'Koossie' maakt het gezellig q Cultuur Kunst Jury kiest Leidenaar Mare Scheepmaker ^parcia Lorca op muziek: origineel en boeiend s Wispelpey solt aardig met toonsoorten esprek met Ischa Vas kleine therapie' Boymans druk in de weer met Pyke Koch iANDAG 20 FEBRUAR11995 Publieksprijs Leicis Cabaret Festival voor 'Bloeiende Maagden leiden wünand zeilstra vervolg van voorpagina Leidenaar Mare Scheepmaker heeft het ze ventiende Leids Cabaret Festival gewonnen. De Publieksprijs ging met slechts een paar punten verschil aan zijn neus voorbij. Het damestrio 'De Bloeiende Maagden' genoot de voorkeur van de toeschouwers. Solist Mare Scheepmaker steekt niet met kop en schouders boven zijn concurrenten uit. Hij heeft gewonnen dank zij de per soonlijke voorkeur van de festivaljury die dit jaar bestond uit Peter Voorbraak (van de Dienst Kunstzaken Almere), Rob Vermeu len (kunstredacteur Haagsche Courant), Marcel Verreck (cabaretier) en Cilly Dartell (actrice/presentatrice). Opvallend dit jaar was namelijk dat de verschillende optre dens elkaar in kwalitatief opzicht nauwe lijks ontlopen. Alle tien kandidaten hebben iets te bieden, het niveau is redelijk tot goed en het aanbod is gevarieerd. Een verrassend groot aantal vrouwen doet mee. En verheu gend is ook dat de solotrend een beetje op zijn retour lijkt: slechts vier solisten tegen over twee duo's en maar liefst vier trio's. In zijn totaliteit is het een kwalitatief sterk fes tival geworden. Maar dit festival is méér dan alleen de jaarlijkse krachtmeting tussen enthousiaste amateur-cabaretiers. Professionele ambi ties spelen wel degelijk een rol. Opvallende kandidaten worden meteen doorgesluisd naar het impresariaat dat tevens het festival onder zijn hoede heeft. In dat licht bezien lijkt de eerste prijs voor Mare Scheepmaker enigszins een kredietbenoeming. Na alle ly rische loftuitingen tijdens de halve Finale nam de festivaljury op de finale-avond ten aanzien van alle kandidaten opmerkelijk veel gas terug. Deze avond vond men dan ook beduidend matter dan de voorgaande. Durf „Ik praat niet goed/dat noemen ze stotte- ren./Deed ik dat door mijn neus/dan zou ik ook nog snotteren.' Mare Scheepmaker stottert en komt daar gewoon voor uit. Deze zelfspot tekent zijn durf en maakt ook deel uit van het naturel van zijn optreden. Zijn spreektempo ligt laag, maar is wel scherp uitgekiend. Zijn verhaal zit vol droogkomi sche woordspelingen. („Mijn broer stottert ook, ze zeggen dat hij sprekend op mij lijkt.") En er zijn tal van momenten waarop hij het publiek goed weet te bespelen. Toch blijft nog de grote vraag, hoe hij deze vijfen twintig minuten ooit tot iets avondvullends zou moeten uitbreiden. Wat hij nu getoond heeft, is zeer beperkt. Afgezien van wat stemmig geluid op de achtergrond aan het begin en het einde ontbreekt de muziek. Bovendien is zijn optreden uitermate sta tisch, hij maakt nauwelijks gebruik van het podium. Op dat punt is hij door 'De Bloeiende Maagden' met hun brutale en wervelende optreden verslagen. Ze spelen jonge meisjes in bloemige jurkjes. Daarbij gaat het over verkeringen, jaloezie, lelijkheid en onderlin ge pesterijen. Het seksgehalte is hoog; Ane moon Langenhoff, Ingrid Wender en Minou Bosma spelen ook stoute meisjes die vanachter hun badhanddoek al dan niet uit de kleren gaan. 