Item hetzelfde? Schrijvende Lezers/Info Een foto zegt soms meer dan duizend woorden WOENSDAG 25 JANUAR11995 N BRANDENBURG, 071 -35648, OMBUDSMAN LEIDSCH DAGBLAD Al is het dan al weer vele jaren geleden, die ene foto zal velen nog in het geheugen gegrift staan: dat naakte Vietnamese meisje dat na een bombarde ment gewond en aan de totale ontreddering ten prooi over een weg loopt - veel meer dan wel ke indringende reportage ook tekende dat ene beeld de waan zin, de verschrikking en de ont menselijking die een oorlog te weegbrengt. Later zag ik dat fragment nog terug op film, maar het haalde wat indrin gendheid betreft niet bij dat ene, op papier stilgezette mo- Foto's horen in en bij de krant. Zij kunnen verhalen op een gewone of markante ma nier ondersteunen, maar zij kunnen ook los van woorden een geheel eigen werkelijkheid of vorm van schoonheid weer geven. Jarenlang was in de da gelijkse praktijk van de vader landse journalistiek de illustra tie ondergeschikt aan de tekst. Ik weet nog hoe ik zelf als ver slaggever reageerde: een foto, best, maar het moest niet ten koste gaan van mijn verhaal dan moest-ie maar wat kleiner worden afgedrukt. En geheel en al is die opvatting zeker nog niet uitgeroeid. De tijden dat bij een krant tamelijk achteloos met fo to's werd omgegaan zijn echter definitief voorbij. Dat moest ook wel. Mensen zijn, als gevolg van tv en video, veel meer dan vroeger visueel ingesteld. Dat vereiste dat er meer plaats en aandacht moest komen voor fo to's en tevens dat er hogere ei sen aan de kwaliteit dienden te worden gesteld. De komst van kleurenfoto's in de krant verste vigde die ontwikkeling nog ver der. Over het fotobeleid bij de krant bereiken mij van lezerszij de, schriftelijk of terloops in een gesprek, met een zekere regel maat vragen, op- en aanmer kingen. Ik heb deze verzameld en voorgelegd aan de beide fo to-redacteuren die waken over dit onderdeel van de krant. De meeste vragen betreffen de wij ze waarop met foto's van onge lukken, misdrijven en vooral oorlogsgeweld wordt omge gaan. De lezers raken hier een delicate materie waarvoor je het beleid onmogelijk langs de el- lestok kunt leggen. „Over het algemeen zijn we op dat gebied terughoudendO b aldus de foto-redacteuren. „Fo to's waarop slachtoffers van ver keersongelukken en die waarop verdachten van misdrijven duidelijk voorkomen nemen we in de regel niet op. Hoe dichter bij huis die zaken zich afspelen, hoe scher per je ook moet op letten. Het ligt heel gevoelig. Het tonen van oorlogsgeweld is een probleem apart. De grote persbureaus heb ben de laatste paar jaar de foto's daar- aangeleverd. Je moet de hardheid van een oor log natuurlijk laten zien, maar we zijn er niet op uit om te chocqueren". Eén van hen zegt: „Er was onlangs een foto uit Grozny met kinderen die na een bominslag onder het stof en het bloed zaten. Het was gruwelijk. Ik ging er bijna van over mijn nek. Ik heb zelf kinderen en dan raakt het je denk ik nog iets har der. Ik heb die foto niet ge plaatst. Er zijn grenzen. Een an dere vreselijke foto, een ver brande Russische militair han gend uit een tank, heeft wèl een plaats in de krant gekregen. Ik vond dat nog wel kunnen. Maar niet in kleur. Ach, het blijft wik ken en wegen, een gevoelskwes tie". Wat is er waar van het verhaal dat foto's, zeker in oorlogssitua ties, wel eens in scène worden gezet, wil