'Kunnen jullie hier niet dansen?' rhomas Hill-orgel kan fluisteren, grommen en geruststellen Geen clichés bij Van Iterson Gloedvolle gitaristen op jazztalentconcours Cultuur Kunst LEIDSEJAZZWEEK Koffieconcert met ruis Strijkorkest mist speelsheid ^NDAG 23 JANUARI 1995 CHEF ANNEMIEK RUYGROK, 071 -356471PLV -CHEF JAN RIJSDAM. 071 -356472 'Jazzminister' Dijkstal opent Leidse jazzweek in stijl AANDAG 23 JANUARI he duke Het Heelkunde Combo, 21.30 uur. jksmuseum van oudheden Maandag 23 januari The Rosenberg Trio, 20.00 uur, uit verkocht!. de waag Info Opleiders Jazz Talent: Rob Car- ree, 21.30 uur; Franky Douglas, 22.00 uur. Golden Globes voor Forrest Gump beverly hills Forrest Gump heeft zaterdag de Golden Globe voor de beste film, titelrol en regie gewonnen. Beste drama-ac trice was Jessica Lange voor haar rol in Blue Sky. Ook waren er Tolden Globes voor The Lion King (beste komedie of muziek- ilm), Hugh Grant en Jamie Lee Curtis (beste komedie-acteurs), de Belgische film Farinelli (beste buitenlandse film); Quentin Tarantino (beste scenario), Dianne Wiest (beste vrouwelijke bij- ol) en Martin Landau (beste mannelijke bijrol). Sophia Loren creeg de Cecil B. DeMille-onderscheiding voor haar verdiensten voor de film in het algemeen. Italiaanse kunstenaar Turcato dood rome Giulio Turcato, een belangrijke vertegenwoordiger van de naoorlogse Italiaanse avantgardekunst, is gisteren op 82-jarige leeftijd in Rome overleden. De schilder-beeldhouwer Torcato maakte deel uit van een groep kunstenaars die zich in 1948 in ten manifest tot „formalisten en marxisten" uitriepen en zich paarmee afzetten tegen het door de communistische partij be pleite socialistisch realisme. De kop is eraf. Het jaarlijks Leids jazzfestijn vierde afgelo pen zaterdag haar officiële opening. De beroemdste saxofonist van Nederland, Hans Dijkstal, was voor deze gelegenheid graag bereid zich even te ontrekken aan zijn drukke werkzaamheden in Den Haag. De minister van Binnenlandse Zaken gaf in De Waag het startsein voor de vijftiende Leidse Jazzweek. Met geheven glas werden sponsors bedankt en de aanwezige vip's en belangstel lenden veel muziekplezier toegewenst voor de komende week. Natuurlijk ontkwam de jazz-minister er niet aan om na de openingsspeech de saxofoon om te hangen en met zijn Wassenaarse jazzband, The Liberal Swing For mation, het spits af te bijten. Met animerende dixieland en rustige softswing bewees de formatie haar grote klasse op dit gebied. Candy op de alt spelen hun riffs, zoals altijd weer alsof het leven ervan hangt. Opzwepende so lo's op gitaar en toetsen doen De Waag gloeien. De ritmesec tie zorgt voor de betonnen on dergrond. leiden dick hermsen Voor veel, heel veel, jazzliefheb bers begon het jazzfestival ove rigens al een dag eerder. Al ver voor de historische poorten van De Waag en al ver voor aanvang van het concert stonden, ver steend van de kou, de bezoekers voor het 'opwarmconcert' te wachten om binnengelaten te worden. Nieuw in de opzet van de jazzweek is The Leidsch Dag blad Jazz Night. Niemand min der dan Hans en Candy Dulfer waren uitgenodigd om de jazz week alvast wat leven in te bla zen. Een betere keus is nauwelijks denkbaar. Ook al kent haast ie dere Leidenaar het bekende duo, de Dulfers prijken al jaren op het programma van de jazz week, het blijft een feest het koppel aan het werk te zien. Met tomeloze energie weten ze vanaf het eerste moment het publiek aan zich te binden. De muziek staat als een huis. De twee tenoristen, ook Boris van de Lek is weer van de partij, en Druk gebarend neemt vader Dulfer het publiek op sleep touw. „Kunnen jullie dan niet dansen in Leiden", roept de voorman vertwijfeld de zaal in, waarna een keurige rumba wordt