Demi Moore verdacht van ongewenste intimiteiten Film Ode aan de 'Koning van de Documentaire' Niets is wat 't lijkt in Widows Peak The Innocent is niet geïnspireerd 'Bij Frankenstein krijg ik altijd medelijden met het monster' DONDERDAG 12 JANUARI 1995 FILMSIN LEIDEN Joris Ivens in LVC FILM OVERZICHT MARCO VAN PELT LVC, Breestraat 66, Leiden: Joris Ivens re trospectief' De Brug; Regen; Indonesia Calling; Spaanse Aarde, do 12/1 en vr 13/1 20.00 uur; Een Verhaal van de Wind, za 14/1 en zo 15/1 20.00 uur. Parkfilmhuis, Cornelis Geellaan 2, Alphen aan de Rijn: Rebels of the Neon God, vr 13/1 en za 14/1 20.30 uur. LVC brengt deze week een ode aan Joris Ivens, ongetwijfeld de grootste cineast die ons land ooit gekend heeft. De 'Koning van de Documentaire', zoals Ivens ook wel genoemd werd, staat vijf jaar na zijn dood nog volop in de belangstelling. Het Nederlands Filmmuseum res taureerde al zijn nitraatfilms en het International Documentary Festival wijdde afgelopen maand een retrospectief aan hem. Het zijn overwegend de vroe ge films van Ivens die in LVC te zien zijn. Critici beschouwen De Brug (1928) en Regen (1929) als avantgardistische klassiekers. De meeste indruk maakt Spaanse Aarde, een politiek ge laden relaas uit 1937 over de Spaanse Burgeroorlog. Voor het maken van déze documentaire reisde Ivens af naar het front en legde het belegerde Madrid voor eeuwig op film vast. Hij wilde hiermee sympathie kwe ken voor het Volksfront dat te gen de fascisten van Franco streed. Niemand minder dan Ernest Hemingway leverde commentaar bij de soms con fronterende beelden. Een Verhaal van de Wind uit 1988 is de laatste film die Ivens maakte. Een bijna autobiogra fisch testament waarin feiten en fictie door elkaar lopen. Vlak voor zijn dood nam Ivens deze documentaire onder zeer zware omstandigheden op in China. Het resultaat is een lyrisch ver haal over de wind van verande ring die deze eeuw over de aar de woei. Het leverde Ivens de Gouden Leeuw van Venetië èn het ereburgerschap van Nijme gen op. Rebels of the Neon God van regisseur Tsai Ming-Liang, die ook het scenario schreef, speelt zich af in de Aziatische metro pool Taipei en volgt vier jonge ren zonder idealen, ambities of uitdagende toekomstperspec tieven. Hsiao Kang is een introverte jongen die absoluut niet met zijn ouders kan communiceren. De relatie met zijn vader, een taxichauffeur, is belabberd en zijn moeder houdt zich alleen bezig met het wanhopig zoeken naar verklaringen voor Hsiao Kangs gedrag. Hij is namelijk van de ene op de andere dag met zijn studie gestopt en ge bruikt het inschrijfgeld om zich met videospelletjes te vermaken en door de stad te zwerven. Dat Hsiao Kang wel degelijk om zijn ouders geeft, blijft als hij tijdens één van zijn rond- zwérvingen de jongens herkent die de taxi van zijn vader zón der reden beschadigd hebben. Hsiao raakt geobsedeerd door de daders en besluit op meedo genloze wijze wraak te nemen. BIOSCOPEN 22 ALFA 2 Widows' Peak, dag. 13.30, 16, 19.30, 22 ALFA 3 Priscilla 16 j., dag. 13, 15.45, 18.45,21.30 ALFA 4 Suite 16 16)., dag. 18 45,21.30, do vr ma di ook 13,15.45 ALHAMBRA1 tel. 6233192 Forrest Gump 12 j., dag. 20.30, dovr ma di ook 13.15,16.30 ALHAMBRA 2 Four Weddings and a Funeral dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 BELLEVUE CINERAMA tel. 6234876 Interview With The Vampire 16)., dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 CINERAMA 2 Only You dag. 13.15, 16, 19.15, 22 CALYPSO 1 tel. 6234876 Pulp Fiction 16 j., dag. 13.15, t 16.30,20.30 CALYPSO 2 The Client 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CINECENTER-CINEMACORALINE tel. 6236615 Before The Rain 16 j., dag. 14, 16.30, 19.30, 22, zo ook 11 CINECENTER-PEPPE-NAPPA Exotica 16 j dag. 19.30, 22.15 IIGattopardo 16 j., dag. 15,zoook 11 CINECENTER-PIERROT Le Zèbre 16 j., dag. 19.45 Eat Drink Man