een lezer weten. De fotoredactie vindt het moeilijk daar iets over te zeggen. „Dage lijks komen er via de persbu reaus honderden foto's binnen. Je vermoedt wel eens iets, je proeft wel eens iets. We denken dat het een enkele keer gebeurt. We hebben een foto gehad uit Somalië van een kind met een pistool waarvan we dachten, nou....maar bewijs het maar Eén lezer sprak eens het ver moeden uit dat de redactie wel eens aan foto's knipt, dus mani puleert. om een be paald effect te berei ken. De beide redac teuren ontkennen dat met klem. „Dat gebeurt niet. Het zou een inbreuk zijn op het werk, het co py-right, van de fo tojournalist. Wat we wel eens doen is een montagefoto maken, zoals onlangs is ge daan met Willem- Alexander en zijn vriendin, maar dan wordt dat ook ver meld". Lezers vragen zich voorts af wat nu eigenlijk de criteria zijn om een foto op de voorpagina te zetten. Ze vinden dat er soms aardige maar wat nieuws betreft weinigzeggende foto's op staan. En waarom soms zo ontzettend groot? ,,We gaan niet uit van het standpunt dat alleen harde nieuwsfoto's op de voorpagina moeten. Ook foto's die heel mooi of sfeervol zijn horen daar volgens ons thuis. Foto's die, zoals de hoofdredacteur het uit drukt, een bepaald warmtege- voel overbrengen. Het is een keuze. Wat de grootte betreft: sommige foto's zeggen heel weinig als je ze klein afdrukt, die hebben ruimte nodig, dan blijkt pas hun kracht. Eén mooie, grote foto op een pagina maakt vaak veel meer indruk dan een stel kleine", aldus de fotoredacteuren. Op het gebruik van kleurenfo to's wordt verdeeld gereageerd. Sommige lezers vinden het prachtig, anderen alleen als het functioneel is ('Foto's van schil derkunst of mooie stoffen of bloemen en natuur die vragen om kleur, niet het hoofd van een willekeurig persoon') en weer anderen geven duidelijk de voorkeur aan zwart-wit. De fotoredactie vindt dat kleur én zwart-wit in de krant thuishoren. „De lezer die be- De ombudsman van het Leidsch Dagblad is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 9.30-11.30 uur onder telefoonnummer (071)-356215. Brieven kan men richten aan het adres: Ombudsman Leidsch Dagblad, Postbus 54,2300 AB Leiden. Het werk van de ombudsman valt buiten de verantwoordelijkheid van de hoofdredactie. Vóór klachten over de bezorging gelieve men te bellen (071) - 143241 (nazes uur) en 128030 (overdag). weert absoluut geen behoefte te hebben aan kleur zou naar onze mening raar opkijken als kleur op de voorpagina ontbrak. Een doodenkele keer gebeurt dat door een bepaalde oorzaak en dan weet je niet wat je ziet: het lijkt dan net een krant uit een ver verleden. Kleur verfraait het gezicht van de krant. Maar we zullen niet ontkennen dat zwart-wit foto's soms beter uit komen dan kleur. We willen het ook niet te bont maken. Over het algemeen staan op de voor pagina en op de eerste pagina van het regio-katem kleurenfo to's, de rest is zwart-wit". Voor wie er belang in stelt voeg ik er nog aan toe dat er da gelijks via persbureaus als Reu ter, AP, EPA, ANP en de eigen fotografen zo'n 500 foto's bin nenkomen. Daarvan gebruikt de redactie voor de krant van die dag en voor archivering maar een fractie. Vroeger ging dat gepaard met een enorme papierverspilling, hele pakken verdwenen in de prullenbak. Door de huidige digitale verzen ding van de foto's door de pers bureaus is daar geen sprake