'Verwacht niet meteen Drs P.-niveau' 'Het feest kan nu al niet meer stuk' Cultuur&Kunst aboratorium Louvre legt geheimen meesterwerken bloot Vijf piek extra voor dirigent Stadsgehoorzaal of Geengehoorzaal Perfect samenspel en uitdagend kopergeschal Bijenkorf-collectie bij Sotheby's onder hamer i [TERDAG 18 FEBRUAR11995 CHEF ANNEMIEKRUYCROK. 071-356471, PLV -CHEF JAN RIJSDAM, 071-356472 )ude theaterprogramma's te kijk den* Een bijzondere verzameling theaterprogramma's van jïïëm L'Ecluse is tot 2 maart te zien in de Centrale Bibliotheek nde Nieuwstraat. L'Ecluse is al 30 jaar als suppoost verbon- m aan de Leidse Schouwburg. Sindsdien verzamelt hij theater- ogramma's en foto's van artiesten. De programma's en foto' n allemaal van handtekeningen of een persoonlijke 'bood- hap' van de artiesten voorzien. De oudste theaterprogramma's e in de bibliotheek liggen, stammen uit de jaren vijftig. Zo ligt het programma van 'Suiker' van Hugo Claus dat in 1959 in de >idse Schouwburg werd opgevoerd. In die tijd werden de pro- amma's nog speciaal voor de schouwburg gedrukt. aap Dekker in The Elephant tRMONDDe voetjes kunnen weer van de vloer, want zondag- iddag 19 februari staat Jaap Dekker met zijn Boogie Set in de armondse Elephant Club. De club is vanaf half drie geopend, aar Dekkers optreden begint om half vier en zal tot half acht iren. Kaarten a 12,50 zijn aan de zaal verkrijgbaar. erteltheater met Johan Versteye den» Gekke, vrolijke en speelse verhalen tovert Johan Versteye indagmiddag 19 februari uit zijn verhalendoos in verteltheater r 2 Voorkamertje van jeugdboekhandel Silvester. De verhalen ag< an over mensen en dieren met vreemde gewoontes en manie- i 2 n. Aanvang: 15.00 uur. Voor kinderen vanaf 7 jaar. 't Voorka ai ertje zit op Rapenburg 17. reatieve zussen en docenten se/sassenheim Twee zussen en een schoonzus exposeren vanaf februari tot 13 maart hun werk bij Artopa in Lisse. Maartje nit laat aquarellen zien, Tonny Horsman exposeert acryl schil- ïrijen en van Janny Horsman zijn aquarellen en collages te n. Artopa zit in de Grevelingstraat 50 en is geopend: do, za en 13.30-16.30 uur, do ook 19.30-21.30 uur. Docenten van de ije Academie Dever in Sassenheim exposeren van 27 februari 15 maart in de academie aan de Wilhelminalaan 22. Ope- ngstijden van de expositie: ma t/m vr 14-17 uur en 19-21.30 V za 14-17 uur. xtra concert Joe Jackson ilt «TERDAMAlle drie de concerten van Joe Jackson, volgende 7a aand in Roterdam en Amsterdam, zijn uitverkocht. Daarom ijft hij wat langer in Nederland en geeft op maandag 20 maart >n extra concert in het Amsterdamse Carré. De voorverkoop i egint zaterdag 25 februari, eft Eerste editie Nationaal Tekstschrijvers Concours in Leidse schouwburg: Hans Teeuwen, Els de Schepper, Theo Maas. Vers caba rettalent genoeg in Nederland en België. Maar waar blijft de nieuwe generatie tekstschrijvers? De organisatie ach ter het Leids Cabaret Festival ging op zoek naar die onbe kende woordspelers en zette het Nationaal Tekstschrij vers Concours op poten. Die latente talenten bleken in derdaad te bestaan want de inzendingen stroomden bin nen. Cabaretprofs als Lenette van Dongen, De Types, Marjolein Touw en Paul de Munnik brengen de mooiste, scherpste, ontroerendste, grappigste liedjes en teksten op dinsdag 21 februari in de Leidse schouwburg. LEIDEN. LETTY STAM Marijke Reijnders is de motor achter het Nationaal Tekst schrijvers