'Het lol maken zonder pretenties'
Cultuur&Kunst
Schone
Schijn
Alsof Ali frau Antje van de
Sleutelstad is
Pittig concert Quartetto Amsterdam
Gestolen Picasso terecht
Dans in horror-laboratorium van Norton
ERDAG 4 FEBRUAR11995
chef annemiek ruycrok, 071 -356471plv -chef jan rijsdam, 071 -356472
-aisy Bell in De Jongejuffer
napwuK» In Grand Café De Jongejuffer speelt zondag 5 febru-
JDaisy Bell het Patrick van Helsingen Trio. De groep speelt
u«te jazz. Het optreden begint om 15.30 uur aan De Grent 4 in
Tjrwijk aan Zee.
jlio Iglesias in Ahoy'
4rPRDAMJulio Iglesias geeft op 9 juni een eenmalig concert in
iJyCDe Spaanse zanger, die meer dan 200 gouden en platina
Jen verzamelde en daarmee zelfs een vermelding kreeg in het
faness Book of World Records, was in 1992 voor het laatst in
[land voor twee concerten, eveneens in Ahoy'. De voorver-
|p van de kaarten begint op zaterdag 11 februari bij de beken-
ïdressen.
npierlïligraan in Westerhaven
jfnaan den run» In buurthuis Westerhaven start woensdag 8
1' uari een cursus papierfïligraan. Papierfiligraan is het werken
smalle stroken papier variërend van 1,5 mm tot 7 mm
ed. De cursus bestaat uit zes lessen van ongeveer twee uur en
int om 19.30 uur. Voor inlichtingen: Leni Zuidwijk, telefoon-
I; nmer 01714-13049.
ijzen Elton John en Rostropovich
[kholm De Britse popster Elton John en de van oorsprong
sische cellist Mstislav Rostrovopich zijn in Zweden onder-
eiden met de Polar Muziekprijs. Voormalig ABBA-manager
kan Anderson, die de prijs in het leven riep, noemde Elton
ie i„een briljante componist, artiest en entertainer" en Rostro-
ich „de beste cellist ter wereld". De Polar Muziekprijs be
lt uit een bedrag van ongeveer 450.000 gulden. Tot degenen
de prijs eerder wonnen behoren de Amerikaanse arrangeur-
3([mponist/producer Quincy Jones, ex-Beatle Paul McCartney
azz-trompettist Dizzy Gillespie.
ïits/Uslands combo in Voorschoten
irschoten Het zesde Jazz concert van het Podium Jong Prof-
onals Jazz presenteert op zondag 5 februari in Het Wapen
Voorschoten het Combo Trouble Jazz. Dit combo bestaat uit
lenten uit Duitsland en uit IJsland. Het optreden aan de
le rstraat 16 begint om 15.00 uur.
ck Bruna signeert
haag» Dick Bruna spreekt en signeert zondag 5 februari van-
4.00 uur in het Letterkundig Museum in Den Haag. Hij praat
ontwerper Ella Reitsma over zijn ontwikkeling in de jaren
ig en over zijn inspiratie door kunstenaars als Léger, Matisse,
isso en Braque. Na afloop van het literaire programma sig-
rt Bruna zijn boeken. Het Letterkundige Museum ligt aan het
ses Irenepad 10 in Den Haag.
itra veiling Christie's
a rerdamChristie's in Amsterdam houdt op 7 februari een ex-
'eiling van zilver en juwelen, dit in verband met het grote
Jbod. Het aangebodene omvat 300 kavels. De veiling bevat te-
i 25 kavels judaica, waaronder stulcken uit de collectie van de
tserse Kate Kemper. Voorts komt de verzameling snuif-, lod-
:in- en tabaksdozen van wijlen het echtpaar Leipold-Snoek
t !eist onder de veilinghamer. De kijkdagen zijn op 5 en 6 fe-
ari.
X
:rrenjazz in Warmond
3M0ND» Fred Racké, presentator van het jazzprograrnma
zzmet Fred' van Radio West, presenteert op zondag 5 fëbfua-
n de Elephant Club in Warmond 'Radio West All Stars'. Dit
igenheidsgezelschap begint om 15.30 uur te spelen aan de
irpolder 14.
