Fraaie lijnen verdringen ergernis Weg is de boosaardige twinkeling HOt houSE 25 Kwalitatief sterk Leids Cabaret Festival Cultuur Kunst Sikkensprijs Jan Dibbets Dertien Oscarnominaties Forrest Gump phantom opera k/OENSDAG 15 FEBRUAR11995 chef annemiek ruygrok, 071-356471, plv.-chef jan rijsdam. 071 -356472 Nog plaats op LVC-cursussen leiden.; Cultuurpodium LVC begint 20 februari de nieuwe cur suscyclus. De meeste cursussen zijn vol, maar voor een enkele snelle beslisser is er nog plaats. Het gaat hier om de de cursus sen toneel, tango-dans en de workshops geluidstechniek, pop muziek en geïproviseerde muziek. Belangstellenden kunnen zich aanmelden bij het LVC, Breestraat 66 in Leiden (071- 146449) op werkdagen van 11.00 tot 17.00 uur. Exposities in Leiden iadenIn het Diaconessenhuis exposeert Henny Reuter-Pals j^aarschilderijen. Bezoekers kunnen aan de Houtlaan 55 in Lei den dagelijks terecht van 8.00 uur tot 22.00 uur. Voorschotenaar Carl Palm exposeert met een aantal van zijn schilderijen van 1 maart tot en met eind april in het Golden Tulip hotel aan de Schipholweg 3 in Leiden. Palm gebruikt in zijn kunstwerken vaak het thema tulp en bloem. Woordenstrijd literatuurcritici ieiden Jaap Goedegebuure spreekt donderdag 23 februari met Carel Peeters over diens onlangs verschenen bundel litera tuurkritieken 'Conflictstof. Dit gesprek begint om 20.15 uur in de kunstkring Burcht in de Burgsteeg 14 in Leiden. De voorver koop van toegangsbewijzen a' tien gulden is bij de volgende adressen: Boekhandel Kooyker (Breestraat 93), Boekhandel Zandvliet (Haarlemmerstraat 117), Boekhandel De Kier (Nieuwe Rijn 54), Bibliotheek Leiden (Nieuwstraat 4) en in de Burcht zelf. Leiden Klassiek in The Duke leiden Het Rossetti Kwartet treedt zondag 19 februari op in Jazz-café The Duke. Het concert begint om 15.00 uur en is vrij toegankelijk. Het kwartet zingt werken uit de Renaissance-perio- de van onder anderen John Dowland, Orlando di Lasso en Jos- quin des Pres. Rockband Humanoid in de Peuk valkenburg In café de Peuk speelt zaterdag 18 februari de rock band Humanoid. De formatie speelt covers van bands als Pearl Jam, Black Crowes, Live, R.E.M. en Stiltskin. Het optreden begint om 21.30 uur. Kaarten in de voorverkoop kosten 7,50 gulden en op de avond zelf tien gulden. De Peuk ligt aan het recreatiepad in Valkenburg vlak bij de tennisbanen. Verkoopexpositie Henk van den Ende leiden Kunsthandel Art Deco houdt vanaf 28 februari tot en met 31 maart een verkoopexpositie van de schilder Henk van den Ende. De tentoonstelling is een hernieuwde kennismaking met het werk van Van den Ende die in 1977 zijn laatste solo expositie had. De kunstenaar wil de werkelijkheid, natuur en de wereld rondom ons in zijn werk doorgeven. Art Deco is gevestigd aan de Morsstraat 45-47 in Leiden en is geopend van dinsdag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.30 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. Ging Stedelijk met reclame boekje te buiten? Ook voor wie een hekel heeft aan mensen die idolaat de kwaliteiten van hun auto roemen, heeft het Stedelijk Mu seum thans een spannende tentoonstelling in huis. In de Nieuwe Vleugel staan elf Alfa Romeo's uit het tijdvak 1914-1995. De Italiaanse fabrikant zag zijn kans schoon en gebruikt de expositie 'De essentie van schoonheid' om schaamteloos reclame te maken. De fraaie lijnen en prachtige kleuren van de ontwerpen zijn echter zo over rompelend mooi dat ze de ergernis daarover moeiteloos naar de achtergrond verdringen. amsterdam fran(^oise ledeboer Het Stedelijk Museum organi seert geregeld exposities van de beste produkten van industriële vormgeving. Ook auto-ontwer pen vallen onder deze noemer, maar komen zelden in een mu seum terecht. De