Met het scheermes langs 'de Meeuw' Voorheen) Prince geeft litbundig feest in Paradiso Cultuur Kunst Joymans-van Beuningen loopt werk van Man Ray Comedytrain wint prijs Komedianten laten Droomfabriek exploderen DINSDAG 28 MAART 1995 chef annemiek ruygrok, 071 -356471plv.-chef jan rijsdam, 071 -356472 Week van de tokkelinstrumenten Jeroen van den Berg maakt pretentieloos amusement van Tsjechov rei" Tm el; eermor.;. o bej ;n fterdam anp mijseum Boymans-van Beunin- (n heeft bij het veilinghuis So- in Londen een werk ge- van de Amerikaanse kun- zpaar Man Ray. Lèvres d'or vormt een belangrijke Ivulling op de Man Ray-col- tie van het museum. [)e tweedaagse veiling bij So phy's bracht 10,7 miljoen gul- op. Dat is tweemaal zoveel igeschat. Voor Lèvre d'or be- 1de Boymans tussen de veer- èn vijftigduizend gulden. Het e^ik is binnenkort in het muse- te zien. In juni volgt een '5mer overzicht met ander werk .de collectie. In 1972 hield tradnans het eerste Man Ray- irzicht in Europa. Naar aan- ling daarvan werden de eer- Werken gekocht. De collectie jtaat nu uit 8 stukken. «Ie veiling bij Sotheby's be- 600 kunstwerken, waaron- J schilderijen, foto's, surrea- ^Tsche objecten en sculpturen. Het werk was sinds Man Ray's dood 1976 in bezit van zijn we duwe. Na haar dood in 1991 ging de kunstcollectie naar de Man Ray-stichting. Topper op de veiling was het olieverfschilderij Le Beau Temps (1939), dat de kunste naar zelf een hoogtepunt uit zijn surrealistische periode noemde. Het werk bracht 1,4 miljoen gulden op. Lèvres d'or ziet er aan de bui tenkant uit als een gewoon boek. Bij het openslaan zie je je zelf weerspiegeld doordat de kunstenaar de binnenkant uit holde en er een spiegel op be vestigde. Op de rug van het boek staat de naam van de ma ker en de titel: Man Ray - lèvre d'or. De titel is een associatief woordspelletje: lèvres lippen en livre boek. Een livre d'or is in Frankrijk een gastenboek waarin bezoekers hun naam kunnen noteren. Groot Amadeus concert op komst den haag gpd Meer dan honderd musici, koorleden en solisten zijn aangetrokken voor de uitvoering van Mozart's Requiem in het 'Groot Amadeus Concert'. Tot de medewerkenden behoren de Nederlandse violiste Borika van den Booren, de Bulgaarse pianiste Marietta Petkova, de sopraan Eva Vamossy, de mezzo-sopraan Maria Varsanyi, de tenor Attila Kiss en de bas Gabor Kenesey. Het eerste concert met het Kodaly Koor en het Boedapest Con cert Orkest is op vrijdag 7 april in de Rotterdamse Doelen. Op za terdag 8 april is het Amsterdamse Concertgebouw aan de beurt. De laatste uitvoering is op maandag 10 april in de D.r Anton Philips- zaal in Den Haag. Volgens de organisatoren van het Groot Amadeus Concert is dankzij de film Amadeus in Nederland een Mozart-cultus ontstaan. Tijdens het concert zullen ook andere werken van de componist ten gehore worden gebracht. De Comedytrain, een door Raoul Heertje opgericht gezel schap van stand-up comedians is winnaar geworden van de Pall Mali Export prijs voor klein kunst. Cisteren overhandigde Martine Bijl de prijs, die bestaat uit een plastiek en een geldbe dragvan 15.000. De jury, die verder bestond uit Wim Bary, Ruud Kuyper, Si- mone de Waard en Hans van Willigenburg roemde de Come dytrain vanwege het gewaagde initiatief om een gezelschap op te richten dat zich als eerste in Nederland toelegt op een naar Nederland vertaalde Ameri kaanse theatervorm. Boven dien, zo oordeelde de jury, be wijst de Comedytrain het thea ter een grote dienst door aanko mende cabaretiers de gelegen heid te geven om zich te bekwa men in het omgaan met pu bliek. Het is een kweekvijver voor cabarettalent gebleken. In totaal zijn er een kleine veertig deelnemers bij de Comedytrain betrokken, onder wie de win naar van het Leids Cabaretfesti val 1995, Mare Scheepmaker, Hans Teeuwen, Theo Mhassen en Lenette van Dongen. alphen aan den run De