Uiterst milde komedie van Robert Altman
Weinig actie en nauwelijks
dialoog in 'Le Samourai'
Film
Richie Rich: Rijk ventje
ontdekt de werkelijke
waarden van het leven
Van Peebles bezorgt Highlander III charme
'Street Fighter' is gebaseerd op een dolmakend video-spelletje
'Cannes' hoeft geen films uit Nederland
utrecht Voor het twintigste achtereenvolgende jaar zal er vol
gend maand in Cannes een filmfestival plaatsvinden zonder Ne
derlandse bijdrage aan het hoofdprogramma. De laatste Neder
landse cineast die met een speelfilm meedong naar de Gouden
Palm, was in 1992 Paul Verhoeven met de Amerikaanse produK-
tie Basic Instinct. De laatste Nederlandse speelfilm die de com
petitie wist te halen is in 1975 Jos Stellings Manken van
Nieumeghen geweest. Naar verluidt is ook dit keer de Utrechtse
cineast heel dicht bij uitverkiezing geweest met De Vliegende
Hollander, de film die over twee weken in Nederlandse première
wordt gebracht. Pas in de allerlaatste selectie-ronde zou het his
torische epos zijn afgevallen. Ook The Clear Light Of Day Rudolf
van den Berg), Antonia (Marleen Gorris) en All Men Are Mortal
(Ate de Jong) hebben het niet gehaald. België heeft zich wel voor
de competitie weten te plaatsen met Between The Devil And The
Deep Blue Sea, van Marion Hansel. Opmerkelijk groot is dit jaar
de Britse vertegenwoordiging in Cannes met maar liefst vijf films
in competitie, tegenover slechts drie uit Amerika en geen enkele
film uit Rusland. Het 48-ste Festival van Cannes zal plaatsvinden
van 17 tot en met 28 mei. De jury zal worden voorgezeten door
de Frans actrice Jeanne Moreau.
FILMS IN LEIDEN
Alain Delon subliem als gangster
Prêt-a-Porter: Heksenketel van mesjogge verhalenanekdotes en moppen over de modewereld
Bij een nieuwe film van Robert Altman is één ding alvast
gegarandeerd: je kunt ervan verzekerd zijn dat alle be
trokkenen er met groot plezier aan hebben meegewerkt,
en dat dit plezier van de begin- tot en met de eindtitels
van het filmdoek zal afstralen. Ook zijn nieuwste film,
Prêt-a-Porter, is wat dat betreft weer een feest om naar te
kijken.
film recensie
stan lapinski
i Babyion 1, Movieworld 4, Den haag; Calypso 1, Movies 1, Am
sterdam
Prêt-a-Porter te z
Marcello Mastroianni en Sophia Loren in Prêt-a-Porter.
Macaulay Culkin in Richie Rich
Ondertussen zie je een verza
meling gelukzoekers, egoïsten,
opportunisten, sukkelaars en et
terbakken, die om elkaar heen-
draaien, elkaar voor de voeten
lopen, elkaar dwars zitten of
juist het bed in proberen te krij
gen. Soms slagen ze (gedeelte
lijk), meestal slaan ze de plank
faliekant mis. Binnen dit gek-
kenpandemonium steelt het
duo Mastroianni-Loren de show
met een bijna letterlijke herha
ling van de legendarische strip
tease—scene uit De Sicas Ieri og-
gi, domani (1963). Alleen loopt
het hier op niets uit. Wat wil je,
Marcello en Sophia zijn inmid-
)ONDERDAG 27 APRIL 1995
film «overzicht
i marco van pelt
ICultureel Centrum de X, Haarlemmer
straat 52, Leiden: 3x Tunesië: Bezness, do
27/4 20.30 uur; L'Homme de Cendres, vr
328/4 20.30 uur. Parkfilmhuis, Cornelis
Geellaan 2, Alphen aan den Rijn: Le Sa-
mourai, do 27/4 20.30 uur.