Woman dag. 14, 16.30, 22, zo ook 11 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Four Weddings and a Funeral, dag. 13.45, 16.30, 19.15, 22. zo ook 11 CINEMA 1 INTERN, tel. 6151243 Junior dag. 19,15, 21.45 CINEMA 2 INTERNATIONAL Disclosure, dag. 18.45, 21.15, za zo wo ook 13, 15.30 CINEMA OSCAR tel. 5475175 The Client 16 j., vr za 20.30 Como Aguo Para Chocolate 12 j., ma di 20.30 CITY 1 tel. 6234579 Disclosure, dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 - CITY 2 Timecop 16 j., dag. 18.45, 21.30, do vr ma di ook 13.15, 16 Clear And Present Danger 16 j., dag. 21.30 CITY 3 Blown Away 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 4 Corrina, Corrina, dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 5 The Specialist 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 6 Speed 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45; 21.30 CITY 7 Junior, dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 DESMET tel. 6273434 Séténgó 16 j vr 19, wo 15.30 14 Trois Couleurs: Bleu 16 j., do, za t/m di 22.15, wo 16 Trois Couleurs: Blanc 16 j., do, za t/m di 18.45 Living With An Idiot 16 j., do, za t/m di 20.45, vr wo 19.30 KRITERION 1 tel. 6231708 The Innocent 16 j., dag. 17.15, (beh. di) 21.15 Red Beads 16 j., dag. 19.30 KRITERION 2 The Wooden Man's Bride J.6 j.,, za zo wo 15 Dead Poets Society 16 j., ma 19.30, vr za ook 0.15 Suite 16 16 dag. 17 Burnt By The Sun 16 j., dag. (beh. ma) 19 Priscilla, Queen of the Desert 16 j., dag. 22 RIALTOl tel. 6623488 Eat Drink Man Woman 16 j., dag. 19.30, 22 RIALTO 2 The Match Factory Girl 16 j., dag. 18 Le Fil de I'Horizon 16 j., dag. 22 De Force Avec d'Autres 16 j., zo 20.15 THE MOVIES 1 tel. 6386016 Pulp Fiction 16 j., dag. 16.15, 19, 21.45, zoook 13.30, vr za ook0.15 THE MOVIES 2 Rapa-Nui 12 j., dag. 17.15, 19.15 Burnt by the Sun 16 jdag. 21.15, zoook 14.30 THE MOVIES 3 Schindler'sList 16 j., dag. 16.15, za zoook 12,30 Reservoir Dogs 16 j., dag. 22.15, vr za ook 0.15 1000 Rosen 16 j., dag. 20 THE MOVIES 4 Natural Born Killers 16 j., dag. 17.30, 22, zo ook 15 Thirty Two Short Films About Glenn Gould 16 j., dag. 19.45, zo ook 13 TUSCHINSKI 1 tel. 6262633 De Leeuwekoning dag. 13.15, 16 The Lion King dag. 18.45, 21.30 Matj 16 j., zo 10.30. TUSCHINSKI 2 The Mask dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 3 Interview With The Vampire 16 j., dag. 13.15,16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 4 When A Man Loves A Woman dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 5 Clear And Present Danger 16 j., dag. 15.45, 18.30,21.30, dovr ma di ook 13 TUSCHINSKI 6 True Lies 16 j., dag. 12.45, 15.30, 18.15,21.15 TUSCHINSKI CINEAC Ma Dog Glory 16 j., dag. 11.45, 14.15, 16.45, 19.15,21.45 DE UITKIJK tel. 6237460 Trois Couleurs: Rouge 16 j., dag. 15, 18, 20, 22 Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'. Ordinaire machtsstrijd basis van spannende thriller Disclosure De strijd tegen ongewenste seksuele initimiteiten op het werk is een actueel onderwerp. Na praatprogramma's op de televisie, documentaires en een voorlichtingscampag ne van de overheid is er nu zelfs een bioscoopfilm die er over gaat: Disclosure. In Amerika inmiddels een spraak makende film met Michael Douglas als het seksuele slachtoffer van Demi Moore. Niet de lelijkste vrouw om door gepakt te worden, maar wel als zij je directe baas is en er vervolgens alles aan doet om je carriere te ruïneren. FILM RECENSIE Het meest verrassende is na tuurlijk dat in deze film niet een vrouw, maar een man het slachtoffer is van ongewenst seksueel gedrag. Dat is een om kering waar je niet zo gauw aan denkt omdat het meestal man nen zijn die vrouwen lastig val len. Dat is het algemene beeld, en het omgekeerde klinkt al gauw ongeloofwaardig, zoals bij incest ook bijna altijd alleen aan meisjes wordt gedacht en zel den aan jongens. De