Cultuur Kunst Moderne radeloosheid in Brits horror-hotel ewondering Michael Chance betovert publiek Theaterinstituut viert 100 jaar cabaret met groot programma ■j DONDERDAG 12 JANUAR11995 CHEF ANNEMIEK RUYGROK, 071 -356471PIV. -CHEF JAN RIJSDAM. 071 -356473 BOEKEN Maarten 't Hart wordt 50. Zijn verjaardag wordt I J gevierd met een boek over de schrijver: 'Het Orakel van Holland' doet hem alle eer aan. Jules Deel- der wordt ook 50. Er is een bundel van zijn poëzie sa mengesteld. Heel veel Deelder dus. Mischien zelfs iets teveel Deelder. Extra concert Joe Jackson rotterdam Joe Jackson geeft op 7 maart een extra concert in het RAI Congrescentrum in Amsterdam. Zoals reeds bekend was, treedt de popster op 1 maart in Rotterdam en op 6 maart in Amsterdam op. De kaartverkoop begint aanstaande zaterdag bij de Nationale Theaterkassa (06-9203) en alle VW-bespreekbu- Folkloristisch Danstheater naar VS amsterdam Het Folkloristisch Danstheater gaat dit voorjaar naar de VS. Het gezelschap geeft in april vier voorstellingen tij dens het Festival of Arts in Birmingham (Alabama). Aansluitend volgen vier optredens in Boston tijdens het Massachussetts In ternational Festival of Arts. Het gezelschap toert dit seizoen met het programma 'Uit de Nieuwe Wereld' door Nederland. Nieuwe directeur Panorama Mesdag den haag» Rolf Borcherts (59) is benoemd tot directeur van Pa norama Mesdag in Den Haag. Hij volgt H. van der Donk op, die met pensioen gaat. Van der Donk blijft nog aan het Panorama verbonden als projectleider voor de restauratie van het panora maschilderij. Die zal eind dit jaar klaar zijn. Tijdens de restaura tie is het Panorama gewoon geopend. Borcherts werkt sinds de jaren zeventig in de culturele en toeristische sector in Scheve- ningen. Hij was verantwoordelijk voor de exploitatie van de Scheveningse Pier tot de overname door het Van der Valkcon cern. Daarna werkte hij in de reiswereld. Expositie in gemeentehuis Voorhout voorhout In het gemeentehuis van Voorhout worden tot en met 8 april schilderijen van Giel Langeveld en beelden van Fons Versluys tentoongesteld. De expositie is te bezichtigen tijdens kantooruren. Popunie bestaat tien jaar rotterdam De Popunie, het overkoepelend orgaan voor ama teurbands in Zuid-Holland bestaat tien jaar. Op zaterdag 28xja- nuari zullen tussen 14.00 en 23.00 uur naast acht bekende ama teurbands uit Zuid-Holland, Hans Dulfer en de Raggende Man nen optreden in Nighttown aan de Westkruiskade 26-28 in Rot terdam. Daarnaast vindt er ook een grote Popinformatiebeurs plaats en maken verschillende side-acts het programma com pleet. Op 29 januari is er vanaf 22.00 uur een supersessie in Ro- town aan de Nieuwe Binnenweg 19 in Rotterdam. Nationale Toneel speelt 'Drenkelingenin het LAKtheater: aangrijpende regie van Paul Feld Sylvia Kristel maakt toneeldebuut amstelveen anp Actrice Sylvia Kristel maakt in het seizoen 1995-1996 haar to neeldebuut in de tragi-komedie 'P.S. Je kat is dood' van de Ame rikaanse auteur James Kirk- wood. De première is op 9 februari 1996 in het Cultureel Centrum in Amstelveen, aldus producent Blue River Productions. De hoofdrollen worden gespeeld door Hans Comelissen en Hans Breetvelt. Kristel speelt in het stuk de rol van modefotografe. Sylvia Kristel (42) werd vooral bekend door haar optreden in 'Emmanuelle', de erotische film die 350 miljoen 'mensen naar de bioscoop trok en die vervolgver- sies kreeg.'Zij speelde