Toch ander bestuur voor
Leidse openbare scholen
Kerk Samenleving
'God heeft met alles een bedoeling'
Leidse kerken
in oorlogstijd
c
Leiden
Leidse Hogeschool 'te modieus'
Betalen met hindemissen
Buurthuis Westerkwartiei
dicht wegens bezuiniginge
DONDERDAG 27 APRIL 1995
BUITENLAND KORT
DE ROEPING
Patriarch
Het hoofd van de Servisch-
Orthodozxc Kerk, patriarch
Pavle, heeft zich demonstra
tief achter Radovan Karadzic
geschaard. Een dag nadat het
VN-tribunaal in Den Haag
had aangekondigd te zullen
onderzoeken of Karadzic
zich heeft schuldig gemaakt
aan oorlogsmisdaden, vierde
Pavle een mis met de leider
van de Bosnische Serviërs in
diens hoofdkwartier in Pale.
Pavle riep de Serviërs op 'de
vrijheid, hun land en hun ge
loof te verdedigen'. Zij moe
ten alle problemen van het
embargo tegen Servië probe
ren te doorstaan.
Slavenarbeid
De speciale VN-rapporteur
voor mensenrechten,
Tadeusz Mazowiecki, had de
Serviërs er afgelopen maan
dag van beschuldigd nog
steeds etnische zuiveringen
uit te voeren en bovendien
oudere mannen en kinderlo
ze vrouwen te dwingen sla
venarbeid te verrichten.
Voorts gebruiken de Serviërs
de dwangarbeiders als le
vend schild aan het front.
Vanaf het begin van de oor
log in het vroegere Joegosla
vië heeft patriarch Pavle par
tij voor de Serviërs gekozen.
Capitulatie
Het einde van de Tweede
Wereldoorlog betekende een
'bevrijding van een misdadig
regime', aldus de Duitse bis
schoppen verklaring. Maar
ze voegen eraan toe dat de
tweedeling van Duitsland en
de Koude Oorlog een bittere
teleurstelling waren voor de
genen die hoopten op vrede
en vrijheid. Met hun verkla
ring mengen de bisschoppen
zich in de al weken durende
discussie in Duitsland over
de betekenis van 8 mei 1945,
de dag waarop nazi-Duits-
land capituleerde. In een op
roep hadden 250 personen
erop gewezen dat het einde
van de oorlog niet alleen de
bevrijding van het nazi-be
wind was, maar ook het be
gin van de verdrijving uit
Duitse gebieden in Oost-Eu
ropa, van de bezetting van
het oostelijk deel van Duits
land en van de tweedeling
van het land.
Hij is de eerste eigen predikant van de buitengewone wijkge-
meente Ichtus in Noordwijk aan Zee en omgekeerd is deze wijk
zijn eerste gemeente. Ds. G. Herwig (1957, Nieuw Lekkerland)
heeft lang in het onderwijs gezeten voordat hij definitief voor het
predikantschap koos. In 1977 begon hij als onderwijzer op zijn
oude lagere school in Nieuw Lekkerland. Puur om zich te ont
spannen begon hij in 1978 een avondstudie theologie om later
godsdienstles te kunnen geven. In oktober 1982 werd Herwig
hoofd van een christelijk nationale school in Wouterswoude in
Friesland. Na drie jaar vertrok het gezin Herwig naar Doornspijk
op de Veluwe. Een reden daarvoor was dat de tweede dochter
slechthorend was geboren. Met een werkkring in het midden van
Nederland meende de dominee wat dichter bij noodzakelijke fa
ciliteiten te zitten. Als directeur van de hervormde basisschool in
Doornspijk besloot Herwig zijn avondstudie theologie voort te
zetten aan de universiteit van Groningen. Sinds 8 maart 1995 is
Herwig dominee van de Ichtus-gemeente in de bloemenbad-
BEROEPINGSWERK
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Beroepen: te t Harde (toez.): L W.Ch.
