'Mijn act is voor 90 procent visueel' H 1 Al dertig jaar met de camera de boer op Gieren 'Achter het scherm' j Rtv Show VAN GEWEST TOT GEWEST ZATERDAG 21 JANUAR11995 Voor Sugar Lee Hooper werkt een TV-spotje beter dan tien radio-interviews Die Jurken. Ze heeft er inmid dels zo'n dertig. En ze hebben allemaal een naam. Zo is er de Jackpot jurk en de Gordonjurk, de Vijf-Uurjurk en de, echt waar, Ursul de Geer-jurk. Allemaal zijn ze even bij zonder en onveranderlijk zijn ze kort en met veel tule en glitter. De bolhoed van Vader Abraham mag een paar centen waard zijn, de jurken van Sugar Lee Hoo per zijn ook niet mis. PERNIS GPD Grote kans dat ze op korte ter mijn nog veel meer waard wor den. Want het gaat opeens heel hard met de carrière van Sugar Lee Hooper. Sugar van de sui ker waarop ze dol is en Lee Hooper van de manager van Billie Holliday, waarvoor het zelfde geldt. „Mijn act is voor negentig procent visueel", zegt ze. „Een spotje op de televisie, als het zou gaan om het promoten van mijn CD, heeft veel meer effect dan tien radio-interviews of wanneer ze m'n CD veel zou den draaien op de radio." Niet dat ze van dat soort reclame ge heel afhankelijk is. Integendeel, zou je bijna zeggen. „Op voor hand zijn er al 12.000 van ver kocht. Ik bedoel: m'n CD komt pas deze week uit. De mensen die belangstelling hebben, moe ten hun interesse hebben over gehouden aan m'n optredens, want dit is mijn eerste album." Het album heet Lots of Sugar I en vertoont een opvallende ver- 1 scheidenheid aan stijlen: jazz, soul, blues, pop. „Precies wat ik doe op de bühne. Ik hou van die afwisseling en bij het publiek slaat het aan. Maar toen we de CD gingen maken, hebben we het wel even moeilijk gehad. Een album moet je eigenlijk in één en dezelfde stijl maken. Dan ben je herkenbaar, dan we- ten mensen die je niet kennen I van je optredens wat ze aan je I hebben." „Maar ik kon niet anders dan, zeker op zo'n eerste CD, laten j horen wat ik allemaal doe en j dat is dus veel. Als mensen me I uitnodigen voor een optreden kunnen ze kiezen: een optreden met band, met een orkest, met een jazz-trio of met een big band. En dan hebben ze ook nog de keus uit een half uur, Suger Lee Hpoper: „Mijn CD is precies wat ik doe op de bühne." drie kwartier of een uur." „In de loop van de laatste paar jaar heb ik, en dat was ook m'n streven, de naam opge bouwd van: 'Neem die maar, dan is het altijd goed.' Dat slaat op de kwaliteit van je optreden. Het heeft ook te maken met op tijd zijn en niet te veel poeha hebben. Ik breng geen A-vier tjes mee met een lijst met eisen. Het enige dat ik vraag is een glas water en een paar mensen van een veiligheidsdienst in de zaal. En verder moet je ervoor zorgen - maar daarvoor hoef ik niet zo veel moeite te doen, waarom weet ik niet - dat het feest is." „Zo ben ik, en dat is niet over dreven, met René Froger samen de meest gevraagde biihne-act in Nederland geworden. Veel mensen weten dat niet, omdat je niet altijd op de televisie bent. Maar het is echt waar. Als ik zou willen, zou ik zestig optredens per maand kunnen doen. Maar ik doe er dus 'maar' vijfentwin tig. Dat doe ik bewust. Ik heb dat van te voren bedacht, net als alles wat ik doe." En dan volgt het verhaal over 'Hoe Het Allemaal Zo Is Geko men'. „Zo'n vijftien jaar geleden be landde ik na een val van de bühne in een rolstoel. Kon ik niet meer drummen. Dat was tot dan m'n lust en m'n leven. Ik had bij onder meer The I-ady birds gespeeld, in Frankrijk, En geland, Italië, veel optredens in Scheveningen ook. Die carrière was dus in een klap afgelopen. Vier weken ziekenhuis. Maar gek, toen ik daaruit kwam, ben ik al gelijk gaan denken wat ik dan wèl zou kunnen gaan doen." „Ik wist natuurlijk niet dat dat herstel zeven jaar zou gaan