Cultuur Kunst PATS en PLONS naar Frankrijk ewondering liederlijke types in dor stuk Pijnlijke confrontaties EF ANNEMIEK RUYGROK, 071 -356471PLV.-CHEF JAN RIJSDAM. 071 -356473 luim zes ton voor Schelfhout IMSTerdam Een schilderij van Andries Schelfhout is woensdag >p een veiling van Christie's in Amsterdam voor 644.000 gulden ran eigenaar veranderd. Een Britse kunstenaar kocht Schelf- louts Winterlandschap uit 1848. Deskundigen beschouwen het childerij van schaatsers bij een koek-en-zopietent als een van le topwerken van Schelfhout (1787-1870). Het werk is kenmer kend voor de periode 1840-1850. De verkoopprijs is een record roor Christie's in Amsterdam. In april 1992 werd een stuk voor 131.250 gulden geveild. erk Rob Scholte op Art Amsterdam Succes voor Leidse Kinder Toneel Club BIOSCOPEN W door Theater van het Oosten Jos Groenier Spel. Maike Meijer, arcel Roijaards, Marleen Stoltz, Reinout ssemaker, Theo Pont en Wilbert Gieske Gezien: 26/4, Schouwburg, Leiden. tg niet dat het vroeger alle- aal beter was. Toen deugden mensen evenmin. Het zijn sderlijke types die in 'Liefde en ppendienst' van Pierre Carlet Chamblain de Marivaux het iel spelen. Hij beschouwde de lante liefde tussen beschaafde ensen in 1724 zonder veel il- sies. Een man wil van zijn trouw- ïlofte af om een ander met eer geld te kunnen huwen. Hij •pt de hulp in van een nieuwe md, maar dat is nou.net toe- llig het kipje met de gouden eren in travestie. Zij besluit t spel mee te spelen om de ldwolf te ontmaskeren en zo ndigt iedereen met lege han- ?n. De thematiek is simpel: de tdrieger bedrogen en ieder •ns heeft zijn prijs. Afgerond •t de mededeling dat wie een ider zijn illusies ontneemt, :t verbaasd moet zijn dat de- i deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die, hetzij direct, letzij zijdelings met kunst en cultuur te maken ebben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een kunstuiting waaraan ze bijzondere waarde echten. Van de snuifdoos van oma tot het [rijsgedraaide muziekstuk n alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt Henriëtte ran der Linden, lid van de bestuursraad van het ninisterie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, en oud cultuurwethouder van de gemeente Leiden, haar lewondering uit voor een schilderij van Sjar Jacobs: „Het androgyne in die rrouwenfiguren is iets dat mij wel aantrekt." Ik kwam het schilderij tegen na S een hele dag vergaderen in Maastricht. Het was en lange, vermoeiende dag eweest. Ik had uren achtereen innengezeten. Voordat ik weer rie uur in de auto naar huis )u doorbrengen wilde ik met en paar collega's even een ichtje scheppen. We liepen en rondje door Maastricht. In en van die mooie straatjes randelde ik op een gegeven loment een galerie binnen om ven rond te kijken. Mijn andacht ging onmiddelijk uit aar dit schilderij, i eerste instantie was het de leur die mij aantrok. Het is >od met oranje. Heel warm. och zijn het geen kleuren raar op ik gewoonlijk val. ttegendeel, ik schrik er eerder en beetje van terug. Maar dit 'erk gaf mij meteen een heel ositief gevoel, anvankelijk dacht ik in het jnenspel, over de kleurvlakken een, twee vrouwenfiguren te erkennen. Toen ik beter keek ag ik nog een derde figuur die chter de twee anderen pdoemt. Het zijn nmiskenbaar vrouwenfiguren, laar in het gelaat zie je typisch ïannelijke trekjes. Ze hebben :ts androgyns. Dat is iets wat Jiij wel aanspreekt, f heb in een impuls besloten lat ik het schilderij wilde jopen. Geld had ik niet bij mij, Jiaar ik was net in het gelukkige Op de nieuwe kunstbeurs Art Amsterdam brengt jaleriehouder