Ruijgrok te Middelharnis; te Arnemui-
den (toez.): dr. P. Vermeer te Huizen;
te IJsselstein (Utr J.C. Schuurman
te Capelle aan den IJssel. te Elim
L.P.J. van Bruggen, kandidaat te Ze-
LEIDSCH DAGBLAD
(Opgericht 1 maart 1860)
kantoor
Rooseveltstraat 82
1-356356 Familiebenc
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen: te Hoek van Holland drs
IJ. Smedema, kandidaat te Rijswijk
(Z.H.), die dit beroep heeft aangeno
men; te Uithoorn (SoW): drs R. van
der Weg te Nieuwkoop; te Oss (Paas
kerkgemeente): H. de Haan te En
schede; te Drachten- H Klem Ikkink
te Coevorden; te Noordeloos: mevr.
J.M.T. Paas. kandidaat te Brandwi|k.
die dit beroep heeft aangenomen.
Aangenomen: naar Noordwijk: M. Lo
ner te Oostburg; naar Hasselt (beiden
part-time) drs. M.J. Boersma te Bui
tenpost (part-time) en mevr. drs. I.
Boersma-Prinste Burum (part-time).
GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT
Beroepen: te Valkenburg (Z.H.) en
Katwijk: C.J. Harryvan te Lemele-Le-
melerveld; te Baflo-Warffum i.c.m.
Pieterburen: J.Th. Rozemuller, kandi
daat te Den Ham.
Beroepbaarstelling: A. van Groos, Ja
cob Catsstraat 325, 8265 XT Kam
pen, tel: 05202-25940.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Alblasserdam: W.W.
Nijdam te Hilversum-Oost; te Spijke-
nisse: J. Westerink te Bunschoten.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen: te Middelburg-Zuid: J.M.
Kleppe te Rijssen-Noorderkerk.
Aangenomen: naar VIissingenR.
Kattenberg te Arnhem.
GEREF. GEMEENTEN IN NED.
Bedankt: voor Rijssen: F. Mallan te
071-32 ;1-
023-31
023-32
071-32
071-31
Geen krant ontvangen7
Bel voor nabezorgmg
Ma t/m/vr 18 00-19.30 u>
Zaterdag 10.00-12 00 ui
directie
B. M Essenben
Arnold (adjunct), J. K
Hoofdredactie:
advertenties
Maandag t/m vrijdag van 8 30 tot
071-35
rubrieksadvertenties
Maandag t/m vrijdag van 8 30 tot 17
n der Post (adjunct)
(acceptgiro)
per maand (autom betaling)
per kwartaal (acceptgiro)
per kwartaal (autom beta
per jaar (acceptgiro)
(NL)
public relations
WH.C M. Steverink 071-356356 per jaar (autom
ombudsman
r. D. Paauw 071 -356215 per k'
Tel. dag. 9 30 - 11 30 uur of per post.
redactie
G.J.Vi!
H.W. van Egmond, chef red Groot
A.J.B M. Brandenburg, chef eindredactie regi
mg)
iling)
F. Blok, chef eindredactie algemeen
W F. Wegman, chef red Duin- en Bollenstreek
W Spierdijk, chef sportredactie
leidsch dagblad op cassettebafjei
Voor mensen die moeilijk lezen, slechte
hebben of blind zijn (of een andere I
dicap hebben), is een samenvatting
Dagbli
N H U I
ONGEVALLENDIENST
Mallan te Alblasserdam; voor Bruinis-
se: F. Mallan te ALblasserdam.
OUD GEREF. GEM. IN NED.
Beroepen: te Rijssen: T. Klok te Kin
derdijk.
