Matthaus Passion zonder prikkeldraad
Cultuur& Kunst
Ongrijpbare mengelmoes bij Per Expres
DAC 7 APRIL 1995
CHEF ANNEMIEK RUYGROK, 071 -356471PLV.-CHEF JAN RIJSDAM,071 -356472
■UWE CD'S
f/POPULAIR
t' - Speedy J (Play it again
Trax' - Quazar (Play it
jSam)
iet geregisseerd Hollands
-offensief. De Amster-
ler Gert van Veen van
en de Rotterdammer Jo-
Paap, beter bekend als
Speedy J, brengen bij
tegelijk nieuw werk uit.
rel 'G Spot' als 'Zodiac
is sober opgezet. Op 'G
is dat door het meer geva-
|e aanbod minder storend.
ly J wisselt de trance-stuk-
fraaie, sfeervolle
landschappen. De Rotter-
f ner gaat ook avontuurlij-
1 werk dan Van Veen. Hij
nverwachts een beat weg
lakt ook muziek met wat
lagen dan het eendimen-
|e werk van Van Veen.
i Veen, die Quazar tegen-
f lig in zijn eentje bestiert,
ist te hebben van de wet
e remmende voorsprong,
uzikant zowel als popjour-
heeft hij Nederland rijp
akt voor house en aanver-
-i stijlen. Mede dankzij Van
kwam er in Nederland ook
gstelling voor techno uit
P ;n zoals Orbital en Future
1 lof London.
rol als pionier lijkt op
cTrax' uitgespeeld. Net
f vorige Quazar-platen
het spelplezier luid en
ijk door maar de geluiden
2 n Veen uit zijn appara-
a aalt, komen uit de inmid-
c weer oude doos. Vooral
en de elektroni-
i-hat zijn hard aan ver-
ïg toe.
his 'ZodiacTrax' de
e waard. Vooral de laatste
jcks zijn zeer opzwepend
ermate bruikbaar voor
-festijnen.
an beach* - Red house
rs (4AD/Play it again Sam)
houten bruggetje, dat in
dse Hout lijkt te zijn gefo-
;erd, siert dit keer een
de hoes van het nieuwe
van de Red house pain-
et kwartet komt uit San
sco en heeft ook in ande-
ichten niets met Neder-
herfstige hoezen
echter wel zeer goed bij
van de Red house
die door de platen-
chappij heel treffend als
reet' wordt gekarakteri-
N_ral de sonore zang van de
lamste liedjesschrijver
((ozelek bepaalt de sfeer,
agt er op dit album bijna
|r lang in verveling geloof-
ig te verklanken, zonder
de luisteraar verveelt. De
rs gaan voornamelijk
isch te werk. Op de ach-
ïd klinkt zo nu en dan
is dat bij nadere inspectie
vervormde elektri-
taar blijkt te zijn. Een
e ook op voorgaande pla-
rd toegepast.
/-Ocean Beach', het derde
van de groep, gebeurt
>r het eerst dat voor- en
grond omdraaien. Maar
nummers waar alles op
tats blijft, hebben dubbe-
:ms. Het hoe, wat en
n blijft een groot vraagte-
dit hoogst fascinerende
eerder denken aan dat van Joe
Henderson, rond en een beetje
wollig dus, terwijl Coltrane ook
zijn sporen heeft nagelaten. Rit
misch is alles prettig ontspan
nen, hetgeen ook voor de ande
re leden van het kwartet geldt.
Iets minder spannend wordt het
geheel als Molenkamp te veel
minuten moet vullen in zijn
ballads, maar gezien zijn uit
drukkingsvaardigheid in de an
dere stukken zal dat in de toe
komst zeker beter worden. Een
debuut-CD van zeer goede
kwaliteit.
