Marjorie Barnes, Amerikaan in Zoetermeer Cultuur&Kunst Leidse Hout vertelt over de kleren farao Meer humor bij Hester Macrander Fraai samenspel van Jaap van Zweden Oriëntaalse Diana Ross brengt LVC-publiek aan buikdansen chef annemiek ruygrok, 071-356471plv.-chef jan rijsdam, 071 -356472 Prijzen Prinses Christina Concours Rotterdam De pianisten Catelijne Smit (17), Marlijn Helder (15), Diana Djindjikhachwili (18), uit Georgië afkomstig, en vio liste Frederieke Saeys (16) gaan door naar de finale van het Prin ses Christina Concours op 25 maart. De vier streken met de hoogste eer tijdens de voorrondes gisteren in de Doelen in Rot- terdam.Tweede prijzen waren er voor fluitiste Madeion Steens (16) en violiste Christiane Stotijn (17); Jeffrey Bruinsma (viool) speelde voor de derde prijs en de aanmoedigingsprijs was voor violist Casper Donker. Regisseur Jack Clayton overleden utrecht De Britse cineast Jack Clayton is zaterdag op 73-jarige leeftijd overleden. Hij werd vooral beroemd als regisseur van Room At The Top, zijn eerste lange speelfilm die hem twee Os cars opleverde. Het is Claytons tragiek geweest dat hij de bijzon dere ldasse van deze debuutfilm nooit meer heeft kunnen eve naren. In 1961 maakte hij The Innocents, in 1964 The Pumpkin Eater en in 1967 Our Mothers House. Na zeven jaar inactiviteit had zijn verfilming van The Great Gatsby (naar Scott Fitzgerald, met Robert Redford in de hoofdrol) zijn grote comeback moeten worden maar de film flopte. Borgers wint Concours de la Chanson Amsterdam Ethienne Borgers (32) uit Utrecht heeft de twaalfde editie van het Concours de la Chanson van de Alliance Frangaise gewonnen. Hij won de prijs met de liedjes Ma Chère en Si je ve nais a mourier, composities van hemzelf en van Gregor Theelen en Ernst Reichrath. In de Kleine Komedie in Amsterdam dongen zondagavond tien finalisten naar deze prijs voor amateurs. Zij varieerden in leeftijd van 17 tot 49 jaar. In de loop van de avond werd jurylid Hans van Willigenburg benoemd tot Chevalier des Art et des Lettres omdat hij volgens de organisatie ervoor heeft gezorgd dat dit concours is uitgegroeid tot een belangrijk evene ment. Bernstein-concours in Jeruzalem Jeruzalem» Jeruzalem houdt in oktober het eerste internationale Bemstein-concours voor jonge dirigenten, ter nagedachtenis aan de in 1990 overleden Amerikaanse dirigent-componist Leo nard Bemstein, die een zwak had voor de Israëlische hoofdstad. Burgemeester Ehud Olmert zegt te hopen dat het concours de reputatie van Jeruzalem als internationaal cultureel centrum zal versterken. Aan de wedstrijd is een prijs verbonden van 25.000 dollar. Volgend jaar wordt een Bernstein-concours gehouden voor zangers en in 1997 een voor componisten. Het jaar daarop begint een nieuwe cyclus van drie jaar. Overzicht Duitse lyrische poëzie frankfurt» Een overzicht van de Duitse lyrische poëzie van de Middeleeuwen tot heden is voltooid en verschijnt binnenkort in tien banden op de markt. In de Encyclopedie van de Duitse Ly riek zijn de gedichten chronologisch ingedeeld. De reeks begint met werken van de hoofs-ridderlijke minnezanger Walter von der Vogelweide en eindigt bij Sarah Kirsch. Ex-lid van The 5th Dimension vrijdag met eigen show in Alphens Parktheater In de Verenigde Staten, haar geboorteland, speelde en zong Marjorie Barnes in produkties als Hair, The Magie Show, I love my Wife, Pal Joey, Bubbling Brown Sugar en Dream Girls. Daarna was ze twee jaar eerste zangstem in de groep The 5th Dimension. Maar sinds ze een jaar of tien terug trouwde met een Nederlander woont ze hier. Vanuit haar woonplaats Zoetermeer doet ze nu een (be scheiden) Nederlandse theatertournee onder de titel 'Ba sic Black'. zoetermeer peter van eykelenburg Kom niet aan haar Zoetermeer! „I'm proud to be a Zoetermeer- der", zegt Barnes zelfs. „Zoeter meer is okay, maakt niet uit wat anderen er over zeggen. Ik hoef hier de achterdeur niet eens op slot te doen, m'n kinderen kun nen vissen in de vaart hiernaast. Als