Engelse week in Leidse Pieterskerk Folkclub Horus presenteert unieke jiddische muziek Leiden nieuw theater èn toneelvereniging rijker Springdance Festival wil meer geld Cultuur&Kunst Concert van Lascae sierraad Meesterserie Uurtje exposeren trekt deelnemers uit hele land Peter de Smet (Phantom) breekt opnieuw z'n been ruygrok.071 -356471. plv -chef )an rijsdam. 0 Nieuwjaarsconcert Nieuw Leven leipen Muziekvereniging Nieuw Leven geeft zondag 15 januari een nieuwjaarsconcert op het Boerhaaveplein in het Acade- e> .piisch Ziekenhuis Leiden. Het concert, aangeboden door de Stichting Vrienden van de Vrije Lijn en de Ziekenomroep AZL, is voor iedereen toegankelijk. Het programma beslaat zowel 'klas siekers' als hedendaagse werken van onder anderen de Beatles en Louis Armstrong. Het concert begint om 15.00 uur. King Crimson in Congresgebouw den haag De groep King Crimson, ontstaan eind jaren zestig, komt voor een concert in het Haagse Congresgebouw op 15 mei naar Nederland. De band vertegenwoordigt een groot aantal muziekstijlen, van symfonische rock, 'art rock' tot fusion en we reldmuziek. De kaartverkoop begint op zaterdag 21 januari bij de bekende adressen. Leerdam-ontwerpers in Glasmuseum leerdam Het Nationaal Glasmuseum in Leerdam heeft een ten toonstelling gewijd aan drie oud-Leerdam ontwerpers. Het zijn Floris Meydam (1919), Sybren Valkema (1916) en Gerrit Tho- imassen (1926). De presentatie is getiteld: Glas 1945-1995 en loopt van 20 januari t/m 26 maart. Meydam heeft jarenlang het gezicht bepaald van de produktie van kristallen serviesgoed op de Glasfabriek Leerdam. Valkema is één van de sleutelfiguren binnen het moderne Nederlandse glas. Thomassen heeft van 1946 tot 1967 als ontwerper aan de glasfabriek gewerkt. Hij ont wierp ook de huwelijksserviezen van (toen nog) prinses Beatrix en prins Claus en prinses Margriet en Pieter van Vollenhoven. Vaccari en pop-art in Kunsthal rotterdam In de Kunsthal Rotterdam is van 21 januari t/m 12 maart een overzichtstentoonstelling van de schilderijen van Wainer Vaccari. Deze, volgens het museum, in Nederland rela tief onbekende Italiaanse kunstenaar heeft in de afgelopen de cennia een indrukwekkende verzameling opgebouwd. In dezelf de Kunsthal zijn van 28 januari t/m 26 maart werken van de Amerikaanse pop-artkunstenaar Tom Wesselmann te bezichti gen. Deze expositie is de eerste grote in Europa die zijn oeuvre in beeld brengt. Van de circa honderd werken op deze expositie vormen tien ldeine collages uit het eind van de jaren vijftig het hoogtepunt, temeer omdat ze nooit eerder zijn tentoongesteld. Om komst Thomas Hill-orgel te vieren De Leidse Pieterskerk 'goes British'. In verband met de komst van het Thomas Hill-orgel op zaterdag 21 januari, staat deze cultuurtempel vanaf die dag een week lang in het teken van de overburen. Veel Handel dus, maar ook een marktje waar typisch Engelse artikelen kunnen wor den gekocht, een heuse 'high tea' en als afsluiting de Scratch Messiah (op zaterdag 28 januari). In samenwerking met het Leidse Volkshuis pre senteert Folkclub Horus vrijdag 20 januari een concert van het vermaarde Hongaarse volksmu- ziekensemble Muszikés. Dit gezelschap heeft na grondig onderzoek de jiddische muziek uit Trans- sylvanië, dat vroeger Hongaars, maar nu Roe meens grondgebied is, opgespoord. De informatie over deze zogenaamde klezmer- muziek is afkomstig van zigeuners, die vaak door de joodse gemeenschap werden 'ingehuurd' ter ondersteuning van de joodse muzikanten. Hen van de zigeunermuzikanten is Toni