*r Vergane bioscoop-glorie Wim T. Schippers maakt zich nergens echt dmk over Cultuur Kunst Géén verzameld werk van Belcampo Deprimerende stad en hulpeloze mensen op foto's Stortvloed musicals in nieuwe seizoen WOENSDAG 8 MAART 1995 LVC-concert Eek-A-Mouse afgelast leiden Het concert dat de Jamaicaanse zanger Eek-A-Mouse aanstaande zaterdag zou geven in het LVC is afgelast. Eek-A- Mouse mag de Verenigde Staten niet uit, aldus een woordvoer der van het LVC. Degenen die in de voorverkoop een kaartje hebben gekocht kunnen hun geld terug krijgen, zaterdagavond aan de zaal of overdag tussen 11.00 en 17.00 uur bij het LVC aan de Breestraat 66. Voor zaterdag staat nu een dansavond op het programma met Jamaicaanse muziek. Doeken Nederlandse meesters gestolen heilooUit een woning in Heiloo zijn schilderijen van Israels, Breitner en Kuijper gestolen. Om welke doeken het gaat en hoe veel de waarde is, wilde de politie niet zeggen. Ook werd niet ge zegd wanneer er werd ingebroken. De dieven kwamen het huis binnen na een plaat op een deur te hebben omgebogen. Daarna werd de cilinder van het slot afgebroken, waarna de dader(s) zich toegang tot de woning kon(den) verschaffen. Behalve de drie schilderijen werden ook een Perzisch tapijt en zilverwerk ontvreemd. Gastoptredens Lulu en MN8 rotterdam Lulu zingt ook tijdens de concerten die Take That op 16 en 17 maart geven in Ahoy' in Rotterdam. De zangeres en de band scoorden twee jaar geleden een hit met hun versie van Relight my fire. Eternal zal beide concerten openen. Janet Jack son die op 21 en 22 maart in Ahoy' staat neemt als gast de En gelse band MN8 mee. De rhythm bluesband is razend popu lair in eigen land. Miró in Stedelijk Museum Schiedam Schiedam Het Stedelijk Museum Schiedam brengt van 25 maart tot en met 28 mei een overzichtstentoonstelling van het grafisch oeuvre van de Spaanse kunstenaar Joan Miró. De expositie toont 125 bladen grafiek uit de periode 1930-1972. Het overgrote deel daarvan is nog nooit in Nederland te zien geweest. De Catalaan Miró (1893-1983) stelde zich in de jaren twintig achter de ideeën van het dadaïsme en surrealisme en ontwikkelde vervolgens een geheel eigen stijl, waarin het onderbewuste en de fantasie een grote rol zijn blijven spelen. In de jaren vijftig vormde zijn werk een inspiratiebron voor de Cobra-beweging, waarvan het Schie- damse museum een bijzondere collectie heeft. Disney in Noordbrabants Museum den bosch Het begon met Mickey, de oermuis. Het werd een entertainmentfabriek. Het einde is nog niet in zicht. 'De Magie van Disney' is de titel van een tentoonstelling waarmee het Noordbrabants Museum de zomer doorgaat. De produkten van Walt Disney en van de Disney Studio's zijn het onderwerp van een expositie die van 24 mei tot 3 september in Den Bosch loopt. Voor het eerst in Europa zijn in Den Bosch enkele honder den zogeheten cels te zien. Dat zijn originele tekeningen en aquarellen, die het basismateriaal vormen van tekenfilms als Sneeuwwitje, Pinocchio, Bambi, Fantasia, 101 Dalmatiërs en de Aristokatten. Daarnaast is er een documentair overzicht van de werkwijze van Disney. Aan de hand van de Aristokatten brengt de tentoonstelling in beeld hoe een tekenfilm wordt gemaakt. Rietveld-paviljoen Venetië in mei klaar den haag De restauratie van het Rietveld-Paviljoen in het park van de Biennale van Venetië zal in mei zijn voltooid. Het ge bouw van architect Gerrit Rietveld, dat uit 1954 dateert, kan dan vanaf juni weer in volle glorie dienen als onderkomen voor de Nederlandse inzending naar de tweejaarlijkse internationale