'Spelen is met een componist praten' Worstelen op koormuziek 'Verf moet klinken, vibreren' Aanbiedin Cultuur Kunst Bomvol boekenbal Carré Marokkaans nacht in LVC Tim Krabbé in Noordwijk WOENSDAG 15 MAART 1S chef annemiek Maskers en bronzen bij de Pomp warmond In de werkkamer van galerie De Pomp in Warmond is tot 31 maart een drie vrouwstentoonstelling te zien. Marga Groen exposeert haar maskers. Ze is naast beeldend kunstenaar ook ontwerper van theaterkostuums. Van Elselien van de Graaf zijn bronzen totemfiguren te zien. Giovanni ten Raa, van origine Italiaanse, toont haaf geleurde droge naaldetsen van figuren uit de Commedia dell Arte. De openingstijden van De Pomp aan de Dorpsstraat 38 zijn: di 19-21 uur, woe 10-12 uur en 14-16 uur, do, za en zo 14-16 uur. Kunstenaarsprijs voor Ansuya Blom Amsterdam De Philip Morris Finest Selection gaat dit jaar voor het eerst ook naar een beeldend kunstenaar. Ansuya Blom kreeg de onderscheiding gisteren uitgereikt in het Amstel Hotel in Am sterdam. Andere prijswinnaars waren de pianist Folke Nauta en het choreografen-duo Andrea Leine en Harijono Roebana. De Philip Morris Finest Selection Foundation kent de prijzen sinds 1991 toe aan jonge, talentvolle kunstenaars. De eerste twee jaar werd de prijs toegekend in de categorie klassieke muziek. Sinds 1993 kwam daar de categorie eigentijdse dans bij. Aan de onder scheiding is geen vast geldbedrag verbonden. De laureaten mo gen zelf bepalen hoe ze zich willen laten s Workshop Zuidamerikaanse gitaar leiden Hans Elzinga geeft een workshop Zuidamerikaanse rit men in hetTuya-lokaal in de Kaasmarktschool in Leiden. De cursus is voor gitaristen van elk niveau. In twee avonden behan delt Elzinga de Wayno uit Peru en de Cumbia uit Colombia. Be langstellenden kunnen zich ook voor één avond inschrijven. Voor informatie en aanmelding: Tuya, telefoon 123481. Sil de strandjutter in het Fries bodegraven In het Evertshuis in Bodegraven is op vrijdag 17 maaart een uitvoering van Sil de Strandjutter in het Fries. Het waar gebeurde verhaal speelt zich af op Terschelling aan het be gin van deze eeuw. De voorstelling begint om 20.00 uur. Koopavondconcert in Aiphen alphen aan den run» Docenten verzorgen op vrijdag 17 maart het koopavondconcert van de Streekmuziekschool in Alphen. Het is de laatste uitvoering in de reeks. Wendela Papillon (dwarsfluit), Ellen Sielcken (viool), Hanny de Jong (cello) en Inge Westra (or gel) spelen in wisselende combinaties barokmuziek van Handel en Coorelli en moderne composities van Geraedts. Het concert aan het Burgemeester Visserpark begint om 19.30 uur. Funky Soul Train in JazzMatazz leiden De Funky Soul Train treedt morgen op in café JazzMa tazz aan de Lange Scheistraat achter museum de Lakenhal. In deze band spelen onder meer Simone Roeraden, Ronald Kool, Hans Greeve en Aram Kersbergen. Het optreden begint om 21.30 uur. Violiste Vera Beths geeft lunchconcert in Stadsgehoorzaal Nu eens draaft ze op als gaste in een veelbekeken tv-pro- gramma, dan weer is ze het middelpunt van de een ver wend Concertgebouwpubliek. In beide situaties is ze even persoonlijk aanwezig. Vera Beths verstaat blijkbaar de kunst om uiteenlopende bevolkingsgroepen aan te spreken, zich binnen verschillende bezettingen en stijlen te bewegen en ondertussen van Haydn tot avant garde zichzelf trouw te blijven. Al betekent die trouw aan zich zelf in eerste instantie: trouw aan de componist. Zondag speelt de violiste Grieg, Beethoven en Mozart op een lunchconcert in de foyer van de Stadsgehoorzaal. amsterdam margaretha v „Als ik partituur van Beethoven opensla, dan com municeer ik als het ware met hem. Hij is degene met wie ik te maken heb. En hij verschijnt aan mij, als ik goed kan lezen en ook werkelijk alles weet te inter preteren wat geschreven staat. Nu denk je: hè ja, tuurlijk - dat is toch het éérste wat je doet? Maar nee, vaak is dat nu juist nét niet het eerste wat men doet." Oorspronkelijkheid lijkt het sleutelwoord in de visie van Vera Beths, en wel in tweeledige zin: zowel het streven naar authenticiteit als het mijden van clichés. „Ja, ik betreed altijd graag de minder begane paden. Als ik de meeste series zie, ook die van beroemde violisten, dan lijkt het wel alsof het hele viool repertoire maar één A-viertje beslaat. Ze spelen allemaal de zelfde stukken en dat snap ik niet. Want juist de viool be schikt, samen met zang en pia no, over het meest uitgebreide repertoire.' Naast hedendaagse stukken en de romantiek verdiept Beths zich de laatste jaren in de klas sieke stijl. Zo is ze actief bij het ensemble Archibudelli dat zich toelegt op het spelen met oude stokken op darmsnaren. „Kijk, muziek kan drie dingen doen: dansen, zingen of praten. Het hinderlijke is dat in een bepaal de uitvoeringspraktijk de mu ziek alleen maar zingt en dat is stómvervelend! Muziek moet ook praten en Mozart praat. En hij danst soms." „Ik hou zelf meer van Beetho ven, veel meer. Maar Mozart heeft wel iets wat me fascineert. De dansritmes en vooral de rhe- toriek: het is niet wat je zegt, maar hóe je het zegt. De inhoud staat niet voorop: alles wordt via gebaren, in frasen overgebracht. Daar zijn bepaalde manieren voor en die moet je kennen. Bij Beethoven gaat voor het eerst de ziel spreken, die zegt recht streeks wat ie voelt. Bij Mozart werkt het veel indirecter." Figuur „Je hebt als i nende taak. Jij moet zorgen dat de geest uit de fles komt. Verge lijk het maar met acteren. Mary Dresselhuys heeft het prachtig verwoord: ja, die figuur zégt dat nou wel, maar als actrice moet je ook weten wat ze erbij dénkt. Zo is het ook met muziek. Net als bij een tekst moet je kijken wie er achter de noten zit. En natuurlijk mag je alles gebrui ken; elke ervaring, elke emotie die je zelf ooit hebt gehad. Maar je moet ook iets van de compo nist weten, van zijn tijd, de stijl. Het uiteindelijke doel is dat aan het publiek de geest van de componist verschijnt. „Ik vind het een groter com pliment als de mensen na af loop zeggen: Jéétje, wat een fan tastische muziek, wat opwin dend, geweldig!, dan dat ze zeg gen: Góh, wat heb jij ongelofe lijk goed gespeeld! Als ze de componist prijzen, dan voel ik mij pas echt geprezen." Het lunchconcert op zondag 19 maart begint om 11.30 uur in de foyer van de Stadsge hoorzaal aan de Breestraat in Leiden. Gérard van Blerk bege leidt Beths op vleugel. Kaarten zijn verkrijgbaar bij het K&O Uitbureau, Oude Vest 45, tele foon 141141. „Als muzikant heb ik een dienende taak", zegt Vera Beths. Man Act speelt ongewone theaterspektakel in LAK pe Groenevelds met hun huiskamer in Singennuseum Laren recensie maarten baanders 15 Voorstelling Jimmy Messiah. Call blue Ja- ne door Man Act Gezien 14/3 LAKthea- 15 ter Leiden Nog te zien 15/3, LAKtheater In Engeland is de groep razend populair. In Nederland is Man Act nog ongewoon. Jimmy Mes siah, Call blue Jane is een ver rassend theaterspectakel over een heftige en emotionele con frontatie tussentwee mannen. De voorstelling bestaat uit twee delen. Eerst zien we de ontmoeting tussen een oude roek-ster en zijn zoon. Jimmy, de vader, gaat nog steeds op in zijn oude