Kwaliteit van Chianti
Classico stijgt gestaag
mm iife
Smaak
Tamarindejam en L
paprika chutney
Vrije tijd
Doe meer met water
ZATERDAG 28 JANUAR11995
REDACTIE:. 023-150263/11
MENU VAN
DE DAG
voorlichtingsbureau
voor de voeding
MOSSELEN IN TOMATENSAUS
(zie onderstaand recept)
BROCCOLISALADE
SPAGETTI
VRUCHTENUSCOUPE
Maak 2 kg mosselen heel goed schoon. Doe de mosselen met 1 blik
tomatenblokjes op tomatensap, 200 g grof gesneden soepgroente, 1
uitgeperst teentje knoflook en theel. Italiaanse keukenkruiden in
een pan. Breng dit aan de kook en kook de mosselen onder af en
toe omscheppen in 10 min. gaar.
Per persoon: 720 kiiojoules, 170 kilocalorieën, 24 g eiwit, 2 g vet,
15 g koolhydraten.
RUNDERSAUSUS
GESTOOFDE RODE KOOL
(zie onderstaand recept)
AARDAPPELEN
VRUCHTENGRIESMEEL
Maak 500 g rode kool schoon en snijd de groente fijn. Was 4 ge
droogde pruimen, verwijder de pit en snijd ze doormidden. Bak 50
g kleingesneden ontbijtspek langzaam bruin en knapperig. Bak een
stukje kleingesneden ui mee. Voeg de kool, de pruimen, 1 dl wijn of
druivensap, wat kaneel, 4 kruidnagels, 1 eetl. azijn, peper en zout
toe. Stoof de groente 30 min. op een zacht vuur. Per persoon: 1200
kilojoules, 290 kilocalorieën, 8 g eiwit, 13 g vet, 37 g koolhydra
ten.
GROENTESOEP
KALKOENFILET MET VRUCHTENSAUS
(zie onderstaand recept)
WITLOF
AARDAPPELEN
Bestrooi 2 lapjes kalkoenfilet met weinig peper en zout en bak ze in
15 g (dieet)margarine/boter in een pan met een anti aanbakbodem
in 15 min. bruin en gaar. Rooster 1 eed. geschaafde amandelen in
een droge koekepan. Maak 1 pakje Hawaïennesaus volgens de ge
bruiksaanwijzing klaar. Maak 1 mandarijn schoon. Roer het fruit
door de saus. Leg het vlees op een voorverwarmde schaal, giet er
een gedeelte van de saus over en strooi de amandelen er over.
Per persoon: 950 kilojoules, 230 kilocalorieën, 19 g eiwit, 12 g
vet, lig koolhydraten.
Alle recepten zijn bedoeld voor twee personen.
UIT VERRE KEUKENS
Wijnboerderij in het hart van de Chianti Classico-streek.
HUBRECHT DUUKER
LIEVELINGSRECEPT
Voor liefhebbers van zoet bij gevogelte een recept voor 4 personen
van MEVROUW A. DE GRAAFF UIT LEIDERDORP.
KALKOENFRICANDEAU
De tutti-frutti een nachtje in de wijn laten
weken. De ui snipperen. De kalkoenfrican
deau met paprikapoeder inwrijven. De bo
ter in een diepe braadpan lichtbruin laten
worden en hierin de fricandeau met de
spekblokjes bruin bakken. Het vlees even
uit de pan nemen. De tutti-frutti met de
rest van de wijn en het bouillonblok aan het
braadvet toevoegen en al roerend aan de
kook brengen. Het vlees terug in de pan
leggen en met een deksel half op de pan op
een matig vuur in ong. 45 min. gaar laten
worden. Het vlees uit de pan nemen en af
gedekt 15 min. laten rusten. De zure room
met de maïzena mengen en door de tutti-
frutti-saus roeren. De saus nog even laten
pruttelen. De kalkoen fricandeau in dikke plakken snijden en met
de saus serveren.