kunsttentoonstelling. Staatssecretaris Nuis heropent het geres taureerde Rietveld-paviljoen op 8 juni. De bedoeling is het in tensiever te gaan gebruiken en het houden van exposities niet te beperken tot de tweejaarlijkse Biënnale. Patijn opent Theo Thijssen Museum amsterdam Burgemeester Patijn van Amsterdam opent op 11 maart het Theo Thijssen Museum in het geboortehuis van de schrijver in de Jordaan. Thijssen (1979-1943), schrijver, onder wijzer en politicus, werd vooral bekend als auteur van 'Kees de Jongen'. De plechtigheid heeft plaats op de stoep voor het muse um in de Eerste Leidsedwarsstraat 16. De collectie van het mu seum omvat manuscripten, boeken en correspondentie van Thijssen, evenals foto's en objecten variërend van Thijssens wandelstok tot de boekenkast die de schrijver Jan Mens voor hem maakte. Het museum zal van donderdag tot en met zondag geopend zijn. enschede theo hakkert Eerst liet de burgemeester van Rijssen weten dat hij niet ver wacht dat Belcampo in zijn ou de woonplaats ooit een stand beeld krijgt of een straat naar zich vernoemd ziet. En nu heeft ook literair Nederland de schrij: ver gedegradeerd. Uitgeverij E.M. Querido te Amsterdam heeft te elfder ure de plannen voor de uitgave van het Verza meld Werk van Belcampo (1902-1990) ingetrokken. In plaats van een driedelige ge bonden uitgave in cassette, die medio april in de boekwinkel zou liggen, verschijnt slechts een bloemlezing. De uitgave daarvan is niet te verwachten vóór 1996. Of het ooit nog zal komen tot een uitgave van Belcampo's Verzameld Werk, wat in het al gemeen wordt beschouwd als de grootste postume erkenning die een schrijver te beurt kan vallen, is zeer twijfelachtig. Querido heeft van de uitgavë van het Verzameld Werk moe ten afzien toen bleek dat het Nederlands Literair Produktie- en Vertalingenfonds, in het boe kenvak bekend als het Produk- tiefonds, geen financiële bijdra ge wilde leveren. Het Produktie fonds vindt een volledige her uitgave van Belcampo's werk overbodig. Zonder deze subsidie zou de verkoopprijs van de boeken- cassette zo hoog worden, dat hij onverkoopbaar werd. Opmerke lijk aan deze zaak is dat Querido de uitgave al prominent had aangekondigd, wat ongebruike lijk is wanneer het Produktie- fonds nog niet over een subsidie heeft beslist. „Een culturele blunder van de eerste orde". Zo reageert Jean- Paul Franssens op het niet ver schijnen van het Verzameld Werk van Belcampo. Schrijver- /schilder Jean-Paul Franssens onderhield tientallen jaren nau- Lezing over de geschiedenis van de film in Leiden chef annemiek ruvcrok, 071 -356471plv -chef jan rijsdam, 071-356472 Zouden de Leidenaars die tuk waren op een modern avondje uit getrild hebben van opwinding bij het le zen van de volgende adver tentie? „Morgén begint de mooiste, de meest boeiende en be langrijke serie-film van de zen tijd: Homunculus (de kunstmensch). Homun culus, niet langs natuurlij ken, doch langs chemischen weg geboren, geeft in zijn later leven blijk dat dit on derscheid duidelijk merk baar is. Ieder siddert voor hem, daar hij toegerust is met een herculische kracht. Wij zien hoe dwaas hij zich voelt in zijn ellendig be staan. Hij neemt wraak op zijn wetenschappelijken vader, door diens natuurlij ken dochter te trouwen en ongelukkig te maken. leiden herman joustra En wat zouden de huisvaders geroepen hebben? „Vrouwlief, ik ga kaartjes reserveren voor deze voorstelling. Morgen gaan wij naar de Hollandia-bioskoop! Aan de Oranjegracht." Wie zal het zeggen, de adver tentie, in het Leidsch Dagblad, stamt uit een grijs verleden, 1919 om precies