Potvis en pannekoek schildknaap Sem "Nijveen overleden Cultuur Kunst 'Afrika Verhit' brengt stam wilde blanken aan het draaien en het schudden Rondtheater toont kwaliteit in 'True West' MAANDAG 24 APRIL 1995 Rijnsburg-Oranje Expositie runsburg» In het gemeentehuis van Rijnsburg is vanaf maandag 1 mei de Rijnsburg-Oranje Expositie te zien met olieverf- en .acrylschilderijen van Nicolette Dammann en Jacob Kanbier, ke- ,ramiek van Erik Kok, aquarellen en pentekeningen van Ton Koe- Tie, textiel van Lidy van der Spek en bloemsierkunst van VVim de Is Winter. Openingstijden: ma. t/m vrij. van 9-12, en van 14-17, op 'an 11-16. Architecten Kaffee over Berlijn leiden Het Leids Architekten Kaffee houdt woensdag 26 april i bijeenkomst in sociëteit de Burcht. De architecten Cornelius Geiler en Jan Hofman vertellen over hun ervaringen in Oost-Ber en Oost-Duitsland vóór de omwenteling, en over liet huidige gelbouw-klimaat. Tevens wordt op deze avond de jaarlijkse prijs- Ne vraag bekend gemaakt. Aanvang: 20.00 uur. Portretten van dansers Amsterdam» In De Melkweg in Amsterdam zijn tot en met 21 mei dansfoto's en portretten van dansers van het Nationale Bal let te zien. De foto's zijn in opdracht van het gezelschap ge maakt door fotograaf Johan Vigeveno. Hij heeft de foto's geën sceneerd in zijn eigen studio. Little Voice in Rotterdam In hel Theater Zuidplein in Rotterdam is van 2 t/m 14 mei de muzikale komedie 'Little Voice' te zien. Vera Mann onderbreekt speciaal voor dit stuk haar rol in 'My Fair Lady', om samen met Pleuni Touw de hoofdrol te kunnen spelen. Kaarten verkrijgbaar bij de kassa van het theater, tel: 010-4815844. J Beatles-opnamen ontdekt op zolder londen Een 30-jarige lasser uit Liverpool heeft onlangs op een zolder oude bandopnamen van de Beatles gevonden. De muziek dateert van 1959, kort na de oprichting van de groep. De tape kan op een veiling zo'n half miljoen gulden opbrengen, aldus de krant The Sunday Times. Peter Hodgson was bezig de zolder van zijn overleden grootvader op te ruimen toen hij de volle spoel van een oude bandrecorder vond. Zijn opa had het opname-ap paraat destijds aan de Beatles uitgeleend, bleek later. Museumweekend trekt ondanks mooie weer duizenden bezoekers Ruim 800.000 mensen bezochten zaterdag en zondag de ruim vierhonderd musea in Nederland. Door het mooie weer waren het er minder dan in 1994 toen 950.000 be zoekers werden geteld. Absolute topper dit jaar was het Nationaal Natuurhistorisch Museum in Leiden. Ruim 5700 bezoekers kwamen daar de rottingslucht en lever- traangeur opsnuiven bij de botten van potvissen en kij ken naar het skelet van een potvis die begin dit jaar aan spoelde op het strand van Scheveningen. •CC v koopmans hilversum» a Nijveen, één van de eerste jazzviolisten in ons land, is 'overleden. Dat is zaterdag be kend geworden. De in 1912 in Groningen geboren musicus heeft jarenlang in het gerenom meerde show-orkest The Ram blers gespeeld. Later was hij violist Benny Behr concert- het Metropole-or- kest. Nijveen werd in 1937 trom pettist bij het show- en dansor- kest The Ramblers, onder lei ding van Theo Uden Masman. Dit orkest behoorde in Europa tot de beste in zijn soort. Toen de oorlog uitbrak, speelden het nog enige jaren door en trad ook op voor de Duitsers. Maar 1941 werd het voor de joodse orkestleden Sal Doof en Sem Nijveen te gevaarlijk. Ze doken onder. Bij de optredens die nog volgden, waren twee lege stoe len te zien. Sal Doof zou de oor log niet overleven. Nijveen ge bruikte de onderduiktijd om zijn vioolspel te perfectioneren. Trompet klonk te hard en