'De Bloeiende Maagden' - de naamgeving is al uitdagend - bieden veel vorm, maar nog betrekkelijk weinig in houd. Vandaar waarschijnlijk dat ze wel de publieksprijs maar niet de juryprijs ontvin gen. Buiten de prijzen vielen Arthur Schlem- per, Maarten Schut en Mark van der Kruyk die als 'Moeders Mooiste' een paar geestige scènes speelden. Daartussen zitten een paar leuke onverwachte overgangen. Een verzorgd geheel dat echter vooralsnog de uitstraling mist die een prijs zou rechtvaar digen. Toch zeggen ook prijzen niet alles. Tijdens het festival lijkt de deur naar een succesvolle cabaretcarrière misschien even wagenwijd open, maar die staat slechts op een kier. Finale van het zeventiende Leids Caba ret Festival. Gezien: 18/2, schouwburg, Leiden. KVmuziek recensie dick hermsen 5-0 ibileumconcert 25 jaar Hot House: aoutchouc o.l.v. Niko Langenhuijsen, F|k aoutchouc plays Garcia Lorca'. Gezien: g 18/2, De Waag, Leiden. ke lot House bestaat 25 jaar. Bij o'n jubileum hoort natuurlijk en concert met een kwaliteits- arantie waar de Leidse jazz- lub patent op heeft. Niemand ïfninder dan Niko Langenhuij- jj; en kwam het feest muzikaal in- 15 leuren. 15 Het podium van De Waag vas afgelopen zaterdagavond icO laast te klein voor het 12-kop- lig orkest. Caoutchouc, voor heen opererend onder de naam 6-1 Vaalbleek, toert momenteel met 7j het Garcia Lorca-project. Twee 7-1 zangeressen en een zanger ver- 7-1 tolken gedichten van Frederico Garcia Lorca. Teksten van de 8- Spaanse dichter lenen zich uit- w stekend voor toonzetting door de grote uitdrukkingskracht en i-i de klankrijkheid van zijn verzen. De inhoud reikt verder dan het 12 slechts in zwart op wit gedrukte 14 woord. Langenhuisen is in de teksten gedoken en heeft kans gezien de prachtige sfeer ervan in muziek om te zetten, ce Af en toe leent hij melodische >3i fragmenten van de Spaanse fla- Het podium van De Waag was afgelopen zaterdagavond haast te klein voor het 12-koppig orkest Caoutchouc. foto je an vanuncen menco-componist Ricardo Pa- chón, maar voornamelijk zijn de composities van eigen hand. De sfeer van de muziek ademt, hoe kan het anders, Spaanse folklore: veel schetterend koper, opzwepende ritmes en wellui dende, chromatisch getinte me lodieën. In de solo's klinkt zo nu en dan duidelijk ook de jazzy achtergrond van de muzikanten door. Latijnsamerikaanse ritmes en complexe improvisaties zijn vervlochten in de Spaanse mu ziek. Alhoewel folklore-puristen met gefronste wenkbrauwen zullen toekijken, is het juist de combinatie van de verschillen de invalshoeken, die de compo sities buitengewoon origineel en boeiend maakt. De muziek mist inderdaad de direktheid van pure volksmu ziek. De muzikanten zijn alle maal goed geschoold en ver staan hun vak tot in de puntjes. De driestemmige zangpartijen zijn loepzuiver en soms echt Spaans van klank door de schel le keelklank en de zo kenmer kende 'getraande' stembuigin gen. De blazerspartijen - de sec tie bestaat uit maar liefst vijf man - worden puntgaaf ge speeld. Kortom, gepolijste volksmuziek van hoge kwaliteit. Het accent van het optreden ligt duidelijk op het muzikaal in houdelijke. Op zichzelf natuur lijk geen bezwaar. Echter, met wat meer aandacht voor vuur en temperament in de uitvoe ring, zou ook het visuele ele ment een stuk aantrekkelijker kunnen worden. De blazerssec tie, prominent vooraan op het podium, lijkt, op momenten dat ze niet speelt, in gedachten mij len ver van de schitterende klankbeelden. recensie li dy van der spek Pieter Wispelwey, cello en Paul Komen, piano met werken van Franck, Debussy, Pousseur en Poulenc. Georganiseerd door Stich ting Alphen Muziek. Gehoord: 19/2, Streekmuziekschool, Alphen aan den Rijn. Cellist Pieter Wispelwey vergelijkt 