'Het is een uitdaging geworden' Nederland spreekt zich uit bij Sonja op Oudejaarsavond Anti-quiz is Rolf Wouters op het lijf geschreven OTATERDAG 30 DECEMBER 1994 Freek de Jonge verzorgt gastoptreden in 'Oud Nieuwsshow Wie is de slechtste politicus van 1994? Wie was de grootste bofkont van het jaar? En wie beleefde de grootste afgang? In Sonja op Oudejaarsavond wordt op al die prangende vragen een antwoord gegeven. Het onderzoek dat de redactie van Sonja deed, leverde onthullende resulta ten op. In VARA TV Magazine en een groot aantal huis aan huis-bladen werd in november een lijst afgedrukt waarop lezers konden aangeven welke artiesten, politici, journalisten, maar ook gebouwen men waardeert öf juist niet. Daar naast werd gevraagd naar zaken als: de grootste ergernis, de meest geliefde sportman/sportvrouw etc. De gasten variëren van minister van financiën Zalm tot Paul de Leeuw. (Vanavond, 20.10 uur, NED3) Voorafgaand aan Sonja presenteren Astrid Joosten en Jack Spijkerman de Oud Nieuwsshow. Vanuit de Brakke Grond in Amsterdam staan ze op ludieke wijze stil bij het feit dat Nederland voor de 50ste maal sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog 'over de drempel' gaat. Golden Earring, Roww'en Hèze, Ajax-coach Louis van Gaal en cabaretiers van toen en nu zorgen voor een op merkelijke show. In de Oud Nieuwsshow wordt een link gelegd tussen oudejaarsavonden van de afgelopen vijftig jaren en 31 december 1994. In de jaren zestig verschenen nogal wat voorspellers op televisie. Wat is er terechtgekomen van al die voor spellingen? En hoe zal 1995 eruit zien? De tijd zal leren of de zieners goed in het koffiedik hebben gekeken. Vast staat in elk geval dat Freek de Jonge een twintig minuten lange conférence zal verzorgen. Hij doet dat meteen na zijn optreden met The Nits in het De la Mar-theater. (Vanavond, 22.05 uur, NED3) 'Van Strauss tot house' De VPRO en het Nederlands Blazers Ensemble organiseren op nieuwjaars dag een groot concert in het Concertge bouw in Amsterdam. Het spektakel wordt gelijktijdig uitgezonden op Ne derland 3 en Radio 4. Het concert is in feite een muzikale fa milie-bijeenkomst met de wals als mid delpunt. Zoals de titel Van Strauss tot house doet vermoeden, ligt het geens zins in de bedoeling een voorspelbare walsenpotpourri ten gehore te brenfen. Zo hebben de makers van VPRO's Villa Achterwerk kinderen opgeroepen niern we walsen te componeren. Meer dan honderd jongere kijkers stuurden een compositie in. Na een scherpe selectie bleven de werken van vier kinderen over: Wilbert Bulsink (11 jaar), Tatevik Martirosjan (10), Erwin Weerstra (7) en Erik-JanGrob (14). De winnende wals wordt uitgevoerd door het Nederlands Blazers Ensemble, dat onder leiding staat van de Franse dirigent Marc Minkowski. De rest van het programma blijft een verrassing. (Morgenochtend, 10.00 uur, NED3) (Morgenmiddag, 14.15 uur, NED3 en RADI04) aaikema luidt 1994 uit ket allerlaatste uur van 1994 heeft Veronica voor Seth Gaaikema, die de Hraditie van de oudejaarsconference voort- Vanuit het sfeervolle Haagse Diligentia n|likt Gaaikema. terug op een zeer onstuimig roerig jaar, dat uitnodigt tot een gepe perd commentaar, Gaaikema laat zich tegenwoordig lei- jen door de actualiteit en improvisatie. Hij Seeft zijn stijl aangepast. Sommige critici Hij n van mening dat Gaaikema brutaler, Hneller en losser is geworden, pok z'n oudejaarsconférence zal Gaaikema in hoog tempo op z'n publiek afvuren. Mu zikaal wordt hij bijgestaan door Bob Zim- (Vanavond, 22.50 uur, NED2) Gordon 1995 in Cordon zingt al wie Veronica is toegedaan liet nieuwe jaar in. De omroep die zich op 1 September 1995 de commerciële status aanmeet, zendt een registratie uit van het Jlordon gala-concert dat woensdag 16 no vember in de Amsterdamse RAI is gehou- len. I'oor laaiend enthousiaste fans bracht de :anger een groot aantal nummers ten geho- waaronder ook verschillende duetten bet nationale en internationale gasten als ■Sugar Lee Hooper, Wilma Driessen, Jaki ilraham. het gospelkoor Friends with Voices In Patrica Paay. De joviale Mokummer Jverd begeleid door het Metropole Orkest Trnder leiding van Dick Bakker. (Vannacht, 0.09 uur, NED2) )e metamorfose van Lucas fVie kan het zich voorstellen dat een Ameri- anse tiener op de middelbare school r aandacht besteedt aan symfonieën en etenschap dan aan football en cheer- iaders? In Lucas (een speelfilm uit 1986) ewijst de tengere eenling Lucas Blye dat •gelijke jonge knapen bestaan. 