Radio Tarifa scoort met nuevo flamenco Bloedserieuze Nacht van de Poëzie in gewijde sfeer Cultuur Kunst arry White in Ahoy' weer een vluggertje iurkse kunstmanifestatie J Brussel op de tocht Fast Lane, Frenzy en So be it overtuigen Energiestroom houdt Scapino in zijn greep (VANDAG 27 MAART 1995 chef annemiek ruygrok, 071 -356471plv -chef jan rijsdam, 071-356472 !nl béétje ramp heeft, om hejk de Jonge te citeren, een s^bakend begin, midden en se. Met de Nacht van de Poë- erê dat niet anders: een béétje iienacht kent een duidelijk je£tepunt. Helaas, de vijftien- wacht van de Poëzie miste 3r Jopen zaterdag zo'n alge- 3uh gevoelde topper. Ieder ia&ijn eigen hoogtepunt. Heel locratisch, maar weinig op windend. Was vorig jaar Gerrit Komrij de grote held, dit jaar werd er naar iedere dichter even ademloos en eerbiedig geluis terd: goed of slecht, bekend of onbekend, verstaanbaar of on verstaanbaar, kon niet bom men. Het was een gewijd ge beuren, met de dichters ais die naren Gods en de luisteraars als vrome kerkgangers. Toen de Turks/Nederlandse dichter Halil Gür om tien voor twee 's nachts repte van 'het heilig moment als dichter en le zers bij elkaar komen' klonk er dan ook geen hoongelach. Inte gendeel: het ging er bij de twee- eneenhalfduizend toehoorders in als Gods woord in een ouder ling. Mij begon rond dat tijdstip het bange vermoeden te bekrui pen dat de poëten desnoods het postcodeboek van achter naar voren konden voorlezen; men zou gretig luisteren en dankbaar applaudiseren. Want zo best of bijzonder was het niet, wat Gür te bieden had. Mooi gelezen werd er door dichters als Luuk Gruwez, J. Bernlef, Hugo Claus, Tom La- noye en Eva Gerlach. Niet de geringsten. De meesten van hen zijn dan ook eerder op Nachten te horen geweest. Zij kennen het klappen van de zweep. Bernlef las onder meer 'Gefrus treerd meisje' voor. 'Ook haar jurk zit zo van een twijfelende stof halverwege de mode'. Da,t is leuk, en voorgedragen leuker dan op papier. Toch dringt de vraag zich op of de Nacht van de Poëzie na vijftien jaar eigenlijk nog wel bestaansrecht heeft. Was het vroeger eigenlijk niet veel leuker en spannender allemaal? Ver- nieuwenderook? De Vlaamse journalist Piet Piryns, die de Nacht al dertien jaar (mede) presenteert, ziet wel een duidelijk verschil tussen toen en nu. „Vroeger lazerde er nog wel eens een dronken dich ter van het podium. Maar daar houden we rekening mee. De laatste jaren programmeren we mensen die veel drinken aan het begin van de avond. Nee, ik zal geen namen noemen." En of de Nacht moet blijven? Zeker, vindt Piryns. Grijnzend voegt hij toe: „Het is net Ajax- Feijenoord. Dat is ook ieder jaar. Daarvan vraag je toch ook niet of het door moet gaan?" ^recensie louis du moulin pj White The Love Unlimited Or- ra. Gehoord: 26/3, Ahoy', Rotter- J1< Ham >t ry White heeft zich kennelijk tos aangetrokken van de kri- ki op zijn vorige concert in diiv' van drie jaar geleden. An- i had The King Of Bedroom I gisteravond een andermaal a vol sportpaleis wel meer tand. In plaats van zich te Jncheren bood de zwaarlijvi- ^anger en aanvoerder van Love Unlimited Orchestra ijjj7000 fans opnieuw een rou- !t jus 'vluggertje' (lees: mat op- vien van amper anderhalf i, waardoor iedereen ruim Si tienen weer op straat icld. Ie ster van de sensuele softs- jgzich na een uitgebreide re- v^e en met veel tamtam weer ta het popfront meldde, rjjjsdien toert White (1944, feston, Texas) ook als van- __s de hele wereld af met zijn a 30-koppige orkest. Op een lier die doet vermoeden dat r hem de tijd heeft stilge- oup. Aan de ene kant valt dat rfek aan vernieuvying mis- 4 en nog wel te begrijpen, omdat zijn hitgevoelige geluid uit de jaren zeventig allang voor 'evergreen' wordt