Moeder kan een kwelling zijn
Paul Blanca: 'Ik heb Rob Scholte niet opgeblazen'
Kozakken versus Kosaken
Cultuur Kunst
Mondriaanbezoek trekt aan
Forse stijging toegangsprijzen
van De Nederlandse Opera
Indrukwekkende demonstratie van jong danstalent
chef annemiek ruygrok, 071 -356471. plv -chef jan rijsdam. 071 -356472
Expositie Kunstkring Leiderdorp
leiderdorp» Amateurkunstenaars die zich bezig houden met gra
fische technieken of het maken van ruimtelijke objecten kunnen
zich tot 10 maart bij Kunstkring Leiderdorp opgeven voor de
open expositie van zaterdag 17 en zondag 18 juni in Sjelter. Van
de deelnemers wordt een financiële bijdrage van tien gulden ge
vraagd. Aanmeldingen bij: Mieke Bakker, tel. 071-891242; Leny
Steijger, 071-892286 of bij Henriëtte Schimmel, 071-893678.
Tropisch- en Hardcore Party Solution
hillegom» Komend weekend is jongerencentrum Solution, aan
de Zanderij in Hillegom, in de ban van tropische sferen. Donder
dag 2 maart wordt om 20.00 uur de lachfilm 'Cool Runnings'
vertoond over Jamaïcaanse atleten (entree vijf gulden). Vrijdag 3
maart is er een Tropical Party met een optreden van een exoti
sche danseres, een lichtshow, tropische dansmuziek en cock
tails. Aanvang: 21.00 uur (toegangsprijs 7,50 gulden). Vrijdag 10
maart is er weer een Hardcore Trance Party met twee top dj's en
een lichtshow. Aanvang: 21.00 uur.
Simon Vinkenoog spreekt en signeert
den haag Hanneke Eggels voert zondag 5 maart, in het Haagse
Letterkundig Museum, een gesprek met auteur Simon Vinken
oog. Na afloop signeert Vinkenoog zijn boeken en is er gelegen
heid om de tentoonstellingen in het museum, aan het Prinses
Irenepad 10, te bezoeken. Voor reserveringen: tel. 070-3471114.
amsterdam» anp
,,Ik heb het gewoon niet gedaan. Scholte had mij
nooit mogen beschuldigen als hij niet tweehon
derd procent zeker van zijn zaak was." Dit zei
Paul Blanca (36), beeldend kunstenaar en foto
graaf, gisteren in reactie op de beschuldigingen
van collegakunstenaar Rob Scholte, die in no
vember vorig jaar beide benen verloor bij een
aanslag op zijn leven, gepleegd met een bom in
zijn auto.
Enkele weken geleden gaf Scholte, die inmid
dels is vertrokken naar Tenerife, een uitgebreid
interview in het dagblad Het Parool. Daarin ont
vouwt hij zijn eigen theorieën over de aanslag en
wijst hij - evenals andere, niet met naam ge
noemde Amsterdamse kunstenaars - met een be
schuldigende vinger naar ene Z. Inmiddels is al
gemeen bekend dat achter die aanduiding Paul
Blanca schuilgaat. In hetzelfde artikel wordt Blan
ca afgeschilderd als een volslagen afgegleden
kunstenaar, die „eigenlijk alleen nog maar crimi
neel is", waarbij wordt geopperd dat hij mogelijk
zelfs als „hitman" voor zware criminelen is gaan
optreden.
Dinsdag moest hij voor de Amsterdamse poli
tierechter verschijnen, omdat hij tijdens het ma
ken van een reportage voor het weekblad Nieuwe
Revu over het kopen van wapens had rondgelo
pen met een gasalarmrevolver, een verboden wa
pen. De politie hield hem vorig jaar aan op een
metrostation in Diemen, hij had de revolver toen
bij zich. Ten tijde van zijn journalistieke onder
zoek voor het artikel vond de aanslag op Rob
Scholte plaats. Blanca de journalist probeerde
handgranaten te kopen, om uit ,te vinden hoe
eenvoudig dat zou zijn. In de Revu schrijft hij:
„Dat kwam, zacht uitgedrukt, allemaal niet zo
goed uit."
„Scholte moet een dader hebben", zei hij na af
loop van de zitting tegen een klein legertje pers,
dat vooral is geïnteresseerd in Blanca als mogelij
ke verdachte in de zaak-Scholte. „Dat geeft hem
rust. Voor zijn geestelijk welzijn heeft hij mij uit
gekozen."