strijd rond de geloofwaardigheid en het be wijzen van het eigen gelijk vor men dan ook belangrijke drijf veren in de film van Barry Le- vinson, die gebaseerd is op een roman van de populaire Ameri kaanse schrijver Michael Cricht- on Jurrassic Park), die bij Dis closure ook als medeproducent optrad. Paul Attanasio bewerkte de gelijknamige roman van Cricht- on tot een ijzersterk scenario en maakte er een thriller van waar in het erotische avontuur tussen Douglas en Moore maar een onderdeel is van een veel breder verhaal over hoe managers om gaan met ongewenst personeel. En waarbij niet iedereen zo'n mooie afvloeiingsregeling krijgt als bij de IBM. Levinson schetst in Disclosure op intelligente en scherpzinnige wijze de strijd op leven en dood promotie of ontslag die soms wordt uitgevochten m de top van het bedrijfsleven. Maar wat de film bijzonder maakt is natuurlijk in de eerste plaats het avontuurtje van Michael Doug las met Demi Moore. Ze hebben vroeger samen een verhouding gehad en mannenverslindster Moore heeft wel weer zin in een stoeipartij. Met als gevolg dat een zakelijke bespreking door haar toedoen bijna eindigt in bed. Maar Douglas is verstandig en trekt tot woede van Moore net op tijd zijn broek weer aan. Daarmee lijken zijn dagen ge teld bij de firma, want direct daarna wordt hij door Moore aangeklaagd wegens ongewenst seksueel gedrag en later van in competentie. Douglas is verbijs terd en besluit de handschoen op te nemen en de machtsstrijd aan te gaan met de top van het bedrijf. Levinson tovert ons in Disclo sure een bijna futuristische we reld voor met de nieuwste tech nologische snufjes op het ge bied van computers en AV-me dia. Het bedrijf waar Douglas werkt is gespecialiseerd in het ontwikkelen van 'virtual reali- tiy'-programma's, waarvan een paar fraaie staaltjes in de film zijn opgenomen. Maar het gaat in Disclosure natuurlijk niet om de virtuele, maar om de harde werkelijkheid van het zakenle ven. Een wereld waarin alleen de centen tellen en waar aan de top soms een meedogenloze strijd wordt gevoerd om de macht. Dat ditmaal een vrouw de gemeenste van het stel is, is opmerkelijk maar niet ondenk beeldig in een snel emancipe rende samenleving. Maar het wordt er zeker niet prettiger op als vrouwen zich net zo als mannen gaan gedragen. Michael Douglas wordt besprongen doorzijn baas (Demi Moore) in Disclosure. PUBLH ITEITSFOTO FILM RECENSIE Widows Peak. Te zi Mia Farrow kennen we eigenlijk voornamelijk uit de films van Woody Allen. Sinds de scheiding leek er ook een eind te zijn ge komen aan de filmcarrière van Farrow. Daarom is het verrassend haar opeens als rebelse Ierse vrouw te zien opduiken in de En gelse produktie Widows Peak. Een film over de be tere kringen op het Ierse platteland in het begin van deze eeuw, met Far- row en Nathasha Ri chardson als twee vrou wen die een heel dorp in rep en roer brengen. Widows Peak werd gemaakt door John Irvin die vooral naam heeft gemaakt in het genre van de actiefilm, met titels als Next of Kin, Hamburger Hill en Raw Deal Ook was hij verantwoordelijk voor de nogal mislukte versie van Robin Hood met Patrick Bergin en Uma Thurman in de hoofdrollen. Ditmaal heeft hij zich gestort op het genre van de traditionele Britse relatiefilm, waar bij een vergelijking kan worden gemaakt met films als Shadowlands, Howards End of En chanted April, maar waarbij Irvin's film helaas het nakomertje is waarop niemand meer zat te wach ten. De film speelt in het Ierse dorpje Kilshannon waar nogal wat weduwen wonen, die met elkaar een theekransje vormen onder leiding van Mrs. Doyle Counihan (Joan Plowright). Buitenbeentje Mia Farrow zonder Woody Allen is geen vooruitgang in het dorp is Katherine O'Hare (Mia Farrow), een eigenwijs en opstandig type, die een geheim uit het verleden met zich meedraagt en teruggetrok ken leeft in haar