'Ik kan niet alleen maar genieten Cie. de Koe mixt Oprah en Oidipus in talkshow Brouwers, Provoost en Van Dis eerste winnaars Gouden Uilen Cultuur&Kunst i Vloeiend Schubert Consort [hi Carel Birnie overleden Bram Vermeulen: een grote schaal vol met lekkere hapjes MAANDAG 13 MAART 1995 Internationale filmprijs Reina y Rey bogota» De Cubaanse film Reina y Rey (Koningin en Koning) heeft de prijs voor de beste film gekregen van het Internationale Filmfestival, dal jaarlijks in de Colombiaanse stad Cartagena wordt gehouden. De jury van het 35ste jaarlijkse festival voor de Latijnsamerikaanse film wees de prijs toe aan de film van de Cu baanse regisseur Julio Garcia Espinosa. De vorige prijswinnaar was ook al een Cubaanse film (Mascaro). De prijs voor de beste actrice ging ex aequo naar Consuelo Vidal, hoofdrolspeelster in Reina y Rey en naar de Colombiaanse Amparo Grisales, die een sterrenrol vertolkt in Besame Mucho. De beste acteur was Da- mian Alcazar uit de Mexicaanse film Dos Crimenes. De Peru aanse regisseur Francisco Lombardi kreeg lof voor zijn film Sin Compasion (Zonder Mededogen). Debutantenprijs voor Anna Enquist DordrechtDe Debutantenprijs 1994 is toegekend aan Anna En quist voor haar roman Het Meesterstuk. Zij kreeg dit weekeinde in Dordrecht de meeste stemmen van 1350 lezers uit 14 ge meenten die in 24 lezerspanels waren verdeeld. Aan de prijs is een bedrag van 10.000 gulden verbonden. Van de hand van An na Enquist verscheen al eerder poëzie. Tweede werd Kees van Beijnum met zijn roman Hier zijn leeuwen. De derde plaats was voor de Vlaamse auteur Detty Verreijdt met de roman Meester Ernestine. De Debutantenprijs is een grensoverschrijdende prijs voor het best gewaardeerde Nederlandstalige romandebuut in Nederland en Vlaanderen. De prijs wordt bij toerbeurt beschik baar gesteld en uitgereikt door de initiatiefnemende steden Lei den, Delft, Dordrecht, Gent en Gouda. Erian/Stötzler wint Middelseeprijs Leeuwarden Het Michael Erian/Olaf Stötzler Quartet heeft za terdag het VPRO-Middelsee Concours gewonnen. Juryleden Aad Bos, Willem van Manen en Paul van Schaick loofden de groep, waarin twee Duitsers, een Rus en een Nederlander musiceren, om de afwisseling, de eenheid, de groepsbalans en de 'drive' van het ritmetandem. De prijs bedraagt 5.000,= en een optreden op het North Sea Jazzfestival. Sopraansaxofonist Klaus Gesing van het Di Liberto/Gesing Kwartet kreeg de solistenprijs a 1.000,=. Het VPRO-Middelsee Concours, is het enige landelijke aan moderne jazz gewijde concours dat Nederland telt. Dansers Bolsjoi staken moskou De dansers van het beroemde Bolsjoi-theater in Mos kou zijn vrijdagavond in staking gegaan, nadat eerder artistiek leider Joeri Grigorovitsj had aangekondigd dat hij definitief ont slag neemt. Grigorovitsj, die dertig jaar lang zijn stempel op het ballet drukte, verlaat het Bolsjoi na maandenlang hevige conflic ten over zowel de zakelijke als de artistieke koers van het ballet. Vlak voor het ballet Romeo en Julia vrijdagavond zou beginnen, deelden de dansers het publiek mee in staking te gaan. Volgens ballerina Natalja Archipov was het een 'spontaan besluit' om de aandacht van publiek en regering te trekken. Na enige discussie werd de voorstelling afgelast en kon het publiek - dat prijzen van 30 tot 70 gulden voor een zitplaats betaalt - weer naar huis. recensie» lidy van der spek u K&O Koffieconcert door het Schu- h bert Consort Amsterdam. Beverley