k
'Goede songs, goede optredens'
onderdduizendste exemplaar
f De ontdekking van de hemel'
vidre
Cultuur Kunst
Het slimme
onbenul
van Finkers
'Bevrijdingsdoek' Annie Goddijn wint prijs
TERDAG 22 APRIL 1995
CHEF ANNEMIEK RUYGROK. 071 -356471 PiV -CHEF JAN RIJSDAM.071 -356472
Kinderboekschrijfster naar bibliotheek
MOORPWUK» De openbare bibliotheek Noordwijk en boekhandel
Van der Meer hebben in het kader van april 'Peutermaand' op
woensdag 26 april de kinderboekschrijfster Nannie Kuiper uitge
nodigd. Om 20.15 uur spreekt zij in de bibliotheek over het be
lang van kinderboeken en voorlezen. Kaarten kosten 2,50 gul
den, en zijn te koop bij de bibliotheek en bij boekhandel Van der
Meer.
Halfjaarlijkse Kunst- en Antiekveiling
den haag In het Vendue Huis aan de Nobelstraat in Den Haag
wordt op 25, 26 en 27 april de halfjaarlijkse kunst- en antiekvei
ling gehouden. Topstuk is een gouden broche/hanger uit 1873
van de beroemde juwelenmaker Carlo Guiliano. Het sieraad, in
Egyptische stijl, is een met diamanten gekroonde Nubiër met
zijn twee paarden, die getooid zijn met pluimen van veelkleurig
email. Guiliano was actief in de jaren '60, '70 en '80 van de vori
ge eeuw in Londen. Tot zijn klanten rekende hij koningin Victo
ria en later koning Edward VII. De kijkdagen voor de veilingen
zijn vandaag en morgen van 10.00-16.00 uur.
Joe Cocker op Halfway-popfestival
halfweg Joe Cocker is één van de publiekstrekkers tijdens het
jaarlijkse Halfway-popfestival in Halfweg. Het festival op recrea
tieterrein Spaarnwoude heeft plaats op 17 juni. De kaartverkoop
begint vandaag bij 150 postkantoren. Op het programma staan
verder optredens van Sheryl Crow, De Dijk, The Jayhawks, Tony
Joe White, Paul Weller en Moondogs.
Canadese punkrockveteranen van SNFU spelen zondag in het LVC
„Het moet wel een domme
naam zijn, dat we hem na
elf jaar nog steeds uit moe
ten leggen." Mare Belke,
gitarist van de Canadese
punkrockgroep SNFU, is
nog maar net ontwaakt in
zijn huis te Vancouver of
hij moet de Nederlandse
pers al te woord staan.
„Het stond aanvankelijk
voor Society's No Fucking
Use. Maar onze visie is een
stuk breder geworden
sinds we vijftien jaar oud
waren. We waren destijds
ernstig gefrustreerd door
de samenleving, en hart
stikke kwaad. Tegenwoor
dig accepteer ik de dingen
meer zoals ze zijn."
leiden «jacob haagsma
Als een goed Canadees staats
burger soms? Een oceaan ver
der kan Mare het lachen niet la
ten. ,,Het kan de gemiddelde
goede Canadese staatsburger
geen ruk schelen wie de macht
heeft. Zolang de belastingen
maar laag zijn."
SNFU's laatste paar platen
verschenen op Epitaph, het Ca-
lifornische punkrock-label dat
vooral met Offspring goede za
ken doet. Punkrock is weer he
lemaal in, en ook 'The one vo
ted most likely to succeed', SN
FU's nieuwste proeve van be
kwaamheid, moet in staat wor
den geacht om een behoorlijke
verkoop te halen. Sterke riffs,
krachtige liedjes en een bijkans
verpletterende dosis energie
staan daar borg voor. SNFU
heeft het nog steeds, ook na elf
jaar.
,,lk weet niet hoe we in dat
hele puhkrock-plaatje passen
en het interesseert ons ook niet
zo. We proberen gewoon een
goede piaat te maken, goede
songs te schrijven en goede op
tredens te geven. Als dat je lukt,
is het niet zo belangrijk of je er
gens in past of niet. Sterker nog:
hoe minder je daarover nadenkt
De Canadese SNFU heeft de muziek aardig in de vingers gekregen. ,,lk kan onze oude platen niet uitstaan, het klinkt nergens naar."
hoe beter. Met onze vorige plaat
hadden we wat meer te maken
met verwachtingen, maar dat
hebben we deze keer helemaal
overboord gezet."