Available Jelly: 'Momuments'
(Ramboy) distr.: BVHaast, Prinseneiland
99,1013 LN Amsterdam*
Available Jelly, begonnen als
een innemend en vaak uitne
mend improviserend gezel
schap van merendeels naar Ne
derland getrokken Amerikanen,
heeft, blijkens dit inmiddels
vierde album nog steeds dat on
gedwongen karakter van sop
histicated amusementsmuziek
behouden. Deze keer is de for
matie uitgebreid tot acht man -
naast de gebroeders Moore, Eric
Boeren, Michael Vatcher, Eric
Calmes als oude kern doen ook
Alexei Levin (accordeon en pia
no), Jimmy Serenesky (trompet)
en Tobias Delius (tenorsax)
mee. De extra blazers en de
toetsen maken kleurrijkere ar
rangementen mogelijk die in
sommige stukken het geluid
van een veel groter orkest bena
deren. De halve wereld wordt
als inspiratiebron gebruikt, van
Peruaanse blaaskapellen tot
Kentucky bluegrass naast de
voor de groep gebruikelijke ci-
rus-achtige themas. De van veel
echo voorziene zalen waarnaar
de titel verwijst en de aanwezig
heid van een kerkorgel geeft de
groep bovendien extra impul
sen. Door de beweeglijke partij
en en korte stukken verveelt het
album geen seconde, hoewel de
hoeveelheid solo-improvisaties
tamelijk beperkt blijft. Available
Jelly is een groep die zich nog
steeds in nieuwe richtingen
blijft ontwikkelen en het vrolijke
gezicht van de geïmproviseerde
muziek toont.
KV
KLASSIEK
Messiaen: Et expecto resurrectio-
nem mortuorum - Chronochromie
- La Ville d'en haut. The Cleveland
Orchestra o.l.v. Pierre Boulez. DG
De Franse componist en diri
gent Pierre Boulez, die ooit alle
operatheaters wilde afbranden,
maar dit jaar toch weer bij De
Nederlandse Opera te gast is,
werd onlangs 70 jaar. Dat wordt
gevierd met een reeks cd's,
maar de jubilaris maakt het zijn
publiek nog steeds niet gemak
kelijk. Ook niet met deze cd met
drie minder aansprekende wer
ken van Olivier Messiaen: het
voor groot orkest geschreven
'Chronochromie' (1960), 'Le Vil
le d'en haut (1987) voor blazers,
slagwerk en piano en 'Et expec
to resurrectionem mortuorum'
(1964) voor blazers en slagwerk.
Muziek'die grote toewijding
vereist, zowel van de uitvoeren
den als van de luisteraar, maar
die in elke maat getuigt van de
enorme, sterk religieus getinte
bevlogenheid van de compo
nist. Dat alles klinkt bij Boulez
door met een intensiteit die aan
het onwaarschijnlijke grenst.
Geen licht kost, maar wel fasci
nerend!
Leids Kamerkoor en Bachensemble zetten traditie voort
Molenkamp Quartet: '4 in
ecords) distr.: Munich Records,
90,6702 EB Wageningen.
ederland bepaald geen
aan competente, jonge
ïzikanten die de bop in al
ere varianten goed onder
hebben en elke nieuwe
tal het dan ook moeilijk
om een plaats te ver-
2,90 in het circuit. Op grond
7.ij prestaties op zijn eerste
ik ik dat tenor-saxofonist
6^40 kamp (27) met zijn band
7.10 itrekkelijk weinig moeite
*,2| 1 hebben. Met een con-
4*31 iele ritmesectie van pia-
.stptrabas en drums, ge-
J door respectieve lijk Bill
|8 C,rdt, Branko Teuwen en
i4,ud Lems worden vijf eigen
l5 0(n van de leider en Ger
ijd [espresenteerd naast het
van Monk en Ornette
ins 'When Will the Blues
waaronder de stukken
16$rhardt positief opvallen.