Hebt u ook een lievelingsrecept, stuur dit dan aan Damiate Dagbla
den, Postbus 507, 2003 PA Haarlem t.a. v. de redactie Smaak.
De inzender van het geplaatste recept krijgt een WV-cadeaubón van
f 25,-.
Nodig: 250 g tutti
frutti; fles zoete witte
wijn; 750 g kalkoen
fricandeau; 1 eetl.
paprikapoeder; 50 g
boter; 50 g ontbijt
spek in blokjes; 1 kip-
pebouillontablet;1
potje zure room; 2
eetl. maïzena.
Als rode wijn is Chianti Classico perfect te com
bineren met zowel landelijke vleesschotels als
meer verfijnde gerechten, waaronder lamsvlees.
Bovendien heeft een strengere wetgeving ertoe
geleid dat de gemiddelde kwaliteit van deze
Toscaanse klassieker sinds 1984 aanzienlijk
steeg.
Het verhaal van Chianti begint een eeuw of der
tig geleden, toen in de streek tussen de latere
steden Florence en Siena druivestokken werden
geplant door de Etrusken. Dit volk gebruikte
wijn niet alleen om te drinken, maar ook bij re
ligieuze ceremoniën.
Chianti (vroeger Clianti) verscheen voor het
eerst als wijnnaam in een document uit 1398.
De naam zou afkomstig kunnen zijn van het
Latijnse clangor, een verwijzing naar hoornge
schal bij de jacht.
Tijdloos
Weinig wijngebieden ter wereld zijn zo mooi,
zo romantisch en zo tijdloos als dat van Chianti
Classico, het oudste deel van de streek. Het is
uitgesproken heuvelig en bosrijk. Maar op 10
procent van het oppervlak wordt gebruikt voor
de wijnbouw. Er groeien ook veel olijfbomen.
Boerderijen en de vaak vorstelijke villa's wor
den dikwijls omgeven door donkere hagen van
cipressen. Veel dorpen zijn nog middeleeuws.
Florence en Siena hebben elkaar honderden ja
ren bevochten, in een gebied met veel kastelen
of restanten daarvan.
Het is op een van die kastelen dat in de vorige
eeuw de formule voor Chianti werd geperfec
tioneerd. Dat gebeurde op de burcht van Brolio
door Bettino Ricasoli, bijgenaamd de IJzeren
Baron. Hij had zich met zijn vrouw op Brolio te
ruggetrokken uit jaloezie: op een bal in Floren
ce had de baron zijn beeldschone vrouw te in
nig zien dansen met een edelman.
Ongeveer drie decennia wijdde de baron zich
aan het vinden van de allerbeste Chianti. De
ideale samenstelling bleek te bestaan uit 70 a 80
procent sangiovese, aangevuld met canailolo
nero plus witte malvasia. Deze en andere aan
wijzingen werden goeddeels overgenomen toen
in 1967 de herkomstbenaming Chianti officieel
werd gecreëerd.
Hoogste categorie
In 1984 werd Chianti Classico gepromoveerd
tot Italiës hoogste wettelijke wijncategorie, die
met een Denominazione di Origine Controllata
e Garantita. Een direct gevolg daarvan was de
aanscherping van de produktienormen. De
maximale hoeveelheid witte druiven werd ge
halveerd (tot 10 procent), er kwam meer ruimte
voor andere druiven (waaronder de Bordeaux
variëteit cabemet-sauvignon) en men bracht de
maximaal te oogsten hoeveelheid wijn per hec
tare aanzienlijk terug, met ongeveer 35 procent.
Deze maatregelen zijn de gemiddelde kwaliteit
van Chianti Classico beslist ten
Favoriet Verdi
Er bestaan sinds 1984 twee categorieën Chianti
Classico. De zogeheten Anata mag na 1 juni van
het jaar na zijn oogst worden gebotteld en is
bestemd om jong te drinken.
Beduidend meer klasse heeft de Riserva, die
verkocht mag worden vanaf het vierde jaar na
zijn oogst. Voorts zijn overal in het gebied kel
ders gemoderniseerd en schaften veel produ
centen voor het rijpen van hun wijn kleine va
ten aan van Frans eikehout.