ingezet. Net op het mo ment dat je als argeloze luiste raar het idee hebt bij de ver keerde band terecht te zijn ge komen, slaat het ritme van het dansmuziekje om in die stevige beat waar deze formatie patent op lijkt te hebben. Het basis concept van de band stoelt op twee ideeën: het verrassingsele ment en steeds weer de op bouw naar een gigantische cli max waarin werkelijk alle muzi kale en zelfs buitenmuzikale middelen lijken gerechtvaar digd. Dulfer blijft de top in het genre van het stevig muzikaal entertainment. By R»jfL I n s ié™ u/éi 19 H(\t ufl HSt rf HftiLiin 1/ Dijkstal, de minister of swing. FOTO HIELCO KUIPERS recensie ken vos t Martijn van Iterson Kwartet. Gehoord zondag 22 januari in Jazzcafé The Du- at Martijn van Iterson niet nder reden tot Nederlands eest veelbelovende of zelfs nder meer beste jazzgitaris- gerekend kan worden, kon gisteren nog eens op zijn ste podium in Leiden, The ike, bewijzen. Een aantal lang Itgesponnen standards zoals ly Shining Hour', 'You Dorït recensie dick hermsen Opleiders Jazz Talent Award 1995: Tim Eijmaal ir (drums: Joost van Schaik, contrabas Mark lanstra, piano: Frans Heemskerk). Gehoord: 21/1, Waag, Leiden. Arto Boyadjian: gitaar (drums, ek Kroon, basgitaar: Danny Koopmans, keyboards, hur Rombouts). Gehoord: 22/1De Waag, Leiden. enals vorig jaar gaat ook bij deze vijf- nde editie van de Leidse Jazzweek, de ry op zoek naar hèt aanstormende Etalent. De 'Info Opleiders Jazz Talent kard 1995' wordt komende zaterdag [gereikt aan één van de vijf genomi- erde jazzmuzikanten. Ieder van hen in de loop van deze. week, de gele- nheid te laten horen waarom hij of zij :ht heeft op deze eervolle vermelding, der talent, want dat ben je al als je mag eedingen naar de beker, heeft slechts Know What Love Is' of het min der bekende 'Little Sunflower' van Freddie Hubbard werd ge bruikt om merendeels preten tieloze, maar solide neo-bop te spelen. Van Itersons spel lijkt het laatste jaar weer aan harmo nische rijpheid en ritmische ze kerheid gewonnen te hebben. Dat bleek uit het gemak waar mee hij in zijn lange soli de ak koorden- en toonreeksen te lijf ging zonder terug te hoeven val len op vaste licks of clichés. De meeste steun in het kwar tet had hij aan Karei Boehlee op een ouderwetse Fender Rhodes, de vaak verfoeide elektrische piano uit de jaren zestig die, evenals het Hammond B3-or- gel, een come-back lijkt te ma ken in de jazz. Boehlee was in ritmisch opzicht zeker Van Iter sons gelijke, hoewel zijn geïn volveerde improvisaties soms aan de lange kant waren. Iets minder enthousiasmerend was het spel van drummer Hans Dekker, ondanks zijn vijfen twintig jaar toch ook al een zeer ervaren muzikant. Zijn tamelijk drukke spel leek nog onrustiger door het zeer intensieve gebruik van zijn lang doorzingende bek kens. Dekkers slagwerk kwam pas goed uit de verf in de funky bewerking van Miles Davis 'So What'. Contrabassist Sven Schuster, plukte een mooie en ritmisch stabiele toon uit zijn instrument, maar intoneerde in zijn soli af en toe iets te hoog. Als geheel verdiende het kwar tet echter zeker meer dan het handjevol serieuze luisteraars onder de bezoekers in het café. muziek muziek drie kwartier om het achterste van de tong te laten zien. Afgelopen zaterdag, de eerste avond van het concours, was het de beurt aan gitarist Tim Eijmaal. Het pas negentien jarige snarenwonder studeert aan het Hilversums Conservatorium bij Wim Overgauw. De gitarist beschikt over een mooie klank. Elke toon krijgt aandacht en ruim te. Hierdoor hebben zijn melodische lij nen een plezierige helderheid. De grote kracht in zijn solospel is de toonkeuze. Deze is origineel en zeer knap bedacht. Hij bewandelt ver afgelegen toongebie- den om