REMONSTRANTSE BROEDERSCHAP
Beroepen: te Utrecht als predikant
met een bijzondere opdracht (zieken
huispredikant). mevr A.L. Wiermga,
Het radio-programma van Mo
ker, het media-overleg van ker
ken in Rijnland en de Bollen
streek, besteedt komende zater
dag en zondag aandacht aan de
Leidse kerken tijdens de Twee
de Wereldoorlog. De voormali
ge redacteur geestelijk van het
Leidsch Dagblad, S.J. de Groot,
haalt persoonlijke herinnerin
gen op uit deze periode. Het
programma is op zaterdag te
beluisteren van 09.30 tot 10.00
uur en op zondag (een herha
ling) van 19.00 tot 19.30 uur.
Moker zendt uit op de FM 105.7
en via de kabel op de FM 88.
n dagelijks St.Elisabeth Ziekenhuis.
BEZOEKUREN
DIACONESSENHUIS
(tel. 071-178178): dagelijks 14.30-15 15 u
Kraam-
ners bovendien van 10 30 - 11Tl 5
Special Care Unit: 10.30-11.00
19.45-
5.00- 15.30 uu
overleg met de dienstdoende verpleegkundige.
i overleg met de dienstdoende
1 19.00-19.45 u
Kinderafdeling: 10.30-19.00
pleegkundige
Jongerenafdeling: 14.30-15.15
RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth
(tel 071-454545) dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30
II daarnaast ook 11.15-12.00 uur.
Kraamafdeling: 14.30-15.30 uur en 18.30-19.30 uur (voor v
uur).
Kinderafdeling: 14 30-19.00 uur (voor ouders de gehele dag)
klassehEi
stot2|™
(IC): 14 00-14 30 uulflt
i 18.30-19.30 uur. klat—
Afdeling hartbewaking (CCU)en
18.30-19.00 uur.
Spoedeisende hulp: dag en nacht geopend
RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord
(tel 01720-63131): dagelijks 14.00-15.00 uu
en II daarnaast ook 11.15-12.00 uur
Geen spoedeisende hulp meer mogelijk
ACADEMISCH ZIEKENHUIS
(tel. 071-269111): alle patiënten (behalve kinderen) 14.15-15.00 i
18.30-19.30 uur!
Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.15-19.00 uur, 19.00-20.00
leen Partners/echtgenoten met kinderen.
Voor zwangeren: zaterdag en zondag van 10.00 tot 11.00 uur, uits
voor partners/echtgenoten en eigen kinderen.
Kinderafdelingen: voor ouders van opgenomen kinderen is er een rui
zoek mogelijkheid in overleg met de hoofdverpleegkundige.
Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden: keel-, neus- en o
kunde en neurologie: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 uur; oogheelkund
heelkunde 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur.
Kinderkliniek: zalen voor peuters, kleuters en grote kinderen: 15.15-
uur; babyzaal en boxenafdeling: volgens afspraak.
Onderwijswethouder Hennie
Koek (PvdA) staat open voor
een andere bestuursvorm van
openbare scholen in Leiden. Zij
geeft dit te kennen in haar reac
tie op een nota van de CDA-
raadsleden Marjan de Jonge en
Aart van Bochove. Het CDA
dringt al enige tijd aan op ver
anderingen en wil met zijn nota
de discussie hierover versnellen.
De fractie vindt dat het stadsbe
stuur op grotere afstand van het
openbaar onderwijs moet wor
den gezet.
Openbare scholen kunnen
beter worden bestuurd door
een speciale commissie of net
als in het bijzonder onderwijs
door een vereniging of stichting,
meent het CDA. In de vorige
raadsperiode was het vooral de
D66-fractie, destijds nog oppo
sitiepartij, die deze discussie
aanzwengelde. Koek, gesteund
door een raadsmeerderheid,
hield de boot toen af. De open
bare scholen stonden evenmin
te dringen. De directeuren en
hun teams waren tevreden met
de gemeente als bestuurder.
Inmiddels is er het een en an
der veranderd, verklaart Koek
haar gewijzigde opstelling. „Ik
heb steeds gezegd dat naarmate
de gemeente meer onderwijsta
ken krijgt toebedeeld, de dub
bele pet meer gaat knellen. Die
situatie dient zich aan nu het
Rijk zaken als schoolgebouwen-
beheer aan gemeenten overlaat.