Arpéd, die tij dens het concert de cimbaal zal bespelen. Hij speelde in de jaren dertig veel op joodse bruilofts feesten en was dus als geen ander in staat deze ty pische i ■k te helpen reconstr bijna verloren gegt joodse gemeenschap in Móra: Transsylvanië waar 5.000 jode holocaust is uitgemoord. Uiteraard zal niemand ooii de klezmermuziek uit Mórai klonken heeft, maar met de a zigeuners en via de klezme europese landen, kon er door de ledi ensemble een vrij nauwkeurig repero samengesteld. Muszikés is wereldberoemd en heeft al met veel succes ook in Nederland opgetreden. Het concert van vrijdagavond begint om half negen. Kaarten zijn verkrijgbaar bij het Leidse Volkshuis, Apothe- kersdijk 33a, tel. 071 -149180. omdat de i leefden, tijdens de precies weten hoe ïaros werkelijk ge- inwijzingen van de uit andere Oost- irden In samenwerking met het Leidse Volkshuis pre senteert Folkclub Horus vrijdag 20 januari een concert van het vermaarde Hongaarse volksmu- ziekensemble Muszikés. Dit gezelschap heeft na grondig onderzoek de jiddische muziek uit Trans sylvanië, dat vroeger Hongaars, maar nu Roe meens grondgebied is, opgespoord. De informatie over deze zogenaamde klezmer muziek is afkomstig van zigeuners, die vaak door de joodse gemeenschap werden 'ingehuurd' ter ondersteuning van de joodse muzikanten. Hen van de zigeunermuzikanten is Toni Arpéd, die tij dens het concert de cimbaal zal bespelen. Hij speelde in de jaren dertig veel op joodse bruilofts feesten en was dus als geen ander in staat deze ty- joodse gemeer Transsylvanië1 holocaust is uil Uiteraard za de klezmermu klonken heeft, zigeuners en europese land ensemble een samengesteld. Muszikés is succes ook in I van vrijdagavG zijn verkrijgbai kersdijk 33a, te Volwaardige ruimte in Visser 't Hooft jjiftTERDAG 14 JANUAR11995 1 muziek t. recensie monica schiks g Het Brabants Kamerorkest o.l.v. Alexandru Lascae met muziek van o.a. Mozart, Grieg en Chopin. Solist: Alwin Bar- piano. Gehoord op 13/1 in de Stads- gehoorzaal. Leiden. De Roemeense dirigent Alexandru Lascae weet een hoop leven in de brouwerij te brengen. Als hartstochtelijk mu- sicus vuurt hij zijn strijkers aan '8 om het onderste uit de kan te e halen. Zo sprong Mozarts Di- r vertimento, waarmee het Bra- bants Kamerorkest opende, le venslustig de zaal in. Bij het pia- noconcert van Chopin zorgde deze intieme bezetting voor een verrassing. Gewoonlijk is voor het begeleidende orkest slechts de rol van bescheiden muzikale i achtergrond weggelegd. Lascae gaf de solist een veel kleurrijker en afwisselender omlijsting mee door de strijkers af en toe haast splistisch te laten spelen. Vooral het larghetto bloeide daardoor wonderschoon op onder de poëtische aanraking van Alwin Bar. De pianist die in Leiden het amsterdam fran^oise ledeboer Rietveld-docent en initiatiefne mer Jos Houweling is nog steeds een beetje beduusd door de stroom aanmeldingen. Voor de expositie 'One Hour Art' hebben maar liefst 300 profes sionele en amateur-kunstenaars uit het hele land hun komst naar de Amsterdamse kunste naarssociëteit Arti aan het Ro- kin aangekondigd. Ze mogen dit weekeinde maximaal drie werken meenemen die daar niet langer dan een uur worden geëxposeerd. Al na zo'n korte tijd weer met lege handen op straat staan is natuurlijk niet leuk. Houweling heeft voor deelnemers met buitengewone kwaliteiten' daarom een 'One Hour Art Diploma' gemaakt. „Laat uw talenten niet be schimmelen, maar trek er voor deel van. U laat aan het fonds voor beeldende kunst, de muse umwereld, de sociale dienst en aan uw kennissen zien dat u meetelt, dat u een deel van de kunstwereld bent. 