Brigitte Kaandorp twee maanden nachtclubzangeres in Amsterdamse Marcanti
Het is lang geleden dat Brigitte Kaandorp bereid was een
interview te geven. Maar nood breekt wet, er moet recla
me gemaakt worden voor haar nieuwe show in de Am
sterdamse discotheek Marcanti. Voor haar theatervoor
stellingen is reclame maken nooit nodig geweest omdat
de schouwburgen lang van te voren waren uitverkocht.
,,Dat is heel blasé ja, maar wel prettig. Maar... ik deed ook
liever geen interviews omdat ik vroeger vond dat ik niks
te melden had. Tegenwoordig heb ik iets minder een
minderwaardigheidscomplex.
amsterdam jan pieterse
Brigitte weet dat de mensen
naar Kaandorp komen voor een
avondje lol. Maar dat wil niet
zeggen dat er helemaal niets in
zit. ,,Ik weiger om ingewikkeld
te doen, daar hou ik niet van.
Kijk eens naar Toon Hermans,
die heeft nog nooit één moeilijk
woord gebruikt en kan wel de
gelijk ontroeren." Ook Freek de
Jonge spreekt haar aan. Die
durfde onJangs te zeggen dat
het dienen van zijn talent op de
eerste plaats komt, ondanks dat
zijn gezin daar soms onder lijdt.
Brigitte bewondert zijn moed
om dat te zeggen.
Zij bevindt zich momenteel in
een heel andere situatie dan
Freek. Nog niet zo lang geleden
kondigde zoon Jan zijn komst
aan. Bovendien ligt het bij vrou
wen anders. „Ik heb nu dat jo
chie. Dat heb ik gebaard en ge
zoogd. Bij Freek staat alles, dus
ook het gezin in het teken van
zijn talent. Dat kunnen mannen
veel beter, denk ik. Vrouwen
zijn toch altijd verzorgender. Ik
heb dat instinctief meegekregen
èn van mijn moeder. Als er een
tje een moeder is, dan is die van
mij het wel. Ik heb dus nooit
anders gezien en zou niet weten
hoe dat anders moet. Maar tot
nu toe is dat jongetje alleen
maar heel inspirerend. Hij
brengt zoveel vrolijkheid in
huis. En die vrolijJcheid was ver
te zoeken omdat ik heel lang
behoorlijk ziek ben geweest."
De ellende begon met een al
lergie, maar het cliché-beeld dat
het allemaal tussen je oren zit
bleek te kloppen. Afgelopen zo
mer was de cabaretière hele
maal gesloopt. Ze probeerde het
eerst bij arts en specialist, maar
dat hielp niet. Ook bezoeken
aan dubieuze hulpverleners le
verden niets op. Sterker nog,
voor gewone vitaminen heeft ze
een keer driehonderd gulden
moeten neertellen.
Geitewol
„In mijn wanhoop ben ik bij
verschillende idioten geweest.
Zelfs bij ééntje die beweerde dat
hij aids kon genezen. Maar op
een gegeven moment heb ik
een heel goede meneer gevon
den, een acupuncturist. Ik
kwam hartstikke cynisch bij
hem binnen, maar wèl dood
ziek. Het klinkt een beetje geite-
wol-achtig, maar hij heeft me er
vanaf geholpen. Vooral door
veel met me te praten."
„Het blijkt dan dat je heel wat
ballast van vroeger meezeult.
Dat is allemaal niet zo drama
tisch, maar het kost je zoveel
energie dat je geen weerstand
meer hebt en ziek wordt. Ik was
echt gehandicapt. Ik kon maar
twintig procent van wat ik nor
maal deed en toch deed ik alles.
Brigitte Kaandorp: „Tegenwoordig heb ik iets minder een minderwaardigheidscomplex"
Dan raak je dus helemaal uitge
put. In die tijd speelde ik in dat
toneelstuk van Paul Haenen,
'De vrouw van de zanger', en als
ik 's ochtends waldcer werd
dacht alleen maar: wanneer kan
ik weer een uurtje naar bed.
Maar je gaat toch door, ik weet
niet hoe ik het gedaan heb."
