Kunst Terreur tijdens een familie-etentje Spetterende show Janet Jackson Josciuin zin§t te netJes Ballads en pubmuziek in Hazerswoude Galeries verkopen toch tegen het lage btw-tarief Faith no More op Pinkpop DONDERDAG 16 MAART 1995 chef annemiek ruygrok, 071 -356471plv -chef jan rijsdam, 071 -356473 Cabaret Serpanties in Alkeniade alkemade De Serpanties spelen zaterdag 18 maart hun pro gramma 'Zware botten' in dorpshuis de Alkeburcht in Roelo- farendsveen. Joy de Jong, Judith Schut en Rion Verberne bespre ken op het podium het leven met veel ironie en zelfspot. De Ser panties beginnen om 20.30 uur. Kaarten zijn in de voorverkoop te krijgen bij boekhandel Veenerick en aan de zaal. Gestolen schilderijen in Israël ontdekt Jeruzalem Veertien schilderijen en tekeningen van Van Gogh, Picasso, Matisse en Degas, die in Parijs gestolen moeten zijn, zijn in Israël ontdekt. Dit heeft een woordvoerder van de Israëli sche politie gisteren bekendgemaakt. Zes kunstwerken zijn in een verdachte auto in Jeruzalem ontdekt; de acht andere in Tel Aviv in het huis van één van de passagiers van de auto. Deze Marc Sibbon, die inmiddels in voorarrest zit, is een 53-jarige toerist uit Frankrijk. De Israëlische politie vermoedt dat de doe ken gestolen zijn bij een roofoverval in Parijs. Drie Beatles brengen nieuwe songs uit new york De drie nog overgebleven Beatles zullen nog dit jaar nieuwe songs uitbrengen. Zo verklaarde Paul McCartney giste ren. De nieuwe songs zullen uitgebracht worden als onderdeel van het voor het einde van dit jaar geplande 'The Beatles Antho logie', een tien uur durende televisiedocumentaire. McCartney, Ringo Star en George Harrison begonnen vorig jaar in Londen te werken aan het material voor de bloemlezing, waaronder een niet eerder uitgebrachte song van de in 1980 vermoorde John Lennon, Free As A Bird. Van Zweden dirigeert oostelijk Orkest zwolle Jaap van Zweden wordt met ingang van het nieuwe sei zoen de vaste gastdirigent bij het Orkest van het Oosten. Hij maakt in deze functie zijn debuut in oktober in Zwolle. De diri gent tekende een contract voor drie seizoenen bij het Orkest van het Oosten. Hij verplicht zich daarmee tot het dirigeren van mi nimaal tien concerten per seizoen. In zijn eerste seizoen zal Van Zweden zich met name bezighouden met het klassieke en vroeg-romantische repertoire. De Italiaan Gabriele Bellini blijft chefdirigent en neemt vooral het romantische en laat-romanti- sche werk voor zijn rekening. Santing en NPO spelen Newman alkmaar Mathilde Santing en het Noordhollands Philharmo- nisch Orkest (NPO) gaan op tournee. Samen brengen ze stukken van Randy Newman. Santing maakte eerder een succesvolle cd met werk van Newman. Het initiatief voor de tournee ging uit van het NPO. Het eerste concert is op 28 april in Groningen. Daarna volgen Alkmaar op 5 mei, Eindhoven op 10 mei en Utrecht op 16 mei. MGM-bioscopen in de verkoop amsterdam Op 18 april gaan in het World Trade Center in Am- sterdam veertien filmtheaters in de openbare verkoop. Het gaat om gerenommeerde bioscopen als het Amsterdamse Tuschins- ki, het Lumière theater in Rotterdam, Cineac in Den Haag, het Utrechtse Rembrandt Theater en het City Theater in Groningen. De Crédit Lyonnais Bank heeft besloten de theaters te laten ver kopen omdat de eigenaar van de panden, Cinema 5 Europe N.V., niet meer aan haar financiële verplichtingen kan voldoen. Filmmaatschappij MGM de huurder van de bioscopen, is van plan om een aantal van de theaters zelf aan te kopen. Tenorenkrachtmeting bij Hot House leiden Onder de naam 'Two generations of soul' spelen de te norsaxofonisten Simon Rigter, Fred Leefland en Ron van den Bergen zaterdag 18 maart op het