huisje op de heuvel Widows Peak. De zaken komen in een stroomversnelling wanneer Edwina Broome (Natasha Richardson) in het dorp arriveert en niet alleen de mannen gek maakt, maar ook vanwege haar Engelse af- komst de politiek bewus te Katherine tegen zich in het harnas jaagt. Dat gaat zover dat ze elkaar flink gaan dwarszitten en het lijkt er op een gegeven momen zelfs op dat Katherine Edwi na heeft vermoord. Maar niets is wat het lijkt zo blijkt aan het einde van de ze film. We weten dan in middels wat het grote geheim is van Katerine en merken ook, dat we eigenlijk de hele film voor het lapje zijn gehouden. Dat geeft een onbevredigend gevoel, omdat je daarna de hele film in een totaal ander perspectief gaat zien. Een goedkope truc van scenarioschrijver Hugh Leonard. Widows Peak moet het dan ook meer hebben van zijn vorm dan van de inhoud. Op de aankle ding valt weinig aan te merken en bij tijd en wijle wordt er ook wel aardig geacteerd, met name door Natasha Richardson als Edwina, maar het verhaal is te slap voor woorden en ook Mia Far row doet de harten zeker niet sneller kloppen. Maar voor wie van oude Engelse auto's houdt, mooie kostuums, sfeervolle locaties en Engelse tea parties is Widows Peak wellicht een aangena me tijdspassering. FILM RECENSIE JOS DE PUTTER The Innocent. Te zien: Trianon, Leiden; Kriterion 1Amsterdam. Veel van het werk van de ook in Nederland veelgelezen Britse romanschrijver Ian McEwan is verfilmd. Bovendien schreef McEwan originele scenario's voor bioscoop- en televisiefilms en bewerkte hij romans van an deren tot scenario's, waaronder Sour Sweet van Timothy Mo. The Cement Garden van Andrew Birkin en The Comfort of Stran gers van Paul Schrader zijn ge baseerd op vroege romans van McEwan. The Innocent ver scheen in 1989, kort na de val van de Berlijnse muur. Deze ge beurtenis is de historische ach tergrond van het verhaal. In het boek keert de hoofd persoon pas aan het slot terug naar de stad waar het verhaal zich afspeelt. Om verteltechni- sche redenen begint de film met de aankomst van hoofdpersoon Leonard Marnham (Campbell Scott) in Berlijn. In een lange flashback wordt vervolgens ver teld wat zich ruim dertig jaar geleden afspeelde. Leonard kwam als jonge radiotechnicus naar Berlijn om voor de Britse geheime dienst zijn bijdrage te leveren aan de uitgebreide spio- nage-activiteiten die in het cen trum van de Koude Oorlog ge concentreerd waren. I lij is inge deeld bij een afdeling, bestaan de uit elkaar nauwelijks verdra gende Amerikanen en Britten, die de telefoongesprekken van de Sovjet-ambassade moeten aftappen. In een tunnel worden gevoelige recorders geplaatst, die alle gesprekken opnemen. De in de liefde onervaren Leonard ontmoet Maria (Isabel la Rossellini), een Duitse vrouw die getrouwd is met een alcoho listische bruut. De grimmige na-oorlogse sfeer in Berlijn, de geheimhouding die zijn werk vereist, het gekonkel van zijn Britse en Amerikaanse superi euren en de emotioneel ingrij pende relatie met Maria bren gen Leonard op de rand van een zenuwinzinking. Zoals het in een politiek ge tint liefdesdrama hoort, door kruisen de persoonlijke belan gen van de hoofdpersoon die van de overheid. De ene na de andere onvoorziene ontwikke ling belaagt Leonards veiligheid, maar hij is slim genoeg zijn ei gen geheimen met die van de situatie in Berlijn te verweven. Tot het mis gaat natuurlijk. De plot die McEwan bedacht om de schuchtere Brit en de grote wereldgeschiedenis sa men een fictief dansje te laten opvoeren, is rijk aan dramati sche en suspensvolle gegevens. De film volgt zo goed en zo kwaad als het dit medium gege ven is het subjectieve standpunt van Leonard uit het boek. In fbi- te heeft McEwans verhaal een ideale constructie om het in ve le andere films gedateerd aan doende gegeven van de Koude Oorlog optimaal te benutten. Veteraan-regisseur