„Genoeg persoonlijks? Het is
zo'n Story-Privé verhaal, hè: be
kende Nederlander is ziek en
hoe komt ze er van af. Maar
kortom, ik heb nu weer veel
energie en plannen. De komen
de twee maanden sta ik in die
nachtclub. Nou ja, het is feitelijk
een heel brave show, er zit niet
eens een striptease in of zo. Het
is eigenlijk een kinderachtig
nachtclubje. Het gaat meer om
het idee: biertjes drinken, siga
retje roken, een pinda eten en
kijken naar allerlei vrolijke ar
tiesten die voorbij komen. Het
is ongecompliceerd lol maken
in een pretentieloze sfeer. We
doen dingen die vanwege het
artistiek onverantwoorde karak
ter niet in de schouwburg kun-
foto lex van rossen
nen. De schouwburg, dat is
netjes binnen eten, zal ik maar
zeggen, en dit is picknicken."
Chez Marcanti Plaza, Jan
van Galenstraat, Amsterdam.
Februari en maart op zondag
(15.00 uur), maandag (20.30
uur) en dinsdag (20.30 uur).
Kaarten verkrijgbaar bij de
VW's en het AUB-Uitburo.
zutphen anp
Archeologen hebben in de bin
nenstad van Zutphen een mid
deleeuwse schildering uit de
eerste helft van de 14e eeuw
ontdekt. Nooit eerder is een
dergelijke voorstelling aan de
buitenzijde van een Middel
eeuws woonhuis aangetroffen,
zegt stadsarchivaris R. Her
mans. Sinds de 15e eeuw zit de
schildering op een binnenmuur.
De versiering, van 3 bij 1,5
meter, doet denken aan een go-
Schildering ontdekt
uit middeleeuwen
tische kerkvenster. Op een blind
raam bracht de kunstenaar in
rode en zwarte verf een venster
schildering aan die de buiten
kant een levendig aanzicht gaf.
Het namaak-raam was waar
schijnlijk van ver buiten de
stadsmuren te zien. Hermans
vermoedt dat de eigenaar de
b niets tegen politici, als ze
niet met hun hoge eigen
en opgefokte reputaties
en dat ze overal verstand
lebben. Neem nu Margje
■eld, van De Groenen. Een
keurig voorbeeld hoor. Per-
lijk vind ik haar uitermate
likt als activiteitenleidster
:n geitenfarm in Ghana. En
:ze juffrouw, van huis uit
ite, het nuttigen van een
Jiologische kaas belegde
zuurdesembrood wil be-
eren, mij best. Maar wan-
ze zich, uit hoofde van
raadslidmaatschap, meent
öeten bemoeien met het
en cultuurbeleid van de
ïente Leiden, dan heb ik
zoiets van: schoenmaker,
je bij je leest.
Margje neuriet wei
maar om daaraan nu de
lusie te verbinden dat ze
vel verstand zal hebben
le akoestiek van de stads-
orzaal, vind ik een tikkeltje
r gaan. Misschien zegt u:
eel niet te snel. Zet zo ie-
d liever eerst een uurtje
een trekharmonika in de
Een bankje op de Korevaarstraat dat u verder nergens De nieuwe wegwijzers in de stad, ontworpen door
in de omgeving tegen komt. Het straatmeubilair in de Peter Krouwel die zich nu ook mag buigen over nieu-
stad is een rommeltje. foto hielco kuipers we bankjes en boomkransen. foto hielco kuipers
voorstelling liet aanbrengen om
te imponeren: het paste bij de
allure van het huis. Wie de be
woners en de kunstenaar waren
is niet bekend.
De stadsarchivaris denkt niet
dat het gotische venster het eni
ge exepiplaar in de wereld was.
Waarschijnlijk zat zo'n schilde
ring ook op andere huizen. Dat
maakt de vondst volgens hem
ook uniek. „Het betekent dat we
de ideeën over de buitenkant
van de middeleeuwse woonhui
zen moeten herzien."
Veel kandidaten
Cabaret Festival
Aanstormend cabarettalent
heeft zich massaal aangemeld
voor het VARA Leids Cabaret
Festival dat maandag 13 februa
ri van start gaat in de Leidse
Schouwburg. Maar liefst 65
mensen hingen aan de bel.
„Een opmerkelijke hoge score",
vindt STEEKprodukties, die sa
men met de VARA het festival
organiseert. „Vorige jaren kre
gen we doorgaans rond de 50
aanmeldingen."
Kandidaten voor het festival
meldden zich aan door het in
sturen van een geluidscassette
of videocassette. De organisatie
bezocht optredens in het land
en nodigde mensen uit om te
auditeren.
