Op de bres voor Nederpop ZATERDAG 25 MAART 1995 i M Als de spelregels van de BUMA en de platenindustrie gerespecteerd worden, zijn de grote platenmaatschappijen bereid mee te werken aan het welslagen van de 24 uurs muziekzender van Arcade. De onderneming, die ook de platenmaatschappijen Arcade Records en CNR Indisc en het radiostation Radio 10 Gold exploiteert, wil nog steeds op 1 mei beginnen met uitzenden. De muziekzender moet naast TV 10 Gold komen, een televisiezender waarop oude series worden herhaald. wmssisamMGBMm The Music Factory wil geen kloon worden van MTV Over de naam wordt nog steeds gesteggeld met een Belgische ta baksfirma. Die blijkt namelijk voor promotiedoeleinden eigenaar te zijn van de naam The Music Factory, de titel die Arcade aan zijn muziekstation wil geven. Music Channel 6 (MC 6) zoals de zender oor spronkelijk door het leven zou gaan, vond men bij Arcade toch niet lekker klinken. Vol gens directeur Lex Harding van de muziek zender is het voor 95 procent zeker dat de naamswijziging doorgaat. In dit verhaal wordt dan ook gemakshalve de nieuwe bena ming gebruikt. The Music Factory van Arcade zal 24 uur per dag videoclips uitzenden volgens een ho rizontaal 'programma-format'. Arcade woordvoerder Mark Hout doet er alles aan om te benadrukken dat het station geen tweede MTV wordt. „Natuurlijk zal het groot ste gedeelte van wat we gaan uitzenden in- ternationaal repertoire zijn, maar dat wil niet zeggen dat we een tweede MTV worden. MTV maakt gebruik van Engelstalige presen tatoren, zogenaamde veejay's, en wij zullen Nederlandse veejay's inzetten. Dat zal de Ne derlandse jongeren toch meer aanspreken, denken we. Ten tweede is MTV de laatste tijd behoorlijk underground en cult, terwijl The Music Factory breder, populairder en meer trendy zal gaan programmeren." d Borsato is zei- De Nederlandse zender, waarvan veteraan zien op MTV, Lex Harding (ex-Veronica, -Veronique en nu bij The Music nog directeur van Radio 538) de baas wordt, ry is wèl plaats kan niet zo maar gaan uitzenden. Het station lo populaire moet eerst overeenkomsten sluiten over de tarieven die betaald moeten gaan worden archief/gpd vöor het uitzenden van clips. Die tarieven Lex Harding, nu nog directeur van Radio 538, wordt de baas van de nieuwe TV-zender. moeten afgedragen worden aan auteurs rechtorganisatie BUMA en de Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers (NVPI), een ver eniging waarvan het bestuur wordt gevormd door de directeuren van de platenmaat schappijen. Paar honderd gulden Die voorwaarden zijn nu zo dat, in het geval een publieke omroep videoclips uitzendt, er geld wordt afgedragen aan de NOS. Die zorgt er dan voor dat percentages van het geld te rechtkomen bij de BUMA en de maatschap pijen, verenigd in de NVPI. Volgens Maarten Steinkamp, marketing-directeur van EMI, kost het uitzenden van een clip 'een paar honderd gulden'. „Je kunt je dus wel voor stellen dat als een zender 24 uur per dag clips uitzendt volgens deze tarieven, deze snel fail liet is. Omdat EMI en andere maatschappijen een groot belang hebben bij het bestaan van een Nederlandse muziekzender, wordt er nu binnen de NVPI, waarin ook Arcade zit, ge praat over speciale tarieven. Ik weet dat er ook zulk soort kortingsafspraken lopen met MTV, maar dat wordt door de diverse inter nationale afdelingen van maatschappijen centraal in Londen geregeld, volgens vrij in gewikkelde afdrachtregels. Waar BUMA opkomt voor de auteursrecht- hebbenden, daar behartigt de NVPI de belan gen van de producenten van de muziek, de maatschappijen die de artiesten onder con tract hebben staan. Evenals de BUMA bere kent de NVPI aan zendgemachtigden stan daardtarieven voor het uitzenden van clips. De hoogte van de tarieven is afhankelijk van het aantal uitzenduren, de hoeveelheid mu ziek in verhouding tot gesproken woord, de grootte van de organisatie en de hoeveelheid reclame-inkomsten. Zo geldt voor het kleine station TV Oost, dat ook clips