'Voor mij is deze kerk dood' 1] 'Laat de Leidse R-bus maar rollen' Kerk Samenleving Leiden Circus 'Jacobswoude' ZATERDAG 22 APRIL 1995 - REDACTIE DICK VAN DER PLAS. 071-3Ü KORTWEG Evensong Het bekende koor van Mi chael Hedley, 'The Saint Ce cilia Singers' uit de Amster damse kerk 'De Boom', opent op zondag 23 april het nieuwe seizoen Evensongs in de Hooglandse Kerk in Lei den. De Evensong opent met een antifoon voor Pasen van John Taverner (begin 16e eeuw), organist in Oxford. Het jaarthema voor deze se rie Evensongs luidt 'Toeven bij de bron'. De twee schrift lezingen zijn gekozen rond het thema 'Gevulde leegte'. De liturg ds. A. Alblas houdt hierover een korte overden king. De Evensong begint om 19.00 uur. Ontmoetingsdag Het thema van de zesde Al- phense ontmoetingsdag voor joodse en niet-joodse gelovi gen op maandag 24 april is 'Een halve eeuw later'. Tot de sprekers behoren Dick Houwaart, rabbijn Lody B. van de Kamp en mevrouw Ida Vos. De lezing van de dag wordt gehouden door ds. Jan de Jager uit Aerdenhout. De ontmoetingsdag wordt ge houden in de Triomfatorka pel aan de Molenwerfstraat 1 in Alphen aan den Rijn en begint om 09.30 uur. De toe gang is gratis. Mispagekoor Het Mispagekoor uit Nieuw- veen geeft vanavond een concert in De Ringkant in Nieuwveen. Er wordt een ge varieerd programma ge bracht, met de nadruk op 'De Schipbreuk' van Joh. Wage naar. Het geheel staat onder leiding van dirigent Theo van der Hoorn. De toegangsprijs voor het concert, dat begint om 20.15 uur, bedraag 12,50 gulden. Kerkeveiling De jaarlijkse kerkeveiling in Sassenheim wordt gehouden op vrijdag 28 april in de Ou de Tol. Het veilingcomité viert dit keer een gouden ju bileum. met tal van activitei ten. Het thema van de veiling is dit jaar 'Houdt de vlam brandend'. Een catalogus is verkrijgbaar via telefoon nummer 02522-15258. De veiling begint om 20.00 uur. Drewennann strijdt voort tegen terreur van dogma en doem LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) De God van de kerk lijkt op een 'oppermafioso, die van Zijn bedeesde loonslaven voortdurend beschermgeld wil afper sen'. Van Christus maakt de kerk een 'machinale god uit het baroktheater'. ROTTERDAM GUIDO DE BRUIN De beroemde Duitse theoloog en psychotherapeut Eugen Dre- wermanrj trekt alle registers open om het 'verstikkend cor set' van het kerkelijk leergezag af te breken. Zijn conclusie is helder: „Voor mij is deze kerk dood. Dat is de bittere waar heid." Sinds de Rooms-Katholieke Kerk hem enkele jaren geleden uit het priesterambt zette, is Drewermann er niet milder op geworden. De kluizenaar uit Pa- derborn werkt onvermoeibaar voort aan een eindeloze stroom van bij voorkeur meerdelige boeken, die kerk en theologie te kijk zetten als een bouwwerk van angst dat hersens splijt en gevoelens onderdrukt. Deze week kon Drewermann even uit zijn studeerkamer wor den losgerukt voor een korte toernee door Nederland en Bel gië. Zijn jongste pennevrucht, 'Geloven in wijheid', is onlangs in Nederlandse vertaling ver schenen. Na een knetterende ti rade tegen de Rooms-Katholie- ke Kerk etaleert Drewermann opnieuw zijn onwaarschijnlijke belezenheid om zijn inmiddels bekende blijde boodschap te brengen. We moeten gods dienst weer ontdekken als een bewijdend systeem van oer beelden, dat 'de mensen welwil lend bij de hand neemt om hen uit het doolhof van hun angsten en onzekerheden te voeren'. Het is