was daarom te gevaarlijk. Na d^. oorlog mochten The Ramblers enige tijd niet optre den. De violist was daar nuchter over: „Ze speelden door om te leven". Hij was het niet eens met het beeld dat The Ramblers „fout in de oorlog" waren en had een hoge pet op van de vasthoudendheid waarmee Uden Masman hem en lotge noot Doof steeds beschermde. Toen hel speelverbod was op geheven, hernam Nijveen zijn plaats. Hij bleef nog enige jaren bij The Ramblers en stapte toen over naar het Metropole-orkest. Samen met Benny Behr was hij daar concertmeester. De twee vormden een bekend vioolduo, dat volgens kenners musiceerde. De ijscoman voor de (oegangs- deuren naar het Nationaal Na tuurhistorisch Museum doet goede zaken. In een lange rij wachten een paar honderd op de binnenplaats het skelet van een potvis te kunnen bekijken. In groepjes van vijfentwintig worden bezoekers het museum binnengelaten. Na minstens een half uur wachten, zien zij een kleine tentoonstelling over de potvis. In enkele vitrines liggen pro- dukten van walvissen en potvis sen: schoenveters van walvis- senhuid, potvissenzeep en een paraplu met walvisbaleinen. Aan de muren hangen schilde rijen en tekstborden met uitleg over het leven van dit zoogdier. Waarom potvissen soms aan land spoelen is nog steeds niet duidelijk. Misschien verliezen ze hun oriëntatie-vermogen door ziekte, of dwalen ze te ver af van de kudde. Dat ze een maal aangespoeld zullen ster ven is bijna onvermijdelijk. In de magazijnen van het museum, dat gewoonlijk niet voor publiek toegankelijk is, staan modellen van dolfijnen, een familielid van de potvis. Aan het plafond hangen reus achtige skeletten van orka's en walvissen. De deuren van de ve le kasten in het magazijn zijn gesloten. Elke gang huisvest een andere diersoort. Een museum medewerker opent heel even een deur in de gang met hoef dieren. In de kast staan drie op gezette herten zij aan zij. Gnif felend bekijken een paar men sen de lange leerachtige walvis penis die achterin het magazijn is opgehangen. Rottingslucht Via de magazijnen komen de bezoekers op de binnenplaats l het - het geveer 14,5 meter lange pot visskelet ligt. Het is één van drie potvissen die in januari van dit jaar op het strand van Scheve ningen aanspoelde. Op de bin nenplaats hangt een scherpe rottingslucht. Voor het gebouw waar allerlei dieren worden ge prepareerd, ligt de schedel van een andere potvis, met het vlees er nog aan, om de kop een zwerm vliegen. Kinderen knij pen hun neus dicht, anderen houden even hun adem in. Ach ter de ramen van het gebouw staat een groot bad waarin een ander deel van het beest schoonrot. „Het is hier druk, veel drukker dan vorig jaar," zegt J. Paats van het museum. De reportage over de potvis in het NOS-journaal van afgelopen zaterdag heeft daar ongetwijfeld aan bijgedra gen, denkt hij. Woordvoerders van het Rijksmuseum voor Vol kenkunde, Museum Boerhaave en Stedelijk Museum De Laken hal tonen zich ook tevreden met de bezoekersaantallen in het Museumweekend. Aantrekkingskracht hadden vooral de musea die, voor de gelegenheid, geen toegangsprijs vroegen. „Ik heb zelfs gezien dat mensen een museum waar ze maar twee gulden vijftig hoefden te betalen niet binnen gingen omdat ze ergens anders voor niks naar binnen moch ten", vertelt C. Keijzer namens de organisatie de Stichting Mu seumjaarkaart. Goud In het gebouw aan het Rapen burg waar zowel het Rijksmuse um van Oudheden als het Ko ninklijk Penningkabinet geves tigd zijn is het het hele weekein de razend druk. In een hoek van de Taffeh-zaal heeft het Pen ningkabinet een Indiaas