voorts in enkele tientallen buitenlandse films en in een vijftal Neder landse. Haar filmdebuut maakte ze in 1973 in 'Because of the cats' van Fons Rademakers. voorbeschouwing homme sieben- ga Drenkelingen van Terry Johnson. Door Het Nationale Toneel Vertaling: Marcel Otten Regie: Paul Feld. Spel: Marthe-Ge- ke Ambacht, Hans Breetveld, Antoinette Jelgersma, Ids van der Krieke, Peter Paul Muller. Gezien: 9/12, Theater aan het Spui, Den Haag, première. Te zien: 18 en 19/1LAKtheater, Leiden. Een reportage schrijven over Margareth Thatcher die een lintje doorknipt bij een ringweg? Voor geen goud. David blijft lie ver in het naargeestige hotelle tje aan de Engelse noordkust, vlakbij een kerncentrale. Hij wil een demonstratie van milieu activisten verslaan - niet omdat hij een idealist is, maar omdat hij daarmee kan schitteren op de voorpagina. De journalist in het stuk 'Drenkelingen' van de Britse to neelschrijver Terry Johnson is het prototype van de voormali ge wereldverbeteraar die zich heeft ontpopt tot een cynicus. Peter Paul Muller speelt hem ijzersterk als een snel geïrriteer de patser met een grote bek. Als hij langzamerhand doorkrijgt dat zijn tipgever een aan zijn rolstoel gekluisterde solo-de monstrant is die door niemand serieus wordt genomen, is het hotel te klein voor zijn woede. Het logement in 'Drenkelin gen' is een kruising tussen een stoffig spookhuis en een oude schuit die elk moment in de golven ten onder kan gaan. De eigenares is een geforceerd blij moedige, maar uiterst labiele en onnozele gastvrouw (onwaar schijnlijk goed gespeeld door Marthe-Geke Bracht). Haar zoontje jaagt iedereen de stui pen op het lijf met gruwelijke Ids van der Krieke, Hans Breetveld, Antoinette Jelgersma (vlnr) in 'Drenkelingen' door Het Nationale Toneel. maskers en koppen. Aan het plafond hangt een sprekende vleermuis die brandende vragen stelt als: ,,Houjevan mij?" Terry Johnson heeft zijn stuk een razendknappe tijdscon structie meegegeven. De vrouw van de journalist gaat op onder zoek uit in het hotel, als ze twee weken lang niets meer van hem heeft gehoord. Die periode van veertien dagen heeft Johnson uit het stuk gesneden. Als toe schouwer zie je vlak na David ook zijn vrouw bij het hotel in checken. Eerst figureren beide personages nog in aparte scè nes, zodat je tussen heden en verleden heen en weer flitst, maar later staan ze gelijktijdig op de speelvloer. Dat geeft de verbeten speurtocht van de vrouw (Antoinette Jelgersma) een dramatische lading. Aanvankelijk heeft het stuk een zeer hoog humor-gehalte. De karikaturale horror-atmos feer in het hotel wordt in de re gie nog dikker aangezet met ge luiden van zware regenval en onweer. De personages bevrie zen aan het eind van de scènes, terwijl hun veelbetekenende FOTO REYN VAN KOOLWIJK blikken door felle spots worden benadrukt. Alsof je naar een goedkope griezelfilm zit te kij ken. Maar dan komt de echte gru wel aan het licht. David herkent in de hoteleigenares plotseling de echtgenote van een serie moordenaar en wil kost wai kost haar verhaal kopen, maar zij weigert omdat ze haar zoon wil beschermen. Gaandeweg wordt nu duidelijk dal Davids cynisme en vertwijfeling veel verdergaan dan alleen zijn poli tieke opvattingen. Hij is geboeid door het moordverhaal, omdat hij zelf op het punt heeft ge staan zijn eigen vrouw te do den. In 'Drenkelingen' laat Johnson een gecompliceerde wanhoopskreet horen, waaruit