du ren Maai héb MgenSjk nooll de moed verloren. Alleen, on een bepaald moment moest ik van mezelf wel tot handelen overgaan. Dat moment kwam toen ik van de WAO in de bij stand dreigde te raken. En bij stand, dat Idonk me in de oren als een gevangenis. Toen ben ik gaan proberen om mensen er van te overtuigen te investeren in een act die ik in m'n hoofd had Dat heeft moeite gekost, maar uiteindelijk heb ik iemand gevonden die in me geloofde. Hij heeft me geld geleend en na anderhalf jaar ben ik in staat ge weest alles terug te betalen. Daar ben ik nog steeds heel erg trots op." Toen haar act was uitgekrista- lisseerd, volgden de vcrfljnin gen. Zo schoor ze. nadat ze van haar zoon voor haar verjaardag een Boeddha-beeldje had ge kregen, haar spaarzame haren af. („Mijn moeder was ook zo vroeg kaal"). Ook kwamen de voor haar nu kenmerkende jur ken erbij. „In het begin trad ik nog in gewone jurken op, netjes. Maar ik kreeg behoefte aan een eigen stijl. Daar hebben we lang over gepraat en uitein delijk hebben we een, denk ik. goede vorm gevonden Ik heb gezegd: Ik ben dik. laten we dat maar accentueren. Etv zo is de bühne-act geworden wat ik in al die jaren heb voorbereid. Ik heb wat dat betreft nooit concessies gedaan. Ik vind ook dat dat moet in dit vak. Niemand heeft er iets aan als je lijkt op iemand die er al is. Ie/elf zijn: daar gaat het om." styi „Wellicht dat ik op m'n cerate CD iets te verbrokkeld ben ge wees, maar omdat het een ken- nismakings-CD moest worden, kon ik niet anders. De volgende zal in één stijl zijn. 'De Wandel club'. het lied van Toon Her mans dat ik op 'Een nieuwe jas' zing, is geweldig aangeslagen. Ik vind het ook zo leuk om te doen, dat. we van plan zijn om in die stijl verder te gaan. Met muziek van mi|ii zoon Robert Jan en met eigen teksten. Ook zijn er plannen voor een CD met het Metropole Orkest En dat is natuurlijk fantastisch." „Dick Bakker, de dirigent van het Metrolopolc Orkest gelooft in me. 1-aatst zei hij tegen me: 'lij bent een van de weirtige mensen die ik ken, die zo veel aparte stappen durft te onder nemen'. Dat Is een mooi com pliment. Ik heb ultijd geknokt om anders dan anderen te zijn. Uiteindelijk brengt dal toch de erkenning die je zoekt en dan stijg je in waarde. Dus die jur ken: er gaat er geen één van weg. Voor die van De Wandel club is me al 2.200 gulden gebo den. Ik laat ze dus maar lekker hangen." HILVERSUM MONIQUE BRANDT m m V et moet zo n tien jaar geleden ge weest zijn dat in Drachten een 29-jarige straat maker werd opgepakt, die zich maandenlang had uitgegeven voor een medewerker van het televisie-magazine Van Gewest tot Gewest. Groningen, Fries land en Drenthe waren het werkterrein van de oplichter, die hotels, modezaken, taxibe drijven en benzinestations in de regio vele duizenden guldens armer maakte. De man inter viewde directieleden van bedrij ven die hem vervolgens ont haalden op copieuze diners. Hij sliep in dure hotels, kocht drank in en voorzag zichzelf en pas santvan een nieuwe garderobe. Alles natuurlijk op rekening van de NOS. Wie mocht denken dat alle medewerkers aan de rubriek ééns uitgezonden door de NTS, vervolgens door de NOS en nu door de NPS zo'n luxe le- ,n ventje kunnen leiden, heeft het mis. Soms is het afzien. De ene dag wordt doorgebracht in het stinkende, donkere ruim van een oude stoomsleper die 28 I jaar in het water heeft gelegen, de andere dag in zwaar weer op het dek van een nog varende rl schuit op de Westerschelde. Om maar wat te noemen. In beweging Van Gewest tot Gewest heeft de provincie' nogal eens in bewe ging gebracht. Toen Johan van der Zee al sinds 26 jaar re dacteur Friesland en plaatsver vangend eindredacteur van het regio-magazine in de jaren zeventig met zijn reportagebus je over dë Friese