'We klinken veel te keurig op cd'
Cultuur Kunst
CPNB komt nu ook met
'gratis' spannend boek
Molen De Valk, de bibliotheek...
alles moet weg!
Archief Graham Greene
naar universiteit Boston
Fraaie exotische sfeer en storende grilligheid
JAZZWEEK
ATERDAG 21 JANUAR11995
CH(F ANNEMIEK RUVCROK 071 M6471 KV CHCf •IAMMJSOAM.OT1-9M472
Voorlezen bij Silvester
liiDENAnne Brands leest morgen voor in 't Voorkamertje van
de Leidse jeugdboekenhandel Silvester. De vertelling gaat over
een vrolijk kleermakertje die met een chagrijnige schoenmaker
de wereld doortrekt. Klarinettist Bas de Wilde begeleidt dit
Grimm-sprookje. De vertelling is vanaf 15.00 uur te beluisteren
aan het Rapenburg 17.
Nieuwe naam Prince
[Minneapolis Prince heeft een nieuwe naam: AFKAP. Het is een
(afkorting die staat voor Artist Formally Known As Prince. De
(popartiest uit Minneapolis wisselde eerder zijn naam in voor het
(grafische symbool dat de beide seksen verbeeldt. Of Prince met
tijn nieuwe naam nu ook andere muziek maakt, is in maan te
toeluisteren. Dan geeft de ster twee concerten in Ierland en drie
(shows in de Wembley Arena in Londen. Kaarten zijn te koop op
(de bekende voorverkoopadressen. Bij Holland Tickets zijn tele
fonisch kaanen voor de show op 4 maan te reserveren, 080-
E27125.
Jan Boerstoel in Alphen
^lphen aan den run Jan Boerstoel is woensdag 25 januari te gast
in het Literair Café in Alphen. De Neerlandicus schrijft al jaren
cabaretteksten en liedjes voor onder meer Kinderen voor Kinde
en, Jenny Arean, Adèle Bloemendaal, Youp van 't Hek en voor-
leen Don Quishocking. Ook schrijft Boerstoel gedichten. Het I j-
erair Café aan de Cornelis Geellaan 2 begint om 20.30 uur. Toe-
;angskaarten zijn te koop bij de bibliotheek aan de Thorbecke-
itraat en boekhandel Haasbeek.
Bob Dylan in concert
ielft Bob Dylan komt in maart voor drie concerten naar Ne
derland. Op zaterdag 18 maart staat de bij leven al legendarische
nusicus in de Evenementenhal in Groningen. De dag erop
ipeelt hij in de Rodahal in Kerkrade. Op maandag 20 maart
reedt Dylan op in muziekcentrum Vredenburg in Utrecht. Kaar-
en zijn vanaf zaterdag 28 januari te koop op de bekende adres-
Cursus Indonesische dans en muziek
Het Rijksmuseum van Volkenkunde in Leiden begint in
ebruari met cursussen dans en muziek uit Indonesië. Muziek-
locent Henry nagelberg en dansdocente Ni Ketut luisteren hun
essen op met verhalen en dia's. De cursussen zijn bedoeld voor
■olwassenen en kinderen. Voor informatie en aanmelding: afde-
ing educatie, telefoon 168800.
Dolf del Prado bij Cheers
eiden In café Cheers treedt zondag ter gelegenheid van de jazz-
veek een speciaal kwartet op onder leiding van bassist Dolf del
'rado. De overige musici zijn Enno Spaanderman (tenorsaxo-
oon), drummer Ben Schroder van het Agerbeek Trio en pianist
red van zegveld. Het optreden begint om 15.30 uur aan de
)oelensteeg 11.
Amerikaanse band The Loved Ones tijdens Hollandse toemee ook in Leiden
Vier keurige jongens uit Berkeley, California: The Loved
Ones. Op de hoezen van hun twee cd's staan ze afge
beeld in colbertjes uit de jaren zestig en hun haren in
dito snit. 'Mods' heette dat vroeger. De muziek is, met
enkele moderne trekjes, al net zo ouderwets. Rhythm
and blues en rock 'n roll, maar met uitstapjes richting
soul aan de ene kant en punk aan de andere. Bovendien
zijn deze 24- en 25-jarige Amerikaanse mannen al jaren
lang fan van Wally Tax. Woensdag 25 januari stapt de
band in LVC.
amsterdam theo hakkert
De geschiedenis van The Loved
Ones is er één uit de bekende
categorie van de uit de hand ge
lopen grap. ,,Het ging ons aan
vankelijk alleen maar om het
plezier van het rhythm and
blues spelen". Maar zanger Bart
Davenport bleek moeiteloos
liedjes in diezelfde stijl te kun
nen schrijven en inmiddels gaat
het met The Loved Ones uitste
kend. Drie nationale tournees
heeft het kwartet al achter de
rug. Gitarist Xan McCurdy:
„Eerst vonden we Arizona al
ver. Wat dat betreft zijn we onze
aspiraties al voorbij. Het enige
doel dat ik nu nog heb, is een
nieuwe bestelwagen
De groep profiteert een beetje
van het veranderde muzikale
klimaat sinds het succes van
Nirvana. „Die band heeft een
revolutie veroorzaakt", verklaart
zanger Bart Davenport. .Alle
platenmaatschappijen zijn als
gekken op zoek naar de 'nieuwe
Nirvana' en contracteren alles
wat los en vast zit. Opeens krij
gen al die punkbands een kans.