Grappig
Punkrock anno 1995 en punk
anno 1976: het is een wereld
van verschil. De politieke, anar
chistische en/of nihilistische la
ding van vooral de Engelse
punkgolf is vrijwel afwezig bij
de huidige generatie. Dus zingt
SNFU tegenwoordig over bum
perstickers enzovoorts. „Vraag
me niet over de teksten, want
die schrijf ik niet. 'Bumper stic
kers' is gewoon een grappig
lied, meer niet. Dat is onze in
zet: serieuze muziek en niet al
te serieuze teksten."
Mark en zijn bandgenoten
zijn eerder geïnspireerd door
die andere doorbraak die de
punk beloofde: de notie dat ie
dereen een band kon beginnen,
iedereen het podium op kon.
„Dat was punkrock voor ons,
destijds: er was geen verschil
tussen de mensen op het podi
um en het publiek in de zaak,
behalve dan dat de muzikanten
op het podium stonden. Daar
door geïnspireerd zijn we een
band begonnen, al realiseerden
we ons eerst helemaal niet dat
we nog geen enkel instrument
bespeelden. Dus hebben we al
lemaal een week vrij genomen,
Choquerend
Na een jaar of elf heeft SNFU de
muziek aardig in de vingers ge
kregen. „Ik kan onze oude pla
ten niet uitstaan, het klinkt ner
gens naar." Intussen is punk
rock, destijds nog zo choque
rend, nu deel geworden van de
mainstream. „Tegenwoordig
heb je veel muzikanten die
technisch heel goed zijn, maar
die hun talenten opofferen om
punkrock te spelen. Merkwaar
dig is dat. Ik denk dat vooral
meisjesbands als Red Aunts en
Babes In Toyland de oude
punkidealen benaderen."
De Nederlandse literatuur staat flink in de
Schijnwerpers in het buitenland. Maar het
loriijn toch vooral Mulisch en Nooteboom die
iraajioog scoren. Dat is een opmerkelijk ver-
lonachijnsel omdat hun boeken toch niet be-
ijn toren tot de meest lichte kost. Mulisch
i dteemt aanstaande zondag in De Balie in
ïnefcnsterdam het honderdduizendste exem-
akeblaar van zijn boek 'De ontdekking van de
:a tJiemel' in ontvangst. Niet alleen van de Ne-
i mèerlandse uitgave maar ook van de Duitse
meiiertaling, die bij Hanser Verlag verscheen,
oelil De auteur is vanzelfsprekend zeer verguld
met deze bestseller. „Het is natuurlijk leuk
als een boek zo goed loopt. Kijk, het is een
dik boek maar ook een duur boek en ken
nelijk hebben de mensen het geld er dan
toch voor over. Ik mag trouwens over de ge
hele linie niet klagen. Ik heb de laatste tijd
toch een beetje het gevoel alsof ik elke dag
jarig ben. Dan weer krijg je het ereburger
schap van Haarlem, dan weer moet je naar
een prijsuitreiking, het kan allemaal niet
op."
'De ontdekking van de hemel kreeg zo
wel in Duitsland als in Nederland juichende
kritieken. Mulisch is zelf ook nog steeds
content met het uiteindelijke resultaat.
„Maar toch zou ik nog één ding hebben wil
len veranderen. Het gaat om een eigen-
Alles uit eigen atelier
schap die ik de hoofdpersoon had willen
meegeven. Ik heb het nu maar zo gelaten.
Misschien dat ik later nog iets met dat gege
ven doe. Of ik bezig ben met een nieuw
boek? Ik ben altijd bezig met een nieuw
boek."
Bij Gallimard verschijnt over enige tijd de
Franse vertaling van 'De ontdekking van de
hemel'. En ook in Engeland en Amerika
wordt het meesterwerk vertaald. Nog één
vraag aan Mulisch: 'Is dit boek nu dan toch
de uiteindelijke vuistslag op het salontafel
tje van de Nederlandse literatuur?'
Mulisch: 'Wat zei u? Vuistslag? Als u het NIEUWE CD'S
zo noemen wilt, ja. Ja, daar kan ik het wel
mee eens zijn."
Spiegelwanden
Spiegels op maat
Spiegels met lijst
Glazen meubelen
Vitrines
Tafels volgens model
Motiefstralen
Hard glazen deuren
GLAS EN SPIEGELS
Volmolengracht 4
2312 PH Leiden (NL)
Telefoon 071-2180 55
En hoe is het nu om je te
handhaven als Canadese band?