een inktzwarte visie spreekt over de toekomst van de mens. Het politieke idealisme is mors dood, de liefde tussen man en vrouw is bedrog en als de mens heid zo doorgaat, wordt het milieu volkomen vernietigd. Het is me nogal een overdaad aan thema's om er in anderhalf uur tijd doorheen te jagen. En alsof het nog niet genoeg is, speelt daar doorheen ook nog eens wat zweverige, ecologische theorie over de oerkracht van Moeder Aarde die de aanslagen van de mensheid zal overleven. In de laatste fase is de voor stelling zo topzwaar geworden, dat je net gevoel krijgt dat je zit te kijken naar een schip waar van de lading in de ruimen be gint te schuiven. Dat 'Drenkelingen' niet kapseist, is te danken aan de humor, het sterke spel en de heldere regie van Paul Feld. Het Nationale Toneel heeft deze jonge, onaf hankelijke regisseur faciliteiten geboden om een produktie te maken. Feld grijpt die kans aan om een voorstelling neer te zet ten waaruit felle betrokkenheid spreekt bij de chaos van ons tijdsgewricht. Hij is de ideale vertolker van de wanhoop van auteur Terry Johnson over de stuurloosheid van onze planeet. Zoveel oprechte radeloosheid knijpt mijn keel dicht. Schilderij op klaarlichte dag gestolen uit Louvre Een schilderij van de 19e-eeuwse Franse kun stenaar Turpin de Crisse is gisteren op klaarlich te dag gestolen uit het Louvre in Parijs. Aan het einde van de middag bleek het werk uit de lijst te zijn gesneden. De politie sloot het museum en fouilleerde bezoekers, maar dat leverde niets op liet doek hing in de grote Napoleon lll-zalen in de nieuwe Richelieu-vleugel. De roof is de eerste sinds in juli een 17e-eeuwse Franse prent werd gestolen. Het museum heeft de afgelopen jaren juist veel geïnvesteerd in beveiligingssys- muziek In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die, hetzij direct, hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken hebben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een kunstuiting waaraan ze bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt Edward Pietersz, baliemedewerker van het Stedelijk Museum De Lakenhal, zijn bewondering uit voor de fluitketel 'Le Lapin' van de Hema en een aquarel van Leon van den Eijkel. „Ik hou het meest van elementaire vormen en kleuren." Gek genoeg denk je bij een onderwerp S voor deze rubriek altijd het eerst aan een schilderij of een beeld. Toevallig heb ik net een nieuw huis, met een nieuwe keuken. Daarin heb ik niet een standaard keukenkraan, maar een menglcraan ontworpen door Ame Jacobsen. Voor dit ontwerp heb ik ook grote bewondering. Niet dat er ander water uitkomt dan uit een gewone keukenkraan, maar het is een prachtig ding om te zien. Ik vind het een bekroning van mijn keuken. Iets dat ik ook heel mooi vind is de fluitketel 'Le Lapin' van de Hema. Nikolai Carels heeft er in 1989-1990 de ontwerpwedstrijd van de Hema mee gewonnen. Hij is mooi, praktisch en niet duur. Het 'konijneketeltje', zoals die genoemd wordt kost nog geen vijf tientjes. Handig is dat je de fluit van de ketel niet kunt kwijtraken. Je kunt hem gewoon opzij schuiven. Het schuifje is het oor van het konijn en blijft dus aan de ketel vastzitten. Ik dacht meteen toen ik deze ketel zag: die wil ik hebben. Eigenlijk is de vorm heel simpel. Dat is ook wat mij boeit. Ik hou het meest van elementaire vormen en kleuren. Als iets mij recensie monica schiks Recital door Michael Chance, counter te nor