52 lienkamps kracht ligt niet
zijn goede techniek,
rlukkig ook in zijn toon
45$eens niet de snelle vibra
nt die tegenwoordig in
Ie is. Zijn geluid doet
Huigsloterdij'k 257
7 LN Abbenes (Buiten Kaag)
Jazz on Sunday
AndorsJazz Band
9 mans oude stijl
Jazz orkest
uniek in Europa
Datum:
zondag 9 april
aanvang
16.00 uur
entree Gratis
Er zijn lieden die slechts een paar maanden per jaar lid
zijn van een koor. Hun interesse richt zich niet op sa
menzang of harmonie, maar op het repertoire. Ze wor
den lid wanneer een koor bezig is Bachs Matthaus Pas
sion in te studeren en na de uitvoering pakken ze hun
biezen weer. Het geeft aan hoe populair de Matthaus is.
Die populariteit is natuurlijk ook af te lezen aan de hoe
veelheid uitvoeringen ervan. Alleen al in Nederland zijn
er dat in deze tijd zo'n 150 a 200, schat Ton Beckers, diri
gent van het Leids Kamerkoor, dat een van de drie 'Leid-
se' Matthaus Passionen zal brengen.
LEIDEN.SUSANNE LAMMERS
Het Leids Kamerkoor kent het
probleem van het gelegenheids
koorlid niet. Het werkt met een
relatief kleine bezetting, die
meteen het voordeel heeft wel
zo oorspronkelijk te zijn. Bach
schreef het stuk voor twee klei
ne koren, elk met hun eigen or
kestje. De evangelist vertelt het
verhaal volgens Mattheus, Jezus
zingt zijn eigen woorden en de
aria's werden destijds gewoon
door individuele koorleden ge
daan. De koren verbeelden de
hogepriesters of het volk dat in
nig meeleeft bij het zien van de
lijdende Christus of juist kwaad
aardig Zijn kruisiging eist.
Maar Bach wilde met zijn
Matthaus Passion niet slechts
het verhaal dramatisch uitbeel
den, hij wilde ook de zin van dit
gruwelijke verhaal van moord
op een onschuldige laten zien.
Daarom voegde hij aan de han
deling de overdenkingen van
Picander toe. Diens gedichten
zijn commentaren op het lij
densverhaal, gezongen door de
'Dochter van Sion' (in het oude
testament de stad Jerusalem) en
door de 'christelijke gelovige'.
Het ene koor personifieert de
eerste, het andere koor de twee
de, haast allegorische figuur. De
aria's van de solisten zijn op te
vatten als individuele uitingen
van de 'bijbelse aanwezigen', de
koralen als uitingen van het
'moderne', achttiende-eeuwse
kerkvolk. De twee koren zingen
vaak een dialoog, die het mees
te effect sorteert als die ook
door twee goed te onderschei
den groepen gepresenteerd
wordt.
Het Leids Kamerkoor en het
Leids Bachensemble voeren nu
voor het derde jaar de Matthaus
Passion uit, samen met het koor
en orkest van het Rotterdams
Barokensemble en het Maasste-
delijk Jongenskoor. Twee rela
tief kleine koren, zodat Bachs
streven naar helderheid en soe
pelheid bereikt kan worden. Het
is geen 'authentieke' uitvoering,
de instrumenten zijn modem,
maar het schurkt er wel tegen
aan. Trouwens, een reconstruc
tie van wat men in 1729 in de
Leipziger Thomaskerk hoorde,
is sowieso onmogelijk. De in
druk die het werk toen maakte,
is alleen met erg veel voorstel
lingsvermogen te benaderen.
Beckers wijst naar de 'rugzak
vol Brahms en Mahler' waar
mee we inmiddels vergroeid
zijn. Zodoende is elke interpre
tatie van het stuk te verdedigen.
Je mag de Matthaus uitvoeren
naar eigen goeddunken, zolang
je hem maar niet claimt, je er
maar geen prikkeldraad om
heen zet.
Zowel het Leids Kamerkoor
als het Rotterdams Baroken
semble doen veel oude muziek.