niet toevallig, schrijft Drewermann, dat oerbeelden als het water en de levensboom in alle culturen opduiken: ze lig gen in de menselijke ziel veran kerd als antwoorden op angst en onzekerheid. Het gaat Drewermann maar om één ding: liefde. „Het grondthema van alle religie is gelegen in het menselijk verlan gen naar liefde." Maar de kerk, bang voor de liefde als ze is, on derdrukt de zelfontplooiing van het individu. Daartegen hebben de profeten, Jezus voorop, zich altijd verzet: mensen in naam van een onfeilbare leer in hok jes stoppen en buitensluiten. Drewermann meet zich een profetische taak aan. Zijn motto ontleent hij aan Jeremia: „Zie, vandaag stel ik je aan om uit te rukken en af te breken, om te verdelgen en te verwoesten, te planten en op te bouwen" (Jer. 1,10). Zelf wil hij zich geen profeet noemen: „Dat woord is te groot voor mij." Maar eigenlijk is ie dereen die gedoopt is, volgens Drewermann een profeet. „Elk mens heeft iets te zeggen dat al leen hij of zij de wereld zeggen kan. Iedereen moet zelf zijn Eugen Drewer mann: „Het grondthema van alle religie is gele gen in het mense lijk verlangen naar liefde. Maar de kerk, bang voor de liefde als ze is, on derdrukt de zelf ontplooiing van het individu." FOTO ANP waarheid vinden." Dat hij die menselijke wijheid onverenig baar acht met het kerkelijk leer gezag, zal niemand verbazen. Eigenlijk wil Drewermann he lemaal niet over de kerk praten. Die heeft zich immers tussen God en mens, tussen hemel en aarde geplaatst en ontneemt het zicht op waar het eigenlijk om gaat. „Praten over de kerk is alsof je met een liefdesbrief in de hand over de PTT gaat pra ten." Mensen moeten dan ook niet wachten tot de kerk einde lijk eens verandert. „Als de PTT je liefdesbrief niet bezorgt, moet je niet afwachten maar bij je ge liefde op bezoek gaan. Het le ven is geen wachtkamer van de nieuwe kerk." De aanhangers van de pro gressieve rooms-katholieke Acht Mei Beweging vindt hij 'geweldige mensen', maar hij betwijfelt of ze erin zullen sla gen de kerk te veranderen. Dre wermann houdt zich niet bezig met de waag hoe een kerk van waarlijk wije mensen er uit moet zien. „De religieuze grondvraag is: wat hebben mensen nodig en wat wilde Je zus? Die waag is voor mensen reden om samen te komen en een structuur te scheppen, maar dat komt later. Je kunt niet beginnen met het organise ren van de waarheid. Jezus wil de ook geen apparaat tussen hemel en aarde." Onorthodox Drewermann betaalt nog steeds trouw zijn kerkbelasting, zij het tandenknarsend. Zijn kerklid maatschap gebruikt hij alleen om gevangenen van het kerke lijke systeem 'naar de vrijheid te leiden'. „Maar dan kan ik na tuurlijk niet tegelijkertijd in de gevangenisdirectie geloven", smaalt hij. Ook zet hij zich in voor de Franse bisschop Jac ques Gaillot, die in januari door het Vaticaan wegens zijn onor thodoxe visies en optreden werd ontslagen. Wordt de methode van Dre wermann, die rijkelijk uit de in zichten van Freud en Jung put, zo langzamerhand zelf niet een dogma? Om die waag moet de 55-jarige geleerde hartelijk la chen. „Wetenschappelijke in zichten laten zich niet tot dog ma maken." Bovendien gelooft hij dat de vooruitgang van de wetenschap, met name die van het moderne hersenonderzoek, de psycho-analyse weldra zal achterhalen. „Ik bedrijf geen pure psycho-analyse, ik ga er zeer ondogmatisch mee om. En wie iets gelooft omdat ik het heb geschreven, is nog gekker dan iemand die iets aanneemt omdat de paus het heeft ge- zegd." Rooseveltstraat 82 071-356356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-128030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/vr. 