'One Hour Art' wordt een parel op uw CV- lijst", schreef Houweling op de .uitnodiging. Ironie en zelfspot liggen er duimendik bovenop, maar Houweling wil wel dat we zijn manifestatie in een breder kader zien: ,,lk heb natuurlijk niets tegen serieuze exposities, itaaar als'ik een vergelijking mag maken: een leuke voetballer hóudt af en toe ook van schijn bewegingen." Het verbaast ver volgens niet te horen dat Wim muzikale jaar zo gul begon, werd zo vaak teruggeroepen dat hij graag een toegift (een prach tige 'Liszt') speelde. Na de pau ze kwam er nog veel meer span nends onder de handen van Alexandru Lascae vandaan, zoals de lichtvoetige Holberg Suite van Grieg. Makkelijk ver teerbaar maai toch niet gemak zuchtig uitgevoerd en altijd boeiend. In de walsen van Dvo rak hield Lascae het tempo tel kens even in om vervolgens de samengebalde energie weer de vrije loop te laten. Het Brabants Kamerorkest liep als een geolie de machine. Toch waren er af en toe in het vuur van het spel ldeine onef fenheden te horen: een onzui- verheidje, een schrille klank of soms ongelijke inzetten. In 'Di vertimento' van Leo Weiner, proefde men de hete Hongaarse paprika's'in de volksmuziek die aan dit werk ten grondslag ligt. Heerlijk harsig snarengeweld en hoekige ritmes besloten dit con cert dat een sierraad was voor «de Meesterserie. T. Schippers Houwelings favo riete kunstenaar is. Ruzies Hij verwacht niet dat iedereen de luchtige opzet van 'One Hour Art' zal begijpen: „Toen we drie jaar geleden de eerste keer in Fodor waren ontstonden er geweldige ruzies over bij voorbeeld de plaats van een werk aan de muur", vertelt hij geamuseerd. „Er deed toen ook een kunstenaar mee die erger- leiden annemiek ruygrok Het Thomas Hill-orgel dreigde dakloos te worden toen de St. Johns Church in Londen we gens verregaande staat van bouwvalligheid werd gesloten. In die periode besloot de Stich ting Pieterskerk Leiden juist het Van Hagerbeer-orgel te laten restaureren, een klus die ettelij ke jaren in beslag zal nemen. Na de restauratie is dit orgel niet meer geschikt voor bepaal de werken, dus was het Thomas Hill-orgel een welkome aanvul ling. Dit op één na grootste En gelse orgel is uitermate geschikt als begeleiding voor grootscha lige concerten en koormuziek. Nadat de Stichting Pieters kerk zaterdagmorgen 21 januari in de persoon van burgemeester Goekoop het orgel officieel heeft ontvangen, wordt het (Leidse) publiek 's middags in staat gesteld de klanken ervan te komen bewonderen. Van een tot vier uur is er ook een mini- Engelse markt en diverse orga nisten treden aan om het Tho mas Hill-orgel 'uit te proberen'. Om vier uur is er vervolgens een leiden marco van pelt Leiden heeft er een nieuw thea ter bij. Een oud handvaardig heidslokaal van het Visser 't Hooft Lyceum aan de Kager- straat is omgetoverd tot een permanente toneelruimte. Met ruim negentig zitplaatsen, een professionele licht- en geluids installatie en een kleedkamer is Theater Visser 't Hooft een mo derne en volwaardige ruimte. „Een goede zaal waar we hard aan gewerkt hebben", aldus F. Veldman van de school. Wet-, houder P. Langenberg (cultuur) verrichte gistermiddag de offi ciële opening, die nög een pri meur kende. De onlangs opge richte toneelvereniging Al Den- te luisterde de fèestelijke ge beurtenis op. Het theater vloeit voort uit de lange toneeltraditie die het lyce um kent. Elk jaar houdt de school in maart een theater- week. Eeh