vervolgens toch altijd weer mooi 'thuis' in de tonaliteit uit te komen. Wat nog mist in zijn het spel is het toe spelen naar een climax. Eijmaal soleert voornamelijk in korte lijnen. Dit maakt zijn improvisaties soms erg fragmenta risch. Het gaat ten koste van 'het grote verhaal'. De opbouw naar een hoogte punt van spanning ontbreekt. Waar schijnlijk echter is dit een kwestie van tijd en ontwikkeling, want aan aanleg en talent ontbreekt het de jonge gitarist ab soluut niet. Op de tweede avond van het 'Info Op leiders Jazz Talent Award 1995' was het de beurt aan gitarist Arto Boyadjian. Hij is twintig jaar en studeert aan het Hilver sums Conservatorium. Hij zit inmiddels in het derde jaar en krijgt les van Peter Tiehuis. Naast gitaarspelen houdt Boyadjian zich bezig met componeren, waarvan fijnproevers gisteravond in De Waag alvast kennis konden nemen. Bij een concours als dit is het lastig de genomineerden los te zien van de forma tie die hen begeleidt. De mate waarin ar rangementen zijn uitgewerkt en vastge legd maakt het des te moeilijker de solist op waarde te schatten. Je bent onherroe pelijk geneigd het totaal van de muziek mee te nemen in de beoordeling van de persoolijke kwaliteiten van de solist. Boyadjian presenteert zich met een uitstekende band. Arrangementen zijn goed doordacht, accenten worden strak op de plaats gespeeld. Na de verplichte standard, in dit geval een stuk van Miles Davis, volgen alleen nog eigen composi ties van de gitarist. Ze kenmerken zich door pakkende thema's, gespeeld in een moderne opvatting. Opvallend in zijn solospel is de perfec te manier van fraseren. Melodische zin nen hebben een duidelijk begin en eind en vormen met elkaar een logische een heid. Alhoewel Boyadjian zichzelf zo heel nu en dan over de kop speelt, te snelle licks worden minder nauwkeurig, beschikt hij over uitstekende technische vaardigheden. Door de combinatie van knap gitaarspel en het kunnen schrijven van mooie composities kan dit talent het heel ver schoppen. recensie lidy van der spek K&O Koffieconcert in Raadhuis de Paauw door Gérard van Blerk, piano. Vera Beths, viool en Anner Bijlsma, violoncello. Ge hoord in Wassenaar, 22 januari Van de twee Pianotrio's van Schubert (in Bes en in Es) be hoort dat in Bes tot de mooiste trio's uit de hele muzieklitera tuur. Zondag in het Raadhuis de Paauw te Wassenaar was dit wonder te beluisteren als derde en laatste onderdeel van het programma. Volgens mij had het beter als eerste uitgevoerd kunnen worden; om de een of andere reden (misschien door toedoen van de viool) mengde de celloklank hier veel beter met de piano dan in Beetho ven's Sonate nr 3 in A voor cello en piano, waarmee begonnen werd. Deze Sonate schreef van Beethoven in zijn zogenaamde tweede of Klassieke periode, ge kenmerkt door een strenge logi sche opbouw van zijn composi ties. Als Anner Bijlsma Beetho ven speelt dan mis je toch wat. In het eerste deel 'Allegro ma non tanto' had ik zelfs het ge voel dat hij voortdurend te laag intoneerde. De klank wilde maar niet warm en rond wor den. 't Heeft zeker iets te maken met Bijlsma's interpretatie- drang (de grote barokliefheb- ber) en daaruit voortvloeiend de keuze van zijn cello. Misschien had alles beter geklonken als Van Blerk minder hevig, minder prominent aanwezig had ge speeld, maar ik blijf het toch meer bij het scherpe a-romanti- sche spel van Bijlsma zoeken. 