'laar op de dag dat er een nieuw meisje iMaggie) op school komt, draait Lucas als blad van een boom om. Voor het eerst zijn leven wil hij indruk maken op ie- land. Hij sluit zich aan bij het football- iam. Lucas wordt door zijn teamgenoten etreiterd en moet de hoon van zijn klasge- loten trotseren. Teamaanvoerder Cappie toudt als enige de hand boven het hoofd an Lucas. n de hoofdrollen Corey Haim als Lucas, lharlie Sheen als Cappie en Kerrie Green Js Maggie. (Vanavond, 18.25 iiur, NED2) Police Academy V Im IVie houdt van 'lach of ik schiet'-humor moet vanavond vooral kijken naar de van [988 daterende Amerikaanse filmkomedie Police Academy V: Assignment Miami peach. Het verhaal is zo ongecompliceerd kis maar zijn kan. En met al die zwaar op de maag liggende oliebollen en appelflappen pan dat absoluut geen kwaad. Comman dant Lassard wordt op de vijftigste Annual National Police Chiefs Convention geëerd kis Politieman van de Laatste Tien Jaar. Het koede nieuws is dat de conventie in het lonnige Miami wordt gehouden. Het slech te nieuws dat Lassard met pensioen wordt jestuurd als gevolg van een slinkse samen zwering tussen luitenant Harris en zijn hie- enlikkende assistent Proctor, pit achterbakse duo maakte promotie door n te breken in Lassards kantoor. De heren lOQwamen aldus tot de ontdekking dat Las- iard de pensioengerechtigde leeftijd had [ereikt. 1(Vanavond, 20.30 uur, NED2) Kriu Pavarotti in concert ïde TROS zet het nieuwe jaar in met een in van gewicht: Luciano Pavarotti. De igaster gaf op 14 september 1993 in zijn )oorteplaats Modena een concert op het .zza Granda. Ooit was The King of the fh Clid van het plaatselijke operakoor. In >1 maakte de in 1936 geboren bakkers- jn zijn operadebuut. /arotti trad in Modena op met de so- Nuccia Focile en met een orkest dat der leiding stond van dirigent Maurizio lini. Uitgevoerd werden onder meer *menten uit werk van Puccini, zoals Ma- me Butterfly, Turandoten La Bohème. sopraan Nuccia Föciule, Siciliaanse van studeerde aan het conservatori- van Turijn. Zij maakte haar debuut in 5, nadat ze in datzelfde jaar de Luciano 'arotti International Voice Competition I gewonnen. Fociule heeft inmiddels al s. malen met haar beschermheer gezon- Inmiddels treedt ze ook buiten Italië ïgeld op. (Morgenmiddag, 16.05 uur, NED2) Wijlen Simon van Collem bestempelde haar als hèt filmgezicht van de jaren tachtig. Manouk van der Meulen, amper 21 toen, vond dat pure onzin. Dat neemt niet weg dat haar naam de afgelopen jaren op een behoorlijk aantal aftitelingen prijkte. Ze speelde een vooraanstaande rol in toneelvoorstellingen voor scholieren. Van der Meulen toucheerde een ton voor een fotoreportage in Penthouse, ze verkocht auto's in de Sahara, ze was huisactrice van Pim de la Parra en ze speelde een gemeen loeder in de TV-serie Spijkerhoek Sinds een jaar is ze bijna dagelijks te zien in de soap-serie Onderweg naar Morgen. Daphne, de vierkante-meter-rol van Manouk van der Meulen in 'Onderweg naar Morgen goed of fout antwoord geeft." h to cpd Manouk van der Meulen privé heeft niets weg van de personen, aan wie ze in diverse stukken gestalte gaf. „Maar ik ben begonnen in een rol zoals ik werkelijk ben", vertelt de 33-jarige Manouk. „Mijn eerste speelfilm was. Sprong naar de Liefde. Daarin speelde ik een naïef meisje dat sa menwoont met een ex-duiker. Ik was gewoon mezelf. Vervolgens speelde ik alweer een lief meisje in de film De Boezemvriend met André van Duin." Astrid Joosten en Jack Spijkerman presenteren de Oud Nieuwsshow. foto»pr Rolf Wouters stapt ietwat ge spannen op het publiek