De markt ligt nu geheel open.
Dit is een opwindende tijd."
The Loved Ones is geen band
die blind op de jaren zestig te-
ruggrijpt en in het verleden
leeft. Die indruk zou wellicht
kunnen ontstaan bij beluiste
ring van de twee, overigens uit
stekende, cd's die de band tot
nu toe uitbracht: 'The Price For
Love' en Better Do Right' uit
respectievelijk '93 en '94. Platen
die het niet geringe schrijftalent
van Davenport en ook basgita-
rist Mike Therieau aantonen,
maar wel heel erg keurig klin
ken.
Davenport: „Die platen zijn
goed omdat ze ons wijd en zijd
bekendheid hebben gebracht.
Maar live zijn we anders. Scott
Mathews heeft de albums pri
ma geproduceerd, daar niet
van, maar het is wat glad. Een
nummer als 'Can't stop me' bij
voorbeeld had eigenlijk als So
nic Youth moeten klinken. Je
zou de demo eens moeten ho
ren. Nu is het net een SubPop-
nummer. Niks mis mee, hoor.
Maar we zijn vast van plan de
volgende plaat nfet te laten pro
duceren. Dat wordt pas een
authentiek album, dat beloof ik
je. Hardcore-onszelf
Muzikale helden
Bij een gesprek met The Loved
Ones vliegen de namen van his
torische muzikale helden over
de cafétafel: Zangers als Bobby
Bland, uit een tijd die ze zelf
niet hebben meegemaakt. Tot
de grote favorieten van The
isterdam anp
Stichting Collectieve Propa
nda van het Nederlandse
lek (CPNB) introduceert een
?uw boekgeschenk. Iedereen
in de maand juni voor 29,50
n boeken koopt, krijgt het
innende boek In de val ca-
iau. Auteur is de Amerikaan
:an Koontz. De stichting geeft
dens de Boekenweek en de
nderboekenweek vergelijkba-
geschenken uit.
Zes jaar geleden bombardeer
de CPNB de maand juni tot
Maand van het Spannende
Boek met de bedoeling dit gep-
re meer onder de aandacht te
brengen. Spil van de promotie
campagne vormde een actie
boekje dat voor een kleine vijf
gulden verkijgbaar was. Auteurs
waren achtereenvolgens Tomas
Ross, Kees Jansma, Frederick
Forsyth, Stephen King, Dick
Francis en Robin Cook.
De CPNB wijzigt zijn koers nu
omdat het moeilijk is bestselle
rauteurs te vinden, vertelt een
woordvoerster van de stichting.
Bovendien daalde de oplage
van het boekje de afgelopen ja
ren. Goudkoorts op de renbaan
van Dick Francis was in 1993
goed voor een oplage van
72.000 exemplaren. De boek
handelaren zaten aan het eind
vergelijken met elkaar en met
die van vorige jaren.
Natuurlijk is dat een aardig
volksvermaak. Als je er aan kunt
aflezen dat de Leidse musea het
in 1994 beter gedaan hebben
dan veel andere musea in het
land is het nog leuker. Maar
welbeschouwd is het natuurlijk
flauwekul om te signaleren dat
een museum het ene jaar 10 of
20 duizend bezoekers meer of
minder heeft getrokken dan in
het andere jaar. Het tegenwoor
dige tentoonstellingsbeleid
brengt met zich mee dat hordes
bezoekers de ene keer op dit en
de andere keer of dat afkomen.
En niemand weet waar de cul
turele belangstelling van het
publiek nu werkelijk naar uit
gaat. De enige zekerheid die
men heeft in museumland is
dat als de ex-mevrouw Koons
haar broek afstrijkt ineens veel
meer mensen van kunst blijken
te houden dan we altijd dach-
De macht van de kijkcijfers
heeft de musea net zo in haar
greep als de omroep. Ook in de
kunstwereld blijkt er steeds
meer sprake van een duaal be
stel met enerzijds het commer
ciële circuit en anderzijds het
publieke kunstbestel dat zich
niet wil laten ringeloren door de
commercie, maar door de artis
tieke betekenis van de beelden
de kunsten, de letteren of de
podiumkunsten.