organisatie van zo'n expositie is nu een maal veel gecompliceerder en duurder dan het tentoonstellen van mooie vazen, sieraden of meubelen. Alleen al gezien de transport kosten van de modellen uit Ita lië is het geen toeval dat de ope ning samenviel met de start van de jaarlijkse Auto Rai. Net als in het Stedelijk Museum wordt daar het nieuwste model, de Al fa Romeo Spider 1995, gepre senteerd. De Amsterdamse Alfa- dealer heeft daarvoor nog geen prijsopgave binnen, maar noemt voor oudere ontwerpen bedragen tot maximaal een ton. Wie dat niet kan betalen moet zich behelpen met een mini- model van de Giulietta Sprint 1300 uit 1954 voor 175 gulden, een sleutelhanger voor 69,90 gulden of een foeilelijke das voor 54,50 gulden. Het is tegen woordig heel gebruikelijk dat tentoonstellingen alleen dankzij sponsoring tot stand kunnen komen, maar de aanwezigheid van deze voorwerpen en de promotie van het model 1995 in het museum wekken verbazing. Dat roept de vraag op of het Stedelijk niet over de schreef is gegaan. Een expositie hoort geen irritatie over reclamemis- bruik op te wekken en ondanks de schoonheid van de ontwer pen kon die niet geheel worden afgeschud. Ontwerpers Behalve een commercieel eve nement is deze expositie vooral een eerbetoon aan de ontwer pers van de fraai glanzende car rosserieën. Op tekstborden staat ook informatie over de motor, cylinderinhoud, het vermogen en de ontsteking, maar dat is al leen voor kenners interessant. Datzelfde geldt voor de ont werptekeningen die er net zo ontoegankelijk uitzien als archi tectuurtekeningen. De techni sche auto-analfabeet kan ze maar beter negeren en zich be perken tot genieten van het eindresultaat. Om te beginnen staat er het druppelvormige aluminium Ugo Zagato ontwierp in 1929 de open 6C1750 Super Sprint, een race-auto die een topsnelheid van 145 kilo meter per uur kon halen. model dat graaf Ricotti in 1914 bestelde bij de autofabriek van Alfa in Milaan, die Alfa Romeo ging heten toen Nicola Romeo het bedrijf in 1920 overnam. Carrosserie-ontwerper Castagna maakte er een Jules Verne-achtig voertuig van waar de graaf een topsnelheid van 139 kilometer per uur mee kon bereiken. Er waren ook techni sche snufjes als elektrische ver lichting en een elektrische sig naalhoorn in aangebracht. Ugo Zagato ontwierp in 1929 de open 6C 1750 Super Sprint, een race-auto die een topsnel heid van 145 kilometer per uur kon halen. De auto had nog ou derwetse treeplanken en betra- liede koplampen en ziet er ei genlijk vooral uit als een luxe voertuig waarin een besnorde man met bolhoed zijn langge- jurkte vrouw met hoed en voile in vroeger dagen meenam voor een picknick. Ook de zilvergrijze 1900 Berli- na uit 1950 ademt zo'n sfeer van luxe en decadentie. Dat ef fect wordt versterkt door de foto waarop filmster Gina Lollobrigi- da in 1955 uit het raampje van de Berlina zwaait waarin ze met Milko Skofic de 'Rally del Cine ma' reed. Deze auto bereikte een topsnelheid van 150 kilo meter per uur en was het eerste Alfa Romeo-model dat volledig in serieproduktie op de lopende los angeles rtr/afp De Amerikaanse film Forrest Gump heeft dinsdag gisteren Oscarnominaties gekre gen. Het hoogste aantal voordrachten aller tijden staat met veertien op naam van All About Eve van Joseph Manldewicz uit 1950. Forrest Gump vertelt het verhaal van een wat achterlijke man die desondanks roem en rijkdom vergaart, en geeft een beeld van de Verenigde Staten in de jaren '50, '60 en '70. Hoewel de New York Times de film een „verheerlijking van de domheid" noemde, heeft hij alleen in de Verenigde Staten al meer dan 300 miljoen dollar in het laatje gebracht. De film is onder meer voorgedra gen in de categoriën beste film, beste acteur (Tom Hanks), beste regisseur (Robert Ze- meckis) en beste acteur in bijrol (Gary Sini- se). De andere topconcurrenten in de race om de Oscars zijn de gewelddadige satire Pulp Fiction, het gevangenisdrama The Shawshank Redemption en Bullets over Broadway van Woody Allen met elk zeven nominaties. De eerste twee strijden om de Oscar voor de beste film, tezamen met Quiz Show van acteur-regisseur Robert Redford en de Britse produktie Four Weddings and a Funeral. Behalve Tom Hanks zijn als beste acteurs John Travolta (Pulp Fiction), de 70-jarige Paul Newman (Nobody's Fool), Morgan Freeman (The Shawshank Redemption) en Nigel Hawthorne (The Madness of King Ge orge) voorgedragen. Hanks won vorig jaar de Oscar voor zijn rol als seropositieve ad vocaat in de film Philadelphia. Jodie Foster, die een kluizenaarster speelt in Nell, geldt als favoriet voor de Oscar voor de beste actrice. Zij moet het opnemen te gen Jessica Lange (Blue Sky), Miranda Ri chardson (Tom and Viv), Winona Ryder (Little Women) en Susan Sarandon (The Client). De verliezer bij de nominaties is de te kenfilm The Lion King, die was getipt als kanshebber voor de Oscar voor de beste film. Deze Walt Disney-produktie kreeg slechts vier nominaties op grond van de soundtrack. In de categorie buitenlandse films gaat de strijd tussen Before the Rain uit Macedonië, Fresa y Chocolate (Cuba). Burnt by the Sun (Rusland), Eat Drink Man Woman (Taiwan) en Farinelli: il Castrato (België). Trois Cou- leurs: Rouge van de Poolse filmmaker Kr- zysztof Kieslowski is genomineerd voor de Oscar voor de beste regisseur. De Oscars worden op 27 maart uitgereikt in het Shrine Auditorium in Los Angeles. David Letterman, gastheer van een praat show op de televisie, zal deze show presen teren. Flet evenement wordt rechtstreeks uitgezonden en zal naar schatting een mil jard kijkers trekken. 'En nu weer aan de arbeid!' Zo luidt de laatste zin uit Ischa Meijers column 'De Dikke Man' in het Parool van giste ren. De Dikke Man heeft het over een hartaanval. Meijer moet zijn einde hebben zien aankomen, het met die miese, sardonische, grijns hem eigen hebben voorvoeld. In het kof-, fiehuis onder zijn woning in Amsterdam werd hij gisteren op zijn 52-ste verjaardag onwel en enkele uren later verkeerde hij niet meer in het land der le venden. Ischa Meijer begon zijn loop baan als toneelcriticus. Daarin etaleerde hij al meteen breed uit zijn polemisch talent. Mary Dresselhuys, een actrice van de oude stempel, typeerde hij kwaadaardig als 'actreutel'. Meijer zei wat er voor zijn mond kwam en dat was erg verfrissend in een tijd waarin de galm van Albert van Dalsum nog naluierde in de schouw burgen. Voor weekbladen als de Haagse Post en Vrij Nederland schreef Meijer in de jaren zes tig en zeventig interviews en verhalen die bijna altijd dei ning veroorzaakten. Hij was Met een getuit mondje en een geamuseerd-boosaardige twinkeling in en aandachtig luisteraar en hgt rechteroog deed Ischa Meijer het voorkomen alsof de geïnterview- snoepte de woorden bijna van - - de lippen van zijn prooi. Met een getuit mondje en een geamuseerd-boosaardige twin keling in het rechteroog deed hij het voorkomen alsof de ge- interviewden op dat ogenblik de meest interessante mensen op aarde waren. Maar dan, bliksemsnel, ontregelde hij hun zelfgenoegzaamheid met een spervuur van korte vragen naar het hoe en waarom van hun opmerkingen en liet hij ze in het ravijn van hun eigen onbe nulligheid tuimelen. Legendarisch is zijn inter view met Bram Peper en diens vrouw. In een genoeglijk tête a tête wist hij de burgemeester van Rotterdam de meest reac tionaire uitspraken te ontlok- ken. „Het enige dat mijn voor lichter hoeft te doen is mij sel- len. Sellen, sellen!' Nederland stond bol van de verontwaardi ging