Concours. Ze werkt bij STEEKprodukties, het bedrijf dat al zeventien jaar het Leids Cabaret Festival organiseert. Reijnders maakte alle edities mee. ,,We merkten dat tussen al die kandidaten mensen zaten die hele mooie dingen schreven maar niet overeind bleven op het toneel. Maar als cabaretfes tival konden we daar verder niks mee doen. Totdat zo'n an derhalf jaar geleden dat idee van een tekstschrijversconcours boven kwam borrelen. Met de VARA en Conamus heeft STEEK deze eerste editie opgezet." „We hadden geen flauw idee of die onbekende schrijvers in derdaad bestonden. Via de krant en de televisie hebben we oproepen gedaan. En daar kwam een ongelooflijke hoop post op. Ik heb weken envelop pen opengescheurd. Het leuke is dat mensen uit alle lagen van de maatschappij reageerden. Computerprogrammeurs, vrachtwagenschauffeurs, ver pleegsters, huisvrouwen: noem een beroep en het was wel ver tegenwoordigd. Echt met karre- vrachten tegelijk kwam het bin nen. Uiteindelijk hebben we 540 mensen officieel ingeschre ven voor het concours die sa men goed waren voor zo'n 2000 teksten." De karrevracht aan post is naar de jury gegaan. Tekst schrijver Jan Boerstoel, NRC- journalist Henk van Gelder, Dolf Jansen en Jack Spijkerman ko zen uit de 2000 inzendingen elf liedjes en acht columns. Dins dag 21 februari zingen en spre ken Lenette van Dongen, Mar jolein Touw, Margo Ros, Tho mas Acda, De Types en Paul de Munnik de teksten. Een live-or kest met de begeleiders van Ka rin Bloemen plus Diederik van Vleuten en Paul Pleijzier zorgen voor de muziek. „Het wordt een flitsende, heel afwisselende avond met muziek en satire", m üs rtr t Louvre-museum in Parijs heeft donder- een nieuw laboratorium geopend dat ne t hoogwaardige technologische instru- achter het „geheime leven" vaa 11 ïstwerken probeert te komen, be onderzoeksafdeling, die verscholen in spelonkachtige ruimtes onder de n ïen van het museum, beroemt op het co it van een deeltjesversneller. Geen enkel 1 n Ier museum zou zulke apparatuur heb- i. Het laboratorium biedt de Franse itsmusea de kans gratis de echtheid van collectie te laten testen. Het instituut ift ruim vijftig miljoen gulden gekost. )e onderzoekers, die tot dusver boven winds in een kleine vleugel van het muse- um werkten, hebben al een aantal verras sende vondsten op hun naam staan. Zo werd met röntgenonderzoek ontdekt dat in een houten obelisk uit het oude Egypte een drié tot vier maanden oude menselijke foe tus verborgen was. Onderzoek van een schilderij van een schranspartij. dat was toegeschreven aan de zestiende-eeuwse Vlaamse school, onthulde dat de kunste naar het woord 'blau' op de jas van een vro lijke klant had gekrabbeld voordat hij het kledingstuk een kleur gaf. De medewerkers van het laboratorium hebben zich ook beziggehouden met de prehistorische rotstekeningen in de be faamde grotten van Lascaux in het zuiden van Frankrijk. Zij ontdekten dat de primitie ve kunstenaars geen ruwe kleurstiften ge- fterdam gpd bi ïaf september moet het pu- 'ek vijf gulden extra betalen >r concerten, geleid door rgjev, die dan tegen een kend maar bijzonder h ris chef-dirigent van het ierdams Philharmonisch Qr- kest wordt. Het eerste seizoen Zeegers die vijf gulden extra staat hij vijf weken voor het or- niets bijzonders vindt, zegt: kest, de jaren daarna zeven we- „We hebben altijd gezegd dat ken. Het orkest streeft naar 25 alle partijen extra moeten beta- Gergjev-concerten per jaar. len voor deze uitzonderlijke di rigent. Dus de gemeentelijke en de rijksoverheid, onze subsidie gevers, onze sponsors én het publiek, vandaar de vijf gulden extra voor losse kaarten. De abonnementsprijzen hebben we in verband met de komst van Gergjev ook met tien per cent verhoogd." 