Blanca draait niet om de hete brij heen. Rob
Scholte is iets gruwelijks overkomen, maar hij is
er niet verantwoordelijk voor. Hij betreedt het
Amsterdamse gerechtsgebouw met een fotosta
tief, alsof hij wil aantonen dat hij toch vooral foto
graaf is. Over drie weken opent een expositie van
zijn werk in een nieuwe galerie aan het Max Eu-
weplein, merkt hij op, tussen de vragen over de
aanslag door.
Intussen heeft volgens Blanca's een groot deel
van de kunstennaarswereld de verdenking van
Scholte overgenomen. „Daar heb ik heel veel last
van. Overal waar ik kom denken wel een paar
mensen dat ik het heb gedaan." Blanca heeft
Scholte niet meer gesproken over het interview.
„Hij wilde mij niet te woord staan. Nu hoef ik ook
niet meer. Ik vind het te grof voor woorden."
De politierechter veroordeelde Blanca dinsdag
conform de eis tot 750 gulden.
Bitterzoete 'Lei Mammavolgende week in LAKtheater
'La Mama', een genoeglijk avondje muzikaal theater dat absoluut niet alleen geschikt is voor moederdag. foto gerda van der 1
1 MAART 1995
den haag «anp
Het aantal bezoekers aan de
Mondriaantentoonstelling in
het Haags Gemeentemuseum is
de afgelopen dagen flink toege
nomen. De laatste week van fe
bruari trok het museum 40 pro
cent meer Mondriaanliefheb-
bers dan de eerste week van de
maand. Het museum verwacht
binnenkort de 100.000ste be
zoeker te verwelkomen, aldus
een woordvoerder.
Vooral de afgelopen dagen
steeg het aantal bezoekers fors.
Vanaf zaterdag, kwamen ruim
10.000 mensen, waaronder bij
na 2000 kinderen. Die stijging
heeft onder meer te maken met
de krokusvakantie, waarbij ie
dere betalende bezoeker gratis
twee kinderen tot 14 jaar mag
meenemen. De actie duurt tot
en met zondag. De Mondriaan
tentoonstelling loopt tot en met
30 april.
Voorstelling: 'La Mamma'. Spel: Stef van
den Eijnden, Felix Strategier en Fran Wal
ler Zeper. Muzikale vertolking: Rob Boon-
zajer, Paul Prenen, Wim Boor en Wim Sel-
les. Gezelschap: De Gebroeders Flint. Ge
zien: De Roode Bioscoop, Amsterdam.
Nog te zien: 10/3 en 11/3, LAKtheater,
Leiden.
'Het dier dat wijf, dat moeder
heet', is een weerkerende regel
in een liedtekst gezongen door
De Gebroeders Flint. Het drukt
meteen de haat/liefde-verhou
ding uit, die kenmerkend is
voor de nieuwe muziektheater
voorstelling 'La Mamma' van
dit Amsterdamse gezelschap.
Met een keur van reeds be
staande literaire teksten van bij
voorbeeld Hugo Claus, Rene de
Clerq, Vasalis en Willem Els-
schot en met oude smartlappen
wordt het begrip moeder van
diverse kanten belicht.
De overvolle linnenkast op de
achtergrond is niet helemaal or
delijk: sommige lakens zijn er
slordig ingepropt. Ook dat geeft
aan, dat het niet allemaal jofel is
met het geïdealiseerde beeld
van moeder. Zuinigheid en be
nepenheid vinden hun uitdruk
king in de grijze kleden die over
de fauteuils zijn gedrapeerd.
De beslotenheid van de
Roode Bioscoop, het eigen the
atertje van de Gebroeders Flint
in de Amsterdamse Jordaan,
met zijn speelvloer op huiska
mergrootte sluit mooi aan bij
dit 'huiselijk' thema.
In korte in elkaar vloeiende
schetsen en een enkel illustre
rend kledingstuk, simpelweg
van de kapstok geplukt, wordt
de moeder voorgesteld en be
zongen als een huissloof en als
bestierder van het gezin. Het is
uiteindelijk zij die uitkomst
moet bieden, wanneer vader na
veel gestuntel alsnog niet uit de
voeten kan met het geven van
seksuele voorlichting aan zijn
zich dom houdende nazaat.
Ze fyngeert tevens als lustob
ject: voor haar zoontje dat met
de Bosatlas op schoot als aflei
dingsmanoeuvre zijn moeder
liefdevol zit te observeren bij
het aankleden. Als klein meisje
mogen haar vriendjes voor een
gulden onder haar rok kijken.
Dat mag, maar wanneer een
van hen zich verstout haar een
zoentje te geven, krijgt Jhij een
klap in zijn gezicht. We zien
haar voorts als onvervalste hoer
die amper tijd heeft voor haar
volwassen zoon, die haar na ja
ren heeft teruggevonden.