toen Peper zich in dat in terview liet zien als een ordi naire blaaskaak. Ischa's bun dels met interviews vormden jarenlang verplichte kost voor leerlingen van de scholen voor de journalistiek. Dat Meijer zich in de schrij vende journalistiek toch eigen lijk het meest thuis voelde, gaf hij onlangs toe in een interview in NRC-Handelsblad. „Schrij ven is het mooiste. Het schrij ven van interviews is het moei lijkste, daarna komt intervie wen voor de radio en dan komt interviewen voor de televisie." De laatste jaren hebben we Ischa bijna elke avond op RTL 5 aan het werk kunnen zien. Je zag meteen of hij in het onder werp geïnteresseerd was of niet. Hij'pakte zijn gasten hard aan, probeerde hun voering bloot te leggen. Een danseres die erg moeilijk deed over een naaktscène vroeg hij eens of ze niet „gewoon geil was". Modi euze fratsen prikte hij meteen door. We zullen het missen, dat naar ons priemende vingertje en de wat schevige mond daar boven die ons toevoegt: „Mijn programma. Voor u!" Ongehoord cynisch waren de grappen die hij maakte tijdens zijn eigen theatershow in Fras- cati destijds. „De grootste ster renslag heeft plaatsgevonden in Auschwitz", zo debiteerde hij. En hij vond dat hij dat mocht zeggen omdat hij van joodse afkomst was. Maar je zag bij vele mensen toch een rilling van afschuw over de rug lopen. Minstens zo geschokt waren die mensen toen Meijer in het boekje 'Hoeren' bekende een notoire hoerenloper te zijn en daar erg wel bij te varen. Zingen kon Meijer eigenlijk fc' niet, maar toch zong hij. Fran se chansons van Charles Trenet en Yves Montand. Als hij 'Les Feuilles Mortes' zong, zag je dat hij wel de inborst had van een Montand maar helaas niet de verschijning. Toch zong Meijer. Waarom zou een kraai alleen maar mogen krassen, wie heeft dat verordonneerd? A.J. Heerma van Voss, HP- scribent en ex-Vpro-voorzitter, was een goede vriend van Ischa Meijer. Hij reageerde gisteren verslagen op de dood van zijn kameraad. „Ik heb hem van morgen gebeld om hem te feli citeren met zijn verjaardag, maar hij was niet thuis. Ik kan het me niet voorstellen dat hij dood is. Hij hoort zo bij mijn leven." Ischa, ja. Hij hoorde inmid dels bij ons aller leven. 'Wie zal-ie nu weer eens te grazen nemen?', dacht je, als zijn pro gramma begon. En dan nam hij niemand te grazen maar weekte hij ontroering bij je los voor iemand die je nog nooit had gezien. Ischa liet zich door geen verwachtingspatroon rin geloren. Marco Borsato staat op de eerste plaats van de hitparade. En Ischa Meijer is dood. Het gaat slecht met Nederland. cees van hoore» Weer openlucht-theaterfestival in Leiderdorp 'Als het regent, hebben we pech' leiderdorp judy nihof Het Theaterfestival in Leider dorp moet uitgroeien tot een jaarlijks terugkerend spektakel. Volgens Hans Edink van sociaal cultureel centrum Sjelter is het de bedoeling om een aparte stichting in het leven te roepen, die zich jaarlijks bezig gaat hou den met de organisatie. „Maar we willen eerst kijken hoe het dit jaar loopt," aldus Edink. Zondag 25 juni wordt voor de tweede keer een theaterfestival in de open lucht gehouden in park De Houtkamp. Organiseer de Sjelter het evenement vorig jaar nog alleen, dit jaar doen ook de Leiderdorpse Kunst kring, Leiderdorp Aangenaam en de Muzenhof mee. De orga nisatie heeft een budget van on geveer 12.000 gulden tot haar beschikking voor het aantrek ken van theater- en muziek groepen. Het is nog niet bekend wie er precies optreden. Het wordt in elk geval een festival met 'allerlei vormen van kunst voor jong en oud'. Van vorig jaar heeft de orga nisatie veel geleerd, aldus Edink. „We hebben toen wat planmatige fouten gemaakt. We begonnen bijvoorbeeld veel te vroeg. Ook het weer zat trou wens niet