'Echo I' van Henri Pousseur (1929) voor deze keer met een ci troensorbet vóór het decadente hoofdgerecht 'So nate voor cello en piano' (1948) van Francis Pou lenc. Al is er dan geen echo-effect te bespeuren, dan toch zeker een vraag- en antwoordspelletje van twee maal vier noten uit een reeks. Na Pierre Boulez' introductie van de 'aleatoriek', de be grensde onvoorspelbaarheid, is Henri Pousseur een van de eersten die dat principe overneemt. Wellicht mocht Wispelwey het verloop van som mige onderdelen naar eigen goedkeuren verwis selen om zo zelf over de uiteindelijke vorm te be- siissen. Toch is zeker niet alles aan het toeval over gelaten. „Juist met deze vier nootjes wordt 'Echo I' zo spannend, met vier willekeurig gekozen an dere lukt dat niet," zo vertelt Wispelwey als extra tussendoortje. Als de kurk van een fles champag ne laat hij alvast die noten uit z'n instrument knallen. De marionetachtige muzikale sprongen, geestig door Wispelwey uitgebeeld, vormden in derdaad de opmaat voor de min of meer atonale Sonate (1948) van Francis Poulenc; hij solt in elk geval aardig met de toonsoorten. De muziek van 'Le Groupe des six' waarvan Poulenc deel uit maakte, is parodistisch, niet sub tiel en betoverend (zoals het impressionisme), maar refererend aan Music-hall, circusmuziek en volkslied. Wat speelt die Wispelwey mooi! De di verse stijlen, spottend aan elkaar geplakt, zijn éérst op zijn gezicht af te lezen, direct gevolgd door een golf van beeldende lyriek uit Wispelweys instrument. Alles met dat kleine sprankje ironie vertolkt; nèt niet zwelgend in deze decadente boudoir-muziek. Als er één geen blijk geeft van zijn emoties is Paul Komen dat wel. Uiterlijk schier onbewogen met die zelfde, weliswaar bedektere toets ironie bespeelt Komen de vleugel. Getuige de fabelach tig mooi vertolkte Sonate in A (voor piano en viool) van César Franck blijkt er bij Komen groot verschil tussen uiterlijk en innerlijk. Vorig week was deze sonate nog in Wassenaar te horen voor quatre mains door Jordans en Van Doeselaar, nu in de bewerking voor piano/cello. Ook deze keer klinkt deze bloedwarme sonate authentiek. Er be staat overigens een grote kans dat Franck dit werk oorspronkelijk voor cello gedacht en geschreven heeft en later voor een Belgische violist heeft om gezet voor een leuk.bedrag. Even was het wen nen, die lage cello-klank in het Allegretto. Schitte rend werd de samenklank in het allegro, hevig rit misch en sensueel. Komen kruipt in de huid van Franck, wórdt een kwartiertje Franck, met zijn groots, zeer evenwichtig toucher, zijn onderkoel de, tegelijkertijd imponerende lyriek, vooral ner gens 'hyperventilerend', de klankkleur steeds ge raffineerd op de cello afstemmend. Het 'Recitati- vo-Fantasia' ging in smeltend samenspel met de intens spelende Wispelwey door versluierde 'se cret life'-diepten: het hoogtepunt. Internationale allure bij Les Charmeurs muziek recensie hans keuzers Les Charmeurs: Jan Obbeek, zang, Alain Labrie, gitaar, Faruk, accordeon, Arie van Duyvenvoorde, bas en Antal Steixner, drums. Gezien: 18/2, LVC, Leiden. Stond er zaterdag in het LVC nu echt werkelijk een Nederlandse band op het podium? De Am sterdamse formatie Les Char meurs, net uitgekomen met hun tweede album 'La Nuit', zette een show neer die qua ni veau met gemak kan concurre ren met veel vergelijkbare bandjes uit het buitenland. Gitarist Alain Labrie en accor deonist Faruk zijn twee zeer be langrijke en essentiële onderde len van de Charmeurs. Labrie zorgt voor een uitgekiend