Wassenaar getekend en geschilderd RO Theater koopt pand voor eigen theater Cultuur&Kunst KNSM-eiland wordt Kreta in Amsterdam Gul Chopin-programma Al win Bar DINSDAG 3 JANUARI 1995 chef annemiek ruygrok, 071 -356471plv -chef jan rijsdam. 071 -35647; Spaanse schilder Rivera overleden Historische stadsgezichten en uitkijkjes over cle Wassenaarse Slag madrid* De Spaanse schilder Manuel Rivera is gisteren na een lang ziekbed op 67-jarige leeftijd in Madrid overleden. Rivera was een van de medeoprichters van de avantgardistische groep El Paso. Zijn werken worden, behalve in New York en Rome, met name tentoongesteld in het Gemeentemuseum in Den Haag. El Paso was in de jaren 50 een zeer invloedrijke groep in de Spaan se kunst. Naast Rivera behoorden er onder anderen kunstenaars als Antonio Saura en Rafael Canogar toe. Verteltheater rond drie koningen leiden In verteltheater 't Voorkamertje van jeugdboekhandel Silvester worden morgen (15.00 uur) en zaterdag (20.00 uur) ver halen verteld rond drie koningen. De boekhandel is gevestigd aan het Rapenburg 17. Audities Leids Cabaret Festival leiden* Op drie zondagmiddagen, 8, 15 en 22 januari, worden in spciëteit De Burcht openbare audities gehouden voor kandida ten die zich hebben aangemeld voor het VARA Leids Cabaret Festival. De optredens beginnen om 14.00 uur. Elke middag zijn er zes op zeven optredens. Nieuwe cursussen K&O, ARS en LVC leiden/katwijk Deze maand beginnen weer tal van nieuwe en vervolgcursussen kunstzinnige vorming bij K&O in Leiden en Katwijk. Op het programma staan onder meer cursussen meu belstofferen, Griekse beschaving, oude culturen van Midden- en Zuid-Amerika, binnenhuisarchitectuur, design, portret en mo deltekeningen, aquarelleren, airbrush, zeefdrukken, schilderen en fotografie en filosofie. Voor meer informatie of inschrijvingen kan men bellen: 01718-16400 (Katwijk) of 071-141141 (Leiden). Bij ARS beginnen twee nieuwe cursussen: aquarelleren en mo deltekenen. Voor inschrijvingen: 071-140784. In het LVC staan cursussen en works'hops (bas)gitaar,saxofoon, percussie, pop en geïmproviseerde muziek, toneel, tango, fotografie en tekenen op stapel. Voor meer informatie en inschrijvingen: 071-146449. een hartstochtelijk declamatori sche extase" zo schrijft Arthur Hedley over deze composities. Bar speelde de Ballades 1 t/m 4 met een ongehoorde vitaliteit, gebruikte veel gedoseerder he't pedaal en haalde 'een tedere klank uit de Estonia, een zange rige zegevierende welluidend heid. De toegiften voor een dankbaar publiek werden niet 'even' afgeraffeld, integendeel de 'Etude Tableaux' (1917) van de Chopinspeler en -bewonde raar Sergej Rachmaninoff en de impressionistische 'Réflets dans l'eau' uit 'Images'(1905) van Debussy weerklonken wellicht met een nóg grotere concentra tie en innigheid. Visser vindt vrouwenbeeld athene «afp/anp Een Griekse visser heeft in de Egeïsche Zee ter hoogte van het eiland Kalymnos een bronzen vrouwenbeeld, dat vermoedelijk dateert uit de Hellenistische tijd (3de tot 1de eeuw voor Chris tus), ontdekt. Het beeld van de staande vrouw, die een tuniek draagt, verkeert in goede staat. Het weegt 200 kilo en is twee meter hoog. Het is inmiddels in Athene, zo heeft minister van cultuur Thanos Mikroutsikos zaterdag gezegd. De minister noemde, de vondst zeer belang rijk. Hij wees erop dat de Griekse musea geen sporen uit deze tijd herbergen. De visser had het beeld donderdag in zijn netten gekregen. Na een eerste onderzoek is het zaterdag naar Athene overgebracht. De visser, die bij het transport van zijn vondst naar de Griekse hoofd stad aanwezig was, heeft het beeld aan de autoriteiten over gedragen „uit liefde voor zijn vaderland". Kindertheater op verlies na avontuur