Een kenmerkende Chianti Classico Riserva on
derscheidt zich door een ferme,.tegelijk elegan
te smaak waarin zowel bloemige elementen
kunnen zitten (van viooltjes bijvoorbeeld) als
fruitige (kersen, gekookte pruimen). Wie zo'n
wijn proeft, kan zich voorstellen waarom de
vrouw van componist Verdi in 1873 schreef:
„Met Verdi gaat het goed. Hij eet, loopt in de
tuin, slaapt en drinkt Chianti, niets dan Chianti.
Lang leve Chianti en degene die zo'n goede
heeft geleverd!".
Licht koken
Het is een gewoonte, een flink stuk roomboter
in de aardappelpuree; een lekker sausje over de
bloemkool. Je weet dat het niet echt goed is als
je wilt afvallen maar het is zo lekker.... Afvallen
betekent soms je eetpatroon radicaal omgooi
en. Toch kan slank koken ook heel lekker zijn.
Ideëen over slank koken kun je opdoen tijdens
de cursus Lekker, puur en licht van Kookook.
Voor 3 lessen betaal je ƒ95,-. Meer informatie
Kookook Amsterdam, tel. 020 - 6945416 of
Kookook Leidschendam 070 - 3272270 tussen
10.00 en 14,00 uur).
Martha de Jager bracht uit het Caribisch gebied'
zij enkele jaren woonde, een schat aan exotischi
cepten mee. Recepten van gerechten die ze at bi
buren en kreeg van vrienden, traditionele geretfr:
die bij bepaalde gelegenheden worden klaargerf
et
De tamarinde is een hoge, altijd groene boom meD
neelbruine peulen, de tamarinde (Indische dadeliht
der een doffe schil, breekbaar als eischaal, zit hetfer
rige zoetzure aromatische vruchtvlees dat rijk is aj)lg
pectine, een stof die het opstijven bevordert. f
Tamarindevruchtvlees, ook gebruikt als smaakmaO
de Engelse Worcestershiresauce, is te koop in sénjos
perste blokken. Een aftreksel van dit vruchtvlees iffo
pitten (asem) is in de Indische keuken een vervanpri
van azijn of citroensap om vlees malser te makerij)e
dit betrekkelijk goedkope vruchtvlees maken we
paar potjes exotische jam.
BENODIGDHEDEN VOOR 3 POTJES JAM: 1 blob
marinde met pit van 454 gram (=1 Lbs); 5 dl waid
750 g suiker
BEREIDING: Het vruchtvlees met 7j 1. water
losroeren en uur of langer laten weken. Het r
aan de kook brengen en een paar minuten laten
koken om het vruchtvlees van de pitten los te mi
Steeds blijven roeren.
Wanneer de tamarindemoes wat is afgekoeld de
van de pan door een roerzeef draaien. De 1 1. mo
zonder pitten die overblijft teruggieten in de pan
men met de suiker aan de kook brengen. De jam
10 min. laten doorkoken, blijven roeren en met d(
druppel test controleren of de jam stevig genoeg ii
Druppeltest: een kleine druppel jam op een schotel
ten afkoelen. Bij het schuin houden van het schotel
mag de druppel alleen traag iets uitvloeien. De jank
ten voor gebruik goed met heet sodawater wassen
met heet water naspoelen en tot gebruik op een sc
theedoek laten uitlekken. De jam direkt van het vi
deze potjes schenken en afsluiten met plasticfolie
een elastiekje of een deksel.
Uit het Caribisch gebied komt deze groene chutne
BENODIGDHEDEN PAPRIKA CHUTNEY VOOR 3 ni
JAMPOTJES: 2 rode paprika's; 2 groene paprika's \i
grote onrijpe vleestomaten; 3 uien; 2 stevige app
(goudreinet); '/z promente of Madame Jeanettepi3
2 dl inlegazijn; 150 g suiker; 7a eetl. zout; 1 laurie
blad; 72 theel. pimentkorrels; 5 kruidnagelen; 7a
mosterdzaad of poeder; 'h theel. zwarte peper;1
theel. gemberpoeder.