Streekmuziekschool Alphen aan den Rijn viert het 25-jarig bestaan met een week van de toetsen- (orgel, piano en keyboard) en de tokkelinstrumenten (harp, akoestische en elektrische gitaar, basgitaar). Vanaf maandag 3 april staan tij dens workshops deze instrumentsoorten in de schijnwerpers. Alle aktiviteiten vinden plaats in het gebouw aan het Burge meester Visserpark 30. Belangstellenden kunnen voor een infor matiekrant met het volledige programma-overzicht contact op nemen met de streekmuziekschool, tel. 01720-72928. J Exposities in Leiden en de regio I leiden Kunstenares Irma Sier exposeert tot en met 3 mei haar textielschilderijen in het Diaconessenhuis aan de Houtlaan in n Leiden. Schilderijen van Beth Namenwirth zijn tot en met 20 I april te zien in het gemeentehuis aan de Statendaalder in Lei- derdorp. Ontwerper Machiel van Veen toont tot en met 8 april in j de Gall Gallerie in Winkelhof een serie interieurgemakken. In verpleeghuis Leythenrode, aan de Hoogmadeseweg 55 in Lei- j derdorp, zijn van 14 april tot en met 26 mei schilderijen met E stads- en plattelandsgezichten van Jan Amoldus te zien. Beel dend kunstenaar Dabaruch exposeert in de maand april zijn Ij driedimensionale panelen in de Openbare Bibliotheek de Kloos- I terhof aan de Smidstraat 5 in Rijnsburg. „Tel al jullie talent bij elkaar op. De som blijft middel maat. Doorsnee. Ambtenarentoneel." Kostja, de jonge, ambitieuze schrijver in de dop verwijt zijn moeder, een gevierd actrice, en haar generatie van theatermakers dat zij alles saai en grijs hebben gemaakt. Nieuwe vormen moeten er komen, nieuwe uitdrukkingswijzen die de hol le cliche's en de afgesleten gebarentaal kunnen verdrin gen. 'De Meeuw' van Tjechov is, in een brutale regie, donderdag 30 maart in de Leidse schouwburg te zien. De Meeuw(1889) van Anton Tsjechov is een klassieker in de ware zin des woords: elke gene ratie opnieuw ziet er haar strijd tegen de vorige in weerspiegeld en daarnaast biedt het stuk ge noeg aan verloren liefdesidea len en teloor gegane illusies om ook op andere niveau's aan te spreken. De jonge regisseur Jeroen van den Berg heeft van FACT, werkplaats voor jonge theatermakers, de kans gekre gen een produktie voor de grote zaal te maken en koos voor De Meeuw, waarmee hij zich doel bewust in een opvoeringstradi tie plaatst. Hij noemt zijn be werking een „komedie over am bities". De tekst van Tsjechov heeft hij grondig aangepakt en gemoderniseerd: korte zinnetjes waarin „shit" of „gelul" heel ge woon zijn. Snel en brutaal is ook zijn regie van De Meeuw, alsof hij er met een scheermes een dun laagje van heeft afge sneden en dat vervolgens pre senteert als moderne, hapklare brokken. Hapt lekker weg, ziet er leuk uit en er valt nog om te lachen ook. Van de sfeer van melancholie waar Tsjechov-ver- tolkingen doorgaans van zijn doortrokken, is bij hem geen sprake. Als er een overheersende in druk overblijft van deze Meeuw is het de totale non-communi catie en de absolute ongeïnte resseerdheid van de personages ten opzichte van elkaar. Jeroen van den Berg maakt daar clow neske scènes van, voor melan cholie of verdriet over deze treurige condition humaine is geen plaats. Alles is wat het is en natuurlijk is het allemaal niks. Veel staat of valt in zo'n bena dering met de acteurs, van wie sommige er -je zou bijna zeg gen, ondanks de instantregie - erin slagen te overtuigen. Ge makkelijk heeft de regisseur het zich niet gemaakt door acteurs uit alle mogelijke richtingen te selecteren en door voor de hoofrol te kiezen voor zijn broer Vincent, die nog in het laatste jaar van zijn opleiding aan de Toneelschool Arnhem zit. Kost- ja is een van de zwakke schakels in de machinerie, hij zegt zijn tekst alsof hij 'm zojuist voor het eerst van buiten heeft geleerd en overtuigt noch in het begin als bevlogen revolutionair, noch later als gedesillusioneerd to neelschrijver. Daar