1 STSDSIgJ"^ vrijdag 3UueusTu5a-! Lawaaischopper en violiste Vera Beths: „Geen ambi tieuze architectenvingers aan iets wat niet mooier Tjitte Weber: gevreesd wordt dat zijn K&O een kopje kan." archieffoto kippa kleiner wordt gemaakt. archieffoto jan holvast fect. In.de zaal zelf is het enige geluid waaraan ik mij irriteer, dat van kwekkers, kuchers en khabbelnootjes. Veel sjoege heb ik dus niet van akoestiek. En om nu te zeggen: goh, daar zou ik, op een verloren zondagmiddag, weieens een goed onderzoek over willen lezen. Nou, nee. Maar zie ik dan weer hoe druk sommigen zich maken over het geluid dat anderen voortbren gen, architecten, akoestici, mu sici en politici, ze hebben alle maal hun zegje al gedaan over de akoestiek van de nieuwe ge hoorzaal, dan wil ik er toch ook het fijne weieens van weten. 'Akoestiek zit tussen de oren', schijnt de architect van het ver bouwplan gezegd te hebben. In dat geval kunnen we de zorg voor de Stadsgehoorzaal beter overhevelen naar het Riagg, zou ik denken. Maar vorige week hoorde ik akoesticus R. Metke- meijer weer met een pruilmondje zeggen dat de ar chitect zoiets nooit gezegd kan hebben. Dat is nou altijd zo als hooggekwalificeerde deskundi gen iets stoms zeggen, dan heeft de journalist weer woord jes gehoord die het mondje he lemaal niet verlaten schijnen te hebben. Enfin, ik weet niet hoe het met u gesteld is, maar zelf denk ik dat het wel zal los lopen met de schade die wordt toegebracht aan de alom geprezen akoestiek van de Stadgehoorzaal. Afgelo pen week hoorde ik Metkemeij- er nog in een of ander kunst achtig programma op Neder land 3 vertellen dat in de tegen woordige tijd zoveel gemeten en gerekend wordt dat faliekan te mislukkingen in de (ver- Jbouw van concertzalen niet meer voorkomen. Het is vooral de pers, en in het bijzonder het Leidsch Dagblad, die schuldig is aan alle 'nodeloze opwinding' over de akoestiek van gehoor zaal, meent Metkemeijer. Im mers deze krant heeft lawaai schoppers als de violiste Vera Marijke Reijnders: „Ik heb te vaak jonge cabaretiers zien zwoegen op een tekst terwijl dat helemaal niet no dig is." foto»bendebruyn belooft Reijnders. „Alleen moet je wel onthouden dat alle inzen ders beginners zijn dus mag je niet meteen een Drs. P.-niveau verwachten." Strot De makers van de beste column en het beste lied krijgen elk 1500 gulden mee. En ze krijgen de belofte dat hun tekst wordt uitgevoerd op de Cabarestafette die in september in de Kleine Komedie in Amsterdam plaats heeft. „Het is natuurlijk leuk als Theo Maas of Marjolein Touw jouw tekst afnemen. Die belofte kunnen we helaas niet doen. Een cabaretier laat zich geen tekst door de strot duwen." „Met dit concours willen we niet alleen nieuw talent zoeken. Noem maar eens wat tekst schrijvers op. Dan komt je uit bij Jan Boerstoel, Willlem Wil mink, George Groot, Michel van der Plas, Ivo de Wijs. Dat is alle maal de oudere garde. En het is toch raar dat er geen jongeren zijn. Maar we willen ook iets aan het vak doen. Want tekst schrijvers zijn een ondergescho ven kindje. Echt waar. Bel Jan Boerstoel maar. Waarom