podi um opgericht. Kinderen tot twaalf jaar kunnen hier hun ge wicht in goud laten bepalen, zoals vroeger Indiase maharad- ja's op hun verjaardag deden. De maharadja's lieten zich tij dens een feestelijke ceremonie wegen, om daarna hun gewicht in goud aan de armen te schen ken. Ine Als echte Indiase maharadja's kunnen kinderen hun gewicht in goud latén bepali vorstenkleed aan waarna ze plaats nemen op een grote hou ten weegschaal. Een waagmees- ter bepaalt hun gewicht. Zijn assistent roept om: „Dit meisje weegt 23 kilo. Zij is dus maar liefst 460.000 gulden in goud waard." Het meisje klimt trots van het plat van de weegschaal en loopt naar de tafel waar zij haar certificaat krijgt. Boven in de zalen van het Rijksmuseum van Oudheden wordt een rondleiding gegeven langs een expositie met als the ma 'sport'. Een groep bezoekers staat rond een vitrine met een Griekse amfora. De gids vertelt: „Een amfora als deze kregen de winnaars van de spelen die eens in de vier jaar in Athene werden gehouden. Aan de ene kant is de godin Athena afgebeeld en aan de andere kant het betref fende sportonderdeel. Hardlo pen of discuswerpen. Deze krui ken waren gevuld met kostbare oliën. Het zijn de voorlopers van de bekers die nu nog uitge reikt worden." Elders in het museum komen FOTO HOLVAST/MARK LAMERS Kinderen knijpen de ne scherpe rottingslucht. s dicht. Op de binnenplaats v af op de pannekoeken- geur die tot op de tweede etage te ruiken is. In een benedenzaal worden middeleeuwse panne koeken geserveerd met namen als 'pannekoek schildknaapje' if 'pannekoek ridder Lance :cn smakelijke afsluiting en dagje museumbezoek. Een stam van wilde blanken haalt het bonte gelegenheids- Afrika-shirt uit de spijkerbroek om het wat losser over de wel vaartsbuik en billen te laten hangen. Op die manier is er wat verkoeling en kan alles dat ana tomisch toelaatbaar is gedraaid en/of geschud worden. Onder de bezielende leiding van de lerares bezoekt een club je van overwegend Nederlan- H ders de workshop Zaïrees sou- kous dansen. Met een bewon derenswaardige toewijding en een lichte neiging om uit de "Afrika Verhit', workshop Zaïrees soukous dansen en een concert van Afrika 2000. Gezien: 22/4, LVC, Leiden maat te klappen laat het publiek zich geheel gaan. Als de muziek stopt worden de bewegingen nog eens voorgedaan door de instructrice, en de hele klas kijkt bezweet maar geconcentreerd toe opdat geen enkel gebaar verkeerd uitgevoerd wordt. Een enkeling neemt voordat de mu ziek weer start, volledig in zich zelf gekeerd, de hele serie van armzwaaien en sprongen nog snel even door. En dan is het tijd voor een dansant free-for-all. De 'hoge priesteres' begeeft zich nu al heupwiegend in de kraal, wat het sein is voor de gretige maar onbeholpen studenten om ge hoor te geven aan de bezeten Afrikaan die in ieder van ons huist en de ledematen fiink de ruimte te laten. Hier en daar worden de doorgenomen pasjes nog braaf uitgevoerd, maar ver der geeft men zich over aan al lerlei ongenuanceerde van pure beweging die 1 van extatisch vogeltjesdansen tot erotisch aandoende parings rituelen. Klaargestoomd om het geleerde in de praktijk te bren gen bij het optreden van Africa 2000 in de grote zaal. Voordat het echter zover is kan er nog rondgekeken wor den op de Maasai foto-expositie in het theehuis of bij de kraam pjes waar houtsnijwerk en aller lei sieraden aangeboden wor den. Om de trek te stillen zijn er Afrikaanse hapjes en voor de cultuur-hongerigen allerlei fol ders en boeken te koop. Als de zevenkoppige formatie begint te spelen is de zaal tjok vol en