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-128030 DIRECTIE B. M. Essenberg, G. P. Arnold (adjunct), J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, F. Nypels, H. G. van der Post (adjunct) PUBLIC RELATIONS W. H C M Steverink 071 -356356 OMBUDSMAN R.D.Paauw 071-356215 Tel. dag. 9.30 - 11 30 uur of per post. REDACTIE G.J Visser, chef redactie nieuwsdienst/kunst H W. van Egmond, chef red. Groot Leiden A.J.B.M. Brandenburg, chef eindredactie regio F Blok, chef eindredactie algemeen W.F. Wegman, chef red. Duin- en Bollenstreek W. Spierdijk, chef sportredactie J. Preenen, chef binnen-, buitenland, eco 071-32 023- 31 OE 023- 32 071-31 Redactie: Hoofdredactie ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17 071-35idi; RUBRIEKSADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17 071-1ijüf ABONNEMENTEN bijvooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per maand (autom. betaling) per kwartaal (acceptgiro) per kwartaal (autom. betaling) per jaar (acceptgiro) per jaar (autom. betaling) VERZENDING PER POST per kwartaal (NL) LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTEBAI Voor mensen die moeilijk lezen, slechte L hebben of blind zijn (of een andere lee dicap hebben), is een samenvatting ve regionale nieuws uit het Leidsch Dagbl geluidscassette beschikbaar. Voor infoi I 08860-82345 (Centrum voor Gesproka i I f. sic v= Z I E K E N H U I Z ONGEVALLEND1ENST Academisch Ziekenhuis vanaf zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 en v woensdag 13.00 t/m vrijdag 13.00, woensdag 13.00 uur (Diaconessen! en dagelijks St.Elisabeth Ziekenhuis. BEZOEKUREN DIACONESSENHUIS (tel. 071-178178): dagelijks 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 uur. Kraam- en zwangerenafdeling: buiten de gewone bezoektijden, voori ners bovendien van 10.30 -11.15 uur en van 19.45 - 21.00 uur Special Care Unit: 10.30-11.00 uur, 15.00- 15.30 uur en 19.00-19.30 ut na overleg met de dienstdoende verpléegkundige. Kinderafdeling: 10.30-19.00 uur, na overleg met de dienstdoende pleegkundige. Jongerenafdeling: 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 uur. RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth f| (tel. 071-454545): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uur, klassep II daarnaast ook 11.15-12.00 uur. Kraamafdeling- 14.30-15.30 uur en 18.30-19.30 uur (voor vaders tot 2A1 uur). Kinderafdeling: 14.30-19.00 uur (voor ouders de gehele dag). Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC): 14.00-14.30 uu,0 RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord (tel. 01720-63131): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uu en II daarnaast ook 11.15-12.00 uur. Geen spoedeisende hulp meer mogelijk ACADEMISCH ZIEKENHUIS (tel. 071-269111): alle patiënten (behalve kinderen) 14.15-15.00 uu 18.30-19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.15-19.00 uur, 19.00-20.00 uuLj leen Partners/echtgenoten met kinderen. Voor zwangeren: zaterdag en zondag van 10.00 tot 11.00 uur, uitsluiP' voor partners/echtgenoten en eigen kinderen. (f Kinderafdelingen: voor ouders van opgenomen kinderen is er een ruim :ii zoek mogelijkheid in overles met de hoofdverpleegkundige. Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden: keel-, neus- en oorL kunde en neurologie: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 uur; oogheelkunt1 heelkunde 14.15-15.00uuren 18.30-19.00 uur.N Kinderkliniek: zalen voor peuters, kleuters en grote kinderen: 15.15—1U' uur: baby/aal en bi ixenafdeling: volgens afspraak. j( 'f CHEF* HENNY VAN EGMOND, 071-356414, PLV -CHEF HANS KOENEKOOP. 071-3! VRIJE TIJD LEIDEN VeenstreekriL Fietsvereniging Swifttoer houdt zondag 23 april de Veenstreekrit over een afstand van 30 of 60 kilometer. Fietsers kun nen tussen 8.30 en 12.00 vertrekken van het clubhuis van Swift aan de Willem van de Madeweg. Deelname kost 1,50 voor kinderen tot 16 jaar, 2,50 voor personen boven 16 jaar en 5 gulden voor gezinnen. Inlichtingen: 071-892883 Poppenbeurs. In Hotel Het Haagsche Schouw wordt zondag 23 april de poppen- en berenbeurs gehouden. Verzamelaars kunnen hier hun collectie uitbreiden, poppen en beren laten taxeren en demon straties bijwonen. De beurs aan de Haagsche Schouwweg duurt van 10.30 tot 17.00. De entree is 5 gulden, 65 plussers betalen 4 gulden en voor kinderen tot 12 jaar is de toegang gratis. Vrijwilligers. Het dienstencentrum Zijloever zoekt vrijwilligers die vanaf zöndag 23 april van 17.15 tot 20.45 uur activiteiten voor oude ren willen begeleiden. Informatie: 071-233208. ALPHEN AAN DEN RUN Autopuzzelrit. In een 100 kilometer lange tocht de Hollandse omge ving ontdekken. Dat kan bij de autopuzzelrit die Speeltuin- en Buurtvereniging Vreugdeoord aan de Van Vorselenburgstraat zon dag 23 april organiseert. Inschrijven kan zondag tussen 12.00 en 13.00 in de speeltuin. Deelname kost 5 gulden per auto. Bowling. Alphense Horecaondernemers strijden zondag 23 april tij dens het Vierde Horeca Bowlingtoemooi weer om de wisselbeker. Live muziek tijdens het toernooi wordt verzorgd door de band 'Switch'. Aanhangers en vaste bezoekers van de horecazaken zijn welkom vanaf 11.00 in Bowling en partycentrum Alphen aan de Sportlaan. Honden. De Alphense Honden Club organiseert op 24 april een in formatie-avond in het clubgebouw aan de Hoom achter nummer 115. Er zal veel aandacht besteed worden aan de opvoeding van de jonge hond. De zaal is open om 19.45 en de toegang is gratis. Infor- matie: 01720-32700 WASSENAAR Natuurwandeling. Natuurliefhebbers kunnen zondag 23 april deel nemen aan de natuurwandeltocht avn de IVN. Het vertrek is om 14.00 vanaf de Horsten, ingang Papeweg. VOORSCHOTEN Natuurwandeling. Het IVN-Leiden organiseert zondag 23 april om 14.00 een natuurwandeling in Voorschoten. Vertrek vanaf Duiven voorde. einde oprijlaan. LEIDERDORP Klaverjassen. Drumfanfare Tamarco houdt op zondag 23 april een sjoel- en koppelklaverjasavond. Vanaf 14.00 kunnen liefhebbers te recht in het clubgebouw van Tamarco aan de Splinterlaan 89a. Sjoe len kost 3,50 en koppels betalen 10 gulden voor het klaverjassen. HAZERSWOUDE Polderloop. De laatste Polderloop van 1995 is op zondag 23 april. Voor de afstanden van 1,5,5,10,15 en 20 km kunnen deelnemers zich vanaf 10.00 inschrijven in het clubgebouw van V AV Hazers- woudse Boys aan de Sportparklaan. Het inschrijfgeld voor de 1,5 km is 3 gulden, voor de overige afstanden 6 gulden. Voor meer informa tie: 01728-9622 ROELOFARENDSVEEN Rouwverwerking. Het gemeentelijk steunpunt voor rouwverwerking in Alkemade houdt op maandag 24 april