Schlesln- ger, die toch memorabele films als Midhight Cowboy en The Marathon Man op zijn palma res heeft, verzuimde echter hot onderste uil de kan te halen. Zijn regie is routineus. De zeer Britse Anthony Hopkins is niet op zijn plaats als Amerikaanse officier. Isabella Rossellini is wel goed gecast, maar haar rol is te onbeduidend. Campbell Scott weet niet de verwarde geest van Leonard uit het boek ie sugge reren. Dat heeft ook alles te ma ken met McEwans eigen bewer king tot scenario. Het drama is vlak, de spanning niet uitge werkt. Een kleine zonde is de ongeïnspireerde uitwerking van de complexe relaties. Vroeger was Schlesinger daar een mees ter in. Acteur-regisseur Kenneth Branagh van Mary Shelley's Frankenstein: Kenneth Branagh, geboren op 10 december 1960 in Belfast, geldt momenteel als het belangrijkste filmtalent van het Vere nigd Koninkrijk. Eerder fameus geworden als begenadigd Shakespeare-acteur, maakte hij in 1989 een flamboyant debuut als filmregisseur met Henry V, waarin hij tevens de titelrol voor zijn rekening nam. Tegenspeelster was Emma Thompson, met wie Branagh getrouwd is en die hij tevens hoofdrollen gaf in Dead Again, Peter's Friends en Much Ado About Nothing. Net 34 jaar geworden, ziet Branagh terug op zijn tot nu toe meest prestigieuze filmregie. Met Francis Coppola als producent kreeg hij 40 miljoen dollar te besteden aan een grootschalige nieuwe verfilming van het Frankenstein-verhaal, met Robert de Niro als het monster. Hij speelt zelf Victor Frankenstein, de man die God uitdaagt door uit lijken een nieuwe mens te scheppen. in geen van de Frankenstein- films was tegengekomen. Kapi tein Walton, een heel interes sante figuur. En tenslotte is er het monster dat zelf zijn eigen verhaal vertelt. Hij blijkt te kun nen praten!" FILM INTERVIEW PIETER VAN LIEROP Kenneth Branagh regisseerde Mary Shel ley's Frankenstein. De film gaat 19 januari in Nederlandse première. Twee jaar besteedde acteur-re gisseur Kenneth Branagh aan Mary Shelley's Frankenstein. De zwarte, 'gothische' tragedie komt in roulatie enkele weken na de première van Junior, waarin Branagh's echtgenote Emma Thompson een hoofdrol speelt en die het kunstmatige scheppen van menselijk leven aanmerkelijk lichtvoetiger be handelt. Branagh zegt zich met Junior uitstekend geamuseerd te hebben: „Junior heeft inder daad een vreemde verwant schap met mijn eigen film, met zo'n Arnold Schwarzenegger die nieuw leven creëert in zijn eigen buik. Dit soort onderwerpen schijnen momenteel in de lucht te zitten." ,,Ik las Mary Sheliey's boek en het bleek anders dan ik had ver wacht. Ik had gerekend op zwart-wit-schilderingen van goed en kwaad, maar daar was geen sprake van. En de struc tuur van het verhaal was ook verrassend anders. Ik was er niet op verdacht dat het verhaal begint aan de Noordpool, met een ontdekkingsreiziger die ik Koortsvlaag „Ik werd vooral gefrappeerd door het enorme tempo waar mee de gebeurtenissen elkaar opvolgen. Heel opwindend. Dat boek lijkt in een koortsvlaag te zijn geschreven. Ik kreeg meteen de beelden voor ogen van een grote dramatische film zoals over deze stof nog steeds niet was gemaakt. De Boris Kar- loff-films zijn groots op hun ei gen manier ondanks de bord kartonnen decors en wapperen de achtergrondjes. Ook Mei Brooks' Young Frankenstein is respectabel. Maar ik had ner gens nog de dingen gezien die mij bij lezing van het boek zo hadden getjpffen." Francis Coppola wilde cle twee klassieke griezelverhalen Dracula en Frankenstein, op nieuw verfilmd zien als eindelijk eens prestigieuze produkties. Hij regisseerde zelf Dracula en vroeg u vervolgens voor Frankenstein. Als u had kunnen kiezen had u dan ook Frankenstein genomen? „Zeker wel. Ik heb altijd meer gehad met Frankenstein dan Kenneth Branagh als Victor Frankenstein. met Dracula. De Dracula-films hebben me altijd