VS new york gpd Geen cheque voor Unicef, afge lopen zaterdag, na afloop van de slotvoorstelling van de mu-! sical Tiptop Tommy Care-a-lot' van het Nederlands Kinder-1 theater. De tien voorstellingen in de Alice Tully Hall in New York hebben zo weinig publiek getrokken, dat het NKT niet uit de kosten van de Amerikaanse m trip is gekomen. Het verlies wordt geschat op anderhalve I ton. s Tegenover de financiële 1 strop staat de grote waardering e die de jeugdige Purmerendse r theatergroep na afloop van elkfj 1 voorstelling van het geringe c aantal bezoekers in ontvangst S mocht nemen. De Newyorkers g - onder wie een aantal theater-; t deskundigen - die de musical n over zwerfkinderen wel hebber k gezien, waren zeer enthousiast d De 41 kinderen, die donderdag a naar Nederland terugkeren! maakten ook van de slotvoor-j stelling een perfecte uitvoering. Circa drie- tot vierduizend bezoekers zijn op de tien voor stellingen afgekomen in de bij na 1100 stoelen tellende Alice Tully Hall van het Lincoln Cen ter. Toch kijkt producent Franl Ros^n niet ontevreden terug op het Amerikaanse avontuur „We hebben het gedaan. We hebben het lef gehad in hel centrum van de wereld dt competitie aan te gaan met d( grote musicals als 'Cats' er 'Miss-Saigon'. Artistiek zijn wt geslaagd, vind ik." Het KNSM-eiland in Amster dam verandert in juni in het oude Kreta. De Stichting Smeltkroes wil in de nieuwe woonwijk een groot muziek spektakel in de open lucht op voeren* Het stuk 'Theseus de stierdanser' is' gebaseerd op het Theseus-verhaal uit de Griekse mythologie. Met de voorstellingen wil initiatiefnemer Gerrit Hoog- straaten de contacten tussen de huidige en toekomstige be woners op het KNSM-eiland bevorderen. Een vergelijkbaar project, Napoleons droom, had vorig jaar in de Oranje Ka zerne plaats. Die voorstelling was eenmalig. Voor Theseus staan minimaal zes uitvoerin gen gepland. Er doen zo'n driehonderd spelers, zangers, dansers en muzikanten mee. Er zijn pro fessionele koren en dansgroe pen bij. Ook zijn er figuranten rollen voor de bewoners van het KNSM-eiland. Drie maan den geleden begonnen de re petities. Hoogstraaten zegt het pro ject uit te kunnen voeren met een budget van twee ton. En kele toezeggingen van spon-A sors zijn al binnen. De rest hoopt hij nog te vergaren. Een aantal bedrijven en instellin gen, waaronder Rederij Lovers en het Open Haven Museum, werkt met de stichting samen. De multiculturele samenle ving staat centraal in het stuk. Theseus en zijn metgezellen hebben een Hollands/Euro pees tintje. De Minoïsche hof houding die het oude Kreta g bestiert, krijgt vorm via all r lochtonen muziek, zang en dans. Een kaasstolp, model Copo (1939), ontworpen door Edmond Bellef- roid voor De Sphinx, is één van de voorwerpen die wordt besproken op de K&O-cursus 'Geschiedenis van het design 1850-heden'. foto bonnefantenmuseum Rod Stewart onwel tijdens concert Rod Stewart speelde te hard en had te veel gegeten, kennelijk. De zanger moest zijn Nieuw jaarsshow in Rio de Janeiro, met een recordaantal bezoekers van 3,5 miljoen, afbreken, het podi um verlaten en in een ambulan ce afgevoerd worden. Tever geefs wachtten zijn fans op een toegift. Op het gigantische podi um op het strand zou Stewart de Mangueira Samba School Drumming Corps nog met zijn zangtalent bijstaan, maai' dat kon geen doorgang vinden. De zanger zei fysiek hier niet meer toe in staat te zijn geweest; hij moest aan de zuurstoffles. muziek recensie lidy van der spek K&O Nieuwjaars-matinee door de pianist Alwin Bar met werken van Chopin. Ge hoord 1 /1Stadsgehoorzaal, Leiden. In zijn spel wenste de pianist Alwin Bar ons een heroïsch, zwierig, briljant, strijdbaar, ro mantisch en na de pauze zelfs een