en Glen Wilson, davecimbel met mu ziek van Monteverdi en Purcell. Gehoord op 11/1 in de Taffehzaal, Leiden. er zijn van die momenten waar op een recensent met een mond vol tanden staat en met een pen vol cliché's. De luiste raars die zo gelukkig waren om naar het concert van Michael Chance te komen weten er alles van. Een kennis fluisterde mij in: „Hier kun je maar beter niet over schrijven." En inderdaad heb ik hel gevoel dat woorden schromelijk te kort schieten om te beschrijven wat Michael Chance in klank en verschijning kan voortoveren. Een keurige, goed uitziende Engelsman betreedt het podi um, maakt een ontspannen en bescheiden indruk en begint te zingen. Vanaf dat moment hangt de zaal aan zijn lippen. Aanvankelijk probeer ik 'in functie' te blijven en maak en kele aantekeningen over het buitengewone dramatische ka rakter van een geestelijk werk als Monteverdi's 'Salve Regina'. Over de vocale snikjes die mij in de aanhef al ontroeren. Over de overrompelende wijze waarop de counter tenor de tekst weet uit te beelden. Daarna beperk ik mij tot grafische tekentjes, een soort muziek-steno, omdat de juiste woorden mij niet te bin nen willen schieten. Tenslotte wil ik alleen maar luisteren. Het lijkt wel Michael Chance zijn publiek betovert. Het doet er niet meer toe of hij Monteverdi zingt of Purcell, al zingt hij toonladders, als hij maar blijft zingen. Zó moet het zijn toege gaan in 'Duizend en één nacht'. Zijn stem (vergelijkbaar met een vrouwelijke alt) is licht en hoog maar ook warm met dien- te. Hij is moeiteloos boven elke techniek verheven. Hij doet het publiek huiveren met zijn zin nelijk stemgebruik. Hij is louter expressie en verbeeldings kracht. Zijn begeleider Glen Wilson, ook al zo n soepel en moeite loos musicerend mens, kan zich dankzij zijn expressief spel nog handhaven naast de zanger. Toch blijven zijn intermezzi vooral pauzes waarin ik wacht op het terugkeren van de zan ger. Schrijven over de dramati sche scene en het prachtige wiegelied uil de Incoronazlonc di Poppea doet afbreuk aan de pure luisterervaring. Wie er ge weest is, zal het begrijpen. De afwezigen zullen voor altijd ja loers moeten blijven. amsterdam anp Het Theater Instituut Nederland in Amsterdam viert met een uit gebreid programma van ten toonstellingen, lezingen, discus sies, een videoprogramma, een symposium en een aantal pu blicaties en cd's de honderste verjaardag van het cabaret in Nederland. Op 19 augustus 1895 trad Eduard Jacobs in een souterrain in Quellijnstraat in de Amster damse Pijp voor het eerst op. Dat optreden wordt in de thea tergeschiedenis beschouwd als de eerste cabaretvoorstelling in Nederland. Het theaterinstituut opent zijn programma 100 jaar Caba ret op 13 maart met de presen tatie van drie cd's met oor spronkelijk werk van de caba retpioniers Eduard Jacobs (1868-1914), Koos Speenhoff L869 li 15) n Jean Louis Pis- uisse (1880-1927). Op die dag wordt in het instituut ook een begeleidende tentoonstelling geopend. In maart, april en mei houden vijf grootheden uit de Neder landse cabaretwereld lezingen: Martie Verdenius, Wim lbo, Sie- lo Hoving, Freek de Jonge en Toon Hermans. Het instituut organiseert een symposium dat is gewijd aan de praktische kan ten van het vak. Daarover ver schijnt ook het boek 'Zo doe je dat - Cabaretiers en schrijvers over hun vak'. Andere publika- ties zijn de studie 'Kleinkunst in Nederland - produktie, distribu tie