tor Lunt, viool; Reinette Thiadens, viool; jet Richard Wolfe, altviool; Herre Jan rjj-c Stegenga, cello; Bengt Widlund, cel: '_p lo; Walther van Domburg, contra- bas; Jacob Boogaart, piano. Gehoord I op 12 maart in Raadhuis Paauw', Wassenaar. Het Schubert Consort heeft óók pret tijdens haar repeti- ties en juist die luim ver- I hoogt op de echte uitvoe- I ring het bruisende samei spel, het elkaar in voor- e tegenspoed aanvoelen, het ontspannen zich laten meeglijden op de vloeiende f en steigerende lijnen Schuberts muziek. Er mag dan best wel eens een i helemaal zuiver nootje of een té aangezette streek te U horen zijn, dat is dan pech gehad, meer ook niet. Lt Stond vóór de pauze alles 1 in het teken van vitaliteit, L onstuimigheid, sprankelen- C de lichtvoetigheid, na de jjej pauze niet veel meer dan L' diepe droefenis, zich af- C wenden van het goede der aarde, verzoening met de dood. De spattende extase van het Scherzo uit het Forel- lenkwintet in A kon de volle Raadzaal maar nauwelijks verwerken; veel beter het steeds weer schitterende overbekende tweede lang zame deel met variaties op het lied 'die Forelle'. Als eerste laat de violiste Bever ley Lunt haar forel elegant door een zilverlichte beek zwemmen; de piano zwijgt stil. Dan spartelt het lenige beest vrolijk verder onder de vederlichte aanslag van de pianist Jacob Boogaart. Even later spelen de forel len verstoppertje in de buurt van de grote strijkers, kortom speelvreugde in alle linies. Prachtig op elkaar af gestemde kleuren van de diverse strijkers, waarmee de Bösendorfer noch deto neert, noch overheerst, zich moeiteloos mengt in dit voelbaar warme coloriet. Het strijkkwintet in C had een bijkans diepere zeg gingskracht en een beteke nisvollere verstilling dan de uitvoering op tweede kerst dag in de foyer van de Stadsgehoorzaal. De beziel de taal der tonen, de getui genis van een overvol en benauwd gemoed, maar ook de zeldzaam mooie melodische invallen, be toverende klankkleuren, mede door de tweede cello opgeroepen, overtuigden en ontroerden op deze stra lende lentemorgen vol uit bottend leven. Nana Mouskouri is zangeres, Unicef ambassadeur en Europees parlementslid: Ze is weer even in ons land. De zangeres die al drie de cennia lang furore maakt zonder ooit haar kapsel of bril te hebben aangepast. Ook in haar repertoire is de afgelo pen dertig jaar weinig gewijzigd. Al is haar laatste cd he lemaal in de Franse taal gezongen, de eenvoud en de melancholie zijn gebleven. Sinds twee jaar is de Griekse zangeres ook een gedreven ambassadeur van Unicef. Eentje die zich met hart en ziel inzet om fondsen te wer ven. En het geld stroomt binnen. Want wie zegt er nee te gen Nana Mouskouri? Daarnaast vertegenwoordigt de zangeres ook nog eens haar land in de Europese Ge meenschap. Dat heeft niets met politiek te maken meaar alles met haar geloof dat Mouskouri zo veel mogelijk wil betekenen voor andere mensen. Nana Mouskouri reist onver moeibaar de wereld rond om het werk van Unicef onder de aandacht te brengen van wie maar wil luisteren. „Zo kan ik als zangeres nog iets meer voor de mensen betekenen. Ik heb die taak destijds van Audry Hepburn overgenomen. Zij had me voor haar dood al benaderd voor Unicef. Op advies van Har ry Belafonte. Over een paar we ken ga ik in Canada een hele grote campagne voor Unicef voeren. Ach, heel veel mensen op deze wereld zijn goed en graag bereid anderen te hel pen". „Herinner je