vaste toneelruimte was er echter niet. Veldman: „Er bestond al lange tijd de behoef te aan een zaal met goede be lichting om te repeteren." Toen er een groot lokaal vrijkwam, bouwden medewerkers en leer lingen dit tot een theater om. „Ze hebben zich enorm inge spannen om dat voor elkaar te krijgen", aldus de directeur. nis wekte door ter plekke een grote papieren muur te maken die ander werk aan het oog ont trok." Dergelijke wanklanken worden gecorrigeerd door te wijzen op het deelnemersregle ment: de dienstdoende curator is almachtig en alleen hij beslist waar iets komt te hangen of te staan. De variëteit zal opnieuw groot zijn, vertelt Houweling. Behalve schilderijen, objecten en meer van dit soort 'gewone' kost ver concert door de Britse organist A. McCrea. Drie kwartier later treedt het Christ Church Choir uit Oxford, dat indertijd ook een aflevering van de detective-serie Inspector Morse mocht opluis teren, op. Op zondag 22 januari houdt burgemeester Goekoop om twee uur een lezing over het or gel, om drie uur is er een rond leiding door de kerk (en langs het orgel), 's Avonds speelt de componist Handel de hoofdrol in een cantatedienst die om ze ven uur begint, gevolgd door een tweede optreden van het Christ Church Choir uit Oxford, de Engelse stad die zoals be kend al bijna vijftig jaar een ste denband met Leiden heeft. De organist Hans van Nieuw koop geeft op maandag 23 ja nuari van twaalf tot twee uur een gratis lunchconcert, 's Avonds is er een concert door het Leiden English Choir in sa menwerking met de Brassband Leiden (aanvang20.00 uur). Het lunchconcert op dinsdag 24 januari wordt verzorgd door de Britse organist H. Winter- De onlangs opgerichte toneelgroep ning van het vestzaktheater op. Geld voor de verbouwing was er in eerste instantie niet, maar een aantal jaren sparen èn een subsidie van het VSB-fonds bo den uitkomst. Het is de bedoeling dat ook andere gezelschappen het thea ter gaan gebruiken. „Het blijft onze ruimte", aldus Veldman, „maar als andere verenigingen de zaal willen huren, valt daar natuurlijk over te praten." Zo heeft toneelgroep Het Arsenaal het theater al voor twee voor wacht hij ook een kunstenaar die een uur op een tapijtje zal staan. Hij laat foto's vah zichzelf nemen die meteen worden ont wikkeld en als vergelijking die nen. „Zo is de kunstenaar er langer dan een uur, maar in bij zondere gevallen wijken we van de maximale duur af', aldus Houweling. De expositie 'One Hour Art' in Arti (Rokin 112, Amster dam) is op vandaag en morgen van 12.00 tot 17.00 uur. bottom; die avond om acht uur geeft Leiden Sinfonietta een concert in de Pieterskerk. Michiel Ras geeft woensdag 25 januari een lunchconcert en 's avonds mag H. Winterbottom het Engelse orgel weer bespe len. Scratch Op zaterdag 28 januari wordt de Engelse week 's avonds afgeslo ten met de Scratch Messiah van Handel. In één dag tijd zullen zo'n duizend zangers en zange ressen dit stuk instuderen onder de bezielende leiding van diri gent Jules van Hessen. De dag erna, maar dat heeft dus niets meer met de Engelse week te maken, wordt Verdi op deze manier vertolkt. Zo'n 700 zangers en zangeressen zullen aria's van deze Italiaanse com ponist instuderen om ze 's avonds voor het publiek ten ge hore te brengen. Even dreigde deze aflevering van de 'scratch' in het water te vallen, omdat de gecontracteerde sopraan-soliste ziek was geworden. De Zweedse sopraan Irene Johonsson bleek bereid haar te vervangen en zo werden de Scratch-uitvoeringen gered. Het loopt overigens al aardig