Wordt 1995 een beetje het jaar
van de waarheid? B en W bewe
ren met nieuw beleid de stad
aantrekkelijker te zullen maken,
maar vooralsnog ziet het er niet
naar uit dat dat beleid er op ge
richt is de culturele identiteit
van Leiden te vergroten. De
druk op de culturele instellin
gen om hun inkomsten te ver
groten en alsmaar meer bezoe
kers te trekken is groot en werkt
de mayonaise-cultuur in de
hand. En dat zijn volgens mij
niet de kunstzinnige activiteiten
die, zoals cultuurwethouder
I^ngenberg in zijn D66-verkie-
zingsprogramma heeft staan,
een wezenlijk bestanddeel vor
men van een aantrekkelijke stad
en een leefbaar klimaat. Niet
dat ik ooit veel waarde heb ge
hecht aan die mooie woorden.
Eerlijk ge/egd verdenk ik D66
ervan dat, als het aan hen ligt.
de buste van Rembrandt mor
gen nog vervangen zou worden
door die van het 'echtpaar'
Koons.
Enfin, om in zo'n klimaat over
eind te blijven mag De Lakenhal
wel dekbedovertreksets met
Jeff en llona' gaan verkopen en
zal de Leidse Schouwburg ge
dwongen zijn meer kluchtige
toneelstukken op de planken te
brengen, ik weet niet eens zeker
of dat het culturele imago van
deze stad schade doet. Sinds af
gelopen week acht ik B en W er
Crima toe in staat om onder-
roekenlol als lingeriehumor te
verkopen.
l-oved Ones hoort merkwaardi
gerwijs de Nederlandse jaren
zestig-rocker Wally Tax. Hij is
dan ook te gast tijdens hun op
treden in hel Amsterdamse Pa
radiso.
McCurdy: „We zijn fans van
zijn muziek. We zijn enorme
liefhebbers van jaren zestig
pop. vooral de Engelse. Maar op
den duur heb je dat natuurlijk
wel een keer gehoord. Bij een
naar Los Angeles verhuisde Ne
derlander. die een enorme ver
zameling singletjes heeft, hoor
den we The Outsiders. Niet dat
nu vanuit compositorisch oog
punt zulke bijzondere muziek
is, maar de sfeer, de ruigheid en
de naïviteit spraken ons zeer
Zo zeer zelfs dat McCurdy en
Davenport zeven jaar geleden al
meewerkten aan een Ameri
kaanse tribute-plaat voor Wally
Tax. McCurdy: „Toen waren we
nog maar zeventien. Fans zijn
we nog steeds. We spelen ook
zijn nummers. Toen we vorig
jaar in Sittard speelden, dach
ten we het publiek te verrassen.
'En nu een song van Wally Tax',
zeiden we. Maar ik heb zelden
zo veel schaapachtige blikken
gezien als toen. Wally Tax is
blijkbaar alleen bij een oudere
generatie bekend. We moesten
onmiddellijk 'No limit' (van 2
Unlimited - red.) spelen om de
boel weer in het gareel te krij
gen. Ze gingen uit nun dak".
The l-oved Ones staan van
avond in het Paard in Den
Haag. Zondag zijn ze te beluis
teren in het radioprogramma
Leidsekade live. Woensdag 25
januari speelt de band in LVC.
Wally Tax is hun gast tijdens
hun optreden op zondag 29 ja
nuari in Paradiso, Amsterdam.
The Loved Ones: „Eerst vonden we Arizona al ver."
van de actiemaand echter met
een groot aantal onverkochte
boekjes. Robin Cooks Autopsie
kende vorig jaar daarom een
oplage van 50.000 stuks.
De hoogte van de oplage van
In de val is nog niet bekend. Het
hangt af van liet aantal exem
plaren dat de boekhandelaren
bestellen. Het Boekenweekge
schenk verschijnt jaarlijks in
een oplage van 500 600.000
exemplaren. Op basis daarvan
zou de oplage van het spannen-
de-boekenmaandgeschenk tus
sen de 300 en 350.000 kunnen
liggen.
londen dpa
Het archief en de bibliotheek
van de Britse schrijver Graham
Greene zijn verkocht aan de
John J. Burns Bibliotheek van
Boston College in de Ameri
kaanse staat Massachusetts. Op
een veiling bij Bloomsbury
Book Auctions in Londen zijn
60.000 persoonlijke documen
ten en rond 3000 boeken van de
auteur van eigenaar verwisseld.
Greene overleed in 1991 op
86-jarige leeftijd. Hij heeft meer
dan zestig werken gepubliceerd.