staan mooie rollen tegenover, van Shireen Strooker die als De Aktrice (en moeder van Kostja) een dijk van een wijf neerzet en van Hidde Maas die als de Schrijver dwars tegen alles in een Tsjechoviaan- se treurigheid tentoonspreidt Oda Spelbos is als Nina mooi om naar te kijken: het jeugdig élan spat ervan af in het eerste Shireen Strooker zet als De Aktrice (en moeder van Kostja) een dijk van een wijf neer en Hidde Maas spreidt als de Schrijver dwars tegen alles in een Tsjechoviaanse treurigheid tentoon. foto sergeugtenberg bedrijf. Aan het slot dat zich twee jaar later afspeelt is zij uit geblust, een gedoofde vlam. Van haar gepassioneerde lief desrelatie met de schrijver is, evenmin als van haar carrière als toneelspeelster, wat terecht gekomen. In het decor is de sfeer van vervagende ambities en verlo ren idealen aardig getroffen. In het tweede bedrijf - na een kaal toneelbeeld in het eerste be drijf- zet van den Berg een enorme achterwand neer waar op tropische palmbomen, strand en zee. Een wand die in de volgende bedrijven letterlijk steeds kleiner wordt, een fraaie vertaling van het beeld van de illusies en de schoonheid die steeds verder naar de achter grond worden gedrongen. Rest de vraag, als er sprake is van een statement over nieuwe vormen- en Jeroen van den Berg is als jonge regisseur bijna verplicht zich af te zetten tegen de voorgaande generatie(s)-, wat er dan precies beweerd wordt in deze Meeuw, die voor al overkomt als pretentieloos amusement. Misschien geeft het citaat (van de Aktice) op de achterflap van het bijbehorend tekstboekje uitsluitsel: „Ik zie geen nieuwe vorm hoor. Ik zie alleen een slappe kopie. Dat zie ik. Of vonden jullie het leuk. Ik ben toch niet gek." FACT De Meeuw van Anton Tsjechov Bewerking en regie: Jeroen van den Berg Spel: Shir een Strooker, Hidde Maas, Frans de Wit, Oda Spelbos, Vincent van den Berg e.a. Ge zien: Rotterdam, Schouwburg, 22 maart (première), te zien: Leiden. Schouwburg, 30 maart; Hoofddorp, De Meerse, 13 april; Den Haag, Koninklij ke Schouwburg, 19 april. ^Expositie in Paleis van Justitie qjden haag In het Paleis van Justitie in Den Haag is tot en met 28 (japril werk te zien van de Leidse kunstenaar Jean Marie Mers- eimans en van Hagenaar Jeroen Gerlach. De kunstenaars hebben 23 jaar geleden leren kennen en deelden ateliers in Leiden Den Haag. Op de expositie is individueel werk van ze te zien, zjmaar ook een aantal doeken waaraan zij samen gewerkt hebben. schilderijen die het tweetal maakt gaan voornamelijk over ajmensen in herkenbare situaties. De expositie in het Paleis van ustitie is te zien tijdens kantooruren. mmp Het fenomeen is nu ook tot Lei den doorgedrongen: de stand up-comedian. Overgewaaid uit de Verenigde Staten en Groot- Brittannië, is dit 'gevecht in het licht van een enkele schijnwer per' na de hoofdstad op weg naar de 'provincie'. Het thee huis in de Leidse Hout diende al een paar keer als decor voor dit soort amusement, nu komt een ware 'comedy explosion' naar de Leidse Droomfabriek. In april zullen vier dinsdagavon den lang (Nederlandse) stand- up comedians, met als spreek- stalmeester John Fealey, dit Leidse podium op zijn kop zet ten. Stand-up comedians, de naam zegt het al, nemen het niet nauw met de vaste cabaret- regels. Het lijkt wel alsof ze zo uit het publiek het toneel op springen, maar dat is maar schijn. De dames en heren heb ben zich terdege voorbereid. Hun 'programma' kan behoor lijk in de war worden gestuurd door het zappend publiek dat, zoals vroeger bij het televisie programma 'Top of flop' de ko medianten a la minute kan wegfluiten. Als een comedian zijn avond niet heeft, is het snel Spreekstalmeester John Fealey praat de stand-up comedy acts aan elkaar. foto pr/tet lagemaat bekeken en kan de volgende lol broek aantreden om het karwei te klaren. De stand-up comedy kenmerkt zich overigens door tamelijk