Decentralisatie gaat meestal ge
paard met een negatieve
bruidschat. De gemeente zal
daardoor geen doorgeefluik zijn
maar zelf keuzes moeten ma
ken."
Daarbij, vindt Koek net als het
CDA, mag de gemeente geen
hinder ondervinden van de
schijn dat ze het openbaar on
derwijs voortrekt. En die schijn
wordt groter als de dubbele pet
niet wordt afgezet. De gemeen
te heeft in het huidige onder
wijsbestel een dubbelrol: ze is
de baas van het openbaar on
derwijs maar moet ook de be
langen behartigen van het on
derwijs in het algemeen en dus
overleggen met het bijzonder
onderwijs.
Het is, schrijven de CDA'ers
in hun nota, net als met de kip
die het varken voorstelt uitsmij
ters te gaan verkopen. De kip
wil daarvoor eieren leveren mits
het varken voor de ham zorgt.
Betrokkenheid
Het CDA laat in zijn nota in het
midden of het openbaar onder
wijs in het vervolg door een
commissie, vereniging of stich
ting moet worden bestuurd. De
fractie heeft een lichte voorkeur
voor de verenigingsvorm. „Die
is vooral in het protestants-
christelijke onderwijs gebruike
lijk omdat daarmee optimale
betrokkenheid van de ouders
mogelijk is."
Het is precies op dit punt dat
de meningen van wethouder
Koek en het CDA weer we'l uit
elkaar gaan lopen. Koek wil lie
ver geen privaatrechtelijk maar
een publiekrechtelijk bestuur.
„Een openbare school is gebaat
bij een zo openbaar mogelijke
bestuursvorm. Met een com
missie ex artikel 82 gemeente
wet kan dat worden bereikt."
De wethouder wijst erop dat
met stichtingen of verenigingen
als bestuur het openbaar onder
wijs niet zozeer verzelfstandigt
als wel 'verbijzondert'. „En dat
is toch niet de bedoeling, ook
niet van het CDA."
Visitatiecommissie plaatst kritische kanttekeningen
De Leidse Hogeschool is met
haar opleiding 'vormgeving en
communicatie' veel te modieus
bezig. Dat vindt de
commissie van I
van onderwijs. Volgens de com
missie past deze opleiding niet
binnen de leerrichting culturele
en maatschappelijke vorming
(cmv) die deze Hogeschool aan
biedt. Bij het ministerie van on
derwijs is twee keer toestem
ming voor de opleiding aange
vraagd en beide keren is die af
gewezen. Toch heeft de school
leiding de leerroute doorgezet
omdat ze goed in de markt ligt
bij studenten. D. van den Wijn
gaard, afdelingsdirecteur van de
sociaal-agogische studies van
de leidse Hogeschool, neemt
de kritiek van de visitatiecom
missie serieus. „Maar toch zul
len we de leerroute vormgeving
en communicatie aanbieden
aan de tweedejaarsstudenten
die hiervoor hebben ingeschre
ven. Dat is een kwestie van fat-
„Ik denk trouwens dat hier
van een misverstand sprake is.
Twee jaar geleden zijn we be
gonnen met het aanbieden van
die leerroute. Dat is in de fol
ders misschien met een beetje
teveel trommels en trompetten
gebeurd. Maar het gekke is dat
de hele leerroute nog moet be
ginnen. De visitatiecommissie is
zo alert omdat men terug wil
naar de basis: dus puur oplei
den voor sociaal agoog. Wij
denken echter dat zo'n leerrou
te nuttig kan zijn met het oog
op het creatieve aspect."
Van den Wijngaard ontkent
niet dat het trekken van studen
ten ook een rol speelt. „Maar ik
vind dat we de vrijheid moeten
blijven hebben om met iets
nieuws op de markt te komen.