storm met aanmeldingen voor deze twee massale gebeur tenissen. Kaarten kunnen nog worden gekocht bij K&O (tel. 071-141141) en de VW Leiden (071-146846). Al Dente luisterde gisteren de ope- FOTO PR stellingen besproken. „En er zijn al basisscholen langs ge weest die de zaal voor musicals willen gebruiken. Ze vonden het fantastisch wat ze zagen. Het theater profiteert van alle facili teiten van de school. Er is een garderobe, we hebben voldoen de parkeerplaatsen en het lyce um is dicht bij het station", ver telt Veldman. Al Dente Leiden is ook een toneelgroep den haag anp Peter De Smet, een van de drie hoofdrolspelers in de Neder landse versie van de musical The Phantom of the Opera, heeft zijn enkel op drie plaat sen gebroken. Dat gebeurde in de pauze van de voorstelling in het Haagse Circustheater. De Smet is naar verwachting voor drie maanden uitgeschakeld. De Vlaming had juist zo'n twee weken geleden zijn optre den hervat, nadat hij drie rijker, opgericht door zes oud leerlingen van Visser 't Hooft en hun vaste regisseur Jos Nijhof, leraar Nederlands. Hij was vijf tien jaar lang leidsman van het leerlingentoneel op het lyceum. Tussen het grote aantal vereni gingen dat Leiden kent, is vol gens hem nog wel een plekje voor Al Dente. „Met het theater voor leerlingen heeft de school een bepaalde cultuur opge bouwd. De spelers zij® jonge mensen met élan." Het zijn niet maanden uitgeschakeld was geweest doordat hij in een ho tel door een val van een trap zijn knie had gebroken. In de Phantom komt een scène voor waarin Raoul, die door De Smet wordt gespeeld, door een gat in het toneel ver dwijnt. De acteur moet dan een sprong maken waarna hij de eerste de beste stukken die Al Dente uitvoert. „We spelen geen kluchten in de trant van 'Opa ziet spoken", aldus de le raar. „maar tragikomedies." Tijdens de opening van het nieuwe theater speelde Al Den te 'Naar Zoutelande', een gele genheidsstuk gebaseerd op een kort verhaal van Bob den Uyl. „Het is een zogenaamde recep tie-infiltratie", legt Nijhof uit. „Dat wil zeggen toneel op mo menten waarop men het niet onder het toneel cip een ma tras terechtkomt. De afgelopen twee weken had De Smet die sprong voorzichtigheidshalve nog niet gemaakt. In de pauze- donderdagavond probeerde hij het voor het eerst, met als re sultaat een drievoudige enkel- breuk. Mario van Duimen neemt verwacht. Het stuk gaat, heel toepasselijk, over de prietpraat op een receptie." Ook na de opening zal Al Dente regelmatig in het nieuwe theater te vinden zijn. „We worden de vaste be speler", aldus Nijhof, „En we gaan de zaal als repetitieruimte gebruiken." Al Dente heeft al twee voor stellingen in het nieuwe theater gepland. De vereniging brengt net stuk De Kale Zangeres, dat tijdens de lustrumweek van Vis ser 't Hooft al op het program ma stond, nog een aantal malen op de planken. De Kale Zange res is een éénakter van de Frans-Roemeense auteur Eugè- ne Ionesco, die vorig jaar over leed. Nijhof: „I let is een school voorbeeld van absurdistisch theater. Na een, bizarre intro ductie krijg je al snel de indruk dat het nooit normaal zal wor den." De titel slaat volgens de leraar nergens op. „Iemand in het stuk vraagt op een gegeven moment hoe het met de kale zangeres is. 