meer van: de fotoredactie pakt alleen die opnamen uit de com puter die zij nodig heeft. Een werkwijze die het milieu zeer ten goede komt. Van dat aantal van zo'n 500 foto's is 99% in kleur, wel een bewijs hoezeer dat oprukt. Nog maar enkele ja ren geleden was kleur hoge uit zondering. Zonder dat de opna me aan kracht verliest kunnen kleurenfoto's overigens zwart wit in de krant worden ge plaatst. Een punt van kritiek van en kele lezers is het gebruik van ar chieffoto's in de krant. Het komt wel voor dat bij een ern stig bericht over bezuinigingen of iets van dien aard een fo tootje van een lachende wet houder of andere autoriteit is geplaatst dat bij een geheel an dere gelegenheid is genomen. Vooral mensen op wie dat wei nig plezierige bericht betrekking heeft, ergeren zich daaraan. ('Word je gekort in je subsidie, staat die vent er nog bij te la chen ook'). De fotoredactie kent het pro bleem. „Het komt niet vaak voor, maar het gebeurt een en kele keer. Er is niet altijd tijd om van iemand een nieuwe foto te maken. In tijdnood wordt dan ceruheroep op het-archief ge daan. Tja en als je daar van die persoon dan alleen vrolijke fo to's hebt René Diekstra zegt in zijn co lumn in het Leidsch Dagblad en aanverwante kranten van 14 ja nuari dat het woord item (on derdeel van een tv-programma) komt van het Latijnse idem, dat hetzelfde of dezelfde betekent. „Het is, met andere woorden, precies idem, precies 'hetzelfde' of je nou het breken van een (champagne) flessehals bij het van de helling glijden van een nieuw type viskotter uitzendt, of het breken van een vrouwennek bij het glijden van een skipiste." Dat is een schokkende conclu sie, die vraagt om een onder zoek. Item en idem zijn alletwéé Latijnse woordem. Item (Latijn se uitspraak: ie-tem) betekent 'eveneens', idem betekent 'het zelfde'. Twee grote Latijnse woordenboeken zijn het met el kaar eens dat het beginstuk i - van die twee woorden dezelfde oorsprong heeft, maar dat het tweede stuk heel verschillend is; ze brengen item en idem niet met elkaar in verband. De schokkende psychologische conclusie is gebaseerd op bluf met Latijn. Wat is item dan wel, en waar om spreken we dat Latijnse woord op zijn Engels uit? In middeleeuwse kasboeken en andere lijsten die in het Latijn gesteld waren, vind je bovenaan de bladzijde iets als dit: „Uitga ve voor twee ganzen: zoveel geld; item (d.w.z. eveneens een uitgave) voor twee eenden: zo veel geld." En zo begint elke Dom, erg dom Bij deze laat ik u weten dat ik het dom, erg dom en onfat soenlijk vind dat u in uw ru briek "De Stemming" van 14-1- '95 zo uithaalt naar de persoon Hans de Goede. Als mede-eige naar van een stukje 'Bulderbos' heb ik me verdiept in deze ac tie. Een belangrijk element is dat het er niet om gaat of de be woners van A, B, of C last krij gen, maar dat het accent ligt op het idee dat Nederland/de Randstad, zoveel extra vliegbe wegingen helemaal niet aankan. Een beetje genuanceerd denken voorkomt de stemmingmakerij waarbij een persoon het schandblok in gaat en het deel van de lezers dat zich aange sproken voelt door uw tekst kan volgende post op die bladzijde met het woord item. Ook in lijs ten in andere talen ging dat zo: Nederlandse kruideniers schre ven tot in onze eeuw item op el ke nieuwe regel van hun reke ningen. In Engeland is dit woord in de landstaal terecht gekomen. Het charmantste