spec trum van Franse en Spaanse klanken. Soms heel ingetogen, maar daarnaast ook heftig bij het aanslaan van zijn akkoor den. Faruk brengt je met zijn toegevoegde accordeon-riedel tjes midden in de straten van Parijs. Zijn gedoseerde en niet te nadrukkelijke stijl valt op. „Wat hebt U een mooie blau we ogen! Tenminste voor een vrouw..." Natuurlijk is er ook nog frontman Jan Obbeek. Zijn sterke gedreven stem voegt niet alleen een meerwaarde toe aan het Frans georiënteerde materi aal, daarnaast babbelt hij de show als een een vakman aan elkaar. Les Charmeurs zou door de eenheid en afwisseling in de nummers ook zeker niet mis staan in een theatertournee. 'Maria' heeft zo'n prachtige af wisseling. Heftig in het meesle pende refrein, melancholisch tijdens de rustige coupletten. Grauw, inktzwart bij het doemi- ge 'La Guerre', en uitgelaten vrolijk en tekstueel grappig met de meezinger 'Ta Culotte'. Het moet maar eens afgelo pen zijn om Les Charmeurs te vergelijken met Les Négresses Vertes, Mano Negra, Loschi De- zi en Mau Mau. Gemakzuchtig gaat men er maar van uit dat deze buitenlandse bandjes meer te bieden hebben dan de ze Hollandse band. Natuurlijk zijn er raakvlakken, maar on dertussen heeft Les Charmeurs een aantal van bovenstaande groepen in compositorisch op zicht. podiumuitstraling en ge drevenheid al ver achter zich gelaten. Gezien het drukbe zochte concert weet ook pop- minnend Leiden dat Les Char meurs heel langzaam groot be gint te worden. Expositie over Bezuidenhout den haag Op 3 maart is het vijftig jaar ge leden dat de Haagse wijk het Bezuidenhout door een vergis sing van de geallieerden werd gebombardeerd en vrijwel met de grond gelijk gemaakt. De Stichting 3 maart '45-'95 orga niseert daarom de expositie „Van Haagsche Bosch tot Haag se Poort". De tentoonstelling geeft een beeld van de honderd jarige geschiedenis van de wijk. Van 3 t/m 19 maart te zien in het nieuwe gebouw van Natio nale Nederlanden aan de Prin ses Beatrixlaan. Leiden weer gezellig. Te beginnen in de Stadsgehoorzaal. Jong en oud, wat daar tussenin zit, iedere Leidenaar moet straks aan de zwier kunnen in zijn eigen stad. Met dat in het achterhoofd boekte de Stadsgehoorzaalorgani satie een aantal artiesten van naam en zette met een Hollandse avond de eerste van een reeks aan feestjes in. Zo bood zaterdagavond de zaal een ongewoon schouw spel dat normaal gesproken alleen te zien is op bruiloften en partijen: mensen die schuifelden, foxtrotten en zelfs af en toe de twist inzetten. Nog niet iedereen in Leiden bleek op de hoogte van die feestjes want de Stadsgehoor zaal was voor driekwart gevuld met een zeer divers publiek van jonge jongens tot en met grijze kuiven. De kleedstijl was even verschillend. Sweaters en col berts, t-shirts en lingerie-achti- ge topjes, stevige stappers en pumps met van pailletten glin sterende hielen. Bij de een was gewoon de kam door het haar gehaald en andere lokken had den duidelijk de krultang gezien die avond. De artiesten waren heel eens gezind in de kleur van hun kle ding; zwart. Hanny trad als eer ste aan tegen een decor van een immens grote rood-wit-blauwe vlag in kort rokje met topje, bij eengehouden met een zilveren riem, een a-symmetrische jas van voile en een bolerootje met zilverdraad bestikt. Meestal is het eerste opkomen een on dankbare taak maar de blonde zangeres had de zaal in een mum van tijd mee. Zelfs de barklevers kreeg ze naar het po dium dat voor de gelegenheid was uitgebouwd met een extra plankier. Jammer genoeg was het ge luid niet goed afgesteld. De kwinkslagen die Hanny tussen door strooide, gingen verloren in een galm. Wat er zo aan af te luisteren viel, was dat geen van haar kinderen Peter heet. 