BEREIDING:De paprika's van zaadlijsten ontdoen
tomaten ontvellen, de uien en appels schillen. Alle
een stuk peper naar smaak kleinsnipperen (dopen 3'
grootte) of in een keukenmachine grof hakken. De
groente in een pan aan de kook brengen met de a2
suiker, zout, het laurierblad en de tot poeder gesta
kruiden. De kruiden kunnen ook flink gekneusd in
dun lapje worden gebonden en als een kruidenbui
worden meegetrokken.
De chutney 27? tot 3 uur koken
op laag vuur. De massa zal dan
zijn ingekookt tot jamdikte. Zo
nodig de chutney het laatste ge
deelte van de kooktijd zonder
deksel laten inkoken. Het laurier
blad verwijderen en de,chutney
in schoongemaakte potjes schen
ken, afsluiten en een paar dagen
laten staan om de smaak tot zijn
recht te laten komen. In de koel
kast blijft de chutney lange tijd
houdbaar.
TUIN
NIEUWE CD'S
Wintertijd is de tijd bij uitstek om
wijzigingen aan te brengen in de
tuin. Allereerst natuurlijk op papier,
zodat de plannen bij goed weer hun
beslag kunnen krijgen, 's Winters
bedacht, in het voorjaar waar ge
maakt, betekent 's zomers plezier.
Bij al dat maken van plannen hoort
men steeds vaker het advies om
toch vooral veel 'water' en 'terras' in
de tuin aan te leggen. Dat zou min
der werk betekenen.
Ten aanzien van water ben ik het er
niet mee eens. Een vijver brengt de
nodige zorg, het nodige werk met
zich mee en gezien de vele brieven
die ik er over krijg, óók de nodige
problemen.
Als ik het goede boek Watertuinen
mag geloven, wordt het overgrote
deel van alle vijverproblemen ver
oorzaak door vissen. Vissen hebben
een goed werkend sprijsverterings-
stelsel en zorgen dus voor veel orga
nisch materiaal, dat op zijn beurt
weer de algengroei bevordert. Te
veel algen houden het zonlicht te
gen zodat de planten onder water,
de zogenaamde zuurstofplanten, af
sterven. Dus nog meer organisch af
val, enzovoorts, enzovoorts. We zit
ten in de vicieuze cirkel en alleen
het in de ban doen van vissen kan
oplossing brengen. Voor liefhebbers
van vissen geldt dan: nooit méér
dan één vis per vierkante meter wa
teroppervlak. Dat is bitter weinig,
maar meer geeft moeilijkheden.
En nu de planten die zo fraai kun
nen zijn. Bij het uitzoeken van een
goede beplanting moet men vooral
rekening houden met de grootte
van de vijver en met diepte. Wat het
oppervlak betreft: en mag nooit
meer dan een derde van de vijver
bedekt zijn met het groen van plan
ten, anders komt er te weinig dag
licht in het water en kunnen de
zuurstofplanten niet leven. Ten
aanzien van de diepte stellen vooral
grotere planten, zoals de waterlelie
hun eisen. Over het algemeen kan
men stellen dat grotere planten een
minimum diepte van 60 cm nodig
hebben. Dat is trouwens toch de
minimum diepte voor dieren die
eventueel in de vijver willen
overwinteren. We noemen dat sim
pelweg de vorstgrens. Voor waterle
lies geldt bovendien dat ze volop
zon moeten hebben. Anders zullen
ze niet gaan bloeien.
Voor ondiepere plaatsen zijn er de
dotterbloem (calla palustris) en de
slangewortel (caltha palustris) even
als de zwanebloem (butomus um-
bellatus) die ook heel mooi bloeien.
