'Ik wil af van dat duffe kopie koffie' Hedendaagse kunstenaars krassen op toverblok Cultuur Kunst Topstuk Albert Cuyp op beurs Maastricht 'Zwarte kunst' Harkink vormt aparte combinatie met lichte i inslag MEUBELPLEIN LEIDERDORP WOENSDAG 8 FEBRUAR11995 chef annemiek ruygrok, 071 -356471piv.-chef jan rijsdam. 071 -356472 Interieurstudenten fleuren Hillegom op nu legom Vier studenten van Stichting Artemis hebben bij een grondige opknapbeurt van het gebouw van de Stichting Kulture- le Raad Hillegom gezorgd voor het kleuradvies. De muren, jaloe- ziën, het sanitair en de vloeren kregen een gewaagde kleurwijzi- ging. Bij de heropening van het gebouw op 18 en 19 februari kan de opknapbeurt bekeken worden. Het gebouw van de Kulturele Raad aan de Prinses Irenelaan 16, is in 1954 gebouwd. In het ge bouw vinden diverse culturele en educatieve activiteiten plaats, zoals cursussen, zondagsconcerten, lezingen en tentoonstellin gen. Drie exposities in regio warmond/noordwukerhoutHet Oude Raadhuis in Warmond toont deze maand schilderijen, grafiek en tekeningen van Cees Landsaat en Rob Steenhorst. De kunstenaars werken beiden fi guratief vanuit een overeenkomstige thematiek. Hun techniek en materiaalgebruik verschilt daarentegen sterk. In galerie De Pomp is vanaf 4 februari tot en met 2 maart een expositie te be zichtigen van keramiek, gemaakt door de Noordwijkerhoutse Connie Bakker en fantasie art van Rudolf Everts. In de hal van het gemeentehuis van Noordwijkerhout wordt van 17 februari tot en met 31 maart een expositie gehouden met schilderijen en grafisch werk van Ema Schenk-Dekker. De expositie is te bezich tigen op werkdagen tijdens openingsuren van het gemeentehuis aan de Herenweg. Dichter James Merrill overleden new york De Amerikaanse schrijver James Merrill is op 68-jari- ge leeftijd in Tucson in de Amerikaanse staat Arizona aan een hartaanval overleden. Zijn vriend J.D. McClathy, zelf ook dichter, heeft dat tegenover de New York Times verklaard. Merrill werd vooral beroemd door zijn lyrische en epische poëzie, maar schreef ook romans, toneelstukken en essays. Zijn eerste bun dels, zoals Jim's Book (1946) en First Poems (1951), werden ge waardeerd, maar nog als te strak en kunstmatig beschouwd. Met Water Street vestigde hij echter voorgoed zijn naam als een van de groten van de Amerikaanse dichtkunst. Critici hebben hem vergeleken met dichters als W.H. Auden, Wallace Stevens, W.B. Yeats en William Blake. Tekenfilm over dagboek Anne Frank amsterdam Japanners maken een tekenfilm van Het Dagboek van Anne Frank. Het Anne Frank Fonds in Basel heeft toestem ming gegeven voor de produktie. Japan Europa Promotie (JEP) wil dat de film in mei in Amsterdam in première gaat en vervol gens in de Nederlandse bioscopen gaat draaien. De film gaat dertien miljoen gulden kosten. Producent is de Ja panner Seiya Araki. Kunst in de Biesbosch biesboschGeen voor de hand liggende aquarellen, maar 'hou ten kastjes' of 'altaartjes' van Els Maassqji zijn tot 19 maart te zien in het bezoekerscentrum van de Biesbosch. De objecten ogen als gebruiksvoorwerpen, maar de spiegeltjes en laatjes zijn louter decoratief. Achter de deurtjes gaat meestal een figuur van een dier of een hemellichaam schuil. Maasson exposeerde onder meer in Leiden, Den Haag en Haarlem. Informatie over de ten toonstelling is te verkrijgen bij het Bezoekerscentrum De Hol- landsche Biesbosch, Baanhoekweg53, Dordrecht, telefoon 078- 211311. Nachtkastje. Els