te zijn. Feit is wel dat de film aan het begin van deze eeuw een hoge vlucht nam. Wat belangstelling betreft dan. De film, dat was een bewe gende ansichtkaart. De laatste woorden zijn van drs. Coby Bordewijk, van de vakgroep Theater- en Filmwe tenschap van de Rijksuniversi teit Leiden. Zij gaf gisteravond een lezing in het Centraal Faci liteitengebouw van de universi teit aan de Cleveringplaats. Spe ciaal voor de Vereniging van Vrienden van het Gemeentear chief van Leiden. Maar ook an deren waren welkom. Bordewijk presenteerde haar gehoor een overzicht van twee jaar uitgebreide studie naar de filmgeschiedenis in Leiden en beeldende kunst recensie roos van put Foto's van Rinie Bleeker 'Bitterfeld, de bit tere waarheid van de Wende' en van Marcel Dekker Devos. Te zien t/m 24/3, ma tfm za 10-22 uur. zo 14-17 uur. LAKgalene, Cleveringaplaats 1Leiden De inmiddels verdwenen Camera-bioscoop aan de Hogewoerd, heette in ging daarbij in op een aantal as- slechts stomme films. pecten van die geschiedenis. Zoals: op welke manier adver teerden de bioscopen geduren de de eerste jaren van de film? In 1919, om dat jaar nog maar eens onder de loep te nemen, waren er nogal wat bioscopen in Leiden. Je had dus de Hollan dia-bioskoop. Maar daar was ook Bioscope Moderne aan de Mandemakerssteeg nummer 7. En Bioscoop Royal, aan het Ra penburg nummer 10. En wat te zeggen van Thalia aan de Haar lemmerstraat, het latere Rex. En Rembrandt, het latere Camera, aan de Hogewoerd. Trianon zou pas in 1927 verschijnen en ook Lido was er toen nog. niet. Hoogtijdagen van de film in Leiden! Ook vertoonde men nog Nog een advertentie uit dat jaar, van Luxor aan de Stations weg. Daarin wordt de aandacht gevraagd voor de volgende film vertoningen: 'Kijkjes in de die renwereld', 'Wereldnieuws'. 'Het einde van Alma Bonar'. 'Het Wereldwonder', 'Ter dood veroordeeld' en 'Kerstavond'. Wat een aanbod! Het waren vooral korte films van een minuut of vijf, zo luidde de uitleg van Bordewijk. In de eerste jaren waren het vooral ingekleurde historische films, passiefilms over het leven en sterven van Jezus, natuuropna men en modejournaals die aan den volke werden getoond. Goedgekeurd door de zoge heten 'lichtbeeldencommissie' het begin Rembrandt. van Leiden^/e&nf/gQfëpjetdttkaiff notabelen. De filmkeuring was in de jaren 1913 tot en met 1928 nog plaatselijk geregeld. Wat keurden zij zoal af? Om maar eens wat te noemen: Beelden uit het seksuele leven, van echt breuk of spotternij met het hu welijk, beelden van gauwdieve rij of gelukte kwajongensstre ken, beelden waarin religieuze overtuigingen worden gekwetst, stuitende dronkemans- en mis daadscènes. Jaja, kom daar van daag de dag nog maar eens om! Blijkbaar kon Homunculus er mee door, ondanks de wraak op zijn wetenschappelijke vader. Maar helaas, ook de kunst mensch Homunculus, held van de Hollandia-bioskoop, is niet meer. Een mens is opgebouwd uit ver schillende factoren, zoals het li chaam, de geest, de taal die ge sproken wordt, culturele ele menten en bijvoorbeeld de eth- nische afkomst. Deze verschil lende lagen bepalen het wezen van een mens. Het lichaam is in deze opsomming direct zicht baar, maar veel van deze ken merken zijn dat niet. Marcel Dekker Devos tracht in zijn foto's deze gelaagdheden van een mens, zichtbaar en on zichtbaar, te verbeelden. Een mens is in zijn visie een synthe se van een aantal hoedanighe den. Zijn werk bestaat uit foto's die opgebouwd zijn uit verschil lende beelden die hij over el kaar schuift en die hij net zo lang componeert totdat een voor hem bevredigende foto is