Rob Malasch van 4 tot en met 7 mei de primeur ran het eerste werk dat Rob Scholte voltooide na de moordaan- lag van eind vorig jaar. Zijn zeefdrukkenserie 'Golden Horizon' s geïnspireerd op een kinderencyclopedie en omvat zestien edi- ies op papier en drie op linnen. De edities van elk zestien bla- len kosten 21.000 gulden. Art Amsterdam wordt gehouden in de leurs van Berlage. In totaal dertig galeriehouders doen aan mee tan de Amsterdamse kunstbeurs. toneelze woedend wordt. Cynisme met de kleur van oude koffie en net zo ondrinkbaar, ware het niet dat hij het zijn personages zo elegant laat zeggen. De inter pretatie van het Theater van het Oosten is helder. Zij spelen een wreed stuk. De mensjes zijn dom en slecht en de enige uit zondering is de dame in traves tie die uitgekookt het wijsje fluit waarop iedereen danst: poen, poen, poen, poen. Zij is mis schien wel slecht, maar in elk geval niet dom. Iedereen is wel bespraakt inhalig, de knechten openlijker dan hun bazen, maar zij compenseren die grofbe- snaardheid door naar kleinere bedragen te verlangen. Eigenlijk denk dat de spelers de moraal van het stuk vanavond zelf be hoorlijk moe waren. Het is ook geen pretje avond aan avond slechtheid te moeten verbeel den. Al is die dan nog zo elegant vormgegeven. De ene na de an dere volzin wordt vlekkeloos ge zegd, het is heus een feest om naar te luisteren. Maar het4blijft zo kunstmatig. Het is mooi, maar dor. Het spel is evenwich tig, maar het stuk is steriel. En zodoende wil het gif zijn werk maar niet doen. De Leidse Kinder Toneel Club PATS zal Nederland vertegenwoordigen tijdens het negende Internationale Kindertheater Festival dat volgende maand in Tou louse, Frankrijk, wordt ge houden. Aan het festival nemen kindertoneelgroe pen uit acht Europese lan den deel. Het is voor het eerst dat een afvaardiging uit Nederland meedoet. leiden paulien koopmans Een pruik gaat af, een roze voile rokje wordt uitgetrokken, de wekelijkse woensdagmiddagre- petitie zit erop. De zeven kinde ren van Kinder Toneel Club PATS zijn al vanaf september bezig met het stuk 'War' dat ze zullen opvoeren tijdens het Kin dertheater Festival in Toulouse. De première vindt binnenkort in Leiden plaats: op vrijdag 12 mei in theater 'De Ware liefde' van de Visser 't Hooft Scholen gemeenschap aan de Kager- straat. 'War' speelt zich af op een ei land, bewoond door vier Eiland kinderen. Zij wonen daar al dui zenden jaren, maar zijn toch al tijd kind gebleven. Op een dag spoelen drie Nieuwe Kinderen aan op het strand. In het begin verloopt de kennismaking stroef. Aan beide kanten be staan flink wat vooroordelen over eikaars gewoonten. Samen beleven de kinderen allerlei spannende avonturen, waarin geheimzinnige rituelen en een oude schedel de hoofdrol spe len. Door alle vooroordelen en vreemde gebeurtenissen raakt iedereen in de 'war'. Eén van de toneelspelers vertelt: „Niets klopt op het eiland. De eiland bewoners dragen rare kleding. De kinderen van toneelgroep PATS willen later bijna allemaal acteur of actrice worden. Een net pak met keukenschort of een Chinese pruik met eet stokjes erin. Verder voeren ze bizarre modeshows op, dansen ze typisch, en voeren allerlei ri tuelen uit." 