Monteverdi, Purcell, maar ook
het Requiem van Mozart en de
Johannes Passion van Bach. Het
Leids Kamerkoor werd in 1958
zelfs opgericht om jaarlijks een
uitvoering van die andere Passie
van Bach uit te voeren. Dat het
nu is overgestapt op de Matt
haus heeft veel te maken met de
passie van Beckers voor dit
werk.
Het betoverde hem al vroeg.
Zijn eerste daad op het Utrechts
conservatorium was naar de bi
bliotheek stappen om de origi
nele partituur eerbiedig te ver
gelijken met de uitgave die hij
zelf bezat en die waar nodig bij
te werken.
Op Palmzondag zingt het
Leids Kamerkoor het stuk voor
de vierde keer. Het zal wellicht
minder 'spontaan' klinken dan
de eerste keer, het 'kruisigt
hem' wordt inmiddels wat min
der 'explosief gezongen. Deze
uitvoering zal bezonkener zijn,
maar het contrast tussen de
enerverende gebeurtenissen
enerzijds en de contemplerende
koorpartijen anderzijds hoeft
daar niet onder te lijden.
Beckers belooft zelfs 'mooi
De Hartebrugkerk is zondag de plek waarvan de traditionele Matthaus Passion kan worden genoten. Er zul
len er de komende lijdensweek nog vele volgen.
uitgesponnen, sappige koralen'.
Matthaus Passion van J.S.
Bach door het Leids Kamer
koor Bach-ensemble met
koor orkest van het Rotter-
THEATER
Bartók: Danssuite - Deux Images -
Hongaarse Schetsen - Divertimen
to. Chicago Symphony Orchestra
o.l.v. Pierre Boulez. DG
'Lichter verteerbaar' voor som
migen (anderen zullen dat juist
van Messiaen zeggen) zijn de
werken van Bartók die Boulez in
Chicago opnam. Op de cd prijkt
weer een van de opmerkelijke
illustraties die deze hele Bartók-
serie sieren, maar belangrijker is
dat ook de uitvoering hetzelfde,
eveneens opmerkelijk hoge ni
veau handhaaft. Boulez is be
faamd om de doorzichtige or
kestklanken die hij oproept,
maar de manier waarop hij dat
hier weer weet te combineren
met het soms ruige kleurenpalet
van Bartók, blijft fascinerend.
PK
RECENSIE WUNAND ZEILSTRA
'Oranje Rozen' door de Alphense'toneel
groep Per Expres. Tekst en regie. Ronald
Jansen. Spel: Ria Cattin, Maneke Cattin,
Liesbeth van Kempen. Doriene van Lutter-
velt en Roelie Poppema Gezien: 6/4, Im
perium, Leiden.
Willeke Alberti, de Heilige The-
resia en Barbara Cartland vor
men geen voor de hand liggen
de combinatie. Toch komen ze
gedrieën ter sprake in de pro-
duktie van de Alphense toneel
groep Per Expres. Ze worden
hier opgevoerd als bewonderde
of juist miskende idolen. In het
persbericht formuleert Per Ex
pres de vraag, of de bevrijding
wel een bevrijding voor ieder
een is? En voegt daar aan toe:
„Op een heel toegankelijke ma
nier heeft tekstschrijver Ronald
Jansen kans gezien dit onder
werp te verwerken in 'Oran
je rozen'."
Met alle respect, maar 'toe
gankelijk' kun je het stuk niet
bepaald noemen. Het is eerder
een ongrijpbare mengelmoes
dat wel enige nadere structure
ring behoeft.
Het stuk begint met de le
vensgrote imitatie van een
beeldje van de Heilige Theresia
die op een gegeven moment
meezingt met de Italiaanse ver
sie van 'Laat me alleen, alleen
met al mijn verdriet'. Op de
voorgrond verschijnen een de
menterende moeder en een la
biele dochter, als we tenminste
de wederzijdse verwijten in hun
conversatie serieus mogen ne
men. Op bezoek komen drie, op
zijn zachtst gezegd, merkwaar
dige vriendinnen, want er dient
een bevrijdingsfeest te worden
georganiseerd.