Ik denk dat studenten met zo'n
aanvullende leerroute ook best
een aardige baan kunnen krij
gen op de arbeidsmarkt. Maar
het is natuurlijk niet zo dat wij
opleiden tot vormgever of voor
lichter. Daar zijn andere scho
len voor. Nee. we leggen de na
druk op het creatieve aspect.
Waar die kritiek van de visitatie
commissie vandaan komt, be
grijp ik wel. Zij willen de boel
opschonen. Puur het opbouw
werk en de rest is flauwekul."
leiden Alles lijkt zo goed geregeld aan de Oude Singel. De parkeervakken liggen keurig gerangschikt
langs de gracht, borden geven netjes aan waar de betaalautomaten staan. Alleen dan komt het probleem.
Hoe bemachtig je een noodzakelijk bonnetje als plotseling een vuilcontainer de automaat blokkeert? Op
de container klauteren en dan maar wat priegelen? Of gewoon de automaat negeren en een bon riskeren?
FOTO LOEK ZUYDERDUIN
Buurthuis Westerkwartier aan
de Ten Katestraat is vanaf 1 mei
gesloten. De Leidse Welzijns
Organisatie (LWO) verhuist
haar activiteiten naar buurthuis
't Mierennest en buurthuis Vo
gelvlucht. Alleen de peuter
speelzaal en de speeltuinvereni
ging blijven in het gebouw aan
de Ten Katestraat.
De LWO beëindigt haar acti
viteiten in buurthuis Wester
kwartier om te kunnen bezuini
gen. „Dit is een concrete maat
regel", aldus LWO-directeur Ate
Flapper. „Net als een paar
maanden geleden de sluiting
van buurthuis De Merenzoom.
toen het asielzoekerscent^e
aan de Flevoweg dicht ging.
buurthuis werd de laatste
gebruikt voor activiteiten i
asielzoekers."
Flapper zegt dat met de
ting van het Westerkwa
voorlopig geen soortgelijke
zuinigingsmaatregelen n
nodig zijn. „Maar we vre
voor de jaren '96-'98. Dan n
er volgens het college 250
gulden bezuinigd worden ojlk
wijkaccommodaties. Niet all
de buurthuizen van de Lp
horen daarbij, maar ook
voorbeeld de Raad Daadv?
kels en andere wijkgeri<a;
voorzieningen."
BURGERLIJKE STAND
LEIDEN - Geboren: Mandy, dv.
D.C.J. de Vreugd en A. van der
Plas Marlies Suzanne, dv.
P.G.M. Valentijn en C. Krausse
Karmijn Margaretha, dv. F.C. Lan
ge en M.A.T.A. Schlatman San-
der, zv. D. Kloos en H. Hamelinck
Julia Helena, dv. R. van Ekeren
en H.A.M. Deerenberg» Daan Ma-
rijn, zv. J.V.D. Brinkmann en N.J.
Tijdgat» Wijnand Tim, zv. W. van
Dam en Y. Wolkers Kamal, zv. B.
El Boujdaini en T. Akoudad Lara
Madelief, dv. E. Habold en M.l.
Schut Simone Frederike, dv.
P.T. de Bruyn en N.F.M. van der
Voort Sven Robert, zv. R J. Ho-
genhuis en T.J. de Ruijter Kevin,
zv. C.M. van der Willigen en C.
Raaymakers Jesse Juriaan, zv. A.
van Tongeren en M. Beekman
Fatjan, zv. I. Bajrami Lloyd, zv.
J. Zuurmond en L.A. Verhoeven
Maria Geertruida Wilhelmina
Cynthia, dv. 0. Kar en M. Schou
ten Robin Petrus Elias, zv.
H.E.J. Veeger en N. Been Mandy
Engeltje Elisabeth, dv. A. Ouwe
hand en M.P.E. Meijvogel Britt,
dv. A. Bottinga en E. Beers Re
becca Eline, dv. P.J.G. Fasel en L.
Gressie Arianne Vivianne, dv. J.
de Goederen en L.W. Ravensber-
gen Britt Bernadette Margareta
Maria, dv. B.J.M. de Wilde en
T M.G. van Kins Berend Olivier,
zv J.R. Schouwenburgen B.F.