ik op tournee ben maaien m'n buren het gras. Ik zit hier zeven minuten van Den Haag en vijftien minuten van Rotter dam. We hebben twee vliegvel den vlakbij: Zestienhoven en Schiphol. We hadden de Floria- de en we hebben een McDo nalds drive in, zijn de kinderen dol op." Ook over dat soort aspecten gaat haar show. Marjorie Barnes doet daarin eerst muzikaal uit de doeken wat haar carrière in Amerika behelsde. Door de ook hier overbekende shows waarin ze heeft opgetreden, bevat het deel voor de pauze genoeg her kenningspunten. Na de pauze vertelt en zingt Barnes over haar leven als Amerikaanse hier, in middels gescheiden van de Ne derlander Ricardo Sibelo die nu te zien is in de tv-serie Vrou wenvleugel. Amerikaans „Ik wilde de show graag hele maal in het Nederlands doen. Ik versta ongeveer 85 procent van het Nederlands en kan me in gewone gesprekken ook wel verstaanbaar maken, maar zo'n show is toch anders. Dan moet alles goed zijn. Ik wil echt con tact met m'n publiek en daar voor was nodig dat ik de show in het Nederlands kon doen, dacht ik. Maar nu blijkt dat het publiek toch volkomen begrijpt waar ik het over heb in mijn programma. Ik ben en blijf Amerikaan, maar een Ameri kaanse in Nederland. Dat is het bijzondere aan mij boven bij voorbeeld Karin Bloemen of Ti neke Schouten. Maar die kun nen in het Nederlands weer veel beter uitdrukken wat ze willen overbrengen." 'Basic Black' staat voor meer dere dingen. „Ik zag in een win kel een jurkje van Chanel met die naam. Het was te duur voor mij en ik was er te dik voor, maar het was prachtig. Gewoon zwart, sjiek, elegant, altijd goed, Basic Black. Het refereert bo vendien aan het samengaan van alle kleuren, namelijk zwart. De naam is ook een symbool voor alle dingen die ik doorge maakt heb in m'n leven. Ten slotte: ik ben zelf zwart. Ik wilde ook een achtergrondkoortje van drie zwarte zangeressen. Een krachtig zwart geluid dat je in Nederland niet vaak hoort. Drie vrouwen, gescheiden net als ik en vriendinnen van me. Ze wil den wel, maar ik kon hen niet betalen. Nu werk ik met twee blanke zangeressen. Ik hoor het verschil, het publiek niet. Alleen jammer dat ze niet kunnen dansen. Want ik heb graag dat alles beweegt op het toneel. Maar ze kunnen of ze durven niet." Zoontjes Deze zomer was Marjorie Bar nes even terug in de States. At lanta, waar haar moeder woont. Ze nam er een jazz-cd op en trad drie keer met veel succes op in een jazzclub. Ze kan dus terug naar Amerika, maar zo lang ze het artistiek in Neder land en Europa nog redelijk naar haar zin heeft, gaat ze niet. „Ik heb in New York en in Los Angeles gewoond, ben er opge groeid, big fun. Maar met mijn twee zoontjes van zeven en tien zou ik het nu niet meer riske ren, met alle criminaliteit en verdovende middelen daar. In Amerika heeft een artiest grote re mogelijkheden. Nederland is te klein voor echt grote talenten. De grootste Nederlandse talen ten zijn toch ook naar Amerika gegaan? Maar Nederland is goed om te wonen, zeker voor m'n kinderen." Volgend seizoen gaat ze door met het huidige programma met een combo van pianist Dolf de Vries. Voor daarna heeft ze plannen genoeg. Ze heeft een show geschreven over het leven van haar grote idool Sarah Vaughan. „Haar overlijden vorig jaar ging bijna ongemerkt voor bij. Geen grote stukken in de kranten, geen tv-specials. Ik ben in archieven op zoek gegaan naar Sarah's leven, heb uit kranten alles verzameld tot in de jaren veertig. Die show is klaar, wie weet komt het er van. En voor déérna heb ik nog een soort Westem-show in mijn hoofd met veel country-songs. 