Drie keer Tunesië in de X gaat
verder met Bezness en L'Homme
'de Cendres, beide van regisseur
ijNouri Bouzid. De hoofdpersoon
«van Bezness is Roufa. Hij wordt
a heen en weer geslingerd tussen
Islamitische achtergrond en
belofte van een beter leven
dat lonkt in Europa. Als gigolo
ii verdient Roufa goed tijdens het
li vakantieseizoen. Maar hij raakt
in moeilijkheden als hij moet
kiezen tussen zijn vaste klant,
een rijke Duitse vrouw, en zijn
^verloofde Khomsa, die thuis op
gesloten zit en die Roufa's werk
afkeurt.
De psychologische conflictsi-
1 tuatie tussen de westerse en de
Arabische cultuur komt tot een
hoogtepunt als een Franse foto
graaf een reportage wil maken
over 'het leven in de prostitutie',
de Bezness. Nouri Bouzid laat
op gevoelige en genuanceerde
wijze de pijn zien waarmee ver
menging van culturen gepaard
i gaat. Vooral als het exhibitionis-
i- me van de één de ander tegen
de borst stuit.
In L'Homme des Cendres trekt
Bouzid dit thema door. Farfat
en Hachemei zijn twee volwas
sen mannen die slechts één
ding gemeen hebben: ze zijn al
lebei door een opzichter ver-
kracht toen ze tien jaar waren.
De mannen hebben dit ieder op
hun eigen manier verwerkt.
Farfat is een groot kind. Hij ziet
n er hetzelfde uit als de straat
schoffies met wie hij veel op-
FILMS AMSTERDAM
ALFA 1 (020)6278806
13.30, 16, 19.30, 22: Bullets over
Broadway
ALFA 2
13, 15.45, 18.45: 101 Dalmatiërs
21.30 Shawshank Redemption
ALFA 3
13.30, 16, 19.30 en 22: Amateur
ALFA 4
13,15.45, 18.45, 21.30: Hoogste
Tijd
ALHAMBRA 1 (020) 6233192
13.15, 16.30, 20.30: Forrest Gump
ALHAMBRA2
20: Pulp Fiction
BELLEVUE CINERAMA (020)
6234876
13.15, 16, 19.15, 22: Streetfighter
CINERAMA 2
13.15, 16, 18.45, 21.30: Legends
of the Fall
CALYPSO 1 (020) 234876
13.15, 16, 18.45, 21.30: Pret-a-
CALYPSO 2
13.15, 16.15, 20.15: Forrest Gump
CINECENTER CORALINE (020)
6236615
13.45, 16.30, 19.15, 22, zo ook 11:
Lamerica
PEPPE NAPPA
14„ 16.30, 19.45, zo ook 11: Moe
der Dao
22: Heavenly creatures
PIERROT
14, 16.30, 19.30, 22, zo ook 11.00:
imaginary Crimes
JEAN VIGO
13.45, 16.30, 19.30, 22, zo ook 11:
Les Silences du Palais
CINEMA 1 (020)6151243
19.15,21.45: Outbreak
CINEMA 2
18.45,21.15, vrt/m wo ook 13,
15.30: Streetfighter
CINEMA OSCAR (020) 5475175
vr, za, ma, di 20.30 Exotica
CITY 1 (020) 6234579
13.15, 16, 18.45, 21.30: Stargate
CITY 2
13.15, 16, 18.45: Richie Rich
21.30: Just Cause
CITY 3
13.15, 16. 18.45, 21.30: The River
Wild
CITY 4
18.45,21.30: Shallow Grave
CITY 5
13.15, 16. 18.45, 21.30: Dumber
and Dumber
CITY 6
13.15, 16, 18.45,21.30: Drop Zone
CITY 7
13.15, 16. 18.45en 21.30: High
landers
DESMET (020) 6273434
trekt en zo gedraagt hij zich
ook. Hachemei, daarentegen, is
op het eerste gezicht een echte
volwassene. Farfat weigert sys
tematisch te voldoen aan wat er
van hem verwacht wordt en Ha
chemei, die op het punt staat te
trouwen, slaat op belangrijke
momenten in zijn leven op de
vlucht.