versleten. An derzijds, als ervaren showman zou Barry White (voorheen on der meer tourmanager en drummer) ook moeten beseffen dat de behoeften van de door snee concertganger in de loop der jaren zijn veranderd, toege nomen. Zonder het muzikale karakter van zijn optredens te devalueren zou hij best voor wat meer visuele omlijsting kunnen zorgen en zijn persoon lijke presentatie van een paar verrassingen kunnen voorzien. Het enige frisse bloed dat de man met de bronstige basstem thans te bieden heeft zijn een paar nummers van zijn jongste album 'Love Is The Icon', dat hem ondanks de produktionele hulp van onder anderen het 'koningskoppel' Jimmy Jam Terry Lewis nog geen nieuwe grote successen heeft opgele verd. Daarom dient die verse oogst bij hem op het podium slechts als een voorspel voor een voorspelbare climax, die hooguit de verstokte fans kan bevredigen: 'Love's Theme' (in clusief korte introductie van het orkest), Billy Joel's 'Just The Way You Are', 'Never, Never Gonna Give You Up' en 'You're The First The Last My Every thing'. i Stel !2 tth harde opdoffer voor Tur- Zo werd gisteren in België besluit genoemd om de :2'/bereidingen op te schorten aaj een grote kunstmanifesta- J5h Brussel, die volgend jaar Mmirkije zou worden gewijd. l0Va, dat een flink deel van posten van de manifestatie pich zou nemen,- had ge- ngpt met 'Europalia Turkije' gieur naar de Europese Unie M istukje verder open te krij gt is duidelijk dat de onver- ilijke Turkse houding ten lien van zijn minderheden v.e Turkse inval deze week in jorrd-Irak het propagandafes- T (lebben ondermijnd, eaen in 1993 het contract enl de manifestatie met Tur- jverd getekend, was er geen enkele sprake van aandacht voor de Koerden of andere min derheden in Turkije. Sinds en kele maanden oefende het Bel gische ministerie van buiten landse zaken echter steeds meer druk uit om ook de min derheden op Europalia Turkije aan bod te laten komen. Toen daaraan geen gehoor werd ge geven, werd de geldkraan dicht gedraaid. De Europalia-manifestaties, die elke drie jaar in Brussel wor den gehouden, trekken tiendui zenden bezoekers. De laatste Europalia was aan Mexico ge wijd. Overwogen wordt nu om niet langer met een land, maar voortaan met een stad in zee te gaan. Op die manier wordt ver meden dat onwelgevallige regi mes de manifestatie misbruiken om hun imago te verbeteren. t duo Rostal (links) en Schaefer speelt o.a. werken van Gershwin, bussy, Ravel en Mozart. foto pr Spaans collectief morgenavond in de X Verzoening McCartney en Ono londen rtr Ex-Beatle Paul McCartney heeft zich na bijna drie decennia verzoend met de weduwe van zijn bandgenoot John Lennon, Yoko Ono. De twee hebben in het geheim een lied op de band gezet, dat als muzikale herdenking moet dienen voor de aanval met een atoombom op Hiroshima, vijftig jaar geleden. Het afgelopen weekeinde hebben McCartney en Ono vol gens de Britse krant The Sunday Times het lied opgenomen in de Zuidengelse studio, waar ooit de opnames van de Beatles werden gemaakt. Het lied gaat over de hemel boven Hiroshi ma, die altijd blauw zou zijn. Volgens de krant heeft Ono van McCartney de opname gekregen en kan zij ermee doen wat ze wil. In ruil daarvoor kreeg hij onafgemaakte composities van John Lennon die hij mag gebruiken voor het uitbrengen van nieuwe Beatles-opnames eind dit jaar. Ono werd gezien als de wig tussen de Beatles, nadat ze in 1969 John Lennon trouwde. Ono en McCartney hadden ruzie sinds het uiteengaan van de popgroep. Jubileum Pop-Unie in het LVC De Pop-Unie probeert al tien jaar om amateur-popmuzikan ten te begeleiden en vooral een plek op een podium te geven. Het LVC was zaterdag tijdens het jubileum als een oceaan stomer aangekleed en de twee zalen kregen