'Leu ke mannen hoor, heel lief ook, maar ik vertrouw ze voor geen meter'. En Hanny zette het ge lijknamige lied in. Voort ging de show met uiteraard het num mer over haar kijkdoos. En, het kon natuurlijk niet uitblijven, Hanny had die avond hoofd pijn. Wat ze zong echoede net zo hard als wat ze zei maar het publiek kon het niet deren. Uit volle borst galmden ze woord voor woord haar liedjes mee. Na haar vertrek kreeg een piepjonge Leidse de zaal weer enigszins tot rust. Janny zong, ook in het zwart, over haar vriend in Sarajevo. Als een ware diva stond ze op het plankier en met die uiterst professionele houding had ze het ook al een keer geschopt tot kandidaat van Henny Huismans Soundmix- show. Stadsgenoot Arthur Steyn volgde op het extra optreden van Janny. Hij was de eerste die de aanstekers brandend kreeg. Steyn (zwarte broek, zwarte col trui en zwart/wit geblokt col- bertvest) zette een snelle show neer .van up-tempo nummers en had al gauw de dansvloer vol. Hij was de enige die zich niet Koos Alberts dwong respect af terwijl hij zijn mond nog niet had open gedaan. Bossen bloemen bleven rich ting podium gaan. foto ben de bruyn helemaal aan de strekking van de avond hield: Hollands. Dus gooide Steyn er ook een paar Engelstalige nummers door heen van bij voorbeeld René Froger. Wat niet snel genoeg klonk, maakte hij wel snel dus kreeg de klassieker Stand by me een house-riedeltje mee. De dansvloer werd voller en voller. Tussen de schuifelaars en stijl dansers werd aan de ene kant een Hollanse versie van de Griekse sirtaki-dans ingezet. De andere kant stortte zich op een polonaise. In die heksenketel bleven botsingen niet uit maar die werden goedmoedig afge daan. Een Jordanees kreeg de zaal echt plat: Koos Alberts. Hij had zich nog niet op het plankier gerold of iedereen stond al bo venop de stoelen. Het bijna bal orige sfeertje onder Steyn was bij toverslag verdwenen. 'Koos- sie, Koossie' dwong respect af terwijl hij zijn mond nog niet had open gedaan. Bossen bloe men bleven richting podium gaan. Alberts, wat gezetter en de blonde lokken wat grijzer, nam al die eerbetuigingen met ple zier in ontvangst. Hij bleef heen en weer rollen om iedereen goed te kunnen zien. Het pu bliek deinde mee, zong moeite loos al zijn liedjes mee, maar in getogener dan bij Alberts' voor gangers. 'Koossie, Koossie' kwam, zag en maakte het pas echt gezellig in de Stadsgehoor zaal. Hollandse avond met Han ny, Janny, Arthur Steyn en Koos Alberts. Gehoord: 18 fe bruari in de Stadsgehoorzaal, Leiden. De Hermes House Band komt op 4 maart langs en Marco Borsato staat 19 mei in de Stadsgehoorzaal. dljeelden van mensen in Scheveningen uv^eveningen 'Weg der Verbeelding' is de titel van de tentoon- ■lling die tot en met half augustus in het Museum Beelden aan e in Scheveningen te zien is. De expositie met mensbeelden de privéverzameling van het echtpaar Scholten-Miltenburg >rd al eerder in het museum tentoongesteld. en Akkerman in Stedelijk Museum Ja l [sterdam Het Stedelijk Museum in Amsterdam exposeert tot maart werken van Ben Akkerman. De tentoonstelling bestaat truim 25 schilderijen en dertig tekeningen - een persoonlijke uze van de kunstenaar uit zijn oeuvre van eind jaren zestig tot den. Aanleiding tot deze presentatie is de toekenning van de Kunstprijs 1994 (50.000 gulden) aan Akkerman. malist/schrijver Ischa Meijer aterdag onder grote belang- begraven in Amster- n. Ongeveer 1500 mensen amen naar de begraafplaats gvlied, onder wie velen uit wereld van kunst, theater en irnalistiek. Naast familiele- spraken daar ook de televi- Aibiige. Meijer overleed afgelo- dinsdag in zijn woning in Pe ïsterdam aan een hartaanval. 