereld aan gene
zijde. Maar kijk uit. Tussen de
engelen en de mens bevinden
zich nog de engelenjagers, de
zeer gevaarlijke tussenvorm.
Ook zij krijgen de warme kleu
ren mee, én vleugels, maar ze
vallen door de mand omdat zij
een mensengezicht hebben.
Zelfs als engel ben je in de we
reld van Nagy niet veilig. Vaak
hebben de engelenjagers een
venijnige vinger die naar bene
den wijst, zoals er wel meer ge
baren en vormen zijn die iets
suggereren maar zeker niet ver
klaren.
Veel werken krijgen de titel
'Engelenjager' of'Engelenval' of
zelfs 'VleugelvaT. Hier zie je en
gelen half verdwijnen in kisten,
kooien, architectonisch aan
doende vormen. In enkele op
merkelijke tekeningen worden
die architectonische vormen als
hoofdgegeven genomen, zoals
in 'Engelenval XV', waar boven
een gestileerd gebouw (of kooi?)
op dramatische wijze een engel
naar beneden suist en half in de
vorm verdwijnt. Ook al hebben
de geëxposeerde werken inhou
delijk een samenhang (goed be
staat alleen maar bij gratie van
kwaad), toch krijgt in deze dua
listische benadering elke rich
ting zijn eigen vormen en kleu
ren mee; lichte tekeningen ver
sus zware schilderwerkjes, ge
detailleerd uitgewerkt versus
geabstraheerd. En dat levert een
gevarieerd beeld op van het
kunnen van Gabor Nagy.