Ook al zoekt men steun bij
coke, yoga, medicijnen, wereld
se of religieuze idolen, een ie
ders zoektocht blijft vergeefs. Zo
ongeveer zou de beoogde bood
schap van dit van de hak op de
tak springende stuk kunnen lui
den.
Auteur Ronald Jansen heeft
als regisseur meer succes ge
had, want de leden van Per Ex
pres zijn merkbaar gemotiveerd
geraakt. 'Oranje rozen' wordl
gekenmerkt door zeer actieve
acteerprestaties, die de nieuws
gierigheid naar het verloop van
het stuk ruim voldoende wakker
houden.
dams Barokensemble o.l.v.
Ton Beckers. M.m.v. het Maas-
stedelijk Jongenskoor, solisten
en Martine van der Meiden
(orgel) en Petra de Man (cello).
Schrijfster mag
niet naar VS
De Chinese schrijfster Zhang Jie
mag na een bezoek aan Neder
land niet terug naar haar woon
plaats in Connecticut, Verenig
de Staten. Jie, die morgen een
lezing geeft in Breda, moet te
rug naar haar geboorteland.
Volgens woordvoerder T. De-
laney van de Amerikaanse am
bassade in Den Haag heeft Jie
een zogeheten G-visum, waarin
staat dat ze verplicht is na haar
verblijf in Amerika weer mini
maal twee jaar in haar eigen
land te werken en te wonen.
„Het is een soort uitwisselvi
sum". Een deel van het pro
bleem is volgens Delaney dat er
geen Chinese 'braindrain' rich
ting Amerika mag ontstaan,
waarmee hij bedoelt dat de VS
een vlucht van Chinese intellec
tuelen naar dat land willen
voorkomen. Dat zou de precaire
betrekkingen tussen China en
de VS geen goed doen.
FOTO HOLVAST/MARKLAMERS
Palmzondag 9 april, Harte
brugkerk Leiden. Aanvang:
19.00 uur. Kaarten verkrijg
baar bij boekhandel Kooyker
en VW.
De Matthaus
in de regio
18LEIDEN
De Mattheüs Passion wordt
in de komende week voor
Pasen weer verschillende ke
ren in Leiden en regio opge
voerd. Hans Hoenselaars ver
telt vanavond in het Am-
bachts/Baljuwhuis in Voor
schoten wat meer over de
betekenis van het stuk. In
zijn lezing behandelt hij de
historie van de Mattheüs-
tekst van Bach. Verder maakt
hij een korte vergelijking met
Bachs Johannes Passie. Hier
bij vermijdt Hoenselaars
moeilijke muzikale begrip
pen en illustreert hij zijn uit
leg met een groot aantal mu
zikale fragmenten. De lezing
begint om 20.00 uur. Kaarten
kosten 12 gulden en zijn te
verkrijgen bij Muziekschool
Wolthuis. Informatie: 071-
615827.
Verder is de Passie op de
volgende plaatsen te beluis
teren.
LEIDEN
HARTEBRUGKERK
Zondag 9 april
Leids Kamerkoor Bach-en
semble. Matteüs Passie,
19.00 uur.
PIETERSKERK
Donderdag 13 en vrijdag 14
april
Nederlands Bach Collegium,
Matthaus Passion. do. 19.30
uur, vi 11.30 uur.
ACADEMISCH ZIEKENHUIS
LEIDEN
Vrijdag 14 april
Christ. Oratoriumvereniging
Ex Animo met Jongenskoor
in samenwerking met Lei
derdorps Kamerorkest, 15.30
KATWIJK
VREDESKERK
Zondag 9 april
Mattheüspassiedienst mmv
Christ. Oratoriumvereniging
Hallelujah, 17.00 uur.
DEN HAAG
DR. ANTON PHILIPSZAAL
Zaterdag 8 en zondag 9 april
Residentie Bachkoor in sa
menwerking met Resikentie
Bachorkest, Matthaus Pas
sion, za. 19.00 uur, zo. 14.15
uur.