Maasson, gemengde techniek. Rob Janszen laat Nederlandse taal swingen Zangeres Lenny Kuhr, een goede vriendin, had hem met zijn neus op de feiten gedrukt. „Jij hebt last van veelzij digheid," had ze gezegd. ,,Dat dreigt je ondergang te worden. Men weet niet wat men met jou aanmoet. Je profileert je op te veel verschillende vlakken." Zanger- /theatermaker Rob Janszen trok het zich aan. Hij stopte met zijn optredens als de Nederlandse Al Jarreau, hij hield op met het Bijlmer Gospelkoor, hij zegde zijn zang leerlingen vaarwel, hij beëindigde zijn komische opera- act en hij liet zich niet meer boeken voor bedrijfsfeesten. Hij concentreerde zich fulltime op zijn theatershow 'Bent U Goed Verzekerd Van Uzelf?', een produktie waarin de muziek van zijn drie cd's ('Horizon', 'Koorts in de kou' en 'Zij en Ik') centraal staat en waarin hij ongebruikelijk the atrale stunts uithaalt. Het is zijn eerste programma sinds zijn theatergroep Pluche Plastic een vroege dood stierf. den haag ton ouwehand Na zeven jaar is Rob Janszen te rug op het punt waar hij met Pluche Plastic is opgehouden. „Door fout management en het plotseling overlijden van regis seur Niek van den Boezem ben ik zeven jaar geleden gedesillu sioneerd met theater gestopt," vertelt hij in de studio waar de laatste hand wordt gelegd aan een geluidsband, die ergens in de voorstelling een plekje heeft. „Ik ben toen dingen voor mezelf gaan doen. CD's maken en pro beren een beetje geld te verdie nen in plaats van alles maar te investeren in eigen produkties. Maar nu pik ik de draad na ze ven jaar weer op. Ik ben er klaar voor. Ik heb een koffer vol erva ringen. Ik wist indertijd precies hoe ik zo'n theaterprogramma wilde hebben, maar het ontbrak me aan motivatie vanwege die wrange voorgeschiedenis. Versnipperd Aan erkenning heeft het Jans zen in de afgelopen jaren niet ontbroken. Hij deed met succes mee aan het Nederlandse song festival. Humphrey Campbell won toen weliswaar, maar de puntentelling waar hij diverse tienen in de wacht sleepte zei hem voldoende. „Sommigen vinden het ongelooflijk goed, anderen vinden er helemaal niets aan." Hoewel zijn CD's geen bestsellers waren, kreeg hij uitstekende kritieken. Maar voor het grote publiek bleef hij te versnipperd bezig. Bij de pre sentatie van zijn laatste CD 'Zij en Ik' stak Conamus-directeur John de Mol hem een hart on der de riem door hem een op treden aan te bieden in het Am sterdamse theater Carré. „Daar gaan we dit seizoen de laatste voorstelling van Bent U Goed Verzekerd Van Uzelf? doen. Een enorme eer. Voor mij is Carré het absolute mekka." Janszen heeft voor zijn pro gramma een vorm gevonden die tussen popconcert en thea tervoorstelling in ligt. „Daar heb ik bewust voor gekozen. Ik vind het zelf iets nieuws, terwijl het gebaseerd is op heel herkenbare elementen. Je hebt genoeg pop muzikanten die geen zin meer hebben om met een bandje in de discotheken te staan en daarom maar naar het theater uitwijken. Lekker gemakkelijk. Je hebt een hele batterij arties ten, die op het podium gaan zit ten met een mooi lampje. En voor 'Winter in Hamburg' zet ten ze bij wijze van spreken een sneeuwmachine aan. Dat wil ik dus niet. Ik wil geen bandje en een kapstok op het podium. Ik probeer het theater optimaal te gebruiken, als toverdoos, als il lusieschepper. Het is een lied jesprogramma waar een verhaal achter zit. Rob Janszen wil de Nederlandse taal laten swingen. Ook in de pauze loopt de