Bouzid werkt de problemen
van de twee mannen jammer
genoeg onvoldoende uit. Al snel
vallen ze namelijk in het niet bij
Bouzids overdadige beschrij
ving van de Tunesische maat
schappij. Dit werkt nogal ver
warrend en volgens de critici
zou Bouzid heel wat interessan
ter zijn als hij zijn scenario's be
ter zou beheersen.
Alain Delon
De Gouden Beer die de Franse
filmster Alain Delon eerder dit
jaar op het Filmfestival in Ber
lijn voor zijn hele oeuvre kreeg,
dankte hij mede aan zijn optre
den in Le Samourai. Zijn rol als
huurmoordenaar in de gang
sterfilm uit 1967 stond de jury
leden nog helder voor de geest.
Delon als samoerai-vechter,
voor de duivel nog niet bang,
pleegt in opdracht van een
nachtclubeigenaar een moord,
maar hij is gezien door getui
gen. Pogingen om zich een alibi
te verschaffen mislukken en
Delon raakt steeds verder in de
nesten. Als hij dan ook nog ver
liefd wordt op een zwart meisje,
in het wit gekleed, tekent hij
zijn eigen doodvonnis.
Le Samourai, met weinig ac
tie en nauwelijks dialoog, moet
het hebben van de geladen
vormgeving. Delon levert als
moordenaar zijn beste acteer
prestatie.
do 21.30 Auf wiedersehn Amerika
dot/m di 19.15, 21, wo21.30: Une
été inoubliable
do. wo 18.45, vrt/m di 18.45,
21.30. zo ook 13.30: Pulp Fiction
wo 19.30: The Kingdom 1
wo 22: The Kingdom 2
za 24.15, zo 16.15: Fresa y Chocola
te
KRITERION 1 (020) 6231708
18: Four Weddings and a Funeral
20.15,22.15 (di niet 22.15): Ama
teur
di 22.15: Sneak Preview
KRITERION 2
17.30: Priscilla, Queen of the desert
19.30 (beh. ma) zo wo ook 15: Jour
de Fête
21.45: Once were Warriors
zo wo 14.30: Playtime
ma 19.30: Intervista
THE MOVIES 1
17, 19.30,22, zo ook 14.30: Pret-a-
THE MOVIES 2
17.30, 19.30, zoook 15.30: Bullets
over Broadway
21.30, vr en za ook 00.15: Pulp Fic
tion
THE MOVIES 3
17.30, zo ook 15.15: What's eating
Gilbert Grape?
19.45, 22: Heavenly Creatures
THE MOVIES 4
17.15, vr en za 00.15: Reservoir
Dogs
19: Quiz show
21.15, zoook 14.15: Burnt by the
Sun
RIALTO 1(020)6753994
19.30, 22 (beh za en wo): Lamerica
18 (beh za, wo): Venus in Furs
wo 20: Sunset Boulevard
RIALTO2
20 (beh za): Monkeys in Paradise
21.45 (beh za): Vive I'Amour
18 (beh za): Virgina
TUSCHINSKI 1 (020) 6262633
13.15, 16. 18.45, 21.30: Outbreak
TUSCHINSKI 2
13.15, 16, 18.45: Richie Rich
21.30: Disclosure
TUSCHINSKI 3
16. 18.45, 21.30: Immortal Beloved
TUSCHINSKI 4
13.15, 16. 18.45,21.30: Little Wo-
TUSCHINSKI 5
13.15, 16. 18.45.21.30: Nell
TUSCHINSKI CINEAC
11.45. 14.15, 16.45. 19.15en
21.45: The Flintstones
DE UITKIJK (020) 6237460)
15. 18. 20,22 Priest
Het programma van de Haagse
en Leidse bioscopen staat op
de kunstpagina.