'Basic Black' van Marjorie Bar nes en het Dolf de Vries-kwar- tet is 3 maart te zien in het Parktheater in Alphen aan den Rijn. 20 Marjorie Barnes: „Ik ben en blijf Amerikaan, maar een Amerikaanse in Nederland.' leiden sandra passchier Onder het imposante decor van de tempel van Taffeh lieten gis teren zeventien leerlingen van basisschool De Leidse Hout de I tijden van het oude Egypte her leven. Tijdens de themadag van de tentoonstelling 'De kleren van de farao' in het Rijksmuse um voor Oudheden vertelden zij over de kleren van Toetan- chamon. In de grote hal waren de kin derstemmetjes nauwelijks te verstaan, maar de belangstelling en het enthousiasme waren er niet minder om. De rekwisieten die de kinderen gebruikten, kwamen direct uit de tentoon stelling, zoals een pruikendoos, een kaptafel en een Egyptisch bed. Als Toetanchamon zijn ge neraal Horemheb wil huldigen, komt hij tot de ontdekking dat zijn feestkleding gestolen is. Ge lukkig wordt de kleding terug gevonden en kan de huldiging plaatsvinden. In een lezing vertelde de Amerikaanse professor William Flayhart over het leven van Toe tanchamon. De jonge farao uit het oude Egypte werd op zijn negende jaar koning, op zijn elf de jaar trouwde hij en op 18-ja- rige leeftijd stierf hij. Aan de hand van dia's worden de on voorstelbaar mooie en kostbare schatten uit zijn graf getoond. Flayhart vertelt het verhaal op zo'n levendige manier, dat de toehoorders aan zijn lippen amsterdam anp Als opmaat voor de nieuwe pro- duktie van Arnold Schönberg Moses und Aron in de herfst, presenteert De Nederlandse Opera (DNO) deze maand een Schönberg-trilogie. De drie een akters - 'Erwartung', 'Die glück- liche Hand' en 'Von heute auf morgen' - zijri niet eerder in de ze combinatie uitgevoerd. Pierre Audi, artistiek directeur van DNO, voert de regie van de Nederlandse Opera brengt Schönberg trilogie. De première is op II maart in het Muziektheater in Amsterdam. De NPS maakt op namen voor televisie. De decors zijn van de Grieks-Italiaanse kunstenaar Jannis Kounellis. Hij was ook verantwoordelijk voor het ontwerp van 'Die glückliche Hand', die in 1991 in première ging. De twee andere eenakters zijn nieuwe produkties. De muzikale leiding is in han den van Oliver Knussen. De Britse componist en dirigent leidt het Residentie Orkest waar hij vorig jaar werd benoemd tot gastdirigent. Het zal de derde keer zijn dat Knussen in het Muziektheater te gast is. Leerlingen van basisschool De Leidse Hout lieten de tijden van het oude hangen. De tweede lezing gaat in op de kleding van de Egyptenaren. Replica's van authentieke kle ding wordt getoond en geshowd door mensen uit het publiek. Van de onderbroek waarin de arbeiders liepen, tot de versier de tunieken waarin rijke Egyp tenaren zich vertoonden. In 'de paskamer van de farao' kunnen belangstellenden gere construeerde Egyptische kle ding passen. Zij kunnen dan kiezen uit vier modellen: de tu niek, de wikkelrok, de lenden doek en de lendenschort. De kleding kan gecombineerd wor den rn'et gordels, hoofddoeken, pruiken en sieraden die geïnspi reerd zijn op de Egyptische oudheid. In complete uitdos- Egypte herleven, foto dick hoge- woning sing kan men dan op de foto. En alsof je je dan nog kan verve len, is er ook nog een video voorstelling van Asterix en Cleo patra. De Apollo-Montessorischool speelt op zondag 12 maart to neel in de Taffeh-zaal. Het is meteen de laatste dag van de expositie 'De kleren van de fa- theater fallussymbool. Die laatste grap is overigens zeer belegen en beneden het niveau van Hester Ma crander die zorgvuldigheid hoog in het vaandel voert. Helaas laat ze in dit programma wel meer klei ne steekjes vallen. Zo neemt ze te gemakkelijk haar toevlucht tot gekke stemmetjes. Afzonderlij ke nummers duren soms te lang en lijken toe te werken naar een pointe die dan uiteindelijk niet komt of tegenvalt. Ze opent haar programma bij voorbeeld met het vertellen van een mop, houdt halverwege op, omdat ze de clou vergeten zou zijn. 