FOTO PR/NANJA BONGERS
Bewogen foto's met weinig emotie
BIOSCOPEN
LEIDEN
LIDO 1,2, 3, 4 en STUDIO tel: 071-
124130/133210, Steenstraat 39.
LIDOl
Time Cop al., dag. 18.45, vr za zo
woe 14.30.
LIDO 2
De Leeuwekoning al., vr za zo woe
14.30.
Legends of the Fall al., dag. 18.45
en 21.15.
LIDO 3
Pulp Fiction 16 jr., dag. 20.45.
The Lion King al., dag. 18.45, vrza
zo woe ook 14.30.
LIDO 4
Dumb and Dumber al., dag 19.00;
vrza zo woe ook 14.30.
Bullets over Broadway al., dag.
21.15.
STUDIO
DropZone 16 jr., dag. 19.00,
21.15, vrza zo woe ook 14.30.
LUXOR tel: 071-121239, Stationsweg
19.
Stargate al dag. 19.00 en 21.30,
zo ook 14.30.
TRIANON tel: 071-123875, Bree-
straat31.
Nell dot/m zo. 19.30,21.45.
Reality bites ma t/m woe, 19.30,
21.45 uur.
KIJKHUIS tel: 071-142895, Vrouwen
kerksteeg 10.
Hoogste Tijd do t/m woe, 19.30,
21.45. Première.
Nightwatch do t/m zo 20.00, 22.15.
Reservoir Dogs ma, 20.00, 22.15.
Once were Warriors di, 20.00,
22.15.
The Age of Innocence woe, alleen
20.00.
LVC tel; 071-146449.
Take care of your Scarf, Tatjana do
t/m za, 20.00.
Dekaloog 1 t/m 3 zo, 20.00 uur
ALPHEN AAN DEN RIJN
EUROCINEMA tel: 01720-20800,
Van Boetzelaerstraat 6
EURO 1
DropZone 16 jr., dag. 18.45,
21.15.
The Lion King al., dag. za, zo. woe
13.45, zo ook 16.15.
EURO 2
Stragate 12 jr., dag. 18.45, 21 30,
za zo woe ook 13.45, zo ook 16.15.
EURO 3
Forrest Gump al., zo t/m do 20.30,
vr, za 18.45, 21.30, za. zo, wo
13.45. zo ook 16.30.
EURO 4
Dumb and Dumber al dag. 18.45,
21.15, za zo woe 13.45, zo ook
16.15.
PARKFILMHUIS
Shadowlands vr en za, 20.30.
VOORSCHOTEN
KINDERBIOSCOOP CC tel 071-
614354, Prinses Manjkelaan 4.
De Leeuwekoning al., za zo woe,
14.00.
Junior al., za zo woe, 15.30.
DEN HAAG
ASTA 1. tel: 070-3463500, Spui 27.
Stargate 12 jr., dag. 13.15, 16.00,
18.45,21.30.
ASTA 2.
Star Trek Generations al., dag.
13.15, 16.00, 18.45,21.3.0.
ASTA 3.
Needful Things 16 jr., dag. 18.45,
21.30, do vr ma di ook 13.15,
16 00.
De Leeuwekoning al., za zo woe
13.15, 16.00
BABYLON 1 tel. 070-3471656, naast
Centraal Station.
Legends of the Fall 12 jr., dag.
13.15, 16.00, 18.45.21.30.
BABYLON 2
De Tasjesdief al., dag. 13.15,
16.00.21.30
Bullets over Broadway 16 jr., dag.
21.30.
BABYLON 3
The Shawshank Redemption al.,
dag. 13.15.21.30.
Hoogste Tijd 16 jr.. dag. 16 00,
18.45.
CINEAC 1/2/3 Wegens verbouwing ge
sloten.
METROPOLE 1 tel. 070-3456756.
Carnegielaan 15.