je nog die actie Geven voor Leven? Daar heb ik destijds ook aan meegewerkt. Ik denk dat het in 1974 was. Ik herinner me nog dat toen ik het podium op kwam, er al meer dan honderd miljoen gulden binnen was. Er was een bank die zo een cheque van twee ton uitschreef. Ik kon het allemaal nauwelijks geloven. Dat mensen zoveel konden geven. Maar het gebeurt nog steeds". „Wat ik in de wereld aan el lende onder de kinderen heb gezien, heeft mijn geloof in de mensheid niet aangetast. Ik ben altijd heel positief gebleven. Het verlies van enkele goede vrien den heeft me echter wel aan het denken gezet. Ik besef steeds meer hoe betrekkelijk een men senleven is. Maar ook hoeveel verantwoordelijkheid een mens heeft. Het is zijn taak om zoveel mogelijk voor anderen te bete kenen in deze wereld. En dat moet iedereen op zijn eigen manier doen". „Toen ik vorig jaar in Zuid- Amerika zat, werd ik gebeld door een vriend uit Grieken land. Hij zei dat er een plaats voor mij was in de Europese Gemeenschap. Ik heb het aan bod aangenomen, maar niet met de gedachte dat ik in de po litiek iets voor anderen kan doen. Dat standpunt heb ik mijn hele leven gehuldigd. Op het podium heb ik nooit over politiek gepraat of gezongen. En dat zal ik ook nooit doen. Ik heb veel gereisd en veel gezien. Ik heb een ontzettend grote le venservaring opgedaan. Die kennis wil ik in dienst stellen van de Europese Gemeenschap. Maar daar zit geen enkele poli tieke kleur aan. Het gaat mij puur om humanitaire motie ven. Ik wil niet in mijn eentje van het leven genieten. Niet zo lang ik weet dat er mensen zijn die te kort worden gedaan". Bestaansrecht „Als je anderen gelukkig kunt maken, dan pas kun je zelf ge lukkig zijn", filosofeert Nana Mouskouri verder. „Er zijn mensen voor wie mijn muziek door de jaren heen erg belang rijk is geweest. En alleen dat geeft mij bestaansrecht. Ik heb de Beatles- en de Rolling Sto- nes-periode overleefd, ik heb de Dylan- en Cohen-periode over leefd en ik heb het Madonna tijdperk overleefd. Steeds ko ren op en gaan onder, maar ik ben er nog altijd. Dank zij mijn geloof in muziek. En omdat ik geleerd heb met mijn tijd mee te gaan. Ik heb net een Franstalige cd opgeno men, maar ik werk nu alweer aan een Engelstalige. Die moet in de herfst uitkomen. Ik denk er niet aan om het kalmer aan te doen: Of je stopt, of je werkt keihard door. Dat zijn de regels van het spel. Voor mij althans". „Ik zei net dat ik met mijn tijd meega, maar dat wil niet zeggen dat ik een voorstander ben van al die computers en elektronica die in de hedendaagse popmu ziek worden gebruikt. Ik vind dat die dingen het talent van een artiest te kort doen. Daar om zal ik zelf altijd voor akoesti sche instrumenten blijven kie zen. Daarmee kun je ook heel eigentij ds klinken Nana Mouskouri treedt van avond op in het Concertgebouw in Amsterdam. „Op het podium zal ik nooit over politiek praten of zingen", aldus de Griekse zangeres. Carel Birnie, mede-oprichter en tot voor kort zakelijk directeur van het Nederlands Dans Thea» ter (NDT) en directeur van het AT&T Danstheater, is vrijdag in zijn woonplaats Den Haag over leden. Hij was sinds oktober ziek, aldus een familielid zon dag. Birnie is 69 jaar geworden. Birnie kwam onlangs in het nieuws met zijn plannen voor de bouw van een Operatheater met 1600 stoelen aan het Spui in Den Haag. De gemeente Den Haag had geen vertrouwen in de financiële haalbaarheid van het project, maar