af. Hij is, halverwege de opnamen, op recht benieuwd naar het oor deel over zijn nieuwe quizpro gramma How to lose a milion. „Vindt u het leuk?" Op de tribu ne wordt 'ja' geknikt. Wouters lacht de lach van een winnaar. How to lose a milion is eigen lijk een anti-quiz. Het is de be doeling dat de drie kandidaten zo snel mogelijk hun geld kwijt raken om aldus een reis naar de Verenigde Staten in de wacht te slepen. Dat kan door alleen maar foute antwoorden te ge ven op de vragen die Rolf Wou ters in vier verschillende ronden stelt. Nou lijkt dat in eerste in stantie heel simpel, maar de re dactie heeft haar werk goed ge daan. Veel vragen zijn regel rechte instinkers en de bedenk tijd is slechts drie seconden. Als Rolf Wouters vraagt wat er in een aquarium zwemt, kost het kandidate Els niet veel moeite om 'paarden' als bewust fout - en dus voor de quiz goed - antwoord te geven. Maar zo dra de presentator van Els wil weten in welke stad de Eifelto- ren niet staat, roept ze spontaan 'Amsterdam'. En dat is nou juist goed. En in deze quiz mag je geen goede antwoorden geven. Dus is het fout. Parijs had het antwoord moeten zijn. Chaos troef Rolf Wouters moet na afloop van de eerste opname toegeven dat chaos troef is in How to lose a milion. Maar ja, dat heb je nu eenmaal in een programma waarin wal goed is fout is en wat fout is goed is. „Dat is ook de reden waarom het nog een beetje te langzaam gaat. Dit programma hoort snel gebracht te worden. Ik moet zelf ook even nadenken of iemand nu een goed of een fout antwoord geeft en dat haalt de vaart er uit". Ook mist Rolf Wouters de harde lach van het publiek. „Ik ben gewend geraakt aan een publiek dat tijdens de opnamen behoorlijk lacht. Vandaar dat ik twijfelde of ze het programma wel leuk vonden." De quiz, naar een Engels idee, is Rolf Wouters op het lijf ge schreven. Het decor (Las Vegas- stijl) en zelfs de kleding van de kandidaten (mannen in smo king en vrouwen in glinsterende avondkleding) zijn volgens Wouters een persiflage op de Amerikaanse shows. De voice- over heeft een zwaar Ameri kaans accent en er mag af en toe wat mis gaan of iets geks ge beuren. ,Ik ben een groot voor stander van dat soort televisie." Wouters krijgt het dit jaar druk hij RTL 4. Naast negen af leveringen van How to lose a milion, keren Liefde op het eer ste gezicht en Now or never te rug. „Met Wedden Dat! begin nen we waarschijnlijk weer in september. En ik ben nu bezig met een reportageprogramma dat aan het eind van dit jaar moet gaan draaien. Het wordt een luchtig, journalistiek pro gramma". Over de onderwer pen in de reportages wil hij niets zeggen. „Het heeft iets met geschiedenis te maken, maar als ik te concreet word, is de kans groot dat iemand an ders er mee vandoor gaat." (Morgenavond, 2110 uur, RTL4) and the Beautiful en Goede Tij den Slechte Tijden. Trekken de RTL 4-produkten dagelijks res pectievelijk ruim 1 miljoen en ongeveer 1,7 miljoen kijkers, de makers van de TROS/Veronica- serie mogen in hun handjes knijpen als Onderweg naar Morgen af en toe een miljoen mensen aan de buis weet te kluisteren. Manouk: „We scoor den laatst een paar keer hoger dan The Bold, nou, dat was feest. Maar wij halen wel gere geld het waarderingscijfer 7. Dat is toch ook niet slecht hoor." „Er zijn in het begin veel dis cussies over de serie geweest. De een wilde het voor een breed publiek maken, waardoor je ook hogere kijkcijfers krijgt. Maar anderen zeiden: 'Laten we in godsnaam goede, geschoolde acteurs in de serie zetten. Niet van de straat geplukt, zoals in GTST veel meer gebeurt. Geef het wat meer kaliber, diep het iets meer uit. Dat betekent dat je een veel geselecteerder pu bliek krijgt, maar de kwaliteit neemt wel toe. Dat was een ont zettende tweestrijd. In eerste instantie streefden de makers van 'Onderweg' er naar. vergeleken althans met de concurrerende soaps, meer in houd te geven aan de serie. „Maar nu weet ik het zelf ook niet meer wat ze wallen. We hebben sinds enkele maanden een nieuwe uitvoerend produ cent en die heeft