teder 1995 toe. Deze wens gold nog eens extra voor de gro te Chopin-liefhebber Tjitte We ber, ons allen welbekend als en thousiast directeur van K&O. Voor het komende (jubileum jaar heeft Weber met een klein budget weer een verrassend goed programma in elkaar gezet heeft, dat op Nieuwjaarsdag niet guller had kunnen begin nen. In Chopins Polonaise opus 44 krijgen we al iets te horen van een fantasia, er wordt meer ondergebracht dan in de stan daard-polonaise: de overgang van een krijgshaftig tafereel naar een idylische mazurka die als trio dient, om weer terug te keren naar het hoofdthema. De introductie en coda zijn geheel in overeenstemming methet karakter van de fantasia. Naad loos sluit hier dan ook de 'Polo naise-Fantasie' opus 61 op aan met zijn suggestief obsederend vermogen, mooi dat Bar beide werken programmeerde. Was er in de eerste twee stuk ken, Barcarolle in Fis en de Po lonaise opus 44 nog sprake van een overdosis pedaal (Bar had zelfs de rechtervoet nog op het pedaal bij het opstaan voor ap plaus), plotseling kwam er een opvallende omslag in zijn spel. Met een ongekende overgave speelde Bar het Scherzo nr 2 in bes en de Polonaise-Fantasie opus 61. Het extatisch karakter van het Scherzo wekt de ver beelding en streelt het oor in dreigende dreunende akkoor den en ijle zwevende melodie- en, waarvan alleen Chopin het geheim bezit, en die Bar gestal te weet te geven. Hoewel zijn ballades in zich zelf artistieke eenheid bezitten, pikte Chopin uit allerhande vor men, zoals het lied, het rondo, hoofdvorm en variatie; die ele menten die hij nodig had voor het scheppen van deze nieuwe vorm. „Het is alsof de bard zijn gedachten verzaimelt en aarzelt, nog voordat hij aan z'n verhaal begint om dan uit te barsten in Het RO Theater heeft een pand in het centrum van Rotterdam gekocht, waarin het een eigen theater met ruim 300 stoelen gaat beginnen. In april is daar de eerste voorstelling te zien. Het gezelschap heeft thans nog de Rotterdamse Schouw burg als thuisbasis. De grote voorstellingen zal het RO Thea ter daar blijven spelen. Het aan tal optredens in de schouwburg zal teruglopen van 70 naar 55. In zijn eigen theater wil het ge zelschap jaarlijks zo'n honderd voorstellingen brengen. Het huidige aantal van vijf produk- ties per jaar wordt gehand haafd. In het aangekochte pand, William Boothlaan 6, was voor heen een gebedsruimte van het Leger des Heils gevestigd. Het heeft twee miljoen gulden ge kost, terwijl er voor nog eens 1,5 miljoen aan verbouwd wordt. Het RO Theater betaalt dat uit eigen middelen. Als alles klaar is hoeven er geen kantoren meer te worden gehuurd in de schouwburg. Evenmin heeft het gezelschap elders in de stad nog repetitie- en opslagruimte no- dig. In het nieuwe pand komen een theaterzaal, een studio, kle dingateliers, kleedkamers en een foyer. Het gezelschap hoopt dat begin volgend seizoen de kantoren kunnen verhuizen. Het project is uitgewerkt in nauw overleg met de belangrijk ste subsidieverstrekkers, aldus een woordvoerster van het ge zelschap. Het RO Theater werkt met een jaarbudget van zeven miljoen gulden. De gemeente Rotterdam subsidiëert voor 60 procent, het ministerie van OCW voor 40 procent. Tot nu toe speelde het gezelschap meer dan de helft van de voor stellingen buiten Rotterdam. Dat wordt minder. Het aantal reisvoorstellingen wordt van 120 tot 80 teruggebracht. Het RO Theater wil zijn eigen zaal in april openen met de pro- duktie Angels in America, een tragi-komedie over de Ameri kaanse samenleving van de Amerikaan Tony Kushner. Het is de bedoeling het stuk in twee delen te spelen. Het gezelschap verwacht de première van het tweede deel juist voor de zo mervakantie. Het gedeeltelijke- vertrek van het