voorbeeld staat in Shakespeares Driekoningenavond (1.5.247- 253), waar iemand avances af houdt en spreekt over haar ei gen schoonheid: „Die zal als volgt worden geïnventariseerd... als, item, twee lippen, onbe stemd rood; item, twee grijze ogen, met leden eraan; item, één nek, één kin, enzovoort." Sinds het begin van de ne gentiende eeuw komt het woord item in het Engels voor in de huidige betekenis: een de tail van informatie of nieuws, speciaal in een krant. Overigens geeft Van Dale's Hedendaags Nederlands als tweede beteke nis nog steeds „punt op een lijst, een begroting, een reke ning." De televisie gebruikt het woord item dus gewoon goed, als' 'een los stukje informatie'. Kranten zijn daar altijd geheel gevuld mee geweest, en ik zie niet in waarom dat ineens ver keerd is bij nieuwsrubrieken op de televisie. Iets anders is dat het vertonen van een dodelijk ongeluk op een skipiste smake loos en schokkend is, omdat de kijker daar niets aan kan doen. Het vertonen van oorlogsbeel den is wel schokkend maar niet smakeloos, omdat het ons in beweging brengt tegen die oor log. Er wordt ons geen onver schilligheid bijgebracht, zoals Diekstra beweert. D.C. Steures, Leiderdorp. Indien u reageert op een arti kel in deze krant, wilt u dan in uw ingezonden brief uw naam, adres en woonplaats vermelden, evenals de datum waarop het betreffende arti kel werd gepubliceerd? Brieven worden in het al gemeen in deze krant onder tekend met naam en woon plaats. Plaatsing van ingezonden brieven betekent niet dat de redactie het eens is met de inhoud ervan. De redactie behoudt zich ...het..recht voor ingezonden-, brieven in te korten en plaat sing van brieven te weigeren. Een herinnering aan het oude War mond. Het zijn de resten van een kerk met een driebeukig schip met dwars- schip en koor. De kerk is tijdens het beleg van Leiden door de Spanjaar den in brand gesto ken. Slechts het koor werd daarna herbouwd en heeft tot 1874 als kerk dienst gedaan. Naast de ruïne lig gen grafzerken voor Van Was- senaer en Mathen- esse, Boers en Ba ron van Leyden en Westbarendrecht. De toren is intact gebleven en da teert waarschijnlijk uit de 15de eeuw. Onze fotograaf Wim Dijkman doorkruist dagelijks een groot deel van de streek om het nieuws voor de krant in beeld vast te leggen. Tijdens die ritten komt hij langs allerlei 'beeldige' plekjes die niet direct hot het zeker waard zijn om te presenteren. ANN01895 - „Het Staphorster boertje" is iemand, die meent het geneesmiddel voor alle menschelijke kwalen te kennen, en van heinde en verre zoeken patiën ten hem op, om bij hem baat te vinden. Hij houdt in verschillende plaatsen zelfs zittingen om zijne patiënten te ontvangen, en hij heeft dan ook een drukke praktijk. In den laatsten tijd hield hij ook zitdag in eene herberg bij Heerenveen, en nauwe lijks was dit bekend, of tal van patiënten spoed den zich derwaarts. Zonder onderzoek, maar al leen door vragen, is de psuedo-dokter spoedig achter de kwaal, geeft altijd hoop op volslagen beterschap. Hij vertelde o.a. zeer zeker om ver trouwen te winnen - dat hij te Arnhem en Am sterdam patiënten had onder de eerste standen, hij werd dan met equipage van het station ge haald, ja, hij was zelfs aan het Hof ontboden bij H.M. de Koningin-Regentes! De goêgemeente be sloot uit het laatste feit al dadelijk, dat daarom de justitie het boertje maar