„Vancouver is een te gekke stad:
bijna elke groep die op tournee
is komt hier wel langs. Verder
maakt het weinig uit. We zitten
hier een half uur van de Ameri
kaanse grens, en Canada zit
toch stevig in de Amerikaanse
invloedssfeer. Al hebben Ameri
kanen wel een veel groter supe
rioriteitsgevoel. Maar ach, om
dat we bij Epitaph zitten den
ken de meeste mensen toch dat
we uit Californië komen."
SNFU treedt morgenavond op
in het LVC aan de Breestraat
66 in Leiden.
Bonnefanten haalt
50.000ste binnen
maastricht anp
Het nieuwe Bonnefantenmu-
seum in Maastricht trekt veel
bezoekers. Donderdag verwel
komde het museum zijn
50.000e bezoeker, ruim vijf we
ken na de opening voor het pu
bliek. Het museum op het Céra-
miqueterrein bestaat uit de
nieuwbouw van de Italiaanse
architect Aldo Rossi en een ge
restaureerd deel van de Wie-
bengahal. Het museum ging 9
maart open en twee dagen later
voor het publiek toegankelijk.
In Schouwburg
theater
recensie wunand zeilstra
'Geen spatader veranderd', programma
van Herman Finkers met assistentie van
Wilfried Finkers. Gezien 21/4, schouw
burg, Leiden Aldaar nog te zien: van-
'Wie doet er nou koffie in een
puddingschaaltje?' Dat moeten
we bij aanvang van de voorstel
ling roepen van Finkers. Waar
de grap op slaat, weten we nier.
Is ook eigenlijk niet voor ons
bedoeld, maar te zijner tijd voor
de toeschouwers in Naaldwijk.
Want Finkers legt ons geroep op
video vast. En de geheel uitver
kochte Leidse schouwburg ge
hoorzaamt, alsof het de ge
woonste zaak van de wereld is.
Herman Finkers is nog altijd
'geen spatader veranderd'. Zijn
humor nog steeds heel eigen
zinnig en gortdroog. Alleen al
de keuze voor zo'n woordspe-
lerige titel van het nieuwe pro
gramma is veelzeggend voor
zijn stijl van werken. Een derge
lijke flauwiteit kan alleen hij zo
plaatsen en timen dat je er wel
om moet lachen. Op een uitge
kiende manier veinst hij onbe
nul, wat echter slim en door
dacht in elkaar zit.
Aan de lopende band vertelt
hij grappen die de toeschouwer
constant op het verkeerde been
dienen te zetten. Op de mo
menten dat zoiets dreigt te gaan
vervelen, blijkt zijn fantasie toch
net weer even onvoorspelbaar
der dan je dacht. Ook ditmaal
hebben hij en zijn broer
Wilfried enkele fraaie visuele
vondsten in elkaar gezet. Letter
lijk 'in elkaar gezet', omdat er
nogal wat huisvlijt aan te pas zal
zijn gekomen om het een en
ander bij elkaar te verzinnen en
te knutselen.
Het eerste deel van het pro
gramma is daar overigens rijke
lijker mee bedeeld dan het
tweede. De hoge verwachtingen
waarmee we de pauze ingaan,
worden eerlijk gezegd daarna
niet helemaal ingelost. Niet dat
het programma echt afzakt,
maar tijdens de eerste helft zijn
we verrast met enkele ijzerster-
ke grappen. Het autoritje bij
voorbeeld, aan de hand waar
van Finkers zijn denkbeelden
over werkelijkheid en schijn wil
toelichten, is voortreffelijk. Ook
al bevat deel twee minder uit
schieters, er blijft niettemin vol
doende typisch Finkers-materi
aal over: wanneer hij bijvoor
beeld een papegaai napraat,
een duet met Brigitte Kaandorp
zingt en de moraal van een be
paald verhaal aanbiedt. Boven
dien hebben we dan ook nog de
clou van die koffie in dat pud
dingschaaltje te goed. Er valt
dus niets te klagen.
eiden erna straatsma
én schilderij van Annie God-
lijn won gisteren de eerste prijs
)ij de opening van een door de
.richting 5-mei comité georga-
ïiseerde tentoonstelling met
iet thema 'bevrijding'. Beel-
iend kunstenaar Norman
leierle ontving de tweede prijs.
)e werken van beide Leidse
:unstenaars, zijn samen met
ingeveer 30 andere kunstwer
ken, tot en met 7 mei te bezich-
igen in de Leidse Waag.