het plan zou nog niet definitief van tafel zijn. Birnie's laatste project was de operaproduktie Dido en Aeneas in de regie van Erik Vos van de Appel, die in december in het AT&T Danstheater in Den Haag in première ging. In 1992 nam Birnie afscheid als zakelijk di recteur van het NDT. Een jaar later trad hij ook terug als alge meen directeur van het AT&T Danstheater in Den Haag. Mi chael de Roo volgde hem in bei de functies op. Carel Birnie stu deerde medicijnen in Utrecht en raakte betrokken bij de kunst- en cultuurwereld door het organiseren van concerten van het Utrechts Studenten Koor en Orkest (USKO). Later kwam hij als administrateur in Amsterdam terecht bij het Ne derlands Ballet van Sonia Gaskell, de voorloper van het Nationale Ballet. Samen met een groep dansers van dat ge zelschap richtte hij in 1959 het Nederlands Dans Theater in Den Haag op. Birnie werd zake lijk leider, en later zakelijk di recteur. Na een moeilijke start kreeg het NDT begin jaren '60 subsidie en werd het een offi cieel Haags gezelschap. Al snel volgden toernees naar Londen, New York en Zuid-Amerika. Na optredens in het Kurhaus Pavil joen in Scheveningen, de Ko ninklijke Schouwburg in Den Haag en het Circustheater in Scheveningen, kreeg het NDT vanaf 1987 een eigen theater aan het Spui; het AT&T Dans theater. Dat was het eerste the ater dat speciaal gebouwd was voor de dans. Zonder Birnie was dat eigen huis er volgens De Roo niet gekomen. recensie Bram Vermeulen: Achter mijn ogen. Ge zien; 11/3, Schouwburg, Leiden. 'Achter mijn ogen' van Bram Vermeulen is een grote schaal vol lekkere hapjes. Bomvol geestige en ontroerende liedjes, ingebed in een verhaaltje. Je zou het een eenpersoons-musi cal kunnen noemen. Hij speelt en zingt een dag uit het leven van een angstige kleine jongen die er uit ziet als een volwassen man. Een dag die als altijd gevuld is met kleine en grote angsten, frustraties en onvermogen, maar waarin de echte doods schrik de bangigheidjes in per spectief plaatst. Het verhaaltje is niet groots, maar het is een be hulpzaam kapstokje waaraan een aantal fraaie liedjes worden gehangen. Soms begeleidt Vermeulen zichzelf op zijn gi taar of accordeon, maar geluk kig zit hij meestal achter de vleugel. Want daar gebeurt het. In het eerste liedje kruipt hij moeiteloos terug in de huid van het kleine kereltje dat voor elke angst een eigen bezweringsritu eel heeft gevonden: 'elke lan taarnpaal aanraken' en 'met drie treden de trap op' en 'niét op de lijnen lopen' en (nog een bekende) 'alleen het wit van het zebrapad'. Hij doet zich een beetje voor als een straatzanger met die wat mallotige grote trom en dat bekken met een tamboerijn die hij bedient op afstand. Maar zijn stem ver raadt hem. Hier zingt iemand wel degelijk het hart uit zijn lijf - en hoe. Aan Vermeulens rasp ende, maar melodieuze geluid is te horen dat een heleboel klein leed net zulke diepe groe ven op de stem veroorzaakt als groot verdriet. De melodieën van de bluesy jazznummers, boogies en rumba's zijn simpel maar beeldend en pregnant. Hij speelt ze als een door alle wate ren gewassen nacht-clubpia nist. Zijn teksten zijn ironisch en zitten vol scherpe dronken- mansdefinities, verzonnen in naargeestige, doorwaakte nach ten. Zijn voordracht kenmerkt zich meestal door het understa tement, zoals in 'Zo moe', waar hij zelfs adem tekort komt om het wijsje te kunnen fluiten. Maar de mooiste liedjes zijn toch die voor de