zijn gang liet gaan: de Koningin zou dit wel bevolen hebben. Maar -* welk eene ontnuchtering voor de patiënten, toen gisteren de politie een onderzoek kwam instellen naar aanleiding van hun consult bij het boertje en en gedeelte van de medicamenten in beslag nam, om chemisch onderzocht te worden! Nu, het boertje stuurde zoo groote dosis „medicijn" voor ieder, dat de politie er wel wat van meenemen kon. Zij zitten daarom nog lang niet zonder poe dertjes. Dat het boertje beste zaken maakt, is te begrijpen, hij vraagt niets voor zijne hulp, maar wat men voor hem afzondert neemt hij dankbaar vrouwtje, van dit prachtige uitzicht?" - Zij: „Ik ben sprakeloos." - Hij: „Sprakeloos?" Dan blijven we hier." - Een goed teeken. - „Hoe ver is uwe zuster toch met hare zanglessen gevorderd?" - „Papa heeft vandaag voor 't eerst, de watten uit zijne ooren ANN01970 Een schoone streek. - Hij:„Nu, je, - De rijkspolitie in Driebergen heeft gisteravond met assistentie van de leden van de verkeers- groep op het station Driebergen tien reizigers uit de trein Utrecht-Arnhem gehaald. Het „gezel schap" bestaande uit vier Griekse echtparen (met een aantal baby's en kleuters) en twee Nederlan ders, was in een enorme vechtpartij gewikkeld ge raakt over de waag, wie het eerst van het toilet gebruik mocht maken....De Grieken ontstaken helemaal in woede, toen één van de Nederlan ders - althans volgens hun verklaringen - een Griekse wouw aan haar arm opzij trok. Voor de conducteur was er geen beginnen aan de vech tenden te scheiden. De Driebergse collega had hulp van haar collega's van de verkeersgroep no dig om hen uit de trein te halen en naar het bu reau van de verkeersgroep te brengen. Ook de spoorwegrecherche werd ingeschakeld. De verho ren leverden nogal wat moeilijkheden op, omdat iedereen ontkent met vechten begonnen te zijn. De politie in Driebergen hoopt, dat reizigers, die getuige waren van de ruzie om het toilet, zich zul len melden. De trein kreeg door deze mini-oorlog een vertraging van een half uur. Hij werd gecom bineerd met de volgende trein in de richting Arn hem. ZIEKENHUIZEN ONGEVALLENDIENST Academisch Ziekenhuis vanaf zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 en vanaf woensdag 13.00 t/m vrijdag 13.00, woensdag 13.00 uur(Diaconessenhuis)e dagelijks St-.EIisabeth Ziekenhuis. BEZOEKUREN DIACONESSEN HUIS (tel. 071-178178): dagelijks 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 u Kraam- en zwangerenafdeling: buiten de gewone bezoektijden, voor partners bovendien van 10 30-11.15 uur en van 19.45 - 21.00 uur Special Care Unit: 10.30-11.00 uur, 15.00 -15.30 uur en 19.00-19.30 u en na overleg met de dienstdoende verpleegkundige Kinderafdeling: 10.30-19.00 uur, na overleg met de dienstdoende verpleegkundige. Jongerenafdeling: 14.30-15.15'uur en 19.00-19.45 uur. RIJNLANDZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth (tel. 071-454545): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19 30 uur. klassi en II daarnaast ook 11.15-12.00 uur. Kraamafdeling: 14.30-15.30 uur en 18.30-19.30 uur (voor vaders tot 21.00 uur). Kinderafdeling: 14.30-19.00 uur (voor ouders de gehele dag). Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC): 14.00-14.30 u 18 30-19 00 uur. Spoedeisende hulp: dagen nacht geopend RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord (tel 01720-63131): dagelijks 14.00-15.00 u en II daarnaast ook 11.15-12.00 uur. Geen spoedeisende hulp-meer mogelijk ACADEMISCH ZIEKENHUIS (tel 071-269111): alle patiënten (behalve kinderen) 14.15-15.00 uur en 18.30-19 30 uur Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.15-19.00 uur, 19.00-20.00 uur (Alleen Partners/echtgenoten met kinderen. Voor zwangeren: zaterdag en zondag van 10.00 tot 11.00 uur, uitsluitend v partners/echtgenoten en eigen kinderen. Kinderafdelingen: voor ouders van opgenomen kinderei mogelijkheid in overleg met de hoofdverpleegkundige. Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden: keel-, neus- en oorheelkund en 18.3C i 18.30-19.30 uur, klasse e bezoe en neurologie: 14.15-1?. heelkunde 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 30-19.30 uur; oogheelkunde e BIOSCOPEN 124130/133210, Steenstraat 39 LIDOl De Leeuwekoning al., (Nederl. ge sproken) zo 13.00,15.30, vr za zo woe 14.30. Op een mooie dag wordt op de Afrikaanse steppe het leeuwtje Simba geboren. Als zoon van de ko ning is hij voorbestemd zijn vader op te volgen. Maar oom Litteken wil daar een stokje voor steken. De nieuwste Walt Disney. Disclosure 16 jr., dag. 18.45. 21.15. Een spannende en zwoele thriller over de keiharde strijd op de werkvloer van ëen computerbedrijf in de negentiger jaren. Michael Douglas wordt tegen zijn zin belaagd door ex-minnares De mi Moore en wordt ten onrechte be schuldigd van seksuele intimidatie. LID0 2 The Lion King al., dag. 19.00, 21.15, vrza zo woe ook 14.30. LID0 3 Interview with the Vampire 16 jr., dag. 18.45, vrza zo woe ook 14.15. Tom Cruise in verrassend akelige hoofdrol in deze film van Neil Jordan. Sarcastische grapjes over de vampier- folklore maken van deze film beslist bloed, vanzelfsprekend, rijkelijk. Pulp Fiction 16 jr., dag. 20.45. f van Quentin Tarantino. Vertelt n koffieshop b ster die op dev moet passen. Met John Travolta, Har vey Keitel, Uma Thurman, en uiter aard de hilarische Tarantino-dialo- Junioral., dag. 18.45, 21.15, kend allemaal. STUDIO Frankenstein 16 jr., dag. 18.45, lichaamsdelen bij elkaar dat op zoek gaat naar liefde. LUXOR tel: 071-121239, Stationsweg 19 The River Wild al dag. 19.15, 21.30, zo ook 14.15. Kruising tussen een familie-, misdaad- en natuurfilm van Curtis Hanson. Riviergids Meryl Streep is met man en kind aan het peddelen doch crimineel op de vlucht Kevin Bacon dwingt de rubberboot Corrina, Corrina dag. 19.30. Roman tische komedie van Jessie Nelson met Whoopi Goldberg. Na de c 'slachtoffer'. The Innocent dag. 21.45. Politiek liefdesdrama van John Schlesmger naar een roman van lan McEwan. Na de val van de Muur gaat Campbell Scott terug naar Berlijn waar hij jaren geleden als spion werkte en een ge heime relatie had met de getrouwde Isabella Rosselini. KIJKHUIS tel: 071-142895, Vrouwen kerksteeg 10. Forrest Gump do t/m woe 20.30. Film van Robert Zemickis over de ul tieme anti-held. Tom Hanks is tegelij kertijd een onnozele hoofdrolspeler, een zwijgende getuige en de volks held in een stukje Amerikaanse ge schiedenis. Schindlers List do t/m zo 20.00. Van Steven Spielberg. De charmante za kenman Liam Neeson houdt tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn fabriek draaiende met goedkope joods ar beidskrachten uiteen nabijgelegen heid concentratiekamp en trekt zich hun lot aan. othing rr twee Siciliaanse edellieden verliefd worden op