'Prêt-a-porter' het halfjaarlijkse
Parijse modefestijn waarin 's
werelds topcouturiers hun col
lecties voor het voetlicht bren
gen is in de jaren tachtig uit
gegroeid tot een internationaal
mediacircus; tijdens 'Prêt-a-
porter' staat Parijs op zijn kop.
Met deze film biedt Altman een
vrolijk en dwars inkijkje in die
wereld van mode-ontwerpers,
modellen, redacteuren, inko
pers en kopers.
Als Robert Altman ergens
naar kijkt ziet hij al gauw een
doldraaiend gekkenhuis of
het nu gaat om het wereldje van
de country-muziek (in Nashville
de Hollywood-studio (in The
Player), of het upper-class-be-
staan in de voorstad van Los
Angeles (in Short Cuts). Zo ook
hier. Het gaat in Prêt-a-porter
niet om de schitterende presta
ties van de modekoningen zelf,
maar om het hype-gedoe erom
heen. Vorig jaar heeft hij ter
plekke opnamen gemaakt van
de echte modeshows. Om de
haverklap verschijnen er dan
ook ontwerpers, modellen en
beroemdheden uit de showbizz
voor de camera die gewoon
zichzelf mogen spelen. Zoals
wel vaker bij Altman laat hij ook
hier het door hem verzonnen
film recensie
jos de putter
Richie Rich. Te zien: Lido 2, Leiden; Me-
tropole 3, Movieworld, Den Haag; City 2,
Tuschinski 2, Amsterdam
Macauly Culkin werd, bijna nog
als peuter, een superster dankzij
■Home Alone en sindsdien wordt
met de regelmaat van de klok
zijn imago van schelmachtig
engeltje uitgeprobeerd in nieu
we potentiële kassuccessen. Zo
is ook Richie Rich ontstaan, ge
baseerd op de populaire strip
boeken waarin een rijk ventje
de werkelijke waarden van het
leven ontdekt tijdens allerlei
avonturen.
Zo'n concept gaat er in Holly
wood in als koek: alle kinderen
kunnen immers eerst jaloers
zijn op zo'n rijkeluiskind, het
geeft bovendien de mogelijk
heid om onbeschaamd te jong
leren met de gadgets die aan
verwante industrieën aan de
man willen brengen en het ge
heel wordt afgemaakt met een
sentimenteel-moralistisch saus
je dat al sinds mensenheugenis
families naar de bioscoop
brengt.
Richie Rich is volledig op dat
stramien geschoeid: kleine Ri-
verhaal afspelen tegen een do
cumentaire achtergrond.
Net als Short Cuts (uit 1993)
heeft Altman Prêt-a-porter op
gezet als een weefsel van kleine
drama's die voor het voetlicht
worden gebracht door een se
lect gezelschap van 31 acteurs.
Het gaat hem in deze film niet
om het drama van een paar en
kelingen, maar om een groeps
portret een zedenschets. Zijn
clubje vaste kompanen (Kim
Basinger, Julia Roberts, Tim
Robbins en Lyle Lovett) heeft hij
voor de gelegenheid aangevuld
met een aantal grote sterren
(Lauren Bacall, Anouk Aimée,
Sophia Loren en Marcello Mast
roianni).
Dat je als kijker in deze hek
senketel van mesjogge verhalen,
anekdotes en moppen de weg
niet kwijtraakt, is te danken aan
het feit dat Altman heeft voor
zien in een enkele rode draad.
Nog voor de film op gang komt,
wordt Olivier de la Fontaine
(Jean-Pierre Cassel) vermoord
(dat wil zeggen: dat denkt ieder
een, wij hebben gezien dat hij is
gestikt in een broodje ham).