Uit de aanmeldingen is een
selectie gemaakt van tien kandi
daten die zich in de Leidse
Schouwburg op de eerste en
tweede voorronde zullen pre
senteren. Onder hen bevindt
zich één Leidenaar, Mare
Scheepmaker. Hij treedt op bij
de tweede voorronde op dins
dag 14 februari.
Donderdag 16 februari is de
halve finale met vijf deelnemers
uit de voorronden. De finale-
avond met de uiteindelijke drie
finalisten is op zaterdag 18 fe
bruari. Op deze finale-avond
maakt de jury de Jury-prijswin
naar bekend en kiest het pu
bliek een winnaar voor de Pu
blieksprijs.
recensie.lidy van der spek
Quartetto Amsterdam met Rien de Reede.
fluit, Marin marsiviool, Ken Hakii;altviool
en Lucia Swarts: cello. Werken van Haydn
en Mozart Gehoord op 3 februari in de
Lokhorstkerk Leiden.
Gisteren alweer het derde con
cert in de serie Kamermuziek in
de Lokhorstkerk, de ruimte die
door zijn intimiteit en akoestiek
bij uitstek geschikt is voor klei
ne ensembles.
Wat is er zoal te melden van het
Quartetto Amsterdam? Ze ma
ken muziek waar je beslist niet
bij in slaap valt. Een pittige
doordringende samenklank valt
daarbij op, niet in de laatste
plaats door de solide, zo hier en
daar een er op in hakkende
toon van de cello. Eigenlijk
overheerste deze reus wel eens,
maar toch had het een heel be
vredigende, lekkere uitwerking.
Zoals Lucia Swarts dat Allegro
ma non troppo neerzette uit het
Quinten-quartet van Haydn, le
venslustig en fier, zo hoor je dat
maar zelden.
Rien de Reede kleurde deze
keer echt mooi met de strijkers.
Zijn spel was dynamisch en
buigzaam in de snelle loopjes
van Haydns allegro, contrastrijk
in het bewogen laatste deel van
het kwartet in g van Reicha
(1770-1836), waarin gejaagd
heid en serene vrede elkaar af
wisselen. Met lang aangehou
den tonen heeft De Reede meer
moeite; in het Menuet klonken
deze bepaald kwalijk. In combi
natie met de altviool, heel ver
rassend, kreeg de klank van de
dwarsfluit zelfs af en toe een zil
veren randje, een 'edge'.
Marin Mars speelt geconcen
treerd en kan goed leiding ge
ven. Was ze bij de laatste drie
stukken intens, maar wat meer
op de achtergrond aanwezig, in
het trio in Bes van Haydn voer
de zij overtuigend de boven
toon.
het spul dat de gemeente op
straat plaatst: wegwijzers, ban
ken, boomkransen, bloembak
ken, lantaarnpalen, fietsenrek
ken, enz. Zeg maar: al die din
gen die worden bespoten, be
plakt en kapotgemaakt. Dat
laatste zou weieens te maken
kunnen hebben met hoe het er
uit ziet. Eigenlijk is het momen-
teel een rommeltje: een paaltje
hier, een bankje daar. En omdat
het zo'n rommeltje is voelen
mensen zich ook niet verant
woordelijk voor het netjes hou
den van het centrum, zo ver
klaarde ambtenaar Ali Hellinga
tegenover de commissie.
Er moet in de binnenstad dus
een net, gelijksoortig plaveisel
komen met mooi en degelijk
straatmeubilair. In de toekomst
zal het dus niet meer voorko
men dat u op de Korevaarstraat
een bankje ziet staan dat u ver
der nergens anders in de stad
tegenkomt. Peter Krouwel, van
het gerenommeerde ontwerp
bureau Ninaber/Peters/Krou-
wel, is gevraagd een ontwerp te
maken voor nieuwe banken,
boomkransen, verlichting en
fietsrekken, zodat een zekere
eenvormigheid in het straat
meubilair ontstaat. Hij ontwierp
al eerder de nieuwe bewegwij
zering in de stad.