ontstaan. Het is niet onmiddel lijk te zien uit hoeveel lagen de foto is opgebouwd. Delen van een menselijk lichaam zijn her kenbaar, maar de grens is niet te trekken waar de ene laag in de ander overgaat. Duidelijke begrenzingen ontbreken. Dekker Devos vindt de mens eigenlijk ook hulpeloos. Een mens wordt volgens hem opge bouwd uit een aantal bouwste nen. Een voorbeeld om deze uitspraak te illustreren, geeft hij door zijn idee over de wil uit te spreken. Een mens heeft niet de vrijheid om te doen wat hij wil. omdat dit afhankelijk is van het aantal mogelijkheden en capa citeiten die een vast gegeven zijn. Anders gezegd: een mens doet wezenlijk niets anders dan reageren op zijn 'bouwstenen', het wezen van de mens is nou eenmaal zo gegroeid. In zijn fo to's tracht hij dan ook beelden te scheppen, die hij zeer bewust laag over laag opbouwt, om zijn ideeën te visualiseren. Dat hij een niet optimistische visie over zijn thema heeft, blijkt onder meer uit zijn kleurkeuze. Of be ter gezegd, uit zijn niet-kleuren keuze. Het merendeel van zijn foto's is zwart-wit met vele grijstonen. Kleur is voor Dekker Devos eigenlijk een verleider, iets aangenaams, een biolo gische prikkel voor esthetische gevoelens. Hij beperkt zich lie ver tot structuur en contrast om datgene te vertellen wat hij be langrijk vindt. Hij streeft esthetiek niet na door kleuren te gebruiken, maar een zekere schoonheid is met name in de harmonische com positie en de keuze van de ver schillende onderdelen van zijn foto's niet te ontkennen. Alle la gen in het werk resulteren in uitgebalanceerde vormen (bij voorbeeld een vrouwenlichaam in combinatie met kettingen), waar niets aan toegevoegd of af gehaald kan worden. De achter liggende gedachte voor het ont staan van de werken laat zich (jammer genoeg) niet gemakke lijk vinden. Rinie Bleeker registreerde in Bitterfeld (tot 1989 het centrum van de chemische industrie van de voormalige DDR en de meest vervuilde stad van Euro pa) de omstandigheden waarin deze stad verkeerde toen de in dustrie werd stilgelegd. Sombe re zwart-wit foto's van arbeiders die eerst in de industrie werkten en die deze nu aan het afbreken zijn, tonen hoe een stad zonder doel er uit kan zien. Deprime rend. Een mens wordt volgens Dekker Devos opgebouwd uit een aantal bouwstenen. FOTO MARCEL DEKKER DEVOS arnhem gpd Dertien musicals reizen volgend theaterseizoen langs de Neder landse schouwburgen. Zes daarvan komen regelrecht uit de oude doos; het zijn beproef de succesnummers met titels die iedereen wel kent. Een plus puntje in de enorme brij musi cals die op ons afkomt, is het feit dat er vier nieuwe, oor spronkelijk Nederlandse pro- dukties op stapel staan. De markt voor musicals is de laatste jaren* fors gegroeid. Niet in de laatste plaats dankzij de spectaculaire produkties uit de fabriek van Joop van den Ende. Hij schotelt steeds voorstellin gen voor waarbij de gemiddelde schouwburgbezoeker ogen en oren te kort komt. Nadeel van Van den Ende is dat hij wat al te gemakkelijk teruggrijpt op be staande successen uit het bui tenland. Tot ergernis van sommige schouwburgdirecteuren. ,,lk ben er niet blij mee", bekent Rik van Hulst, voorzitter van de Vereniging van Schouwburg- en Concertdirecteuren (VSCD). „Ze zijn technisch gezien best goed gemaakt, maar artistiek vind ik er nooit veel aan. Van den Ende noemt zijn produkties enter tainment. Dat zijn ze ook. Het is geen kunst." Het enorme aanbod van mu sicals voor het komend seizoen stuit Van Hulst tegen de borst. „Daar zit niemand op te wach ten. Het wordt te duur en het is te veel