uitzendt, een laag tarief. Ook voor Arcade zou een korting te verdedigen zijn, omdat van een beginnend station nooit zo veel verlangd kan worden als van een ge vestigd station. Aan de andere kant moet de NVPI wel rekening houden met Europese normen. Volgens NVPI-directeur R. Edwards mag je niet lukraak voor Arcade betere condi ties scheppen dan voor andere stations, zoals MTV. „Dat zou discriminatie zijn, en in strijd met de Europese regelgeving", aldus Edwards. Uitzendlicentie De komst van de 24-uurszender is tevens af hankelijk van de toekenning van de uitzend licentie door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) en de welwillendheid van kabelexploitanten om de zender, die een marktaandeel van 3 procent hoopt te verwerven, door te geven. De aan vraag voor de uitzendlicentie is inmiddels binnen bij OCW. Volgens woordvoerster An nette Lubbers is de aanvraag van Arcade ech ter niet compleet. „Een van de voorwaarden die we stellen bij het verstrekken van een uit zendlicentie is dat een zendgemachtigde bij de start minimaal dertig procent van de ka belaansluitingen moet bereiken. Aan die voorwaarde heeft het station nog niet vol daan. Arcade is daarvan op de hoogte en weet dat het verstrekken van de uitzendlicen tie een formaliteit is, zodra ze aan deze voor waarde voldoen. Maar als ze op 1 mei willen beginnen met uitzenden, dan moeten ze wel opschieten." Arcade-woordvoerder Mark Hout begrijpt niet dat het ministerie de aanvraag voorlopig naast zich neer heeft gelegd. „Ik denk dat er sprake is van een misverstand. In de Media wet staat dat je de dekking van 30 procent moet aantonen op het moment dat de licen tie verstrekt wordt, niet op het moment dat de aanvraag wordt ingediend. Ik ga er dus ge woon vanuit dat de uitzendlicentie binnen kort verstrekt gaat worden, want we zijn al een heel eind in de onderhandelingen met de kabelexploitanten „We kunnen dan ook zonder twijfel vanaf 1 mei uitzenden. In welke gemeenten, dat zal afhangen van het moment waarop die ge meenten besluiten om ons signaal door te geven. Sommige gemeenten beslissen daar over maar één keer per jaar. Dat gebeurt meestal in de laatste helft van het jaar, dus in sommige gemeenten zullen we pas vanaf september of oktober te zien zijn." Prachtige Het slagen van The Music Factory is tevens afhankelijk van de medewerking van de grote platenmaatschappijen. Die reageren voor zichtig positief op de plannen van Arcade. Al leen Phonogram en Sony Music weigeren commentaar te geven over het initiatief. Vol gens een woordvoerster van Polydor heeft de platenmaatschappij geen behoefte om in te gaan op 'een plan dat nog niet eens gereali seerd is'. „Op dit moment hebben we wel be langrijker zaken om onze energie in te ste ken." Maarten Steinkamp van EMI is ronduit blij met de komst van een Nederlandse popzen der. Hij betreurt het dat er zoveel poppro gramma's op de Nederlandse televisie (Top- pop, Countdown, TROS Popformule) zijn verdwenen. „Ik krijg regelmatig prachtige clips vanuit de Verenigde Staten aangebo den, maar ik kan ze hier nauwelijks kwijt. De komst van The Music Factory zou daar iets aan kunnen doen. Voor ons is het aantrekke lijk dat het station zich richt op jongeren, want uit verschillende onderzoeken in de re clamewereld blijkt dat juist de groep tussen de 13 en 19 jaar moeilijk te bereiken is. Daar óm vind ik dat we namens EMI open moeten staan voor de plannen van Arcade." Ook Art Koster, ex-Arcade-medewerker en nu hoofd promotie bij de Bertelsmann Music Group (BMG), is verheugd over de komst van een Nederlandse doelgroepenmuziekzender. „De mogelijkheden om op de Nederlandse televisie clips uit te zenden en artiesten te promoten zijn sterk gereduceerd. Er zijn nog maar weinig popprogramma's afgezien van de RABO top 40 en Mega Top 50 en de artiesten die zo nu en dan in een televisie show op kunnen treden, fungeren slechts als een soort decoratie. Een muziekzender is voor ons interessant omdat daar echt men sen naar