'Vrouwen kunnen geen moppen vertellen', zegt immers het vooroordeel waar Hester Ma crander op wil inhaken. Helemaal aan het eind van de show schiet haar de afloop van die mop als het ware alsnog te binnen. Zo krijgt haar pro gramma qua vorm een mooie afronding. De kwa liteit van de mop in kwestie (en haar timing) is echter hiervoor te mager. Gelukkig doet ze ook een hoop mooie dingen, met als één van de hoogtepunten het liefdesliedje dat geen liefdesliedje wil zijn. Ze vertelt over ver anderingen in haar leven, zoals het samenwonen met een vriend. Ze durft haar liefde niet te bezin gen en doet dat in alle onbeholpenheid dan toch maar. Het tekent de nieuwe Hester Macrander: kwetsbaarder, persoonlijker, meer ontspannen en losser van toon. Overdonderend concert van Kolja Blacher recensie udy van der spek Concert: vioolrecital van Kolja Blacher. Gehoord: 25/2, Lokhorstkerk, Leiden. Een echte feministe is Hester Macrander in haar vorige soloprogramma's weliswaar nooit geweest. Maar haar strijdbaarheid was toch vaak wel gete kend door feministisch gedachtengoed. Dat er ten aanzien van de positie van de vrouw in onze maatschappij nog het een en ander mis is, werd ons tijdens haar programma's flink onder de neus gewreven. Over vorm en inhoud denkt ze nog altijd goed na, aan oppervlakkigheid heeft ze duidelijk een hekel. Bij al die aandacht voor vorm en inhoud wilde de humor er tot nu toe nog wel eens bij in schieten. In haar optredens zat iets krampachtigs dat in haar nieuwe programma 'Vragen om moei lijkheden' nagenoeg ontbreekt. Dat is winst. Haar boosheid is niet in berusting maar in humor en luchtigheid overgegaan. Toch houden mannen in haar ogen Mog altijd iets verdachts. Het zijn bijvoorbeeld net kleine kinderen als ze in hun snelle auto's mogen zitten. En vooral bij het verdelen van de huishoudelijke taken trekken vrouwen nog steeds aan het kortste eind. Mannen met snorren zijn voor haar al hele maal verdacht en stropdassen zijn een burgerlijk muziek recensie li dy van der spek VSB Klassiek concert met Jaap van Zwe den, viool, George Pieterson, klarinet, Jo- han Kracht, viool, Ken Hakii, altviool, Jean Decroos, cello en het Amsterdam Saxo phone Quartet. Gehoord: 26/2, Pieters kerk, Leiden. Het ging gisteren niet om Jaap van Zweden, het ging om sa menspel. Op geen enkele ma nier had Van Zweden behoefte om te soleren of op de voor grond te treden. En terecht. In het Klarinetkwintet in b van Brahms is er één ding dat op valt, de schitterende gezamen lijke klankkleur van strijkers en klarinet. Het coloriet is te om schrijven als smeltend, glan zend warm, subtiel geschakeerd fluweel. Ik wist niet dat de klari net zo totaal opgenomen kan worden in een strijkerssektie. Brahms schreef dit kwintet voor de klarinettist Richard Mühlfeld die hij zeer bewonder de, getuige een bewaard geble ven brief aan Clara Schumann. Niet alleen Jaap van Zweden en de klarinettist George Pieterson, ook de andere drie strijkers zijn artiesten van het hoogste ni veau. De enige smet op deze uitvoering is de akoestiek die zorgt voor wegwolken en om floersen van de klanken, waar door het idioom van de instru menten apart minder genuan ceerd tot zijn recht komt. Na de pauze een concertante West Side Story in een arrange ment van Henk Huizinga voor viool en saxofoonkwartet. Juist omdat de saxofoon zoveel raak vlakken heeft met verschillende muziekgenres is deze bewer king, frappant gecompleteerd met de ijle zinderende viool klank van van Zweden, bijzon der geschikt om het aloude ver haal van Romeo en Julia tot le ven te brengen. Hoe buigzaam, sensueel, flitsend of heavy de muziek ook de Pieterskerk in- golfde, zoals in het tere 'Maria' of het jazzy superswingende lied van de Portoricanen 'America', zonder de dramatiek van het verhaal blijkt deze be werking gewoon te lang en blijft de spanning er niet in. recensie pablo cabenda Concert: Usmva Yulduz met danseressen Gezien: 25/2-, LVC, Leiden. maken nadat ze geheel toevallig op die zelfde steppe Yulduz en haar twee danseressen, hand in hand en al huppelend Oezbeekse volkswijsjes zingend, tegen het lijfliepen. Als een Oriëntaalse Diana Ross and the Supremes werd een hele 'song and dance revue' gegeven met het verschil dat de 'Supremes' zich in dit geval va ker verkleedden dan de diva zelf. Er was een imponerende solo van de percussionist, er was ritmisch handgeklap en er was zelfs een