plattelandswe gen toerde, werd hij met zekere regelmaat aangesproken door dorpelingen met de mededeling dat beppe nog een mooi Fries kostuum in de kast had liggen. Dat wilde ze best aantrekken mits ze maar voor televisie kwam. Inmiddels is er, zeker sinds de komst van de commerciële om roep, veel veranderd. Tegen woordig kijkt zelfs in de verste uithoek van Nederland geen mens meer op van een camera ploeg op straat. Al die veranderingen ten spijt bestaat Van Gewest tot Gewest nog steeds. Al dertig jaar om precies te zijn. Met het Journaal en Brandpunt kan het zich dan ook rekenen tot de oudste pro gramma's die nu nog op de va derlandse televisie te zien zijn. Er is wel eens gepraat over een andere naam voor het program ma. Aan de andere kant: Van Gewest tot Gewest is een begrip geworden. En de vormgeving mag dan eigentijdser zijn ge worden, aan de formule van Van Gewest tot Gewest wordt niet getornd. Het magazine bericht nog steeds over het wel en wee van mensen in de regio. Over het probleem van zwerfhonden og de Veluwe bijvoorbeeld, of een kazuifelatelier in Den Bosch. Over de aanleg van de Rijksweg A 73 tussen Venlo en Venray of over een man die al tachtig jaar koster is. Het programma kampt met een 'truttig' imago, geven johan van der Zee en bu reauredacteur Machteld Bouma ruiterlijk toe. „Maar als mensen dan eens écht naar ons pro- Hoofdrol Gerard Thoolen in neiuwe soap gramma kijken, hoor je ze ach teraf altijd zeggen: 'Goh, het is toch eigelijk best een heel leuk programma'." Van Gewest tot Gewest werd bedacht in de tijd dat de NOS nog NTS heette en de roep om regionale televisie steeds luider werd. De algemene klacht was dat de reguliere televisiepro gramma's te weinig aandacht besteedden aan gebeurtenissen buiten de Randstad. Het televi sieprogramma dat daarom werd opgezet werd aanvankelijk gezien als een opstapje naar een toekomstig samenwerkingsver band met televisie in de regio. Na een spoedcursus bij de omroepen werden twee redac teuren 'in het land' gestatio neerd: lan de Roode in Limburg en Egbert van Veen in de noor delijke provincies. Zij werden in die beginjaren nogal eens ge beld door een burgemeester met de vraag hoeveel het moest kosten om z n afscheidsfeest op de buis te krijgen. Ook stelde menige hoogwaardigheidsbe kleder de 'Gewest-pioniers' na een reportage de vraag meteen ook maar een foto mee te ne men van het industrieterrein. Het was immers de tijd dat elke gemeente het prestige trachtte op te vijzelen door de aanleg van een industrieterrein. Succes Van regionale televisie kwam reerde. Het correspondentennet werd steeds uitgebreider en kreeg ten slotte een landelijke dekking. In de hoogtijdagen ke ken er ruim twee miljoen men sen naar de rubriek. Nu blijven de kijkcijfers steken bij rond een half miljoen per uitzending. „Gezien het grote televisie-aan bod zal dat cijfer ook niet hoger HILVERSUM CrO worden", weet Van der Zee. Maar de acht redacteuren in het land, de eindredacteur, de producer en de regisseur van Van Gewest tot Gewest zijn al lang blij dat de rubriek niet meer op de woensdagavond de voetbalavond bij uitstek maar op de vrijdag staat gepro grammeerd. „We zaten maar te hopen dat het Nederlands elftal het niet zou halen, opdat onze uitzending Ook niet hoefde te sneuvelen voor een wedstrijd." Bij een eerdere jubileumvie ring werd een promotiefilmpje gemaakt met de door Van der Zee's vToegere baas verzonnen slagzin Van Gewest tot Gewest gaat geu<óón door. Niet bijster origineel, wel treffend, zo meent Van der Zee. Want de medewer kers aan de rubriek zijn nog lang niet van plan op te hou den. „Wc gaan door. zonder dat het een sleur wordt", zegt Van der Zee. „Ook vanuit de omroep krijgen we nog steeds alle vrij heid. Gelukkig maar. Nu ja. de