voorstelling gewoon door. In de foyer spelen dan de muzikanten als het volkomen foute brui loftsorkest de Routini's 'met het repertoire wat u altijd heeft wil len horen, maar wat u nooit heeft durven aanvragen'. „Ik wil af van het duffe kopje koffie." Janszen en De Zaak met 'Bent U Goed Verzekerd Van Uzelf, met: Rob Janszen (zang, keyboards, gitaar), Jacqueline Blekkingh (zang, keyboards), lbo van Leur (keyboards, ac cordeon), Frank Peeters (gi taar), Charles Nagtzaam (bas) en René Koenen (drums). Tek sten: Han Biihnen. Muziek: Rob Janszen en Kees Biihnen. Regie: Roy Grünewald. Te zien: 10/02 Den Haag, Diligentia; 23/02 Hoofddorp, De Meerse; 8/03 Rotterdam, Zuidpleinthe ater; 25/03 Haarlem, Concert gebouw. maastricht gpd Met een topstuk van de 17e eeuwse meester Albert Cuyp maakt de komende internatio nale kunst- en antiekbeurs in Maastricht opnieuw zijn repu tatie als belangrijkste beurs voor Hollandse en Vlaamse schilder kunst waar. De Londense han delaar Johnny van Haeften vraagt voor 'Orpheus die de die ren betovert' een bedrag van 17,5 miljoen gulden. Om een beter overzicht te bieden wordt het Maastrichtse Expositie Congres Centrum (MEGC) van 11 tot en met 19 maart dit keer anders ingericht. De secties zijn strakker dan voorheen ingedeeld in vier aparte 'eilanden'. De European Fine Art Fair (TEFAF) trok in 1989 nog 17.000 bezoekers, een aantal dat vorig jaar al naar 60.000 was gestegen. Veertig handelaren uit bin nen- en buitenland zijn op een wachtlijst gezet omdat de TEF AF het aantal deelnemers op 160 wil houden. Met een nieu we beurs in Bazel kijkt de TEF AF in september dit jaar voor het eerst over de grenzen terwijl op de langere termijn de stap naar de Verenigde Staten wordt overwogen. De reputatie op het terrein van Hollandse en Vlaamse meesters blijkt in Maastricht ook uit de inbreng van de Lon- dens/Maastrichtse handelaar Noortman. Hij presenteert een olieverf op koper van Philips Wouwerman (1619 - 1668) met een voorstelling van 'De Valke- jacht'. Er zijn slechts vier schil derijen op koper van deze schil der bekend. In de afdeling boeken/ma nuscripten /kaarten toont het Nederlandse antiquariaat Fo rum een Nederlandse Statenbij bel die in 1663 door Elzevier in Leiden werd gedrukt. Paulus Swaen presenteert een atlas van de beroemde 17e-eeuwse carto graaf Joan Blaeu. Van geheel andere aard is 's werelds eerste rhodiumhorloge, een uurwerk dat zich tot het jaar 2100 zelf re- geit. Vorig jaar organiseerde de TEFAF een aparte tentoonstel ling van kunstschatten uit de Hermitage. Dit keer zijn 46 kunstwerken uit Bazelse musea geselecteerd die 25 eeuwen om spannen. Wie toch in Maas tricht is kan ook het nieuwe Bonnefanten Museum bezoe ken. Het ontwerp van de Itali aan Aldo Rossi wordt op 9 maart geopend. De European Fine Art Fair in het MECC (Maastricht) wordt gehouden van 11 tot en met 19 maart. De openingstijden zijn van maandag tot en met vijr- dag van 11.00 tot 20.00 uur en op zaterdag en zondag van 10.00 tot 18.00 uur. beeldende kunst technieken van Henrietta Harkink Te tpt 20/3, do t/m zo 13-18 uur. Galeria Propitia. Nieuwe Rijn 93. Lejden. Als er één grafische techniek is waar je engelengeduld voor no dig hebt, is het wel de mezzo tint. Ooit - in het Engeland van de 18e eeuw - was het erg po pulair; de gerenommeerde gra veurs van toen zetten vaak schilderijen van meesters als Reynolds en Constable om in prentvorm. Maar sinds er mak kelijker en sneller reproduktie- technieken