Jurylid Dabaruch had bij de
opening kritiek op de kwaliteit
van sommige inzendingen. Bij
•de verbeelding van het thema
bevrijding waren sommige kun
stenaars 'te gemakkelijk' of
'routineus' aan het werk ge
gaan. Veel kunstenaars, van wie
slechts een enkeling de bevrij
ding zelf heeft meegemaakt,
maakten gebruik van voor de
hand liggende universele sym
bolen als vlaggen, vredesduiven
en de kleuren oranje, rood, wit
en blauw. „Die werken zijn mis
schien wel goed verkoopbaar,
maar daar ging het bij onze be
oordeling niet om", aldus Da
baruch. De jury, verder bestaan
de uit Kitty Zijlmans (docente
kunstgeschiedenis rijkuniversi
teit Leiden), Rob Wolthoorn
(conservator bij museum De
Lakenhal) en een lid van het 5
mei-comité, waren niet una
niem in hun keuze van de win
naars.
Goddijn won met haar ge
schilderde Nederlandse vlag te
gen de achtergrond van een
azuurblauwe, onbewolkte he
mel een geldbedrag van 1.000
gulden. De jury beoordeelde
haar inzending als een 'eigen
tijdse interpretatie van vrijheid
die nauwelijks naar het verle
den verwijst' en van een 'monu
mentale eenvoud' is. Beierle le
verde een houten kist met be
schilderde aardappelen in en
ontving hiervoor een geldbe
drag van 750 gulden.
Een eervolle vermelding ging
naar Frank Kappé. Hij schilder
de een feestvarken op een vlag
met daarachter enkele schrij
nende oorlogsbeelden. Met het
doek wil Kappé kritiek geven op
de (oorlogs) 'slachtingen
BIOSCOPEN
•EIDEN
.IDO 1,2, 3, 4 en STUDIO tel: 071-
.24130/133210, Steenstraat 39.
•IDO 1
Outbreak 16 jr., dag. 18.45 en
21.15; vrza zoen woe ook 14.15.
■IDO 2
101 Dalmatiërs al., vr zazoen woe
14.30.
Legends of the Fallal dag. 18.45
en21.15.
.IDO 3
Drop Zone al., dag 18.45; vrza zo
en woe ook 14 30.
Pulp Fiction 16 jr., dag. 20.45.
•IDO 4
Dumb and Dumber 12 jr., dag
18.45; vr za zo en woe ook 14.30.
Forrest Gump al., dag. 20.45.
ïTUDIO
Imortal Beloved 12 jr., dag 18.45;
vrza zoen woe ook 14.15.
■UXOR tel: 071-121239, Stationsweg
,9.
Stargate al dag. 18.45, 21.15; zo
ook 14.30.
TRIANON tel: 071-123875, Bree-
«traat 31
Shallow Grave do t/m woe 19.30,
21 45.
Nell do t/m zo 19.30, 21.45 uur.
The Shaws Hank Redemption ma
t/m woe 20.00.
(IJKHUIS tel: 071-142895, Vrouwen-
:erksteeg 10.
Heavenly Creatures do t/m woe
19.30.21.45.
Priest do t/m zo 20.00, 22 15.
The Adventures of Prise 11 la, Queen
of the Desert ma 20.00, 22 15.
Farewell to my Concubine di 20.00.
The Remains of the Day woe 20.00.
LVC tel: 071-146449.
Trois Couleurs; Blanc do vr 20.00.
Dekaloog 6 t/m 8 zo 20.00 uur
Friends za 20.00.
Cultureel Centrum de X
Halfaouine woe 20.30 uur.
ALPHEN AAN DEN RIJN
EUROCINEMA tel 01720-20800,
Van Boetzelaerstraat 6
EURO 1
Dumb and Dumber al dag 19.00,
zo en woe ook 13.45, 19.00; zo ook
16.15.
DropZone 16 jr., dag. 21.45.
EURO 2
Stargate 12 jr., dag. 18.30,21.15
EURO 3
Forrest Gump al dag. do ma di
20.30; vr 18.45. 20.30; za 13.30,
18.45.21.30; zo 13.30, 16.30.
20.30
101 Dalmatiëers al., za woe 14.00.
zo ook 16.15.
EURO 4
Outbreak 16 jr., dag. 18.45, 21.30;
za zo woe ook 13.45, 18.45; zo ook
16.15.