weer hele an dere ideeën. Het is ook zo'n rommeltje. We weten niet of we met Veronica meegaan als die omroep commercieel wordt of dat we bij de TROS blijven. In elk geval gaan we tot april door." Moeite Manouk heeft in het begin nogal wat moeite gehad haar plaats te vinden in de serie. „Op maandag repeteren: dinsdag en woensdag opnemen. Als je het druk hebt, begin je 's ochtends om zeven uur en kun je 's avonds om negen uur pas naar huis. In de eerste maanden zijn er nog langere werkdagen ge maakt. Van de vakbond mag dat niet eens." Fel: „In drieëneenhalve dag worden vijf afleveringen opge nomen die in totaal de lengte van een speelfilm hebben. Er is te weinig tijd om het allemaal goed voor te bereiden, er is nauwelijks tijd om te repeteren. In een paar minuten moet een scène erin worden geramd. Het is eigenlijk gewoon fabrieks werk. Die formule spéélt me parten. Ik ben op de set ook een keer in woede uitgebarsten. Ik eiste dat er meer aandacht aan acteren zou worden besteed, omdat ik nu eenmaal kwaliteit wil leveren. De regisseurs zei den toen dat ze dolgraag tien minuten zouden willen napra ten over een scène, maar dat dat gewoon niet kon." De stennis die Manouk op de set maakte, en de uitspraken die ze daarover deed in een week blad, zijn haar later op een schrobbering van TV-producent Joop van den Ende komen te staan. Ze had daarover niet in de pers mogen uitweiden. Ma nouk kan zich daar nóg kwaad over maken. Ze trommelt met de vuisten op de borst: „Dat is natuurlijk belachelijk. Ik praat met wie ik wil. Er is hier toch vrijheid van meningsuiting! Ik ben geen koe!" Gaandeweg het jaar is Ma nouk toch wat beter in haar rol gaan 'zitten'. „Je leert het op een gegeven moment ook wel. Ik pak nu de dingen sneller op. Het is de uitdaging geworden om in die belachelijk korte tijd op die ene vierkante meter een rol goed neer te zetten." Haar vertolkingen als loeder in diverse verschijningen volg den al snel, maar niet dan voor dat ze met, Huub Stapel en Mary Dresselhuys op de toneel planken had gestaan en een muziektheateij>roduktie had voltooid waarin Bram Vermeu len als regisseur de scepter zwaaide. Al eerder had ze met een kindertheatergroep voor stellingen gemaakt voor scho lieren. „Gingen we naar scholen toe om toneelstukken over seksualiteit te spelen. Vreselijk. Het was ook zo belerend. Was je net 22, moest je die andere kin deren over seks gaan vertellen. Daar klopte dus helemaal niets - van." Met verve speelde ze destijds de rol van manneriverslindster en manipulator in de TV-serie Spijkerhoek Het leverde haar prompt het predikaat TV-bitch op. Ze heeft er geen nacht wak ker van gelegen. „Ik begrijp het wel. Als je een paar jaar een kreng speelt, krijg je gewoon dat imago. Ook in Onderweg naar Morgen speel ik geen lieverdje. Maar in dit geval moet je het genuanceerder bekijken. De Daphne die ik gestalte geef heeft, zo analyseer ik het maar, verlatingsangst en klampt zich vast aan alles en iedereen. Ze is paniekerig, reageert altijd over the top uit een soort overle vingsdrang. Tja, je moet in zo'n serie altijd bad characters heb ben. Daarmee bevredig je de perversiteit van de kijker. Die wil dat gewoon zien." Ontzettend moe Manouk van der Meulen heeft naar eigen zeggen hoog ingezet, toen ze Daphne voor het eerst speelde. „Als je ook maar even naar haar keek, voelde zij dat als een speldeprik. Ik ben dat nu iets aan het afzwakken. Nood gedwongen." Ze giechelt. „Ik werd er zelf zo ontzettend moe van. Ik trek dat gewoon niet, als ik elke dag de hysterica moet uithangen. En de kijker ook niet. Om nou iede re dag iemand te zien die uit z'n bol gaat... Ik heb gehoord dat er zelfs mensen zijn die het geluid van hun TV zachter zetten als ik in beeld kwam." Onderweg naar Morgen, nu bijna een jaar op de buis, kan slechts met moeite wedijveren met de RTL4-soaps The Bold Manouk van der Meulen: „In een soap moet een 'bad character' zitten, dat bevredigt de perversiteit van de kijker.fotogpd/cees zorn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 21