Togni Charmaine llaysa Hillary,
dv. R.R. Akodi en H. Adopai Al-
bert Willem Cornells, zv. H.T.R.
van Wieringen en G.C. Weijers
Casper Jelle, zv. P. Prudhomme
van Reine en J.E. de Jong Elise
Petronella Diana. dv. A.P. Ie Febre
en L.P.M. van der Wiel Bastiaan
Franciscus Johannes, zv. J.F. van
Woudenberg en A.E. Hoek Jacob
Francis, zv. R. Acolatse HildeN
hanna, dv. R.E. Aresviken J.P n
Fikkert Kimberley, dv. J. Pluj?1
E.M. Overmann »Timo Martini d
Adrianus, zv. E.C. van der Plas
C.M.T. Heemskerk» Henk Jacid
zv. R. van Overbeek en J.A. NaSj
geboren Caitlin Amber, dv. G|
Drijsen en M.E. Klerks.
Overleden J. Ouwehand, geb
dec. 1937, man H.M.A. Weij
geb. 8okt. 1931, echtg.1
Koelewijn M. Siebert, geb. Ijr
febr. 1927, geh. gew. met J. d-5
Wolf A.M.L. Versantvoort, l
25 mei 1925, man J van dei|
Niet, geb. 19 dec. 1929, man
de Zeeuw, geb. 29 juli 1927,
M. Willemsen, geb. 26 maart
1930. man J.J. Koot, geb. b-,
maart 1940, man P. Eradus,
geb. 19 maart 1922, ma
Pot, geb. 3 maart 1928, man
G.S. Lubbe, geb. 21 aug. 192£
man P.J. Boele, geb. 25 n
1913, man A.J. van den Ber^J
geb. 6 juli 1929, geh. gew.
J.M. van der Ploeg G. van Kli
ren, geb. 21 maart 1939, maijd
W.J.J. Dijsselbloem, geb.
maart 1906, man P.A. den C
den, geb. 4 dec. 1911, geh. j_
met P.A. Rullman J.M. BakkC
geb. 1 jan. 1912, geh. gew. m'
L.A. Bisschops C. van der Gu
ten, geb. 5 juli 1911, man IV
van Rijswijk, geb. 4 maart 19;
man M. van Deursen, geb. lf1
aug. 1928, vrouw J. Veerhoe
geb. 22 maart 1935, echtg. v<
H. Lagerwerf.
Gehuwd W.J.H.'Libbenga
S R. Wumba A S. Couperus
C.A. Molenaar H.P. Teeuwen
E.D.B. Yperlaan J.B. 't Hart<
G. de Wilde R. Pracht en E.Ar
Lange N.E. Rost en S. Klein
„Als man en enige Gerefor
meerde Bonder werd ik in Gro
ningen niet zo positief bena
derd. Men nam het mij bijvoor
beeld kwalijk dat mijn vrouw
thuis zat met de kinderen en
niet werkte. Deze houding had
ik niet voorzien, hoewel ik wist
dat de theologische faculteit in
Groningen als vrijzinnig bekend
staat. De botsingen tussen mij
err de vrijzinnigen kwamen
voort uit een totaal verschillen
de visie op de Schrift. Zo had
den we eens college over hoe je
met homoseksuele gemeentele
den om zou moeten gaan. De
Bond maakt hierbij een onder
scheid tussen geaardheid en
praktisering. Voor de geaard
heid hebben wij respect, maar
praktisering wijzen we af. Toen
ik daarbij Romeinen 1:27 aan
haalde, werd daarop gereageerd
met: 'Paulus is zo ouderwets,
daar kun je in deze tijd toch
niks meer mee?'.
De Schrift leert mij, dat een
christen iemand is die in Chris
tus de enige Zaligmaker erkent.