PARKFILMHUIS
Fearless vr en za 20.30.
VOORSCHOTEN
KINDERBIOSCOOP CC tel: 071-
614354, Prinses Marijkelaan 4.
De Leeuwekoning al za zo woe
14.00.
The Pagemasteral., Nederl. gespr.;
za zo woe 15.30.
DEN HAAG
ASTA 1. tel; 070-3463500, Spui 27.
Stargate 12 jr., dag. 13.15, 16.00,
18.45,21.30.
ASTA 2.
Legends of the Fall 12 jr., dag.
13.15, 16.00, 18.45.21.30.
ASTA 3.
Shallow Grave 16 dag. 13.15,
16 00, 18.45,21.30.
BABYLON 1 tel. 070-3471656, naast
Centraal Station.
Immortal Beloved 12jr., dag. 13.15,
16 00, 18.45,21.30.
BABYLON 2
Forrest Gump 12 jr., dag. 13.15,
16.30, 20.30.
BABYLON 3
DeTasjesdief al dag. 13.15,
16 00; di alleen 16.00
Amateur 16 jr., dag. 18.45,21.30
CINEAC 1/2/3 Wegens verbouwing ge-
METROPOLE 1 tel 070-3456756,
Carnegielaan 15.
Outbreak 16 jr., dag. 13.15, 16.00,
18.45,21.30
METR0P0LE 2
My Life al., dag 13.15, 16.00,
18.45,21.30.
METR0P0LE 3
Nell al dag. 18.45,21.30; dovr
ma di ook 13.15, 16.00.
101 Dalmatiërs al., za zo wo 13.15.
16.00.
METR0P0LE 4
Dumb and Dumber al., dag. 13 15,
16.00, 18.45.
Little Women al.dag. 21.30.
METROPOLE 5
Pulp Fiction 16 jr., dag. 21.15
101 Dalmatians al., dag. 13.15,
16.00. 18 45.
ODEON 1 tel. 070-
3462400/3462401. Herengracht 13.
DropZone 16 jr., dag. 16.00,
18.45.21.30, dovrmadiook
13.15.
ODEON 3
Star Trek Generations al jr., dag.
13.15, 16.00, 18.45,21.30.
ODEON 4 Riksbioscoop
The Mask 12 jr., dag. 11.45, 14.15,
16.45, 19.15,21.45.
HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030,
Spui 191.
Moeder Dao 16 jr., dag. 18 30, zo
ma woook 16.15 uur.
Jour de Fêteal.. dag 20.15, zowo
ook 16 15
Les Silences du Paldis 16 jr.dag.
22.00, woook 16.15.
Lamerica al., dag. 19.30, 22.00, zo
woe ook 16.15.
XIV Olympiade, The glory of Sport za
zo 19.30, 22.00.
Carmen comes Home di 19.30,
21.45.
An American in Paris woe 19.30,
21.45.
The Iron Mask zo 16.15
POP/POPULAIR
Bob Dylan - 'Unplugged' (Sony)
Welke keelpastille de oude bard
(54) heeft geslikt, zal altijd wel
geheim blijven, zoals zo'n
beetje alles bij Bob Dylan. Maar
feit is dat hij op zijn onvermij
delijke 'Unplugged'-plaat weer
een beetje bij stem is. Het is
niet overdreven om van een
klein wonder te spreken. Op
zijn laatste verschrikkelijk saaie
cd's klinkt hij als een vermoeide
smurf en stoft hij bij gebrek aan
eigen materiaal enkele lamlen
dige traditionals af. 's Mans
stem leek definitief kapot.
Hoewel 'Unplugged' niets
nieuws biedt - het merendeel
van de nummers stamt uit het
begin van de jaren zestig - zou
deze 34ste plaat wel eens een
conte-back voor de levende le
gende kunnen inluiden. De her
nieuwde belangstelling voor
Eric Clapton is op identieke wij
ze tot stand gekomen: een men
gelmoes van klassiekers en bij
na vergeten nummers wordt
met publiek erbij en onder
auspiciën van MTV akoestisch
gespeeld. Voor de CD wordt uit
gebracht is het optreden al een
paar keer op de muziekzender
uitgezonden.
Het is tragisch dat zo'n groot
en eigengereid artiest als Dylan
zijn kunsten in een geforceerd
circus moet vertonen om pu
bliek terug te winnen. Maar dit
is beter dan dat hij wegkwijnt
en in de vergetelheid raakt.
MTV als monumentenzorg.