kijken die houden van videoclips of iets willen weten over popmuziek. Dat heeft voor ons dus een grote promotionele waar de." Concurrent Edwards van de NVPI plaatst enkele kantte keningen bij het uitzenden van veel clips. „Enkele jaren geleden zonden zowel MTV, Super Channel als Sky Channel veel clips uit, terwjjl er ook al programma's bestonden als Countdown en Toppop. Er was toen sprake van overexposure, het publiek werd een beetje moe van al die clips. Bovendien heeft Arcade het voornemen dat het veel wil bete kenen voor Nederlands talent. Maar dan moeten «r wel meer videoclips gemaakt wor den, wat weer een investering vergt van de maatschappijen. Naar dat soort dingen moe ten we ook kijken." Arcade's Mark Hout ontkent dat de platen maatschappijen door de komst van The Mu sic Factory 'verplicht' zijn extra te investeren in videoclips van Nederlandse artiesten. „Niet alle Nederlandse groepen hebben vi deoclips, maar we hoeven ook niet alleen van die kunstige filmpjes uit te zenden. Je zou ook kunnen denken aan dingen die in de stu dio opgenomen worden en aan mooie live registraties. Als Gordon bijvoorbeeld een hit heeft, dan zal je van hem niet zo snel een clip zien, zoals we die van MTV kennen. We zul len dan kiezen voor een registratie van een van zijn leuke concerten." Vreemd genoeg lijken de maatschappijen niet bang dat Arcade het eigen produkt op haar station voor zal trekken. „Natuurlijk houden we wel in ons achterhoofd dat de platenmaatschappij Arcade een geduchte concurrent van ons is", zegt Steinkamp van EMI. „Zeker nu Arcade radiostations (Radio 10 Gold, Love Radio en Concert Radio), een televisiestation èn een platenmaatschappij heeft, is er voor EMI alle reden tot voorzich tigheid. Wij zullen dan ook kritisch kijken naar hoe de plannen zich ontwikkelen. Maar als Arcade zich aan de spelregels houdt en het eigen produkt niet op een oneigenlijke manier laat prevaleren boven produkten van andere maatschappijen, dan zullen we zeker meewerken aan het plan. Ik denk bovendien dat ook de overheid wel een oogje in het zeil zal houden, uit het oogpunt van kartelvor ming." Ook Rob Schouw van Warner Music erkent dat de bemoeienis van Arcade in de Een registratie van een Gordon-concert in plaats van een clip. foto united photos de boer archief televisiewereld een verstrengeling van belan gen met zich meebrengt. „Maar dat is vrij normaal in deze wereld. Warner heeft in de Verenigde Staten ook een televisiestation en grote belangen in een filmmaatschappij. Ik heb er wel vertrouwen in dat Arcade goed zal omgaan met de verschillende belangen die ze hebben." Volgens Schouw spreekt het voor zich dat het muziekstation van Arcade het produkt van andere maatschappijen op een eerlijke manier onder de aandacht zal brengen. „Arcade zal toch in een concurrentie terecht komen met de publieke omroepen, MTV en Endemol. Ik denk dat Arcade moeilijk alleen Arcade-clips kan gaan uitzenden, want dat slikken de kijkers en muziekproducenten tóch niet. Dat zou hetzelfde zijn als Philips CD-spelers zou maken waar alleen hun eigen Phonogram-CD's in kunnen worden afge speeld. Dan voldoet zo'n CD-speler gelijk niet meer aan de behoefte van de consu ment. En als de consument, de kijker, af haakt, dan hqken de adverteerders af. Dat ri sico zal Arcade heus niet nemen." Volgens Mark Hout zal het vertrouwen in Arcade niet worden beschaamd. Niet de be langen van de verschillende maatschappijen, maar de Nederlandse hitlijsten moeten de agenda van The Music Factory vormen, be looft hij. „Waar MTV zich richt op de Engelse charts, daar zullen wij de Nederlandse hitlijs ten als leidraad nemen. Dat betekent dat het merendeel van ons programma zal bestaan uit internationale artiesten. Maar veel Neder landse artiesten, die alleen hier populair zijn denk aan de Hermes House Band en Mar co Borsato krijg je vaak niet te zien bij MTV. Bij ons zullen die artiesten wèl aan dacht krijgen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 35