'War' is al improviserend tot stand gekomen. Als voorberei ding hebben de kinderen foto collages gemaakt, en een aantal posters volgeschreven met woorden die zij met 'War' asso cieerden. „Uiteindelijk ontstond binnen drie kwartier een ver haal", vertelt regisseuse Judith Porcelijn met enige trots. De verdeling van de rollen le verde voor de kinderen van PATS geen enkel probleem op. Nadat het verhaal klaar was, hebben de acteurs eerst hun kostuums uitgezocht. Daarna bepaalden ze zelf of hun pak eerder bij een Nieuw Kind of een Eilandkind paste. Aan de hand van hun kleding leidden ze af wat voor 'typje' daarbij hoorde. De één draagt bokshandschoenen, en is zo doende agressief van aard, en een ander vindt dat ze de kleren van een 'meelopertje' draagt. De laatste stap was het verzin nen van namen. De voorstelling 'War' wordt net als vorige pro- dukties van PATS begeleid door het muziek-ensemble PLONS Repetities Kinder Toneel Club PATS werd in 1988 opgericht door Judith Porcelijn die nog steeds de ar tistieke leiding in handen heeft. „PATS pakttoneelspelen serieus aan," aldus de regisseuse. „Kin deren moeten eerst auditie doen voordat ze tot de toneel groep toegelaten worden. Ze zingen een liedje, lezen een stukje voor, en krijgen een op dracht om iets uit te beelden. We letten vooral op het impro visatie- en expressievermogen." „Wanneer kinderen aangeno men zijn moeten ze iedere week naar de repetities komen. Het is hard werken. Naast de wekelijk se repetities en improvisatieles- sen krijgen de kinderen regel matig stemtrainingen, om beter te leren articuleren, en dansex- pressie." De kinderen zelf nemen het toneelspelen ook heel serieus. Bijna allemaal zeggen ze later acteur of actrice te willen wor den. „Uniek is dat de kinderen, die tussen de zes en twaalf jaar FOTO PR/ARJEN BERGMAN oud zijn, in voorstellingen van PATS altijd de rol van een kind spelen. Zij hoeven zich niet ou der voor te doen dan ze zijn. Dat verhoogt de echtheid van het spel." Voor elke uitvoering moet toestemming worden gevraagd aan de Arbeidsinpectie, vertelt Arjen Bergman, één van de za kelijk leiders van de toneelclub. „We mogen maximaal zes voor stellingen per jaar spelen. Hen beetje gek vind ik dat wel. Kin deren die op een voetbalclub zitten hoeven toch ook niet voor elke wedstrijd toestem ming te vragen. Bij ons spelen kinderen toneel voor hun lol. Ik ben Joop van den Ende niet." Dat PATS is uitverkoren voor het internationale Kinderthea ter Festival in Toulouse is vol gens Bergman geen wonder. „Er zijn niet zoveel kindertheater groepen in Nederland, maar de groepen die er zijn, daar steken wij met kop en schouders bo ven uit." 'War1 is op vrijdag 12 mei, 19.00 uur, en zondag 14 mei, 14.00 uur en 16.00 uur te z.ien in theater 'De Ware Liefde' aan Kagerstraat 1. De toegangsprij zen zijn 6 gulden voor volwas senen en 4 gulden voor kinde ren. Voor reserveringen: tel. 071-171661. In het kader van de 5 mei-viering vinden op 7 mei, om 13.30 en om 15.00 uur, twee voorstellingen plaats in de Waag. Hiervoor kunnen geen kaarten worden gereser veerd. Henriëtte van der Linden: „Dit werk gaf me meteen een heel positief gevoel." bezit van een giromaatpas. Dit schilderij is dus de eerste aankoop geweest waarvoor ik geld uit de muur heb getrokken. Enfin, ik heb het laten inpakken en meegenomen. Natuurlijk heb ik weieens eerder iets in een impuls gekocht, maar onderweg naar huis dacht ik over dit schilderij toch: wat heb ik nou gedaan? Als je mij een dag eerder had gevraagd of ik ooit zoiets roods in huis zou halen had ik absoluut 'nee' gezegd. Het is toch een tamelijk dominante kleur in een woonruimte. Spijt heb ik er nooit van gehad. Het is een heel vrolijk schilderij. En dat androgyne in die vrouwenfiguren is ook wel iets dat bij mij past. Het is misschien achteraf geredeneer, maar het zou best kunnen dat het, onbewust, de reden was waarom ik meteen op dit schilderij viel. Die combinatie van vrouwelijke zachtheid en