Verder zijn er natuurlijk de onmis
bare zuurstofplanten en de drijver-
tjes zoals kikkerbeet (hydrocharis
morsusranae). Vernoemd moet ze
ker worden het kroosvaren (azolla
carolinia), een drijvertje dat om een
geheimzinnige reden de draadalgen
in toom houdt, maar niet winter
hard is.
Wie nog geen vijver heeft, zal er een
moeten maken en dat kan gemak
kelijk aan de hand van de beschrij
vingen die in Watertuinen te vinden
zijn. Mochten balKonbezitters zin
krijgen in een flinke plas water op
het balKon: kies vooral niet voor
een zinken teil of ketel. Het zink lost
op den duur op in het water en ver
stoort het evenwicht. Heel goed vol
doen de zogenaamde metselkuipen
Zo zou ik nog een hele tijd door
kunnen gaan met het opschrijven
van vijverweetjes. Het merendeel
komt uit Watertuinen, van Walter
Schimana, Uitgave Thieme, prijs
f29,90.
LEZERSVRAAG
Naar aanleiding van mijn stukje
over het 'goede watergeven' aan
kamerplanten ontving ik een brief
van F.G.M. NEDERKOORN UIT
HAARLEM. De heer Nederkoom
gebruikt al jaren een simpel appa
raatje waarme je vocht in de pot
kunt meten: een pin met een vocht-
metertje. Dit instrument werkt in
derdaad prima en ik heb het ook
een tijdje gebruikt. Maar uiteinde
lijk blijf ik toch maar vertrouwen op
mijn vingers, die nauwkeurig aan
voelen of de grond al dan niet be
hoefte heeft aan water. Voor dege
nen die daar niet op durven ver
trouwen dus het advies om een der
gelijk vochtmetertje aan te schaffen.
Een heel bijzonder verhaal ontving
ik van REINIER V.D. OEVER UIT
HAARLEM. De bonte hulststruik
blijkt langzaam maar zeker niet
meer bont te zijn maar helemaal
'lichtgeel'. Dat verbaast me ten
hoogste. Normalerwijze komen
planten met alléén licht blad (met
een tekort aan chlorofyl) niet goed
tot ontwikkeling. Als die struik in
derdaad helemaal licht wordt, is dat
een klein wondertje want planten
hebben chlorofyl nodig. Zelf zou ik
zeer trots zijn op een dergelijk won
der der natuur (ik heb een klimop
die af en toe half wit wordt, maar
dan snel weer overgaat op gevlekt).
Mocht er een voorkeur zijn voor
bont, dan alle lichte takken weg
snoeien en de kans geven aan bonte
bladeren.
De prachtige Medinilla van S.
BORGHOUTS-BEIJSENS UIT
HAARLEM bloeit weliswaar, maar
de bladeren krijgen lelijke bruine
vlekken. Wat nu? De Medinilla heeft
behoefte aan zéér veel vocht in de
lucht. Deze hoge luchtvochtigheid
kan bereikt worden door de plant
opfeen laag grind te zetten in een
grote met water gevulde schaal. Het
opstijgende vocht strijkt langs de
bladeren en houdt ze mooi groen.
Ook is het nuttig om te bedenken
dat de plant niet van teveel kalk
houdt. Dus flink wat turf bij de pot
grond tijdens verplanten en indien
het gietwater 'hard' is, dan een zak
je met turf in het gietwater hangen.
Op die manier gehandeld, zal de
plant zeker niet alleen bloeien maar
ook fraai groen blad houden. Overi
gens: eventuele snoei moet in het
voorjaar toegepast worden.Komt er
bij u al tuinierend of wandelend in
de natuur een vraag op? Greet
Buchner zal proberen voor u het
antwoord te vinden. De vraag kunt
u opsturen naar Damiate Dagbla
den, Postbus 507, 2003 AP Haarlem
t.a.v. de redactie VRIJE TIJD.
POP/POPULAIR
Wayne Kramer - The hard stuff
- Epitaph.
„Hard als kogels, hard als de
straat waar je vandaag weer
moet zien te overleven".