Ik haak dus af als mensen be
weren dat het niet uitmaakt hoe
je 1 lem noemt en dat de God Is-
raëls ook Allah kan heten om
dat bet toch allemaal op het
zelfde neerkomt. Ik vind het
vreselijk dat sommige christe
nen niet eens meer geloven in
het heilsfeit dat Christus voor
ons is gestorven en dat Hij ook
lichamelijk is opgestaan. De vi
sies van een Van Gennep en een Kuitert
wijs ik dan ook op grond van wat de Bijbel
mij zegt, resoluut af. De Schrift is voor mij
fundamenteel, het is voor mij van kaft tot
kaft het Woord van God!
Ik heb ernstige bezwaren tegen het hele
Samen Op Weg-gebeuren. Als Gereformeer
de Bonder kan ik niet samenwerken met
christenen die kritisch met de Bijbel om
gaan en zeggen dat die door gewone men
sen is geschreven. Voor de Gereformeerde
Bond staat het als een paal boven water dat
de Bijbel door mensen is geschreven die ge
ïnspireerd werden door de Heilige Geest.
Maar het zijn niet alleen de cultuurverschil
len tussen de verschillende kerken die niet
te overbruggen zijn.
Overigens werk ik graag breed samen, maar
dan het liefst met de Christelijk Gerefor
meerde Kerken omdat ik hun Schriftvisie
als de mijne herken. Daarbij denk ik dat Sa
men op Weg voor veel gemeenten een fi
nanciële noodsprong is omdat de kerken
met grote leegloop te kampen hebben. De
gemeenten met een Gereformeerde Bonds-
signatuur hebben daar geen last van. Het
feit dat de plaats die ik nu bezet vorig jaar
gecreëerd kon worden - en dat in deze tijd!
- zegt wel wat over de financiële draag
kracht en de betrokkenheid van de ge
meente.
In de loop van de jaren hebben mijn
vrouw en ik mogen ontdekken, dat God met
alles in ons leven Zijn bedoeling heeft. Toen
mijn vrouw in verwachting van
onze tweede dochter was. kreeg
ze Rode Hond, waardoor onze
dochter ernstig slechthorend
geboren werd. Hoe erg het ook
is, toch hebben wij hier ook veel
positiefs door ervaren. Zo heb ik
geleerd duidelijk te articuleren,
wat vooral in het bejaardenpas
toraat heel belangrijk is.
Tijdens mijn studie heb ik de
vijf dovenbeloften in Jesaja on
derzocht, wat mij veel steun
heeft gegeven. Vervolgens heb
ben we onze dochter heel be
wust naar de gewone basis
school laten gaan, de school
waar ik directeur van was. Dit
ging heel goed, waardoor er nu
verschillende blinde en slecht
horende leerlingen op die
school in Doornspijk zitten. Er is
een wereld voor ons openge
gaan, waar ik God toch echt
dankbaar voor kan zijn. Hij
heeft het zo gewild.
Niets is volgens mij zo modern
als de Bijbelse boodschap. De
maatschappij waarin we leven
doet het voorkomen, alsof we
pas modern zijn als we mee
doen met van alles en nog wat.
Zo kan ik me vreselijk ergeren
aan de paasfolders van Albert
Heijn wanneer daarin naast ha
zen en eieren afbeeldingen van
het kruis voor commerciële
doeleinden worden gebruikt.
Dat is het bespotten van God.
En wat levert onze 'moderne'
maatschappij op? Gebroken hu
welijken, kapotte gezinnen en ontzettend
veel eenzaamheid. Ik vind dat de kerk posi
tief moet reageren op dat soort maatschap
pelijke zaken.
Het ambt van predikant is voorbehouden
aan de man. Maar in de ring en de classis
ga ik wel met vrouwelijke dominees in ge
sprek. In onze Hervormde Kerk is het nu
eenmaal een gegeven dat ze er zijn. Ik pro
beer niet in scherpe onverdraagzaamheid te
vervallen, een fout die men aan de theologi
sche faculteit in Groningen jegens mij wel
maakte."