bestaan is de mez zotint geheel uit de gratie. Ten eerste moet je - met een wiegij- zer - miljoenen inkepinkjes ma ken in een koperen plaat. Dat veroorzaakt allemaal bramen die je dan weer op sommige plekken gedeeltelijk terug kan stoppen in hun bijbehorende openingetje. Omdat daar min der inkt wordt opgenomen ont staat daar bij afdruk een lichtere plek, en zo kan je in verschillen de gradaties grijstinten, halfto- nen maken. Het donkere deel van de mezzotint wordt prach tig fluwelig zwart, een reden waarom de techniek ook wel 'zwarte kunst' wordt genoemd. Henrietta Harkink heeft het benodigde engelengeduld. Zij is een van de heel weinigen die zich er tegenwoordig aan wa gen. Van haar hand hangen en kele mezzotinten in Galeria Propitia, naast een recentelijk vervaardigd boek ('zee en zand', oplage 4 stuks!) waarin mezzo tinten zijn afgedrukt. Alleen al vanwege de ambachtelijkheid is het de moeite waard dit te be kijken. Daarnaast werkt Harkink in andere grafische technieken als linosnedes, sjabloontechniek en collages. In tegenstelling tot haar mezzotint - donker on doorgrondelijk - is het hier juist de lichte inslag die spreekt. Het werk van Harkink wordt vaak als 'stil' omschreven. Maar de werkjes zijn te levendig om als stil door het leven te gaan. Delicaat of 'poëtisch' zijn wel licht betere predikaten. Nauw keurig zijn vormen bij elkaar verzameld om een wereld aan te geven waar een zachte bries doorheen gaat. Zuidelijke orna menten, bloem- en plantmotie- ven, eenvoudig fris fruit zijn te ruggebracht tot lichte eenvoud en vervolgens even licht bij el kaar gezet. De kleuren zijn sub tiel maar warm. De keuze van het papier is bij Harkink erg belangrijk. Vaak is dit geschept papier met een fijn motiefje. De grafiek en het pa pier liggen hierbij in eikaars ver lengde. Een van de sterke voor beelden hiervan is een tweeluik van kleine etsjes; ze liggen inge bed in een - uit het begin van de eeuw stammend - schutbladpa pier met fraai bloemenmotief. In haar 'zee en zand' is het pa pier vertegenwoordiger van het zand, de mezzotinten zijn de donkere wereld van de onbe kende beestjes. Zo donker en gesloten als de mezzotint is, zo lieflijk en van een integere char me is vaak haar andere werk. Een aparte combinatie. Winnares concours den haag gpd De 16-jarige Floortje Schilt uit Amstelveen heeft het Davina van Wely Vioolconcours 1995 gewonnen. Schilt, die les heeft van Theodora Geraets, ontving 3.000 gulden voor haar presta tie. Het bedrag moet besteed worden aan haar vioolstudie. Op de 2de, 3de en 4de plaats eindigden respectievelijk Elisa beth van Hemert (16 jaar) uit Apeldoorn. Carla Leurs (16) uit Purmerend en Maria-Paula Ma joor (17) uit Bussum. De finale van het (derde) Van Welycon- cours voor jonge violisten werd het afgelopen weekeinde ge houden in het Koninklijk Con servatorium in Den Haag. Pinkpop 1995 krijgt minder bezoekers landgraaf gpd Vier 'alternatieve' bands-in-vol- le-bloei uit Amerika en één Ne- derlands(talig)e rockgroep vol commerciële aspiraties: Rollins Band, Spearhead, Live, Bioha- zard en Van Dik Hout. Dat zijn de eerste vijf namen op het affi che van de 26e editie van het Pinkpopfestival in landgraaf. Pinkpopdirecteur Jan Smeets liet gisteren weten dat er op de Landgraafse draf- en renbaan op Eerste en Tweede Pinkster dag (4 en 5 juni) alles bij elkaar niet minder dan 26 bands te be wonderen zijn. Wat je noemt een overladen programma, net als vorig jaar toen Europa's