meer angst in geboezemd, maar bij Franken- steinfilms is mijn dominante re actie er altijd een geweest van medelijden met het monster. Ik vind compassie een interessan tere emotie dan louter angst. Het monster dat Frankenstein schept komt niet tot leven als een boosaardig creatuur. Hij is menselijk, hij lijdt en er gebeu ren dingen met hem die verkla ren waarom hij zich geweldda dig gedragen gaat. Victor Frankensteins grote fout lijkt dat hij wegvlucht voor de consequenties van zijn daad, van het scheppen van leven. „Precies. Het ontbreekt hem aan verbeeldingskracht. Hij heeft wel een praktische visie als man van de wetenschap: chirurg, fysicus. Maar hij kan niet omgaan met het emotio neel kwetsbare, hulpeloze crea tuur dat hij zelf op de wereld heeft gezet. Je kunt het verhaal opvatten als een pleidooi voor wetenschappers die vercjer wil len Jdjken dan de uitdaging een voor onmogelijk gehouden prestatie te leveren, maar die ook bereid zijn de consequen ties te overzien en te acceple- Hoe was het werken met De Niro. Het verhaal gaat dat hij soms twintig uur moest door brengen in de make up-kamer voor hij de set op kon. „De volle make up-tijd is slechts een paar keer nodig geweest voor een paar razend moeilijke camera-instellingen, zoals in de 'scène van de 'geboorte', waar het monster naakt is. Robert is een perfectionist en geobse deerd door rituelen. Dus hij komt in zo'n geval gewoon de make-up-kamer niet uit voor hij zeker weet dat alles tot in de kleinste details in orde is. En vervolgens neemt hij de tijd zich mentaal voor te bereiden." „Dat is een soort magie waar voor je als regisseur ruimte dient te maken. Stel je voor, we hebben acht, negen maandén bijna niets anders gedaan dan ons op het uiterlijk van het monster te bezinnen via teke ningen, schaalmodellen en maskers van klei. Dan heb je er heus wel een extra dag voor over, om te zorgen dat Robert de Niro tevreden is als hij de eerste keer die gedaante aan neemt." - Die bijna manische manier waarmee De Niro in de huid van zijn personages kruipt, dat is niet precies uw eigen stijl van acteren. Voor zijn rol in Raging Buil heeft hij zich indertijd let terlijk vet gemest. „Nee, mijn opvatting over acte ren is dat niet. Maar ik kan er respect voor opbrengen zo lang het niet te gek wordi. Er zijn mensen bij deze produktie ge weest die betwijfelde of De Niro voor deze rol gevraagd moest worden, omdat men vreesde dat hij zelfmoord zou plegen om in de film echt gereani meerd te kunnen worden. Maar blijkbaar is er voor zelfs de meest toegewijde 'method'-ac- teur toch nog een grens." Intuïtie Tegelijkertijd acteren èn re gisseren, Iwe kan zoiets wanneer je als jongen van 28 eigenlijk di rect bij het toneel vandaan komt en ineens moet zeggen wal de camera moet doen? „Het is intuïtie. Zoiets als ge voel voor muziek, maar geïn tensiveerd doordal je je als ac teur bewust wordt van wat ca mera's doen. Als ik naar een film kijk of zelfs maar naar de tv, registreer ik altijd de bewe gingen van de camera. Dat heb ik altijd gehad, ook als klein jon getje al. Het echt doorzien is evenwel iets anders. Toen ik zelf als regisseur debuteerde met Henry V, wist ik welke beelden ik hebben wilde en vroeg dan aan de technici hoe die ge maakt konden worden. Dan wordt de cameraman dus je sleutelfiguur op de set. Van hem moei je het leren. Maar de he- melzijdank, denk ik er niet te veel over na als ik aan het fil men ben. Als ik dat wel zou doen, zou ik na Henry Vmet re gisseren zijn gestopt. Pas bij Frankenstein heb ik voor de al lereerste keer het gevoel gehad dat ik het een beetje begin te begrijpen. Maar tegelijkertijd voor en achter de camera actief moeten zijn, ik geef toe, het is een beetje schizofreen. Ik denk dat ik in de toekomst vaker zal kieken voor het een of het an der."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 11