geliefde; het heel tedere en intieme 'Doe het zo zacht je kan' en ook het lied je over de kracht van stemmin gen en geestesgesteldheid: 'Ik heb je lief dus verzin ik je mooi', met het schitterende laatste couplet: 'En haat ik jou, dan verzin ik je wrang van rimpels en grijs en afgedaan en over gang. Maar ik heb je lief dus verzin ik je zacht van huid en haar, zo heb ik jou bedacht.' Brakke Grond, Amsterdam. Tekst: Laurent Hubrecht, Bas Teeken en Peter Van den Eede. Spel: Diane Belmans, Frank Focket- yn, Bas Teeken, Tamar Van Den Dop en Peter Van den Eede. Nog te zien: 14 maart Theater aan het Spui, Den Haag Het sensatiebeluste psycho-ge- leuter van Oprah Winfrey en haar zusters duikt zo nu en dan op. Ook de verdovende voor spelbaarheid van het soap-ge- babbel over familie-emotietjes zit er in verstopt. En verder zijn er ook flarden te ontdekken van het super-oppervlakkige ge zwam van media-persoonlijk heden onder elkaar. Maar Talk show van het Vlaamse gezel schap Cie. de Koe wil meer zijn dan een grappige, cabaretachti ge persiflage. Getuige de wrang heid van de voorstelling en de verwijzingen naar Griekse tra gedies is de inzet veel hoger. Godzijdank, want het aantal voor de hand liggende parodie- en op tv-programma's is inmid dels niet meer te tellen. We zien het gezin Huppelde pup dat zo diep is aangevreten door de communicatieterreur van de televisie, dat het hele le ven de vorm krijgt van een talk show. Vader .Etienne (Frank Focketyn) is presentator van het programma en wandelt in zijn eigen huiskamer rond met een microfoon in zijn hand en een zendertje in zijn oor. Als een overspannen en tirannieke tv- gastheer blaft hij zijn gezinsle den af. Achterin de huiskamer staat een show-trap waarvan de treden oplichten zodra ze door een voet worden beroerd. Etiennes vrouw Marilyn wordt door Tamar van den Dop gespeeld als iemand die tever geefs hunkert naar aandacht en uitbarst in een reeks woedeaan vallen 'Waar zijn mijn sala de-dagen!' Bas Teeken zet een komische, onnozele zoon neer die bedremmeld de oorvijgen van zijn vader incasseert. Een heftige scène met orale seks maakt duidelijk dat tussen pa en zijn manisch-depressieve dochter Linda (Diane Belmans) een incestueuze verhouding be staat. Eén voor één krijgen de ge zinsleden de gelegenheid om hun hart te luchten voor de mi crofoon van vader Etienne. Moeder blijkt onbevredigd sinds ze voor het eerst de liefde bedreef met een roomse geeste lijke. Linda windt er ook geen doekjes om: „Ik voel me kut sinds mijn vijfde". Cie. De Koe brengt het als een versplinterde en chaotische media-gebeurte nis, waarbij gasten voortdurend de show-trap op en af rennen. Bij tijd en wijle laten de per sonages het laat-twintigste v-jargon los en uiten ze zich in gezwollen teksten. Die passages lijken rechtstreeks ontleend aan Griekse tragedies waarin helden worstelen met het noodlot en de goden. Op die momenten klinkt pathetische klassieke muziek, die de emo ties een bovenaardse intensiteit geven. In Talkshow worden intrige rende problemen aangesneden. Wat is de relatie tussen oude mythen waaraan we nog steeds onze psychologische modellen ontlenen en de huis-tuin-en- keuken zielekunde van de treur buis? Hoe verhoudt Oidipus zich tot Oprah? Hoe verwoes tend is de onstuitbare woorden stroom die de media over ons uit storten? Gemakzuchtige ant woorden worden in Talkshow gemeden, de chaos van de voorstelling poogt de grijze cel len van de