Hot House podium in de Leid- se Waag. Het concert maakt deel uit van het jubileumprogram ma van de 25-jarige jazzclub. De tenoren spelen speciaal voor deze avond geschreven arrangementen. Onno Gerritse (bas), Hans van Leeuwen (gitaar), Juraj Stanik (orgel) en Bram WIjland (drums) begeleiden de drie. Het concert begint om 21.30 uur. Voor informatie en reservering: de Hot Line, 071-140580. Voortrejfelijk komediespel van Toneelgroep Amsterdam in 'Momenten van geluk' theater recensie homme siebenca 'Momenten van geluk' van Alan Ayck- bourn door Toneelgroep Amsterdam. Ver taling Coot van Doesburgh. Regie: Gijs de Lange. Spel: Marjon Brandsma, Hajo Bruins, Fred Goessens, Hein van der Heij den. Peter Oosthoek, Roos Ouwehand en Lineke Rijxman. Decor: Paul Gallis. Ge zien- Theater Bellevue, Amsterdam Nog te zien: 23/3, Leidse schouwburg, 20.15 Begin dit seizoen kwam Toneel groep Amsterdam (TGA) met twee zware premières, die alle bei een forse aanslag deden op het inlevingsvermogen en de hersencellen van de toeschou wer. De Ilias van Homerus en de Klaagliederen van Jeremia, twee monumentale lappen tekst, gebracht in experimentele regie-opvattingen. In Momen ten van Geluk van Alan Ayck- bourn laat het gezelschap zich van een veel lichtvoetiger kant zien. Het is een splinternieuwe (1992) eigentijdse komedie die alle clichés over menselijk leed binnen familieverband op een licht schrijnende, maar vooral zeer humoristische manier aan snijdt. Familie-etentjes zijn dé gele genheden bij uitstek waarbij onderhuidse intermenselijke spanningen zich, gestimuleerd door een overmaat aan drank en voedsel, op brute wijze een weg naar de oppervlakte banen. We zijn er getuige van hoe de gegoede familie Schaafsma plus aanhang dineert in het chique Italiaanse restaurant Essa de Calvi. Moeder Laura, die haar 54e verjaardag viert, ontpopt zich als een dominante bitch, die haar man afsnauwt, van haar carrièrebeluste oudste zoon Willem walgt en haar artistieke rige jongste zoon Joost over laadt met verstikkende liefde. Ook de twee vrouwen van haar zoons moeten het ontgelden. Vanaf de aanvang terroriseert zij het gezelschap op een tenen krommende manier. We zien een familie in verregaande staat van ontbinding. In feite schotelt Ayckbourn het publiek een eindeloze reeks uitgekauwde en bijna gênant herkenbare familie-tragedietjes voor: vreemdgaan, scheiding, afwijzing van een partij uit een lager milieu, teleurstelling van ouders over hun kroost, gebedel van kinderen om ouderliefde, enzovoort. Maar hij doet dat op zo'n gehaaide en onweerstaan bare grappige manier, dat hij de aandacht moeiteloos tweeën half uur lang gevangen houdt. Ayckbourn hanteert een flit sende en virtuose montagetech niek die in de voortreffelijke re gie van Gijs de Lange werkt als een razendsnelle tijdmachine. Centraal aan de grote ronde ta fel speelt zich het heden af, het beklemmende familiefeestje en de dronken nazit. In scènes aan een klein tafeltje links zien we de toekomst in de vorm van een reeks gehaaste lunchafspraken van het ongelukkig getrouwde stel Willem en Stefanie, dat on stuitbaar op een scheiding af stevent. Aan een tafeltje rechts gaan we terug in de tijd, door middel van korte scènes tussen het verliefde jonge stelletje Joost en zijn spontane kapstertje Ma rina. Tussen die drie tijdlagen flitsen we heen en weer. De acteurs van Toneelgroep Amsterdam zijn stuk voor stuk onnavolgbaar in hun perfect ge timede en onweerstaanbaar "grappige vertolkingen. Een meedogenlozer en vileiner kreng dan de moederfiguur die Marjon Brandsma neerzet, is zelden vertoond. Lineke Rijx man is perfect als het voetveeg je Stefanie, dat zich vastklampt aan haar overspelige man, maar