Forrest Gump 12 jr.. dag. 13.15,
16 30.20.30
METROPOLE2
Little Women al., dag. 13.15,
16.00. 18.45.21.30.
METROPOLE3
METROPOLE4
Just Cause 16 jr., dag. 13.15,
16.00, 18.45,21.30.
De Leeuwekoning al., za zo woe
13.15.
METROPOLE 5
Pulp Fiction 16 jr., dag. 21.15.
The Lion King al., dag. 13.15,
16.00, 18.45
ODEON 1 tel. 070-
3462400/3462401. Herengracht 13.
DropZone 16 jr., dag. 13.15,
16.00, 18 45.21.30.
ODEON 3
Dumb and Dumber al., dag. 13.15,
16.00. 18.45.
Disclosure "Sex is Macht" 12 jr.,
dag. 21.30.
ODEON 4 Riksbioscoop
When a Man loves a Woman al., dag
11 45. 14.15, 16.45, 19.15.
21.45
HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030,
Spui 191.
Moeder Dao 16 jr., dag. (beh. do)
19.30, do 20 30 uur, woe ook
16.15uur.
Les silences du palais 16 jr., dag
21.45, zo wo ook 14.15
Vive L'Amour 16 jr., dag. 19.30
Pas Trés Catholique 16 jr., dag.
21.45 (beh do), ma ook 19.30, woe
ook 16.15
The Kingdom 16 jr., dag. (beh. ma)
19.00.
RECENSIE PAULIEN KOOPMANS
Fototentoonstelling 'Bewogen', te zien
t/m do. 27/4, op ma. t/m za. van 10-22
uur, Fotogalerie 'De Kleine Klub', Nieuwe
Rijn 1Leiden.
Meestal belanden bewogen fo
to's in de prullenbak. Maar de
fotografen Nanja Bongers en
Dorien van der Meer maakten
samen een serie bewogen fo
to's, die tot en met 27 april te
zien zijn in fotogalerie 'De Klei
ne Klup' aan de Nieuwe Rijn in
Leiden.
De naam van de expositie,
'Bewogen', is dubbelzinnig. De
meeste foto's zijn onscherp, en
gaan tegelijkertijd over gebeur
tenissen en relaties die een
mens tot emoties bewegen. De
gebeurtenissen die de twee fo
tografen tot het maken van de
serie hebben aangezet variëren
van herinneringen uit hun
jeugd, het overlijden van een
oma tot het van dichtbij mee
maken van de geboorte van een
nichtje. Toch is het de vraag of
deze individuele herinneringen
ook de toeschouwer raken.
Op de expositie hangt een
aantal kleinere series met titels
als 'Rozenportretten', 'Oranje
naakten', 'De eerste vrouw' en
'Bewogen'. Op de meeste van
deze foto's zijn delen van het
vrouwelijke naakt te zien al dan
niet gecombineerd met bloeien
de bloemen. Zij ademen een vrij
neutrale sfeer, niet melancho
lisch en niet humoristisch, soms
zelfs voorspelbaar. Ze tonen al
leen de mooie kanten van het
vrouwlijke lichaam, maar zon
der iets extra's toe te voegen.
De twee 'Rozenportretten',
met wazige zwart/wit vrouwen
hoofden en op de voorgrond
grote rode rozen, zouden per
fect bij een reclame voor een
nieuw parfum passen. Ook het
werk 'Requiem', naar aanlei
ding van de dood van een oma,
toont de toeschouwer niets an
ders dan drie ouderwetse foto's
van een vrouw, waarschijnlijk
de oma in jongere jaren.
Net zo voorspelbaar, maar
toch leuker zijn de vier foto's
met als titel 'De eerste vrouw'.
Bij deze foto's heeft de fotograaf
steeds twee foto's over elkaar
heen genomen. De tweede
'laag' bestaat uit onscherpe
rood met gele bloemen. Al die
bloemen maken - zij het een
beetje geforceerd - van de foto's
zomaar mooie plaatjes.