En wat willen raadsleden in de
genoemde raadscommissie
daarover weten: of Leiden geen
Anton Pieckstad wordt, of het
straks niet precies De Efteling
lijkt? Alsof Ali Hellinga een soort
frau Antje van de Sleutelstad is
die met boterton en melkkan in
de weer is om pannekoekhuis
jes te bouwen. En: of het bureau
Ninaber Peters/ Krouwel niet
één van Neerlands toonaange
vende bureau's is, maar zich
onderscheiden zou hebben als
ontwerper van de druipgrot-
wanden in de plaatselijke pizze
ria.
Kijk, als raadsleden thuis het
huishouden verslonzen zal mij
een zorg zijn. Maai* dat de da
mes en heren die zulke onbe
nullige vragen stellen zich met
de inrichting van de binnenstad
bemoeien vind ik nogal zorg
wekkend. Wat er in hun hoofd
omgaat, ik weet het niet? In elk
geval geen visie op het stads
beeld, op de functie en vormge
ving van straatmeubilair of een
visie op het nut van een integra
le stijl. Nee, Pechtold pleitte er
voor de afwisseling in de bin
nenstad (lees: de rotzooi) toch
vooral te laten voortbestaan. Als
u het mij vraagt is de rommel in
de stad een exacte weergave
van de rommel in de bovenka
mers van onze raadsleden.
stockholm De bron, een olieverfschilderij van Pi
casso uit 1921, is terecht. Het doek is samen met
een beeld van dezelfde Spaanse kunstenaar en een
schilderij van de kubist Georges Bracque van te
ruggevonden in Gothenburg. De kunstwerken
werden in 1993 gestolen uit het museum van mo
derne kunst in Stockholm. Bij die diefstal verdwe
nen acht objecten met een totale waarde van circa
honderd miljoen gulden. Op één na zijn alle wer
ken nu terecht. De inbrekers waren binnengeko-
men door een gat te zagen in het dak. Inmiddels
zijn twee Zweden en een Pool gearresteerd op ver
denking van de inbraak. foto ap
recensie»maarten baanders
Voorstelling: 'Pork' door Paul Selwyn
Norton Gezien 3/2 LAKtheater Leiden
Nog te zien: 4/2 LAKtheater. 20.30 uur
'Pork' van choreograaf Paul Sel
wyn Norton is een destructieve
voorstelling. Het begin is over
weldigend. Harde muziek raast
door de zaal. In de kil belichte,
kale ruimte maken zeven dan
sers felle, dynamische bewegin
gen. Het zijn bewegingen waar
bij je meteen denkt: er is iets
mee aan de hand. Het lijkt of de
dansers niet willen bewegen, of
de dans pijn doet, of een on
zichtbare kracht hen dwingt. Ze
worden meegesleurd in een
krachtenveld. Ze staan hun li
chamen af aan de dans. Als ze
stilstaan, lijken ze machines die
even uitgeschakeld zijn.
Later wordt duidelijk wat de
macht is die hen beheerst.
Norton betreedt het toneel in de
rol van een huiveringwekkende
dokter met een lichaam vol
zweren en schilfers. In een hor
rorscène bepaalt hij met stok
ken, die het midden houden
tussen toverstokken en Chinese
eetstokjes, onverbiddelijk de
bewegingen en houdingen van
de dansers. Hij analyseert en
isoleert alles wat beweegt, tot de
vingers en de tong toe, totdat er
niets meer van over is. Als hij
een lichaam, dat bewegingloos
op de grond ligt, opblaast als
een ballon, wordt daarmee
prachtig uitgebeeld dat het li
chaam niets dan bewegende
buitenkant is.
Daarna bouwt de dokter een
dans op waarin de groep braaf,
slaafs, zonder persoonlijke ex
pressie beweegt. Het is jammer
dat de dansbewegingen nu veel
minder spannend zijn dan toen
aan het begin een onzichtbare
kracht over het toneel woei. Erg
bijzondere bewegingen zijn er
niet meer te zien. De macht van
de dokter is alleen nog maar
drukkend. De spanningsboog
van de voorstelling verloopt
hierdoor niet bevredigend. Na
een heftig, geladen begin is de
ontknoping futloos. De dokter
blaast de voorstelling dan ook
uit als een kaars.
Mooi is wel dat Norton zijn on
heilspellende visie op dans toch
nog relativeert. Eén van de dan
sers onttrekt zich aan de brave
groepsdans en loopt er als een
soort dorpsgek tussendoor. De
vrijheid lijkt alleen aan gekken
voorbehouden.