RO Theater kost de Rotter damse Schouwburg jaarlijks on geveer een half miljoen gulden, waarvan 320.000 gulden derving aan huurinkomsten. De schouwburg praat met de ge meente en met het RO Theater over compensatie voor dit be drag, aldus directeur Carel Alons. Het gat in de programmering zou hij het liefst opvullen met operavoorstellingen en door aan het stadsdansgezelschap Scapino meer voorstellingen te bieden. Volgens Alons zouden bestaande operaprodukties kunnen worden aangetrokken. Verder bestaan er plannen voor eigen produkties met het Rot terdams Philharmonisch Orkest en zijn chefdirigent Valery Gergjev. Alons wijst er daarbij op dat dit niet mogelijk is zon der subsidie van het ministerie van OCW. Wassenaar kent vele architectuur- en natuurmonumen ten, zoals de hoeven, de oude kerk in de dorpskern en de duinen. Lang niet alle monumenten zijn nog in de oor spronkelijke staat terug te vinden. Sommige treffen we alleen op historische stadstekeningen, geschilderde uit kijkjes over de Wassenaarse Slag en documentairepren- ten om stad en land in het geheugen te bewaren. In raad huis De Paauw is momenteel een tentoonstelling te zien van het getekende en geschilderde Wassenaar in de pe riode 1850-1950. wassenaar esther gottschalk Sommige monumenten werden op het laatste nippertje vastge legd. Zo werd het landhuis Kwikstaart Clingendaal zorgvul dig op papier gezet door de te kenaar J.N. Munnik, vlak voor dat het in 1943 werd gesloopt. En Jan Hoynk van Papendrecht tekende het brugje over de Maaldrift, voordat het in 1908 ruimte moest maken voor de aanleg van de elektrische tram tussen Den Haag en Leiden. De belangstelling voor afbeel dingen van stad en land is in Nederland eeuwenoud. Het ge nre kent zijn hoogtepunt met Vermeer, Van Goyen en Ruys- dael in de 17de eeuw. Na de sterk idealiserende landschap pen van de 18de eeuw, ontwik kelde de belangstelling zich naar bestaande herkenbare landschappen en stadsgezich ten. Brand Zelfs tot ver in de 19de eeuw, als de fotografie al een belangrijke plaats heeft veroverd, blijven se ries topografische prenten po pulair. Een voorbeeld daarvan is de reeks prenten naar tekenin gen van Petrus Josephus Lut- gers (Amsterdam 1808-Loenen- Vecht 1874). De tekenaar documenteerde de stedelijke en natuurlijke mo numenten van s'-Gravenhage en Leiden, zoals Huize Ooster beek, Duindigt en een gezicht op Voorschoten vanuit de koe pel van Raaphorst. De litho's van Lutgers serie komen uit de publikatie van 1856: 'Gezigten in de omstreken van 's'-Graven- hage en Leyden'. Op een van zijn prenten her kennen we het landhuis Back- ershagen. Het uit ca. 1730 date rende huis was eigendom van prins Frederik, die er zijn neef prins Hendrik de Zeevaarder liet wonen. Na een verwoesten de brand in 1975, werd het landgoed volledig in de oude staat herbouwd. De Paauw Van het landgoed Rust en Vreugd kunnen we helaas alleen een beeld krijgen door de drie prenten van Lutgers. Het oude landhuis is afgebroken en in plaats er van is, voorbij de Men ken-van Griekenfabriek, een ap- partementengebouwverrezen. Ook het landgoed De Paauw, waar de tentoonstelling plaats vindt, is meerdere malen afge Onder de titel 'Leids Goed' brengt Stedelijk Museum De Lakenhal de geschie denis van de Leidse tex tielnijverheid in beeld. Deze krant wijdt met een reeks artikelen aandacht aan (je verschillende as pecten vari deze expositie. Vandaag halen H.L.J. Schrandt, oud-directeur van de wolfabriek Zaal berg Zn. en C. Binnen dijk, oud-werknemer van de firma Clos Leem bruggen, herinneringen op aan de tijd dat zij werkzaam waren in de Leidse textielindustrie. H.L.J. Schrandt draait er niet om heen. Hij is een echte tex tielboer, zegt hij zelf. En daar is hij trots