Aangezien De la Fontaine bij le
ven chef van het Parijse mode
syndicaat was, is iedereen op
eens verdacht. Inspecteur der
chie groeit op als verwend
zoontje van gigantisch rijke ou
ders, maar heeft geen echte
vriendjes op de kak-school waar
hij naar toe moet. Dankzij z'n
oppas komt hij in contact met
een groepje kinderen uit een
andere sociale laag, die wel van
baseball houden. Samen nemen
ze het op tegen een witte boor-
den-crimineel die het op het fa
miliefortuin voorzien heeft. Het
leidt tot drie kwartier knallend
op elkaar gesneden onschuldig
actie-vermaak, zonder dat we
ooit echt inzage krijgen in de
noden van de kinderziel, daar
voor hebben deze jochies het
veel te druk. Het inzicht in een
ander, niet door geld gedomi
neerd leven, komt als het ware
tijdens een rustpauze, op het
moment dat even het zweet van
al die toffe actie wordt wegge
wist.
De energie van de makers is
duidelijk niet in subtiliteiten als
karakterontwikkeling gaan zit
ten (dat verdraagt de marketing
strategie rond Macauly Culkin
trouwens ook niet). In plaats
daarvan is de rijkdom van het
ventje met veel omhaal in beeld
gebracht. Leuker wordt de film
daar zeker niet van.
politie Tantpis (Jean Rochefort)
gaat op zoek naar de moorde
naar (die hij dus nooit zal vin
den). Bovendien loodst tv-re
porter Kitty Potter (een schitte
rende rol van Kim Basinger) ons
feilloos door de hectiek van de
op volle toeren draaiende mo
de-kermis (hoewel, feilloos?).
film recensie
stan lapinski
Highlander iii. Te zien. Asta 2, Den Haag.
Llighlander III: The Magician
luidt de volledige titel (regiede
buut van Andy Morahan). Wie
de Highlander is mag bekend
worden verondersteld van de
delen I en II. Hij heet Connor
.MacLeod en wordt hier ander
maal vertolkt door Christopher
Lambert. MacLeod is geboren
op de Schotse Hooglanden, in
de middeleeuwen. Doodgaan is
er niet bij, dat kan hij niet, Ma
cLeod is een 'Onsterfelijke'.
Daar zijn er maar een paar van
op de wereld.
De film begint in het zestien
de eeuwse Japan. Daar zit Ma
cLeod bij een andere Onsterfe
lijke in een grot onder de berg
Neri, waar zijn Japanse collega
hem wegwijs maakt in de kunst
van het zwaardvechten. Zij
wachten daar op Kane, ook een
Onsterfelijke, maar dan van een
heel ander slag. Zij zijn namelijk
absoluut goed, Kane is daaren
tegen absoluut boosaardig.
Kane (Mario Van Peebles) is
opweg om hen het hoofd af te
hakken. Dat is de enige manier
waarop een Onsterfelijke aan
zijn eind komt: als een andere
Onsterfelijke hem zijn hoofd
van de romp weet te slaan. De
geheime krachten van de ont
halsde gaan dan over op de
moordenaar. Terwijl MacLeod
weet te vluchten legt de onster
felijke Jappanner het loodje. Hij
kan nog net zijn grot laten in
storten, zodat die akelige Kane
voorgoed begraven is. Totdat
het 1994 wordt en een team ar
cheologen, zich van geen kwaad
bewust, de Neri-grot blootlegt.
Kane ontsnapt en opent de
jacht op MacLeod tot helemaal
in New York. Wie zal wie het
hoofd weten af te hakken?
Over het algemeen kunnen
dit soort mythische films be
hoorlijk vervelend zijn. Die ab
soluut goede figuren a la Ma
cLeod zijn maar in de.weer met
het vermeerderen van hun ge
heime kennis en hun verborgen
krachten, net hogepriesters.
Doodernstig allemaal, er kan
geen lachje af. Godzijdank
breekt er geregeld een flinke
knokpartij uit met hun kwaad
aardige tegenstanders.