mannelijke kracht is iets dat mij in het dagelijkse leven ook aantrekt in vrouwen of mannen. Het maakt mensen zoveel boeiender. Iets anders dat mij opvalt in dit schilderij is dat de figuren naar elkaar toe neigen, zich tot elkaar aangetrokken voelen, en tegelijkertijd elkaar op een afstand houden. Dat is iets wat ik in het dagelijks leven ook vaak herken in mensen: die tegenstelling van iemand aantrekken en tegelijkertijd van je affluwen. Ik denk dat de kunstenaar, Sjar Jacobs, er ook wel een verhaal bij zal hebben waarom hij die drie vrouwen zo geschilderd heeft. Maar zijn verhaal ken ik niet. Ik hoop, als ik weer in Maastricht ben, nog eens meer van zijn werk te zien en iets over de achtergrond daarvan te weten te komen. Mijn FOTO HIELCO KUIPERS bewondering voor dit schilderij is alleen maar toegenomen sinds het bij mij thuis aan de wand hangt. Het bevestigt mij in de gedachte dat een impulsieve aankoop toch een heel goede aankoop kan blijken te zijn. RECENSIE MAARTEN BAANDERS Voorstelling. "STUDIO' door De Rotter damse Dansgroep. Gezien 26/4 LAKthea- ter Leiden. Nog te zien 27/4 LAKtheater 20.30 uur Dat het leven van dansers zwaar is, zal voor niemand een ge heim zijn. Op het toneel is dat duidelijk te zien. Maar dat er aan een voorstelling heel wat beproevingen in de studio voor afgaan is iets dat zich aan ons oog onttrekt. In 'STUDIO' laten choreografe Kathy Gosschalk en De Rotterdamse Dansgroep iets van dit leven achter de scher men zien. De dansers komen ontspan nen de werkruimte binnen. Ze warmen zich op met oefenin gen aan de barre. Erg vrolijk zijn ze al meteen niet, maar geleide lijk opent zich de hel. De studio verandert in een sombere ruim te, waórin de dansers onzeker naar hun bewegingen zoeken. Deze bewegingen zijn grillig, heftig, soms krampachtig. Er is weinig samenhang en zeker geen harmonie. De confrontatie van de dansers met zichzelf is al pijnlijk, maar zodra ze samen proberen te dansen, missen ze aansluiting, het pnderling be grip ontglipt hun en ze stoten elkaar af. Gedurende de hele voorstelling zien we pijnlijke, vertwijfelde en vermoeide po gingen van mensen die allemaal voor hetzelfde doel bij elkaar zijn, maar op zichzelf worden teruggeworpen. Het meest ex treem wordt de onmacht uitge drukt als een danseres die met gebonden handen en een doek voor haar mond in gebukte houding beweegt. De grillige, vaak schrille mu ziek van Schnittke, de prachtige belichting van Henk van der Geest en het decor van Peter de Klimpe leveren een sterke bij drage aan de geïsoleerde sfeer. Op het toneel staan twee ver plaatsbare wanden van spiege lend glas. De dansers zien hierin zichzelf en elkaar als een onbereikbaar beeld. Als de pa nelen achter elkaar geplaatst worden, ontstaat een spannen de vermenigvuldiging van spie gelbeelden die vaak overgaan in mooie confrontaties in de dans bewegingen. Hoe duidelijk Gosschalk er ook in slaagt haar visie over te brengen, de eenzijdigheid en het gebrek aan relativering staan mij toch tegen. Het dan send bestaan moet een hel zijn. Er is maar weinig zichtbaar van wat mensen ertoe drijft danser te worden, al schemert hier en daar wel door dat de danser zijn dromen heeft. De leden van De Rottedamse Dansgroep leveren grote prestaties, technisch en qua uitdrukkingskracht. Ik kan me niet voorstellen dat ze niet iets heel vitaals in zich hebben dat hen ruimschoots op de been houdt. 124130/133210, Steenstraat 39. LID01 Outbreak 16 jr., dag. 18.45 en 21.15. 