op. Schrandt volgde in 1954 zijn vader op als directeur van de wolfabriek Zaalberg Zn. „Leiden was toen nog een echte textielstad, en een indus triestad," herinnert hij zich. „Van welke kant je de stad ook binnenkwam. Je zag één partij schoorstenen. Die zijn op één na, die van de gasfabriek, nu al lemaal weg." De Zaalbergfabriek stond tus sen de Vestestraat en de Uiter stegracht. Meer dan 200 men sen verdienden er voor de oor log nog hun brood. „Zaalberg is altijd een sociaal voelend bedrijf geweest," weet Schrandt. „Maar er waren vaak moeilijke tijden met lage lonen." Van het milieu lag niemand in die tijd wakker. Schrandt en Binnendijk herinneren zich nog dat het water in de grachten el ke dag van kleur veranderde, af hankelijk van de verfstoffen die werden gebruikt om de dekens te kleuren. De verfstoffen kwa men uit de fabriek zo in het wa ter terecht. Binnendijk was 34 jaar in dienst bij Clos Leembruggen. Hij begon bij de technische dienst, klom op tot chef van de afdeling twijnerij en werkte daarna in het laboratorium. „Ik ben blij dat ik nooit in de fa briek heb gewerkt," zegt Bin nendijk. „Dat waren toch vaak heel eentonige werkzaamhe den." Binnendijk herinnert zich nog dat er een afspraak was tussen de textielfabrieken dat ze geen personeel van elkaar zouden overnemen. „Maar daar hadden de arbeiders die een andere baan wilden een trucje op ge vonden. Ze gingen dan een paar dagen voor de slager werken en dan werd het personeel dus van de slager overgenomen." In de laatsfe vijftig jaar wolin dustrie die Schrandt van nabij meemaakte wisselden op- en neergang elkaar af. Voor de oor log ging het Zaalberg nog goed. Maar na het eerste oorlogsjaar was het afgelopen met de pro- duktie. „Het was* een trieste tijd", zegt Schrandt. „Om toch nog wat te doen te hebben ging men in de fabriek dekens was sen. Na de wasbeurt werden de dekens vervolgens even over de ruwmachine gehaald waarna ze er weer uitzagen als nieuw. We hebben in die jaren duizenden dekens gewassen. Na de bevrijding ging het ge leidelijk aan weer beter met de textielindustrie. Zaalberg be sloot behalve wollen dekens ook andere produkten te vervaardi gen, duffelcoats, houtje-touw tje-jassen, en later ook kinder rokjes met Schotse ruitjes. „De orders werden steeds groter maar de prijs moest ook steeds meer omlaag," aldus Schrandt. „De concurrentie was hard. Dat, en de Korea- en Suëzcrisis, heeft ons de das omgedaan." In de jaren zestig en zeventig werden nieuwe kamgarens ont wikkeld. De Leidse textielindus trie probeerde aanvankelijk de nieuwe ontwikkelingen bij te houden, maar slaagde daar uit eindelijk niet in. De jaren zestig en zeventig waren dramatisch voor de Leidse textielindustrie. De laatste bedrijven sloten in 1979 de deuren waarmee een definitief einde kwam aan de produktie van dekens en duffel coats. 'Sneeuwlandschap De Paauw', een olieverf van Agnes van Stolk. beeld, zoals in de olieverf op linnen van Agnes van Stolk: Sneeuwlandschap De Paauw (1943). Het aardige daarvan is dat het neo-classicistische land huis, het voormalige paleis van prins Frederik der Nederlanden, zoon van koning Willem I, zich zowel historisch getekend en geschilderd als 'live' in het hier en nu laat bekijken. 'Wassenaar getekend en ge schilderd 1850 - 1950' is te zien tot en met 22 januari in De Paauw, Raadhuislaan 22, Was senaar. Geopend: dinsdag t/nj vrijdag van 10.00-16.00 uur, ei op zaterdag en zondag vai 13.00-16.00 uur. Oud-Zaalberg-directeur Schrandt (links) en oud-Clos Leembruggen-medewerker Binnendijk met een wollen Schrandt: „Wat maakt het uit, uiteindelijk zijn we toch gefuseerd." deken van concurrent Van Wijk. foto hielco kuipers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 14