Moeder is liefde, moeder is
zonde, maar moeder kan bo
vendien een kwelling zijn door
haar al te dominante en wur
gende gedrag, getuige onder
meer de vervloeking van de
zoon op het graf van zijn moe
der.
De kinderen blijven evenmin
vrij van schuld. Zij bejegenen de
dementerende moeder als een
lastpost. Allerlei smoesjes wor
den verzonnen om haar maar
niet te hoeven opzoeken in het
bejaardentehuis.
Fran Waller Zeper beeldt met
slechts een bepaalde trek om
haar mond en een stuurse uit
drukking een tandeloze'en de
mente oude vrouw treffend en
tragi-komisch uit. Ze durft zich
oerlelijk te afficheren, zoals ook
in de rol van de slonzige, volkse
hoer. Felix Strategier is uiterma
te komisch in de hoedanigheid
van knullige jongen of vader.
Behalve dat hij over een mooie
zangstem beschikt, heeft Stef
van den Eijnden niet veel nodig
om de verschillende typeringen
sprekend aan te geven.
Lief en leed van het moeder
zijn, in poëtisch, realistisch en
banaal opzicht, vindt eveneens
zijn interpretatie in de muzikale
begeleiding.
Is het van de straatvoorstel
lingen sinds jaar en dag bekend
dat de muziektheatergroep De
Gebroeders Flint verrassend en
humoristisch uit de hoek kan
komen, met literaire theater-
produkties als 'Music Hall' en
jongens Waren We' naar Nes-
cio hebben ze aangetoond op
onderhoudende en geestige wij
ze literatuur in theatrale vorm
te kunnen presenteren. 'La
Mamma' heeft al deze aspecten
in zich en het leidt tot een ge
noeglijke avondje muzikaal the
ater, dat absoluut niet alleen ge
schikt is voor Moederdag.
Nationale Ballet
stelt 'vernieuwers'
20ste eeuw eentraal
amsterdam anp
Het Nationale Ballet (HNB)
brengt in het seizoen 1995-'96
de „grote vernieuwers" van de
20ste eeuw, onder wie George
Balanchine, Kurt Jooss en Glen
Tetley. Wayne Eagling, artistiek
leider van het balletgezelschap,
probeert daarmee het onder
scheidt tussen zijn gezelschap
en andere dansgroepen duide
lijk te maken; bij HNB is het
klassieke en neo-klassieke re
pertoire te zien.
Het seizoen opent met drie
balletten uit het internationale
20ste eeuwse repertoire. Het
programma bevat 'Voluntaries'
van Tetley uit 1973, dat vorig
jaar voor het eerst te zien was.
Als tweede ballet staat een nog
nader aan te kondigen werk van
Martha Graham op het pro
gramma. 'De Groene Tafel' van
Jooss, één van de sleutelwerken
van de 20ste eeuwse dans, be
sluit het programma.
Romantisch klassieke werken
presenteert het gezelschap tra
ditiegetrouw in december en fe
bruari. Te zien zijn respectieve
lijk 'Romeo en Julia' van Rudi
van Dantzig en 'Assepoester'
van de Brit Frederick Ashton.
Assepoester is behalve in Het
Muziektheater in Amsterdam
ook in het AT&T Danstheater in
Den Haag en de Rotterdamse
Schouwburg te zien.
Van Ashton brengt het gezel
schap in oktober ook 'Scènes de
ballet' (1948), 'Symphonic vari
ations' (1946) en 'Midzomer-
nachtsdroom' (1964), gebaseerd
op Shakespeares gelijknamige
toneelstuk. Ook dit programma
is in Amsterdam, Den Haag en
Rotterdam te zien.
Nieuw werk is er van de Pool
se danser en choreograaf Krzys-
ztof Pastor en de Nederlandse
choreograaf Ted Brandsen. In
het kader van Het Holland Fes
tival 1996 voert het gezelschap
in juni de moderne klassieker
'Artifact' (1984) van William
Forsythe op. In juli 1996 brengt
het gezelschap een mini-Balan-
chine Festival; verspreid over
twee weken zijn drie program
ma's met negen verschillende
balletten te zien.
Lijm Panorama Mesdag teruggevonden
den haag gpd
De lijm die wordt gebruikt bij de restauratie van Panorama Mesdag
in Den Haag is teruggevonden. De speciale kleefstof werd in het
weekeinde gestolen. Een wandelaar vond de voprraad lijm, be
staande uit 44 potten, maandagavond terug. De restauratie van Pa
norama Mesdag wordt naar verwachtig eind van dit jaar afgerond.