dezelfde dame. The Joy Luck Club di 20.00. Van Wayne Wang Vier uit China geëmi greerde moeders kunnen de kloof met hun verAmerikaanste dochters niet overbruggen. Bitter Moon woe 20.00. Erotische thriller van Roman Polanski. De Ame rikaanse schrijver Peter Coyote pro- heel geslepen te koppelen aan de keurige Engelsman Hugh Grant. LVC tel: 071-146449. Los Santos Innocentes do vr 20.00. Van Mario Camus. In het Spanje van Franco probeert een familie te ont snappen aan de mensonterende om standigheden. LAK tel 071-124890. Let's get lost ma 23. 20.30. Docu- ker in het kader van de Leidse Jazz- week. Na afloop een optreden v kwartet Huub Weijers en Bob Rigter ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA tel: 01720-20800, Va Boetzelaerstraat 6 EURO 1 Disclosure 12 jr., dag. 18.45, 21.31 za woe ook 13.45. zo ook 13.30. 16.00. EURO 2 The Lion King al., dag. 18.45, 21.15. za woe ook 14.00. zo ook 14.00. 16.30. EURO 3 Timecop 16 jr.. dag. 18.45. Actie film van Peter Hyams. In het Amerik van 2004 blijkt het mogelijk door di tijd te reizen. Die uitvinding valt in handen van corrupte senator Ron Si ver die het gebruikt om goud en goe te verwerven om het presidentschap te kunnen kopen. De regering Z' Jean-Claude van Damme als tegenzi dag. 21.00. EURO 4 Junior al., dag. 18.45, 21.30, zaw< ook 13.45, zo ook 13.30. 16.00. PARKFILMHUIS tel: 01720-95600 Temptation of a Monk vr 20 za 21, n boeddhistisch kloos. bernard. VOORSCHOTEN KINDERBIOSCOOP CC t( 614354, Prinses Marijkela; Reg ledebuut van Patrick Read Johnson. Drie mannen kidnappen dj negen maanden oude yuppiebaby want het kind is zeer ondernemend K en absoluut niet bang. DEN HAAG ASTA 1. tel: 070-3463500. Spui 27.J» Disclosure 12 jr.. dag. 13.15, 16.Oj 18.45,21.30. ASTA 2. Interview with the Vampire lb jr., dag 13.15, 16.00. 18.45,21.30 h ASTA 3. Forrest Gump 12 jr., dag. 20.30, da vr ma di ook 13.15. 16.30. De Leeuwekoning al., za zo woe 16.00, 18.45,21.30. BABYLON 2 The Lion King 12 jr.. dag. 13.15, 16.00.18.45,21.30 i'e BABYLON 3 jHi Four weddings and a funeral a!., dajlve 18.45, 21.30, do vr ma di ook IP 13.15,16.00. Ier CINEAC 1/2/3 Wegens verbouwing ge ige METROPOLE 1 tel. 070-3456756, Czm negielaan 15. O* TheRiverWild 16jr., dag. 13.15, w 16.00, 18.45.21.30. METROPOLE2 Pulp Fiction 16 jr., dag. 13.15, 16.30,20.30. Ie METROPOLE 3 St The Lion King al., dag. 18.45, gr 21.30, do vr ma di ook 13.15. 2j, 16.00. |2; METROPOLE4 True Lies 16 jr., dag. 13.00, 15.45 18.30,21.30. METROPOLE 5 Only You al., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ODEON 1 tel. 070- 3462400/3462401. Herengracht 13, w Junior al., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ODEON 2 The Specialist 16 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ODEON 3 Timecop 16 jr., dag. 16.00, 18.45. no 21.30. dovr ma di ook 13.15. ODEON 4 Riksbioscoop Mr. Jones al., dag. 11.45, 14.15. 16.45,19.15,21.45. HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030 Qr Spui 191 ZAAL Le Fil De L'Horizon 16 jr, 20 15. zo woe ook 14.00. II Gattopan 16 jr., dag. 20.15, zoen woe ook 14.00. ZAAL II Eat drink man woman 16 jr., dag. 19.30, woe ook 16.15. Tatjana jr., dag. 21.45. ZAAL III Vaarwel Ganzen dag. 19.30. Exotica 16 jr., do vrza 21.45, zo ook 16.15. TroisCouleurs: Rouge 16 jr., dag. zo di woe 21.45, woe ook 16 15. 00

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 10