laten alleen de achterste rijen nog enig dansen toe. Dat vormt geen probleem, want op het podium is ruimte zat. Die wordt dan ook benut door on verschrokken mannen en vrou wen die er niet voor schromen om hun kunsten te vertonen en plein public. De band haakt er gretig op in en onder een als maar pulserende percussie- stroom geeft de solo-drummer de breaks aan waarop de ster van het moment zijn 'ding' moet doen. De zekere mate van houterig heid wordt ruimschoots gecom penseerd door vertederend en thousiasme en beloond met een meelevend applaus. De bandle den zelf dansen ook en laten onder begeleiding van een op zwepende 'groove' zien hoe het moet. Het publiek wordt wild. Als er vier dansende Afrikanen op het podium staan lijkt het er even op dat het hele gebeuren zich naar het podium zal ver plaatsen. Voordat het echter zo ver komt is er Afrikaanse disco. Aanmerkelijker rustiger en een goede bodem voor het vormen van intercontinentale paartjes. Hardcore zonder enkele nuance mei de wollige geluidsmix. Jam- mer want zanger Mr. Ghi Pig is een podiumdier van het zuiver ste water. Hij liet zijn dread locks wild in het rond springen, maar wat hij ook deed het ge luid bleef een grote brei. De energie en intensiteit wa ren volop aanwezig bij het hefti ge, agressieve 'Mutated Dog', en het in speedversie gespeelde 'Bumper Stickers'. Wat de band werkelijk in huis heeft liet het eigenlijk alleen zien tijdens het in de toegift gespeelde 'Water- ring Hole'. De groep mag dan deze maand hun nieuwste stu- dioplaat 'The one voted most li kely to succes' hebben uiige bracht, maar live klonken de nummers helaas wel erg het zelfde en miste de groep uit Vancouver vooral nuance. Groentjes kun je de Canadese formatie nauwelijks noemen. Na een kleine onderbreking eind jaren tachtig draait de- groep al zo'n elf jaar mee in het hardcore-circuit. Vorig jaar toerde de band nog in het voor programma van punk-hype Green Day en leverde een ver rassend debuut af op het Epi- taph-label. Ronduit teleurstellend verliep het concert van SNFU in het LVC gisteravond. Niet alleen was de volumeknop behoorlijk tot de pijngrens opgerekt, maar was er ook nog eens alles mis Rondtheater. Spel: Menno Bentveld, Nick van Leeuwen, Sabien de Bruijne en Robert Strijk. Gezien: 22/4, aula van het Vlietland College, Leiden. Aldaar nog te zién: 27/4 Alles in 'True West' draait om de gespannen verhouding tus sen twee broers: Austin, de film- scriptschrijver, en Lee, de niet aan de samenlevingsnormen aangepaste zwerver. In hun dia logen ontwikkelt zich een harde confrontatie tussen de werke lijkheid en het clichébeeld van de Amerikaanse droom. Wie van de personages nu precies wat verbeeldt, wordt in de loop van het verhaal steeds onduide lijker. Dat is eigen aan dit stuk waarvan de afloop veel open laat. Eén ding lijkt desondanks vast te staan: dit gevecht tussen Austin en Lee levert geen win naar op. Met woorden en soms ook met fysiek geweld gaan deze moderne Kaïn en Abel elkaar te lijf. Het gedrag van de één neemt de ander steeds meer over. Het is een geleidelijke maar onmiskenbare rolverwis seling. Menno Bentveld (als Lee) en Nick van Leeuwen (als Austin) spelen al jarenlang (amateur)toneel. Die ervaring komt hen nu zichtbaar goed van pas, want 'True West' van Sam Shepard is een moeilijk stuk. In feite gebeurt er vrijwel niets. Het stuk moet drijven op de uitgekiende tekstbehande ling van de spelers. Van het machtsspel in de dialogen moet de spanning uit gaan. Bentveld en Van Leeuwen slagen hier goed in. Het destructieve element wordt hier en daar wellicht iets te