idealen. Met een mi crofoon baadt hij in een verlich te nevel, die de sfeer van een groots rockconcert oproept. Hij wil in een land leven waar ie dereen vrij is. Hij voelt zich een held die de wereld wil verande ren, als een Messias. De zoon is een gedesillusio neerd kind van het Thatcher- tijdperk. Voor hem bestaat er geen maatschappij, alleen een massa individuen. Met kracht probeert hij zijn vader uit zijn verleden te trekken. De vader i zijn idealen achterna gegaan en heeft zijn gezin verlaten. Daar voor roept de zoon hem ter ver antwoording. Maar de vader kan alleen zwijmelen bij oude hits en zingen van alle vrouwen die hij heeft liefgehad. Ook in het tweede deel staan een vader en een zoon tegen over elkaar. De zoon is in zaken, vindt dat geld een beter mens van je maakt. De vader zoekt zijn plaats in een burgerlijke maatschappij. De zoon wil za ken met zijn vader doen. De va der krijgt nog geld van hem. Maar via de telefoon komt het bericht dat de zoon al zijn geld verloren heeft. In het volkomen faillissement waarin ze zijn be land, zoeken ze hun toevlucht tot Rusland, waar genoeg ruim te is om iets nieuws te onderne- Man Act slaagt erin de ont moeting tussen vader en zoon tot een zeer indringend schouwspel te maken. De voor stelling is sober. Aires speelt zich af in een door lampjes af gebakend vierkant op de vloer. Nevels en lichteffecten roepen surrealistische sfeer op. Het is een geïsoleerde, eenzame ontmoeting, waarin de emoties rauw naar buiten komen. De teksten, mooi continu geacteerd in een theatrale stijl, zijn hard en confronterend. Geweld wordt niet geschuwd. Er wordt gevochten, gegromd, geschreeuwd, gedreigd met een aansteker, maar ook gehuild en omarmd. Aan het eind vindt zelfs een worsteling plaats, waarbij de mannen, alleen in onderbroek gekleed, glibberen in Russische modder, terwijl er verheven Russische koormuziek klinkt. Dit soort contrasten ko men meer voor in de voorstel ling en verhogen de spanning. De dansbewegingen zijn voor een groot deel langzaam, zeer eenvoudig, ijl, dromerig. Vaak bestaan ze uit niet meer dan traag lopen met gespreide ar men bij verre house-muziek. Hoe simpel ook, de bewegingen dragen krachtig bij aan de ver vreemdende sfeer. Jimmy Mes siah, Call blue Jane is een voor stelling voor theaterliefhebbers die iets eens willen zien wat ze niet gewend zijn. Amsterdam Harry Mulisch was er, met pijp. Mar griet de Moor was er, hand in hand met Connie Palmen. Joost Zwagerman was er, met zijn zwan gere geliefde. Leon de Winter was er, met zijn zwangere Jessica Durlacher. A.F.Th, van der Heij den was er, met zijn zwangere Mirjam Roten- streich, Jan Cremer, ontwerper van het boeken weekaffiche, was er met zijn niet zwangere vrien din Babette. Kortom: schrijvend Nederland was weer volop aanwezig tijdens het boekenbal in het bomvolle Carré, de traditionele opening van de boekenweek. Het défilé met bekende en minder bekende hoofden voltrok zich na een subliem voorprogramma van Freek de Jonge. Als toegift kreeg het publiek in het bomvolle theater Carré een fraaie serie speciale effecten voorgetoverd waarbij de boekenkast op het toneel ontplofte, uit elkaar viel, en nog wat meer toverkunsten. Het pu bliek moest met het slotlied meezingen en mee- blazen op kinderverjaardagsfluitjes. En daarna was het nog bal. Sommige bezoekers verveelden zich toen al zo ernstig dat ze traditiegetrouw al de ver sierselen van de muren begonnen te trekken. De voor het literaire bedrijf meest symbolische deco raties waren toen het grote afbreken begon nog niet eens door