toeschouwer te acti- Dat Talkshow desondanks niet volledig overtuigt, hangt sa men met de kwaliteit van de teksten van Cie. De Koe. Je moet van goede huize komen om de clichés rond dit onder werp te vermijden of er een ei genzinnige draai aan te geven. De taal van de voorstelling is nauwelijks verrassend en dat komt doordat de schrijvers te gemakzuchtig aanleunen tegen het tv-geleuter. In woorden stij gen ze niet boven hun onder werp uit. antwerpen gpd Adriaan Van Dis, Jeroen Brou wers en Anne Provoost hebben een Gouden Uil gewonnen. Ze zijn de eerste lichting laureaten die de literaire onderscheiding in ontvangst mag nemen. Naast het uiltje van kunstenaar Ever Meulen zit er driemaal een geldbedrag van 40.000 gulden aan vast. Met de selectie zoals de jury ze zaterdagmiddag maakte, wordt een stukje literaire ge schiedenis geschreven. Jeroen Brouwers, die al jaren uit schreeuwt dat nog niet één Ne derlands auteur een prestigieu ze literaire prijs met stevig geld bedrag in België in ontvangst mocht nemen, mag zichzelf een precedent noemen. Hij kreeg de Uil voor zijn non-fictie bundel 'Vlaamse Leeuwen'. Adriaan Van Dis werd bekroond voor zijn 'Indische Duinen'. Anne Provoost kreeg de prijs voor 'Vallen'. De (enige) Vlaamse winnende auteur h'eeg voor dit boek al eerder de Nederlandse Woutertje Pieterse Prijs en de Vlaamse Boekenleeuw. De Gouden Uil is een initia tief van het blad Humo, Stan daard Boekhandels en BRTN. Volgens de organisatoren is het de eerste echt grensoverschrij dende boekenprijs van Neder land en Vlaanderen. Tot groot genoegen van Jeroen Brouwers. „Ik heb Vlaanderen twintig jaar verweten dat het niet te beroerd was om literaire prijzen in Ne derland te komen afhalen, maar zelf nooit een belangrijke lite raire geldprijs aan een Neder lander gaf. Ik moet dat verwijt nu inslikken", zegt de in Vlaan deren wonende Nederlander. Hij ziet de prijs als een triomf: „Ik ben 10 jaar uitgekafferd als Vlamingenhater. Het moet nu maar eens definitief uit zijn met dat waanidee. Ik heb Vlaande ren uitsluitend lief'. Omdat hij eerder al door Vlaanderen werd bedacht met de Orde van de Vlaamse leeuw, versterkt hij zijn amoureuze verklaring zelfs nog met „beestachtig lief'. Bij de categorie fictie zat bij de vijf genomineerden niet één Vlaming. De tweede Nederlan der volgde dus snel in het l.n.r. Provoost, Van Dis en Brouwers. voetspoor van Brouwers. Naast Adriaan van Dis zaten er nogal wat boeken met zwaar autobio grafische inslag bij de vijf. Ster ker nog: naast het winnende 'Indische Duinen' stond ook 'Asbestemming' van Adri F.Th. van der Heijden als vaderboek genomineerd. De jury koos voor Van Dis. „Ik ben totaal verrast", glimt Van Dis. „Deze prijs is een erkenning van mijn schrijverschap. Voor Van Dis als auteur. Ik had eer der wel een AKO-nominatie, maar een prijs is toch anders. 'Indische duinen' is een heel emotioneel, particulier boek voor me, maar ik hoop dat het ook verder gaat dan dat". Hij ziet de prijs ook als een bekro ning van wraak. „Wraak op mijn vader, op het idee 'Van Dis televisie' en op Nederland dat iedereen die terugkwam uit de kolonie fout vond". Momenteel werkt hij aan het libretto voor een opera. Het be drag van 40.000 gulden zal vol gens Van Dis „geheel opgaan aan het leven". Aan boeken en eten, in die volgorde. Een klein deel is echter voor de arme sloeber met wie Van Dis wedde dat hij niet z

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 12