toepasselijk de naam boven- en benedendek. De laatkomers hadden dit keer pech, want de sterkste bands speelden vroeg op de avond. Beginners vallen vaak door de mand door een meer dan ge brekkige zang, maar bands als So be it, Fast Lane, en Frenzy hebben daarover weinig klagen. Op het bovendek bracht Frenzy hun ongecompliceerde Engelse muziek. Zeker niet nieuw, maar wel volgde in een klein half uurtje het ene na het andere drie akkoorden-minia tuurtje elkaar op. Het in roek- versie gebrachte 'Streets of London' - was een wel zeer ver rassende en zeer dansbare keu ze van de Rotterdamse band. De vertegenwoordigers van Leiden en omgeving kwamen zaterdag maar matig voor de dag. Coolsound verzoop bijna letterlijk op het benedendek. Het publiek keerde de schrale slappe rap-ragga-muffin-forma- tie massaal de rug toe en ging achter in de zaal een biertje drinken. Later op de avond was het uiterlijk vertoon bij deTulpe Bolle kennelijk belangrijker dan de rommelige en zonder enkele dosering gebrachte muziek- sound. Debby Schreuder van Base-Line heeft zonder meer een dijk van een stem, maar je kunt je afvragen of ze bij de heavy cross-over-sound van de ze band echt ten volle tot haar recht komt. Erik Hofland bracht met zijn akoestische gitaar bo vendeks de broodnodige afwis seling in de vorm van de één- mansformatie Dyzack. Zijn gi taarspel was een geraffineerd mengelmoesje van een op hol geslagen Luka Bloom en het breed uitwaaierende gitaarge luid van Ed Kuepper. Na tien jaar Zuidhollandse Popunie mag de conclusie lui den dat meer dan de helft van de bands de selectie voor dit ju bileum zeker waarmaakt en rijp is voor een platencontract en het spelen in de grotere zalen van het clubcircuit.'We proudly present... 10 jaar Zuid-Hol landse Pop-Unie met So be it, Waterlanders, Fast Lane, Fren zy, Coolsound, Pal, Tulpe Bol le, Dyzack, Baseline, Distur bing Foresights, Gangsters of Fun. Gezien: 25/3 LVC, Leiden. Verken op papier van Hugo Claus ^Istelveen Museum van der Togt in Amstelveen toont van 12 „pi 25 juni werken op papier van Hugo Claus. Naast diens beel- ^nd werk van 1946 tot heden zullen de 50 edities van de Am- e£lveense uitgeverij AMO worden getoond waaraan hij heeft jdeegewerkt. Hugo Claus (1929) debuteerde in 1946 als illustra- □r, een jaar voordat zijn literaire debuut verscheen. De veelzij de Claus schildert en tekent vrijwel elke dag, maar stelt slechts Jen toe zijn werk ten toon. Directeur Fuchs van het Stedelijk Museum in Amsterdam opent de tentoonstelling, e I luteur Maksimov in Parijs overleden [rijs» De Russische schrijver en dramaturg Vladimir Maksimov gisteren op 64-jarige leeftijd in Parijs overleden. Maksimov, e een van de leiders van de Sovjet-dissidenten was, werd in 73 geschorst uit de Schrijversbond van de Sovjetunie en een ar later - enkele dagen na Aleksandr Solzjenitsyn - verbannen Sar Frankrijk. In 1975 werd hem het staatsburgerschap ontno- Jen. Van zijn hand verschenen onder andere De zeven dagen ■in de schepping en Een trein naar Moskou. Zijn laatste boek, ^pmade tot het einde, is deze maand in Moskou uitgegeven. Het arsenaal aan 'nieuwe' wereldmuziekgeluiden raakt zo langzamerhand uitgeput. De belangstelling is de afge lopen jaren immers zodanig gegroeid dat zo'n beetje alle interessante varianten wel in kaait lijken te zijn gebracht. Verrassende ontdekkingen zijn evenwel nog mogelijk. Het afdoende bewijs: Radio Tarifa, een kakelbont collec tief uit Madrid waarvan de muzikale inspanningen nog het meest worden samengevat als 'nuevo flamenco', zijn de traditionele Spaanse muziek waarin soms flink wat uitheemse invloeden (met name Arabische en joodse) zijn verwerkt. buitenland niet gereageerd, dan waren we aan ons lot overgela ten. En