'Ze doet haar haar nog hetzelfde' luidt het vreem de antwoord." De Kale Zangeres is nog te zien op zo 15/1 om 15.00 uur en op za 21/1 om 20.30 uur in Theater Visser 't Hooft aan de Kagcrstraat in leiden. evenals in de vorige periode De Smets plaats in. Inmiddels is het miljoenste kaartje voor de Phantom van producent Joop van den Ende verkocht en zijn er ruim vijfhonderd voor stellingen geweest. De musical, die in augustus 1993 in pre mière ging, wordt vast in het Scheveningse theater gespeeld. Tot en met juni zijn voorstel lingen gepland, maar een woordvoerder van Van den En- de verwacht dat de musical ook in de tweede helft van het jaar doorgaat. Werk Verkade voor kinderdorpen De beeldhouwer Kees Verkade (53) bestemt een deel van de op brengst van de verkoop van dertig bronzen beelden voor de parti culiere organisatie SOS-Kinderdorpen. Die wereldwijde instelling houdt zich bezig met de opvang en opvoeding van weeskinderen. De beelden zijn op 18 en 19 februari te zien op een tentoonstelling de Orangerie op het landgoed Elswout in Overveen. Vijf van de tentoongestelde beelden, die de kunstenaar ten bate in SOS-Kinderdorpen maakte, verbeelden een moeder met kind. Elk beeld symboliseert een bepaalde fase van de opvoeding. De beelden worden alleen per set van vijf 40.000 gulden verkocht. Om internationale rol te houden Jos Houweling, initiatiefnemer schijnbewegingen." utrecht anp Het Springdance Festival heeft vanaf vol gend jaar extra geld nodig, wil het niet te rugvallen tot een gebeurtenis waar dans- produkties louter worden gepresenteerd. Met 400.000 gulden boven op de huidige begroting van een miljoen kan Springdance door het geven van opdrachten en andere initiatieven haar voortrekkersrol in de we reld van de internationale dansfestivaJs houden en uitbouwen, meent het bestuur van het Utrechtse festival. Het gaat proberen de vier ton vanaf 1996 blijvend aan de begroting toe te voegen. Het geld zou moeten komen uit verhoging van de subsidies van het Rijk, de provincie en de gemeente Utrecht en uit grotere bij dragen van sponsors. Het bestuur heeft goede hoop dat het lukt om de subsidiege vers en de Raad voor de Kunst de interna tionale betekenis van het festival op haar waarde te laten schatten, aldus penning meester Michiel de Rooy tijdens de presen tatie van Springdance 1995. Dit jaar is het festival van 20 april tot 2 mei. Aan de ene kant wil het een beeld ge ven van de actuele stand van zaken in de internationale danswereld, anderzijds wil Springdance onder meer via opdrachten en workshops investeren in de huidige genera tie choreografen, aldus artistiek en zakelijk leider Matti Austen. Het festival besteedt met Springdance Ci nema (27 april-2 mei) speciale aandacht aan de dansfilm. Dat gebeurt in samenwer king met Theater 't Hoogt. De dansfilm ont wikkelt zich de laatste tijd als een zelfstan dige discipline. De behoefte van choreogra fen en gezelschappen om hun uitvoeringen op film en video vast te leggen, heeft vol gens Austen geleid tot produkties die meer zijn dan pure registraties. Het festival wil die ontwikkeling stimuleren. Er wordt werk van twee pioniers van de dansfilm, de Belgische Anna Teresa de Keersmaecker en de Fransman Jean-Claude Galotta vertoond. Deze choreografen vor men volgens de organisatie de ruggegraat van het festival. Hun nieuwste balletten zul len te zien zijn. Andere buitenlandse cho reografen die met hun groepen optreden, zijn onder anderen het Franse duo Fattou- mi/lximoureux en hun landgenoot Andrew Degroat, de Brit Matthew Hawkins en de Canadese Danièle Desnoyers. Van Nederlandse kant zijn er op het festi val voorstellingen van onder anderen Pieter de Ruiter, Blok Steel, HansTuerlings, Ma ria Voortman/Roberto de Jonge, D'esirée Delaunay en Wies Merckx.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 19