zijn er zo weinig mensen die teksten schrijven? Waarom is de tekst schrijver vaak sluitpost in een produktie? Dat gebeurt echt. Niet te geloven natuurlijk want tekst is het belangrijkste bij ca baret." „Opvoeden is een groot woord maar je kunt jonge caba retiers er wel op wijzen dat ze ook een tekschrijver in de arm kunnen nemen. Ik zie ze te vaak zwoegen op een tekst. En dat ze denken dat ze alles zelf moeten en kunnen doen. Liedteksten schrijven, componeren, arran geren en ook nog eens zelf zin gen. Dat kun je ook merken. Het muzikale is vaak het min dere deel in een optreden maar het wordt gepikt in de cabaret wereld. En het is niet uit gêne dat ze niet bij tekstschrijvers aankloppen. Want theaterper soonlijkheden als Jenny Arean en Adèle Bloemendaal schrijven zelf ook niet. Het zijn uitvoer ders. Misschien dat jonge caba retiers gewoon de ingangen niet weten." Ziekenhuisleed „Het leuke van dit concours is dat iedereen zich er mee be moeit. Ook al zijn ze niet gese lecteerd, mensen komen toch met tips. We nemen ook alle ideeën en suggesties mee. Want deze eerste editie is één grote try out. Misschien denken we pas over vijf jaar: zo is het goed. Zo'n concours moet groeien na tuurlijk. Maar ik hoop dat je straks een archief hebt met na men van tekstschrijvers. Wil je een liedje over eenzaamheid, ziekenhuisleed of een ongeluk kige jeugd dan kijk je onder dat kopje en zoek je iemand die daarin doet. Een soort biblio theek bij het Theaterinstituut bij voorbeeld. Dat zou mooi zijn." Het Nationaal Tekstschrij vers Concours begint dinsdag 21 februari om 20.15 uur in de Leidse schouwburg, Oude Vest 43, Leiden. Presentatie: Erik van Muiswinkel. Als gast treedt Drs. P. op. Kaarten zijn ver krijgbaar aan de kassa. Telefo nisch reserveren: 071 - 131943/131944 tussen 12.00 uur en 15.00 uur. bruikten, maar verf. Zij hebben in de wijde omtrek naar de gewenste kleurencombina ties gezocht. Volgens de medewerkers beschikt het la boratorium over röntgenapparatuur die krachtig genoeg is om in marmer of brons door te dringen. Met de deeltjesversneller kunnen de basiselementen van een kunst werk worden ontrafeld. Met andere moder ne apparatuur is keramiek te dateren. Schil derijen kunnen met infrarood-stralen wor den doorgrond. „Wij onderzochten juwelen uit het oude Egypte en wij ontdekten dat zij zowel kostbare gesteenten als stukjes glas bevatten. Wij weten niet of dit het werk van edelsmeden of van dieven was", aldus ad junct-directeur Jean-Michel Dupouy van het laboratorium. Muziek RECENSIE LIDY VAN DER SPEK Koor 'Eigenwijs' en Ensemble 'Eigen Hulp' brengen het zingspel 'Vluchten' of 'Daar sta je dan' van Peter de Jonge Maria-Femmy van Popta. andere vrouw- Loes Hendriks Dingent-Maud Meilof. re- gie-Gudrun Beekman Gehoord op 17 fe- bruan in de Lokhorstkerk 'Ik moet terug, ik kan niet terug, ik moet terug, ik kan niet terug, ik moet...' Bij ieder blaadje dat Maria uit het takje trekt, zinkt de moed haar meer en meer in de schoenen 'van een ander'. Vluchtelingen hebben geen schoenen en kleren van zich zelf, geen plek voor zich zelf, geen identiteit; alleen maar een koffer of rugtas en hun eigen wanhoop. Toch blijft Maria, die nog steeds vol hoop en vertrou wen is, klaar staan voor een an der; een paracetamol en een pleister voor 'die andere wouw' die op de vlucht vergeten is haar pumps in te wisselen voor wat handiger schoeisel, een kof fer boordevol