een avond over rouwver werking in de recreatiezaal van van bejaardencentrum Gogherweide aan de Rembrandt van Rijnsingel. De avond begint om 20.00 uur. Tijdens de avond zijn onder andere een maatschappelijk werker, een huisarts, een geestelijke, eert wijkverpleegkundige en iemand van het Riagg aanwezig. FOTO HENK BOUWMAN De R-bus 'crew' bij de start van de eerste rit, poserend voor een voor de gelegenheid gehuurde tourincar. Geen instappers tijdens eerste rit uit Roomburg LEIDEN HANS KOENEKOOP „Laat de Leidse R-bus maar rol len." Met die toespeling op de glibberige stadstaal gaf wethou der Jan Laurier gistermorgen het startsein voor de eerste rit van de Roomburg-bus. Het werd een jolig uurtje rijden door Leiden. Zonder passagiers en in een gehuurde bus. Maar de ini tiatiefnemers - Taxi Schutte, De Zijl Bedrijven (DZB) en Stich ting Weerwerk - vonden dat niet erg. De chauffeurs moesten im mers nog wennen aan de route. De R-bus is vooral bedoeld om het Leidse centrum makkelijker toegankelijk te maken voor de asielzoekers uit het grote op vangcentrum aan de Van. der Madeweg. En ook de buurtbe woners van de wijk Meerburg kunnen profiteren van de bus, die elke dag van zeven uur 's ochtends tot zeven uur 's avonds om het uur een ronde maakt. Taxi Schutte levert de bus, DZB de chauffeurs en Weerwerk de conducteurs. Het ministerie van verkeer draagt een ton bij in de exploitatie, de gemeente Leiden vult de rest aan. Klokslag negen uur vertrok gistermorgen de eerste R-bus vanaf de Le Pooleweg, waar me dewerkers van DZB doorde weeks bonbons inpakken. Het werd een memorabel ritje, want onderweg stapte niemand in. „Het is nog te vroeg", luidde het excuus van directeur C. van der Meijden van Taxi Schutte, die zich ook al moest verontschul digen voor het feit dat de gas ten, onder wie de wethouders Laurier en P. Langenberg en di recteur Bovens van DZB, in een gehuurde bus zaten. „De nieu we bus is nog niet helemaal af." Die R-bus wordt overigens een kleiner model van een ech te stadsbus. De kleur is wit en De R-bus stopt tijdens de ronde door Leiden bij 17 haltes, die keurig zijn aangegeven met een eigen bordje. Start en finish zijn aan de Le Pooleweg in industriegebied Roomburg. Vervolgens rijdt de bus via de Willem van der Madeweg, Hoge Rijndijk, Ma- tiloweg, bejaardencentrum Roomburgh, Meerburgerkade, Veer huis, Zijlsingel, Oosterkerkstraat, Pelikaanstraat, Langegracht en Schuttersveld naar het centraal station. Daar draait de bus de Steenstraat in en rijdt dan via Kort Rapenburg, Noordeinde, Wit te Singel, Jan van Houtkade, Levendaal, Meerburgerkade, Mati- loweg, Willem van der Madweg weer terug naar de Le Pooleweg. Kaartjes zijn in de bus verkrijgbaar en kosten 1,50 gulden voor volwasenen en 75 cent voor kinderen. op de voorkant zal een grote groene letter R prijken. Zo moet de bus zich onderscheiden van de gele bussen van ZWN. Die andere busvervoerder in Leiden had zich vooraf nogal boos ge maakt over de concurrentie. Er zou sprake zijn van contract breuk. Maar in de maand dat er tijd was om schriftelijk te pro testeren tegen de vervoersver- gunning, is niets binnen geko men. „ZWN zou juridisch ook geen poot hebben gehad om op te staan", wist wethouder Lan genberg te melden. Na drie kwartier draaide de R- bus het industrieterrein weer op, vanachter de ramen beke ken door enkele wakkere asiel zoekers. „En bij elke halte even gestopt, dus dat