iedereen ontdekt. Ze hingen aan de muren van de we's: piepschuim billen met daarin een forse veer. foto anp laren jos haagmans „Waarom moet alles van ie mand goed zijn? Wij hebben al tijd hoogtepunten uit iemands werk proberen te kopen. Een pastoor of dominee houdt toch ook niet elke zondag een fantas tische preek? Wij letten niet op een stroming of op een -isme. Het gaat ons om kwaliteit. Veel hedendaagse schilders zijn ver vers. Ze maken abstract werk als uitvlucht, om te maskeren dat ze niet kunnen schilderen. Dat latere, geometrische werk van Mondriaan, dat is prachtig ge schilderd. De lijnen ademen, vi breren. Zijn verf heeft klank". Het zijn dit soort opmerkelij ke en eigenzinnige uitspraken die je bij blijven in een gesprek met de 75-jarige Harry Groene- veld en zijn wat jongere vrouw Ans Groeneveld-Woerlee. In het Singer Museum in Laren is nu een expositie te zien met schil derijen, etsen, tekeningen, aquarellen, grafiek en beeld houwwerken uit hun privé-col- lectie. De Groenevelds schon ken hun gehele verzameling van 230 werken aan dit particuliere museum. Op de tentoonstelling hangt werk van Pierre Bonnard en Chagall en van George Hen drik Breitner, Isaac Israëls en Willem Maris. Maar ook van een onbekende als Pieter Mei- ners. En ook van naoorlogse kunstenaars als Aat Veldhoen, Eddy Roos. Ze zijn keurig aan de helderwitte muren van de gerenoveerde zalen van Singer bevestigd. Soms als een zwerm boven elkaar. „We wilden er een huiskamer van maken", aldus mevrouw Groeneveld. „Want zo voelen we het. Het komt uit on ze huiskamer". Ze maken geen 'stinkend rij ke' indruk, zoals ze bij elkaar zitten. Hij was 'slechts' directie- De Groenevelds temidden van in 'hun' spullen in het Singer bij een fysisch labora torium. „De enige alfa tussen allemaal beta's". Zijn vader had een kunsthandel in Den Haag - „geen winkel, hoor" - van 17de eeuwse schilders. Hij verzamelt nu zo'n 55 jaar. Zij kreeg 'het mee' van haar inmiddels overle den eerste echtgenoot. Die kocht wel eens wat om aan de muur van zijn machinefabriek te hangen. Niet rijk dus, maar ook weer niet helemaal onbe middeld. „Als je echt iets wil, kun je er heel veel voor opzij zetten", zegt zij. En het werk van 'moderne' Nederlandse schilders rond de eeuwwisseling was nog betaalbaar. „Het is ons leven geworden", vult hij aan. Figuratief of abstract, het maakte het echtpaar niet uit. Ze kochten op kwaliteit. Hij ont kent dat ook kwaliteit iets sub jectiefs kan zijn. „Er zijn nor men voor", zegt hij. Maar ver der dan 'de peinture', de manier waarop de verf is aangebracht, komt hij niet. Nou ja: vibreren, klank hebben, dat moet het dus. En het moet dymaniek uitstra len. Dat ook. „Veel wat je tegen woordig tegenkomt is doodge- smeerd", zo sneert hij. „Onze keuze is natuurlijk wel subjec tief', geeft hij even later toe. Opvallend is dat een halve zaal volhangt met werk van Aat foto kastermans/gpd Veldhoen. De provo die spraak makend werd omdat hij zijn erotisch werk per bakfiets 'uit ventte'. „Maar hij heeft wel in die jaren zestig, in zo'n tien jaar tijd, een omvangrijk oeuvre van ongelooflijk hoog niveau opge bouwd", zegt Groeneveld. Net zo opvallend is dat het uitslui tend grafisch werk van deze Amsterdammer betreft. „De laatste dertig jaar schildert hij en probeert hij te beeldhouwen. Maar dat is niks. Dat kan hij ge woon niet", aldus zijn vrouw. De expositie Collectie Groe neveld is tot 19 juni te zien in het Singer Museum aan de Ou de Drift 1 in Laren. afrikaanse popmuziek, beheerst de benedenzaal. Om 22.30 uur treedt El Adoua