oudste festival zijn zilveren jubileum vierde. Ook Pinkpop-directeur Smeets beaamt grif dat het verzadi gingspunt onderhand is bereikt. „Maar het is dit keer echt voor het laatst dat we zoveel bands contracteren. Volgend jaar dus geen 27 groepen, maar een qua omvang veel bescheidener affi che". Wel blijft Pinkpop in haar programmering voorgoed een 'vernieuwende koers' varen, zo bevestigt Smeets. Nogal verrassend is het feit dat het bezoekersaantal van vo rig jaar (72.000, een record) wordt teruggeschroefd tot 65.000. „Puur om logistieke re denen", benadrukt de Pinkpop directeur. De voorverkoop van de 26e Pinkpop begint zaterdag 18 maart. Bent u op zoek naar kwaliteit, sfeer en een uit gebreide keus aan meubelen? Dan is het tijd om een bezoek te brengen aan het Meubelplein. Meubelplein Leiderdorp ligt pal aan de A4 tussen Rotterdam en Amsterdam, afslag Leiderdorp. Informatie: 070-416585. amsterdam fran^oise ledeboer Kunstuitgevers Hans Gieles en Francis Boeske weten nog pre cies hoe het ging. Op epn zon dagmiddag zaten ze in hun Am sterdamse huis te broeden op nieuwe uitgaven toen er ineens een origineel idee opborrelde. Als kinderen het spannend vin den op een 'toverblok' een af beelding te voorschijn te kras sen, zou dat dan ook niet voor kunstenaars opgaan? Het idee bleek een schot in de roos en van acht hedendaagse kunste naars is inmiddels een serie kraskunst klaar. De kunstwerken kosten tus sen de 400 en 2000 gulden per stuk. Daarvoor haalt de koper een 'uniek' werk van bekende namen uit de wereld van de he dendaagse kunst in huis. De voorstellingen van Lawrence Weiner, John Armleder, Walter Dahn, Judith Fleishman, Tim Ayres, Karin Sander, Frank van den Broeck en Troels Worsel zijn met nauwelijks zichtbare speciale inkt gedrukt op ex treem goed schoongemaakte machines. Toen de kunstenaars daarna gingen krassen was het resultaat steeds anders omdat het nu eenmaal niet mogelijk is elke keer op dezelfde, manier te krassen. De oplages worden beperkt gehouden. „De koper moet niet de indruk hebben dat er in elke huiskamer ook zo'n werk hangt en daarom verzekeren we een zekere exclusiviteit. We zijn geen behangselfabriek voor kunst aan de muur", benadrukt Gieles. Netwerk Het vinden van kunstenaars was geen probleem omdat Gie les in zijn periode als Amster dams galeriehouder een inter nationaal netwerk aan contac ten had opgebouwd. Boeske was eerder werkzaam in de mo de en industriële vormgeving. In de vijf jaar dat hun kunstuit geverij 'VOUS ETES ICI' nu be staat groeiden ze uit tot een koppel dat in kennis niet voor elkaar onder doet. „Ik noem een naam en zij noemt een naam en als een van beiden bezwaar maakt, is de discussie zonder woorden afgelopen. Dat is een kwestie van intuïtie", aldus Gie les. Zo voelden ze elkaar ook aan toen er keuzes voor het kras- kunst-project moesten worden gemaakt. „We wilden er zeker van zijn dat een kunstenaar het wezenlijke karakter van zijn werk zou doorzetten. Anders zou alle kraskunst op elkaar lij ken." Het resultaat verschilt zelfs hemelsbreed. De werken van Frank van den Broeck ogen als een netwerk van in elkaar over Francis Boeske en Hans Gilles: kraskunst als gat in de markt. vloeiende amoebes. Lawrence Weiner zette een rood-blauwe kruissteek in zeefdruk rond de door krassen te voorschijn ge komen tekst 'As time goes by' him with velvet' liet Judith Fleishman in onzichtbare inkt een foto van een mannenbuik en -onderlichaam afdrukken die ze