Ook in Highlander III komt er
dankzij de gevechten (vakkun
dig in beeld gebracht door Mo
rahan, voorheen videoclip-re
gisseur) het nodige leven in de
Onsterfelijkheid in Highlander III
brouwerij. Gelukkig loopt er in
deze film één figuur rond die
borg staat voor wat extra char
me: Mario van Peebles. Hij zet
Kane neer met een duivels ple
zier. Kijk eens hoe subtiel hij, na
een Van zijn makkers het hoofd
te hebben afgeslagen, zijn
zwaard aflikt. Of hoe hij bij een
bezoek aan een hoertje het hen
toegeworpen condoom in zijn
mond stopt en weer uitspuugt.
En hoe hij om MacLeods vrien
din heendraait met zo'n heen
dels ook een jaartje ouder.
Met Prêt-cï-porter heeft Alt
man een voor zijn doen uiterst
milde komedie afgeleverd. De
film mist de grimmige cynische
kanten van zijn vorige produk-
ties, maar sprankelt des te
meer.
en weer schietend tongetje van
een echte vieze man. Of er ooit
een Highlander IV komt is de
vraag, maar Mario Van Peebles
moeten we in de gaten houden.
film recensie
stan lapinski
Street Fighter Te zien: Luxor, Leiden; Odeon 1Movieworld 4.
Den Haag; Bellevue Cinerama en Cinema, Amsterdam.
Wie niet zelf een filmverhaal weet te bedenken
grijpt naar een roman, naar een biografie of naar
een toneelstuk. Zo gaat het al bijna honderd jaar.
Inmiddels leven we in het computertijdperk en is
er een nieuwe bron bijgekomen om inspiratie uit
te putten. Street Fighter bij voorbeeld, geschreven
en geregisseerd door Steven de Souza, is geba
seerd op een videospelletje, om precies te zijn op
CAPCOM Video Game 'STREET FIGHTER II'. Dat
wil zeggen, De Souza heeft de karakters overge
nomen en er zelf een verhaal omheen bedacht
(een videogame heeft geen verhaal). Hij is daar
overigens uitstekend in geslaagd. Zijn verhaal
heeft een begin, een midden en een eind, zoals
dat hoort bij film, maar is de enigszins dolmaken-
de kwaliteiten van het oorspronkelijke videospel
letje niet kwijtgeraakt.
De film speelt in fantasieland Shadaloo. Daar
hanteert de kwaadaardige, wrede en knotsgekke
generaal Bison (Raul Julia) de knoet. De man is
uit op wereldmacht maar moet eerst de Allied
Nations zien te verslaan. Vooralsnog heeft hij 63
mensen gegijzeld. Als er binnen drie dagen geen
twintig miljard dollar wordt geschokt zal hij ze ter
dood brengen. Allied Nations-kolonel Guile
(Jean-Claude van Damme) neemt de handschoen
op. Vergezeld van zijn charmante assistente
Cammy (Kylie Minogue) en een zootje ongere
geld weet hij door te dringen in Bisons vesting.
De Souza heeft een vorm gevonden a la de zak
van Sinterklaas: daar stopt hij, de'stopt hij de hele
wereld in. Je kunt het zo gek niet bedenken. Een
stukje 'Romeins gladiatorengevecht', een stukje
'James Bond-science fiction' (met bijpassende
humor), een stukje 'Vietnam-film', een stukje
'Kung Fu'. Het dondert allemaal voorbij in een
adembenemend tempo. Zo doet generaal Bison
zowel denken aan Hitier, als aan Stalin, als aan
Saddam Hoessein, als aan Pol Pot. En natuurlijk,
ook aan Karadzic. Kolonel Guile en ziin man
schappen dragen overigens blauwe helmen en
rijden rond in witte voertuigen.
Als Guile zijn spieren spant om Bison een gi
gantische optater te verkopen scheurt hij uit zijn
hemd en onthult daarmee een tatouage op zijn
bovenarm: de Stars and Stripes. Het zijn de Ame
rikanen weer eens die het vuile werk opknappen.
Als het in Bosnië niet lukt, dan maar in Shadaloo.
God bless Van Damme.