Tot de nalatenschap behoren
talrijke boeken met persoonlijke
aantekeningen van Green erin,
evenals opzetten voor romans,
korte verhalen, toneelstukken'
en dichtbundels Hoek\i/.mie
lingen die op deze manier van
het commentaar van een crea
tieve auteur zijn voorzien, zijn
zeldzaam, aldus een woord
voerdervan Bloomsbury.
Over het aankoopbedrag
heeft het veilinghuis niets willen
meedelen, maar volgens de
Londense Times zou die rond
de een miljoen pond (2,7 mil
joen gulden) liggen. De veiling
was volgens Bloomsbury Book
Auctions overeenkomstig
Greens wens. De opbrengst
diende volgens de schrijver te
worden bestemd voor het le
vensonderhoud van zijn zus Eli
zabeth die sinds een beroerte
gehandicapt is. Zij heeft jaren
lang de brieven van haar broer
getypt, ook de persoonlijke, die
hij via een bandapparaat dic
teerde.
Greene heeft zich in 1926 tot
het katholieke geloof bekeerd,
hoewel hij zich later een katho
lieke agnost ging nomen Hal
Boston College is de grootste
door Jezuïeten geleide universi
teit ter wereld.
ZATERDAG 21 JANUARI
THE DUKE
BB and the Bluest actory, 21 30
uur.
DE WAAG
Opening Leidse Ja/nweek door Hans
Di|kstai 4 The Liberal Swing Forma
tion, 13 00 uur. Dune Swing Concert
met The Wil lick Square Jazzband,
The Land o! Oobladee en The Interci
ty Stompers. 14 00 uur, InfoOplei
ders Ja//Talent Tim Etmaal, 20 30
uur; All the King s Men, 22.00 uur
ZONDAG 22 JANUARI
DE WAAG
Info Opleiders Ja// Talent Arto
Boyadjian. 20 30 uur. Angelique and
the Crush Company, 2? 00 uur,
Straight Soul Band Guest, 22 30
recensie maarten baanders
Voorstelling Nieuwe choreografieën door
De Rotterdamse Dansgroep Ge/ien 20/1
LAKtheater Leiden Nog te zien 21/1
LAKtheater, aanvang 20 30 uur
Het nieuwe programma van De
Rotterdamse Dansgroep bevat
twee stukken van choreografen
die vaak met deze groep ge
werkt hebben. Too many cocks
Krolong the night' van Rik Kam
eeft, net als eerder werk van
hem, een exotische sfeer. Het
decor van kale boomstammen
en een gekronkelde plastic
slang, de muziek en de sprook
jesachtige belichting dragen
hier sterk toe bij. De dansers
makén vlammende bewegin
gen, wijd zwaaiend met armen
en benen en golvend met het
hele lichaam. Hoewel'er felle
momenten zijn, maakt de cho
reografie een kalme indruk. Een
grote rijkdom aan bewegingen,
variërend van licht tot heftig en
met hoogtepunten in fraai ge
construeerde duetten, is tot een
evenwichtig geheel gecompo
neerd. Kleine terzijdes verrijken
het geheel. Het is fascinerend
en prettig de raadselachtige
sfeer van dit dansstuk te onder
gaan.
t )lDOG Variations' van
Ton Simons is daarentegen erg
onrustig. Zijn stijl wordt geken
merkt door een combinatie van
grilligheid en exact berekende
bewegingen. In dit werk voert
grilligheid echter te veel de-bo
ventoon. De ordening van zijn
dansmateriaal heeft hij uit han
den gegeven door zich te laten
leiden door de I Ching, een Chi
nees orakelboek. Als de hele
groep op het toneel staat, zien
De Rotterdamse Dansgroep.
we een explosie van bewegin
gen. Je weet niet waar je kijken
moet. De enige rustpunten in
de choreografie zijn de solo's en
duetten. Dan pas zie je dat er
soms mooie bewegingen ge
maakt worden. Simons heeft
bewust breuken aangebracht.
Er is vaak een groot contrast
tussen muziek en dans, bijvoor
beeld heftige gebaren bij lange
viooltonen. Dit past in de tradi
tie van Cunningham, bij wie Si
mons in de leer is geweest.
Maar dit principe laat hij aan
het eind los in een lyrisch duet
dat aan klassiek ballet herin
nert. In deze fraai en geconcen
treerd uitgevoerde passage
breekt passie door. terwijl ae
rest van het stuk uit objectieve,
emotieloze dans bestaat. Aan
fOTO HO VAN VtUtN
het slot wordt deze stemming
verbroken door harde muziek
van d)u Reed en opnieuw een
massa bewegingen van de hele
groep. Over het algemeen is het
een verdienste als dans verras
send is, maar het heeft er veel
van weg dat Simons té onvoor
spelbaar wil zijn. Shockeren
gaal hem niet goed af.