met een lapje fluweel een en de Nederlandse vertaling 'Als bruin-rode kleur gaf. Zo is de tijd verstrijkt'. Voor 'I rubbed Blind Faith-serie een dwars- FOTO CPD/CEES ZORN doorsnede van heel verschillen de stijlen geworden. Emaille De uitgaven van 'VOUS ETES ICI' worden in mei tentoonge steld in museum Van Bommel- Van Dam in Venlo. Daar zijn ook de kunstwerken in emaille bij die Gieles en Boeske lieten maken door kunstenaars als Rob Scholte, Dokoupil, Fortuy- n/O' Brien, Guillaume Bijl en Rombouts/Droste. Ze kwamen op het idee door de schoonheid van de ouderwetse gekleurde emaille-reclameborden die hier en daar nog op gevels zijn ach tergebleven. De Almeerse fa briek Langcat bleek dit oude handwerk nog te beheersen en het is verrassend hoe heden daagse kunstenaars de kwalitei ten van het emaille ten volle hebben uitgebuit. Gieles en Boeske sprongen vijf jaar geleden in het diepe met oplages van Peter Klashorst en Paul Blanca en gaven ook bronzen multiples van Lucassen en Han Schuil uit. Dat ze nu al een overzichtsexpositie krijgen zien ze als een kroon op hun werk. „En dat geldt ook voor de kunstenaars die ons hun ver trouwen hebben gegeven", be nadrukt Boeske. Gezien de tien duizenden dollars die edities van bijvoorbeeld Beuys en Jeff Wall moeten opbrengen, be schouwt Gieles de expositie bo vendien als de start van een herwaardering van betaalbare oplages van 'echte' kunst. Het adres van 'VOUS ETES ICI' is Nieuwe Keizersgracht 41, Amsterdam. Inlichtingen: 020 - 6269883. Art Taylor (1930-1995) Het titelstuk van John Coltra- ne's fameuze album Giant Steps was niet alleen een zo geheten 'signature piece' voor de saxofonist. Ook de gisteren overleden- jazzdrummer Art Taylor hij werd 65 kon zich op zijn prestatie laten voorstaan. Samen met Max Roach, Roy Haynes, Philly Jo Jones, Kenny Clarke en nog zo'n handjevol behoorde de Ame rikaan tot de eerste divisie van de jazzdrummers uit de roemruchte jaren vijftig. Het was een tijd waarin niet al leen de zwarten zich voor het eerst nadrukkelijk manifes teerden in de strijd voor hun burgerrechten. Ook in de mu ziek zag je de evolutie van de waterdragers tot medeverant woordelijken. Een drummer was dan ook niet langer volg zaam. Hij zorgde ervoor dat hij even prominent aanwezig was als een standaard-melo die-instrument. Arthur S. Taylor jr., geboor tig Newyorker, was bovenal een hardbopper. En als het moest konden de drummers van die wat minder gladde stijl een behoorlijke klap uit delen. Houthakkers, een vaak gebruikte, neerbuigende term, waren het zeer beslist niet. Meer slagwerkers die het klankspectrum van hun drumkit volop gebruikten; in die zin waren ze meer vibra- fonist dan maathouden Tay lor laat die stijl heel goed doorklinken op Giant Steps. Op de Blue Note en Verve opnamen van Bud Powell, maar ook later als hij vanaf 1963 in Frankrijk gaat wonen en vaste begeleider wordt van mede-emigrant Johnny Grif fin hoor je Taylor zich wat meer voegen. Taylor is om meer dan een reden het ver melden waard; hij was ie mand die zich zeer verdiepte in de professionele omstan digheden en de genre-keuzes. Hij publiceerde dan ook met Notes and Tones: Musician to Musician-interviews een op vallende verzameling ge schriften. Ook daarin een be scheiden geweldenaar. Taylors naam kun je tegen komen op opnamen met Co leman Hawkins, Buddy De- Franco, Bud Powell, Art Fra- mer, Miles Davis en Donald Bird.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 21