De laatste week de allerlaagste prijzen
SCHOON SCHIP - OPRUIMING WINTERCOLLECTIE
Korting tot 80% op merken als Dutch, Falino, Club
Monaco, Polar Bear, Forest en Fields, College Comp.,
Festoon, Elitair, Jackpot, Fashionato's.
Alle BLOUSES van 139,-/129,-/119,-
NU SLECHTS 25,-
Alle BROEKEN Dutch-Forest Fields van 149,-/139,-
NU SLECHTS 35,-
Alle TRUIEN, VESTEN van 169,-/159,-/149,-/139,-/129,-
NU SLECHTS 30,-
Alle JASSEN, JACKS, BODYWARMERS 259,-/198,-/169,-
NU SLECHTS 49,-
Alle ROKKEN, BLAZERS van 229,-/198,-/159,-/129,-
NU SLECHTS 39,-
GELDIG TOT EN MET ZATERDAG 4 MAART
MAARSMANSTEEG 2 LEIDEN (naast de V&D)
Vier nieuwe produkties en vijf reprises in oparaseizoen 95/96
amsterdam anp
De Nederlandse Opera verhoogt met ingang van
het seizoen 1995/96 de prijzen van alle vier de
rangen. De duurste plaatsen gaan 15 gulden meer
kosten, waardoor een kaartje in Het Muziekthea
ter in Amsterdam op 110 gulden komt. Voor de
goedkoopste plaatsen geldt een prijsverhoging
van 7,50. Die vierde rang kost dan 35 gulden. De
tweede en derde rang gaan met respectievelijk
12,50 en 10 gulden omhoog naar 85 en 60 gulden.
T. Lodder, zakelijk leider van De Nederlandse
Opera (DNO), maakte dat gisteren bekend tijdens
de perspresentatie van het komend seizoen. Vorig
jaar verhoogde het operagezelschap de prijzen
van alle rangen met vijf gulden. De gemiddelde
zaalbezetting lag gemiddeld boven de 100 pro
cent, dankzij de invalidenplaatsen.
Lodder beloofde de nieuwe prijzen voor de ko
mende twee seizoenen te handhaven. Ze erkende
dat 110 gulden voor een plaatsje op de eerste rang
relatief duur is. Maar in vergelijking met andere
operahuizen in Europa is Amsterdam zeer goed
koop. In de Munt in Brussel moet al snel 260 gul
den wordep betaald; het Londense Covent Gar
den vraagt 490 gulden. Voor de nieuwe produktie
'Moses und Aron', die De Nederlandse Opera in
co-produktie met de Salzburger Festspiele 1996
maakt, is het Oostenrijkse publiek bijna 660 gul
den per kaartje kwijt.
'Moses und Aron' van Schönberg, met het Ko
ninklijk Concertgebouworkest onder leiding van
Pierre Boulez, opent het seizoen 1995/96. Door de
hoge kosten van die nieuwe produktie brengt
DNO slechts 9 produkties met in totaal 83 voor
stellingen uit. Normaal zijn dat er 10 met rond de
100 voorstellingen. Vier van de negen produkties
zijn nieuw: 'Mozes und Aron', 'Die Zauberflöte',
'Werther' en 'Otell'o.
Alle operavoorstellingen zijn verkrijgbaar als se
rie. Voor het eerst zijn ook combinatieabonne
menten verkrijgbaar voor opera met het Konink
lijk Concertgebouworkest en opera met het Ne
derlands Philharmonisch Orkest.
Bulgaars-Russisch koor zingt in de Leidse Pieterskerk
De Kozakkenvereniging Rus
land in Moskou is boos. Boos
op het Keulse concertbureau
Otto Coen, dat met het 'Don
Kosakenkoor' door Nederland
toert. Het gezelschap dat zon
dag 19 maart in de Leidse Pic-
terkerk zingt, bestaat volgens de
Moskouse kozakken niet uit
Russen maar uit Bulgaren. Vol
gens concertorganisator Coen is
het koor echter samengesteld
uit een selectie van de beste
Russische zangers.
Het 'Don Kosakenkoor' mag
volgens de in Moskou zetelende
Kozakkenvereniging Rusland de
naam 'Kosaken' niet voeren:
„Wij weten dat uw 'Don Kosa
kenkoor' niet uit Rusland maar
uit Bulgarije (Sofia) komt. Het is
ongeoorloofd om de naam Don
Kozakken op uw affiches, pro
gramma's en contracten te noe
men omdat het helemaal geen
Kozakken zijn. Het is voor ons
een zeer slechte zaak dat impre
sariaten als het uwe valse infor
matie aan het publiek geven",
schrijft vice-voorzitter G. Krutov
van de Kozakkenvereniging in
Moskou in een boze fax aan het
Keulse concertbureau.