kleren meezeult, maar zich niet kan redden als ze blaren krijgt van die rot pumps en hoofdpijn van de gierende zenuwen. Als de journaliste Ma ria vlucht uit haar land, geeft ze haar kanarie PePe de wijheid met de belofte zeker terug te ke ren en 'maatje' PePe intussen te blijven schrijven, niet wetend dat ook haar enig overgebleven houvast dood geschoten wordt. Als Maria, met de lichtelijk hys terische andere wouw, op Schiphol wordt afgewezen blijft er van de zelfbewuste Maria niets meer over. In de loop van dit schrijnende zangspel van Peter de Jonge ontwikkelt zich echter wèl bij koor en toeschou wer een gevoel van mededogen en solidariteit, waarschijnlijk de drijfveer voor De Jonge bij het componeren en arrangeren van dit collage-achtig spel van zang, tekst en beelden: mensen en vooral 'Binnenhof, doe er wat aan! Alle lof aan de dirigent Maud Meilof. Haar gedecideer de houding, haar ijzersterke tempovaste directie, alle blaas- secties en stemmen zeer nauw gezet aangevend, sfeerbepa lend, nodigde onvoorwaardelijk uit tot perfect samenspel, hel dere transparante zang, uitda gend kopergeschal, dit alles met een uitgebalanceerd gevoel voor drama, nergens verstoord door melodrama. amsterdam gpd Opbrengst naar jonge kunstenaars Ouborg, Mari Andriessen, Wes- sel Couzijn, Edgar Femhout en Jeroen Henneman. Ook bevat de collectie grafische werken van Heyboer, Christo, Tinguely, Hockney en Bram van Velde. De Bijenkorf heeft van ouds her veel oog voor kunst en ar chitectuur. Vestigingen van de Bijenkorf werden ontworpen door bekende architecten als Piet Kramer, Gio Ponti en Mar cel Breuer. Vaak werd bij de bouw ook een opdracht voor een sculptuur gegeven: Zadki- ne's beroemde beeld 'Verwoes te stad' in Rotterdam ontstond door zo'n opdracht. De basis voor de omvangrijke kunstcol lectie werd in de veertiger jaren gelegd door Willem Sandberg, voormalig directeur van het Ste delijk Museum in Amsterdam. Zijn invloed resulteerde in 1949 in een tentoonstelling van de Experimentele Groep en de Co brabeweging op de meubelaf deling van het Amsterdamse warenhuis, in een tijd dat deze beweging nog zeer omstreden Veilinghuis Sotheby's in Am sterdam zal op 30 mei het be langrijkste deel van de kunstcol lectie van de Bijenkorf veilen. Met de opbrengst, die op ruim een miljoen gulden wordt ge schat, zullen in de toekomst werken van jonge kunstenaars worden aangekocht. De collectie omvat een groot aantal stukken die de naoorlog se kunst, en in het bijzonder de Cobra-beweging, vertegen woordigen. Hoogtepunt van de collectie is 'De vrijheids- schreeuw' van Karei Appel, die in 1948 voor honderd gulden werd aangeschaft. Het werk wordt wel gezien als symbool van de kunstenaarsgroep Cobra door onderwerp, titel en uitstra ling. Een ander belangrijk werk is het bronzen 'Meisje met Vlecht' van Jacques Lipchitz. Het beeld uit 1914 combineert elementen uit het kubisme en het futurisme. Verder worden er werken ge veild van kunstenaars als Piet Nederlandse tekenfilmer genomineerd voor Oscar Beths aan het woord gelaten. „Knap op wat er op te knappen valt, maar geen ambitieuze ar chitectenvingers aan iets wat niet mooier kan," heeft de vio liste gezegd. „Zodra je architecten niet in kooien vervoert grijpen ze de kans om iets te moderniseren. En dat moeten we niet toe staan", voegde schrijver Rudy Kousbroek, ook in deze krant, er nog aan toe. Oei, dat was na tuurlijk tegen het zere