harde humor. Het pu bliek is dus gewaarschuwd. De comedy explosion in De Droomfabriek bestaat uit zes stand-up comedians die zich onder leiding van vuurvreter Fealey voor de leeuwen gooien. Vanaf 4 april staat elke dinsdag avond een verse ploeg vanaf ne gen uur op de planken aan de Oude Singel 56. eblferdam gpd fo p>alwaarde van de toegangs- ,p qtjes voor het Amsterdamse ;tn}diso steeg afgelopen zater- e ejiacht tot ongekende hoogte, dcir zelfs een bod van zeshon- [ijküvijftig gulden voor. twee is jtjes kon de gelukkigen in de Heme rij wachtenden - die ir hook zorgden voor een fikse ordBersoPstoPPmg - niet van doen veranderen. It een concert van Prince in rideine zaal als Paradiso - hij zijri er afgelopen zaterdag èn op - kun je als fan natuurlijk ab- üt niet missen, rdti 1981 trad Prince, die nu nee bekend door het leven at <onder de naam The Artist idvnerly Known as Prince méKAP), voor het laatst onver- miits op in nachtelijk Paradi- bij idat hij eerder die avond el- tentin het land 'in 't groot' op had gestaan. Het een legendarisch concert, rw<|ls je op alle verhalen af gaan van de mensen 'die saltuurlijk bij waren', zou je ocalde aanwezigen van dat gerust een middelgroot jkeon kunnen vullen. Ook is hij weieens opgedoken in het Haagse Paard van Troje voor zo'n 'Afterparty concert'. (Voor heen) Prince is nu eenmaal be zeten van muziek, en gaat graag nog een paar uurtjes door in een wat intiemere sfeer nadat hij al een concert achter de rug heeft. Toen de artiest vrijdagavond in de Brabanthallen in Den Bosch, waar hij het afgelopen weekeinde twee maal aantrad, zijn 'geheime concert' aankon digde, togen tientallen fans na afloop van dat optreden dan ook linea recta naar de hoofd stad. Voor de deur van één van de voorverkoopadressen werd de ochtend afgewacht. Verder hadden alleen wat Amsterdam se vroege vogels nog het geluk een kaartje te bemachtigen, zij het na een uitputtende jacht door de stad langs alle voorver koopadressen, die binnen am per tien minuten geheel uitver kochtwaren. Maar al die moeite was, even als het urenlange oponthoud voor de ingang van Paradiso, méér dan lonend. TAFKAP be toonde zich een enthousiast ce remoniemeester, vastbesloten om zijn eigen feestje tot een spetterend succes te maken. „Ik heb helemaal geen zin om nu in mijn hotel rond te hangen", zo verklaarde hij bij de aanvang van het concert om kwart voor vier (zomertijd). „Ik ben veel liever hier, samen met jullie." Met zijn vier begeleiders van The New Power Generation en naast hem de mooie en verba zend elastisch danserers Majte, die enkele keren met een fikse sprong het publiek in dook, veegde hij het uitzinnige pu bliek compleet van de mat. Speels, heel open en met zicht baar plezier haalde TAFKAP nog even flink uit. Met, zoals zijn concerten in Den Bosch, enkel nieuw en veelal onbekend ma teriaal, al greep hij af en toe ook gretig terug op klassiekers als Sex Machine van James Brown eri Proud Mary van Ike en Tina Tqrner. In de tweede set verruilde hij zijn gitaar voor de basgitaar, waarmee hij ook even wat op zwepende solo's weggaf. Met de dosis funk die de voormalige Prince in dit concert legde, kun nen we weer een heel jaar voor uit. "lente-aktieknaller" met merken als ?stS'?ÖO'7l-Jackpot id-hi - Street One - CLUB MONACO Ziua*. - FASHIQNATO'S - DUTCH - TOUR MISTIQUE -B.C.- FOREST&FIELDS - Seawa - polar bear - 'Ma.ric Wij hebben het type kleding waar ie vrolijk van wordt. Onze service in een nieuw jasje gestoken, gratis vermaakkosten bij aankoop collectie, professioneel advies over kleur en kwaliteit gestept jack van 149,95 nu 79,95 MAARSMANSTEEG 2 LEIDEN (NAAST V&D) VENESTRAAT 43 DEN HAAG Tot 15 april krijgt u bij aankoop van de nieuwe collectie een mooie shawl kado! DAMESMODE ZOZAG U VIA BEAU NOOIT EERDER LEUKSTE EN KLEURRIJKSTE COLLECTIE ALLERTIJDEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 17