Terence Trent D'Arby - 'Vibrator'
(Sony)
Hij heeft zijn haar laten kort la
ten knippen en wit laten verven.
Zijn nieuwe, vierde, plaat heeft
een provocerende titel meege
kregen en in de hoestekst is ver
meld dat de batterijen zijn bij
gesloten.
TTD heeft al die fratsen niet
nodig. 'Vibrator' is van zichzelf
al een grootse, meeslepende
plaat waarop Jimi Hendrix,
Prince, Todd Rundgren en Mar-
James Carter: aanstormende saxofoongrootheid.
vin Gaye elkaar ontmoeten. On
danks het hoge ballad-gehalte,
blijft TTD bijna 70 minuten lang
boeien. Dat is vooral te danken
aan de razendknappe, soms be
dwelmende arrangementen met
strijkers, blazers, samples en
koortjes.
D'Arby kan eigenlijk alles. Hij
heeft een geweldige stem, is
multi-instrumentalist, producer
en laat zijn begeleiders, waar
nauwelijks grote namen tussen
zitten, de sterren van de hemel
spelen. Bijna elk nummer van
deze cd kan op single. Kunst en
commercie bijten elkaar niet op
'Vibrator'.
WK
JAZZ
James Carter - 'The Real
Quietstorm'(Atlantic Jazz/Warner
Music)
Op zijn eerste album voor een
groot label laat de aanstormen
de saxofoongrootheid James
Carter zich van een conservatie-
FOTO PR/F. SCOTTSCHAFER
ve kant horen. Zijn derde cd is
een soort visitekaartje waarop
Carter in voornamelijk stan
dards op vier saxen (sopraan,
alt, tenor en bariton) Jaat horen
waar zijn wortels liggën en wat
hij aan verschillende timbres
kan produceren. Het resultaat is
zeer overtuigend, vooral omdat
Carter inderdaad moeiteloos
verschillende bronnen aan
boort, van I larry Carney tot Earl
Bostic, en daarnaast ook nog
geheel eigen fraseringen en in
vallen weet op te dienen. Afge
zien van dit waarlijke feest van
saxofoon-kleuren in diverse stij
len is de produktie qua opbouw,
uitvoering, samenspel en opna
metechniek vrijwel vlekkeloos.
Opvallend is de centrale rol van
pianist CraigTayborn die wat
betreft jazzhistorisch inzicht en
techniek Carters evenknie en
ideale partner blijkt te zijn. On
voorwaardelijk aanbevolen.
Hein de Jong Quartet - 'Get it,
Got it, Good!' - Second Vision -
'Fazz Junk' (beide A-Records/Mu-
nich Records)
Challenge en het sublabel A-Re
cords brengen in een zo hoog
tempo produkties van nieuwe
Nederlandse groepen uit, dat je
je afvraagt of de markt groot ge
noeg is voor al die cds. Wel valt
op dat de gemiddelde kwaliteit
van die jonge groepen steeds
hoger wordt. Het kwartet van
vibrafonist/marimba-speler
Hein de Jong speelt akoestische
jazz waarbij harmonieuze wel
luidendheid op de eerste plaats
staat. De groep doet door de be
zetting (piano, contrabas en
drums) en de beschaafde dyna
miek denken aan een meer he
dendaagse versie van het Mo
dern Jazz Quartet. I Iet viertal
speelt met een duidelijke, swin
gende beat zonder in de impro
visaties en in het samenspel de
luisteraar te verrassen. De com
posities van De Jong mogen
naast de standards van Berlin
en Porter gehoord worden door
hun heldere opbouw. Vriende
lijke en solide gespeelde jazz die
met wat meer individualiteit
spannender zou zijn.
Hoewel het heel andersoorti
ge muziek betreft, kan hetzelfde
in grote lijnen gezegd worden
van de debuut-cd van Second
Vision, een fusionformatie ge
leid door gitarist Marnix Bus
stra. Busstra schreef al het ma
teriaal voor deze vijfmansgroep
die vooral naar de roek-kant
van de fusion neigt. Het groeps
geluid is krachtig en er is geen
onvertogen toon te horen in de
goed opgebouwde stukken. Als
solisten overtuigen de leider en
basgitarist Gelpke het meest.
Vooral ritmisch en qua ensem
ble geluid doet de band goede
zaken, maar ook hier ontbreekt
de extra spanning en eigenheid
die de echt groten van de pro
fessionele doorsnee onderschei-
den. Het wordt dringen op de
podia!
KV