Hardcoremuzikant Henry
Rollins komt woorden tekort
op het hoesje: Wayne Kra-
mer's The Hard Stujfis HET.
Alles wat nu nog komt of al is
geweest, is nep. Niemand
durft het hedentendage nog
aan zo gitaar te spelen en zo
te zingen, stelt Rollins, die
zichzelf daarmee hopeloos
tekort doet. Rollins tegen
spreken is linke soep en hoeft
ook bijna nooit. Maar de
vriendendienst die hij de gi
tarist/zanger van het roem
ruchte MC5 bewijst, komt
voort uit blinde idolatie en
moet dus snel worden door
geprikt. Natuurlijk, er worden
flink wat gitaren door de
mangel gehaald op deze CD.
Kramer schrijft teksten die
wat om het lijf hebben en zijn
punkhart bonkt nog immer
op de juiste plaats. Maar het
klinkt allemaal zo verschrik
kelijk knullig, niet in de
laatste plaats doordat Kramer
maar één trucje kent om zijn
gitaar vlam te laten vatten:
sjezen over de fretjes. Het rit
metandem hobbelt daar wat
achter aan en de meebrullen-
de gastzangers klinken als
ladderzatte sporters die een
onbeduidend kampioen-
schapje vieren. The hard stuff
is net zo bedreigend als een
sufferd die je met een stiletto
bedreigt met het heft naar vo
ren.
Axiom ambient - Lost in the
translation - Island.
Axiom ambient is het zoveel
ste samenwerkingsverband
waarmee de Amerikaanse
producer Bill Laswell een CD
heeft opgenomen. Met zijn
grensverleggende Material,
heeft hij nog de meeste
naamsbekendheid verworven
maar de betekenis van die
duiventil, waar bepaald geen
kleine jongens een riedeltje
meespeelden, is aan inflatie
onderhevig nu hij een enor
me stroom CD's op gang
heeft gebracht met ambient-
achtige CD's. Daarvan ver
dient de onderhavige plaat
speciale aandacht. Op Lost in
the translation, een dubbe-
laar, wordt het ogenschijnlijk
onverenigbare gekruist met
een verbluffend resultaat.
Jazz, klassiek, techno, world
(vooral India) en ambient. De
violen van de geniale Shankar
(bekend van zijn bijdragen
aan Peter Gabriel's platen en
concerten) vervullen een
hoofdrol. Van groot belang
zijn ook de bijdragen van The
Orb. De ambient-pioniers uit
Londen dompelen de in
heemse muziek in klanken
uit de natuur. Zo mooi heeft
water nog nooit geklonken.
De beats die af en toe opdui
ken zijn niet elektronisch op
gewekt maar samengesteld
uit geroffel en getik op de
meest uiteenlopende percus
sie-instrumenten. „Muziek
voor de innerlijke cinema",
zegt Lasweel er zelf van.
WK
JAZZ
Yeti - Haw Hawaaaw - Obi
Music.
groep speelt een moeilijk te
categoriseren muziek, die zo
wel uit de rock, de klassieke
muziek als de jazz put. Dat
heeft niet in de laatste plaats
met de achtergrond van de
musici te maken. Trombonist
Wolter Wierbos is de meest
'jazzy' en extroverte van de
instrumentalisten, terwijl de
speelse en melodieuze cellist-
vocalist Tristan Honsinger
ook veel ervaring heeft met
'multimediale', dramatische
vormen. De strakke slagwer
ker Martin van Duynhoven
houdt met Berg de vaak on
verwachte overgangen in el
kaar, een essentieel voor de
vaak wispelturige opbouw
van de stukken. De twee
suites van de CD, 'Bergaaps-
uite' en de 'Raapstelensuite'
hebben verhaalvormen als
uitgangspunt, maar die wor
den de luisteraar niet uitge
legd. De CD is een soort ont
dekkingsreis van geïmprovi
seerde muziek langs nu eens
zeer serieuze dan weer hu
moristische thema's, waarin
het telkens wisselende, soms
briljante samenspel van voor
al Wierbos en Honsinger cen
traal staat.