van hetzelfde", oordeelt hij. „Ik ga ervan uit dat een ge middeld gezin hooguit één tot twee keer per jaar 75 gulden uit geeft voor een bezoekje aan een musical. Ik wil die prijzen dan ook absoluut niet hoger heb ben. Het idee dat schouwbur gen verdienen aan uitverkochte zalen bij musicals is een misvat ting. We moeten er altijd geld op toeleggen." Voorzitter Harry Kies van de Vereniging van Theater- en Te levisieproducenten (VTP) er kent dat het aanbod te groot is. „Ook in de theaterwereld werkt stomweg het marktmechanis me. Een paar jaar geleden werd duidelijk dat de musical aan po pulariteit wint. Steeds meer producenten spelen daar op in door het uitbrengen van musi cals. Het is legitiem dat te prij zen. Maar je komt op een be paald moment op het punt dat er meer aangeboden wordt dan er vraag naar is. Dat geldt ook voor kauwgom, schoenen en kleding. Dergelijke golfbewegin gen zie je overal." 'A star is born': Webber-niusical new york gpd De Britse componist Sir Andrew Lloyd Webber heeft zijn zinnen gezet op de film 'A Star is Born' uit 1954. Hij wil er een musical van maken. I.loyd Webber heeft daartoe afgelopen weekeinde in New York de rechten gekocht. Na 'Sunset Boulevard' is het de tweede filmklassieker die Lloyd Webber tot musical bewerkt. George Cukor regisseerde 'A Star is Born' in 1954 met in de hoofdrol Judy Garland. De film vertelt het verhaal van het plot selinge Hollywoodsucces van een jong sterretje en de onder gang van haar oudere echtge noot, die vroeger een ster was. Barbra Streisand speelde een hoofdrol in een remake halver wege de jaren zeventig. Het ver haal was toen verplaatst naar de rockwereld. Volgens een woordvoerder van Lloyd Webber staan er pro dukties op Broadway en West End gepland. Een premièreda tum is nog niet vastgesteld. De Britse componist, die hits als 'Cats' en 'The Phantom of the Opera' op zijn naam heeft staan, werkt ook nog samen met Meat Loaf-producer Jim Steinman aan een nieuwe rock opera. we vriendschapsbanden met Belcampo. „Dit is een geweldige misser. Belcampo neemt een bijzondere plaats in in de Ne derlandse literatuur, waarin hij zo actief was. Op zo'n manier mag je niet met het culturele erfgoed omgaan," meent Frans sens. Het is hoogst ongebruikelijk in de uitgeverswereld om me dedeling te doen over de weige ring van het Produktiefonds be paalde uitgaven financieel te ondersteunen. Zowel de direc teur van het Produktiefonds, Frank Ligtvoet, als Querido-di- recteur Ary Langbroek zijn dan ook zeer ongelukkig met deze publiciteit in de pers. Het ge beurt namelijk heel regelmatig dat het Produktiefonds aanvra gen van uitgevers weigert. In de regel heeft daar niemand weet van, omdat de uitgever eerst de beslissing van het Produktie fonds afwacht voordat een uit gave wordt aangekondigd. Querido echter heeft in de najaarscatalogus van 1994 het verschijnen van Belcampo's Verzameld Werk aangekondigd. „Ik had het niet moeten aanbie den," zegt Langbroek die daar mee het boetekleed aantrekt. De directeur van Querido be kent ruiterlijk dat hij er geen moment rekening mee had ge houden dat het Produktiefonds financiële steun zou weigeren, maar bij nader inzien kan hij het fonds geen ongelijk geven. „Er zitten zwakkere plekken in Belcampo's werk. Dat is zo." Het Produktiefonds heeft de uitgever aangeraden een bloemlezing van Belcampo's werk uit te geven. Langbroek zegt daar inderdaad aan te wer ken. ondanks het feit dat diver se uitgevers al eens bloemlezin gen van Belcampo's verhalen hebben uitgegeven. „Dit wordt een voor de eeuwigheid bedoel de bloemlezing," belooft Lang broek. 