moet lukken", zei de chauffeur. Hij wilde wel de route wijzigen in de wijk Meerburg. „Daar staan de au to's in de Drechtstraat dubbel geparkeerd. Die straat vermijd ik liever." Theo Bakker Dagen des oordeels zijn het in Jacobswoude. De geesten wor den gescheiden, de welluste lingen van de mannen en vrouwen die recht in de Ja- cobswoudse leer zijn. Tot dinsdag kunnen de inwoners bezwaar aantekenen tegen de komst deze zomer van Circus Magie. Ik ken de uitslag al-wel: slechts een enkele man zal zich zwak van vlees tonen en vinden dat het circus welkom is. Hij zal de rest van zijn leven een getekende zijn. Stond vorige week in de krant: Magie Circus wil naar Ja cobswoude, maar mag niet. Ik heb het altijd al geweten, van af de eerste keer dat 'Ja cobswoude' opdook, die naam gaat onheil brengen. Te zwaar 'Jacobswoude', een kerkhof- naam is het. 'Jaapswoude' had nog iets gehad, maar 'Ja cobswoude' vraagt om moei lijkheden. Een schuldbeladen samenvoegsel van koude grondtonen is het. Als zon wil je er niet schijnen. Bij 'Ja cobswoude' denk je aan on eindig hoge, altijd dreigende stapelwolken en aan zwart-wit foto's, waarop de familie in stijf zondagse kleding bijeen staat. En niemand die lacht en van alle vaalwitte gezichten kun je 'Jacobswoude' aflezen, nooit eens een verzetje. En nu eindelijk een circus de gemeente aan wil doen, is het geweigerd. 'Geen plaats', luid de de drogreden van B W. 'Maar ons circus is klein en grote beesten hebben we ook niet', hield de circusdirecteur aan. 'Magie Circus is voor kin deren. Uit goochelaars, illusio nisten en clowns bestaat ons programma.' Maar de be stuurders van Jacobswoude weken niet. 'Wij vinden men sen gevaarlijker dan grote beesten. En al helemaal als het goochelaars, illusionisten en clowns zijn. Wie gaat de na zorg doen? Wie gaat onze kin deren hun hoge hoeden vre« wegnemen, hen uitleggen d« er geen konijnen in zitten? b al wil niemand meer een ho hoed dragen. En illusies aan de kleintjes meegeven achte I wij, .als het niet om Gods woord gaat, onverantwoord. Over de combinatie clowns- kindereren hoéven we het vf der niet te hebben. Lijkt onsfe Toch hebben de vroede vadek ren.van Jacobswoude niet e< decreet uitgevaardigd. Nee, hebben gegoocheld met hur^ verantwoording en de beslis sing'bij de bevolking neerge legd. Sedertdien hangt er eeij ijzige spanning in Jacobswoig de. De twijfel woedt in de zit n len van de hard werkende plattelandsbewoners. Bezwajp maken of niet, dat is de vraa Je weet dat je als inwoner va Jacobswoude niet geboren bent om de geneugten des le vens te smaken. Circus mag niet. Want al zijn de acts on schuldig, die worden wel aaijb eengelikt door een schaars g k klede dame. Maar die laatste^ gedachte maakt de komst va Magie Circus heimelijk juist aantrekkelijk. Erheen gaan e beelden ervan bewaren vooi de lange koude winter die volgt. Maar geen bezwaar aanteke nen, betekent kleur bekenne1 Dus zal het bezwaren regeni want als je je de naam 'Ja cobswoude' hebt laten aanh s nen, heb je de losbandighek definitief afgezworen en het leven als juk aanvaard. Burg meester en wethouders van Jacobswoude zullen elkaar dinsdagavond gelukwenseni zich daarna buigen over ver dere maatregelen. 'Mag de Wijde Aa nog langer gebruikt) worden voor pleziervaart' za de volgende gewetensvraag zijn. De doem van 'Jacobswoude' is onherroepf j lijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 12