Concertbureau Otto Coen
trekt zich niets aan van de be
zwaren. „De naam Kozakken-
koor is niet wettig gedeponeerd,
dus niemand kan ons verbieden
die naam te voeren", aldus Otto
Coen in een reactie. „Ons 'Don
Kosakenkoor' is samengesteld
uit naar Polen en Bulgarije ge
vluchte Kozakken - en treedt al
tien jaar met succes op in heel
Europa", Coen vermoedt dat
het protest van de Kozakkenver
eniging wordt ingegeven door
nationalistische motieven en
door concurrentieoverwegin-
gen.
Tijdens hun optreden in de
Pieterskerk brengt het koor lie
deren uit de Russisch-ortho-
doxe kerk van Rachmaninov,
Bortnjansky en Tschaikowsky
en bekende Russissche volks
liedjes als 'Eentonig klinkt het
klokje', 'Avondklokken', 'Wolga-
slepers' en de 'Legende van de
twaalf rovers'. Het concert be
gint om 20.00 uur. Kaarten zijn
verkrijgbaar bij het VW-kan-
toor en het Uitbureau K&O, Ou
de Vest 45.
dans
recensie maarten baanders
Voorstelling: Nederlands Dans Theater 2.
Gezien: 28/2, Schouwburg, Leiden
Hoe jong de medewerkers van
Nederlands Dans Theater 2 ook
zijn (17 tot 21 jaar), het pro
gramma dat zij gisteravond in
de Leidse Schouwburg opvoer
den was een indrukwekkende
demonstratie, niet alleen van le
nigheid, maar ook van grote
technische beheersing en secu
re uitvoering. Op het program
ma Itonden vier werken die Ky
lian, Van Manen en Lightfoot in
de afgelopen twaalf jaar voor
het Nederlands Dans Theater
maakten.
'Un ballo' van Kylian is een
speels ballet op poëtische mu
ziek van Ravel. De vloeiende be
wegingen en vindingrijke over
gangen met humoristische de
tails, zo kenmerkend voor Ky
lian, werden met trefzekere
lichtheid uitgevoerd. Ook de
veel gedistingeerdere stijl van
Van Manen in 'Two' kwam-in
de uitvoering door Yolanda
Martin en Joeri de Korte goed
tot zijn recht. In de fraai afge
werkte draaiingen en de heftig
heid die zich toch nog uit de in
gehouden bewegingen ontwik
kelt is iets van een ontroerende,
voorzichtige tederheid te zien.
Opvallend en wonderlijk is
het toneelbeeld in Lightfoots
'Solitaire'. In een beweegbare
ring hangt een danser, als een
eenzame martelaar, mysterieus
belicht hoog boven de vloer.
Terwijl op het toneel een reeks
duetten met wijde, gepassio
neerde gebaren en af en toe
plotseling kleine, fladderende
beweginkjes te zien zijn, vormt
de vrijwel stil hangende danser
een sterk contrast. Hij verandert
af en toe van stand: onderstebo-
ub
'Stamping Ground', na 12 jaar nog steeds verrassend.
hij aan het eind felle wendingen
begint te maken en zijn lichaam
zowat in een knoop legt, drukt
hij met een gekwelde gelaatsuit
drukking zijn eenzaamheid uit.
Een hoogtepunt dat al vaak te
zien is geweest, maar na twaalf
jaar nog steeds verrast, is 'Stam
ping ground' van Kylian. Hij
gemaakt van de dansen van de
Aboriginals in Australië. Eén
voor één doemen de dansers
van achter een glimmend zwart
achtergordijn op en dansen ze
solo's met bewegingen die sterk
aan dieren, vooral vogels, doen
denken. Juist doordat hier nog
geen muziek bij klinkt, gaat er
een geweldige spanning van uit.
Het is of je voor het eerst de ge
heimen van de jungle ziet.
Vooral de scherpe bewegingen
met nek en armen en de lenig
golvende rompen zijn overwel
digend.
Halverwege vallen de slag-in
strumenten in en zet de groep
^J^dansbewegingerwne^erii^
foto hans gerritsen
vigd temperament voort. Het
sterke is dat door alle sprongen
en wilde passages allerlei grap
pige vondsten verweven zijn,
zoals kleine klapjes op eikaars
hoofd, precies als het slagwerk
een heldere klank laat horen.
De dansers kregen voor hun vi
tale uitvoering terecht een groot
applaus.