aansteker die in de lucht ging. En ook al kon ik er geen woord van verstaan ver moed ik dat de liedjes over le ven, liefde en naar Yulduz te oordelen over veel vreugde gin gen. Met een tomeloze energie en glimlachend van oor tot oor danste ze omdat ze er zin in had en omdat het feest was. De charme en de geestkracht sloe gen over zodat ook het publiek met de daarin verdwaalde dan seressen aan de buikdans raak te, totdat het afgelopen was en de zaal „Yulduz, Yulduz" (god zijdank geen „we want more") scandeerde voor de toegift. Het is Usmva. Met de klemtoon op de tweede lettergreep en niet op de derde. Niet dat het voor de muziek iets uitmaakt, maar het is wel zo correct tegenover 'the queen of Uzbekistan pop- music'. Hier en daar is de zan geres uit Tashkent al vergeleken met Madonna. Maar volgens Yulduz heeft dat meer te maken met haar immense populariteit in het oosten van de voormalige Sovjet Unie dan met haar muzi kale prestaties. Wat de zang kwaliteiten van de beide dames betreft gaat elke verdere verge lijking volledig mank. Mevrouw Usmanova heeft een stem die door ijs kan snijden, maar hoeft dat gelukkig niet in alle num mers te bewijzen. In een opval lend poppy repertoire vielen juist die nummers op waarbij meer ruimte werd gemaakt voor het veelzijdige geluid van de zangeres en waarbij alle regis ters werden opengetrokken. Voor een publiek, dat deels bestond uit een dwarsdoornede van de Turkse gemeenschap in kermis van Oezbeekse folkore Leiden en uit het verlichte deel gehouden. Veelkleurige linten, van de Leidse bevolking dat een vlechten, pirouettes, trommels lichte neiging tot 'erdtuurshop- en veel navel. Een begeleidings pen heeft ontwikkeld, werd een band die oogde als een troep jonge schaapherders, zo geplukt van de Krigische steppe en ge stoken in gloednieuwe smette loos wit gesteven flanellen. Naar het schijnt is de band pas en- Kolja Blacher is een uitzon derlijk fenomeen. Noe nooit heb ik zo intens horen viool spelen en ik denk uit naam van alle toehoorders te spre ken. Iedereen was met stom heid geslagen over zoveel waarachtige kunst, samenge bald in één man en één viool. Na afloop van het concert gonsde het enthousiasme door de rijen, het moest over de lippen. Onvoorstelbaar, maar Kol ja Blacher (1963) is in Neder land nog niet erg bekend, een gouden greep dus van het Nederlands Bach Collegi um om hem naar ons land te halen. In zijn geboorteland maakt Blacher al veel furore; Claudio Abbado heeft dit toptalent, concertmeester van het Berlijns Philharmo- nisch Orkest, snel onderkend en nodigde hem al in 1992 uit voor een tournee door de VS en Japan. Met een zeer introverte maar toch enorme uitstraling speelde Blacher twee van de zes sonates voor vioolsolo van Bach, waarvan de Sonate nr 4 de bekende Partita in d is. Vele malen heb ik de Cia- cona gehoord, het laatste deel toegevoegd aan de be kende reeks statige en zwieri ge dansen, maar zo onge hoord mooi als deze keer nog nooit. De onvergetelijk groots en meeslepende klank, de fabel achtig knappe techniek, zijn opvallende dynamiek en pas sie, ook in de ode aan zijn vader Boris Blacher (1903-1975) blijven voorgoed in het geheugen gegrift. Bla cher sr. studeerde aanvanke lijk wiskunde en architectuur en vanaf 1924 compositie en muziekwetenschappen. 'Uil- gaand van het besef dat de maatwisseling het verloop \Jan de vorm intensiveert, is het idee in mij ontstaan het metrisch verloop zodanig vorm te geven dat iedere maat aan een andere metri sche struktuur onderworpen is', woorden van Blacher die ook slaan op deze Sonate. Het poëtisch weemoedig middendeel, waar een glij dende melodie voor de wijs-, midden- en ringvinger wordt gecompleteerd door een ge staag pizzicato met de pink, werd buitengewoon knap vertolkt. Het laatste deel hé(l die constant onvoorspelbare variabele metriek en was be zwangerd van blues- en jazz invloeden. Schitterend! Usmva Yulduz heeft een stem die door ijs kan snijden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 21