dat is triest voor een ge zelschap dat de Spaanse cultuur uitdraagt, gekoesterd moet wor den als een creatief bolwerk te gen de steeds grotere stroom anglo-amerikaanseprodukties." Radio Tarifa maakt bij het ge vecht om het behoud van het buitengewoon rijke culturele erfgoed van het Iberisch schier eiland maar al te graag gebruik van de moderne wetten van de showbiz-jungle. Zolang tenmin ste de artistieke vrijheid niet in het geding komt. „We zijn dus niet van plan ons hoofd op hol te laten jagen en ons anders te laten presenteren dan we zijn. We beseffen donders goed dat we geen gemakkelijke popmu ziek maken. Dat zullen we ook nooit doen, daarvoor is dit plat form niet in het leven geroe pen." cannes louis du moulin Op de Womex, door velen be schouwd als het belangrijkste festival voor etnische en alter natieve muziek in Berlijn, werd de veelzijdige groep in oktober jongstleden tot grootste sensatie gebombardeerd. Waarna de be langstelling voor deze negen koppige 'zender' plotseling de pan uit rees. Met als gevolg een tournee door Japan plus een veel grotere aandacht van de platenmaatschappij, resulte rend in een introductie op de MIDEM in Cannes. Op die jaarlijkse mega-mu- ziekbeurs waant Radio Tarifa zich volgens voornaamste spreekbuis en percussionist Fain S. Duenas als 'een druppel water in een woelige oceaan'. Dat commerciële 'gekkenhuis' is bovendien niet bepaald de meest favoriete ambiance van de band, die hij eind jaren tach tig met zanger Benjamin Escori- za en fluitist Vincent Molino op richtte. Hun bezoek aan de Rivièra zien ze dan ook als weinig meer dan een noodzakelijk kwaad, de plotsklapse zorgzaamheid van platenmaatschappij BMG/Ario- la Spanje als bijna een staaltje van schijnheiligheid. „Nu onze muziek blijkt aan te slaan krij gen we ineens alle steun. Voor ons gevoel is dat te laat. We hadden er meer aan gehad toen we nog telkens ons neus stoot ten", bekent Fain S. Duenas (45) in zijn beste Frans in de lobby van zijn hotel. „Had het Afrika De groepsnaam heeft in eigen land weinig uitleg nodig gehad: Tarifa is er genoegzaam bekend als het zuidelijkste puntje van Spanje, ten westen van het Brit se Gibraltar. Ofwel als de poort naar Afrika. Door daar aan te re fereren was ook meteen duide lijk dat Duenas Cie zeer ruim denkend zijn als ze zich laten inspireren door de muzikale historie van het voormalige we reldrijk. „Tarifa is als symbool gekozen, omdat het altijd een soort balkon is geweest, waar vandaan je naar Afrika kunt kij ken en de schepen voorbij zag Radio Tarifa, een kakelbont collectief uit Madrid, is morgenavond in de X te beluisteren. foto pr komen die de oceanen bedwon gen. Dat beeld paste mooi bij onze filosofie, die neerkomt op het bewaren en bewerken van het hele scala aan stijlen waar Iberische muziek voor staat", vertelt Fain S. Duenas, als muzi kant eerder vele jaren actief in het blues(rock)circuit. „Radio hebben we ervoor gezet, omdat we ook echt hebben gedacht aan een station waarop je al die verschillende geluiden zou kun nen horen." Daarbij was Radio Tanger, een Marokkaanse zender aan de overzijde van de Straat van Gi braltar, om nog een andere re den een handig voorbeeld. „Omdat je dat station alleen maar in mono kunt afluisteren. Met andere woorden, op z'n simpelst. Dat hoort nu eenmaal bij onze muziek. Radio Tarifa is geen club die het moet hebben van de effecten van een 48-spo- renstudio. De vier beste num mers van ons debuutalbum ('Rumba Argelina') zijn zelfs bij me thuis opgenomen! Waarom zou dat niet kunnen? Ook The Beatles hebben naar mijn me ning hun beste repertoire nog in alle eenvoud in het mono tijdperk op de plaat gezet!" Het idee om ook naar de naamgevende 'uitkijkpost' te verhuizen is nooit