been. Nogmaals: ik zou niet weten of het Pianoconcerf nr. 1 van Cho pin, in de uitvoering van Het Brabants Kamerorkest, nu mooier klinkt dan straks, wan neer de keukenstoelen in de Stadsgehoorzaal zijn vervangen door gestoffeerde fauteuils. Maar ik weet wel dat je mensen hebt die zich druk maken over hoe muziek zo mooi mogelijk van het blad gespeeld kan wor den, en mensen die liever heb ben dat anderen een blad voor de mond nemen. londen pieter van lierop Acht jaar na de Oscar die Fons Rademakers won voor De Aan slag heeft opnieuw een Neder landse cineast een reële kans om de felst begeerde filmonder scheiding ter wereld te winnen. De 41 jaar geleden in Laren ge boren tekenfilmer Michael Dudok de Wit vernam afgelo pen dinsdag tot zijn onuitspre kelijke vreugde dat zijn korte te kenfilm De Monnik En De Vis voor een Academy Award is ge nomineerd in de categorie beste korte animatiefilms. Helemaal een donderslag bij heldere hemel is het niet ge weest: „Ik wist dat mijn film in elk geval bij de laatste acht te recht was gekomen. Dat is de zogenaamde 'long list' die men bij de Academy opmaakt voor intern gebruik, waarna nog drie films moeten afvallen alvorens men de 'short list' openbaar maakt met het vijftal dat daad werkelijk wordt genomineerd. Het berichtje dat mijn filmpje bij die laatste acht was geplaatst kwam wèl als een enorme ver rassing. Ik had overigens al eer der gemerkt dat De Monnik En De Vis over het algemeen op bijzondere waardering kan re kenen, want ik heb er eerder al Portugal." Dudok de Wits film is vorig jaar november vertoond op het Holland Animation Film Festi val in Utrecht, waar de vier an dere genomineerde animatie films ook al te zien waren: The Big Story, een produkt van Tim Watts en David Stoten (waarin alle personages rondlopen met Kirk Douglas-hoofden), Bob's Birthday (van Alison Snowden en David Fine), The Janitor (van Vanessa Schwarts) en Triangle (van Erica Russell). De Neder lander heeft grote bewondering voor het experimentele Triangle, maar meent dat Bob's Birthday de meeste kans heeft de Oscar te winnen. Intussen zal hij op de avond van 27 maart zijn opwachting maken in het Shrine Auditori um in Los Angeles en wel zien in hoeverre de leden van de Academy Of Motion Pictures, Arts Science hem gunstig ge zind zijn. „Maar de toekenning van een nominatie is al zó bijzonder dat het feest al niet meer stuk kan, zelfs als de uiteindelijke Oscar mijn neus voorbij zou gaan." „Eigenlijk is De Monnik En De Vis pas mijn eerste persoon lijke tekenfilm, afgezien dan van Interview, waarmee ik indertijd ben afgestudeerd aan het West Surrey College in Farnham. Te voren had ik, in aansluiting op de middelbare school in Hilver sum, een jaar aan de kunstaca demie van Genève gestudeerd. En later heb ik nog een jaar in Barcelona gezeten. Ik ben sinds twee jaaT bezig een project van de grond te tillen voor Tom Sweep, een getekende tv-serie. Dertien filmpjes van telkens 2 1/2 minuut. De 'pilot'-afleve- ring heb ik al af en er bestaat veel interesse voor. Maar de an derhalf miljoen gulden die voor het maken van de totale serie nodig is, heb ik tot op heden nog niet bij elkaar kunnen krij gen. Het is namelijk een ver houdingsgewijs duur project. Maar wat zou het prachtig zijn als het nu wel zou lukken als ge volg van de publiciteit die hope lijk deze Oscar-nominatie ople vert."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 19