vaste collectie van een museum wordt toch ook niet de deur uit gedaan?" Onderweg naar de opnamen toe zaten ze al 'te gieren' in de wagen. De voorpret in de au to met Gerard Thoolen en zijn tegenspeelster Beppie Melissen in de nieuwe Veronica-comedy Achter het scherm stopte niet onmiddellijk bij het uitstappen. Integendeel: ook tijdens ae op namen WOÓ menig fNUgOe traantje gelaten, zo vertrouwt Thoolen ons toe. Vanaf eind februari komt Ve ronica met de hilarische soap Achter hel scherm, waar naast Thoolen en Melissen de belang rijkste rollen worden vervuld door Saskia Rinsma, Sieto Ho ving en Eric van der Donk. De serie is geschreven door Frank Ketelaar, naar een idee van Jo- ram Lürsen, Esmé Iammers en Rob Mooy en alle dertien afle veringen spelen zich af in de wereld van de televisie, een beetje volgens het I-alty Towers model en met een knipoog naar Medisch Centrum West en naar amusementsfabriek Endemol. Thoolen: „Ik vond het erg leuk om een keer komedie te doen. Nee, het is een fabeltje om te zeggen, dat komedie moeilijker is dan serieuze stuk ken. Want je moet niet onafge broken proberen om lollig te doen." Gerard Thoolen speelt produ cent Fred Kroost van een zie kenhuis-soapserie. Hij is een ijdele man, soms enorm ver strooid, vaak irritant en onge duldig. Het liefst maakt Kroost, zijn soaps helemaal alleen, maar hij is slim genoeg om te bedenken dat dót natuurlijk niet gaat. De altijd cynische Kroost leeft met de gedachte dat hij werkelijk alles beter weet en maakt dat ook met grote regel maat kenbaar aan de mensen om hem heen. Ondanks zijn enorme zelfverzekerdheid gaat het niet al te best met de kijkcij fers en krijgt de producent ook te maken met weifelende op drachtgevers en sullig perso neel, dat eigenlijk terugmoet naar de schoolbanken. In de Kroost Paal (Beppie Melissen). Kroost vindt haar een absolute ramp: zowel in menselijk als een ac- teertechnisch opzicht. Maar het is moeilijk voor hem om er on demit te komen, omdat Paal een vriend in rietje is van de op drachtgever van de serie, Ba rend van der Kamp (gespeeld door Eric van der Donk). Kroost wordt dus min of meer gedwon gen om haar de rol van ver pleegster aan te bieden. Engelse regisseur Om de kwaliteit van de serie op te krikken heeft Kroost ene Henry Miller een oude Engelse regisseur - van stal gehaald. Miller (gespeeld door Sieto Ho ving) kan wel regisseren, rnaar heeft problemen met de Neder landse taal. Hij verstaat hel slecht, en hij spreekt het Neder lands gebrekkig. Tobben dus voor Kroost die, zo lijkt het, door z'n gehele omgeving wordt 'geplaagd'. Op ééntje kan hij ge lokkig altijd bouwen: dat is Kroosts secretaresse Inge (Rosa ria van de Wagt). Ze is inder daad altijd loyaal aan haar ver warde en ijdele baas, maar weel nauwelijks wat er allemaal orn haar heen gebeurt. Achter het scherm is een ty pisch hilarische soap met soms voor de hand liggende grappen. Gelukkig hebben de schrijvers hun creativiteit gebruikt om goed te kijken naar bijvoorbeeld series als Fawlty Towers. Onte genzeggelijk vertoont de Vero nlca-serie enige overeenkom sten met deze beroemde Britse comedy, ofschoon er meer zal moeten gebeuren om Fawlty lowers te evenaren, voor zover dat al mogelijk is. liet is in elk geval prijzenswaardig van Vero nica, dat zij met Achter het scherm enigszins afwijkt van de gebruikelijke, slaapverwekken - de soaps, waarvan er schaamte loos al minstens 94 in een do zijn op de Nederlandse IV wor den gebracht. Gerard Thoolen is gelukkig In z'n rol van Fred Kroost. „Kroost is een warhoofd. Hij kan net zo goed een cafetariabaas zijn, die is vergeten om de frikandellcn te bestellen." Achter het scherm, eerste uit zending 28 februari, Neder land. 2, 20.00 uur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 7