mee. Het waaide toen ontzettend hard." Toch wil de organisatie ook dit jaar geen voorzorgsmaatregelen nemen voor het geval het slecht weer wordt. „Nee, als het regent, hebben we pech gehad." band werd vervaardigd. Het ontwerp was gemaakt door de nieuwe ontwerp-afdeling 'Cen- tro Stile Alfa Romeo'. Om te overleven moest ook Alfa Ro meo zich aanpassen aan de nieuwe tijd en afstappen van de produktie 'per stuk'. Deze expo sitie laat zien dat Alfa-minnaars zich geen zorgen hoeven maken over de toekomst van de fa briek. De expositie 'Alfa Romeo. De essentie van schoonheid' in het Stedelijk Museum (Paulus Pot terstraat 13 Amsterdam) duurt tot en met 2 april. De ope ningstijden zijn dagelijks van 11.00 tot 17.00 uur. Benefietconcert vluchtelingen uit Joegoslavië Koor Eigen Wijs en ensemble Eigen Hulp geven vrijdag 17 fe bruari in de Lokhorstkerk een benefietconcert. Alle opbreng sten gaan naar de stichting Lei- den-Dalmacija-Ciovo die hulp biedt aan vluchtelingen in voor malig Joegoslavië. Het concert onder de titel 'Daar sta je dan' is een zangspel waarin de vluchte- lingproblematiek centraal staat. Het koor zingt en vertelt een ontroerend verhaal, maar met een vrolijk tintje. De rode draad zijn de brieven die een vluchte linge schrijft aan haar thuis ach tergebleven vogel PP. Voor de liederen zijn teksten van bui tenlandse schrijvers gekozen die in het Nederlands zijn ver taald. De begeleiding is in handen van componist Peter de Jonge en diligente Maud Mielof. Beide zijn verbonden aan het koor en het ensemble. Zij stellen maat schappelijk kritische thema's aan de orde om mensen tot be zinning te brengen. Het concert begint om 20.00 uur in de Lokhorstkerk, Pieters kerkstraat 1 in Leiden. De toe gang is tien gulden. CAOUTCHOUC speelt GARCIA LORCA Zaterdag 18 februari 21.30 uur DE WAAG sassenheim anp Jan Dibbets krijgt dit jaar de Sikkensprijs. De Nederlandse beeldend kunstenaar ontvangt de prijs, een prisma van kristal, voor 32 ramen die hij maakte voor de kathedraal van Blois in Frankrijk en acht ramen voor de parochiekerk van Wijlre. Volgens de jury heeft 'de ar tistieke ervaring en de formele intelligentie van een gerijpt kunstenaar geleid tot ramen van uitzonderlijke schoonheid die een wezenlijke inspiratie kunnen zijn voor de eerbied waardige, antieke kunst van het glas-in-lood'. Twee jaar geleden ging de prijs naar de inmiddels overle den Amerikaanse beeldend kunstenaar Donald Judd. In 1991 werd de Ierse dichter Seamus Heaney onderscheiden. Voorwaarde van de Sikkens Foundation is dat de kunste naar de wereld kleur geeft met zijn of haar werk. Schouwburg Van der Valk sluit veendam gpd Het Van der Valkconcern sluit zijn schouwburg in Veendam per 1 juli van dit jaar. De direc tie heeft daartoe besloten, om dat de laatste twee theatersei zoenen een verlies van onge veer 700.000 gulden is geleden. Op jaarbasis kwamen slechts 10.000 bezoekers naar de voor stellingen, waardoor Van der Valk op elk verkocht kaartje 35 gulden moest toeleggen. Van der Valk heeft de gemeente Veendam zeer recentelijk nog gevraagd om een extra bijdrage boven de bestaande van een half miljoen gulden. In ruil daarvoor kreeg de gemeente zeggenschap over de program mering. Die 'deal' zag Veendam evenwel niet zitten. Met het sluiten van de schouwburg verliezen drie me dewerkers hun baan. Het trio staat op de loonlijst van de ge meente. Van der Valk nam in de loop van 1991 het destijds nog Veenlust geheten theater over. Uitgeverij vergeet boeken in te zenden voor grote prijs amsterdam gpd Renate Dorrestein en Rosita Steenbeek dingen door nalatig heid van hun eigen uitgeverij niet mee naar de Gouden Uil-li teratuurprijs. Het gaat om uit geverij Contact die is vergeten de boeken, respectievelijk Een Sterke