aan. De Ant werpse band smeedt moeite loos raï, chabi, rap, raggamuf- fin, funk en jazz aaneen tot een uiterst dansbaar geheel. Cheb Ahraf laat met zijn 10-mans for matie horen hoe de Nederland se raï klinkt. Na de live optre dens verzorgt dj Moustafa Ya- koubi de muziek. Met raï-muziek, film, literatuur en exposities staat LVC zaterdag 18 maart in het teken van Marokko. De special kreeg de ti tel 'Een Nacht in Casablanca' mee. De film La Plage des En- fants Perdus opent het festival om 20.00 uur. Regisseur Jillali Ferhati toont hierin de tragiek van vrijheidsbeperking en inge roeste tradities in een klein vis sersdorpje. De jonge auteurs Choho Es- mé en Moustafa Stitou vertellen vanaf 20.30 uuf over hun werk in de kleine zaal. Stitou maakte onlangs een indrukwekkend de buut met zijn boek 'Mijn vor men'. Tussendoor speelt Ali Achkouder akoestische, tradi tioneel Marokkaans-Arabische liedjes. Raï, de opzwepende Noord- In LVC zijn verder exposities te bezichtigen van foto's en schilderijen van jonge Marok kaanse kunstenaars. Diverse vi deo's zijn te zien en er is een heus Marokkaans theehuis. LVC en de stichting Marokkaanse Unie hebben 'Een nacht in Ca sablanca' op poten gezet. Kaar ten zijn verkrijgbaar op de be kende voorverkoopadressen en bij Promil. Springpop feest in circussferen Aan de Lange Mare 43 strijkt 8 april een rock circus neer. In het Antonius zalencentrum strijkt die dag de derde editie van hel Springpop festival neer en tus sen de bands door treden jong leurs en andere circusacts op. Aan het festival doen dit jaar zes bands uit de regio mee: Soi- lent Green uit Noordwijk, de drie Leidse bands Inner Sanc tum, Panic in Detroit en Crac kerman, El Leganio uit Zoeter- woude en Behind the Sofa uit Noordwijkerhout. De groepen werden uit in totaal 30 kandida ten geselecteerd. Het Springpop festival begint om 20.00 uur in zalencentrum Antonius en gaat door tot 2.00 uur. Kaarten zijn verkrijgbhar bij Plato aan de Vrouwensteeg en Just Music aan de Oude Sin- gel. Tim Krabbé komt op vrijdag 17 maart naar de bibliotheek in Noordwijk om onder meer te vertellen over zijn laatste roman 'Vertraging'. De schrijver legt zijn bezoek af in het kader van de boekenweek die vandaag be gint. Het thema is voor dit jaar 'De vijftigste mei, oorlog en be vrijding in de literatuur'. Krabbé begint zijn lezing om 20.30 uur. Zaterdag signeert Dick Schaap zijn 'Odyssee van de Hollandse vissers, Nederlandse trawlers in Engeland 1940-1945' in boekhandel Van der Meer aan het Vuurtorenplein. Het boek verhaalt over de ongeveer vierhonderd Nederlanders vis- rffers die werden ingezet om te vissen en mijnen te vegen. Schaap schreef hun verhaal op aan de hand van brieven, dag boeken, archiefonderzoek en interviews met de vissers. De auteur is tussen 11.00 uur en 14.00 uur te vinden in de boek handel. Diezelfde dag wordt bij Van der Meer voor het eerst de Jan Kloosprijs uitgereikt aan een Noordwijker die zich op de ge schiedenis van de kustplaats heeft gestort. De onderschei ding is genoemd naar Jan Kloos die 'Noordwijk door de eeuwen heen' schreef. Eén van zijn na zaten overhandigt de prijs. In de boekhandel is tevens een expositie te zien van me vrouw Huurman waar onder meer het schilderij te zien is dat ze maakte van Nick Nicholls. De Noordwijker die in het dagelijks leven Ab Nicholaas heet, publi ceerde onlangs zijn oorlogsher inneringen in 'Kartonnen do zen'. In de bibliotheek is een tentoonstelling over niet-Wes- terse muziek en 'Morgen is de toekomst'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 17