zich uiteindelijk bevrijdt van.de huwelijksketenen. Speciale ver melding verdient Fred Goessens die op bijna slapstickachtige manier een stuk of vijf verschil lende oberrollen vertolkt. Tijdens de slotscène heft va der Schaafsma het glas en spreekt de wens uit dat alle aan wezigen het etentje mogen be leven als een moment van ge luk. Een ieder nipt voorzichtig aan zijn glas, alleen het onbe dorven kapstertje Marina klokt het in één gulzige teug leeg en geniet intens. Zij is de enige die aan een rampzalig lot weet te ontsnappen. JL man, laat zich kietelen maar muziek recensie louis du moulin Tournee Janet Jackson met MN8. Gezien: 13/3, Spektrum in Oslo. Nog te zien:' 21 en 22 maart in Ahoy', Rotterdam. Voor het tweede concert zijn nog kaarten be schikbaar Ze doet het nog steeds. Aan het eind van 'Let's Wait A While' zijgt ze op haar speelplaats en begint een potje te janken. De handen gaan voor het gezicht en even moet het hele Spek trum, zeg maar Oslo's Ahoy', vrezen dat Janet Jackson niet meer verder kan. Of is hier toch sprake van een geraffineerde huilpartij op commando? In elk geval staat dit onalledaagse in termezzo garant voor een on vergetelijk moment in een dam pende spektakelshow waarin haar verder alles van een leien dakje gaat. De kortstondige 'black out' van Janet Jackson is des te op merkelijker, omdat ze zich ge durende de overige (honderd) podiumminuten manifesteert als een uiterst energieke tante, die iedereen naar haar pijpen laat dansen door onder meer haar sexy uitstraling veelvuldig uit te spelen. Zo nodigt ze, vlak voor haar merkwaardige 'grien- sessie' nota bene, nog de meest stoere bink van de hele zaal uit voor een intiem eentweetje. An ders dan Madonna blijft Janet als zingende verleidster altijd beschaafd. Janet Jackson, inmiddels 28 jaar, speelt op haar tweede solo tournee veel meer met vuur dan vier, vijf jaar geleden, toen ze in het kader van haar vijfde album 'Rhythm Nation 1814' voor het eerst op eigen houtje door de wereld trok. Waren het toen de sociale boodschappen van voornoemde langspeler die haar met veel 'hi-tech' omlijste dis- co-funkshow van een rood draadje voorzagen, thans is de jongste telg van Amerika's meest muzikale familie vooral in de ban van love, passion desire. 'J.J.' heeft zich flink vastgebe ten in de choreografie en visue le aankleding rond haar muziek. Omringd door twee 'macho- springkikkers', zes danseressen en een tienkoppige band is ze vrijwel voortdurend volop in beweging. Niet zelden volgens plusminus dezelfde patronen als Michael, Prince en Madon na. In vergelijking met La Cic- cone is alleen de souplesse toch wat minder: die mag dan wel eens niet zo goed bij stem zijn, als danseres weet ze toch altijd ogenschijnlijk moeiteloos .haar punten te zetten. Maar goed, Madonna is dan ook van huisuit danseres en heeft ook veel meer podiumervaring. Al dan niet van haar afgeke ken heeft Janet de grote dosis theatrale opsmuk, die aan haar optreden de gewenste allure meegeeft. In al zijn (kleuren pracht doet dit Circus Jackson soms zelfs denken aan het Cir que du Soleil, het Canadese cul turele hoogstandje dat deze we- recensie lidy van der spek Zangspel 'Vrouwendienst' door het En semble Josquin. Gehoord 15 maart in de Taffehzaal te Leiden Het is een goed idee van En semble Josquin allerhande 'amoruese lustelijcke liedekens gratiues' samen te voegen tot één zangspel onder de noemer 'Vrouwendienst'. Met het schoon devies (door mannen opgesteld) 'Vrouwen thogen scijn van minnen, tgesciet ghe- trou als wanckel riet', zo onbe trouwbaar als buigend riet dus. Mannen zijn in het Neder lands-Vlaamse wereldbeeld van de 16e eeuw globaal onder te brengen in twee soorten, in