Te verkrijgen via Jan Hans
Berg, tel. 020-612809.
Anour Brahem - Khomsa -
ECM/PLay It Again Sam.
het de voorloper van de gi
taar, ook de speelwijze is dui
delijk verwant aan de flamen
co-gitaar. De Tunesiër Bra
hem (1954) kan samen met
zijn Libanese collega Rabih
Abou-Khalil tot de bekendste
oud-spelers binnen de jazz
gerekend worden. Brahem
heeft hier als materiaal voor
namelijk (Tunesische) film
muziek gekozen, wat hem in
staat stelt om met open struc
turen te werken en te kiezen
voor een avontuurlijke bezet
ting. Hier is een werkelijk in
ternationaal gezelschap aan
het werk, met naast twee Tu-
nesiërs drie Fransen (het
meest opvallend is accor
deonist Richard Galliano) en
twee Scandinaviërs, waarvan
bassist Palle Danielsson wer
kelijk prachtig speelt. On
danks de fraaie, sfeervolle
klanken en het mooi gearti
culeerde en gevoelvolle spel
van de leider, blijft de luiste
raar na afloop met het gevoel
zitten dat de CD nog afge
rond moet worden met een
stevige climax.
kV
KLASSIEK
Tsjaikovski - Manfred, op. 58,
De Storm, op. 18. - Russisch
De titel van van deze eigen
zinnige CD komt van 'Kuifje
in Tibet' en is de kreet van de
Verschrikkelijke Sneeuwman,
de Yeti, in dat stripverhaal.
Yeti is ook de naam van het
kwartet dat door contrabas
sist/basgitarist Jan Hans Berg
in 1992 werd opgericht. De
Dat de oud (de Arabische luit)
het populairste midden-oos
terse instrument in het sche
mergebied tussen de jazz en
de niet-westerse muziek is,
verwondert niet. Niet alleen is
De Manfredsymfonie is niet
Tsjaikovski's makkelijkste
compositie, zeker niet voor
voor een dirigent, die even
wicht en structuur moet
scheppen in een weerbarstig
d
muzikaal geheel. Dit muz k
le portret van Byrons rom 0(
tische held, die menage ci p
ponist uit de 19de eeuw ii et
spireerde, kan tegelijk wo n
den gezien als Russische i e i
genhanger van Berlioz'S) ïri
phonie fantastique. Een d »A
gent moet zich dan ook
voortdurend afvragen in fer
verre hij het programma:
ter deze 'symfonie in vier
nes' moet laten meesprek e
zonder te vervallen in ron ei
tisch gezwijmel. Pletneve iri
zijn orkest verrassen meti w
uitvoering die niet alleeni
zikaal en technisch in alle li
zichten schitterend is, ma e
die ook steeds weer fascin ai
door een kleurenpracht ei ng
taliteit zoals alleen Russist le
musici die lijken te kunnei ie
oproepen. De combinatie
met de symfonische fanta aji
'De Storm' is ideaal en ikk I
deze CD niet genoeg aanb nt
velen.
Bach-Mis in b, BWV232
Ruth Ziesak, Roberta Alexan ie
(sopraan), Jard van Nes (alt)va
Keith Lewis (tenor), David
WilsonJohnson (bas), koon
orkest van de Bayerische Ru
funk o.l.v. Carlo Maria Giuli
Sony.
Sony's aanbieding van de
maand is een live-opname1
juni 1994 van een uitvoerii
die ons heel traditioneel in
oren klinkt. Hoewel Giulin
orkestbezetting tamelijk k)
gehouden heeft, benadert
het werk vanuit een doori
19de eeuw beheerste muzi
traditie, maar zoals altijd g
beurt dat met een noblessi
waarvoor ik niet ongevoeli
kan blijven. Koor en orkesl
volgen hem toegewijd en
hoewel het ensemble vani^ j*
strumentale en vocale soliij
ten niet alle wensen kan ve
vullen, staat samenspel otf
het algemeen op hoog ni
veau.