'Souvenir d'un lieu cher' voor piano en viool opus 42 van Tchaikovsky (1878) was balsem op de vagelijk opgelopen won de. De viooltoon had de aange name verdienste goed te men gen met de piano. Vera Beths speelde met een souplesse, pro duceerde een glanzende toon, gebruikte een gedurfde stokvoe- ring en testte een dramatisch statement op zijn zangerigheid, buitte de poëzie uit van een muzikale omspeling. Juist om dat in dit driedelige souvenir de spanning subliem werd gedo seerd, was die bijna slordige on afgewerkte laatste toon een klei ne teleurstelling fftt weg over. De verrukkelijke harmoni sche rijkdom van Schubert komt in bovengenoemd Pia notrio uitgebreid aan bod. Gé rard van Blerk speelt met het grootste gemak en ongeacht de complicaties van zijn eigen par tij zijn de klankimpulsen inspi rerend, uitnodigend naar zijn partners gewend, maat en ritme aangevend en bovenal klank kleur bepalend. Een innige wie gende lyriek weerklonk in het Andante un poco mosso'. Ook deze keer had ik toch het gevoel dat de pianist teveel zijn best moet doen om op de grote Bösendorfer niet de boventoon te voeren, hoewel dit Van Blerk zeer wel afging. muziek recensie lidy van der spek Premièreconcert door het Nederlands Stnjkorkest o.l v. Michel Havenith, m m v Astnd Vrensen, sopraan. Gehoord 21 ja- nuan in het Groene Kerkje te Oegstgeest. Woensdag repeteerden ze voor 't eerst, zaterdagavond was het al zover: de première van het Nederlands Strijkorkest onder leiding van Michel Havenith. In een bezetting van veertien vio len, vier celli en twee contrabas sen, alle zestien vrouwen en vier mannen professionele musici, lieten zij in 't Groene Kerkje ho ren wat je, onder al even profes sionele leiding, binnen drie da gen voor elkaar kan krijgen. Dat was echt véél. Wat blijft van zo'n spiksplin ternieuw orkest aan positieve indrukken hangen? In de eerste plaats de enorme volle klank van de violisten, die niet in de laatste plaats te danken is aan de concertmeester Guido Miil- ler. In 'Steady on' produceert hij een aanstekelijke doordringen de klank, een diepe sterke streek en bijna knallende pizzi- cati. Muller kreeg dan ook een ijzersterke 'feedback' van 't hele orkest in de brede groots opge zette bruisende delen, als in de 'Prélude' van Grieg's 'Holberg Suite' (1885) of het 'Pezzo in forma di Sonatina' en de Finale uit de Serenade op. 48 van Tchaikovsky (1880), een mani festatie van Slavisch tempera ment, gerealiseerd met Wester se middelen. Aan deze Finale ligt een Russisch thema ten grondslag, dat ook door Stra- winsky in het derde Tableau van 'Petroesjka' wordt gebruikt. In deze stukken was de klank van de violen, gecombineerd met prachtig en hevig spelende celli en contrabassen, het meest overtuigend. Daar waar een verstilder, me ditatiever of lichtvoetiger en speelser toon wordt gevraagd, zoals in de dansen 'Air' en 'Rigaudon' bij Grieg of in de 'Elégie' liet het Nederlands Strijkorkest de mening nog in het voordeel van de twijfel. In het Air geen broze lichthartig heid, in Tchaikovsky's Elégie geen tragiek en in het Rigaudon zelfs rare fouten, oneffenheden en onzuivere tonen, met name bij de concertmeester. Van dik hout zaagt men dan planken, en toch blijft Müller de bekende rots in de branding, het aanste kelijke baken in een woelige zee. In Moessorgsky's cyclus 'Kin derkamer' was de sopraan Ast- rid Vrensen zo dominant aan wezig dat in eerste instantie de zang je opeiste en in tweede in stantie pas het orkest. Toch rea liseerde ik me dat de twintig strijkers hier intens en beeldend musiceerden onder leiding van de enthousiast dirigerende Mi chel Havenith. Vrensen zingt imponerend, zeer theatraal, met gevoel voor drama. Maar voor deze kinderliedjes vond ik van alles wat te veel, te overtrokken; zij werd géén kind tussen de kinderen. Is er niet bij voor beeld in 'het stokpaardje' een duidelijk heel groot verschil tus sen het galopperende zingende pruilende jongetje en Njanja de kinderjuf? In een opera van Ver di zal Astrid Vrensen vast en ze ker tot haar recht komen met haar