en afname', en 'I.urelei, de geschiedenis van een cabaret'. Het JoodsHistorisch Museum in Amsterdam organiseert sa men met hel theaterinstituut van 2 juni tot eind november een tentoonstelling over het joodse aandeel in het amuse mentsbedrijf in de periode 1893-1943. Ook komt er een cd uil met liederen van joodse, vooroorlogse amusemenlsar- tiesten. Het theaterinstituut neemt op 16 januari al een voorschotje op zijn eigen programma met een bijeenkomst onder de titel Ca baret anno nu: engagement of Amusement? Daar zijn Seth Gaaikema en Erik van Muiswin kel de hoofdgasten. aanspreekt zijn de vormen bijna altijd terug te brengen tot een bol, een cirkel, een vierkant, een rechthoek of een ovaal. Dat geldt ook voor deze aquarel van Leon van den Eijkel, die ik eigenlijk voor deze rubriek had uitgekozen. Het hangt gewoonlijk boven een tafel met een ovaal bovenblad die rust op een brede, ronde kolom. De kolom steunt op vier ronde schijven die uiteindelijk weer rusten op vier kogels. Prachtige vormen allemaal. Het uitgangspunt voor de aquarel waren ook elementaire vormen en kleuren. Van den Eijkel heeft zich destijds laten inspireren door Mondriaan. Hij heeft het gemaakt als onderdeel van zijn tentoonstelling 'Mondrian after Mondriaan' in 1992 in Stelling Gallery. Kem van de expositie was een installatie van 25 grote kubussen die in elementaire kleuren waren geschilderd. Daarnaast had hij een aantal aquarellen gemaakt in verschillende kleurstellingen. Daarvan heb ik er één gekocht. Dit werk trof mij het meest omdat het rode vlak overheersend is. Dat is de kleur waar ik altijd op val. Leon van den Eijkel was ook sinds zijn jeugd gebiologeerd door Mondriaans schilderij 'De rode wolk' dat hij in het Haags Gemeentemuseum had gezien. Dat vind ik als het ware in dit werk terug. De transparantie van de waterverf symboliseert voor mij de doorzichtigheid van de wolk. Het rode vlak wordt omringd door smalle vlakken in drie elementaire kleuren en door een zwart vlakje. Het is duidelijk dat Leon van den Eijkel zich destijds door de gedachten en het werk van Mondriaan geïnspireerd voelde. Maar ais ik naar deze aquarel kijk denk ik nooit aan Mondriaan.^ Het is voor mij een échte Van den Eijkel. tekst jan rusdam M foto loek zuyderduin Uitzendbureau voor dichters ZUIDWOLDE ANP Veel dichters en dichtbundels zijn onbekend bij het grote publiek. Het uitzendbureau Dichter Thuis probeert daar verandering in te brengen door de poëziemakers aan publiek te helpen. Particulieren, maar ook bedrijven en verenigingen kunnen bij hel uitzendbureau terecht om een dichter te boeken. Initiatiefnemers Delia Drupsteen en Albert Metselaar concentreren zich vooralsnog op de provincie Drenthe. Als het project succesvol is, gaat Dichter Thuis landelijk opereren. Tot nu toe bevat het bestand zeven (amateur)dichters. Drup steen hoopt in de toekomst over 25 50 professionele dichters le kunnen beschikken. Het enthousiasme van de 'afnemers' is vol gens haar groot. Mensen blijken het enorm leuk te vinden een dichter uit te nodigen om op bijvoorbeeld een vrjaardag uit eigen werk voor te dragen. Ook het bedrijfsleven en politieke partijen to nen interesse. De kosten voor het inhuren van een dichter zijn vol gens Drupsteen 'bescheiden.'. Extra concert! ROB DE NIIS iWl woensdag 18 januari a.s. aanvang 20.15 uur LEIDSH SCHOUWBURG Reserveren: 071-131943

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 9