sterk aangezet. Bijvoorbeeld wanneer Lee woedend zijn on vermogen tot schrijven met be hulp van een golfclub botviert op de typemachine van Austin. De rond springende onderdelen zouden voor het vlakbij zittende publiek gevaarlijk kunnen zijn. Daartegenover staat hun bei der grote verdienste dat de ver eiste onderhuidse spanningen vrijwel van het begin af aan voelbaar zijn en dat ook blijven. De twee bijrollen (Austins op drachtgever en de moeder van BIOSCOPEN Menno Bentveld (links) en Nick beide broers) zijn alleen van be lang om de conflictsituatie aan te scherpen. In feite moet ech ter alles van het spel van Bent veld en Van Leeuwen komen. Dat ze ook nog kans zien om af de nodige en toe iets van goed getimede dat de aandacht voor het stuk humor in hun spel te verwer- verslapt. En dat laatste is bij ken, is een belangrijke verdien- sommige stukken van Sam She- ste. Zoiets relativeert, zorgt voor pard niet denkbeeldig. 124130/133210, Steenstraat 39 LIDO 1 Outbreak 16 jr., dag. 18.45 en 21.15; vrza zoen woe ook 14.15. LI DO 2 101 Dalmatiërs al., vr za zo en woe 14.30. Legends of the Fall al., dag. 18.45 en woe ook 14.30. Pulp Fiction 16 jr., dag. 20.45. LIDO 4 Dumb and Dumber 12 jr., dag 18.45; vrza zoen woe ook 14.30. Forrest Gump al.dag. 20.45. STUDIO Imortal Beloved 12 jr., dag 18.45; 19. Stargate al, dag. 18.45, 21.15; zo ook 14.30 TRIANON tel: 071-123875, Bree straat 31 Shallow Grave do t/m woe 19.30, 21.45 The Shaws Hank Redemption ma t/m woe 20.00. KIJKHUIS tel; 071-142895. Vrouwen kerksteeg 10. Heavenly Creatures do t/m woe The Remain Cultureel Centrum de X Halfaouine woe 20.30 uur. ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA rel 01720-20800. Van Boetzelaerstraat 6 EURO 1 16.15. Drop Zone 16 jr., dag. 21.45. EURO 2 Stargate 12 jr., dag. 18.30, 21.15. EURO 3 Forrest Gump al., dag. do ma di 20.30; vr 18.45, 20.30; za 13.30, 18.45,21.30; zo 13.30, 16.30, 20.30. 101 Dalmatiëers al., za woe 14.00; zo ook 16.15. EURO 4 Outbreak 16 jr., dag. 18.45,21.30; za zo woe ook 13.45, 18.45; zo ook 16.15. VOORSCHOTEN KINDERBIOSCOOP CC tel: 071- 614354, Prinses Marijkelaan 4. De Leeuwekoning al., za zo woe 15.30. DEN HAAG ASTA 1. tel: 070-3463500. Spui 27 Stargate 12 jr.. dag. 13.15, 16.00, 18.45.21.30. ASTA 2. Legends of the Fall 12 jr.. dag. 13.15. 16.00. 18.45.21.30. ASTA 3. Shallow Grave 16.. dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. BABYLON 1 tel. 070-3471656, naast Centraal Station. Immortal Beloved 12jr.,dag. 13.15, 16 00. 18.45.21.30. BABYLON 2 Forrest Gump 12 jr.dag. 13.15, 16.30.20.30. BABYLON 3 De Tasjesdief al., dag. 13.15, 16.00; di alleen 16.00 Amateur 16 jr.. dag. 18.45.21.30 CINEAC 1/2/3 Wegens verbouwing ge I. 070-3456756, dag. 13.15, 16,00, Nell al., dag 18.45, 21.30; do vr ma di ook 13.15, 16.00. 101 Dalmatiërs al,, za zowo 13.15,' 16.00. METROPOLE 4 Dumband Dumber al., dag. 13.15, 16.00, 18.45. Little Women al., dag. 21.30. 101 Dalmatians a 16.00, 18.45. ODEON 1 tel. 070- 3462400/3462401 Herengracht 13. DropZone 16 jr..-dag. 16.00, 18.45, 21.30, do vr ma di ook 13.15. ODEON 3 Star Trek Generations al jr., dag. 13 15, 16.00. 18 45.21.30 ODEON 4 Riksbioscoop 16.45, 19. li'2 lis. HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030, Spui 191. Moeder Dao 16 jr., dag. 18.30, zo ma wo ook 16.15 uur. Jour de Féte al., dag 20.15. zo wo ook 16.15 Les Silences du Palais 16 jr.. dag. 22.00. woook 16 15 Lamericaal., dag. 19.30, 22.00, zo woe ook 16.15. Carmen comes Home di 19.30, 21.45. An American in Paris woe 19.30, 21.45.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 13