11 )oor de drukte moesten hon- J den mensen genoegen ne- i|:n met een plaats buiten de la. Via luidsprekerboxen orden ook zij de vele verwij- ui5 igen in toespraken naar de ei- 11 nwijze, egocentrische, J >uwsgierige, grappige en 11 endelijke Meijer. Ook buiten dden deze tot menig glim- h. Veel sprekers refereerden aan eijers voortdurende zoektocht lar de waarheid, of, zoals zijn 1 ht jaar jongere broer het ver- 1de: „Hij voelde de wind van waarheid altijd in zijn rug. et verdraaien van de waarheid heeft hij nooit kunnen verteren. De schreeuw tijdens zijn inter views was dezelfde schreeuw als vroeger... de schreeuw om de waarheid." Matthijs van Nieuwkerk, chef van de kunstredactie van Het Parool, de krant waarvoor Meij er de dagelijkse column De Dik ke Man schreef, verhaalde over Meijers bezoeken ter redactie. „Fijn dat ik er ben hè?," klonk het dan. Bij de krant hebben ze er het werkwoord 'dikkeman- nen' aan overgehouden. Meijer zei steevast als hij geen zin had in schrijven: „Ik heb geen zin te dikkemannen vandaag." De re dactie meldde dan op zijn vaste plek, de door Meijer geliefkoos de kolom rechtsboven op pagi na 3: De Dikke Man is ziek. Joop van den Ende beschreef Meijers vermogen bruggen te slaan, zoals tussen de commer ciële en publieke omroep. „Een gesprek met hem was niet zo maar even lachen,, een gesprek met hem was een kleine thera pie." Freek de Jonge sprak Ischa Meijer nogmaals aan: „Is dit de aandacht die je altijd gewild had? Geef nou antwoord, of lie ver... stel een vraag." Schiphol krijgt drie nieuwe kunstwerken SCHIPHOL ANP Schiphol krijgt de komende maanden drie nieuwe kunst werken. Bij de entree van de luchthaven zal een sculptuur van de Amerikaanse kunstenaar Sol LeWitt verrijzen. Zijn land genoot Dennis Adams ontwierp een rood-wit geblokt huisje voor Schiphol Plaza. De Neder lander Niek Kemps plaatst der tien radarbeelden in de vloer van de net gerenoveerde ver trekhal in Terminal-Centraal. Het kunstwerk van Sol LeWitt krijgt een lengte van elf meter en is ruim vijf meter hoog; licht speelt door de zeven, 75 centi meter brede openingen heen. Voor Schiphol Plaza, de cen trale hal waar vanaf juni trein reizigers, vliegtuigpassagiers en bezoekers samenkomen, be dacht Dennis Adams een fel rood-wit geblokte aluminium kubus van 4,5 bij 4,5 bij 4,5 me ter. Bezoekers kunnen het kunstwerk als afspreekpunt ge bruiken. Niek Kemps liet zich onder meer inspireren door radarbeel den van vliegtuigen. Zijn kunst werk bestaat uit een rij van der tien met glas bedekte gaten in de lengte van de vertrekhal, waaroverheen bezoekers ge woon kunnen lopen. Onder het glas zijn op video de radarbeel den van naderende vliegtuigen te zien. Rotterdam Medewerkers van het Rotterdamse Museum Boymans-van Beuningen zijn druk in de weer met de inrichting van de tentoonstel ling van Pyke Koch (1901-1991). De expositie geeft het meest uitgebreide overzicht ooit aan het werk van Koch besteed: 62 schilderijen, 18 tekeningen en een selectie uit zijn toegepaste werk zijn van 25 februari tot 15 mei te zien. foto anp Hollandse avond als eerste in een reeks feesten in de Stadsgehoorzaal

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 23