'Relapsus' vol kromme poëzie in Leidse schouwburg theater voorbeschouwing tineke straat man Voorstelling: Relapsus van Wim T Schip pers door Orkater Regie Knjn ter Braak Live muziek: emsemble Giusto Spel: Piet Römer, Olga Zuiderhoek, Wim T Schip pers, Aat Ceelen e.a. Te zien: 9 en 10 maart, schouwburg. Leiden. Wie thuis is in Wim T. Schip pers' televisieseries zal bij het zien van zijn toneelstuk 'Re lapsus' niet voor verrassingen komen te staan. De clichés stui teren heen en weer. Meligheid is troef. En de Ster-spot-zinnen van de personages hebben net dat vleugje kromme poëzie dat Schippers' teksten zo onweer staanbaar maakt. Voor de lief hebbers althans. Spil van het stuk is de zestiger Richard Holms (Piet Römer), een rijke autohandelaar met muzikale aspiraties. Het enige dat deze weduwnaar nog van het leven verlangt 'in de korte tijd die me gegeven is' is een beetje aandacht. Die vindt hij uiteraard. Hij wordt tomeloos verliefd op een vrouw die hem op kerstavond komt verblijden met zijn hartewens: het auto jaarboek dat hij bij haar boek handelaar-echtgenoot heeft be steld. Niemand is blij met de plotseling opbloeiende roman ce. Haar echtgenoot niet, en Holms' zoon en kleinzoon evenmin: die vrezen dat de erfe nis aan hun neus voorbijgaat. De thriller-achtige plot - de autohandelaar wordt vermoord aangetroffen en iedereen ver denkt iedereen - zit vernuftig in elkaar, dat moet gezegd. Schip- Wim T. Schippers (met pistool) kent zijn métier en houdt de vaart erin. pers kent zijn métier en houdt ble) met de juiste tussenpozen weerhouden van het gemakke- de vaart erin, terwijl hij ook de aan ons serveert. Evenveel ver- .lijke scoren of de vette schmie- misverstanden en woordspelle- stand van zijn vak heeft regis- re. Zelfs Piet Römer is voor zijn tjes en leuke-liedjes-tussendoor seur Krijn ter Braak, die de ac- doen ingetogen, en ook Schip- (begeleid door een live ensem- teurs met strakke hand heeft pers zelf, die de zoon speelt, be- FOTO BEN VAN DUIN heerst zich, hoewel hij af en toe wel erg blij is met zijn eigen grappen. Gemeen zijn die grappen overigens nooit, laat staan wrang. Mild deelt toneelschrij ver Schjppers zijn schopjes uit tegen de Nederlandse truttig heid, mild kapittelt hij het lite raire wereldje, mild haalt hij be paalde televisieprogramma's onderuit. Waarmee dit stuk op nieuw illustreert dat hij zich nergens echt druk over maakt. Verontwaardiging is hem vreemd, een boodschap heeft hij niet, het is alsof hij zijn hele leven lang vanuit een luie leun stoel de wereld heeft aan schouwd en maar één conclusie kon trekken, namelijk dat het aardse bestaan van lulligheid aan elkaar hangt. Dat is zijn visie, en dat mag. Maar er zit wel een addertje on der het gras. Waarom, zo vraag ik me bijvoorbeeld af, zijn Schippers' personages eigenlijk nooit slim, of aardig, of gevoe lig? Waarom is er nooit eens een vermoeden van tragiek? Waar om is iedereen altijd zo hinder lijk oppervlakkig? Mede door deze voorstelling bekruipt me langzamerhand het vermoeden dat Schippers van een wel erg hoge toren naar beneden blikt, een beetje arrogant is, wellicht niets dan minachting voelt voor de onhandigheid waarmee wij allen door het leven schutteren. Inlevingsvermogen of mededo gen ontbreekt hem in elk geval volkomen, van enige vernieu wing of verdieping van zijn ta lent is geen sprake. Hij zoeft maar door op de eenmaal inge slagen weg. Die weg loopt dood. ben ik bang. Wat dat betreft is de titel - relapsus betekent te rugval - pijnlijk goed gekozen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 17