hoofse en dwaze mannen, maar vrouwen scoren minder. Er is maar één soort: onbetrouwba- ren. Diepe treurnis van 's mans zijde voor de pauze: 'ghewont ter doot, gheenen troost vin- dent, deerlic carment, van min nen alsoe sieck'; dit alles om die allerliefste. En het meijsken, zoals het devies al laat vermoe den, doet niet zo moeilijk, maakt afspraakjes met een pi perken (fluitspeler), een dwaze man, laat zich kietelen maar veinst: och schuert mijn hem deken niet, wat zoveel wil bete kenen als misschien wil ik nog wel één nachtje maagd blijven. De liedjes staan bol van symbo liek en liegen er niet om. Na de pauze is hel letterlijk en figuurlijk lente, de natuur ontluikt. Ook de verborgen lief de van dwaze pn hoofse min naars moet zich uiten maar hoe die jongens ook tekeergaan, wél blijkt: 'de vroukens zogenaamd zoet, reijn, amoureux van zin nen' zijn sluiks als wankel riet. De tableaux wisselden elkaar af in soli, luitliederen, meer stemmige polyfonie en zelfs een klagelijk zesstemmig lied 'mijns liefkins bruun ooghen, ic ben bedrooghen'. Inderdaad fraaie a cappella zang, idyllische luitmuziek, een uitgesproken mooie bas-bariton in de dwaze man, een stem die als geen an der in bedwang gehouden, tóch een prachtig heldere toon be waart. Desondanks heeft zo'n gestyleerd zangspel iets mats en steriels. Geen diepe smart, geen wulpse liefde, geen ondeugd, geen groots en meeslepend ge voel, nergens 'con brio'. Naast tevredenheid, vage te leurstelling. Een uiterst energieke Jackson. foto ap ken in Amsterdam te bewonde- komt naar Rotterdam met als rénvalt. voornaamste bagage een dikke Prominent van de partij is top tienhit in wording: 'I've Got straks ook in Ahoy' het jeugdige A Little Something For You', rhythm blues/hiphopkwartet MN8. De Britse tienerformatie den haag anp Pinter geprezen londen ap Harold Pinter heeft gisteren de David Cohen British Literature Prize, de hoogste Britse litera tuuronderscheiding, gewonnen voor zijn werk als toneelschrij ver en scenarioschrijver. „Mijn carriere bestond uit bekoren, uitdaging en opwinding", aldus de 64-jarige Pinter nadat hij de prijs ter waarde van 30.000 pond in ontvangst nam. Het was de eerste hoge Britse on derscheiding die Pinter ontving. Pinter begon als acteur in 1949 en treedt nog af en toe op toneel en televisie op. Hij heeft romans, poezie, toneelspelen en scenario's geschreven. Zijn eer ste toneelspel was The Room dat in 1957 werd opgevoerd. Daarnaast schreef hij The Birthday Party, The Caretaker, The Homecoming, No Man's Land, Betrayal en Moonlight. Ook maakte hij de scenario's voor films als The French Lieu tenant's Woman, The Remains Of The Day, The Servant, The Pumpkin Eater en The Go-Bet- ween. De David Cohen-prijs ging in 1993 naar V.S. Naipaul. Zelfs de 'Guiness van het vat' ontbreekt niet op het Ierse folk- festival in Hazerswoude-Dorp komende zaterdag. Al moet de muziek toch de toon zetten, een glas van het smakelijke Ierse bier hoort er wel degelijk bij. Op het programma staat Simply Green, een Nederlandse band met onder meer Geert Jansen uit Hazerswoude. Daarnaast spelen het echtpaar Phil Camp bell en Tom McFarland uit Noord-Ierland, Iain Mackintosh (Schotland) en Natural Gas. De laatste groep afkomstig uit het Ierse Cork is de 'uitsmijter' van de avond. De vijfde editie van het festi val is georganiseerd door de werkgroep Hulp Noord-Ierland (HUNI) in Rijnwoude. De-op brengst 'van het evenement is bestemd om een deel van de vakantie van Noordierse kinde ren - zowel protestantse als rooms-katholieken - in Rijn woude te betalen. De kinderen in de leeftijd van 14 tot 18 jaar komen in de komende grote va kantie naar ons land. Natural Gas uit Cork is de