dramatische, vibrerende mezzostem. eidse Pieterkerk bezit enige gerestaureerde exemplaar ter wereld den susanne lammers iden heeft er een uniek orgel De Pieterskerk bezit al het zondere Van Hagerbeer-or- Zaterdag was de officiële erdracht van het Thomas 11-orgel aan het bestuur van kerk. De Pieterskerk bezit nu t enige goed gerestaureerde ïmplaar ter wereld dat aan de idzijde van het koor hangt uit (ijken over schip en koor. Het tieme orgel zal, zeker na de ugkeer van de grote Van H'a- rbeer, ingezet worden voor romantische en moderne >ertoire en het begeleiden i koren. De overdracht was neen het begin van de Engel- Week met activiteiten die op Ike wijze dan ook met de tse eilanden in verband reerd voor een half tot driekwart miljoen. Eén van de bijzonderheden voor Leiden is dat dit orgel be schikt over een 'zwelwerk', een kast waarin een gedeelte van de pijpen is ondergebracht en waarvan één wand voorzien is van jaloezieën. Deze staan in principe open, maar kunnen ook dicht, waardoor het orgel bij wijze van spreken kan fluis teren. Gerard Verloop, leider van dit restauratieproject, vertelde dat dit orgel afkomstig is uit Enge land, uit de St. John's Church in Londen. Het werd in 1883 ge bouwd door de Fa. Thomas Hill Son. De kerk werd voltooid in 1878. De grote anglicaanse pa rochie had de kerk al snel afbe taald en 1882 begon ze te den ken over de aanschaf van een orgel. Weldadig klassiek Hill, een oud maar vooral ook niet al te duur merk, bracht een offerte uit voor twee orgels; een met 26 en een met 31 stemmen. De parochie koos voor het gro tere orgel. Aldus kreeg ze een orgel 'behoudend in klankge- ving'. Iets dat ons nu 'weldadig klassiek, duurzaam en veelzij dig' in de oren klinkt. Minder 'romantisch' dan het continen tale orgel, meer geïnspireerd op de grote barokorgels, zoals dat van Haarlem bijvoorbeeld. Dat dacht men tenminste. In wezen is het een zeer praktisch orgel voor de dagelijkse liturgie in En geland. Uitermate geschikt ter begeleiding van religieuze of wereldse samenzang. Verloop noemde het een pit tig orgel, zeer klassiek met Fran se invloeden. Frans met een 'stiff upper lip'. Deels omdat de kwijnende parochie het geld ontbrak om nieuwerwetsighe- den aan te brengen, deels door de restauratie door Steendam is het Hill-orgel van de Pieterskerk is het meest originele Hill-orgel ter wereld. Van de bijna 1800 pijpen is 99,8 procent oorspron kelijk (op de vervangen 0,2 per cent is ooit iemand gaan staan). Wie van een romantisch orgel véél geluid verwacht, komt be drogen uit. Dit Engelse exem plaar wijkt af van zijn continen tale soortgenoten doordat het in de eerste plaats bedoeld is voor het begeleiden van (kerk) koren. Het is dan ook een bescheiden instrument. De beste plek om het te beluisteren blijkt het koor van de kerk. De toon is zacht, intiem, erg genuanceerd en schittert niet. Dat maakt het als Burgemeester Goekoop, tevens voorzitter van de stichting Pieterskerk, probeert een pijp. begeleidingsinstrument juist zo geschikt. Het kan grommen en geruststellen, en kan dan fijn zinniger de tekst ondersteunen dan een 'klassiek' orgel. en avondconcerten te beluiste- beginnen om 20.00 uur. Tij- ren: 23/1: Leyden English dens de lunchpauze-concerten Choir met Brassband Leiden (aanvang 12.30 uur) zijn En- (Elgar, Handel), 24/1: organist gelse lunches verkrijgbaar. De Aart de Kort en Leiden Sinfo- Engelse Week zal zaterdag 28/1 Het'nieuwe geluid'is de hele nietta (Coretti, Handel), 25/1: worden afgesloten met de jaar- week te beluisteren tijdens di- H. Winterbottom (Andriessen, lijkse uitvoering van de verse lunchpauze-concerten Porter). De avondconcerten Scratch Messiah van Handel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 11