gerezen. „Madrid is nu eenmaal het cen trum van het land en de enige stad waar je genoeg kunt optre den en ook steeds weer nieuwe collega's tegenkomt. Daardoor herbergt Radio Tarifa op dit moment zelfs vijf nationalitei ten, kan een Amerikaanse saxo fonist zomaar ineens met een Sudanese percussionist Spaanse muziek staan te spelen. Ook zij brengen natuurlijk hun eigen achtergrond mee, maar dat mag zolang die niet gaat overheer sen. De echte lijnen blijven toch door Benjamin, Vincent en door mij uitgezet en gecontroleerd". Radio Tarifa staat op 28 maart in de X, aanvang: 21.00 uur. Daarna onder meer op 6 april in Het Paard, Den Haag. [aarten te koop voor beroemd duo Voorstelling: 'Kathleen' door Scapino Rot terdam. Gezien 25/3 schouwburg, Leiden. De 'West Side Story van de ja ren negentig', zo is het avond vullend dansprogramma 'Ka thleen' van choreograaf Ed Wubbe en Scapino Rotterdam wel genoemd. Inderdaad zien we ook hier een groep jongeren die hun draai niet kunnen vin den in de maatschappij en rondhangen in een onherberg zame uithoek van de stad. Be tonnen muren vormen het de cor. Alleen de graffiti heeft iets menselijks. Maar een verschil met de musical 'West Side Story' is dat er geen gezongen tekst is en dat er geen verhaal verteld wordt. Het enige dat er in 'Kathleen' gebeurt is dat de dansers met bewegingen de emoties en de energie laten zien die onder de lusteloosheid van de jongeren schuil gaan. En dat gebeurt met een overweldigen de kracht en meeslependheid. Na een geladen begin, waarin zeven danseressen een rij vor men achter een horizontaal blok beton en vanuit minimale gebaren met vingers en armen heftige dansbewegingen opbou wen, zien we de confrontatie met de tien mannelijke leden van de groep. Uit de slome, uit zichtloze sfeer kopien scheuten energieke dans tevoorschijn. Snelle en trage scènes wisselen elkaar in een prachtig ritme af en heel - geleidelijk wordt de spanning opgevoerd doordat de heftigheid van de bewegingen steeds meer de boventoon voert. Op het eerste gezicht zijn de verstandhoudingen tussen de groepsleden onverschillig, koud en agressief, maar toch breekt er telkens iets van teder heid door. Ze zoeken steun en erotiek bij elkaar. Schuwheid staat zulke toenaderingen wel eens in de weg, maar vaker lo pen ze uit op een hartstochtelij ke omhelzing. Hoewel 'Kathleen' in de eer ste plaats over het lot van een groep gaat, worden de dansers dank zij telkens terugkerende gebaren ook als individu her kenbaar. Dit verhoogt de dra matische lading. Allerlei karak ters, van stoer tot aandoenlijk Scène uit 'Kathleen' van Ed Wubbe: West Side Story met happy end. schuchter, van introvert tot ex tatisch, gaan een confrontatie met elkaar aan of proberen el kaar juist te mijden. De voorstelling overtuigt zeer, niet in de laatste plaats door de bewonderenswaardige soepel heid, vaart en scherpte waar mee de dansers de bewegingen uitvoeren. De gebaren zijn fel, mooi op elkaar afgestemd en spreken direct aan. Vooral na de pauze houdt een krachtige energiestroom de hele groep in zijn greep. De heftigheid is een protest tegen de zinloosheid foto hans gerritsen waartoe de groep zich veroor deeld voelt. Maar aan het eind breekt er toch nog iets van opti misme, door. De stemming wordt speels en het tweetal dat elkaar aan het eind omhelst toont dat er toch nog een happy end mogelijk is. den/den haag Het Britse pianoduo Rostal Schaefer trekt al ™le jaren de wereld rond met het programma Grand Piano issics. Op vrijdag 7 april zijn de Britten in de Dr. Anton Phi- szaal in Den Haag. Kaarten voor dit optreden zijn te koop bij t Uit-bureau van K O, Oude vest 45. Hier kan ook gratis bus- oer worden geregeld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 11