Man en De Laatste Vrouw, tijdig bij de jury te be zorgen. Hoofdredacteur Mitzi van der Pluijm van uitgeverij Contact zit enorm met de kwestie in haar maag. Er wordt uitgezocht hoe het heeft kunnen gebeuren. Van der Pluijm is er wel verbaasd over dat de Gouden Uil-jury zich niet in verbinding heeft ge steld met de uitgeverij toen de boeken van Dorrestein en Steenbeek niet werden ontvan gen. Jeroen Vullings, een van de juryleden van de Gouden Uil- prijs, zegt dat het bestuur van de Gouden Uil verbiedt op ei gen initiaftief contact met uitge verijen te leggen. ,We mogen dat niet want dan zouden we de schijn van partijdigheid op ons kunnen laden." recensie wunand zeilstra Voorronden van de zeventiende editie van het Leids Cabaret Festival. Gezien: 13 en 14/2, schouwburg, Leiden. Leidenaar Mare Scheepmaker heeft in elk geval de halve finale van het Leids Cabaret Festival gehaald. Zijn gortdroge humor in combinatie met een onge kunstelde houtenklazerigheid rs voor de festivaljury kennelijk voldoende overtuigend geweest. Het behalen van die halve-fina- leplaats stelt ditmaal echt iets voor, want de concurrentie is dit jaar zeer behoorlijk. Het aanbod is gevarieerd, maar de verschillende optredens ontlo pen elkaar in kwalitatief opzicht niet zo heel erg sterk. Het ni veau is redelijk tot goed. Bij eer dere afleveringen van dit festival waren er vaak meer pieken en dalen te zien. Verrassend groot is het aantal vrouwen dat deelneemt aan het zeventiende Leids Cabaret Fes tival. Het toont een waar recor daantal cabaretières in spe. Ver heugend is ook dat de solotrend een beetje op zijn retour lijkt: slechts vier solisten tegenover twee duo's en maar liefst vier trio's. Naast Mare Scheepmaker mogen ook solist Fritz van den Heuvel en de trio's 'Bloeiende Maagden', 'Moeders Mooiste' en 'Ginger en Dionne' door naar de halve Finale. De duo's zijn afgevallen. Het ene, 'Driehuis Ver', begeeft zich pas sinds kort op het cabaret pad. Het spel en de inhoudelijke ideeën bijvoorbeeld moeten nog rijpen. Dat ook het duo 'Emceeweej' moest afvallen, ontlokte zelfs een klein boos boe-geroep aan de zaal. Het is inderdaad jammer dat Miriam en Carla Wijnen niet door mo gen, want hun festivalinbreng was origineel, vlot en had vaart en pit. De jury beslist. Alleen, op welke gronden de jury 'Em ceeweej' naar huis stuurde, is niet bekend. Solist Martijn Knol werd zelfs door de festivaljury 'met pijn in het hart wegge stuurd'. The of the VSB CIRCUSTHEATER SCHEVENINGEN dagelijks 20.imi uur hehaltop maandagi i..7> /nndug, ,k,k matin.. i4.ihi nnr PHANTOM-PHONE 06-300.100 (7 dagen per weck 111-22 uur: 40 el per min.) De jury-uitspraken zijn al wel vaker summier en voorzichtig geweest. Peter Voorbraak (werkzaam bij de Dienst Kunst zaken Almere), Rob Vermeulen (kunstredacteur Haagsche Cou rant), Marcel Verreck (cabare tier) en Cilly Dartel 1 (actrice/presentatrice) gaan dit keer echter wel heel erg om zichtig te werk. Over wie door mag gaan, wordt gezwegen. En over wie moeten afvallen, wordt uitsluitend in lovende woorden gesproken, alsof het winnaars zijn. De deelnemers krijgen weliswaar later een kritisch rap portje, maar het publiek heeft toch ook recht op meer infor matie? Het zal wel te maken hebben met de 'positieve in valshoek' die de laatste jaren door de festivalorganisatie met dogmatische gestrengheid wordt beleden. Mede dank zij een tweedaagse workshop is, zo meldt ook dit jaar het program maboekje, 'niet de competitie maar de onderlinge solidariteit uitgangspunt' geworden. Zo lief allemaal, alsof concurrentie in het cabaretwereldje geen rol zou spelen en dit festival voor amateurcabaretiers geheel vrij van professionele ambities zou zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 17