101 Dalmatiërs al., vr. t/m woe 14.30 uur. LI DO 2 Richie Rich al vr t/m woe 14 30 Legends of the Fall al., dag. 18.45 en 21.15. LIDO 3 Drop Zone al dag 18.45; vr t/m woe ook 14.30. Pulp Fiction 16 jr.. dag. 20.45 LIDO 4 Dumb and Dumber 12 jr.dag 18.45; vr t/m woe ook 14.30. Forrest Gump al, dag. 20.45. STUDIO Stargate 12 jr., dag 18.45 en 2115; vr t/m woe ook 14.15. LUXOR tel: 071-121239, Stationsweg 19. Streetfighter 12 jr.dag. 18.45, 21.30; zoook 14.30. TRIANON tel: 071-123875, Bree- straat 31. Shallow Grave do t/m woe 19.30, 21.45 Quizz-showdot/m woe 19.30, 21.45. KIJKHUIS tel: 071-142895, Vrouwen kerksteeg 10. What's eating Gilbert Grape do t/m woe 19.30,21.45. 1000 Rosen do t/m zo 20.00, 22.15. Short Cuts ma 20.00 The unbearable lightness of being di 20.00. Four weddings and a funeral woe 20.00, 22.15 uur. LAK CINEMA Clevermgaplaats 1 High Hopes ma 20.30 uur. LVC tel: 071-146449, Breestraat 66 Trois Couleurs: Rouge do t/m za 20.00. Dekaloog 9 en 10 zo 20.00. Cultureel Centrum de X Bezness do 20.30. L'homme de Cendres vr 20.30. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO 1 Dumb and Dumber al dag. 18.45, za t/m woe ook 13.45; zoook 16.15. Stargate 12 jr., dag. 21.45. EURO 2 Richie Rich al., dag. 18.45; za t/m woe ook 13.45; zoook 16.15. The River Wild 12 jr., dag. 21.00. EURO 3 Outbreak 12 jr.. dag. 18.45,21.30; za t/m woe ook 13.45; zo ook 16.15. EURO 4 Forrest Gump al dag. 20.30. 101 Dalmatiëers al .dag. 18.30, za t/m woe ook 14.00; zo ook 16.15. PARKFILMHUIS tel: 01720-93737, Corn. Geellaan 2. Le Samourai do 20.30. Priscilla, Queen of the Desert vr za 20.30. Mrs Doubtfire al., do 20.15. LISSE FILMHUIS cc't Poelhuys, Vivaldistraat 4. The Adventures of Priscilla di 20.30. VOORSCHOTEN KINDERBIOSCOOP CC tel 07 1 614354, Prinses Mariikelaan 4. De Leeuwekoning al., zo ma woe do 14.00. The Pagemaster al., Nederl. gespr.; zo ma woe do 15.30. DEN HAAG ASTA 1. tel: 070-3463500, Spui 27 Stargate 12 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ASTA 2. Highlander 3, The final Conflict 16 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3. Shallow Grave 16., dag. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 tel. 070-3471656, naast Centraal Station. Pret-a-porteral., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. BABYLON 2 Forrest Gump 12 jr., dag. 13.15, 16.30, 20.30. BABYLON 3 De Tasjesdief al dag. 13.15. Immortal Beloved 12 jr., dag. 16.00, 18.45, 20.30. METROPOLE 1 tel. 070-3456756, Carnegielaan 15. Outbreak 12 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21 30 METROPOLE 2 Legends of the fall 12 jr., dag. 18.45,21.30. 101 Dalmatiërs dag. 13.15, 16.00. METROPOLE 3 Nell al., dag. 21.30. Richie Rich al., dag. 13.15, 16.00, 18.45. METROPOLE4 Dumb and Dumber al., dag. 13.15, 16.00, 18.45. My Life al., dag. 21.30. METROPOLE 5 Pulp Fiction 16 jr., dag. 21.15 101 Dalmatians al., dag. 13.15, 16.00, 18.45. ODEON 1 tel. 070- 3462400/3462401. Herengracht 13. Street Fighter 12 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ODEON 3 DropZone 16 jr., dag. 18.45, 21.30. 101 Dalmatiërs al., dag. 13.15, 16.00. ODEON 4 Riksbioscoop The Flintstones al dag. 11.45, 14.15, 16.45, 19.15,21 45. HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030, Spui 191. Living with an idiot 16 jr dag. 19.30, zo ma di wo 16.15 Jour de Fète al., dag 20.15, zo ma di wo ook 14.00. Les Silences du Palais 16 jr., dag. 22.00. Lamerica al., dag. 21,45. Moeder Dao dag. 18.30, zo ma di wo ook 14.00. 100 jaar film in kleur - Aida do 19.30,21.45. Barry Lyndon vr 20.00. The trouble with Harry za 19.30, 21.45. My Geisha ma 19.30. Le Meprisdi 19.30, 21 45 Dick Tracy wo 19.30, 21.45.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 9