uitsmijter. Fred Fasti, zelf liefhebber van Ierse en Schotse muziek, is de 'bedenker' van het evenement. „Binnen een half uur stond het maand of vier mee bezig. Jot aan de laatste stressweek aan toe. Alles zelf regelen en opha len, zodat we de kosten zo laag eerste festival op papier. Alleen mogelijk kunnen houden. Ten- het uitwerken en alles op de slotte is het de opzet dat we er rails zetten duurde vervolgens een aardig bedrag aan overhou- wat langer. Daar zijn we een den." Kwaliteit staat voorop. „Vorig jaar hadden we de zanger van de Dubliners in huis", aldus de Boskoper. Ook dit keer is de werkgroep er volgens Fastl weer in geslaagd om kwaliteit op de planken van het Hazerswoudse dorpshuis te krijgen. „Vooral dank zij de medewerking van de Folkclub Noordwijkerhout. Die helpnen ons met het contacten leggen het sluiten van de'con tracten. Dat is toch een wat an dere wereld dan wij doorgaans gewend zijn", vertelt Fastl die in het dagelijks leven buschauffeur is." Hij omschrijft het programma als muzikaal - met liefhebbers van 18 tot dik 65 jaar - erg goed. „Het is zeker de bovenkant van de Ierse muziek waar voor ie dereen wel wat inzit. Ballades, straatmuziek en uiteraard ook pubmuziek. Opzwepend en ontroerend. Maar vooral onge dwongen. Dat laatste vooral is schitterend. Ze drinken aan de bar een biertje mee en zijn altijd in voor een praatje. Of als er toeschouwers zijn die zelf eén gitaar of een ander muziekin strument mee hebben gebracht ontstaat er een spontane sessie. Dan zijn die toppers net zo en thousiast bezig", aldus een en thousiaste Fastl. Het Iers Folkfestival in het dorpshuis in Hazerswoude is inmiddels uitverkócht. De verkoop van beeldende kunst komt terug onder het lage btw-tarief van 6 procent dat voor 1 januari gold. De ministe ries van financiën en cultuur hebben daar in een overleg met de Galeriebond Nederland mee ingestemd. Op 1 januari ging een nieuwe regeling in, de zevende btw- richtlijn van de Europese Unie over gebruikte goederen, kunst werken en antiquiteiten. Daar bij ging het btw-tarief van 17,5 procent gelden, al hoefde dat al leen te worden betaald over het verschil tussen in- en verkoop prijs van de galeriehouder. Volgens de constructie die de ministeries nu hebben voorge steld, koopt de koper recht streeks van de kunstenaar. Daarbij geldt het 6-procentsta- rief omdat de kunstenaars de eerstehands leveranciers zijn. De galeriehouder treedt bij de transactie als bemiddelaar voor de kunstenaar op en brengt hem een bedrag in rekening waarover deze 17,5 procent btw moet betalen. De kunstenaar kan vervolgens de betaalde btw aftrekken van de belasting. Voor de bemiddelingstransacties voorden nog standaardcontrac- te'n ontworpen. Volgens een woordvoerster van de Galeriebond Nederland is het voorstel van de kwade mogelijkheden de minst erge. Zij wijst erop dat ook de nu ge kozen oplossing een kostenver hoging inhoudt, zij het een ge ringere dan wanneer de btw- richtlijn zonder meer zou zijn gevolgd. De Amerikaanse groepen Faith No More en Throwing Muses zijn gecontracteerd voor de 26ste editie van Pinkpop, het openluchtfes tival op Pinkstermaandag (dit jaar 5 juni) in het Limburgse Land graaf. Andere Amerikaanse groepen die optreden zijn Hootie The Blowfish, Pete Droge, de Dave Mathews Band, Spearhead, Live, Rollins Band, Biohazard en G Love Special Sauce. Nederland is vertegenwoordigd met de formaties Van Dik Hout en Bettie Ser veert. Uit Canada komt The tragically Hip, uit Ierland Shane MacGowan The Popes en uit Antwerpen dEus. Peter Oosthoek, Fred Goessens en Marjon Brandsma tijdens het gezellige diner. foto serge ligtenberg/pr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 9